Pracovní doba (432)

Práce o víkendu

1) V případě, že má společnost v pracovním řádu možnost práce po-ne ale v pracovní smlouvě mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem je jen po-pá - je možné uznat i onu práci o víkendu jsou součást pracovní doby?

2) V případě, že zaměstnanec pracuje na hlavní pracovní poměr s pružnou pracovní dobou - je možné, aby neměl splněný fond pracovní doby - měsíční? Jedná se o případ, kdy ve smlouvě má psán týdenní fond pracovní doby ale zaměstnanec vykonal 2 měsíce činnosti v nižším rozsahu než je FPD, 3. měsíc je napracoval - všechny měsíce dostal stejnou mzdu.

3) Je možné, aby zaměstnanci, který pracuje na zkrácený úvazek (0,6) - nicméně je uzavřena pracovní smlouva - byl počítán FPD bez svátků? Ve smlouvě je opět stanoveno, že pracovní doba je po-pá. 

Přestávka na jídlo a oddech

Pokud je přestávka na pracovišti určena po odpracování 4,5 hodin a v případě delší směny - přesčasu je pak další přestávka určena po odpracování 6 hodin, tak jak by to bylo v případě, že zaměstnanec by měl po první přestávce odpracovat 6 hodin a 20 min (to se samozřejmě v provozu předem neví, že to bude např. 6 hod a 20 minut). Zaměstnanec pracuje na stroji - obrábí a nelze stroj vypnout na 20 minut, lze takto výjimečně bez přestávky pracovat 6 hod a 20 minut? 

Docházka

Zaměstnanci mají ve smlouvě určenou pracovní dobu 8:00 - 16:30 hod (včetně 0,5 hod. přestávky). Do práce ale často docházejí - a začínají pracovat- různě mezi cca 7:00 a 9:00 hod. Vedení společnosti toto toleruje, podmínkou je to, že má zaměstnanec na konci měsíce splněný fond pracovní doby za daný měsíc. Hodiny, které zaměstnanec odpracoval navíc nad tento fond jsou mu proplaceny jako přesčas. Lze takto postupovat? Nehrozí zaměstnavateli nějaký postih?

Dva pracovní poměry u stejného zaměstnavatele

Je možné uzavřít jeden pracovní poměr se zaměstnancem jako pedagog na 0,8 pracovní úvazek (tj. 32 h/týden) a další pracovní poměr se stejným zaměstnancem na úvazek 0,3 (tj. 12h/týden) jako školní asistent? Nebo musí být dodržena délka pracovní doby 40 h týdně? 

Pracovní smlouva a délka pracovní doby

Tuzemská společnost s ručením omezeným zabývajícími se opravami vozidel, má v jarním a podzimním období, kdy probíhá přezouvání vozidel, zvýšený počet zakázek. Chtěli by přijmout zaměstnance na poloviční úvazek, avšak na dobu sezóny by společnosti vyhovovalo, aby pracoval tento pracovník na plný úvazek. Lze takto uzavřít pracovní smlouvu, nebo je třeba sjednat více pracovních smluv - jak tuto situaci správně smluvně ošetřit?

Fond pracovní doby při DPČ

Jak stanovit fond pracovní doby pro zaměstnance na DPČ, který má 0,5 úvazku? Lze do fondu měsíční pracovní doby počítat státní svátek? Práce ve svátek není v samotné DPČ specifikována, je pouze uveden rozsah 20 hod. týdně. Jedná se o administrativní pozici, která nepracuje na směny atd. Lze uznat výkaz, kde např. v měsíci 04/2019 vykazuje 88 hodin (fond pracovní doby včetně svátků je 176 hodin), či měl maximálně vykázat 80 hodin (fond pracovní doby bez svátků)? Odměna je stanovena hodinovou sazbou.

Nerovnoměrně rozvržená pracovní doba - přechod na rovnoměrnou pracovní dobu

Ve firmě máme rovnoměrně rozvrženou i nerovnoměrně rozvrženou pracovní dobu, vyrovnávací období je 3. měsíční.

1. Jedna zaměstnankyně se na konci srpna dohodla se zaměstnavatelem, že v září přejde zpět na rovnoměrně rozvrženou pracovní dobu. Vzhledem k tomu, že původní plán směn počítal s tím, že bude celý třetí kvartál na nerovnoměrně rozvržené pracovní době - nastala situace, kdy odpracovala všechny naplánované směny, ale odpracovaná doba za část třetího kvartálu (za měsíce červenec a srpen) je 356 hodin. Když ale přepočítávám, kolik by měla mít odpracováno (počet týdnů x 40 hodin) - docházím k číslu 360 hodin. Mohu to nechat tak nebo je nutno nějak vyřešit ony 4 hodiny?

2. Pokud se stane, že plán směn se během vyrovnávacího období upravuje podle potřeby práce a u některého zaměstnance není naplánovaný počet směn, který odpovídá celkové pracovní době připadající na vyrovnávací období - je způsob vyřešení pouze překážka na straně zaměstnavatele - prostoj nebo jiná překážka v práci?

Týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti

Rozumíme dobře § 3 odst. 6 nařízení vlády č. 2005/75 Sb. tak, že pokud zástupce ředitele základní školy má přímou pedagogickou činnost stanovenou na 11 hodin týdně (počet tříd do 14) a ten samý zástupce vykonává funkci výchovného poradce (do 550 žáků), u které je přímá pedagogická činnost 3 hodiny týdně, se o tyto 3 hodiny sníží PPČ zástupci ředitele, tudíž bude mít 8 hodin? 

Rovnoměrný třísměnný provoz - změna střídání směn

Výroba u nás pracuje v rovnoměrném třísměnném provozu, tj. po týdnu se střídají noční, odpolední a ranní směny. Nyní závodní lékařka zakázala práci v noci jednomu kolegovi z výroby, u nějž se nově objevila epilepsie. Snažíme se tuto situaci nějak vyřešit. Je možné stanovit dvěma zaměstnancům individuální plán směn v tom smyslu, že by se vzájemně střídali na svých směnách tak, že jeden by měl vždy 2x týden noční směny a 1x týden ranní směny a ten druhý by měl 2x týden odpolední směny a 1x týden ranní směny? Oba zaměstnanci s navrženým střídáním směn souhlasí. Jedná se v tomto případě stále o rovnoměrné rozložení pracovní doby? Je potřeba nějaké speciální lékařské vyšetření u zaměstnance, který bude pracovat častěji v noci? A existuje nějaké omezení (max doba), na jak dlouho lze v takovémto režimu pracovat? 

Výpočet PHmax v MŠ, překrývání přímé pedagogické činnosti učitelů v MŠ

Prosím o odpověď na následující 2 otázky: 1. Je možné do výpočtu PHmax mateřské školy započítat i třídu s 11 dětmi? Do třídy nelze z prostorových důvodů umístit více dětí. Celkově se jedná o čtyřtřídní mateřskou školu s celkovým počtem 85 dětí. Podmínka minimálního počtu dětí ve třídě čtyřtřídní mateřské školy je tedy splněna (18 dětí). 2. Bude od ledna 2020 překrývání přímé pedagogické činnosti učitelů MŠ i nadále doporučením dle možností a podmínek školy, nebo bude povinné v plném rozsahu? Metodika stanovení PHmax pro předškolní vzdělávání (vydalo MŠMT) uvádí, že „Překrývání již není podmínkou, ale pouze doporučením dle možností a podmínek školy, tudíž ředitelky/ředitelé mohou flexibilně reagovat na aktuální potřeby při rozpisu služeb učitelů“.