GDPR - zhoršení postavení subjektu údajů?

Plné znění otázky

Jsem vlastníkem vozidla značky Škoda, včera jsem navštívila autorizovaný servis Škoda (objednaná oprava vozidla). V servisu mě seznámili se zásadami zpracování osobních údajů (samostatná společnost, vlastní IČ, osobní údaje zpracovávají na základě smlouvy o dílo, takže je vše v souladu s nařízením GDPR). Ale potom mě seznámili s dokumentem nazvaným Informační MEMORANDUM ŠKODA AUTO a. s. (výrobce vozidla). V tomto dokumentu je uvedeno, že ŠKODA AUTO a. s. pracuje s mými osobními údaji a označuje se jako jejich správce. Se společností ŠKODA AUTO jsem neuzavřela žádnou smlouvu, souhlas jsem neudělila. Přesto mají – z důvodu oprávněného zájmu, který je založen pouze tím, že jsem vlastníkem vozidla značky Škoda – právo zasílat mi například dotazník spokojenosti se službami servisu, který jsem navštívila. Nemám tak vlastně možnost kontroly nad svými osobními údaji, protože autorizovaný servis zadává údaje do systému, ke kterému má přístup i ŠKODA AUTO. Pokud by ŠKODA AUTO byla v postavení příjemce, tedy že údaje „vidí“, ale nezpracovává je, bylo by to bez problémů. A pokud by mě ŠKODA AUTO o souhlas požádala (jako tomu bylo v minulosti), je to minimálně slušné a ráda bych jej poskytla. Tím ale nařízení GDPR jednoznačně zhoršuje postavení konečných zákazníků, protože výrobce čehokoliv má oprávněný zájem kontaktovat konečného spotřebitele? Je v souladu s nařízením GDPR, aby výrobce vozidla, jehož jsem vlastníkem, byl správcem mých osobních údajů v situaci, kdy jsem s ním neuzavřela žádnou smlouvu a neudělila souhlas se zpracováním osobních údajů?

Odpověď

Související dokumenty