Účtování odebraného zboží z důvodu neplacení

Plné znění otázky

Společnost s. r. o. koupila za 100 000 Kč bez DPH zboží, které za 110 000 Kč bez DPH posléze prodala klientovi, který měl fakturu uhradit formou 5-ti plateb, každý měsíc 1/5. Jelikož klient zaplatil jen jednu splátku, bylo zboží, které bylo do až do jeho splacení majetkem dodavatele odběrateli odebráno a na celkovou částku 115 tis. byl vystaven dobropis. Účtováno bylo takto: 100 000 Kč nákup zboží 504/321 21 000 Kč DPH 343/321 115 000 Kč - prodej zboží 311/604 24.150 DPH 311/343 Platba, kterou odběratel zaplatil, t.j. 1/5 částky byla odběrateli po započtení penále vrácena. Dobropis byl účtován: -115 000 Kč 311/604 zboží - 24.150 311/343 DPH Nyní má dodavatel na zboží nového kupce, který ovšem akceptuje pouze cenu 80 000 Kč bez DPH, jelikož je zboží již použité. Dodavatel vystaví fakturu na prodej zboží, která bude zaúčtována: 80 000 Kč 311/604 zboží 16.800 311/343 DPH Po zaúčtování vznikne z obchodu ztráta 20 000 Kč, oproti původní kupní ceně, neboli výnosy ze smlouvy budou nižší než náklady, je to takto účetně v pořádku? Nemusí se o ztrátě 20 000 Kč nějak ještě účtovat? Pokud ano, prosím o sdělení účtové osnovy, jak přesně zaúčtovat.

Odpověď

Související dokumenty

Související předpisy

§ 24. 1 zákona 586/1992 Sb., o daních z příjmů