Dovolená bez novely zákoníku práce, 1. část

Vydáno: 12 minut čtení

Dlouho připravovaná a diskutovaná rozsáhlá novela zákoníku práce 1), která měla být účinná nejprve od 1. 7. 2017 a později od 1. 1. 2018, nebyla do voleb do Poslanecké sněmovny v říjnu 2017 projednána Poslaneckou sněmovnou, čímž se definitivně ocitla v propadlišti dějin. A proto zákoník práce 2) platí dále beze změn, které měla novela přinést. V tom však právě spočívá potíž – o novele se již napsala řada odborných článků a studií, navrhované změny byly probírány v médiích, a proto se na ně začala připravovat také praktická veřejnost. Ta může být nyní právem zmatena a nemusí si být jista, co vlastně platí a co nikoliv.

Dovolená bez novely zákoníku práce – 1. část
Mgr.
Michal
Vrajík
samostatný advokát, externí spolupracovník Human Garden
Jednou z hlavních změn, kterou měla novela přinést, byla zcela nová úprava dovolené. Základní změnou byl výpočet nároku na dovolenou a čerpání dovolené v hodinách; zbytek pak na tuto změnu více či méně navazoval. Protože novela nakonec schválena nebyla, neuškodí shrnout základní pravidla týkající se dovolené podle platného zákoníku práce, a to především ta pravidla, která měla být novelizována. Jednotlivé kapitoly jsou doplněny zamýšleným stavem po novele, tedy stavem, který by platil, kdyby byla novela schválena. Tento stav je v článku uváděn především pro orientaci čtenáře a uvědomění si, která z pravidel, o nichž se loni často psalo a hovořilo, nenabyla platnosti.
 
Výpočet nároku na dovolenou
Zamýšlený stav po novele
: Podle novely zákoníku práce měl být nárok zaměstnance na dovolenou počítán v hodinách. Zaměstnanec, který odpracoval celý kalendářní rok, měl mít nárok na dovolenou v rozsahu násobku počtu týdnů dovolené a své týdenní pracovní doby (stanovené či kratší). Pokud zaměstnanec neodpracoval celý rok, měl mít nárok na poměrnou část takto vypočtené dovolené. Dovolená za odpracované dny nově v zákoníku práce být neměla, neboť by už nebyla potřeba.
Platný právní stav
: Nárok zaměstnance na dovolenou se počítá v týdnech a v jejich rámci případně v pracovních dnech (tedy ve směnách). Právní úprava přitom rozlišuje dovolenou za kalendářní rok, její poměrnou část a dovolenou za odpracované dny. Plný nárok na dovolenou za kalendářní rok má pouze zaměstnanec, jehož pracovní poměr trval nepřetržitě po celý kalendářní rok.
Problematické jsou z tohoto hlediska zejména případy, kdy je den nástupu do práce sjednán na 2. ledna, protože 1. ledna je státní svátek. Zaměstnavatelé totiž mnohdy zaměňují den nástupu do práce se dnem, kdy má zaměstnanec odpracovat první rozvrženou směnu.
Den nástupu do práce je přitom jen administrativní datum, od nějž se počítá vznik pracovního poměru.
Nic proto nebrání tomu, aby byl den nástupu do práce sjednán 1. leden s tím, že zaměstnanec reálně první směnu odpracuje teprve až 2. ledna.
Pokud je jako den nástupu do práce sjednán 2. leden, pak je třeba upozornit na to, že podle názoru odborné veřejnosti pracovní poměr netrval celý kalendářní rok
, a tedy zaměstnanec nemá nárok na dovolenou za celý rok, ale jen za jeho poměrnou část, a to i když v daném roce odpracuje všechny směny.3)
Netrval-li pracovní poměr po celý rok, ale zaměstnanec odpracoval alespoň 60 dnů v kalendářním roce, má zaměstnanec nárok na poměrnou část dovolené v délce jedné dvanáctiny ročního nároku za každý celý kalendářní měsíc nepřetržitého trvání pracovního poměru. Zde je třeba upozornit, že výše popsaný „lednový“ problém může nastat samozřejmě i v ostatních měsících, např. protože první den připadne na víkend či na státní svátek (typicky v květnu).
Pokud zaměstnanec neodpracoval ani 60 dnů v kalendářním roce, nevzniká mu nárok ani na poměrnou část dovolené a může mu vzniknout nárok pouze na dovolenou za odpracované dny, a to v délce jedné dvanáctiny ročního nároku za každých 21 odpracovaných dnů.
 
Zaokrouhlování nároku na dovolenou
Zamýšlený stav po novele
: Roční nárok na dovolenou se měl podle novely zákoníku práce zaokrouhlovat na celé hodiny nahoru.
Platný právní stav
: Nárok na dovolenou se počítá v týdnech, nicméně v případě poměrné části nároku je třeba jej zaokrouhlit.
Zákoník práce proto určuje, že jestliže poměrná část dovolené činí necelý den, zaokrouhlí se na půlden.
Výkladovým problémem je, zda se má zaokrouhlovat ve prospěch zaměstnance (tj. vždy nahoru) nebo matematicky.
Pokud tedy například zaokrouhlený nárok na dovolenou činí 18,72 dne, je třeba jej zaokrouhlit nahoru na 19 dnů nebo dolů na 18,5 dne? Zákoník práce žádné vodítko neposkytuje, nicméně s přihlédnutím k základním zásadám pracovního práva, zejména zásadě zvláštní zákonné ochrany zaměstnance, bude na místě spíše výklad, podle nějž je třeba zaokrouhlit nárok na dovolenou nahoru tak, aby zaměstnanec o žádnou část svého nároku na dovolenou nepřišel.
 
Přepočítávání nároku na dovolenou na směny
Zamýšlený stav po novele
: Protože nárok na dovolenou by se nevyměřoval v týdnech, ale v hodinách, pak by nebylo třeba přepočítávat týdny dovolené na směny (pracovní dny).
Platný právní stav
: Podle současného právního stavu je přepočet nároku na dovolenou z týdnů na dny velmi problematický. Zákoník práce obsahuje jediné pravidlo, podle nějž čerpá-li dovolenou zaměstnanec s pracovní dobou nerovnoměrně rozvrženou na jednotlivé týdny nebo na období celého kalendářního roku, přísluší mu tolik pracovních dnů dovolené, kolik jich podle rozvržení pracovní doby na dobu jeho dovolené připadá v celoročním průměru.
Zjednodušeně řečeno tedy platí, že:
-
u zaměstnanců s
rovnoměrným rozvržením
pracovní doby se počet týdnů dovolené vynásobí počtem směn v týdnu; a
-
u zaměstnanců s
nerovnoměrným rozvržením
pracovní doby se počet týdnů dovolené vynásobí průměrným počtem směn v týdnu za rok.
I v tomto případě však lze narazit na několik výkladových problémů. Tak především
rovnoměrné rozvržení pracovní doby znamená, že celý „fond“ pracovní doby je rozvržen do jednotlivých týdnů
, ale ne nutně, že zaměstnanec pracuje v každém týdnu stejný počet dnů. Jinými slovy rovnoměrné rozvržení pracovní doby může spočívat například v tom, že zaměstnanec v jednom týdnu pracuje 5 dní po 8 hodinách a v druhém týdnu 4 dny po 10 hodinách. V takovém případě je dle mého názoru třeba
postupovat
analogicky
a počet dní dovolené vypočítat z průměrného počtu směn v týdnu.
Zákoník práce rovněž
neposkytuje vodítko, jak spočítat celoroční průměr směn
. Problém nenastává tam, kde zaměstnavatel plánuje směny dopředu na dlouhé vyrovnávací období (26 či 52 týdnů), neboť může vyjít z plánu směn a průměrný počet směn vypočítat z něj. Existují ovšem zaměstnavatelé, u nichž dochází k častým změnám rozvrhu pracovní doby (například zaměstnavatelé působící v dopravě) a kde je proto nemožné říci na začátku roku předem, kolik směn zaměstnanec odpracuje.
V takovém případě lze dle mého názoru vyjít z počtu směn za předcházející kalendářní rok, a není-li takový (například protože zaměstnanec nově nastupuje do práce), pak vypočítat očekávaný počet směn, které bude zaměstnanec povinen odpracovat s přihlédnutím k počtu směn ostatních srovnatelných zaměstnanců.
 
Vliv změny úvazku na nárok na dovolenou
Zamýšlený stav po novele
: Nárok na dovolenou by se podle novely zákoníku práce počítal jako násobek počtu týdnů dovolené a týdenní pracovní doby zaměstnance. Pokud by docházelo během roku ke změně v úvazku zaměstnance, počítal by se nárok na dovolenou za každou takovou část roku zvlášť.
Platný právní stav
: Zákoník práce sice řeší případy, kdy dojde u zaměstnance během roku ke změně rozvržení pracovní doby, ale
chybí řešení případů, kdy se během roku mění úvazek zaměstnance
, tedy zaměstnanec například nově pracuje s kratší pracovní dobou v rozsahu 20 hodin týdně. Co v takovém případě dělat s nevyčerpanou dovolenou a jak spočítat roční nárok zaměstnance na dovolenou?
Odpověď je třeba hledat v judikatuře Soudního dvora Evropské unie, podle níž „
relevantní
unijní právo, …, musí být vykládáno tak, že brání takovým vnitrostátním právním předpisům nebo zvyklostem, …, na základě kterých je počet dnů placené dovolené za kalendářní rok, jež pracovník vykonávající práci na plný úvazek nemohl v referenčním období vyčerpat, snížen z důvodu skutečnosti, že tento pracovník přešel na částečný pracovní úvazek, a to v poměru k rozdílu mezi počtem pracovních dnů v týdnu, po které tento pracovník pracoval před tímto převedením na částečný pracovní úvazek a po něm.
4)
Soudní dvůr tedy dovodil, že
pokud zaměstnanec přechází v průběhu roku na částečný úvazek, nesmí být jeho nevyčerpaný nárok na dovolenou krácen
. Jinými slovy, pokud by například zaměstnanci vzniklo právo na 10 dní dovolené, kterou zaměstnanec nevyčerpal, a došlo by ke zkrácení úvazku na polovinu, nese si s sebou zaměstnanec i nadále 10 dní nevyčerpané dovolené, a nikoliv 5 dní.
Protože Česká republika je jako členský stát Evropské unie povinna používat české právo tzv. eurokonformně, tedy v souladu s právem Evropské unie a s judikaturou Soudního dvora, je třeba podpořit výklad, podle nějž
v případě změny úvazku v průběhu kalendářního roku se nárok na dovolenou spočítá za každou část zvlášť
. Výsledný nárok na dovolenou je pak součtem dílčích nároků za jednotlivá období.
 
Výměra nároku na dovolenou
Zamýšlený stav po novele
: V rámci pozměňovacích návrhů bylo do novely doplněno, že nárok na dovolenou u všech zaměstnanců, ať už ve mzdové nebo platové sféře, měl činit nejméně 5 týdnů v kalendářním roce. Kompromisně bylo navrhováno, že by se toto pravidlo uplatnilo u zaměstnanců, kteří byli k 1. 1. příslušného kalendářního roku v pracovním poměru nejméně 2 roky.
Platný právní stav
: Jelikož novela nebyla přijata, i nadále platí, že základní výměra dovolené činí
ve mzdové sféře nejméně 4 týdny
v kalendářním roce a
v platové sféře 5 týdnů
v kalendářním roce. Dovolená pedagogických pracovníků a akademických pracovníků vysokých škol činí 8 týdnů v kalendářním roce.
Zaměstnavatelé ve mzdové sféře mohou minimální nárok na dovolenou navýšit, nicméně v praxi se spíše doporučuje poskytnout zaměstnanci jako benefit tzv. sick days, tedy placené volno. Důvodem je především to, že čerpání, převádění a proplácení dovolené je svázáno přísnými pravidly zákoníku práce, zatímco u sick days si může zaměstnavatel nastavit vlastní pravidla pro jejich čerpání, převádění i proplácení.
 
Čerpání dovolené
Zamýšlený stav po novele
: Čerpání dovolené mělo podle novely probíhat rovněž v hodinách, tedy zaměstnanec měl vyčerpat tolik hodin dovolené, kolik zameškal ze své směny. Čerpání mělo probíhat nejméně v délce směny s tím, že výjimečně měl být zaměstnavatel oprávněn určit kratší čerpání dovolené, nejméně však v délce jedné poloviny směny.
Platný právní stav
: Dovolená se čerpá
v týdnech a v jejich rámci ve směnách
(v pracovních dnech). Zákoník práce nevylučuje, aby byla dovolená čerpána i v rozsahu kratším, než je jedna směna, zpravidla nejméně v délce poloviny směny.
Uvedené pravidlo funguje ovšem jen v případě, že jsou směny stejně dlouhé. Zákoník práce neřeší, jak postupovat v případě nestejně dlouhých směn. Například zaměstnanec pracuje ve vícesměnném provozu, v němž se střídají směny v délce 12 hodin, 10 hodin a 8 hodin. Nárok zaměstnance na dovolenou činí po přepočtení 14 pracovních dní (směn). Kterých 14 směn se tím myslí? Těch delších, středních nebo kratších?
Při chybějící právní úpravě je nutno dospět k závěru, že
čerpání dovolené určuje zaměstnavatel
, a je tedy především na něm, v jakých směnách čerpání dovolené určí. Mantinelem bude za těchto okolností pravidlo rovného zacházení a zákazu diskriminace se zaměstnanci, které ukládá zaměstnavateli, aby
rovně zacházel se zaměstnanci
, zejména pokud jde o jejich pracovní podmínky. Zaměstnavatel tedy musí při určování dovolené dbát na to, aby některé zaměstnance bezdůvodně nezvýhodňoval nebo naopak nepoškozoval proti jiným zaměstnancům například určováním dovolené převážně na dny, kdy tito zaměstnanci mají delší nebo naopak kratší směnu.
Poznámky:
1.
Viz Sněmovní tisk č. 903 Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky 2013–2017. Dostupný z http://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?o=7&t=903.
2.
Zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, v platném znění.
3.
Srov. BOGNÁROVÁ, V. In BĚLINA, M., DRÁPAL, L. a kol. Zákoník práce. Komentář. 2. vydání. Praha: C. H. Beck, 2015, s. 924. Tento názor lze nicméně považovat za poměrně kontroverzní, protože zakládá nerovný přístup k právu na dovolenou mezi zaměstnanci, kteří odpracovali v daném roce všechny naplánované směny.
4.
Viz usnesení Soudního dvora (devátého senátu) ze dne 13. 6. 2013, sp. zn. C-415/12.
Dovolená bez novely zákoníku práce – 2. část

Související dokumenty

Zákony

Zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce