Vrácení zboží pořízeného ze 3. země

Plné znění otázky

Právnická osoba (s. r. o.), plátce DPH, pořizuje mj. zboží ze třetí země (dovoz), a to od osoby povinné k dani ze třetí země, která nemá v tuzemsku sídlo ani provozovnu. Toto zboží je dodáváno jako tzv. konsignační, kdy vlastníkem je i po dovozu do ČR dodavatel. Pro účely dovozu se vystavuje „faktura“, kde je položkový rozpis zboží včetně cena. Odběratel takto dodané zboží vykáže v DAP DPH jako dovoz (Celní úřad propouští zboží do režimu volného oběhu). Teprve ve chvíli, kdy odběratel prodá část zboží, předá tuto informaci dodavateli a uhradí mu příslušnou částku za toto prodané zboží. Je tento postup správný? Dále pak nastává situace, kdy po nějaké době odběratel vrací neprodané zboží zpět dodavateli. S ohledem na to, že se jedná o zboží obtížně resp. prakticky vůbec nepojistitelné (tj. přepravní společnosti v rámci mezinárodní přepravy resp. jejich pojišťovny nekryjí rizika v případě ztráty nebo zničení), má k fyzickému vrácení zboží dojít (i) přímo v ČR, nebo (ii) v jiném členském státě EU (např. Rakousko či Německo) – dodavatel si sám zboží přebírá. Jaký je v tomto případě správný postup z pohledu DPH? Podotýkáme, že odběratel pravděpodobně nebude mít žádné informace ani dokumenty o tom, zda bylo zboží následně vyvezeno, případně jak s ním bylo jinak naloženo.

Odpověď