Subjektivní a objektivní lhůty ve zdravotním
pojištění
Ing.
Antonín
Daněk
Subjekty činné v oblasti zdravotního pojištění mají četné povinnosti, stanovené platnou
právní úpravou, zejména pak zákonem České národní rady č.
592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní
pojištění (dále jen „zákon o pojistném na veřejné zdravotní pojištění“) a č.
48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně
a doplnění některých souvisejících zákonů (dále jen „zákon o veřejném zdravotním pojištění“), oba ve
znění pozdějších předpisů. Porušení některé z vyjmenovaných povinností zakládá nárok zdravotní
pojišťovny na uložení sankčního postihu ve formě pokuty. Na rozdíl od plošně povinného vyměřování
penále za opožděné úhrady nebo neplacení pojistného (záloh na pojistné) je možnost uložení pokuty
fakultativní
povahy, to znamená, že zdravotní pojišťovna pokutu za porušení zákonných povinností
uložit může, ale také nemusí. Vždy bude záležet na charakteru a rozsahu provinění příslušného
subjektu – plátce – včetně případného dopadu do finanční (příjmové) stránky systému. Pokud by
například zaměstnavatel v zákonné osmidenní lhůtě neoznámil nárok na zařazení zaměstnance do
kategorie osob, za které je plátcem pojistného stát, přičemž by mu byla tato skutečnost známa
(například by nesdělil informaci o přiznání některého z důchodů), vznikla by zdravotní pojišťovně
reálná finanční újma, kterou by si tato mohla, třeba částečně, kompenzovat právě formou uložení
přiměřené pokuty.Aby mohla zdravotní pojišťovna takový postih uplatnit, musí takto učinit v rámci právní
úpravou stanovené subjektivní a objektivní lhůty. Pokud by zdravotní pojišťovna některou z těchto
lhůt nedodržela, lze reálně očekávat námitku plátce v odvolání proti vydanému rozhodnutí, kterou by
musel Rozhodčí orgán zdravotní pojišťovny akceptovat a plátci v jeho odvolání tak
vyhovět.
Subjektivní lhůtou rozumíme lhůtu, která začíná běžet od okamžiku, kdy se daný subjekt
dozvěděl o určité právní skutečnosti. Protikladem a zároveň součástí jednoty celého procesu je lhůta
objektivní, která začíná běžet od okamžiku, kdy k určité právní skutečnosti došlo. V podmínkách
zdravotního pojištění můžeme definovat u subjektivní lhůty například datum, kdy se zdravotní
pojišťovna dozvěděla o nesplnění oznamovací povinnosti zaměstnavatelem podle
§ 10 zákona o veřejném zdravotním pojištění, a u
objektivní lhůty pak bude konkretizováno datum, kdy k porušení této zákonné povinnosti došlo. Jinými
slovy, aby mohla zdravotní pojišťovna uplatnit sankční postih za porušení například citovaného
ustanovení § 10 zákona o veřejném zdravotním
pojištění, musí takto učinit do dvou let ode dne, kdy nesplnění oznamovací povinnosti
zjistila, a zároveň do pěti let od doby, kdy oznamovací povinnost měla být splněna.
Prodloužení lhůt od 1.12.2011
Zákon č. 298/2011 Sb., kterým se mění zákon
č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o
změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související
zákony (dále jen „zákon č. 298/2011“), novelizoval s účinností od 1.12.2011 v oblasti lhůt oba
základní zákony zdravotního pojištění.
Nabytím účinnosti změny zákona o pojistném na
veřejné zdravotní pojištění platí, že od 1.12.2011 lze pokutu uložit do 2 let ode dne, kdy se
zdravotní pojišťovna dozvěděla o nesplnění nebo porušení povinnosti (do konce listopadu 2011 takto
musela zdravotní pojišťovna učinit ve lhůtě do jednoho roku), nejpozději však do pěti let ode dne,
kdy k nesplnění nebo porušení povinnosti došlo. Podle § 26
zákona o pojistném na veřejné zdravotní pojištění lze uložit pokutu za nesplnění nebo
porušení ustanovení § 22 odst. 3 písm. a) a b), § 24 odst. 2 a 3, § 25 a § 28 věty druhé tohoto
zákona, kdy se jedná například o nepředložení dokladů ke kontrole nebo nepodání Přehledu
zaměstnavatelem či osobou samostatně výdělečně činnou (OSVČ). V tomto případě došlo k prodloužení
subjektivní lhůty na 2 roky, objektivní pětiletá lhůta se nezměnila.
Změnou § 44 odst. 2 zákona o veřejném
zdravotním pojištění lze pokutu za nesplnění oznamovací povinnosti uložit do 2 let ode dne,
kdy zdravotní pojišťovna zjistila nesplnění oznamovací povinnosti plátcem pojistného, nejdéle však
do 5 let od doby, kdy měla být oznamovací povinnost splněna. Do 30.11.2011 činila subjektivní lhůta
1 rok a objektivní lhůta 3 roky.
Přechodné ustanovení
V přechodném ustanovení zákona č. 298/2011
Sb. je uvedeno, že pokud právo předepsat a vymáhat dlužné pojistné vzniklo přede dnem nabytí
účinnosti tohoto zákona, postupuje se podle § 16 zákona o
pojistném na veřejné zdravotní pojištění. To znamená, že pokud právo předepsat a následně
vymáhat pohledávky vzniklo ještě v době před nabytím účinnosti přijaté změny, platí v těchto
případech – tedy do 30.11.2011 – pětiletá promlčecí doba. Na pohledávky vniklé po datu 1.12.2011 se
však již vztahuje desetiletá promlčecí doba, čímž zdravotní pojišťovny dostaly podstatně větší
časový prostor k vyměření a následnému vymožení svých pohledávek.
I. Osoby samostatně výdělečně činné
V případě OSVČ může zdravotní pojišťovna uložit pokutu především za:
a) Nesplnění oznamovací povinnosti – pokuta až 10 000 Kč
Pojištěnec, který je OSVČ, je povinen oznámit příslušné zdravotní pojišťovně zahájení a
ukončení samostatné výdělečné činnosti nejpozději do osmi dnů ode dne, kdy tuto činnost zahájil nebo
ukončil. U osob podnikajících na základě živnostenského oprávnění lze tuto zákonnou povinnost splnit
i prostřednictvím Centrálního registračního místa obecního živnostenského úřadu, a to vyplněním
tiskopisu nazvaného Jednotný registrační formulář.
Při opakovaném nesplnění oznamovací povinnosti může být OSVČ uložena pokuta až do výše
dvojnásobku uložené pokuty, takže její maximální výše může činit 20 000 Kč (viz
§ 44 zákona č. 48/1997 Sb.).
Dle § 24 odst. 1 zákona o pojistném na veřejné
zdravotní pojištění je OSVČ povinna při plnění oznamovací povinnosti sdělit své jméno,
příjmení, trvalý pobyt a rodné číslo. Dále je povinna sdělit své obchodní jméno, sídlo nebo místo
podnikání, identifikační číslo a číslo bankovního účtu, pokud z něj bude provádět platbu pojistného
nebo jeho záloh. Tyto údaje je OSVČ povinna doložit.
b) Nedodání Přehledu OSVČ – pokuta až 50 000 Kč
Ve smyslu § 24 odst. 2 zákona o pojistném na
veřejné zdravotní pojištění byla OSVČ povinna předložit ve stanovené lhůtě (tj. v roce 2016
do 2. 5., v případě, kdy zpracovává daňové přiznání daňový poradce pak do 1. 8.) všem zdravotním
pojišťovnám, u kterých byla v předcházejícím roce pojištěna, Přehled o příjmech a výdajích ze
samostatné výdělečné činnosti a úhrnu záloh na pojistné. Povinnost podat Přehled o příjmech a
výdajích příslušné zdravotní pojišťovně do 8. 4. následujícího roku má OSVČ i v případě, kdy není
povinna podle zvláštního právního předpisu daňové přiznání podávat.
Změní-li se dodatečně údaje uváděné na Přehledu, jsou OSVČ povinny ohlásit změny do osmi
dnů ode dne, kdy se o nich dozvěděly, a případné dlužné pojistné doplatit do 30 dnů ode dne, kdy se
o něm dozvěděly. K tomuto účelu vyplní tyto osoby Opravný přehled.
II. Zaměstnavatelé
Zdravotní pojišťovna může zaměstnavateli jako hromadnému plátci pojistného uložit pokutu
zejména za:
a) Nepodání Přehledu o platbě pojistného zaměstnavatele – pokuta až 50 000 Kč
Jedná se o pravidelnou měsíční povinnost zaměstnavatele, který předává za každý kalendářní
měsíc nejpozději do 20. dne následujícího kalendářního měsíce každé zdravotní pojišťovně, jejichž
pojištěnce zaměstnává, formulář Přehled o platbě pojistného zaměstnavatele. Tento Přehled obsahuje
součet vyměřovacích základů zaměstnanců pojištěných u příslušné zdravotní pojišťovny, celkovou výši
pojistného, vypočtenou jako součet pojistného jednotlivých zaměstnanců pojištěných u příslušné
zdravotní pojišťovny a počet zaměstnanců, na které se údaje vztahují. Zaměstnavatelé jsou dále
povinni vést průkaznou evidenci o uskutečněných platbách pojistného. Na žádost příslušné zdravotní
pojišťovny jsou povinni předložit údaje rozhodné pro výpočet pojistného včetně rodného čísla každého
pojištěnce. Všechny výše uvedené skutečnosti jsou zaměstnavatelé povinni doložit.
b) Nesplnění oznamovací povinnosti – pokuta až 200 000 Kč
Zaměstnavatel musí nejpozději ve lhůtě do 8 dnů provést u příslušné zdravotní pojišťovny
oznámení o nástupu zaměstnance do zaměstnání (zahájení práce) a ukončení zaměstnání ve smyslu
ustanovení § 8 odst. 2 zákona o veřejném zdravotním
pojištění, přičemž specificky se postupuje u dohod o pracovní činnosti a dohod o provedení
práce. Další povinností zaměstnavatele je oznámit změnu zdravotní pojišťovny zaměstnancem, pokud
zaměstnanec zaměstnavateli tuto skutečnost sdělil. Oznámení se provede odhlášením od placení
pojistného u původní zdravotní pojišťovny a přihlášením k placení pojistného u zdravotní pojišťovny,
kterou si zaměstnanec zvolil. Jestliže zaměstnavatel v důsledku neoznámení, popřípadě opožděného
oznámení změny zdravotní pojišťovny zaměstnancem provádí odvody pojistného ve prospěch jiné
zdravotní pojišťovny než té, u které je zaměstnanec aktuálně pojištěn, vyčíslí zdravotní pojišťovna,
které mělo být pojistné správně odváděno, dlužné pojistné a vyměří penále. S účinností od 1.5.1995
může zaměstnavatel zdravotní pojišťovnou takto vyměřené penále po zaměstnanci (a to i po bývalém
zaměstnanci) vymáhat.
Povinností zaměstnavatele je rovněž informovat zdravotní pojišťovnu o skutečnostech
rozhodných pro vznik nebo zánik povinnosti státu platit za zaměstnance pojistné (například přiznání
nebo odejmutí důchodu, zahájení studia, nástup ženy na mateřskou dovolenou nebo osoby na rodičovskou
dovolenou apod.) za předpokladu, že zaměstnanec svému zaměstnavateli tuto skutečnost sdělil. Tuto
oznamovací povinnost má zaměstnavatel i v těch případech, kdy povinnost státu vznikla v době, kdy
zaměstnanci poskytl pracovní volno bez náhrady příjmu, jsou-li mu tyto skutečnosti známy.
V této souvislosti je nutno podotknout, že o oznamovaných skutečnostech si zaměstnavatel
musí vést patřičnou evidenci a dokumentaci.
Při opakovaném nesplnění oznamovací povinnosti může být uložena pokuta až do výše
dvojnásobku uložené pokuty, takže její maximální výše může činit 400 000 Kč (viz
§ 44 zákona o veřejném zdravotním
pojištění).
c) Porušení další zákonné povinnosti – pokuta až 50 000 Kč
Dle § 25 odst. 1 a
2 zákona o pojistném na veřejné zdravotní
pojištění jsou zaměstnavatelé povinni při plnění své oznamovací povinnosti rovněž sdělit
zdravotní pojišťovně obchodní název, právní formu právnické osoby, sídlo, identifikační číslo a
číslo bankovního účtu, pokud z něj budou provádět platbu pojistného. Zaměstnavatelem může být
samozřejmě i fyzická osoba. V tomto případě sděluje tato osoba zdravotní pojišťovně rovněž své jméno
a příjmení, rodné číslo a adresu trvalého bydliště. V této souvislosti je nutno připomenout, že
zaměstnavatelé jsou povinni oznámit do 8 dnů změnu shora uvedených údajů (například změnu bankovního
účtu, změnu sídla firmy) zdravotní pojišťovně, které odvádějí pojistné. Dále jsou zaměstnavatelé
povinni nahlásit zdravotní pojišťovně v téže lhůtě ukončení své činnosti, zrušení organizace, nebo
její vstup do likvidace.
d) Porušení povinností zaměstnavatelů zasílat zdravotní pojišťovně kopie záznamů o
pracovních úrazech – pokuta až 100 000 Kč
Dle § 45 odst. 4 zákona o veřejném pojištění jsou zaměstnavatelé povinni zasílat příslušné
zdravotní pojišťovně kopie záznamů o pracovních úrazech. Zaměstnavatel tyto kopie zasílá za uplynulý
kalendářní měsíc najednou, vždy však nejpozději do pátého dne následujícího měsíce.
e) Porušení povinností zaměstnavatele v souvislosti s prováděnou kontrolou – pokuta až 50
000 Kč
V souladu s § 22 zákona o pojistném na veřejné
zdravotní pojištění jsou kontrolní pracovníci zdravotní pojišťovny oprávněni provádět u
jednotlivých zaměstnavatelů kontroly placení pojistného na zdravotní pojištění. Zaměstnavatelé jsou
pak povinni předložit na vyžádání potřebné účetní a jiné doklady, jež jsou rozhodné pro správné
stanovení vyměřovacího základu a placení pojistného. Jedná se především o přehledné rekapitulace
výplatních listin, mzdové listy jednotlivých pracovníků a výpisy z běžného účtu vztahující se k
platbám pojistného na zdravotní pojištění. Zaměstnavatel je současně povinen podat k těmto
písemnostem ústní či písemné vysvětlení, pokud mají kontrolní pracovníci pochybnosti o správnosti,
úplnosti a pravdivosti těchto dokladů. Plátce pojistného rovněž nesmí zatajovat doklady, které má k
dispozici, nebo o nichž je mu známo, kde se nacházejí.
Důležité upozornění
Pro úplnost je třeba doplnit, že uloženou pokutou není v žádném případě dotčen nárok
zdravotní pojišťovny na případný zjištěný nedoplatek pojistného včetně penále.
Podání odvolání
Pokud plátce poruší zákonnou povinnost a zdravotní pojišťovna následně uplatní sankční
postih ve formě pokuty, může plátce podat odvolání do platebního výměru, a to ve lhůtě do 15 dnů od
jeho doručení k odvolací instanci – Rozhodčímu orgánu. Odvolání se podává prostřednictvím zdravotní
pojišťovny, která platební výměr vydala. Proti uložené pokutě bude plátce nejspíše namítat,
že:
-
pokuta neměla být uložena, neboť zaměstnavatel či OSVČ si řádně plnili své
povinnosti, případně se jedná o porušení povinností svým charakterem ojedinělé či neúmyslné apod.,
nebo
-
uložená pokuta je vzhledem ke konkrétnímu porušení povinnosti zaměstnavatele nebo
OSVČ nepřiměřeně vysoká.
O podaném odvolání rozhoduje Rozhodčí orgán zdravotní pojišťovny ve stanovených lhůtách.
Lhůta pro rozhodnutí počíná běžet dnem, kdy odvolací orgán spis obdrží. Je-li napadené rozhodnutí v
rozporu s právními předpisy nebo je nesprávné, Rozhodčí orgán:
a)
napadené rozhodnutí zruší a řízení zastaví,
b)
napadené rozhodnutí zruší a věc vrátí prvoinstančnímu orgánu k novému projednání,
proti novému rozhodnutí lze znovu podat odvolání,
c)
napadené rozhodnutí nebo jeho část změní.
Proti rozhodnutí Rozhodčího orgánu zdravotní pojišťovny jako orgánu II. stupně nelze podat
odvolání. Rozhodnutí nabývá právní moci dnem oznámení (doručení) plátci.