-
domácí péče o děti, staré, nemocné a zdravotně postižené občany,
-
stravovací služby a podávání nápojů vč. točeného (sudového) piva podávaného jako stravovací nebo cateringová služba, avšak s výjimkou stravovacích služeb, které jsou osvobozeny od daně podle § 57 až 59 zákona o dani z přidané hodnoty, a s výjimkou podávání tabákových výrobků a alkoholických nápojů (kromě točeného piva),
-
úprava a rozvod vody prostřednictvím sítí (vodné),
-
odvádění a čištění odpadních vod včetně ostatních služeb souvisejících s těmito činnostmi (stočné),
-
služby čištění vnitřních prostor prováděné v domácnostech,
-
služby mytí oken prováděné v domácnostech,
-
drobné opravy obuvi a kožených výrobků,
-
drobné opravy a úpravy oděvů a textilních výrobků převážně pro domácnost,
-
drobné opravy jízdních kol,
-
kadeřnické, kosmetické a podobné služby,
-
řezané květiny.
Zavedení snížené sazby DPH u vody přispěje k zajištění dostupnosti této životně důležité komodity pro občany a k udržení komfortu a spotřeby vody v domácnostech na potřebné úrovni. Snížení daňového zatížení bude představovat pozitivní příspěvek ke snížení či udržení spotřebitelských cen, jejichž úroveň se v posledních letech trvale zvyšuje. „Snížením DPH o třetinu chceme tento nepříznivý trend zvrátit. Ministerstvo financí díky nástrojům cenové regulace a cenové kontroly v oblasti vodárenství zároveň disponuje nástroji, kterými ohlídá, že tento rozdíl nezůstane u vodárenských společností, jak se to stalo například v případě farmaceutických společností při snížení DPH na léky,“ dodává Alena Schillerová.
Celkový dopad navrženého snížení DPH na veřejné rozpočty představuje 3,4 mld. Kč ročně. Účinnost změn je navázána na spuštění poslední fáze EET.
(Zdroj: Ministerstvo fainancí ČR, www.mfcr.cz, 2018. © shutterstock.com)