Reklamní činnost a živnostenské podnikání – praxe a teorie v dotazech a
odpovědích
JUDr.
Irena
Fleischmanová
Přišlo jaro, takže je opět načase přinést několik nových informací, které se
týkají teorie a praxe v oblasti živnostenského podnikání a reklamy. Stále platí, že tyto dvě oblasti
jsou spolu neoddělitelně spojeny, neboť jedna bez druhé by v podstatě nemohla plnit svůj účel.
Přestože právní úprava živnostenského podnikání i reklamní činností se neustále vyvíjí, existuje na
tomto poli stále prostor pro další pozitivní změny v právní úpravě a tím také v praxi. Stále se
objevují nejasnosti, jak tu kterou konkrétní situaci řešit, a to v souladu s platnou právní
úpravou.
Následující příspěvek přináší některá „rozuzlení“ zmíněných nejasností, a to
opět v podobě dotazů a odpovědí.
Právní úprava srovnávací reklamy
Jaká právní úprava reklamní činnosti se zabývá srovnávací reklamou, zmiňuje vůbec některý právní
předpis tuto problematiku, a pokud ano, který?
Platná právní úprava reklamní činnosti
(§ 2 odst. 2 zákona č. 40/1995 Sb., o regulaci
reklamy a o změně a doplnění zákona č. 468/1991 Sb., o
provozování rozhlasového a televizního vysílání, ve znění pozdějších předpisů, dále jen „zákon o
regulaci reklamy“) hovoří o tzv. „srovnávací“ reklamě, která je přípustná za podmínek stanovených
zákonem o regulaci reklamy a zvláštním právním předpisem. Tímto zvláštním právním předpisem je zákon
č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších
předpisů (dále jen „občanský zákoník“), který nabyl účinnosti dnem 1.1.2014. K srovnávací reklamě
občanský zákoník
(§ 2980 odst. 2) uvádí, že je přípustná, není-li
klamavá.
Rozšíření tzv. „vyloučených“ činností z právního režimu
živnostenského zákona
Přesto, že platná právní úprava živnostenského podnikání umožňuje provozování celé řady
nejrůznějších činností, také tady existují určitá omezení. Lze o takovýchto případných omezeních, a
to v oblasti tzv. „vyloučených“ činností, rámcově informovat?
Úprava změn v podobě „rozšíření“ nebo „zúžení“ přehledu činností, které
nejsou „živnostmi“ podle živnostenského zákona
(§ 3), se týká téměř každé textové změny tohoto
právního předpisu. Poslední takováto změna v podobě další činnosti, v níž nelze živnostensky
podnikat, má podobu zákona č. 127/2014 Sb.
Tento právní předpis nabyl účinnosti dnem 1.2.2015. Na text
živnostenského zákona dopadá v
§ 3 odst. 3 tak, že z jeho právního režimu
vylučuje „provozování letišť, provozování obchodní letecké dopravy a leteckých prací, poskytování
leteckých služeb a uskutečňování odborné přípravy v oblasti ochrany civilního letectví před
protiprávními činy“, a to s odkazem na příslušnou zvláštní právní úpravu v podobě zákona o civilním
letectví (zákon č. 49/1997 Sb., o civilním letectví a o
změně a doplnění zákona č. 455/1991 Sb., o
živnostenském podnikání, ve znění pozdějších předpisů).
Nabídka špinavého zboží
Podnikatel nabízel prostřednictvím internetové reklamní prezentace nábytek, o který následně
projevil zájem spotřebitel, který si věci na místě prohlédl; zjistil však, že se jedná o značně
poškozený nábytek, který byl navíc napaden plísní a byl značně špinavý. Kdo by měl být na popsaný
stav upozorněn?
Vzhledem k tomu, že se jedná nejen o špatný technický stav nabízeného zboží
prostřednictvím reklamní prezentace (nekvalitní a poškozený nábytek), ale zejména o porušení
hygienických podmínek (je nabízen špinavý nábytek napadený plísní), na případ by měl být upozorněn
nejen orgán dozoru pro oblast regulace reklamy (ve vazbě na reklamní prezentaci), ale také příslušný
orgán hygieny, např. krajská hygienická stanice, neboť nabídka a prodej zboží z hlediska splnění
hygienických požadavků nespadá do věcné
kompetence
orgánů dozoru pro reklamní činnost.Neznámé sídlo právnické osoby v likvidaci a řízení orgánů o spáchání
správního deliktu
Tuzemská právnická osoba v likvidaci s neznámým sídlem spáchala správní delikt (živnostenský úřad
nebyl zpraven o tom, zda tento subjekt provozuje živnost). Jakým způsobem je v tomto případě určena
místní příslušnosti orgánů příslušných k řízení ve věci spáchání správního deliktu?
V daném případě se jedná o spáchání správního deliktu podle
§ 62 odst. 1 písm. s) živnostenského zákona, a
to z důvodu rozporu s živnostenským zákonem v § 31
odst. 15. V řízení o správních deliktech právnických osob a podnikajících fyzických osob
podle živnostenského zákona, dále v řízení o zrušení
živnostenského oprávnění nebo pozastavení provozování živnosti, se místní příslušnost živnostenského
úřadu určuje podle správního řádu
(§ 11 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění
pozdějších předpisů, dále jen „správní řád“).
Místní příslušnost správního orgánu u právnických osob v řízeních týkajících se činnosti účastníka
řízení, je určena místem této činnosti. V řízeních týkajících se nemovitosti je místní příslušnost
určena místem, kde se nemovitost nachází, v ostatních řízeních je určující místo sídla nebo místo
sídla organizační složky právnické osoby.
Správní řád však přímo neřeší
situaci, kdy tuzemská právnická osoba nemá zapsáno žádné sídlo v příslušném rejstříku. Podle názoru
kompetentního orgánu (ústředního orgánu státní správy), nelze ze skutečnosti, že právnická osoba
nemá v obchodním rejstříku zapsáno žádné sídlo, odvodit místní příslušnost všech úřadů (věcně a
funkčně příslušných), nýbrž spíše úřadu žádného, resp. postup podle
správního řádu
(§ 11 odst. 2), kdy je místně příslušných více
správních orgánů – není důvodný. Situace, kdy z obchodního rejstříku bylo vymazáno sídlo tuzemské
(české) právnické osoby je analogií stavu, kdy je na území České republiky zrušena organizační
složka zahraniční právnické osoby, neboť zmíněná organizační složka plní pro účely určení místní
příslušnost podle správního řádu u zahraničních
právnických osob funkci sídla. Bylo-li z obchodního rejstříku vymazáno sídlo české právnické osoby,
je tedy vhodné využít obdobně úpravu obsaženou ve
správním řádu
[§ 11 odst. 1 písm. e) věta poslední] a místní
příslušnost určit podle posledního známého sídla právnické osoby na území České
republiky.
Nabídka nemovitosti prostřednictvím reklamní prezentace
Spotřebitel na základě obsahu reklamní prezentace projevil zájem o nákup nemovitosti, která měla
být v dobrém stavu; skutečnost byla ale jiná, neboť nemovitost měla mimo jiné vlhké a plesnivé zdi a
rozbitou střechu. Lze nějakým způsobem postihnout realitní kancelář, která uvedenou nemovitost
nabízela?
V případě, že je prokázáno, že realitní kancelář objednala ke zpracování (je
„zadavatelem“) nebo zpracovala (je „zpracovatelem“) reklamu obsahující nepravdivé údaje o kvalitě
nabízené nemovitosti, lze ji postihnout za porušení zákona o regulaci reklamy, a to jako
„zadavatele“ (nebo „zpracovatele“) reklamy obsahující nepravdivý údaj. V daném případě by se jednalo
o zakázanou reklamu, která je nekalou obchodní praktikou podle
zákona o ochraně spotřebitele
[§ 2 odst. 1 písm. c) zákona o regulaci reklamy,
§ 5 odst. 1 písm. a) zákona o ochraně
spotřebitele].
Za správní delikt, kterého se dopustí právnická nebo podnikající fyzická
osoba jako „zadavatel“ nebo „zpracovatel“ reklamy, která je nekalou obchodní praktikou, zákon o
regulaci reklamy stanoví pokutu až do výše 5 mil. Kč („zadavatel“ je ten, kdo reklamu „zadá“ –
objedná ke zpracování, „zpracovatel“ je ten, kdo reklamu „zpracuje“). Při určení výše pokuty správní
orgán vždy posuzuje každý konkrétní případ samostatně; přihlédne k závažnosti správního deliktu, a
to zejména ke způsobu jeho spáchání, k následkům a okolnostem, za nichž byl spáchán. Je také
posuzováno, zda se jedná o první porušení platné právní úpravy nebo, zda podnikatel porušuje své
povinnosti opakovaně.
Provozování živnosti a povinnosti, které s ním souvisí
Podnikatel má platné živnostenské oprávnění a splňuje všechny povinnosti stanovené pro
provozování příslušné živnosti živnostenským
zákonem. Orgán dozoru pro oblast regulace reklamy mu však uložil finanční postih za reklamu,
která není dovolena zvláštním právním předpisem; podnikatel se domnívá, že tento závěr správního
orgánu není správný a cítí se neprávem postihován, je to tak?
V živnostenském zákoně
(zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání, ve
znění pozdějších předpisů) je stanoveno (§ 31 odst.
19), že podnikatel je povinen při provozování živnosti dodržovat povinnosti vyplývající z
tohoto zákona, ale rovněž povinnosti stanovené zvláštními právními předpisy. Těmito právními
předpisy jsou předpisy, které se živnostenským
zákonem souvisí a doplňují jej.
Vzhledem k tomu, že živnostenské podnikání je spjato s reklamní činností,
již podnikatelé potřebují k prezentaci svých živnostenských aktivit, je logicky upraveno nejen
provozování živností jako takové, ale také reklamní činnost. Z této skutečnosti proto vyplývá, že
nestačí, aby podnikatel splňoval povinnosti stanovené
živnostenským zákonem; musí splňovat také
povinnosti stanovené dalšími právními předpisy, v tomto případě pro reklamní činnost (zákon č.
40/1995 Sb., o regulaci reklamy a o změně a doplnění
zákona č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a
televizního vysílání, ve znění pozdějších předpisů).
Pořizování elektronických kopií dokladů
Živnostenské úřady si mohou pořizovat elektronické kopie dokladů, které se ukládají do
živnostenského rejstříku. Lze tyto kopie pořizovat ze všech originálů dokladů? Jaké doklady v této
podobě pořizovat a ukládat nelze? Je za originál dokladu považována kopie daňového přiznání s
razítkem finančního úřadu?
Pořizování elektronických kopii dokladů nelze provádět u všech dokladů.
Ukládat lze pouze ty doklady, které stanoví
živnostenský zákon; nelze např. ukládat
zakladatelské dokumenty právnických osob, výpisy z evidence Rejstříku trestů České republiky, které
si pořizuje sám živnostenský úřad, plné moci.
Doklady, z nichž živnostenské úřady pořizují elektronické kopie, jsou
doklady, jež budou živnostenskému úřadu předloženy ohlašovatelem, žadatelem o koncesi, resp.
podnikatelem při ohlášení živnosti, podání žádosti o koncesi nebo při oznámení změny.
Elektronické kopie jsou pořizovány z originálů dokladů nebo z úředně
ověřených kopií těchto dokladů. Důvodem je to, aby elektronické kopie měly v dostatečné míře
vypovídací hodnotu a svou povahou odpovídaly konvertovanému dokladu.
Po digitalizaci jsou do živnostenského rejstříku ukládány doklady
prokazující praxi v oboru, zejména přiznání k dani z příjmů, kde je obor podnikání uveden jako
hlavní – převažující činnost. Jsou to také účetní doklady (např. vybrané faktury, z nichž je zřejmé,
že předmětná činnost byla provozována v příslušném období).
Za originál dokladu lze považovat také kopii daňového přiznání, bude-li
opatřeno originálním razítkem finančního úřadu.
Zákazy v oblasti reklamy na pohřebnictví
Fyzická osoba hodlá provozovat živnost v oblasti pohřebnictví, konkrétně se jedná o předmět
podnikání „Provozování pohřební služby“. Vzhledem k tomu, že se jedná o začínajícího podnikatele, je
nutné, aby vstoupil do povědomí veřejnosti upoutávkou či reklamní prezentací, jaká případná omezení
zde existují, pokud nějaká jsou?
Pro provozování koncesované živnosti „Provozování pohřební služby“, která
umožňuje mimo jiné poskytování služeb spojených se sjednáváním smlouvy o pohřbení, přepravu lidských
pozůstatků, jejich uložení do rakve, úpravu, s výjimkou provozování pohřebiště, provádění balzamací
a konzervací, zpopelňování lidských pozůstatků a dalších činností, jež jsou v příslušném právním
předpise přesně specifikovány, neboť patří do obsahové náplně jiné samostatné živnosti (viz nařízení
vlády č. 278/2008 Sb., o obsahových náplních
jednotlivých živností, ve znění pozdějších předpisů), musí mít subjekt platné živnostenské
oprávnění.
Zájemce – žadatel o podnikání v této živnosti, předkládá žádost o koncesi, k
níž se vyjadřují krajské hygienické stanice. Živnostenský
zákon v příloze 3 požaduje splnění odborné či jiné způsobilosti podle zvláštního právního
předpisu, kterým je zákon o pohřebnictví (§ 6,
§ 10, §
13 zákona č. 256/2001 Sb., o pohřebnictví a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších
předpisů).
Z těchto skutečností je zřejmé, že se jedná o významnou oblast
živnostenského podnikání, důležitost provozování živnosti v oblasti pohřebnictví je dána také právní
úpravou reklamní činnosti, která s podnikáním jako takovým souvisí. Reklamní činnost upravuje zákon
regulující reklamní činnost (zákon č. 40/1995 Sb., o
regulaci reklamy a o změně a doplnění zákona č. 468/1991
Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, ve znění pozdějších předpisů, dále
jen „zákon o regulaci reklamy“), který stanoví pro prezentaci poskytování pohřebních služeb pevná
pravidla, jež musí podnikající subjekty respektovat, nechtějí-li se dostat do rizika případných
rozporů s citovaným zákonem o regulaci reklamy, které jsou v praxi řešeny postihy v rámci vedených
správních řízení. V případě, že je šířena reklama na činnosti v pohřebnictví v rozporu se
zákonem o regulaci reklamy
(§ 6 odst. 2 nebo
§ 6 odst. 3), může být šiřiteli uložena pokuta až
do 2 mil. Kč; stejný finanční postih může být uložen také zadavateli nebo zpracovateli takovéto
reklamy, jsou-li porušeny podmínky pro její obsah.
Zákon o regulaci reklamy specifikuje údaje, které jsou dovoleny v reklamě na
poskytování pohřebních služeb (§ 6a zákona dovoluje:
název obchodní firmy nebo jméno, příjmení nebo název provozovatele činností v pohřebnictví, vymezení
předmětu činností v pohřebnictví, popř. dalších navazujících poskytovaných služeb, adresu pracoviště
určeného pro styk se zákazníky, telefonní a faxové číslo, adresu elektronické pošty nebo
internetovou adresu, provozní dobu pro veřejnost a firemní logo nebo jiný grafický motiv). Tato
reklama nesmí být šířena v prostorách zdravotnického zařízení ani v ústavech sociální péče, nesmí
být doručována prostřednictvím dopisů, letáků, elektronickou poštou nebo jinou adresnou formou.
Je-li oznamováno úmrtí, je zakázáno uplatňovat jakoukoli formu reklamy.
Mezi tzv. „dovolenými“ údaji v reklamě týkající se poskytování pohřebních
služeb, nejsou jmenovány cenové údaje. Znamená to, že v této reklamě, cenové údaje nesmějí být
uvedeny.
Způsob prokázání odborné způsobilosti
Cukrářka pracující v soukromé cukrárně sedm let se zamýšlí osamostatnit a otevřít si vlastní
cukrárnu. Není vyučená v oboru, ale odpracovanou praxi může prokázat dokladem, který jí vystaví její
současný zaměstnavatel-majitel cukrárny. Je takový doklad dostačující jako způsob prokázání odborné
způsobilosti, příp. jaký jiný doklad může být pro zmíněný účel použit a je řádně uznán?
Vzhledem k tomu, že „cukrářství“ je řemeslnou živností, v daném případě lze
odbornou způsobilost prokázat také dokladem o vykonání šestileté praxe v oboru
[§ 22 písm. f) živnostenského zákona]. Dokladem
prokazujícím praxi v oboru se mimo jiné rozumí doklad o vykonané praxi, který vystaví
zaměstnavatel.
Takovýto doklad může být doplněn dalšími doklady, a to připojenou pracovní
smlouvou, dohodou o pracovní činnosti, dohodou o provedení práce, příp. smlouvou o ukončení
pracovního poměru nebo zápočtovým listem.
Jedná se o doklady, z nichž vyplývá, že osoba ve smyslu
živnostenského zákona
(§ 7 odst. 4 zákona) vykonávala odborné činnosti v
oboru nebo v příbuzném oboru, a to v požadovaném období a v rozsahu výkonu činnosti na plný pracovní
úvazek.
Uvedené doklady jsou rovněž ukládány do živnostenského rejstříku.
Reklama na kosmetické prostředky
Veřejnost se často setkává s tím, že reklama na kosmetické prostředky prezentuje tyto produkty
tak, že jsou mylně považovány za prostředky s léčivými účinky. Jakým způsobem je právně upraven
tento druh reklamy, aby veřejnost nebyla klamána; co se rozumí „kosmetickým“ přípravkem a jak je
definován tento výrobek?
Spotřebitel by měl být chráněn před zavádějícími tvrzeními, která se týkají
účinnosti a dalších vlastností kosmetických přípravků. V tomto případě se zejména aplikuje směrnice
Evropského parlamentu a Rady 2005/29/ES ze dne 11.
května 2005, o nekalých obchodních praktikách vůči spotřebitelům na vnitřním trhu, která je
transponována do národního právního řádu zákonem č. 634/1992
Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů, a zákonem č.
40/1995 Sb., o regulaci reklamy a o změně a doplnění
zákona č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a
televizního vysílání, ve znění pozdějších předpisů.
Do 13.6.2013 byla oblast kosmetických výrobků upravena směrnicí Rady ze dne
27. července 1976, o sbližování právních předpisů členských států týkajících se kosmetických
prostředků (76/768/EHS), ve znění pozdějších doplňků, která byla do národního právního řádu
transponována zákonem č. 258/2000 Sb., o ochraně
veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a vyhláškou
č. 448/2009 Sb., o stanovení hygienických požadavků na
kosmetické prostředky.
V souladu se směrnicí
76/768/EHS se kosmetickým přípravkem rozumí
„jakákoli látka nebo přípravek určený pro uvedení do styku s různými vnějšími částmi lidského těla
(pokožkou, vlasovým systémem, nehty, rty, vnějšími pohlavními orgány) nebo se zuby a sliznicemi
ústní dutiny, a to výhradně nebo převážně za účelem jejich čištění, parfemace nebo ochrany za účelem
jejich udržování v dobrém stavu, změny jejich vzhledu nebo úpravy tělesných pachů“
(článek 1 odst. 1 směrnice
76/768/EHS,
§ 25 odst. 2 zákona č. 258/2000 Sb., ve znění
pozdějších předpisů).
Podle článku 6 odst.
2 směrnice 76/768/EHS „členské státy
provedou veškerá opatření nezbytná k zajištění toho, aby byly při označování, nabízení k prodeji a
propagaci kosmetických prostředků zakázány texty, názvy, obchodní značky, vyobrazení a názorné nebo
jiné symboly, které by přisuzovaly těmto výrobkům vlastnosti, jež nemají“, který byl transponován do
§ 29 odst. 6 zákona č. 258/2000 Sb., ve znění
pozdějších předpisů („Výrobce, dovozce ani distributor nesmí při značení finálních kosmetických
prostředků, jejich propagaci nebo nabízení k prodeji použít texty, názvy, obchodní značky,
vyobrazení nebo symboly, které by přisuzovaly finálním kosmetickým prostředkům vlastnosti, které
nemají“).
Užívání kulatého razítka
Majitel živnostenského oprávnění k předmětu podnikání oceňování majetku splňuje všechny podmínky
pro provozování této činnosti, které vyžaduje
živnostenský zákon. Může tato osoba na
podkladě živnostenského zákona používat kulaté úřední
razítko jako znalec?
Majitel platného živnostenského oprávnění, ač splňuje v souladu se
živnostenským zákonem všechny stanovené
podmínky pro výkon ohlašovací vázané živnosti v oblasti oceňování majetku, nemůže používat kulaté
úřední razítko, neboť to nemá oporu ve jmenovaném právním předpise.
K užívání tohoto razítka znalcem není právním titulem
živnostenský zákon, ale výlučně
zákon o znalcích a tlumočnících (zákon č.
36/1967 Sb., o znalcích a tlumočnících, ve znění
pozdějších předpisů).
Rozsah elektronických kopií dokladů ukládaných do živnostenského
rejstříku
Do živnostenského rejstříku jsou ukládány doklady v podobě elektronických kopií. Lze takto
ukládat úplné doklady nebo pouze vybranou část předloženého dokumentu?
Do živnostenského rejstříku by měly být ukládány elektronické kopie, jež
jsou úplným zobrazením dokladů, které jsou předloženy živnostenskému úřadu.
Nelze však vyloučit případ, kdy vzhledem k povaze dokladu bude do
živnostenského rejstříku uložena elektronická kopie, avšak pouze určitá vybraná část předmětného
dokumentu. O naskenování pouze vybrané části dokladu může jít u rozsáhlých dokladů (např. se týká
daňových přiznání, příloh nájemních smluv obsahujících popis pronajímané nemovitosti apod.). Takto
uložené doklady tvoří součást spisu živnostenského úřadu, jenž uložil doklad do živnostenského
rejstříku; v budoucnu budou využity také živnostenskými úřady, které jej využijí v rámci svých
řízení (podnikatel tak nebude doklad znovu předkládat, zůstanou-li nezměněné skutečnosti tímto
dokladem osvědčované) – z toho důvodu musí mít doklad dostatečnou vypovídací hodnotu.
V případě, že jsou založeny jenom určité vybrané části dokumentu, musí být
vždy zaručeno, a to pro účely dalšího využití zmíněnými jinými živnostenskými úřady, že nedojde k
znehodnocení dokladu. Posouzení toho, zda v každém konkrétním případě, je nezbytné pořídit
elektronickou kopii dokladu celého či pouze vybrané části, je kompetenční záležitostí příslušného
živnostenského úřadu.
Obsílka před provedením kontroly
Kontrolní orgán hodlá provést u podnikatele kontrolu, neboť existuje podezření, že je při
podnikání porušován živnostenský zákon. Může
být o provedení kontroly živnostník informován, tzn. „obyčejnou“ listovní zásilkou; lze kontrolu
zahájit až poté, tzn. při dostavení podnikatele ke správnímu orgánu?
Podnikatel může být informován obyčejnou listovní obsílkou o zahájení
kontroly. Tato obsílka by měla informovat např. o tom, že kontrolní orgán zamýšlí provést u
podnikatele kontrolu. Součástí informace by mělo být také sdělení, zda termín a místo provedení
kontroly vyhovuje podnikateli, jemuž je tak umožněno zvolit jiný vhodný termín. Kontrolní orgán
uvedeným postupem zjistí, zda existuje na podnikatele kontakt a v případě, že se tento podnikatel
dostaví, lze zahájit kontrolu ve smyslu zákona č. 255/2012
Sb., o kontrole (dále jen „kontrolní
řád“).
Zahájení kontroly probíhá podle
kontrolního řádu
[§ 5 odst. 2 písm. a) citovaného zákona]. Tento
způsob také kontrolnímu orgánu zaručí, že nenastane problém se zahájením kontroly tzv. „fikcí“,
pokud by byla předmětná kontrola zahajována doručením oznámení kontrolované osobě-podnikateli
(kontrolní orgán poté může konkrétně posoudit situaci a použít mechanismy, kterými lze osobu, jež se
nedostaví nebo neumožňuje kontakt – prověřit.
Absence údaje o bydlišti v průkazu totožnosti
V průkazu totožnosti zahraniční fyzické osoby (účastníka správního řízení) chybí údaj o adrese
bydliště. Jakým způsobem lze v tomto případě postupovat, má-li být vyhověno žádosti živnostenského
úřadu týkající se předložení tohoto dokladu?
Účastník správního řízení (nebo zástupce účastníka řízení) má podle
správního řádu (zákon č.
500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších
předpisů, § 36 odst. 5) povinnost předložit na
výzvu správního orgánu průkaz totožnosti.
Za průkaz totožnosti je pro účely
správního řádu považován doklad, který je veřejnou
listinou, obsahující jméno a příjmení, datum narození a místo trvalého pobytu, příp. bydliště mimo
území České republiky. Z tohoto dokladu musí být zřejmá rovněž podoba držitele průkazu totožnosti,
tento doklad musí obsahovat příp. jiný údaj, který by správnímu orgánu umožnil identifikovat osobu,
která doklad předkládá, a to jako oprávněného držitele průkazu totožnosti.
V případě, že tento průkaz neobsahuje údaj o adrese bydliště osoby, má jeho
držitel povinnost, a to na žádost živnostenského úřadu, doložit chybějící údaj jiným hodnověrným
způsobem (tzn. jiným dokladem, např. potvrzením příslušného orgánu).
Tzv. „vyloučení“ některých činností z právního režimu
živnostenského zákona
Při každé úpravě živnostenského podnikání dochází ke změnám v textu samotného
živnostenského zákona nebo v jeho přílohách; často se
mění také přehled činností, které spadají pod právní úpravu tohoto zákona, nebo naopak jsou z
právního režimu tzv. „vyloučeny“, neboť jsou upraveny jiným právním předpisem. Jaké změny v této
oblasti přinesl rok 2015?
Je známou skutečností, že zákon č.
455/1991 Sb., o živnostenském podnikání, ve znění
pozdějších předpisů, patří mezi tzv. nejvíce „frekventované“ právní předpisy, a to v oblasti
nejrůznějších legislativních úprav.
Tento stav dokazuje zákon č. 127/2014
Sb., který mění živnostenský zákon s
účinností dnem 1.2.2015 tak, že rozšiřuje výčet činností, které nejsou živnostmi v jeho právním
režimu [§ 3 odst. 3 písm. v) zákona]. „Živností“
tak není „provozování letišť, provozování obchodní letecké dopravy a leteckých prací, poskytování
leteckých služeb a uskutečňování odborné přípravy v oblasti ochrany civilního letectví před
protiprávními činy“, s odkazem na zákon o civilním letectví a související právní úpravu.
Další změnu přinesl do živnostenského
zákona zákon č. 140/2014 Sb. (účinnost dnem
1.1.2015), který představuje nejen úpravy formální, ale také věcné. Změna formálního a zpřesňujícího
charakteru je např. úprava textu v § 31 živnostenského
zákona, kdy pojem „pracovníci“ je nahrazen slovem „zaměstnanci“, lhůta k provedení zápisu do
živnostenského rejstříku, a to živnostenským úřadem do pěti dnů ode dne nabytí právní moci
rozhodnutí o udělení
koncese
s tím, že podnikateli byl vydán výpis, se zpřesňuje na „pět pracovních
dnů“ (§ 54 odst. 1 zákona). Řada věcných změn
dopadá např. na § 70 živnostenského zákona, v němž
jsou jmenovány osoby, které se považují za občana členského státu Evropské unie, změny se týkají
také obsahu přílohy č. 2 (vázané živnosti), kdy u jedné z živností v předmětu podnikání „Poskytování
tělovýchovných a sportovních služeb v oblasti“ je doplněna další možností splnění požadované odborné
způsobilosti, a to ve znění „profesní kvalifikace pro příslušnou oblast tělovýchovné
činnosti“.V letošním roce, a to dnem 1.1.2015 nastala účinnost také u zákona č.
267/2014 Sb., který mění
živnostenský zákon v ustanovení § 45a. Jedná se
zde o možnosti společného podání některých oznámení na živnostenském úřadu, a to společně s
ohlášením živnosti nebo žádostí o koncesi.
Povinná znalost českého jazyka
Podnikatel se při prováděné kontrole bránil tím, že nerozumí oznámení o zahájení kontroly, neboť
nezná dostatečně český jazyk; z toho důvodu považoval kontrolu za neplatnou. Je pro podnikatele
znalost českého jazyka povinná?
Znalost českého jazyka je pro podnikatele povinná, což přímo vyplývá ze
živnostenského zákona, který stanoví
(§ 31 odst. 8 zákona), že podnikatel je povinen
zajistit, aby v provozovně určené pro prodej zboží nebo poskytování služeb spotřebitelům, byla
přítomna v prodejní nebo provozní době určené pro styk se spotřebiteli – osoba splňující podmínku
znalosti českého jazyka.
Tato povinnost podnikatele se týká nejen vztahu podnikatel – spotřebitel,
ale také vztahu podnikatel – kontrolní orgán.
Má-li živnostenský úřad pochybnosti o znalosti českého nebo slovenského
jazyka, může zkoumat splnění této podmínky pohovorem, při němž posuzuje, zda je tato osoba schopna
plynně a jazykově správně reagovat na otázky, které se vztahují k běžným situacím denního života a
podnikání, a zda umí tato osoba ústně sdělit obsah textu z denního tisku.
Přítomnost tzv. „přizvané“ osoby při kontrole
V průběhu kontroly v provozovně podnikatele byla přítomna „přizvaná“ osoba, což bylo ze strany
podnikatele namítáno. Jakou funkci má přizvaná osoba při prováděné kontrole a může být při kontrole
přítomna?
Kontroly se přizvaná osoba zúčastnit může. Její funkce spočívá v tom, že je
osobou, která má schopnost kontrolnímu orgánu pomoci s řešením vzniklé složitosti např. z hlediska
odborného posouzení úrovně poskytované služby, tlumočení, posouzení způsobilosti provozovny,
atd.
Provedení „kontrolního“ nákupu
U podnikatele existuje podezření na možné neoprávněné provozování živnosti. Může u podnikatele
provést tzv. „kontrolní“ nákup pouze jedna kontrolující osoba (pracovník správního orgánu)?
Provedení kontrolního nákupu je třeba zvážit, resp. je třeba zvážit, zda se
kontrolní nákup uskuteční jako bezprostřední úkon předcházející kontrole, nebo zda bude kontrolní
nákup proveden během prováděné kontroly po předložení pověření ke kontrole.
Tento nákup by měl být vždy proveden tak, aby jeho prostřednictvím bylo
dosaženo takových zjištění a poznatků, které potvrdí či vyvrátí možné spáchání správního deliktu
nebo přestupku, a to proto, aby protokol o kontrole byl skutečně důkazním prostředkem.
Jediný pracovník kontrolního orgánu by kontrolní nákup neměl provádět. Popis
průběhu kontrolního nákupu bude vždy součástí kontrolního protokolu, a to současně s dalšími
přílohami (jedná se např. o paragon vystavený pokladnou).
Postih podnikatele za nesoučinnost se správním orgánem
Opakovaná nesoučinnost podnikatele, a to konkrétně jeho neakceptování výzev a žádostí o
vysvětlení k obsahu podnětu, způsobila, že mu správní orgán uložil pořádkovou pokutu; následně
správní orgán zjistil, že podnikatel svou vinou opožděně otevřel datovou schránku, z možného
porušení právní úpravy v oblasti reklamy se však vyvinil. Je v tomto případě namístě uložení
pořádkové pokuty?
V daném případě je pořádková pokuta uložena oprávněně. Pokud podnikatel svou
nečinností znemožňuje správnímu orgánu ve výkonu jeho dozorové činnosti v oblasti reklamy (např.
nereaguje na žádosti o vysvětlení k obsahu podnětu spotřebitele), znemožňuje tím správnímu orgánu
zjistit skutečnosti vedoucí k příp. zahájení správního řízení z moci úřední, jež tento orgán není
sám schopen zjistit jiným úředním postupem.
Správní řád stanoví
(§ 137 odst. 1) „K prověření oznámení, ostatních
podnětů a vlastních zjištění, která by mohla být důvodem k zahájení správního řízení z moci úřední,
opatřuje správní orgán nezbytná vysvětlení ....“. Podle
§ 137 odst. 2 téhož správního řádu (zákon č.
500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších
předpisů) „Je každý povinen podat správnímu orgánu vysvětlení podle odstavce 1. Tomu, kdo bezdůvodně
odepře podat vysvětlení, může správní orgán uložit pořádkovou pokutu
(§ 62) až do výše 5.000,-Kč“. Požadované vysvětlení
je možné podat jak ústně u správního orgánu nebo také písemnou formou. O všech těchto skutečnostech
musí být povinná osoba řádně zpravena a poučena.
Klamání spotřebitele obsahem reklamního letáku
Zákaznice upozornila správní orgán na klamavý obsah reklamního letáku obchodní společnosti;
jednalo se o nabídku zboží za „akční“ cenu, která jí byla u pokladny účtována v částce o 100 Kč
vyšší, než činila nabídka. Správní orgán toto neposoudil jako reklamu, která je nekalou obchodní
praktikou, což zákaznice namítala, nedoložila však žádný doklad o skutečně provedené vyšší platbě;
je námitka zákaznice oprávněná a lze např. zastavit zahájené správní řízení (pokud by bylo
zahájeno)?
V případě, že nebyl spotřebitelkou předložen doklad o skutečné úhradě za
zboží a správní orgán tento doklad nemohl sám zajistit (např. z důvodu značného časového odstupu od
nákupu apod.), nelze podnět řešit finančním postihem obchodníka, a to ve správním řízení, pokud bylo
zahájeno.
Řešení podnětu lze ukončit pouze sdělením spotřebitelce, informovat ji o
zjištění, která učinil správní orgán. Pokud bylo zahájeno správní řízení ve věci, je nutno toto
řízení zastavit, neboť odpadl jeho důvod (§ 66 odst. 2
správního řádu).
Posuzování nepravdivého údaje v reklamě
Vzhledem k tomu, že v současné době „útočí“ reklama na potenciální zájemce o zboží, služby a
nejrůznější výkony ze všech stran, je namístě její regulace. Podle jakých hledisek jsou obchodní
praktiky považovány za klamavé a existují zde nějaké výjimky?
Nekalé obchodní praktiky jsou platnou právní úpravou regulace reklamy
zakázány [§ 2 odst. 1 písm. c) zákona o regulaci
reklamy, § 4 a násl. zákona o ochraně
spotřebitele]. Jde o jednání podnikatele vůči spotřebiteli, které jsou v rozporu s požadavky
odborné péče a je způsobilé podstatně ovlivnit rozhodování spotřebitele tak, že může učinit
rozhodnutí, které by jinak neučinil.
Obchodní praktiky nelze vždy považovat za klamavé. Klamavé jsou pouze
tehdy, jsou-li způsobilé podstatně ovlivnit rozhodování spotřebitele tak, že může učinit rozhodnutí,
které by jinak neučinil (§ 6 směrnice Evropského
parlamentu a Rady 2005/20/ES). Tento princip tak
vychází z evropské úpravy, se kterou musí být v souladu výklad národních právních předpisů. Důležitá
je skutečnost, že vždy jsou nekalé praktiky uvedeny samostatně v příloze 1 k
zákonu o ochraně spotřebitele.
Evropská úprava stanoví, že je třeba chránit všechny spotřebitele před
nekalými obchodními praktikami. Je třeba vycházet z charakteru průměrného spotřebitele, který má
dostatek informací, je v rozumné míře pozorný a opatrný; hlediskem jsou také sociální, kulturní a
jazykové faktory.