Daňový řád (343)

Dar určený na správu veřejně prospěšného poplatníka

Veřejně prospěšný poplatník (o. p. s.) obdržel dal určený na správu společnosti. Společnost provozuje pouze hlavní (veřejně prospěšnou) činnost, doplňkovou činnost neprovádí. Je v tomto případě dar na správu osvobozen od daně z příjmů?

Odmítnutí generální plné moci z důvodu doručení z datové schránky zmocněnce

Fyzická osoba, důchodce, nepodnikající, udělila generální plnou moc jiné fyzické osobě, která není daňovým poradcem. Plná moc byla opatřena ověřeným podpisem zmocnitele i ověřeným podpisem zmocněnce. Tato plná moc byla na pracovišti Czech POINTU konvertována do elektronické podoby. Tento dokument byl pak zaslán z datové schránky zmocněnce na příslušné Územní pracoviště finančního úřadu. Finanční úřad odmítá plnou moc přijmout a odůvodňuje to pouze telefonicky, a to takto: Plná moc musí být doručena osobně a v papírové podobě, a to pouze zmocnitelem. Konverze plné moci je možná pouze u daňových poradců nikdo jiný tuto výjimku nemá. Proto plnou moc v elektronické podobě může doručit pouze daňový poradce. Proto nelze akceptovat plnou moc od obyčejné fyzické osoby zaslanou elektronicky. S fyzickými osobami prý finanční úřad nemusí vůbec komunikovat elektronicky, není to pro něj povinné. Díval jsem se do daňového řádu a tam se nic takového neuvádí. V § 27 odst. 2 se uvádí že plná moc je účinná od okamžiku jejího UPLATNĚNÍ. Nikde, ani v komentáři k zákonu jsem nenašel nic o tom, že plnou moc musí předložit zmocnitel pouze v papírové podobě a osobně na příslušné územní pracoviště Finančního úřadu. Domnívám se, že Finanční úřad nepostupuje správně a vymáhání papírové podoby plné moci a její doručení pouze v papírové podobě a osobně zmocnitelem je nad rámec zákona a finanční úřad pro to nemá žádnou oporu v zákoně.

Reakce finančního úřadu na dodatečné přiznání k DPH

Co znamená reakce finančního úřadu, která dorazila do datové schránky druhý den po podání dodatečného daňového přiznání k DPH a opravného kontrolního hlášení k DPH? Dne 30. 5. bylo podáno k DPH a KH za duben dodatečné přiznání, došlo ke snížení nadměrného odpočtu DPH. Reakce od finančního úřadu je tato: Rozhodnutí Shora uvedený správce daně podle § 141 odst. 7 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "daňový řád"), ve věci dodatečného daňového přiznání k DPH za duben, č.j. ...... ze dne 30. 5. rozhodl takto: Řízení se zastavuje Odůvodnění: Správce daně zjistil, že v zahájeném daňovém řízení nastala podmínka pro zastavení řízení podle § 141 odst. 7 daňového řádu. Správce daně tak musel konat ve smyslu zásady oficiality a řízení zastavit. Co toto prosím přesně znamená?

Vyloučení z daňové exekuce

Firma ABC omylem zaslala peněžní prostředky firmě XXZ na účet, na který je vedena daňová exekuce. Firma ABC požádala firmu XXZ o vrácení prostředků, ale vzhledem k daňové exekuci prostředky nebyly vráceny. Jak postupovat? Může firma ABC požádat finanční úřad, který daňovou exekuci vede, o vyjmutí peněžních prostředků z daňové exekuce a vrácení zpět na účet firmy ABC?

EET při prodeji vyřazeného majetku

Společnost s r. o., dříve výrobní firma, nemá již aktivní činnost, ale postupně odprodává vyřazený majetek. Může úhradu za tento majetek inkasovat v hotovosti, aniž by musela evidovat v EET? 

Úroky z prodlení

Dle § 160 daňového řádu činí lhůta pro placení daně 6 let. Daní je dle daňového řádu myšleno i příslušenství daně. Stejným způsobem lhůtu upravoval i § 70 zákona o správě daní a poplatků. Dále dle § 148 daňového řádu činí lhůta pro stanovení daně 3 roky. Daní je dle daňového řádu myšleno i příslušenství daně. Dříve byla daná problematika upravena v § 47 zákona o správě daní a poplatků. Nyní obdržel náš klient, právnická osoba, platební výměr na úrok z prodlení. Úrok z prodlení mu byl vyměřen z důvodu opožděné úhrady daně ze závislé činnosti roku 2006, jež byla splatná k 22. 1. 2007. Uhrazena byla 2.3.2007. Úročeno tak bylo 39 dní. (Takto jsem obdrželi platební výměry za každý rok od roku 2006 do roku 2017 včetně, neboť klient hradil vždy daň ze závislé činnosti se zpožděním. Z tohoto důvodu uvádíme odkazy jak na znění příslušných ustanovení zákona o správě daní a poplatků, tak daňového řádu). Je toto vůbec vzhledem k výše uvedeným lhůtám možné? Nebyly přitom zahájeny žádné úkony přerušující běh daných lhůt nebo jejich zastavení a rozběhnutí znovu. Osobně se domníváme, že lhůta pro vyměření a vymáhání těchto úroků z prodlení již uplynula. 

Dožádání doplňujících podkladů z účetnictví celní správou

Na základě kterého zákona může celní správa v rámci probíhajícího řízení o povolení na základě žádosti subjektu požadovat doplnění podrobnějších údajů z účetnictví společnosti, která je mikro nebo malou účetní jednotkou a v účetní závěrce nevykazuje potřebné údaje? Jedná se např. o potřebu rozčlenění oběžného majetku na zásoby, dlouhodobé či krátkodobé pohledávky, peněžní prostředky nebo podrobnější členění dlouhodobých i krátkodobých závazků. Tyto údaje celní správa potřebuje např. při zpracování finančních analýz v rámci povolení snížení zajištění spotřební daně nebo o upuštění od jeho poskytnutí (vyhláška č. 370/2003 Sb.) při stanovení ukazatelů likvidity, rentability atd. a v účetní závěrce (rozvaha, příloha) tyto podrobnější údaje z účetnictví firmy nemusejí ze zákona vykazovat a většinou ani nevykazují. Zdůrazňuji, že povolovací řízení u celní správy probíhá na základě žádosti firmy. 

Nahlášení účtu PayPal na finanční úřad

Společnost s r. o. používá ke své ekonomické činnosti kromě běžných účtů také účet Pay Pal. Nyní se na mě jednatel obrátil s dotazem, zda je i tento účet Pay Pal nutné nahlásit na finanční úřad. Je nutné ho tedy na finanční úřad nahlásit? Osobně si myslím, že to nutné není, jelikož se nejedná o „klasický“ bankovní účet, spíše o jakousi elektronickou peněženku. Pokud se ale pletu a je nutné účet finančnímu úřadu hlásit, můžete mi poradit, jakým způsobem to přesně udělat? Do kolonek formuláře pro změnu registračních údajů účet PayPal nenapasuji. Na výpise nevidím ani číslo, ani IBAN Pay Palového účtu. Je tam uvedeno pouze Pay Pal ID, a to je emailová adresa. Jakým způsobem mohu zjistit, které Pay Pal účty registrovat lze a která nelze?

Změna jednatelů s. r. o. - plné moci

V s. r. o. došlo k prodeji podílů a výměně jednatelů. Platí plné moci podepsané s původními jednateli k zastupování na FÚ, OSSZ, zdravotních pojišťovnách, nebo se musí podepsat nové se současnými jednateli původní s. r. o.?

Dodatečné daňové přiznání - sankce

Podle § 141 daňového řádu je dodatečné přiznání povinen poplatník podat do konce následujícího měsíce. Tedy stanovená lhůta. Současně podle (8), daň dodatečně tvrzena daňovým subjektem je splatná v náhradní lhůtě splatnosti, která je shodná s lhůtou podle odstavce 1 věty první. Tedy do konce měsíce následujícího, ve kterém to zjistil. Podle § 250 daňového řádu - pokuta za pozdní podání ... nepodá-li daňové přiznání nebo dodatečné přiznání, ačkoliv měl tuto povinnost, nebo učiní-li tak po stanovené lhůtě... pro dodatečné přiznání je uvedena lhůta do konce následujícího měsíce. Podle § 251 daňového řádu - penále .. Pokud je doměřovaná daň podle dodatečného přiznání nebo dodatečného vyúčtování, povinnost uhradit penále z částky, která je v něm uvedena nevzniká. Podle § 252 daňového řádu - Daňové úroky z prodlení ... pátým pracovním dnem po dni splatnosti Do konce následujícího měsíce splním povinnost podat Dodatečné přiznání. Pokuta za pozdní tvrzení, penále za pozdní podání a ani úrok z prodlení nehrozí? Pokud je tady plátce odpovědný, je mu poskytnuta cesta k nápravě? Nebo jde o chybný výklad daňového řádu?