Provize slevových portálů

Plné znění otázky

Jsme poskytovatelé cestovních služeb (výletů) jako cestovní agentura (plátce DPH, s. r. o.). Využíváme slevové portály k podpoře prodeje. Zveřejníme nabídku s konkrétním výletem na konkrétní místo v konkrétním termínu, případně si může zákazník vybrat z několika termínů. Zákazníci si kupují vouchery (poukazy) a hradí je přímo slevovému portálu. Po konání výletu je ze strany slevového portálu vystaveno vyúčtování slevové akce, kde je uvedeno, kolik se prodalo voucherů, kolik se jich uplatnilo a kolik jich propadlo. Za uplatněný voucher je určitá smluvně pevně daná procentuální provize, za propadnutý voucher je pevně daná provize ve výši až 100 % hodnoty voucheru. Rozdíl pak chodí na bankovní účet. Slevový portál po tomto vyúčtování vystaví fakturu na provizi z prodaných voucherů, kde uvede, o jakou konkrétní slevovou akci se jednalo. K jednomu výletu vystaví i několik faktur, např. zvlášť za propadnutý voucher a zvlášť za uplatněný voucher. Každá z těchto faktur má jiné DUZP. Do jakého zdaňovacího období patří náklad této provize z pohledu daně z příjmů?

Je to do:

1. období konání výletu, nebo

2. období, do něhož spadá den, kdy slevový portál provedl vyúčtování prodaných voucherů a provize? Doplníme, že podle obchodních podmínek vzniká nárok na provizi u některých slevových portálů a) dnem konání výletu, na němž účastník výletu uplatnil voucher, nebo b) dnem, kdy slevový portál provede vyúčtování prodejní akce. Na tyto dny váže slevový portál i DUZP u své provize. Jako příklad uvedu výlet, který se konal v 12/2018 a provizní faktury byly vystaveny s DUZP v 01/2019 i později. Provize je daňovým nákladem roku 2018 nebo 2019?

Odpověď