Účetnictví

Jsme společnost která je součástí koncernu a vede zajišťovací účetnictví. Předmětem zajištění jsou naše tržby, typem zajišťovacího vztahu je tedy zajištění peněžních toků. Transakce jsou plánovány v určitém objemu každý měsíc a jejich výsledek jsme vždy zaúčtovali do výsledovky na základě podkladů z koncernu. Z důvodu odchodu z koncernu nám byly hotovostně všechny plánované transakce vypořádány a zaslány na bankovní účet. Chci se zeptat, zda toto vypořádání ze skupiny je důvodem pro ukončení zajišťovacího účetnictví a má být oceňovací rozdíl zaúčtován do výsledovky? Nebo jen přeceněn na reálnou hodnotu a dále časově rozlišován a účtován do výsledku podle plánovaných transakcí?
Vydáno: 23. 04. 2024
Máme firemní automobil, který během letních prázdnin poskytujeme zaměstnanci bezúplatně pro soukromé účely. Zaměstnanci strháváme 1 % ze vstupní ceny automobilu vč.DPH ze mzdy tyto měsíce, ale jak je to s uplatňováním DPH při servisech, kontrolách, opravách vozů, které jsou prováděny během celého roku? V jaké výši si společnost neuplatní DPH na vstupu, když auto pro soukromé účely je jen na 2 měsíce v roce, a to v poměru 70 na 30 %?
Vydáno: 23. 04. 2024
Malá s.r.o. - mikro účetní jednotka. Jedná se o s.r.o., kde je společník a jednatel paní doktorka, která vede dětskou soukromou ambulanci. Má zde jednu sestřičku a jednu paní další doktorku na 50 % pracovní úvazek. Jaké jsou povinné náležitosti přílohy k účetní závěrce? Kde v zákoně mohu najít tyto náležitosti? Pokud bychom nějakou informaci zapomněli do přílohy uvést, jedná se o velkou hrubku, kterou bude zkoumat např. finanční úřad?
Vydáno: 23. 04. 2024
Jak dlouho firma, plátce DPHm povinnost archivovat doklady (roky, desetiletí)? 
Vydáno: 23. 04. 2024
Společnost s r. o. má v majetku nákladní automobil. V roce 2022 vznikl požár tomto na automobilu (vznícení slámy). Vůz neměl havarijní pojištění, nebylo zde žádné plnění od pojišťovny, automobil byl vložen do depozitu. V roce 2023 se firma rozhodla, že automobil opravovat nebude. Část v hodnotě 60 000 Kč z něho použila na opravu jiného automobilu a vrak prodala jako železo za 51 000 Kč. V roce 2023 měl automobil zůstatkovou cenu 72 000 Kč. Mohu ještě uplatnit 1/2 odpisu, tj. 18 000 Kč a zůstatkovou cenu 54 000 Kč zaúčtovat do daňových nákladů?
Vydáno: 23. 04. 2024
Jsme společnost s ručením omezeným Atom. Majitel společnosti (zároveň jednatel) nám předal Smlouvu o převodu 100% obchodního podílu společnosti Sádlo. Smlouva byla uzavřena v roce 2015. Společnost Sádlo byla koupena jménem společnosti Atom. 100% vlastníkem společnosti Atom je fyzická osoba (Novák), 100% vlastníkem společnosti Sádlo je právnická osoba Atom s.r.o. Původní majitel společnosti Sádlo byla jiná právnická osoba. Kupní cenu zaplatil majitel ze svých osobních peněz v roce 2015 (proto jsme se o uvedené transakci nedozvěděli). K zápisu změny majitele v obchodním rejstříku došlo v roce 2024. Ve smlouvě je uveden bod: Účinky převodu obchodního podílu nastávají zápisem do obchodního rejstříku. Měli účetní zápisy o nabytí majetkové účasti proběhnout již v roce 2015 a nyní budeme řešit opravu zaúčtování chyb z minulých let, nebo účetní zápisy proběhnou v roce 2024? Pokud by se jednalo o opravu zaúčtování chyb z minulých let, účtujeme na standardní účty 061/321, 321/365? A následně v účetních výkazech za rok 2024 v účetním období minulých let ručně opravíme rozvahu a popíšeme v příloze?
Vydáno: 20. 04. 2024
Jednatel své manželce platí přes účet větší mzdu, než je předpis na úhradu mzdy, protože některý měsíc mzdu neuhradí. Jaký je správný postup zaúčtování? Jak správně spárovat výše uvedený přeplatek s nedoplatkem na mzdě? Na jaký účet si mám tento přeplatek zaúčtovat, abych případně tento přeplatek mohla proúčtovat s nedoplatkem?
Vydáno: 20. 04. 2024
Jsme s. r. o., plátci DPH, účtujeme způsobem B. Uzavřeli jsme s naším dodavatelem zboží „Kupní smlouvu na zboží a smlouvu o poskytnutí finančního bonusu“. Dodavatel nám dodal stroj (pro nás hmotný majetek) za 30 0000 Kč bez DPH, vystavil fakturu a splátkový kalendář na 30 měsíců na celou tuto částku. Je ujednáno, že pokud odebereme od dodavatele každý měsíc zboží ve stanovené výši, tak nám bude každý měsíc dobropisovat částku ve výši splátky, stanovené ve splátkovém kalendáři, až do celkové výše ceny stroje. Vlastnické právo ke stroji přechází na nás až po úplném zaplacení stroje. 1. Jak účtovat pořízení stroje a v jaké výši a kdy ho zařadit do majetku? 2. Jak účtovat jedn. dobropisy – minusem na účet zboží nebo pořízení majetku? 3. Jak je to s účetními a daňovými odpisy – kdy a v jaké výši začít odpisování 4. Pokud nesplníme výši odebraného zboží v měsíci, tak musíme v tomto měsíci splátku zaplatit a dodavatel nevystaví dobropis. Bude to mít vliv na pořizovací cenu stroje při odpisování?
Vydáno: 20. 04. 2024
Vím, že daňová evidence neřeší kurzové rozdíly. Nicméně nevím ,jak si poradit s převodem například z účtu ve měně eur na korunový účet, když částky po přepočtu se liší. Například převedu z vlastního účtu ve měně eur 1.000,- EUR - přepočet kurzem 24,115 EUR. Převedu z eurového účtu po přepočtu 24.115,- CZK a na můj účet CZK mi ale přijde 23.900 Kč. Kam s tím rozdílem ve výši 215 CZK? Dáváme to na peníze na cestě, ale to pak zase nesedí strany „peněz na cestě“ - nikdy nebudou strany vyrovnané... Můžete mi, poradit, co s tím?
Vydáno: 19. 04. 2024
Máme v účetnictví měsíční kurz. Vystavujeme fakturu v eurech. DUZP je 31. 3. 2024 a datum vystavení je 10. 4. 2024. Kurz vezmu podle DÚZP, anebo data vystavení? 
Vydáno: 18. 04. 2024
  • Článek
Dne 9. 4. 2024 publikovala IASB nový standard IFRS 18 Prezentace a zveřejnění v účetní závěrce, který vstoupí v účinnost 1. 1. 2027. Společnosti budou muset přejít na nový standard retrospektivně, to znamená, že pokud bude jejich první účetní závěrka sestavena podle IFRS 18 za rok 2027, musejí uvést do souladu s IFRS 18 také srovnávací výkazy za rok 2026. Povinnost retrospektivního přístupu platí také pro mezitímní účetní závěrku, pokud jí společnost sestavuje.
Vydáno: 17. 04. 2024
Agentura práce musela po nabytí účinnosti novely zákona o zaměstnanosti do 1. 4. 2024 doplatit kauci do výše 1.000.000,- Kč, tj. poskytnout dalších 500.000,- Kč. Kauci jsem doplatili a zaúčtovali na 378-221. Nyní jsem si ale uvědomili, že nemáme zaúčtovanou tu původní kauci, která byla složena ve výši 500.000,- Kč při založení agentury práce před 5 lety. Účetnictví jsme přebrali od jiné firmy a ta to neproúčtovala. Jak bychom nyní měli zaúčtovat, abychom měli správně na účtě 378 jeden milión korun a poté i v rozvaze?
Vydáno: 15. 04. 2024
Předmětem činnosti společnosti je provádět správu nemovitostí na základě uzavřených smluv. Kromě této činnosti provádí dle vzájemných dohod na základě předem stanovených cenových nabídek součinnost (čili dohled) na pracemi pro majitele nemovitostí, kterým provádí správu. Jde o nemovitosti určené k pronájmu pro podnikatele. Práce se konkrétně týkají dohledu (součinnosti) při pracech, které jsou zajištěny jinými dodavateli např. dojde k poškození majetku vlastníka nemovitosti, tato společnost zajistí dodavatele, aby byl majetek následně opraven nebo jde o součinnost při pracech při dokončování stavebních úprav v rámci nebytových prostor majitele nemovitostí, stavební úpravy opět zajišťují jiní dodavatelé, společnost zajistí dohled na těmito pracemi, následně úklid těchto prostor prostřednictvích svých zaměstnanců apod. Jak stanovit nedokončenou činnost v případě, že tyto práce započali v roce jednom a jsou dokončeny v roce dalším? Kalkulační jednicí v tomto případě bude konkrétní zakázka, kterou si strany vzájemně domluví a cena bude vycházet z ceny přímých nákladů (tj. přímý materiál, který společnost nakoupila pro účely této zakázky - účet 501), dále přímých mezd (mzdy úklidu, manažera vč. odvodů: účty 521, 527, 524) a dále pak je povinnost tam dávat i nepřímé náklady? Jak je stanovit? Co to v tomto případě může být - např. může to být odpis vysavače použitého na vysátí prostor?
Vydáno: 15. 04. 2024
Veřejná obchodní společnost sestavuje k poslednímu dni kalendářního roku účetní závěrku. Jsou součástí této účetní závěrky běžné výkazy, jako je příloha k účetní závěrce, rozvaha a výkaz zisků a ztrát nebo má nějakou výjimku? Musí sestavovat i zprávu o vztazích mezi spojenými osobami, pokud je podíl jedné právnické osoby 90 % a druhé právnické osoby 10 %?
Vydáno: 12. 04. 2024
Při předávání účetnictví účetní jednotky (zapsaný ústav) a zápisu počátečních stavů rozvahy (k 1. 1. 2021) do nového účetního SW nebyla zapsána hodnota zapsaného vlastního jmění ve výši 20 000 Kč na účet 901000. Jak nejlépe tuto chybu opravit, aby rozvaha odpovídala skutečnosti?
Vydáno: 11. 04. 2024
Maloobchodní prodejna, s. r. o., sklad účtuje variantou B. Vratné obaly přijaté i vydané účtuji na 504/analytika vratné obaly. Na konci roku udělám inventuru a na jejím základě přeúčtuji 504 na 112. Je tento postup správný?
Vydáno: 10. 04. 2024
Pojistná událost vznikla v 12/2023. Pojišťovna oznámila, že bude plnit v 2/2024. Účtuji v roce 2023: 385/648 nebo účtuji o výnosu z plnění od pojišťovny až k okamžiku, kdy oznámila, že bude plnit, byť pojistná událost začala v 12/2023?
Vydáno: 10. 04. 2024
Společnost (s. r. o.) je částečně provozovatelem veřejné kanalizace v průmyslovém areálu (odpadní voda se předává k čištění dalšímu provozovatel). Dle zákona o vodovodech a kanalizacích má tedy povinnost zpracovávat plán obnovy. Společnost dle tohoto plánu vypočetla, že by ročně měla do plánu obnovy vkládat částku 100 tisíc. Kč. Společnost však ročně vynaložila a vynakládá na údržbu a opravu kanalizace ještě více finančních prostředků než je požadovaných 100.000  Kč ročně. Vzhledem k tomu se domnívá, že již nemusí ukládat finanční prostředky ve výši 100 000 Kč ročně. Chtěli bychom požádat o stanovisko, zda je možno takto postupovat – zda takto bude dodržen požadavek podle § 8 odst. 1 zákona č. 274/2001 Sb.v platném znění -– tzn. společnost nebude evidovat finanční prostředky prostřednictvím analytických účtů vedeným k účtům syntetickým, ale bude finanční prostředky vynakládat na jejich obnovu. Případně jak by mělo vypadat účtování o tvorbě takovéto rezervy (vést speciální bankovní účet pro odkládání fin. prostředků nepřipadá v úvahu). 
Vydáno: 10. 04. 2024
Firma zrealizovala zakázku se zárukou 3 roky. V průběhu této záruky bude nutné stroje servisovat, opravovat a náhradní díly v rámci záruky půjdou k tíži našich nákladů, nebudou se fakturovat zákazníkovi. Je tento postup z pohledu finančního úřadu obhajitelný? Můžeme do nákladů uplatnit díly, které budou použity pro servis/opravu/údržbu dle délky záruky? Vedeme sklad způsobem B – je nutné díly naskladňovat a poté ze skladu odpisovat do spotřeby na danou zakázku nebo můžeme tyto díly dávat do spotřeby přímo mimo sklad? Je zde nějaké úskalí, které je nutné vzít v potaz – na co se v případě kontroly připravit?
Vydáno: 10. 04. 2024
Společnost nakupuje obědy od externího dodavatele, které vydává zaměstnancům ve své jídelně. Do 31. 12. 2023 účtovala 55 % z ceny oběda bez DPH do daňově uznatelných nákladů účet 527, část oběda si hradil zaměstnanec účet 335 a z této částky byla odváděno DPH. Pokud správně chápu změnu od roku 1. 1. 2024, daň uznatelná je částky do výše 70 % horní hranice stravného 5-12 hod., tj. 116,20 Kč, za předpokladu dalších ustanovení mimo jiné odpracování alespoň 3 hodin; tzn. že pokud částka obědy bez DPH, kterou nám fakturuje externí dodavatel nepřevýší tuto hranici (116,20 Kč), je celá daňově uznatelná a pokud společnost zaměstnanci oběd prodává za například 30 Kč ( z této částky samozřejmě odvádí DPH 12%), tak pak bude účtovat: Příklad fa od externího dodavatele 100 Kč za oběd (účet 321) bez DPH 89 Kč(účet 527) DPH 12% vstup tj. 11 Kč(účet 343). Prodej oběda zaměstnanci 30 Kč (335) částka bez DPH 27 Kč (účet -527) DPH 12% výstup 3 Kč (343). Je toto účtování správné? 
Vydáno: 10. 04. 2024