62/2001 Sb.
VYHLÁŠKA
Ministerstva financí
ze dne 29. ledna 2001
o hospodaření organizačních složek státu a státních organizací s majetkem státu
Změna: 569/2006 Sb.
Změna: 82/2016 Sb.
Změna: 54/2019 Sb.
Ministerstvo financí stanoví podle § 65 zákona č. 219/2000 Sb., o majetku České
republiky a jejím vystupování v právních vztazích, (dále jen "zákon"):
ČÁST PRVNÍ
NÁLEŽITOSTI VZNIKU, ZMĚNY A ZÁNIKU ORGANIZAČNÍCH SLOŽEK STÁTU
(K § 4 a 5 zákona)
§ 1
(1) Žádost o předchozí souhlas se zřízením organizační složky státu (dále
jen "žádost") podává zřizovatel (§ 4 odst. 1 zákona) Ministerstvu financí (dále jen
"ministerstvo") písemně nejpozději do 31. března běžného kalendářního roku předcházejícího
rok, ve kterém má organizační složka státu (dále jen "organizační složka") vzniknout.
Pokud je zřízení organizační složky nezbytné z důvodu zvláštním zákonem provedené
změny působnosti zřizovatele, lze podat žádost bez ohledu na lhůtu stanovenou v první
větě.
(2) K žádosti podle odstavce 1 musí být připojen návrh zřizovací listiny
organizační složky a ekonomický rozbor financování organizační složky na období nejméně
tří let následujících po předpokládaném dni vzniku organizační složky. Určení majetku
státu (dále jen "majetek"), který zřizovatel svěří organizační složce, se v návrhu
zřizovací listiny provede pouze jako předběžné.
(3) Ministerstvo vyřídí žádost ve lhůtě 30 kalendářních dnů od jejího přijetí.
§ 2
(1) Zřizovací listina organizační složky musí obsahovat
a) označení zřizovatele včetně uvedení identifikačního čísla osoby,
b) název a sídlo organizační složky,
c) den, měsíc a rok vzniku organizační složky,
d) určení doby, na kterou se organizační složka zřizuje, popřípadě údaj, že se zřizuje
na dobu neurčitou,
e) stanovení účelu, pro který se organizační složka zřizuje, a tomu odpovídajícího
předmětu činnosti organizační složky,
f) určení majetku, který zřizovatel svěřuje organizační složce při jejím zřízení,
g) organizační uspořádání zřizované organizační složky anebo ustanovení, že organizační
uspořádání organizační složky určí její vedoucí,
h) funkční označení vedoucího organizační
složky.
(2) Zřizovatel si může ve zřizovací listině vyhradit schvalování právních
jednání v souladu s ustanovením § 45 odst. 2 zákona.
(3) Opatření zřizovatele (§ 4 odst. 1, § 53 odst. 1 a 2 zákona) o změně zřizovací
listiny (§ 5 odst. 1 zákona) se připojí ke zřizovací listině jako její dodatek. Změny
zřizovací listiny může zřizovatel provádět pouze při zachování obsahových náležitostí
zřizovací listiny podle odstavce 1.
§ 3
(1) Určení majetku svěřovaného organizační složce při jejím zřízení provede
zřizovatel formou soupisu; obdobně zřizovatel postupuje, mění-li v souvislosti se
změnou zřizovací listiny (§ 5 odst. 1 zákona) rozsah majetku, s nímž je organizační
složka příslušná hospodařit ke dni změny.
(2) Soupis podle odstavce 1 je nedílnou součástí zřizovací listiny organizační
složky, popřípadě opatření o změně zřizovací listiny.
(3) Údaje o majetku, se kterým se organizační složka stane příslušnou hospodařit
teprve po svém vzniku anebo s nímž naopak po svém vzniku přestane být příslušná hospodařit
a nejde přitom o dílčí změnu v rozsahu majetku z rozhodnutí zřizovatele (§ 5 odst.
1 zákona), se do zřizovací listiny nedoplňují.
§ 4
(1) Majetek se v soupisu určí v tomto členění:
a) nemovité věci, které se evidují v katastru nemovitostí, a to jednotlivě s uvedením
údajů předepsaných pro zápis do katastru nemovitostí,
b) movité věci a nemovité věci, které se neevidují v katastru nemovitostí,
1.
jednotlivě, pokud jsou dlouhodobým majetkem, u nemovitých věcí s uvedením pozemku,
na kterém se nacházejí,
2. podle druhu a množství, pokud jsou zásobou,
c) peněžní prostředky celkem
1. jako hotovost,
2. na účtech,
d) ceniny celkem,
e) akcie podle jednotlivých akciových společností, s uvedením ISIN, pokud bylo přiděleno,
počtu kusů a údaje o jejich podobě a jmenovité hodnotě,
f) ostatní cenné papíry podle druhu, s uvedením ISIN, pokud bylo přiděleno, počtu
kusů a údaje o jejich podobě a jmenovité hodnotě,
g) majetkové účasti spočívající v podílu v jiných obchodních společnostech než akciových
podle jednotlivých obchodních společností,
h) peněžité pohledávky, popřípadě dosud nepřijatá peněžitá plnění nebo náhrady od
organizačních složek a státních organizací (§ 16) celkem, s uvedením celkové jmenovité
hodnoty,
i) práva k nehmotným statkům (ochranné známky, patenty, užitné vzory, průmyslové
vzory, zlepšovací návrhy a pod.) jednotlivě,
j) samostatně nabytý software celkem,
k) ostatní majetek, pokud je organizační složce
svěřován.
(2) Odděleně se v soupisu uvedou
a) nemovité a movité věci, popřípadě
jejich soubory prohlášené za kulturní památku,
b) sbírky muzejní a galerijní hodnoty,
c)
knihovní fondy.
(3) U majetku vedeného v účetnictví se v soupisu současně uvedou ceny podle
údajů v účetnictví zřizovatele, popřípadě jiné organizační složky jím zřízené, která
byla dosud příslušná hospodařit se svěřovaným majetkem.
§ 5
(1) Při vzniku, změně nebo zániku organizační složky sdělí zřizovatel (§
4 odst. 1, § 53 odst. 1 a 2 zákona) vydavateli Ústředního věstníku České republiky
písemně datum vydání příslušného opatření, kterým o vzniku, změně nebo zániku organizační
složky rozhodl, jednací číslo, pod kterým bylo vydáno, a den, kterým nastaly účinky
opatření (den vzniku, změny nebo zániku organizační složky).
(2) V případě vzniku organizační složky sdělí zřizovatel (§ 4 odst. 1 zákona)
vydavateli Ústředního věstníku České republiky též údaje dle zřizovací listiny v
rozsahu stanoveném v ustanovení § 2 odst. 1 písm. a), b), d) a e) a identifikační
číslo osoby, které bylo vzniklé organizační složce přiděleno.2)
(3) V případě změny zřizovací listiny organizační složky v rozsahu stanoveném
v ustanovení § 2 odst. 1 písm. a), b), d) a e) sdělí zřizovatel (§ 4 odst. 1, § 53
odst. 1 a 2 zákona) vydavateli Ústředního věstníku České republiky též údaje dle
opatření o změně zřizovací listiny. Pokud zřizovatel rozhodl o změně organizačního
uspořádání organizační složky, o změně rozsahu majetku, s nímž je organizační složka
příslušná hospodařit, anebo o jiné změně zřizovací listiny, uvede ve zprávě podstatu
změny. Při změně nebo zrušení výhrady schvalování právních jednání založené ve zřizovací
listině se použije ustanovení § 45 odst. 2 zákona.
(4) V případě zániku organizační složky zřizovatel (§ 4 odst. 1, § 53 odst.
1 a 2 zákona) vydavateli Ústředního věstníku České republiky též sdělí, která organizační
složka jím řízená přebírá výkon práv a plnění závazků po zaniklé organizační složce,
anebo že tento výkon práv a plnění závazků přebírá sám.
(5) Ustanovení odstavců 1 až 4 se nepoužijí v případech, kdy se oznámení
o vzniku, změně nebo zániku organizační složky v Ústředním věstníku České republiky
neprovádí (§ 5 odst. 3 zákona).
ČÁST DRUHÁ
OPERATIVNÍ EVIDENCE
(K § 15 zákona)
§ 6
(1) Operativní evidenci majetku uvedeného v ustanovení § 10 zákona vedou
příslušné organizační složky (§ 11 zákona) tak, aby poskytovala přehled o rozsahu,
ocenění, stavu a místě uložení majetku, jakož i o způsobu, jakým tato organizační
složka s majetkem naložila.
(2) Údaje a zápisy operativní evidence se pořizují průkazným způsobem, srozumitelně
a čitelně a jejich opravy lze provádět pouze s uvedením data a podpisu toho, kdo
opravu provedl. Evidenční pomůcky a doklady se uschovávají tak, aby nemohlo dojít
k jejich ztrátě, poškození, zneužití a pozměnění neoprávněnými osobami. Elektronické
vedení operativní evidence a použití prostředků výpočetní a jiné techniky a technických
nosičů dat je přípustné jen při zachování pravidel vedení operativní evidence a jejího
účelu a za předpokladu, že operativní evidence bude v příslušné organizační složce
takto vedena jednotně a ve všech případech majetku uvedeného v ustanovení § 10 zákona;
to platí obdobně, budou-li takto vedeny jen některé druhy evidenčních pomůcek.
(3) Správnost údajů a postupů operativní evidence ověřují příslušné organizační
složky pravidelnou každoroční inventarizací, prováděnou vždy k 31. prosinci kalendářního
roku formou kontroly stavu a úrovně vedení evidenčních pomůcek a dokladů, v případě
nemovitých věcí evidovaných v katastru nemovitostí též porovnáním údajů v evidenčních
pomůckách s údaji v katastru nemovitostí a v případě jiných věcí porovnáním údajů
v těchto evidenčních pomůckách se skutečným stavem.
(4) Organizační složka příslušná hospodařit s majetkem podle ustanovení §
11 odst. 2 zákona vede majetek v operativní evidenci podle svých územních pracovišť22)
a při používání evidenčních pomůcek postupuje podle ustanovení § 7 až 13. To platí
i v případě, je-li příslušná hospodařit s majetkem na základě opatření vydaného ministerstvem
podle ustanovení § 11 odst. 3 zákona.
(5) Organizační složky příslušné hospodařit s majetkem podle ustanovení
§ 11 odst. 1 zákona a organizační složky příslušné hospodařit s majetkem na základě
opatření vydaného ministerstvem podle ustanovení § 11 odst. 3 zákona, nejde-li o
organizační složku uvedenou v odstavci 4, postupují při používání evidenčních pomůcek
podle ustanovení § 7 až 13 s přihlédnutím k povaze evidovaného majetku a postupům,
které těmto organizačním složkám ukládají zvláštní právní předpisy. Ministerstvo
a ostatní věcně příslušné ústřední správní úřady mohou pro tyto organizační složky
upravit podrobnější pravidla vedení operativní evidence vnitřní směrnicí.
§ 7
(1) K vedení operativní evidence slouží tyto evidenční pomůcky:
a) rejstřík
podstat,
b) jmenný index k rejstříku podstat,
c) seznam, popis a ocenění majetku,
d)
skladní knihy,
e) přehled o pohybu klíčů,
f) dokladový spis.
(2) Způsob uložení evidenčních pomůcek podle odstavce 1 musí vylučovat volný
přístup ze strany osob, které nejsou zaměstnanci zařazení v útvaru zajišťujícím v
rámci organizační složky hospodaření s majetkem uvedeným v ustanovení § 10 zákona.
Tomu odpovídající způsob ochrany a používání evidenčních pomůcek musí být zajištěn
i tehdy, jsou-li evidenční pomůcky vedeny elektronicky.
(3) Evidenční pomůcky podle odstavce 1 písm. a) až e) vydává ministerstvo
ve formě tiskopisů. Obsah, údaje a uspořádání stanovené v těchto tiskopisech pro
jednotlivé evidenční pomůcky jsou závazné i pro evidenční pomůcky vedené elektronicky.
Požaduje-li tato vyhláška pro evidenční pomůcku zvláštní náležitosti spojené s celistvostí
a zabezpečením průkaznosti evidenční pomůcky, musí být tyto podmínky srovnatelným
způsobem splněny i v případě, je-li evidenční pomůcka vedena elektronicky. Evidenční
pomůcka vedená elektronicky musí být vedena tak, aby trvale zachycovala postupné
pořizování jednotlivých záznamů, veškeré jejich změny a doplnění, jakož i jakékoli
jiné zásahy do evidenční pomůcky.
(4) Pokud má organizační složka přejít z listinného vedení evidenční pomůcky
na elektronické vedení evidenční pomůcky anebo naopak, dokončí používání dosavadní
evidenční pomůcky pro rozpracované případy a nové případy započne vést v nově založené
evidenční pomůcce. Při změně vedení evidenční pomůcky z elektronického na listinné
anebo z důvodu vyčerpání kapacity dosavadní evidenční pomůcky vedené jako listinná
požádá organizační složka s dostatečným předstihem ministerstvo o zaslání potřebné
evidenční pomůcky.
§ 8
(1) Rejstřík podstat je vázaný a jeho jednotlivé listy jsou očíslovány a
prošity. Je opatřen údajem o počtu listů, které obsahuje, a v místě prošití je opatřen
pečetí. V rejstříku podstat se vyznačí den, měsíc a rok, kdy bylo započato s jeho
používáním. Je vždy opatřen podpisem toho vedoucího zaměstnance, který v daném období
řídí útvar (vnitřní organizační jednotku) zajišťující v rámci organizační složky
hospodaření s majetkem uvedeným v ustanovení § 10 zákona.
(2) Do rejstříku podstat se zapisuje každý případ majetku uvedeného v ustanovení
§ 10 zákona, a to podle pořadí, ve kterém se organizační složka o případu dozvěděla.
Zahrnuje-li případ skupinu více majetkových položek (např. dědictví), učiní se o
případu jeden zápis. Jednotlivé zápisy se číslují v průběhu let bez přerušení.
(3) Věcné označení případu se řídí právním důvodem nabytí majetku státem,
popřípadě důvodem podle ustanovení § 10 písm. b) zákona; současně se uvedou souvztažné
údaje předepsané pro jmenný index k rejstříku podstat (§ 9).
(4) Zjistí-li se dodatečně, že se nejedná o majetek státu, poznamená se toto
zjištění v rejstříku podstat po ukončení případu.
§ 9
(1) Jmenný index k rejstříku podstat se vede abecedně podle příjmení anebo
názvu posledního vlastníka, popřípadě jiného oprávněného, pokud je znám. Není-li
poslední vlastník, popřípadě jiný oprávněný znám, zapisují se jednotlivé případy
vedené v rejstříku podstat do jmenného indexu abecedně
a) podle katastrálního území,
jde-li o nemovitou věc,
b) podle názvu orgánu, který jiný majetek než nemovitou věc
organizační složce předal anebo je původcem právního důvodu nabytí majetku státem.
(2) V případě majetku uvedeného v ustanovení § 10 písm. b) zákona se jednotlivé
případy vedené v rejstříku podstat zapisují do jmenného indexu k rejstříku podstat
abecedně podle názvu organizační složky, popřípadě státní organizace (§ 54 až 56
zákona), která byla naposledy příslušná s majetkem hospodařit, a není-li známa, pod
označením "stát".
(3) K údaji podle odstavce 1 nebo 2 se vždy poznamená pořadové číslo, pod
nímž je případ veden v rejstříku podstat.
§ 10
(1) Seznam, popis a ocenění majetku tvoří vždy součást dokladového spisu
a označuje se pořadovým číslem, pod kterým je případ veden v rejstříku podstat. Zápisy
v seznamu lze doplnit, pokud jsou další související majetkové položky nebo předepsané
údaje zjištěny postupně.
(2) Majetek se v seznamu rozepisuje podle jednotlivých majetkových položek.
Popis majetkových položek se provede tak, aby umožňoval jejich identifikaci a vylučoval
vzájemnou záměnu. V rámci jedné majetkové položky lze uvést počtem kusů pouze druhově
shodné části majetku, které jsou bezcenné nebo mají nepatrnou cenu. U každé majetkové
položky se uvede místo, popřípadě způsob uložení. Jde-li o pohledávku nebo jiné právo,
uvedou se údaje o dlužníkovi.
(3) Pro údaj o ocenění věcí se zásadně použije ocenění dle jejich stavu v
době, kdy se hospodaření s nimi organizační složka podle své příslušnosti ujala.
U nemovitých věcí, dopravních prostředků a těch movitých věcí, u nichž lze důvodně
předpokládat vyšší cenu, jakož i u práv a jiných majetkových hodnot, kde nelze jejich
cenu vyjádřit jmenovitou hodnotou, je pro tyto účely rozhodující vždy ocenění podle
právních předpisů upravujících oceňování majetku a účinných ke dni ocenění. Jde-li
o věci prohlášené za kulturní památku, umělecké předměty a sbírky muzejní nebo galerijní
hodnoty, lze pro tyto účely využít též ocenění, které provede odborné pracoviště
určené Ministerstvem kultury. Jde-li o archiválie,3) lze pro tyto účely využít též
ocenění, které provede Ministerstvo vnitra. Bylo-li ocenění provedeno znalcem buď
v řízení předcházejícím převzetí majetku organizační složkou anebo jinak při příležitosti
nabytí majetku státem, uvede se v seznamu podle odstavce 1 cena takto zjištěná.
(4) Ocenění movitých věcí, které nevyžadují ocenění podle odstavce 3, může
komisionálně provést organizační složka. Doklady o způsobu ocenění podle tohoto odstavce
i podle odstavce 3 jsou vždy součástí dokladového spisu. Bylo-li ocenění provedeno
hromadně, lze se na uložení těchto dokladů v jiném dokladovém spisu odvolat.
(5) Pokud na stát v souvislosti s nabytím majetku přešly dluhy předchozího
vlastníka anebo je majetek zatížen zástavním právem, které přechodem na stát nezaniká
(§ 41 zákona), v seznamu se přiměřeně podle odstavců 1 až 4 uvedou i tyto závazky
a zástavní práva; povinnost vedení závazků v účetnictví podle ustanovení § 38 zákona
tím není dotčena.
§ 11
(1) Skladní kniha se vede zvlášť pro movité věci, které má organizační složka
uložené u sebe ve skladu, a zvlášť pro cenné a drobné movité věci (včetně např. vkladních
knížek a listinných cenných papírů) uložené v trezoru. Je vázaná a jednotlivé listy
jsou očíslovány.
(2) Do skladní knihy se zapisují věci jednotlivě, pokud nejde o soubor věcí
jednoho druhu v rámci jednoho případu; vedle výstižného popisu věci se uvede i pořadové
číslo případu dle rejstříku podstat a datum, kdy k uložení došlo. Vydává-li se věc
ze skladu nebo z trezoru, ve skladní knize se uvede, kdy a z jakého důvodu se tak
stalo a kdo věc převzal.
(3) Pokud je věc uložena v bezpečnostní schránce, platí odstavce 1 a 2 obdobně;
o zvláštním způsobu uložení se ve skladní knize provede poznámka. Pro převzaté nebo
pořízené klíče uložené v trezoru, popřípadě v bezpečnostní schránce platí ustanovení
§ 12.
§ 12
O převzetí anebo pořízení klíčů, o jejich uložení v trezoru, popřípadě v
bezpečnostní schránce a o dalším nakládání s nimi se vede samostatný přehled o pohybu
klíčů, do kterého se provádějí zápisy obdobným způsobem jako do skladní knihy.
§ 13
(1) Pro každý případ vedený v rejstříku podstat se založí a vede samostatný
dokladový spis. Označuje se pořadovým číslem případu dle rejstříku podstat a rokem,
v němž byl případ zapsán do rejstříku podstat. Jednotlivé listy dokladového spisu
se číslují v časovém sledu a jeho obsah se průběžně vede na samostatném listu. Do
dokladového spisu se zakládají veškeré písemnosti k případu.
(2) Poté, kdy s majetkem předepsaným způsobem naloží (§ 15 odst. 2 a 3 zákona)
a vypořádá případně na stát přešlé dluhy (§ 41 zákona), nejdéle však při skončení
doby uvedené v ustanovení § 15 odst. 4 zákona, organizační složka vyhotoví a do dokladového
spisu zařadí závěrečnou sestavu majetku. V závěrečné sestavě majetku vyčíslí celkovou
hodnotu státem původně získaných aktiv, celkovou hodnotu dosud skutečně přijatých
plnění a výnosů z prodeje majetku a celkovou hodnotu dosud státem vypořádaných dluhů;
současně uvede výši s tím souvisejících dosud vynaložených nákladů.
(3) Dokladový spis se uzavře po ukončení všech úkonů nezbytných pro naložení
s majetkem, vymožení pohledávek a vypořádání dluhů a po úhradě nákladů s tím spojených.
Nelze-li dokladový spis takto uzavřít ani ve lhůtě stanovené v ustanovení § 15 odst.
4 zákona, pokračuje se dále v jeho vedení podle potřeby. Tato skutečnost se poznamená
v rejstříku podstat a současně se v seznamu, popisu a ocenění majetku uvede, se kterými
položkami bude nadále organizační složka příslušná hospodařit podle ustanovení §
9 zákona. Pokračováním ve vedení dokladového spisu není dotčen postup podle ustanovení
§ 14 odst. 2 zákona; při zavedení majetku do účetnictví se použije údaj o jeho ocenění
podle dosavadní operativní evidence.
(4) U věcí ve skladu, jakož i věcí (klíčů) v trezoru (bezpečnostní schránce),
s nimiž organizační složka bude nadále příslušná hospodařit podle ustanovení § 9
zákona, se o tom do skladní knihy (do přehledu o pohybu klíčů) učiní poznámka. Pokud
dojde k převzetí těchto věcí jiným útvarem (vnitřní organizační jednotkou) v rámci
příslušné organizační složky, evidence ve skladní knize (v přehledu o pohybu klíčů)
se ukončí.
(5) S uzavřením dokladového spisu dává písemně souhlas vedoucí zaměstnanec
útvaru, v jehož rámci je dokladový spis bezprostředně veden. Souhlas s uložením a
archivací dokladového spisu dává písemně vedoucí zaměstnanec podle ustanovení § 8
odst. 1.
ČÁST TŘETÍ
PRÁVNÍ JEDNÁNÍ A VZTAHY MEZI ORGANIZAČNÍMI SLOŽKAMI A STÁTNÍMI ORGANIZACEMI
(K § 19 a 55 zákona)
§ 14
(1) Organizační složky mezi sebou navzájem v rámci své působnosti anebo stanoveného
předmětu činnosti své vztahy při nakládání s majetkem a jiném právním jednání upravují
zápisem. Státní organizace navzájem a státní organizace a organizační složky mezi
sebou v rámci stanoveného předmětu činnosti anebo své působnosti své vztahy při nakládání
s majetkem a jiném právním jednání upravují písemnou smlouvou. Ve svých vzájemných
vztazích organizační složky a státní organizace dbají na důsledné dodržování zákonem
stanovených základních povinností při hospodaření s majetkem, a pokud plnění vyplývající
z pořízených zápisů a sjednaných smluv mají povahu majetku nebo závazků vedených
v účetnictví, postupují obdobně podle právních předpisů upravujících účetnictví.
(2) Zúčastněné organizační složky se v zápisu označí svým názvem, sídlem
a identifikačním číslem osoby spolu s uvedením jména a funkce (pracovního zařazení)
fyzické osoby, která je oprávněna k podepsání zápisu, jakož i důvodu, který tuto
osobu k podpisu opravňuje. Nakládá-li organizační složka zápisem s určitým majetkem,
uvede se vždy v zápisu i důvod, který zakládá příslušnost této organizační složky
hospodařit s takovým majetkem. Mění-li se zápisem příslušnost organizační složky
hospodařit s majetkem, uvede se v zápisu den, jímž tato změna nastává, a označí se
předávající a přejímající organizační složka. V rámci údajů o majetku se uvede též
údaj o ceně podle stavu v účetnictví (operativní evidenci) předávající organizační
složky. Obsah dalších ujednání v zápisu se řídí přiměřeně ustanoveními zvláštních
právních předpisů upravujících smluvní typ, který je pořizovanému zápisu obsahově
nejbližší, a podmínkami a dalšími pravidly vyplývajícími ze zvláštních právních předpisů
a z této vyhlášky.
(3) Mění-li se zápisem nebo smlouvou příslušnost hospodařit s majetkem, předávající
organizační složka nebo státní organizace předá přejímající organizační složce nebo
státní organizaci současně doklad o nabytí majetku státem, pokud jej má k dispozici,
jakož i další právní a technickou dokumentaci související s majetkem, kterou má k
dispozici a která je pro řádné hospodaření s ním nezbytná; v rámci toho zejména doloží
aktuální právní vztahy jiných organizačních složek nebo státních organizací anebo
jiných právnických a fyzických osob k tomuto majetku, které zároveň o této změně
příslušnosti hospodařit písemně vyrozumí. Uvedený postup se přiměřeně použije i v
případě, mění-li se příslušnost hospodařit s majetkem opatřením podle ustanovení
§ 20 zákona. Související dokumentaci si dotčené organizační složky nebo státní organizace
v potřebném rozsahu předají také při svém jiném vzájemném právním jednání.
(4) Zápisem a smlouvou nelze mezi organizačními složkami a státními organizacemi
založit vztah neslučitelný s předmětem činnosti nebo se způsobem financování kterékoli
ze zúčastněných organizačních složek nebo státních organizací a nelze sjednávat plnění
mající povahu plnění na základě zástavního práva a jiná obdobná plnění, jimiž by
mohla být dotčena příslušnost organizační složky nebo státní organizace hospodařit
s majetkem.
(5) Vztahy mezi organizačními složkami a státními organizacemi, jejichž předmětem
je plnění mající povahu služebnosti anebo plnění spočívající v přenechání věci k
požívání nebo užívání, lze zápisem nebo smlouvou upravit, je-li to nezbytné pro zabezpečení
výkonu působnosti nebo činnosti organizační složky nebo státní organizace anebo vyžaduje-li
to veřejný zájem, a to i bez časového omezení, vždy však jen v takovém rozsahu, aby
plnění organizační složce nebo státní organizaci hospodařící s dotčenou věcí nebránilo
ve výkonu její působnosti nebo činnosti.
(6) Organizační složka nebo státní organizace, která užívá nebo požívá věc,
s níž je příslušná hospodařit jiná organizační složka nebo státní organizace, nemůže
tuto věc přenechat k užívání nebo požívání jiné osobě ani další organizační složce
nebo státní organizaci.
§ 15
(1) Organizační složka nebo státní organizace může svou příslušnost hospodařit
s majetkem (§ 9 zákona) založit zápisem anebo smlouvou podle ustanovení§ 14 pouze
tehdy, potřebuje-li takový majetek pro zabezpečení výkonu své působnosti nebo činnosti,
a dále v případech, kdy to vyžaduje veřejný zájem anebo ukládá tato vyhláška. Tím
není dotčen postup podle zvláštních právních předpisů, pokud by tyto zvláštní právní
předpisy organizační složce nebo státní organizaci nedovolovaly určitý majetek do
své příslušnosti hospodařit převzít.
(2) Projeví-li zájem o majetek nabízený v rámci postupu podle ustanovení
§ 19b odst. 4 a 5 a § 19c odst. 1 zákona více organizačních složek nebo státních
organizací, jedná příslušná organizační složka nebo státní organizace (§ 9 a 11 zákona)
o změně příslušnosti hospodařit s majetkem přednostně se zájemcem, který majetek
potřebuje pro plnění úkolů bezpečnostního sboru nebo v souvislosti s plněním těchto
úkolů; není-li takový zájemce anebo v jeho prospěch ke změně příslušnosti hospodařit
nedojde, jedná se zájemcem, který splnil podmínky stanovené v nabídce, pokud byly
stanoveny. Jestliže podmínky splnilo více zájemců a nelze stanovit pořadí anebo nebyly
stanoveny žádné podmínky a zájemci se nedohodnou jinak, příslušná organizační složka
nebo státní organizace jedná se zájemcem, kterého za přítomnosti nejméně tříčlenné
komise vytvořené v rámci této organizační složky nebo státní organizace anebo za
přítomnosti zástupců všech zájemců určí losem; tím nejsou dotčena ustanovení § 16
odst. 2 a § 19 odst. 2.
(3) Jde-li o majetek nabízený Úřadem pro zastupování státu ve věcech majetkových
(dále jen „Úřad“) v rámci jeho postupu podle ustanovení § 19b odst. 2 zákona, použije
se postup podle odstavce 2 přiměřeně.
(4) Jde-li o majetek, který má být podle ustanovení § 19b odst. 1 zákona
převzat z důvodu potřebnosti nebo veřejného zájmu organizační složkou nebo státní
organizací v působnosti téhož zřizovatele (zakladatele) nebo ústředního správního
úřadu, do jehož působnosti spadá předávající organizační složka nebo státní organizace,
popřípadě tímto zřizovatelem (zakladatelem) nebo ústředním správním úřadem, anebo
o majetek přednostně nabídnutý k převzetí podle ustanovení § 19b odst. 3 zákona mezi
organizačními složkami a státními organizacemi v působnosti téhož zřizovatele (zakladatele)
nebo ústředního správního úřadu za účelem hospodárnějšího naložení s ním, postup
podle odstavce 2 se nepoužije; případná nabídka se provede vhodným způsobem pouze
v rámci působnosti zřizovatele (zakladatele) nebo ústředního správního úřadu a přejímající
organizační složku nebo státní organizaci v případě více zájemců určí tento zřizovatel
(zakladatel) nebo ústřední správní úřad.
§ 16
(1) Není-li dále stanoveno jinak, organizační složky a státní organizace
si mohou za plnění sjednaná podle ustanovení § 14 poskytnout peněžité plnění6), popřípadě
náhradu6) v dohodnuté výši, anebo se mohou dohodnout, že za sjednané plnění nebude
poskytnuto peněžité plnění, popřípadě náhrada.
(2) Nedosažení dohody o poskytnutí peněžitého plnění nebo náhrady anebo o
výši tohoto peněžitého plnění nebo náhrady podle odstavce 1, jakož i o jakékoli jiné
podmínce (§ 15 odst. 2) se nepovažuje za důvod pro závěr, že organizační složka nebo
státní organizace neprojevila zájem ve smyslu ustanovení § 19c odst. 3 věty první
zákona o majetek nabízený v rámci postupu podle ustanovení § 19b odst. 4 a 5 a §
19c odst. 1 zákona.
(3) Organizační složky a státní organizace si za plnění sjednaná podle ustanovení
§ 14 mohou dohodnout poskytnutí věcného plnění jen tehdy, není-li zvláštním právním
předpisem6) nebo touto vyhláškou vyloučena možnost dohodnout si peněžité plnění nebo
náhradu.
(4) Organizační složky a státní organizace se v případě dosud nepřijatých
peněžitých plnění nebo náhrad dohodnutých podle odstavce 1 anebo dosud nepřijatých
věcných plnění dohodnutých podle odstavce 3 mohou dohodnout na jejich vzájemném započtení.
(5) Je-li ze všech okolností případu zřejmé, že další vymáhání dosud nepřijatého
peněžitého plnění nebo náhrady dohodnutých podle odstavce 1 anebo věcného plnění
dohodnutého podle odstavce 3 by nebylo úspěšné, mohou organizační složky a státní
organizace od tohoto vymáhání jednostranně upustit. Má-li organizační složka nebo
státní příspěvková organizace svého zřizovatele, podléhá jednostranné upuštění od
vymáhání písemnému schválení tímto zřizovatelem.
(6) Dosud nepřijaté plnění sjednané podle ustanovení § 14 ani dosud nepřijaté
peněžité plnění nebo náhradu dohodnuté podle odstavce 1 ani dosud nepřijaté věcné
plnění dohodnuté podle odstavce 3 nemůže organizační složka nebo státní organizace
jako pohledávku nebo jiné právo postoupit jiné osobě podle ustanovení § 32 zákona,
ani s ním ve prospěch jiné osoby jinak naložit.
§ 17
(1) Pozbývá-li organizační složka nebo státní příspěvková organizace zápisem
anebo smlouvou příslušnost hospodařit s nemovitou věcí ve prospěch jiné organizační
složky nebo státní příspěvkové organizace a tyto organizační složky nebo státní příspěvkové
organizace mají různé zřizovatele, podléhá zápis nebo smlouva písemnému schválení
oběma zřizovateli. Bez těchto schválení ke změně příslušnosti hospodařit nedojde.
(2) Pozbývá-li organizační složka nebo státní příspěvková organizace, která
má svého zřizovatele, zápisem anebo smlouvou příslušnost hospodařit s nemovitou věcí
ve prospěch jiné státní organizace než příspěvkové, která nemá s předávající organizační
složkou nebo státní příspěvkovou organizací společného zřizovatele (zakladatele),
podléhá zápis nebo smlouva písemnému schválení zřizovatelem předávající organizační
složky nebo státní příspěvkové organizace. Bez tohoto schválení ke změně příslušnosti
hospodařit nedojde.
(3) Pokud předávající, popřípadě přejímající organizační složka nebo státní
příspěvková organizace nemá zřizovatele, ustanovení odstavců 1 a 2 se pro tuto organizační
složku nebo státní příspěvkovou organizaci nepoužijí.
(4) Ustanovení odstavců 1 až 3 se nepoužijí, jestliže organizační složka
příslušná hospodařit s majetkem podle ustanovení § 11 zákona s tímto majetkem nakládá
podle ustanovení § 15 odst. 2 a 3 zákona anebo dochází-li zápisem nebo smlouvou k
převzetí majetku Úřadem podle ustanovení § 19b odst. 1 zákona.
§ 17a
(1) Má-li dojít k převzetí majetku Úřadem na základě dohody podle ustanovení
§ 19a zákona, podléhá zápis nebo smlouva na straně předávající organizační složky
nebo státní organizace písemnému schválení jejím zřizovatelem (zakladatelem), a nemá-li
zřizovatele (zakladatele), písemnému schválení ústředním správním úřadem, do jehož
působnosti předávající organizační složka nebo státní organizace spadá, nebo písemnému
schválení jinou organizační složkou, která je pro předávající organizační složku
nebo státní organizaci příslušným správcem kapitoly státního rozpočtu, a na straně
Úřadu písemnému schválení ministerstvem.
(2) Je-li předávající organizační složka sama správcem kapitoly státního
rozpočtu anebo není-li zřizovatelem (zakladatelem) předávající státní organizace
žádná organizační složka a tato státní organizace nespadá ani do působnosti žádného
ústředního správního úřadu, podléhá zápis nebo smlouva písemnému schválení pouze
na straně Úřadu, a to ministerstvem.
(3) Bez schválení uvedených v odstavcích 1 a 2 ke změně příslušnosti hospodařit
nedojde.
§ 18
(1) Nakládá-li příslušná organizační složka (§ 11 zákona) s majetkem uvedeným
v ustanovení § 10 zákona ve prospěch jiné organizační složky, popřípadě státní organizace,
protože to vyžaduje zvláštní povaha tohoto majetku (§ 15 odst. 2 zákona), postupuje
podle odstavců 2 až 10. Tím nejsou dotčeny podmínky a postupy pro nakládání s majetkem
organizačními složkami příslušnými podle ustanovení § 11 odst. 1 zákona, pokud jsou
upraveny zvláštními právními předpisy.
(2) Umělecká díla, rukopisy, staré a vzácné tisky, sbírkové předměty a jiné
movité věci muzejní a galerijní nebo archivní hodnoty, jakož i movité a nemovité
věci prohlášené za kulturní památku se předají organizační složce, popřípadě státní
organizaci, kterou určí Ministerstvo kultury, nebo v případě archiválií3) Ministerstvo
vnitra.
(3) Movité věci muzejní a galerijní hodnoty vojenského charakteru se předají
Ministerstvu obrany nebo organizační složce, popřípadě státní organizaci, kterou
Ministerstvo obrany určí. Poštovní známky a jiné poštovní ceniny včetně jejich sbírek,
pokud mají muzejní, galerijní nebo archivní hodnotu, předá příslušná organizační
složka Ministerstvu průmyslu a obchodu. O předání věcí podle prvé i druhé věty je
současně třeba vyrozumět Ministerstvo kultury a v případě archiválií3) Ministerstvo
vnitra.
(4) Movité věci archivní hodnoty, na které se nevztahuje postup podle odstavců
2 a 3, se předají Ministerstvu vnitra.
(5) Zdravotnické prostředky7) a léčiva8) se předají organizační složce nebo
státní organizaci v působnosti Ministerstva zdravotnictví, kterou toto ministerstvo
určí, nevyplývá-li ze zvláštního právního předpisu10) jiný postup.
(6) Neznačené tabákové výrobky podle zákona upravujícího spotřební daně a
neznačený líh podle zákona upravujícího povinné značení lihu se předají Generálnímu
ředitelství cel, a to včetně polotovarů, surovin, výrobních komponentů nebo výrobních
zařízení, které byly použity k výrobě neznačených tabákových výrobků nebo neznačeného
lihu.
(7) Lesy a pozemky určené k plnění funkcí lesa12) se předají organizační
složce nebo státní organizaci, které je svěřeno nakládání s takovým majetkem. Pokud
se na státní organizaci, které je svěřeno nakládání s takovým majetkem, působnost
zákona nevztahuje (§ 54 odst. 1 věty čtvrtá a pátá zákona), uvedený majetek se jí
nabídne; v případě jejího nezájmu a nelze-li postupovat ani podle první věty, se
dále postupuje v souladu s ustanovením § 15 odst. 2 zákona.
(8) V pochybnostech, zda se jedná o majetek, s nímž je třeba nakládat podle
odstavců 2 až 5, je rozhodující posouzení povahy tohoto majetku stanoveným ústředním
správním úřadem. Vzniknou-li pochybnosti, zda se jedná o majetek, s nímž je třeba
nakládat podle odstavce 6, je rozhodující stanovisko Generálního ředitelství cel.
Vzniknou-li pochybnosti, zda se jedná o majetek, s nímž je třeba nakládat podle odstavce
7, je rozhodující stanovisko Ministerstva zemědělství.
(9) Souvisí-li s majetkem předávaným podle odstavců 2 až 7 ještě další majetek,
s nímž nelze anebo není účelné naložit samostatně jinak, předá se i takový majetek
podle odstavců 2 až 7. V případě pochybností se přiměřeně užije odstavec 8.
(10) K určení, zda se jedná o devizovou hodnotu,14) si příslušná organizační
složka vyžádá stanovisko České národní banky.
§ 19
(1) Organizační složka nebo státní organizace stanovená nebo určená k přijetí
majetku podle ustanovení § 18 odst. 2 až 9 je povinna jej přijmout; ustanovení §
14 odst. 3 se použije obdobně. Peněžité plnění podle ustanovení § 16 odst. 1 nelze
v těchto případech dohodnout.
(2) Spory mezi organizačními složkami při úpravě vzájemných vztahů týkajících
se majetku, které nemají povahu pochybností o příslušnosti hospodařit s určitým majetkem
odstraňovaných podle ustanovení § 9 odst. 2, § 11 odst. 3 a § 20 zákona, řeší jejich
zřizovatelé, popřípadě věcně příslušné ústřední správní úřady. Není-li jich anebo
nedohodnou-li se mezi sebou navzájem, rozhodne o dalším postupu na návrh anebo z
vlastního podnětu ministerstvo. Pro formu, náležitosti a povahu tohoto rozhodování
zřizovatelů, věcně příslušných ústředních správních úřadů a ministerstva platí přiměřeně
ustanovení § 20 zákona.
ČÁST ČTVRTÁ
NAKLÁDÁNÍ S MAJETKEM, O KTERÝ NEPROJEVILY ZÁJEM ORGANIZAČNÍ SLOŽKY, STÁTNÍ
ORGANIZACE ANI JINÉ OSOBY
(K § 15 a 19c zákona)
§ 20
(1) Majetek, o který neprojevily zájem jiné organizační složky, státní organizace
ani jiné osoby, si příslušná organizační složka nebo státní organizace (§ 9 a 11
zákona) ponechá a zajišťuje jeho využívání způsoby a za podmínek stanovených zákonem
a touto vyhláškou. Zároveň podle svých možností a podle povahy a stavu uvedeného
majetku dále hledá vhodný způsob naložení s tímto majetkem; obdobně postupuje, pokud
jde o majetek nezpůsobilý k dalšímu využití, se kterým se dosud nepodařilo naložit.
(2) Věci podle odstavce 1 nebo jejich části, které mohou být využity jako
druhotná surovina, nabídne příslušná organizační složka nebo státní organizace osobě,
která se zabývá výkupem druhotných surovin.
(3) V případě staveb podle odstavce 1, které jsou ve špatném technickém stavu
a náklady na jejich zabezpečení, opravy nebo rekonstrukci trvale přesahují výnos
z jejich užívání anebo které jsou zcela nevyužitelné a nelze s nimi nebo s jejich
částmi jinak naložit hospodárněji, zajistí příslušná organizační složka nebo státní
organizace v souladu se zvláštními právními předpisy15) jejich odstranění.Ubezcenných
hmotných movitých věcí podle odstavce 1, s nimiž nelze hospodárněji naložit podle
odstavce 2 ani jinak, zajistí příslušná organizační složka nebo státní organizace
jejich fyzickou likvidaci a nebo se jich jinak zbaví v souladu se zvláštními právními
předpisy16).
(4) V případě majetku, u něhož by nakládáním ve prospěch organizačních složek,
státních organizací anebo jiných osob docházelo k porušování právních předpisů a
tyto důsledky nelze v případě movité věci vyloučit bez neúměrných nákladů ani její
úpravou, zajistí příslušná organizační složka nebo státní organizace jeho fyzickou
likvidaci obdobně podle odstavce 3 věty druhé.
ČÁST PÁTÁ
POSTUP PŘI ZJIŠŤOVÁNÍ ZÁJEMCŮ O KOUPI MAJETKU
(K § 22 zákona)
§ 21
(1) Pokud příslušná organizační složka nebo státní organizace (§ 9 a 11 zákona) zjišťuje
zájemce o koupi hmotné nemovité věci na základě výběrového řízení (§ 22 odst. 1 zákona),
uveřejní jeho podmínky na svých internetových stránkách a na internetových stránkách
Úřadu. Současně uveřejní tyto podmínky podle povahy prodávané věci a podle místních
podmínek ještě alespoň jedním způsobem, a to například
a) v součinnosti s územním samosprávným celkem,
b) na specializovaných internetových stránkách k tomu určených,
c) inzercí v regionálním nebo celostátním tisku anebo
d) na centrální adrese17).
(2) V případě prodávané hmotné movité věci se podmínky výběrového řízení
uveřejní na internetových stránkách příslušné organizační složky nebo státní organizace
a na internetových stránkách Úřadu. Podle povahy a stavu této prodávané věci může
příslušná organizační složka nebo státní organizace zajistit uveřejnění ještě jiným
vhodným způsobem.
(3) Postup podle odstavce 2 se neužije pro zbraně23), střelivo, munici, výbušniny
a bezpečnostní materiál24) ozbrojených sil České republiky25), bezpečnostních sborů26),
Ministerstva obrany a Ministerstva vnitra, kdy příslušná organizační složka uveřejní
podmínky výběrového řízení vhodným způsobem podle povahy a stavu prodávané věci.
(4) Zjišťování zájemců o koupi může příslušná organizační složka nebo státní
organizace provést podle potřeby i opakovaně pro nezájem nebo z důvodu, že žádný
zájemce nebyl vybrán anebo že s vybraným zájemcem nebyla smlouva uzavřena.
§ 22
(1) Příslušná organizační složka nebo státní organizace při zjišťování zájemců
o koupi podle ustanovení § 21 vymezí základní kritéria pro výběr vhodného kupce a
stanoví pořadí jejich důležitosti, popřípadě uvede, že při jejich vyhodnocení budou
kritéria posuzována v souhrnu jako rovnocenná.
(2) Je-li předmětem zamýšleného prodeje věc způsobilá ke komerčnímu využití,
vymezí příslušná organizační složka nebo státní organizace jako první v pořadí anebo
jediné kritérium výši kupní ceny. V rámci podmínek výběrového řízení stanoví zpravidla
též minimální kupní cenu (§ 22 odst. 2 zákona). Při zjišťování zájemců o koupi opakovaném
pro nezájem lze minimální kupní cenu přiměřeně snížit; při rozhodování o využití
tohoto postupu příslušná organizační složka nebo státní organizace posuzuje zejména
povahu a stav prodávaného majetku, dostupné informace týkající se míry prodejnosti
srovnatelného majetku a průběh a délku dosavadního zjišťování zájemců o koupi.
(3) Jsou-li zjišťováni zájemci o koupi věci, u které je platnost kupní smlouvy
podmíněna schválením nebo povolením výjimky podle zákona, popřípadě jiným obdobným
rozhodnutím podle zvláštního právního předpisu, uvede se tato podmínka současně s
popisem věci a kritérii pro výběr vhodného kupce. Obdobně se uvede, v jakém rozsahu
jsou z nabývání vyloučeny osoby podle ustanovení § 18 zákona, zjišťuje-li zájemce
organizační složka příslušná podle ustanovení § 11 zákona a přichází-li vyloučení
v úvahu.
(4) Termín pro přihlášení zájemců určí příslušná organizační složka nebo
státní organizace v délce nepřesahující 1 měsíc, pokud povaha prodávané věci nebo
předpokládaný okruh zájemců neodůvodňují stanovení doby delší. To platí obdobně i
pro vymezení lhůty pro výběr vhodného zájemce.
§ 23
(1) Příslušná organizační složka nebo státní organizace ukončí zjišťování
zájemců o koupi podle ustanovení § 21, změní-li se podmínky nebo okolnosti, za kterých
se rozhodla převést věc úplatně do vlastnictví jiné osoby, anebo jsou-li pro to jiné
závažné důvody. O ukončení zjišťování zájemců o koupi příslušná organizační složka
nebo státní organizace vyrozumí zúčastněné zájemce bez zbytečného odkladu.
(2) Příslušná organizační složka nebo státní organizace po zjištění zájemců
o koupi provede výběr vhodného kupce a s vybranou osobou jedná o uzavření smlouvy
za podmínek stanovených zákonem.
(3) Příslušná organizační složka nebo státní organizace ukončí provádění
výběru vhodného kupce nebo jednání s vybranou osobou, změní-li se podmínky nebo okolnosti,
za kterých se rozhodla převést věc úplatně do vlastnictví jiné osoby, anebo jsou-li
pro to jiné závažné důvody. O ukončení provádění výběru vhodného kupce nebo o ukončení
jednání s vybranou osobou příslušná organizační složka nebo státní organizace vyrozumí
zúčastněné zájemce nebo vybranou osobu bez zbytečného odkladu.
ČÁST ŠESTÁ
USTANOVENÍ PŘECHODNÁ A ZÁVĚREČNÁ
§ 25
Pokud zřizovací listina organizační složky, která se přeměnila podle ustanovení
§ 51 odst. 1 zákona, neobsahuje náležitosti stanovené v ustanovení § 2 odst. 1 písm.
a), b), d), e), g) nebo h), zřizovatel (§ 53 odst. 1 a 2 zákona) ji do 6 měsíců ode
dne nabytí účinnosti této vyhlášky doplní obdobně podle ustanovení § 2 odst. 3 a
§ 5 odst. 1 a 3. Ustanovení § 5 odst. 5 pro tyto případy platí obdobně.
§ 26
(1) Evidenční pomůcky operativní evidence založené a vedené podle dosavadních
předpisů21) včetně dosavadních neukončených spisů se nadále použijí bez přerušení.
Organizační složka příslušná hospodařit s majetkem podle ustanovení § 11 odst. 2
až 4 zákona zajistí přizpůsobení uvedených evidenčních pomůcek a způsobu jejich vedení
této vyhlášce nejpozději do 31. prosince 2001. Dosavadní údaje a zápisy se přitom
nepřepisují ani neruší.
(2) Pokud organizační složka přebírá agendu prozatímní správy podle ustanovení
§ 63 a 64 zákona, povede dále souběžně až do ukončení převzatých případů pouze převzatý
dosavadní rejstřík podstat a převzatý dosavadní jmenný index k rejstříku podstat
a dokončí převzaté neuzavřené spisy a v jejich rámci vedené seznamy a popisy majetku.
Zápisy o nových případech z převzatého územního obvodu provede již ve svém vlastním
dosavadním rejstříku podstat a jmenném indexu k rejstříku podstat. Nemá-li tyto své
dosavadní evidenční pomůcky, nově je podle této vyhlášky založí. Nové zápisy do převzatých
dosavadních skladních knih a do převzatého dosavadního přehledu o pohybu převzatých
klíčů již neprovádí a pro tyto účely používá vlastní dosavadní evidenční pomůcky.
Nemá-li tyto své dosavadní evidenční pomůcky, nově je podle této vyhlášky založí.
(3) Pokud organizační složka přebírá agendu prozatímní správy podle ustanovení
§ 63 a 64 zákona a převzatou agendu bude nadále zajišťovat na odloučeném pracovišti,
jehož vzdálenost vylučuje postup podle odstavce 2, povede operativní evidenci u převzaté
agendy nadále odděleně; postupuje přitom podle odstavce 1 při zachování všech zásad
a pravidel operativní evidence.
(4) Vedení operativní evidence u majetku zahájené podle dosavadních předpisů
se ukončí za podmínek stanovených v ustanovení § 15 odst. 3 zákona a způsobem stanoveným
touto vyhláškou; doba 2 let stanovená zákonem běží v těchto případech ode dne nabytí
účinnosti zákona.
§ 27
(1) Vztahy organizačních složek podle ustanovení § 51 odst. 1 zákona a státních
organizací vzniklé ze smluv přede dnem nabytí účinnosti zákona nezanikají a řídí
se zákonem a touto vyhláškou. Obsah ujednání těchto smluv se nemění, peněžitá plnění,
popřípadě náhrady dohodnuté v rámci těchto vztahů se však poskytují pouze tehdy,
jestliže to zvláštní právní předpis umožňuje.6)
(2) Pro vztahy a sjednaná plnění, která nevyhovují ustanovení § 14 odst.
3 nebo 4, platí odstavec 1 obdobně.
§ 28
Postup podle ustanovení § 14 odst. 1 se použije i pro určení, které organizační
složce nebo státní organizaci bude příslušet hospodaření s majetkem, k němuž do 1.
ledna 2001 trvalo právo společného hospodaření (§ 58 odst. 1 zákona). Peněžité plnění
podle ustanovení § 16 odst. 1 nelze v těchto případech dohodnout.
Ministr:
doc. Ing. Mertlík, CSc. v. r.
Vybraná ustanovení novel
Čl. II vyhlášky č. 82/2016 Sb.
Pro rok 2017 lze podat žádost podle § 1 vyhlášky č. 62/2001 Sb., ve znění
účinném ode dne nabytí účinnosti této vyhlášky, do 31. května 2016.
2) § 22 zákona č. 89/1995 Sb., o státní statistické službě, ve znění zákona č.
356/1999 Sb., zákona č. 220/2000 Sb. a zákona č. 411/2000 Sb.
3) Zákon č. 97/1974 Sb., o archivnictví, ve znění zákona č. 343/1992 Sb. a zákona
č. 27/2000 Sb.
6) Například § 66 zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně
některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla).
7) Zákon č. 268/2014 Sb., o zdravotnických prostředcích a o změně zákona č. 634/2004
Sb., o správních poplatcích.
8) Zákon č. 378/2007 Sb., o léčivech a o změnách některých souvisejících zákonů (zákon
o léčivech), ve znění pozdějších předpisů.
10) Například zákon č. 18/1997 Sb., o mírovém využívání jaderné energie a ionizujícího
záření (atomový zákon) a o změně a doplnění některých zákonů, ve znění zákona č.
83/1998 Sb., zákona č. 71/2000 Sb. a zákona č. 132/2000 Sb.
12) Zákon č. 289/1995 Sb., o lesích a o změně a doplnění některých zákonů (lesní
zákon), ve znění zákona č. 238/1999 Sb., zákona č. 67/2000 Sb. a zákona č. 132/2000
Sb.
14) § 1 zákona č. 219/1995 Sb., devizový zákon.
15) Například zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební
zákon), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči,
ve znění pozdějších předpisů.
16) Například zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů,
ve znění pozdějších předpisů.
17) Nařízení vlády č. 168/2000 Sb., o centrální adrese.
21) § 4 odst. 1 vyhlášky č. 61/1986 Sb., o prozatímní správě národního majetku.
22) Zákon č. 201/2002 Sb., o Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových,
ve znění pozdějších předpisů.
23) Například § 3 odst. 1 písm. a) zákona č. 119/2002 Sb., o střelných zbraních
a střelivu (zákon o zbraních), ve znění pozdějších předpisů.
24) Například zákon č. 229/2013 Sb., o nakládání s některými věcmi využitelnými
k obranným a bezpečnostním účelům na území České republiky (zákon o nakládání s bezpečnostním
materiálem), ve znění pozdějších předpisů.
25) Zákon č. 219/1999 Sb., o ozbrojených silách České republiky, ve znění pozdějších
předpisů.
26) Zákon č. 361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů,
ve znění pozdějších předpisů.