Vznik, rozdělení, sloučení, splynutí nebo zrušení příspěvkových organizací

Vydáno: 22 minut čtení
Vznik, rozdělení, sloučení, splynutí nebo zrušení příspěvkových organizací
Jaroslava
Svobodová
I. Příspěvkové organizace zřizované územními samosprávnými celky
Zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 250/2000 Sb.“) v § 27 vymezuje mimo jiné i zřizování, změny a zrušení příspěvkových organizací.
Odstavec 1 tohoto paragrafu stanoví, že územní samosprávný celek (dále též „ÚSC“) zřizuje příspěvkové organizace ve své působnosti, které jsou zpravidla neziskové a jejichž rozsah, struktura a složitost vyžadují samostatnou právní subjektivitu.
Odstavec 9 téhož paragrafu stanoví, že
„ke vzniku, k rozdělení, sloučení, splynutí nebo zrušení příspěvkové organizace dochází dnem určeným zřizovatelem v rozhodnutí, jímž též určí, v jakém rozsahu přechází její majetek, práva a závazky na nové anebo přejímající organizace. Rozhodne-li zřizovatel o zrušení organizace, přecházejí uplynutím dne uvedeného v jeho rozhodnutí o zrušení její majetek, práva a závazky na zřizovatele. Ke sloučení nebo splynutí příspěvkové organizace může dojít pouze u příspěvkových organizací téhož zřizovatele“.
V případě rozhodnutí o rozdělení, sloučení, splynutí nebo zrušení příspěvkové organizace je, podle mého názoru, nezbytné, aby zřizovatel, který příslušné rozhodnutí učiní, vzal v úvahu i níže uvedené skutečnosti týkající se vedení účetnictví dotčených účetních jednotek (tzn. nejen příspěvkových organizací, ale i příslušného územního celku), které vyplývají z právních předpisů v oblasti účetnictví.
V prvé řadě lze obecně konstatovat, že právní rámec účetnictví některých vybraných účetních jednotek tvoří níže uvedené právní předpisy:
zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o účetnictví“ či „ZoÚ“),
vyhláška č. 410/2009 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, pro některé vybrané účetní jednotky, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „vyhláška č. 410/2009 Sb.“),
vyhláška č. 383/2009 Sb., o účetních záznamech v technické formě vybraných účetních jednotek a jejich předávání do centrálního systému účetních informací státu a o požadavcích na technické a smíšené formy účetních záznamů (technická vyhláška o účetních záznamech), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „vyhláška č. 383/2009 Sb.“),
vyhláška č. 270/2010 Sb., o inventarizaci majetku a závazků, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „vyhláška č. 270/2010 Sb.“),
vyhláška č. 220/2013 Sb., o požadavcích na schvalování účetních závěrek některých vybraných účetních jednotek (dále jen „vyhláška č. 220/2013 Sb.“).
Z § 36 ZoÚ vyplývá, že pro dosažení souladu při používání účetních metod účetními jednotkami a pro zajištění vyšší míry srovnatelnosti účetních závěrek ministerstvo vydává České účetní standardy (dále též „ČÚS“). České účetní standardy stanoví zejména bližší popis účetních metod a postupů účtování.
Vybrané účetní jednotky postupují podle Českých účetních standardů vždy.
V návaznosti na výše uvedené pro účetní jednotky, které při vedení účetnictví postupují podle vyhlášky č. 410/2009 Sb., obsahují postupy účtování České účetní standardy č. 701 až č. 710.
Pro vybrané účetní jednotky jsou v účetním období
2020
„závazné“ níže uvedené ČÚS:
Vznik příspěvkové organizace
V souladu s ustanovením § 27 zákona č. 250/2000 Sb. zřizovatel vydá o vzniku příspěvkové organizace zřizovací listinu, která musí obsahovat:
a)
úplný název zřizovatele, je-li jím obec, uvede se také její zařazení do okresu,
b)
název, sídlo příspěvkové organizace a identifikační číslo osoby poskytnuté správcem základního registru právnických osob, podnikajících fyzických osob a orgánů veřejné moci; název musí vylučovat možnost záměny s názvy jiných příspěvkových organizací,
c)
vymezení hlavního účelu a tomu odpovídajícího předmětu činnosti,
d)
označení statutárních orgánů a způsobu, jakým vystupují jménem organizace,
e)
vymezení majetku ve vlastnictví zřizovatele, který se příspěvkové organizaci předává k hospodaření (dále jen „svěřený majetek“),
f)
vymezení práv, která organizaci umožní, aby se svěřeným majetkem mohla plnit hlavní účel, k němuž byla zřízena; zejména se uvedou práva a povinnosti spojené s jeho plným efektivním a ekonomicky účelným využitím, s péčí o jeho ochranu, rozvoj a zvelebení, podmínky pro jeho případnou další investiční výstavbu, dále pravidla pro výrobu a prodej zboží, pokud jsou předmětem činnosti organizace, práva a povinnosti spojené s případným pronajímáním svěřeného majetku jiným subjektům a podobně,
g)
okruhy doplňkové činnosti navazující na hlavní účel příspěvkové organizace, kterou jí zřizovatel povolí k tomu, aby mohla lépe využívat všechny své hospodářské možnosti a odbornost svých zaměstnanců; tato činnost nesmí narušovat plnění hlavního účelu organizace a sleduje se odděleně,
h)
vymezení doby, na kterou je organizace zřízena.
Ustanovení § 17 odst. 1 ZoÚ stanoví, že účetní jednotky (v tomto případě příspěvkové organizace) otevírají účetní knihy:
1.
ke dni vzniku povinnosti vést účetnictví,
2.
k prvnímu dni účetního období.
Z ČÚS č. 702, Otevírání a uzavírání účetních knih, vyplývá, že při otevírání účetních knih postupují účetní jednotky v souladu s ustanoveními § 17 ZoÚ. Otevírání účetních knih je činnost, při níž se v souladu s ustanoveními zákona o účetnictví:
a)
účty hlavní knihy otevírají účetními zápisy,
b)
zápisy na stranu MÁ DÁTI účtu 491-Počáteční účet rozvažný a na stranu DAL příslušných nově otevíraných účtů pasiv a účetními zápisy na stranu DAL účtu 491-Počáteční účet rozvažný a na stranu MÁ DÁTI příslušných nově otevíraných účtů aktiv se zaúčtují jejich počáteční zůstatky.
Zrušení příspěvkové organizace
Předmětem tohoto příspěvku je dále rozdělení, sloučení, splynutí nebo zrušení příspěvkových organizací. V případě
zrušení příslušné příspěvkové organizace
je nezbytné, aby dotčená příspěvková organizace sestavila ke dni zrušení (zániku) v souladu s ustanoveními § 18 a § 19 ZoÚ účetní závěrku. V případě, že
dochází ke zrušení
příspěvkové organizace
dnem 31. 12.
, dotčená příspěvková organizace sestaví ke dni zániku (tj. k 31. 12.)
řádnou účetní závěrku
.
Pokud by zřizovatel rozhodl, že
dojde ke zrušení
příspěvkové organizace např.
dnem 30. 6.
, sestaví příspěvková organizace ke dni zániku
mimořádnou účetní závěrku
.
Před sestavením jak řádné účetní závěrky, tak mimořádné účetní závěrky je nezbytné, aby dotčená příspěvková organizace zjistila skutečný stav veškerého majetku a závazků a tento skutečně zjištěný skutečný stav zaznamenala v inventurních soupisech a porovnala zjištěný skutečný stav se stavem v účetnictví (tzn.
„provedla“ inventarizaci majetku, závazků, jiných aktiv a jiných pasiv a skutečností zaúčtovaných v knize podrozvahových účtů
, viz ustanovení § 29 a § 30 ZoÚ a ustanovení vyhlášky č. 270/2010 Sb.).
Povinnost sestavit řádnou účetní závěrku a mimořádnou účetní závěrku ukládá účetním jednotkám ustanovení § 19 ZoÚ. Nelze též opomenout ustanovení § 18 ZoÚ, ze kterého mimo jiné vyplývá, že k účetní závěrce musí být připojen podpisový záznam statutárního orgánu účetní jednotky. Připojením uvedeného podpisového záznamu se považuje účetní závěrka za sestavenou.
Uspořádání a označování položek účetní závěrky a závazné vzory jednotlivých částí účetní závěrky (tj. rozvahy, výkazu zisku a ztráty a přílohy v účetní závěrce, přehledu o peněžních tocích a přehledu o změnách vlastního kapitálu) vymezuje pro některé vybrané účetní jednotky (včetně příspěvkových organizací) vyhláška č. 410/2009 Sb.
V souladu s ustanoveními vyhlášky č. 383/2009 Sb. předávají některé vybrané účetní jednotky (včetně příspěvkových organizací) mimo jiné
řádnou účetní závěrku do centrálního systému účetních informací státu
(dále jen „CSÚIS“). Mimořádnou účetní závěrku, v souladu s ustanovením § 5 odst. 10 uvedené vyhlášky, v případě, že vybraná účetní jednotka (včetně příspěvkové organizace) ukončí činnost v průběhu účetního období, předává v termínu pro nejbližší mezitímní účetní závěrku (viz příloha č. 3 k vyhlášce).
Nezajistí-li splnění této povinnosti dotčená vybraná účetní jednotka, zajistí splnění této povinnosti její zřizovatel.
Z ustanovení vyhlášky č. 220/2013 Sb. vyplývá, že by měla být zřizovatelem příspěvkové organizace
řádná účetní závěrka schválena nebo neschválena v termínu do 30. 6. následujícího účetního období
. Mimořádná účetní závěrka by měla být
zřizovatelem schválena, případně neschválena v termínu nejpozději do dvou měsíců ode dne, ke kterému byla mimořádná účetní závěrka sestavena
(viz ustanovení § 28 odst. 1 jmenované vyhlášky).
Podle ustanovení § 29 odst. 4 vyhlášky č. 383/2009 Sb. je
informace o schválení nebo neschválení účetní závěrky
, včetně souvisejících informací, předávána do CSÚIS.
V případě
zrušení příslušné příspěvkové organizace
je nutné, aby příslušná příspěvková organizace postupovala podle ustanovení § 17 odst. 2 ZoÚ, které vymezuje, že účetní jednotky (včetně příspěvkových organizací) uzavírají účetní knihy:
1.
ke dni zániku povinnosti vést účetnictví,
2.
k poslednímu dni účetního období.
Z ČÚS č. 702, Otevírání a uzavírání účetních knih, vyplývá, že při uzavírání účetních knih postupují účetní jednotky v souladu s ustanoveními § 17 ZoÚ. Uzavírání účetních knih je činnost, při níž se v souladu s ustanoveními zákona o účetnictví:
a)
zjišťují obraty stran MÁ DÁTI a DAL jednotlivých syntetických účtů, analytických účtů a podrozvahových účtů,
b)
zjišťují konečné zůstatky aktivních a pasivních účtů a konečné stavy účtů nákladů a výnosů,
c)
u hlavní i hospodářské činnosti převádějí nákladové a výnosové účty na účet 493-Výsledek hospodaření běžného účetního období,
d)
konečné zůstatky účtů aktiv a pasiv převedou na účet 492-Konečný účet rozvažný,
e)
konečné zůstatky účtů 493-Výsledek hospodaření běžného účetního období převedou na účet 492-Konečný účet rozvažný.
Ustanovení § 27 odst. 9 zákona č. 250/2000 Sb. stanoví:
„Rozhodne-li zřizovatel o zrušení organizace, přecházejí uplynutím dne uvedeného v jeho rozhodnutí o zrušení její majetek, práva a závazky na zřizovatele.“
Zrušení příspěvkové organizace A můžeme znázornit níže uvedeným.
V souvislosti se zjištěním skutečného stavu majetku, závazků, jiných aktiv, jiných pasiv a skutečností zaúčtovaných v knize podrozvahových účtů, vypořádáním a zaúčtováním inventarizačních rozdílů, sestavením účetní závěrky včetně zajištění připojení podpisového záznamu statutárního orgánu a předání (přenosu) účetní závěrky do CSÚIS je nezbytné, aby zřizovatel výše uvedené skutečnosti organizačně, případně fyzicky zajistil buď svými zaměstnanci (pracovníky), nebo pracovníky rušené příspěvkové organizace, které by převedl jako své zaměstnance.
Rozdělení příspěvkové organizace
Rozdělení příspěvkové organizace na dvě účetní jednotky můžeme vyjádřit níže uvedeným znázorněním, ze kterého vyplývá, že
příspěvková organizace A zaniká
(rozdělí se) a
vzniknou dvě nové příspěvkové organizace B a C
.
Příkladem bude rozdělení příspěvkové organizace A, kterým vzniknou nové dvě příspěvkové organizace k 1. 7. Průsečík přímky A a přímky B a přímky C je tedy v tomto případě okamžikem nově vzniklých dvou příspěvkových organizací, tj. 1. 7. Ze znázornění je patrné, že příspěvková organizace A zaniká k 30. 6., končí svou činnost a nově vznikají dvě nové příspěvkové organizace B a C.
V případě
zániku příspěvkové organizace A
by tato účetní jednotka měla podle ustanovení § 19 odst. 1 ZoÚ
sestavit ke dni zániku, tj. k 30. 6.,
mimořádnou účetní závěrku, v tomto případě konečnou účetní závěrku
.
Před sestavením mimořádné účetní závěrky by měla příspěvková organizace A:
zjistit skutečný stav majetku a závazků, tj. provést inventarizaci veškerého majetku a závazků, jiných aktiv, jiných pasiv a skutečností zaúčtovaných v knize podrozvahových účtů,
zaúčtovat všechny případně zjištěné inventarizační rozdíly majetku a závazků, jiných aktiv, jiných pasiv a skutečností zaúčtovaných v knize podrozvahových účtů,
zjistit výsledky hospodaření.
Následně zanikající příspěvková organizace sestaví mimořádnou účetní závěrku, tzn. sestaví konečnou rozvahu, výkaz zisku a ztráty, přílohu účetní závěrky k 30. 6.
Mimořádnou účetní závěrku, v souladu s ustanovením § 5 odst. 10 vyhlášky č. 383/2009 Sb., v případě, že vybraná účetní jednotka (včetně příspěvkové organizace) ukončí činnost v průběhu účetního období, předává v termínu pro nejbližší mezitímní účetní závěrku (viz příloha č. 3 k vyhlášce).
Nezajistí-li splnění této povinnosti dotčená vybraná účetní jednotka, zajistí splnění této povinnosti její zřizovatel.
Z ustanovení vyhlášky č. 220/2013 Sb. vyplývá, že zřizovatelem příspěvkové organizace by měla být mimořádná účetní závěrka
schválena, případně neschválena v termínu nejpozději do dvou měsíců ode dne, ke kterému byla mimořádná účetní závěrka sestavena
(viz ustanovení § 28 odst. 1 jmenované vyhlášky).
Podle ustanovení § 29 odst. 4 vyhlášky č. 383/2009 Sb. je
informace o schválení nebo neschválení účetní závěrky
, včetně souvisejících informací, předávána do CSÚIS.
Po sestavení mimořádné účetní závěrky uzavře organizace účetní knihy
v
souladu s ustanoveními ČÚS č. 702, Otevírání a uzavírání účetních knih, ze kterých mimo jiné vyplývá, že při uzavírání účetních knih postupují účetní jednotky v souladu s ustanoveními § 17 ZoÚ. Uzavírání účetních knih je činnost, při níž se v souladu s ustanoveními zákona o účetnictví:
a)
zjišťují obraty stran MÁ DÁTI a DAL jednotlivých syntetických účtů, analytických účtů a podrozvahových účtů,
b)
zjišťují konečné zůstatky aktivních a pasivních účtů a konečné stavy účtů nákladů a výnosů,
c)
u hlavní i hospodářské činnosti převádějí nákladové a výnosové účty na účet 493-Výsledek hospodaření běžného účetního období,
d)
konečné zůstatky účtů aktiv a pasiv převedou na účet 492-Konečný účet rozvažný,
e)
konečné zůstatky účtů 493-Výsledek hospodaření běžného účetního období převedou na účet 492-Konečný účet rozvažný.
Podle mého názoru je v případě rozdělení příspěvkové organizace nutné, aby zřizovatel:
a)
rozhodl, zda převezme veškerý majetek a závazky zanikající příspěvkové organizace A a následně majetek a závazky „předá“ konkrétní příspěvkové organizaci B či C, a
b)
určil, který majetek, případně závazky převezme jmenovitě (konkrétně) nově zřízená příspěvková organizace B a nově zřízená příspěvková organizace C.
Nově zřízená příspěvková organizace B a nově zřízená příspěvková organizace C majetek a závazky po rozhodnutí zřizovatele převezme jednotlivými účetními zápisy podle povahy majetku a závazků (viz výše uvedené otevírání účetních knih).
Sloučení příspěvkových organizací
Sloučení dvou účetních jednotek můžeme vyjádřit níže uvedeným znázorněním, ze kterého vyplývá, že příspěvková organizace B se slučuje s příspěvkovou organizací A. Příkladem bude sloučení těchto účetních jednotek k 1. 1. Průsečík přímky A a přímky B je tedy v tomto případě okamžikem sloučení, tj. 1. 1. Ze znázornění je patrné, že příspěvková organizace B zaniká k 31. 12. a končí svou činnost.
V případě zániku příspěvkové organizace B by tato účetní jednotka měla podle ustanovení § 19 odst. 1 ZoÚ sestavit ke dni zániku, tj. k 31. 12.,
řádnou účetní závěrku, v tomto případě konečnou účetní závěrku
.
Před sestavením řádné účetní závěrky by měla zjistit skutečný stav majetku a závazků, jiných aktiv, jiných pasiv a skutečností zaúčtovaných v knize podrozvahových účtů, porovnat zjištěný skutečný stav se stavem v účetnictví, tj. provést inventarizaci, vypořádat všechny případně zjištěné inventarizační rozdíly, zjistit výsledky hospodaření, sestavit účetní závěrku, tzn. rozvahu, výkaz zisku a ztráty, přílohu účetní závěrky, příp. přehled o peněžních tocích a přehled o změnách vlastního kapitálu (příspěvkové organizace, které vedou účetnictví ve zjednodušeném rozsahu, uvedené přehledy nesestavují) k 31. 12.
Při zániku příspěvkové organizace B je tedy nutné, aby tato účetní jednotka před sestavením řádné účetní závěrky a před uzavřením účetních knih provedla inventarizaci a poté buď na základě rozhodnutí příslušného zřizovatele převedla veškerý majetek a závazky na příslušného zřizovatele, tzn. příslušný územní samosprávný celek, který o jejím sloučení s příspěvkovou organizací A rozhodl, nebo na základě rozhodnutí zřizovatele stávající příspěvková organizace A dnem 1. 1. převezme majetek a závazky zanikající příspěvkové organizace B.
Příspěvková organizace A majetek a závazky po rozhodnutí zřizovatele převezme jednotlivými účetními zápisy podle povahy majetku a závazků
v souladu s ustanoveními
ČÚS č. 702, Otevírání a uzavírání účetních knih, ze kterých vyplývá, že při otevírání účetních knih postupují účetní jednotky v souladu s ustanoveními § 17 ZoÚ. Otevírání účetních knih je činnost, při níž se v souladu s ustanoveními zákona o účetnictví:
a)
účty hlavní knihy otevírají účetními zápisy,
b)
zápisy na stranu MÁ DÁTI účtu 491-Počáteční účet rozvažný a na stranu DAL příslušných nově otevíraných účtů pasiv a účetními zápisy na stranu DAL účtu 491-Počáteční účet rozvažný a na stranu MÁ DÁTI příslušných nově otevíraných účtů aktiv se zaúčtují jejich počáteční zůstatky.
Splynutí příspěvkových organizací
Splynutí dvou příspěvkových organizací můžeme vyjádřit níže uvedeným znázorněním, ze kterého vyplývá, že příspěvková organizace B a A splyne a splynutím vzniká příspěvková organizace C. Příkladem bude splynutí těchto účetních jednotek k 1. 7. Průsečík přímky A a přímky B s přímkou C je tedy v tomto případě okamžikem sloučení, tj. 1. 7. Ze znázornění je patrné, že příspěvková organizace B a A zaniká k 30. 6. a končí svou činnost.
V případě zániku příspěvkových organizací (B a A) tyto účetní jednotky podle ustanovení § 19 odst. 1 ZoÚ sestaví ke dni zániku, tj. k 30. 6.,
mimořádnou účetní závěrku, v tomto případě konečnou účetní závěrku
.
Před sestavením účetní závěrky zjistí skutečný stav majetku a závazků, tj. provedou inventarizaci majetku a závazků, vypořádají všechny případně zjištěné inventarizační rozdíly majetku a závazků, zjistí výsledky hospodaření za hlavní a hospodářskou činnost a sestaví mimořádnou účetní závěrku (rozvahu, výkaz zisku a ztráty a přílohu účetní závěrky) k 30. 6.
Při zániku příspěvkových organizací (B a A) je tedy nutné, aby tyto účetní jednotky před sestavením mimořádné účetní závěrky a před uzavřením účetních knih zjistily skutečný stav majetku a závazků, jiných aktiv a jiných pasiv, včetně skutečností zaúčtovaných v knize podrozvahových účtů, porovnaly zjištěný skutečný stav se stavem v účetnictví, vypořádaly případné zjištěné inventarizační rozdíly a poté na základě rozhodnutí zřizovatele:
a)
převedly veškerý majetek a závazky na příslušného zřizovatele, tzn. příslušný územní samosprávný celek, který o jejich splynutí rozhodl,
b)
nově vzniklá příspěvková organice C k 1. 7. zvýšila svá aktiva a pasiva o majetek a závazky zaniklých příspěvkových organizací A a B.
V případě postupu uvedeného v písm. a) je nutné, aby po převzetí veškerého majetku a závazků po zaniklých příspěvkových organizacích zřizovatel, územní samosprávný celek, zřídil příspěvkovou organizaci C a podle ustanovení § 27 zákona č. 250/2000 Sb. vymezil majetek a závazky, které předá této nově vzniklé příspěvkové organizaci C. Příspěvková organizace
C majetek a závazky po rozhodnutí zřizovatele převezme jednotlivými účetními zápisy podle povahy majetku a závazků, tzn. obratově (viz výše uvedené postupy účtování při otevírání účetních knih).
II. Státní příspěvkové organizace
Zákon č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích, ve znění pozdějších předpisů v § 54 vymezuje postavení ostatních státních organizací, včetně příspěvkových organizací. V § 54 odst. 4 stanoví:
„Rušení a zánik organizací upravují zvláštní právní předpisy. Pokud zvláštní právní předpis nestanoví jinak, může organizační složka vykonávající zřizovatelskou (zakladatelskou) funkci v souladu s odstavcem 2 nebo odstavcem 3 rozhodnout o zrušení organizace. Organizace zaniká dnem, který tato organizační složka určí. S majetkem, s nímž organizace hospodařila ke dni svého zániku, hospodaří nadále organizační složka, která o zrušení organizace rozhodla. Závazky, jejichž nositelem byla organizace ke dni svého zániku, přecházejí na stát a tato organizační složka v souvislosti s uvedenými závazky plní úkoly podle tohoto zákona (§ 38). Práva a povinnosti z pracovněprávních vztahů, jejichž nositelem byla organizace ke dni svého zániku, přecházejí na stát a předchozí ustanovení pro ně platí obdobně.“
Zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (dále jen „rozpočtová pravidla“), ve znění pozdějších předpisů v § 54 odst. 5 písm. b) vymezuje, že
odvod odpisů může zřizovatel stanovit příspěvkové organizaci, jestliže uvažuje o jejím zrušení
. Následně pak § 55 vymezuje způsob úhrady zhoršeného hospodářského výsledku, přičemž odst. 3 stanoví, že
„není-li zhoršený hospodářský výsledek uhrazen ani ze zlepšeného hospodářského výsledku příspěvkové organizace, zruší zřizovatel příspěvkovou organizaci do konce roku následujícího po roce, z jehož výsledku hospodaření měl být uhrazen zhoršený hospodářský výsledek, pokud jej neuhradí z rozpočtu kapitoly“
. Tak jak vymezuje odst. 5, ustanovení odstavců 2 a 3 uvedeného paragrafu se nevztahují na příspěvkové organizace, které jsou financovány z veřejného zdravotního pojištění, a na příspěvkové organizace zabezpečující specializované úkony hygienické a protiepidemické, které jsou podkladem pro výkon státní kontroly v ochraně veřejného zdraví.
Pokud tedy dochází ke zrušení státní příspěvkové organizace, je nutné, aby tato účetní jednotka před sestavením účetní závěrky a před uzavřením účetních knih zjistila skutečný stav majetku a závazků, jiných aktiv, jiných pasiv a skutečností zaúčtovaných v knize podrozvahových účtů, porovnala zjištěný skutečný stav se stavem v účetnictví, případně vypořádala a zaúčtovala zjištěné inventarizační rozdíly, a na základě rozhodnutí „zřizovatele“:
a)
převedla veškerý majetek a závazky na příslušnou organizační složku státu (dále též „OSS“), která o jejím zrušení rozhodla,
b)
sestavila účetní závěrku a uzavřela účetní knihy.
Organizační složka státu následně převezme majetek a závazky, včetně jiných aktiv a jiných pasiv
, zápisy na stranu MÁ DÁTI účtu 491-Počáteční účet rozvažný a na stranu DAL příslušných účtů pasiv a účetními zápisy na stranu DAL účtu 491-Počáteční účet rozvažný a na stranu MÁ DÁTI příslušných účtů aktiv. Pokud se týká knihy podrozvahových účtů, je nutné zdůraznit, že zápisy v knize podrozvahových účtů se uskutečňují tak, že se provádí na stranu MÁ DÁTI nebo na stranu DAL podrozvahového účtu, která je stejná jako při předcházejícím nebo následujícím zápisu na příslušný (související) účet v hlavní knize, a to v souladu s ustanovením bodu 6.2 ČÚS č. 701, Účty a zásady účtování na účtech. Zápisy na účtu 999 se provádějí tak, že strana MÁ DÁTI zajišťuje podvojný zápis na straně DAL jiného podrozvahového účtu, a naopak.
Zrušení státní příspěvkové organizace se může vyjádřit níže uvedeným znázorněním. Státní příspěvková organizace A zaniká a její majetek a závazky přecházejí na příslušného zřizovatele, tzn. organizační složku státu.
Závěrem je nutné upozornit výše uvedené účetní jednotky, že postupům, které se vážou ke vzniku,
rozdělení, sloučení, splynutí nebo zrušení příspěvkových organizací, je nutné věnovat náležitou pozornost, tzn. je nezbytné předcházet chybám a následným nesrovnalostem.