Rozdělení majetku v účetnictví a daních

Plné znění otázky

Firma před 10 roky zařadila stavbu haly a betonové plochy kolem dohromady jako jeden majetek - hala. Betonová plocha slouží k parkování zákazníků nebo logistice - příjezd a vykládka kamionu apod. Pokud chápu správně, tak mělo být správně tehdy zařazeno na 2 oddělené majetky a to na základě znaleckého posudku (pokud byla smlouva na celkové náklady výstavby dohromady). Nyní plánuje společnost část majetku odštěpit na jinou společnost a pro tyto účely by chtěla dát evidenci do pořádku. Karta tohoto společného majetku je řekněme v brutto hodnotě 10 mil. Kč, zůstatková účetní cena je 7mil., daňová 8 mil. Kč. Jak postupovat v případě rozdělení majetku? Napadá nás oslovit znalce nebo odhadce? Na základě jeho posudku a výsledné ceny na tyto jednotlivé dva majetky rozdělit cenu, tak aby brutto hodnota nových 2 majetků v součtu byla přesně na 10 mil. Kč a účetní a daňové odpisy poměrově rozdělit. Tzn. např. pokud by znalec odhadl cenu haly na 10 mil a betonové plochy na 2 mil. Kč, tak by brutto hodnota nových majetku byla v poměru 5:1, a tedy 8,333 mil. a 1,666 mil. Daňové i účetní odpisy by se poměrově přepočítali. Je takové řešení správné? Jde nám primárně o daňový pohled, aby nemohly být napadeny daňové odpisy.

Odpověď