Nerespektování nového způsobu výpočtu DPH a zaokrouhlování od 1. 4. 2019, závazně od 1. 10. 2019

Plné znění otázky

Od 1. 10. 2019 platí závazně novela DPH. Přestože je novela v platnosti již 6 měsíců, tak mnoho firem tuto skutečnost ještě nepromítlo do svých programů/dokladů. Za dnešní den mám už 4 doklady, které nejsou v souladu s platným zákonem o DPH.

Případ první: Faktura za překlad pro platbu převodem s rozpisem DPH: základ 1 186 Kč + DPH uvedeno zaokrouhleně 250 Kč, celkem 1 436 Kč.

Příklad druhý: Nákup platba kartou: Základ 1 486,52 Kč + podivně zaokrouhlené DPH 312,38 Kč, celkem 1 798,90 Kč.

Příklad třetí: Faktura k úhradě převodem, základ 2 315 Kč a DPH 486,15 Kč uvedeno správně, ale zaokrouhlení na celé koruny (mínus 0,15) není zahrnuto do základu a DPH, jak by mělo být a je na faktuře uvedeno nedaňově.

Příklad čtvrtý: Nákup v obchodě za hotové: základ 611,90 Kč + zaokrouhlené DPH 128,9 Kč + nedaňové zaokrouhlení na celé koruny 0,20 Kč, celkem 741 Kč.

Důvod pro novelu bylo omezení rozdílů a zpřesnění částek DPH. Všechny tyto „vadné“ doklady jsou na nízké částky, nepromítnou se jednotlivě do kontrolního hlášení... ale pokud si provedu kontrolu výpočtu DPH dle platného zákona, tak částky nesedí. Můžeme tyto doklady přijmout a uplatnit si odpočet DPH bez nějakého postihu? Je za vystavení vadných dokladů pouze plátce, který je vystavil, nebo postih hrozí i příjemci těchto dokladů?

Odpověď