Odpočet daně v poměrné výši

Vydáno: 20 minut čtení

V následujícím příspěvku bych se chtěl věnovat problematice odpočtu daně v poměrné výši, což je oblast, která se u neziskových subjektů vyskytuje velmi často. Současně se jedná o problematiku, která v praxi způsobuje řadu nejasností a problémů, zejména z důvodu, podle mého názoru ne zcela povedené právní úpravy, která v praxi nedává dostatečně jasný způsob stanovení tohoto odpočtu.

Odpočet daně v poměrné výši
Ing.
Zdeněk
Moravek
 
Zákonná úprava
Na úvod zrekapitulujme, že z ustanovení § 72 odst. 6 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, v platném znění (dále jen "ZDPH"), vyplývá, že použije-li plátce přijaté zdanitelné plnění jak pro účely, které zakládají nárok na odpočet daně, tak pro jiné účely, je oprávněn uplatnit nárok na odpočet daně jen v části připadající na použití s nárokem na odpočet daně, tuto skutečnost ZDPH dále označuje jako odpočet daně v částečné výši. Příslušná výše odpočtu daně v částečné výši se stanoví postupem podle § 75 nebo 76 ZDPH. Úprava § 75 ZDPH upravuje případ, kdy plátce použije přijaté zdanitelné plnění jak v rámci svých ekonomických činností, tak pro účely s nimi nesouvisejícími, v takovém případě má nárok na odpočet daně pouze v poměrné výši odpovídající rozsahu použití pro své ekonomické činnosti.
Úprava § 76 ZDPH upravuje případ, kdy plátce použije přijaté zdanitelné plnění v rámci svých ekonomických činností jak pro plnění s nárokem na odpočet daně uvedená v § 72 odst. 1 ZDPH, tak pro plnění osvobozená od daně bez nároku na odpočet daně s místem plnění v tuzemsku i mimo tuzemsko,
s výjimkou plnění uvedených v § 72 odst. 1 písm. d) ZDPH. V takovém případě má plátce nárok na odpočet daně pouze v krácené výši odpovídající rozsahu použití pro plnění s nárokem na odpočet daně. Cílem článku je tedy zaměřit se na problematiku odpočtu v poměrné výši, tedy úpravu § 75 ZDPH.
Jak tedy vyplývá z § 75 odst. 1 ZDPH,
použije-li plátce přijaté zdanitelné plnění jak v rámci svých ekonomických činností, tak pro účely s nimi nesouvisejícími, má nárok na odpočet daně pouze v poměrné výši odpovídající rozsahu použití pro své ekonomické činnosti.
 
Ekonomická činnost vs. veřejná správa
Zásadní otázkou tak je, co je a co není ekonomickou činností, protože potom lze uvažovat o tom, že mám jako plátce nárok na odpočet daně jenom v poměrné výši a musím tedy správně stanovit postup, jak tento poměrný nárok na odpočet stanovit.
Co se rozumí ekonomickou činností stanoví § 5 odst. 2 ZDPH. Vymezení je velmi široké, takže lze předpokládat, že postihne převážnou většinou aktivit neziskových subjektů. Za ekonomickou činnost se také považuje využití hmotného a nehmotného majetku za účelem získání příjmů, pokud je tento majetek využíván soustavně, to znamená, že pokud by nebyl využíván soustavně nebo nebyl využíván za účelem získání příjmů, o ekonomickou činnost by se nejednalo.
Ekonomickou činností také není činnost zaměstnanců, tento případ se ale u neziskových subjektů jako právnických osob aplikovat nebude.
Z pohledu ekonomické činnosti je potom významné ustanovení § 5 odst. 3 ZDPH, podle kterého se stát, kraje, obce, organizační složky státu, krajů a obcí, dobrovolné svazky obcí, hlavní město Praha a jeho městské části a právnické osoby založené nebo zřízené zvláštním právním předpisem nebo na základě zvláštního právního předpisu
při výkonu působností v oblasti veřejné správy nepovažují za osoby povinné k dani, a to i v případě, kdy za výkon těchto působností vybírají úplatu.
A protože se tyto osoby nepovažují za osobu povinnou k dani, potom se výkon působnosti veřejné správy nepovažuje za ekonomickou činnost. Neplatí to ale v případě, že uskutečňováním některých z těchto výkonů došlo podle rozhodnutí příslušného orgánu k výraznému narušení hospodářské soutěže. A navíc, pokud tyto subjekty uskutečňují činnosti uvedené v příloze č. 1 ZDPH, považují se za osoby povinné k dani, to znamená, že tyto činnosti se za ekonomickou činnost považují. Jedná se o:
*
dodání vody, plynu, tepla, chladu a elektřiny,
*
dodání nového zboží vyrobeného za účelem prodeje,
*
služby telekomunikační,
*
doprava osobní a nákladní,
*
skladování, přístavní a letištní služby,
*
služby cestovních kanceláří a agentur, průvodcovské služby,
*
služby reklamních agentur,
*
služby pořádání výstav, veletrhů a kongresů,
*
provozování prodejen pro zaměstnance, kantýn, závodních a podobných jídelen,
*
služby provozovatelů rozhlasového a televizního vysílání jiné než osvobozené od daně podle § 53 ZDPH,
*
plnění uskutečněná Státním zemědělským intervenč-ním fondem týkající se dodání zemědělských a potravinářských výrobků podle předpisů platných pro činnost tohoto fondu.
Je tedy možné konstatovat, že
činnosti vymezené v příloze č. 1 se vždy považují za ekonomickou činnost, i když je vykonávají vyjmenované subjekty v rámci výkonu veřejné správy.
I když je pravdou, že zpravidla se jedná o činnosti, které podmínky výkonu veřejné správy splňovat nemohou a jedná se proto o pnění, která by měla být předmětem daně bez dalších pochybností.
Veřejná správa není vymezena ani v ZDPH ani v předpisech EU, je tedy nutné vyjít z rozsudků Evropského soudního dvora.
Za stěžejní je v tomto směru považován rozsudek ESD C-446/98 Fazenda Publica v. Camara Municipal do Porto, podle kterého lze
veřejnou správu charakterizovat jako činnosti, při které subjekt vystupuje jako orgán veřejné správy, a to v rámci zvláštního právního předpisu platného pro veřejnoprávní subjekty a nikoliv za stejných podmínek, které platí pro subjekty soukromého práva.
Je tedy možné konstatovat, že pokud je činnost vykonávána v rámci veřejnoprávní normy platné pro tyto subjekty, aniž by tuto činnost mohla stejným způsobem a na základě stejného právního předpisu provádět soukromá osoba, potom jde o výkon veřejné správy. Je nutné zdůraznit, že nelze posuzovat pouze jednotlivé činnosti podle své povahy, ale také podle právního předpisu, na základě kterého je tato činnost vykonávána.
Z judikatury ESD také vyplývá, že podmínkou pro uplatnění ust. § 5 odst. 3 ZDPH je začlenění příslušného subjektu do veřejné správy. Pokud tedy obec zřídí např. příspěvkovou organizaci, aby za ní, na její účet a jejím jménem vykonávala určitou činnost veřejné správy, potom jsou podmínky pro uplatnění postupu § 5 odst. 3 ZDPH splněny. Pokud by ale obec např. uzavřela mandátní smlouvu na výkon určité činnosti se soukromým subjektem, potom se ale o subjekt začleněný do veřejné správy nejedná a jednalo by se o činnost, která by byla předmětem daně (viz např. rozsudek ESD C-462/05 Komise v. Portugalsko).
Příklad
Obec nakoupí zahradní traktor, který bude používat zejména k údržbě veřejné zeleně, ale předpokládá i jeho použití k poskytování služeb občanům za úplatu (údržba zeleně na zakázku na soukromých pozemcích), případně jeho zapůjčení za úplatu zájemcům z řad veřejnosti. V tomto případě platí, nárok na odpočet je možné uplatnit pouze v poměrné výši, protože pořízený traktor, tedy přijaté zdanitelné plnění, obec použije jak v rámci svých ekonomických činností (údržba soukromých pozemků, pronájem), tak pro účely s nimi nesouvisejícími (údržba veřejné zeleně, která ekonomickou činností není).
 
Služby poskytované bezúplatně
Z pohledu neziskových subjektů je ještě nutné se zastavit u případů služeb poskytovaných bezúplatně, které jsou financovány z přijatých dotací či příspěvků.
Dotace
či příspěvek nelze považovat za úplatu za takto poskytnuté služby, a proto poskytování těchto služeb není předmětem daně a není považováno za ekonomickou činnost. Z toho tedy vyplývá, že pokud plátce použije přijaté zdanitelné plnění pouze pro účely těchto činností, nemá nárok na odpočet daně vůbec, pokud je použije pro tyto činnosti i pro účely své ekonomické činnosti, musí opět použít poměrný odpočet, resp. odpočet daně lze uplatnit pouze v poměrné výši.
Příklad
Příspěvková organizace zřízená krajem, střední škola, plátce DPH, obdržela fakturu - daňový doklad za spotřebu tepelné energie v budově školy. Budovu používá jak pro účely výuky, která je financovaná z dotací a příspěvků od zřizovatele, tak pro účely ekonomické činnosti (realizace komerčních kurzů v oblasti ICT). Přijaté zdanitelné plnění (tepelná energie) tak bylo použito jak pro účely ekonomické činnosti, tak pro účely s ní nesouvisející, odpočet daně lze uplatnit pouze v poměrné výši.
 
Uplatnění odpočtu v poměrné výši
Odpočet daně v poměrné výši lze uplatnit dvěma
základními způsoby:
*
Odpočet daně u přijatého zdanitelného plnění bude uplatněn v plné výši a část přijatého zdanitelného plnění, kterou plátce použije pro účely nesouvisející se svými ekonomickými činnostmi, se poté považuje za dodání zboží
podle § 13 odst. 4 písm. a) ZDPH
nebo za poskytnutí služby
podle § 14 odst. 3 písm. a) ZDPH, tedy se vznikem povinnosti uplatnit daň na výstupu. Tento postup nelze uplatnit v případě dlouhodobého majetku, ovšem je otázkou, zda se jedná o samotný nákup dlouhodobého majetku ve smyslu § 4 odst. 3 písm. d) ZDPH nebo také o jeho technické zhodnocení1 nebo i jeho opravy, údržbu a provoz, případně také jeho nájem. ZDPH a ani předpisy EU jednoznačný závěr nedávají, ale výklady se kloní spíše k závěru, že omezení se vztahuje pouze na samotné pořízení dlouhodobého majetku a jeho technické zhodnocení,
*
Druhou možností je
uplatnění odpočtu daně v poměrné výši dle skutečného využití přijatého zdanitelného plnění pro ekonomickou činnost.
Příslušná výše odpočtu daně v poměrné výši se potom vypočte jako součin daně na vstupu u přijatého zdanitelného plnění, u kterého má plátce nárok na odpočet daně v poměrné výši, a podílu použití tohoto plnění pro ekonomické činnosti plátce. Tento podíl ZDPH označuje jako poměrný koeficient. Poměrný koeficient se vypočítá jako procentní podíl zaokrouhlený na celé procento nahoru. Pokud nelze v okamžiku uplatnění odpočtu daně stanovit výši poměrného koeficientu podle skutečného podílu použití, stanoví ji plátce kvalifikovaným odhadem.
Příklad
Pokračujme v přechozím příkladu a předpokládejme, že daňový doklad za spotřebu tepelné energie byl vystaven na částku 150 000 Kč + 22 500 Kč DPH. Využití budovy pro účely ekonomické činností činí 20 %, zbývajících 80% je pro účely nesouvisející s ekonomickou činností, v tomto případě tedy na výuku, která je hrazena z dotací od zřizovatele a je poskytována bezúplatně.
Plátce může postupovat tak, že uplatní nárok na odpočet daně v plné výši, tedy 22 500 Kč, a na část spotřebovanou pro účely nesouvisející s ekonomickou činností, tedy na výuku, bude vystaven doklad o použití a následně odvedena daň, doklad bude vystaven na 120 000 Kč + 18 000 Kč DPH.
Druhou možností je, že plátce uplatní nárok na odpočet přímo v odpovídajícím poměru, tedy pouze 20 %, což odpovídá využití přijatého zdanitelného plnění pro ekonomickou činnost. Znamená to tedy, že plátce rovnou uplatní nárok na odpočet daně ve výši 4 500 Kč, poměrný koeficient činí 20%.
Co se týká první varianty, domnívám se, že v tomto případě její uplatnění nemá žádný zvláštní význam, vhodná by byla v případě, pokud následně dojde ke konkrétnímu vyčíslitelnému použití pro účely ekonomické činnosti (např. fakturace nájemcům dle skutečné spotřeby) nebo pro účely nesouvisející s ekonomickou činností (např. konkrétní použití pro účely veřejné správy). Ale v případě, kdy plátce dopředu ví, v jakém poměru bude odpočet daně uplatňovat, protože předem zná výši poměrného koeficientu, bez ohledu na to, zda se jedná či nejedná o kvalifikovaný odhad, potom zřejmě nemá význam uplatnit plný nárok na odpočet daně a následně hned dodanit odpovídající část.
Příklad
Obec nakoupí zahradní traktor, který bude používat zejména k údržbě veřejné zeleně, ale předpokládá i jeho použití k poskytování služeb občanům za úplatu (údržba zeleně na zakázku na soukromých pozemcích), případně jeho zapůjčení za úplatu zájemcům z řad veřejnosti. Zahradní traktor je pořízen za cenu 80 000 Kč + 21 % DPH. Protože v tomto případě se jedná o pořízení dlouhodobého majetku, nelze v tomto případě postupovat tak, že by byl uplatněn plný nárok na odpočet daně a následně by bylo dodaněno použití traktoru pro účely nesouvisející s ekonomickou činností. Obec musí postupovat tak, že v okamžiku uplatnění odpočtu daně jej uplatniv poměrné výši na základě poměrného koeficientu stanoveného kvalifikovaným odhadem.
Zásadním problémem v praxi potom bývá
stanovení výše poměrného koeficientu.
ZDPH žádný konkrétní postup nestanoví, což může být na jednu stranu výhoda, ale na druhou stranu hledání a stanovování nějakého vhodného kritéria je zpravidla obtížné a mimořádně pracné. Poměrný koeficient obecně vede k tomu, že neziskový subjekt je na odpočtu daně velmi krácen, dokonce tak, že řada plátců neuplatňuje odpočet daně vůbec, protože výsledný finanční efekt nestojí za vynaložené úsilí. K problematice stanovení poměrného koeficientu viz také rozsudek Evropského soudního dvora v případu C-437/06 Securenta ("Členské státy musí tudíž vykonávat svoji posuzovací pravomoc způsobem, který zaručí, že se odpočet uskuteční pouze u části DPH, která je poměrná k částce připadající na plnění, která zakládají nárok na odpočet. Musí tudíž dbát na to, aby výpočet podílu hospodářských činností k nehospodářským činnostem objektivně odrážel podíl vstupních výdajů, který skutečně připadá na každou z těchto dvou činností.
Je třeba dodat, že v rámci výkonu uvedené pravomoci mohou členské státy případně uplatnit klíč rozdělení podle povahy investic nebo klíč rozdělení podle povahy plnění nebo i jakýkoliv jiný vhodný klíč, aniž by se musely omezovat na jednu z těchto metod.").
Standardní způsob výpočtu poměrného koeficientu podle poměru výnosů z ekonomické činnosti proti celkovým výnosům neziskového subjektu včetně dotací, příspěvků, daní a dalších přijatých prostředků z veřejných rozpočtů nemusí být vždy objektivní a zpravidla vede k nepříliš radostnému výsledku z pohledu neziskového subjektu jako plátce daně. Pro úplnost je vhodné doplnit, že tento postup výslovně uvádí i MF ČR v informaci ze dne 25. 1. 2005
"Uplatňování nároku na odpočet daně v poměrné výši u veřejnoprávních subjektů".
Protože ZDPH nestanoví žádný konkrétní postup, může plátce použít jiný způsob výpočtu tohoto koeficientu, např. podle poměru využívané podlahové plochy nemovitosti, podle počtu ujetých kilometrů u dopravních prostředků, podle počtu strojových hodin u strojů a zařízení, podle počtu stravovaných či ubytovaných osob atd. ZDPH ani NO nestanoví, že by muselo být použito pouze jedno kritérium a jeden poměrný koeficient, pro různé případy a různý majetek je tak možné použít jiné kritérium. V krajním případě je možné, aby u každého přijatého zdanitelného plnění bylo uplatněno jiné kritérium, protože teoreticky může být u každého tohoto plnění poměr využití k jednotlivým činnostem jiný. V každém případě je ale nutné počítat s tím, že
plátce musí být schopen obhájit, že uplatněný poměrný koeficient odpovídá míře použití přijatého zdanitelného plnění pro účely ekonomické činnosti,
důkazní povinnost je na straně plátce.
Z ustanovení § 75 odst. 3 ZDPH potom vyplývá, že příslušná výše odpočtu daně v poměrné výši se vypočte jako součin daně na vstupu u přijatého zdanitelného plnění, u kterého má plátce nárok na odpočet daně v poměrné výši, a podílu použití tohoto plnění pro ekonomické činnosti plátce, tedy poměrného koeficientu. Poměrný koeficient se vypočítá jako procentní podíl zaokrouhlený na celé procento nahoru.
Příklad
Obec na základě obecně závazné vyhlášky vybírá poplatek za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů ve smyslu § 10b zákona č. 565/2010 Sb., o místních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů. Současně pro podnikatelské subjekty se sídlem či místem podnikání na území obce zabezpečuje odvoz a likvidaci komunálního odpadu vzniklého při jejich podnikatelské činnosti. V prvém případě se jedná o výkon veřejné správy, který není předmětem DPH, ve druhém případě se jedná ekonomickou činnost obce, která předmětem daně je, bude se jednat o zdanitelné plnění.
Pro oba tyto účely obec využívá nákladní automobil, u kterého došlo k závadě a muselo tedy dojít k jeho opravě. Autoservis vystavil daňový doklad za opravu tohoto automobilu na částku 48 000 Kč + 10 080 Kč. Automobil je používán jak v rámci ekonomické činnosti, tak i pro účely s ní nesouvisející, bude proto uplatněn odpočet daně pouze v poměrné výši. V souladu s evidencí jízd tohoto automobilu (ujetých km) byl automobil pro účely veřejné správy využíván ze 63 % a pro účely ekonomické činnosti ze 37 %.
Odpočet daně v poměrné výši tak bude činit 10 080 x x 0,37 = 3 729,60 Kč.
Jestliže v okamžiku uplatnění odpočtu daně nelze stanovit výši poměrného koeficientu podle skutečného podílu použití, stanoví ji plátce kvalifikovaným odhadem. I z tohoto důvodu ale uplatnění odpočtu daně v poměrné výši podléhá po skončení kalendářního roku vypořádání. Jak vyplývá z ust. § 75 odst. 4 ZDPH, po skončení kalendářního roku, ve kterém po uskutečnění zdanitelného plnění plátce byl oprávněn uplatnit nárok na odpočet daně a tento nárok uplatnil, plátce do hodnoty poměrného koeficientu zohlední skutečný podíl použití tohoto zdanitelného plnění pro své ekonomické činnosti v příslušném roce. Následný postup se bude odvíjet od toho, jaký bude zjištěn rozdíl:
*
pokud se poměrný koeficient vypočtený podle skutečného použití odchyluje od poměrného koeficientu stanoveného odhadem o více než 10 procentních bodů, výše uplatněného odpočtu daně se opraví,
*
pokud se poměrný koeficient vypočtený podle skutečného použití odchyluje od poměrného koeficientu stanoveného odhadem o méně než 10 procentních bodů, případně o rovných 10 procentních bodů, výše uplatněného odpočtu daně se opravovat nebude.
Pokud se oprava bude provádět, plátce ji uvede v daňovém přiznání za poslední zdaňovací období kalendářního roku, ve kterém po uskutečnění zdanitelného plnění je oprávněn uplatnit nárok na odpočet daně, jehož se oprava týká. Oprava se uvádí do řádku č. 45 daňového přiznání.
Pokud je vypočtená částka opravy kladná a je tedy ve prospěch plátce, je plátce oprávněn výši uplatněného odpočtu daně opravit, pokud je záporná a je tedy v neprospěch plátce, je plátce povinen výši uplatněného odpočtu daně opravit.
Příklad
Pokračujme v předchozím příkladu s využitím nákladního automobilu u obce. Po skočení kalendářního roku obec zjistí, že podle počtu ujetých kilometrů bylo skutečné využití automobilu pro ekonomické účely pouze 22 %, což odpovídá odpočtu daně u opravy automobilu ve výši 2 217,60 Kč. Rozdíl mezi oběma koeficienty činí více než 10 procentních bodů a je záporný, plátce je tedy povinen opravu odpočtu provést. Původně byl uplatněn odpočet ve výši 3 729,60 Kč, o rozdíl ve výši 1 512 Kč bude snížen nárok na odpočet daně za poslední zdaňovací období příslušného kalendářního roku.
Příklad
Předpokládejme stejné zadání, ale po skončení roku obec zjistí, že podle počtu ujetých kilometrů bylo skutečné využití automobilu pro ekonomickou činnost vyšší než předpoklad, a to 45 %, změna je tedy ve prospěch plátce. Protože ale rozdíl není vyšší než 10 %, oprava se neprovádí a obec není oprávněna v posledním zdaňovacím období tohoto kalendářního roku odpovídajícím způsobem nárok na odpočet zvýšit.
Velmi důležité je si uvědomit, že tato oprava při nižším než 10% rozdílu se neprovádí ani v situaci, kdy je rozdíl v neprospěch plátce a za jiných okolností by vznikala povinnost opravu provést. V tomto případě ale zůstane dříve uplatněný odpočet daně beze změny.
Z praktického hlediska je důležité, že vyčíslení nároku na odpočet daně v poměrné výši musí být provedeno před uvedením příslušných hodnot do daňového přiznání, protože tam již budou uváděny hodnoty, tj. základ daně a výše daně na vstupu, již v poměrné výši, tedy zkrácené o odpovídající část vztahující se k účelům nesouvisejícím s ekonomickou činností.
 
Závěr
Závěrem je možné konstatovat, že problematika odpočtu daně v poměrné výši se týká převážné většiny neziskových subjektů, cílem článku proto bylo vysvětlit základní principy a postupy při aplikaci této zákonné úpravy.
1 Technické zhodnocení je pro účely ZDPH samo dlouhodobým majetkem