181/2006 Sb.
ZÁKON
ze dne 31. března 2006,
kterým se mění zákon č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů,
a zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů
Změna: 250/2016 Sb.
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
ČÁST PRVNÍ
Změna zákona o dráhách
Čl.I
Zákon č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění zákona č. 189/1999 Sb., zákona
č. 23/2000 Sb., zákona č. 71/2000 Sb., zákona č. 132/2000 Sb., zákona č. 77/2002
Sb., nálezu Ústavního soudu vyhlášeného pod č. 144/2002 Sb., zákona č. 175/2002 Sb.,
zákona č. 309/2002 Sb., zákona č. 320/2002 Sb., zákona č. 103/2004 Sb. a zákona č.
1/2005 Sb., se mění takto:
1. V § 1 odst. 1 se za slovo "zákon" vkládají slova "zapracovává příslušné
předpisy Evropských společenství1) a".
Poznámka pod čarou č. 1 zní:
"1) Směrnice Rady 91/440/EHS z 29. července 1991 o rozvoji železnic Společenství.
Směrnice Rady 95/18/ES ze dne 19. června 1995 o vydávání licencí železničním podnikům.
Směrnice
Rady 96/48/ES ze dne 23. července 1996 o provozní provázanosti transevropského železničního
systému vysokorychlostních vlaků.
Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2000/9/ES
ze dne 20. března 2000 o lanových dráhách pro dopravu osob.
Směrnice Evropského parlamentu
a Rady 2001/12/ES ze dne 26. února 2001, kterou se mění směrnice Rady 91/440/EHS
o rozvoji železničních podniků Společenství.
Směrnice Evropského parlamentu a Rady
2001/13/ES ze dne 26. února 2001, kterou se mění směrnice Rady 95/18/ES o vydávání
licencí železničním podnikům.
Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2001/14/ES ze
dne 26. února 2001 o přidělování kapacity železniční infrastruktury, zpoplatnění
železniční infrastruktury a o vydávání osvědčení o bezpečnosti.
Směrnice Evropského
parlamentu a Rady 2001/16/ES ze dne 19. března 2001 o interoperabilitě transevropského
konvenčního železničního systému.
Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2004/49/ES
ze dne 29. dubna 2004 o bezpečnosti železnic Společenství a o změně směrnice Rady
95/18/ES o vydávání licencí železničním podnikům a směrnice 2001/14/ES o přidělování
kapacity železniční infrastruktury, zpoplatnění železniční infrastruktury a o vydávání
osvědčení o bezpečnosti (směrnice o bezpečnosti železnic).
Směrnice Evropského parlamentu
a Rady 2004/50/ES ze dne 29. dubna 2004, kterou se mění směrnice Rady 96/48/ES o
interoperabilitě transevropského vysokorychlostního železničního systému a směrnice
Evropského parlamentu a Rady 2001/16/ES o interoperabilitě transevropského konvenčního
železničního systému.
Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2004/51/EHS ze dne 29.
dubna 2004, kterou se mění směrnice Rady 91/440/EHS o rozvoji železnic Společenství.".
Dosavadní poznámky pod čarou č. 1, 1a až 1c se označují jako poznámky pod
čarou č. 1a až 1d, a to včetně odkazů na poznámky pod čarou.
2. V § 11 odst. 1 se za slova "úředního povolení," vkládají slova "a jedná-li
se o provozování dráhy celostátní nebo regionální, i na základě osvědčení o bezpečnosti
provozovatele dráhy celostátní a regionální (dále jen "osvědčení o bezpečnosti provozovatele
dráhy"),".
3. V § 11 odst. 1 se slova "pokud zvláštní zákon nestanoví jinak5)" včetně
poznámky pod čarou č. 5 zrušují.
4. V § 22 se na konci odstavce 2 tečka nahrazuje čárkou a doplňují se písmena
d) a e), která znějí:
"d) zavést systém zajišťování bezpečnosti provozování dráhy a zajistit
jeho dodržování,
e) předložit do 30. června kalendářního roku drážnímu správnímu úřadu výroční
zprávu o bezpečnosti provozování dráhy za uplynulý kalendářní rok.".
5. V § 22 odst. 5 se za slova "pro provozování dráhy" vkládají slova "
, prvky systému zajišťování bezpečnosti provozování dráhy a obsah výroční zprávy
o bezpečnosti provozování dráhy".
6. V § 23 odst. 2 v úvodní větě se za slovo "regionální" vkládá čárka a
slova "není-li jím vlastník této dráhy,".
7. V § 23 odst. 2 písm. a) se číslo "18" nahrazuje číslem "14".
8. V § 23 odst. 2 písm. a) se slova "z počtu pravidelně provozovaných vlaků,"
nahrazují slovy "z maximálního počtu vlaků, které lze na ní provozovat,".
9. Za § 23 se vkládá nový § 23a, který včetně poznámky pod čarou č. 6a
zní:
"§ 23a
Osvědčení o bezpečnosti provozovatele dráhy
(1) Provozovatel dráhy musí mít ke dni zahájení provozování dráhy celostátní
nebo regionální osvědčení o bezpečnosti provozovatele dráhy. Osvědčení o bezpečnosti
provozovatele dráhy vydává drážní správní úřad na základě žádosti provozovatele dráhy
na dobu 5 let.
(2) Žádost o vydání osvědčení o bezpečnosti provozovatele dráhy musí
obsahovat údaje o jménu nebo obchodní firmě provozovatele dráhy a jeho bydlišti či
sídlu a údaje o systému řízení pro zajištění provozování dráhy a systému zajišťování
bezpečnosti provozování dráhy včetně zajištění povinností při vzniku mimořádné události.
K žádosti provozovatel dráhy přikládá
a) seznam pracovních činností zajišťovaných provozovatelem dráhy,
pro které je vyžadována odborná způsobilost, a popis systému jejího zajištění,
b) seznam určených technických zařízení používaných při provozování
dráhy včetně dokladu o jejich provozování,
c) vnitřní předpisy pro provozování dráhy, o provozování určených
technických zařízení, o požadavcích na odbornou způsobilost a znalosti osob zajištujících
provozování dráhy a o způsobu jejich ověřování včetně systému pravidelného školení,
d) doklad o zaplacení správního poplatku.
(3) Osvědčením o bezpečnosti provozovatele dráhy se dokládá, že provozovatel
dráhy
a) má vnitřní organizační strukturu a systém řízení pro zajišťování
provozování dráhy a má vytvořen systém zajišťování bezpečnosti provozování dráhy,
kterým se rozumí soubor organizačních a technologických opatření pro bezpečné provozování
dráhy,
b) vydal vnitřní předpisy pro provozování dráhy, o provozování určených
technických zařízení, a o požadavcích na odbornou způsobilost a znalosti osob zajišťujících
provozování dráhy a o způsobu jejich ověřování, včetně systému pravidelného školení.
(4) Provozovatel dráhy je povinen drážnímu správnímu úřadu oznámit změny
údajů, které předkládá při podání žádosti o vydání osvědčení o bezpečnosti provozovatele
dráhy, a předložit o nich doklady do 30 dnů od vzniku změn. Podle povahy změn údajů
rozhodne drážní správní úřad o změně osvědčení o bezpečnosti provozovatele dráhy.
(5) Jestliže drážní správní úřad zjistí, že provozovatel dráhy přestal
splňovat podmínky zajišťující bezpečnost provozování dráhy, osvědčení o bezpečnosti
provozovatele dráhy odejme.
(6) Vydání, změnu nebo odejmutí osvědčení o bezpečnosti provozovatele
dráhy oznamuje drážní správní úřad do 1 měsíce ode dne nabytí právní moci rozhodnutí
Evropské železniční agentuře6a).
(7) Vzor žádosti o vydání osvědčení o bezpečnosti provozovatele dráhy
celostátní nebo regionální a vzor osvědčení o bezpečnosti provozovatele dráhy celostátní
nebo regionální stanoví prováděcí právní předpis.
6a) Nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 881/2004 ze dne 29. dubna
2004 o zřízení Evropské železniční agentury (nařízení o Agentuře).".
Dosavadní § 23a a 23b se označují jako § 23b a 23c. Dosavadní poznámky
pod čarou č. 6a až 6e se označují jako poznámky pod čarou č. 6b až 6f, a to včetně
odkazů na poznámky pod čarou.
10. V § 34c odst. 1 se číslo "16" nahrazuje číslem "12".
11. V § 34d odst. 1 písm. b) se slova "na dráhách zařazených do evropského
železničního systému" nahrazují slovy "na dráze celostátní a regionální".
12. V § 34d odst. 2 se číslo "12" nahrazuje číslem "8".
13. V § 34e odst. 1 se věta druhá zrušuje.
14. V § 34e odst. 5 se na konci textu slova "a jehož hlavním předmětem
podnikání je veřejná drážní doprava" zrušují.
15. V § 34e se odstavec 7 zrušuje.
16. § 34f zní:
"§ 34f
(1) Přesahuje-li počet žádostí kapacitu dopravní cesty, je přídělce
oprávněn přednostně přidělit kapacitu dopravní cesty žadateli pro provozování
a) veřejné drážní dopravy k zajištění dopravních potřeb státu,
b) veřejné drážní osobní dopravy k zajištění dopravní obslužnosti
územního obvodu kraje,
c) kombinované dopravy,
d) drážní dopravy stanovené přídělcem v prohlášení o dráze.
(2) Při přidělování kapacity dopravní cesty podle odstavce 1 se postupuje
v pořadí stanoveném v odstavci 1.
(3) Dopravce nemůže přidělenou kapacitu dopravní cesty převést na jiné
osoby.".
Dosavadní poznámka pod čarou č. 6f se zrušuje, a to včetně odkazu na poznámku
pod čarou.
17. § 34h včetně poznámky pod čarou č. 6g zní:
"§ 34h
Osvědčení dopravce
(1) Dopravce musí mít ke dni zahájení drážní dopravy na dráze celostátní
nebo na dráze regionální osvědčení dopravce, které se vztahuje na dráhy celostátní
a regionální nebo na jejich část. Osvědčení dopravce vydává drážní správní úřad na
základě žádosti dopravce na dobu 5 let a uvede v něm druh dopravy a rozsah služeb,
na něž se vztahuje.
(2) Žádost o vydání osvědčení dopravce musí obsahovat údaje o jménu
nebo obchodní firmě dopravce a jeho bydlišti či sídlu a údaje o systému řízení pro
zajištění provozování drážní dopravy a systému zajišťování bezpečnosti provozování
drážní dopravy včetně zajištění povinností při vzniku mimořádné události. K žádosti
dopravce přikládá
a) seznam pracovních činností zajišťovaných dopravcem, pro které
je vyžadována odborná způsobilost a popis systému jejího zajištění,
b) seznam určených technických zařízení používaných při provozování
drážní dopravy včetně dokladu o jejich provozování,
c) seznam provozovaných drážních hnacích vozidel a seznam typů tažených
drážních vozidel včetně dokladu o jejich technické způsobilosti,
d) vnitřní předpisy pro provozování drážní dopravy, o provozování
drážních vozidel, o provozování určených technických zařízení, o požadavcích na odbornou
způsobilost a znalosti osob zajištujících provozování drážní dopravy a o způsobu
jejich ověřování včetně systému pravidelného školení,
e) návrh druhu dopravy a rozsahu služeb, které bude provozovat,
f) doklad o zaplacení správního poplatku.
(3) Osvědčením dopravce se dokládá, že dopravce
a) má vnitřní organizační strukturu a systém řízení pro zajištění
drážní dopravy a má vytvořen systém zajišťování bezpečnosti provozování drážní dopravy,
kterým se rozumí soubor organizačních a technologických opatření pro bezpečné provozování
drážní dopravy,
b) splňuje podmínky odborné způsobilosti osob zajišťujících provozování
drážní dopravy,
c) splňuje podmínky stanovené tímto zákonem pro provozování drážních
vozidel a určených technických zařízení,
d) vydal vnitřní předpisy pro provozování drážní dopravy, o provozování
drážních vozidel, o provozování určených technických zařízení, o požadavcích na odbornou
způsobilost a znalosti osob zajišťujících provozování drážní dopravy a o způsobu
jejich ověřování včetně systému pravidelného školení.
(4) Osvědčení dopravce tvoří
a) části osvědčující opatření přijatá dopravcem ke splnění požadavků
uvedených v odstavci 3 písm. a),
b) části osvědčující opatření přijatá dopravcem ke splnění požadavků
uvedených v odstavci 3 písm. b) až d).
(5) Dopravce, který je držitelem osvědčení dopravce uděleného úřadem
jiného členského státu Evropských společenství6g), prokazuje drážnímu správnímu úřadu
splnění podmínek pro udělení osvědčení dopravce uvedených v odstavci 3 písm. b) až
d). Drážní správní úřad v tomto případě dopravci vydá pouze část osvědčení dopravce
uvedenou v odstavci 4 písm. b).
(6) Dopravce je povinen drážnímu správnímu úřadu oznámit změny údajů,
které předkládá při podání žádosti o vydání osvědčení, a předložit o nich doklady
do 30 dnů od vzniku změn. Podle povahy změn údajů drážní správní úřad rozhodne o
změně osvědčení dopravce.
(7) Jestliže drážní správní úřad zjistí, že dopravce přestal splňovat
podmínky bezpečnosti provozování drážní dopravy, nebo v období 1 roku od vydání osvědčení
neprovozuje drážní dopravu, odejme osvědčení dopravce, které vydal, nebo jeho část.
Pokud drážní správní úřad odejme část osvědčení dopravce uvedenou v odstavci 4 písm.
b), vyrozumí o odejmutí neprodleně orgán, který vydal část osvědčení dopravce uvedenou
v odstavci 4 písm. a), není-li jím sám.
(8) Vydání, změnu a odejmutí osvědčení dopravce oznamuje drážní správní
úřad do 1 měsíce od právní moci rozhodnutí Evropské železniční agentuře6a).
(9) Vzor žádosti o vydání osvědčení dopravce a vzor osvědčení dopravce
stanoví prováděcí právní předpis.
6g) Čl. 10 směrnice 2004/49/ES o bezpečnosti železnic Společenství a
o změně směrnice Rady 1995/18/ES o vydávání licencí železničním podnikům a směrnice
2001/14/ES o přidělování kapacity železniční infrastruktury a o vydávání osvědčení
o bezpečnosti (směrnice o bezpečnosti železnic).".
Dosavadní poznámky pod čarou č. 6g a 6h se označují jako poznámky pod čarou
č. 6h a 6i, a to včetně odkazů na poznámky pod čarou.
18. V § 35 se na konci odstavce 2 tečka nahrazuje čárkou a doplňují se
písmena f) a g), která znějí:
"f) zavést systém zajišťování bezpečnosti drážní dopravy a zajistit jeho
dodržování,
g) předložit do 30. června kalendářního roku drážnímu správnímu úřadu výroční
zprávu o bezpečnosti provozování drážní dopravy za uplynulý kalendářní rok.".
19. V § 35 odst. 3 se za slova "drážní dopravy," vkládají slova "prvky
systému zajišťování bezpečnosti provozování drážní dopravy podle druhu a rozsahu
vykonávaných činností a obsah výroční zprávy o bezpečnosti".
20. V § 37 odst. 4 se slova "Průvodčí drážního vozidla nebo jiná osoba"
nahrazují slovy "Průvodčí drážního vozidla, osoba, která řídí drážní vozidlo, nebo
jiná osoba".
21. V § 40 odst. 1 se číslo "4" nahrazuje číslem "2".
22. V § 40 odst. 2 se za slova "návrh změny jízdního řádu" vkládají slova
"s Ministerstvem dopravy,".
23. V § 40 odst. 2 se číslo "180" nahrazuje číslem "120".
24. V § 40 odst. 3 se za slova "projednání návrhu jízdního řádu" vkládají
slova "s Ministerstvem dopravy".
25. Za § 43a se vkládá nový § 43b, který zní:
"§ 43b
(1) Drážní vozidlo, jehož technická způsobilost byla schválena v jiném
členském státě Evropských společenství a na které se nevztahují technické specifikace
propojenosti, lze provozovat na dráze celostátní nebo regionální na základě rozhodnutí
o schválení typu drážního vozidla nebo na základě vydání průkazu způsobilosti drážního
vozidla, které vydá drážní správní úřad po posouzení a ověření technické dokumentace
k drážnímu vozidlu nebo typu vozidla.
(2) K žádosti o schválení typu drážního vozidla nebo vydání průkazu
způsobilosti drážního vozidla podle odstavce 1 přikládá žadatel
a) doklad o schválení technické způsobilosti drážního vozidla v jiném
členském státě Evropských společenství a záznam o technických úpravách provedených
po schválení,
b) technické údaje o vozidle, záznam o provozu a údržbě,
c) doklad o technických a provozních vlastnostech prokazující, že
drážní vozidlo je v souladu se zabezpečovacím zařízením, trakčním vedením, s rozchodem
koleje, průjezdnými průřezy, s maximální povolenou hmotností na nápravu a jinými
omezeními dráhy celostátní a regionální,
d) návrh podmínek použití drážního vozidla v provozu.
(3) Drážní správní úřad může požadovat provedení zkušebního provozu drážního
vozidla s cílem ověřit shodu provozních vlastností s požadavky podle odstavce 2 písm.
c); v takovém případě stanoví jeho obsah a rozsah. Zkušební provoz drážního vozidla
zajišťuje žadatel na svůj náklad u právnické osoby pověřené Ministerstvem dopravy.
(4) V rozhodnutí o schválení typu drážního vozidla nebo rozhodnutí o
vydání průkazu způsobilosti drážního vozidla lze v návaznosti na doklady podle odstavce
2 písm. c) a výsledky zkušebního provozu uvést podmínky použití drážního vozidla
v provozu.".
26. V § 44 se doplňuje odstavec 3, který zní:
"(3) Pro drážní vozidlo schválené pro použití na dráze celostátní nebo
regionální přidělí drážní správní úřad na žádost vlastníka vozidla alfanumerický
identifikační kód. Tento kód musí být vyznačen na vozidle a vložen s údaji o vozidle
do registru drážních vozidel (§ 49d).".
27. § 49 zní:
"§ 49
(1) Mimořádnou událostí v drážní dopravě je závažná nehoda, nehoda nebo
ohrožení v drážní dopravě, která ohrožuje nebo narušuje bezpečnost, pravidelnost
a plynulost provozování drážní dopravy, bezpečnost osob a bezpečnou funkci staveb
a zařízení nebo ohrožuje životní prostředí.
(2) Závažnou nehodou v drážní dopravě je srážka nebo vykolejení drážních
vozidel, ke kterým došlo v souvislosti s provozováním drážní dopravy, s následkem
smrti či újmy na zdraví nejméně 5 osob nebo škody velkého rozsahu8). Nehodou v drážní
dopravě je událost, k níž došlo v souvislosti s provozováním drážní dopravy s následkem
smrti, újmy na zdraví nebo značné škody8). Jiné mimořádné události se považují za
ohrožení.
(3) Provozovatel dráhy a dopravce jsou povinni
a) neprodleně oznámit každou mimořádnou událost v drážní dopravě
Drážní inspekci a současně každou závažnou nehodu a nehodu v drážní dopravě Policii
České republiky,
b) zajistit místo mimořádné události a provést dokumentaci stavu
v době vzniku mimořádné události,
c) zabezpečit uvolnění dráhy pro obnovení provozování dráhy nebo
drážní dopravy, pokud tomu nebrání jiné okolnosti, a Drážní inspekce vydala k uvolnění
dráhy souhlas,
d) zjišťovat příčiny a okolnosti vzniku mimořádných událostí v drážní
dopravě v případech stanovených prováděcím právním předpisem a činit opatření k jejich
předcházení,
e) odstraňovat zjištěné nedostatky při vzniku mimořádných událostí,
jejich příčiny a škodlivé následky a ve stanovených termínech přijímat opatření určená
k předcházení vzniku mimořádných událostí.".
28. § 49d zní:
"§ 49d
(1) Drážní úřad vede registr jednotlivých součástí subsystémů nově budovaných
nebo modernizovaných drah zařazených do evropského železničního systému a registr
drážních vozidel vlastníků těchto vozidel se sídlem nebo bydlištěm nebo místem podnikání,
je-li odlišné od bydliště, v České republice a určených k pohybu na dráze celostátní
a regionální. Způsob vedení registrů a údaje v nich stanovené stanoví prováděcí právní
předpis.
(2) Údaje o jednotlivých součástech subsystémů nově budovaných nebo modernizovaných
drah zařazených do evropského železničního systému poskytuje Drážnímu úřadu provozovatel
dráhy do 15 dnů po uvedení součásti subsystému do užívání.
(3) Údaje o vozidle, které je určené pro provozování na dráze celostátní
nebo regionální, poskytuje vlastník drážního vozidla Drážnímu úřadu do 15 dnů po
uvedení vozidla do provozu.
(4) Informaci o aktuálním stavu drah zařazených do evropského železničního
systému a o drážních vozidlech určených a používaných k pohybu na dráze celostátní
a regionální zasílá Drážní úřad každoročně úřadům členských států Evropských společenství
a Evropské železniční agentuře8a), 8b).".
29. V § 49e se dosavadní text označuje jako odstavec 1 a doplňují se odstavce
2 až 6, které včetně poznámky pod čarou č. 8c znějí:
"(2) Drážní úřad může požádat příslušný orgán Komise o změnu technických
specifikací propojenosti. Žádost o změnu technických specifikací propojenosti musí
obsahovat
a) označení autora technické specifikace propojenosti,
b) číslo technické specifikace propojenosti,
c) popis věcného problému a navrhované řešení změny.
(3) Zjistí-li Drážní úřad, že součást provozní a technické propojenosti
subsystému, pro kterou bylo vydáno ověření o shodě nebo vhodnosti použití, nesplňuje
základní požadavky na konstrukční a provozní podmínky, rozhodne o uložení ochranného
opatření, kterým zamezí dalšímu používání součásti provozní a technické propojenosti
subsystému, a zajistí její stažení z trhu. Obdobně se postupuje, jestliže notifikovaná
osoba vydala ověření o shodě nebo výrobce vydal ES prohlášení o shodě pro součást
provozní a technické propojenosti subsystému, která shodu nesplňuje. Uložení ochranného
opatření oznamuje Drážní úřad Ministerstvu průmyslu a obchodu. Postup při uložení
ochranného opatření a při jeho oznamování stanoví zvláštní právní předpis8c).
(4) Zjistí-li Drážní úřad, že strukturální subsystém, pro který bylo vydáno
ověření o shodě nebo o vhodnosti použití, není plně v souladu s příslušnou technickou
specifikací propojenosti nebo nesplňuje základní požadavky na konstrukční a provozní
podmínky, rozhodne o uložení ochranného opatření, kterým zamezí dalšímu používání
strukturálního subsystému. Uložení ochranného opatření oznamuje Drážní úřad Ministerstvu
průmyslu a obchodu.
(5) Drážní úřad zajistí zveřejnění aktuálních údajů vedených v registru
jednotlivých součástí subsystémů nově budovaných nebo modernizovaných drah zařazených
do evropského železničního systému a údajů registru drážních vozidel.
(6) Drážní úřad zveřejní výroční zprávu o své činnosti za kalendářní rok
a do 30. září následujícího kalendářního roku ji postoupí Evropské železniční agentuře.
Obsah výroční zprávy stanoví prováděcí právní předpis.
8c) § 7 a 9 zákona č. 102/2001 Sb., o obecné bezpečnosti výrobků a o
změně některých zákonů (zákon o obecné bezpečnosti výrobků), ve znění zákona č. 277/2003
Sb.".
Dosavadní poznámka pod čarou č. 8c se označuje jako poznámka pod čarou
č. 8f, a to včetně odkazu na poznámku pod čarou.
30. Část sedmá včetně nadpisů a poznámek pod čarou č. 8d a 8e zní:
"ČÁST SEDMÁ
SPRÁVNÍ DELIKTY
§ 50
Přestupky
(1) Fyzická osoba se dopustí přestupku tím, že
a) vstoupí v rozporu s § 4a odst. 1 na dráhu nebo v obvodu dráhy
na místa, která nejsou veřejnosti přístupná,
b) provozuje v ochranném pásmu dráhy činnost v rozporu s § 9 odst.
1,
c) poruší nebo ohrozí provozování dráhy a drážní dopravy nebo poškodí
součásti dráhy nebo součásti drážního vozidla,
d) úmyslně poškodí stavbu dráhy, stavbu na dráze nebo jiné zařízení,
které je součástí této stavby, anebo úmyslně naruší činnost drážního zařízení nebo
drážního vedení,
e) v rozporu s § 22 odst. 4 nedbá v obvodu dráhy pokynu provozovatele
dráhy,
f) poruší přepravní podmínky stanovené pro přepravu nebezpečných
věcí na základě § 37 odst. 2 písm. j) nebo § 37 odst. 3 písm. d), nebo
g) jako vlastník drážního vozidla neposkytne údaje podle § 49d
odst. 3.
(2) Fyzická osoba se jako vlastník dráhy dopustí přestupku tím,
že
a) nezajistí v rozporu s § 20 odst. 1 údržbu a opravu dráhy v rozsahu
nezbytném pro její provozuschopnost nebo neumožní styk dráhy s jinými dráhami, nebo
b) nezajistí v rozporu s § 21 odst. 1 provozování dráhy.
(3) Fyzická osoba se jako vlastník dráhy celostátní nebo regionální
dále dopustí přestupku tím, že
a) nepečuje o rozvoj a modernizaci dráhy podle § 20 odst. 2,
b) nenabídne v rozporu s § 20 odst. 3 dráhu, u níž není schopna
zajistit její provozuschopnost, státu k odkoupení, nebo
c) neumožní v případě stanoveném v § 21 odst. 1 provozování dráhy
jinou oprávněnou osobou.
(4) Fyzická osoba se jako bezpečnostní poradce pro přepravu nebezpečných
věcí dopustí přestupku tím, že
a) nevypracuje výroční zprávu podle pododdílu 1.8.3.3 Řádu pro
mezinárodní železniční přepravu nebezpečných věcí8d) (dále jen "Řád"), nebo
b) nevypracuje zprávu o nehodě podle pododdílu 1.8.3.6 Řádu.
(5) Za přestupek lze uložit pokutu do
a) 10 000 Kč, jde-li o přestupek podle odstavce 1 písm. a), e)
nebo g) nebo odstavce 4,
b) 1 000 000 Kč, jde-li o přestupek podle odstavce 1 písm. b),
c) nebo d),
c) 10 000 000 Kč, jde-li o přestupek podle odstavce 1 písm. f),
odstavce 2 nebo odstavce 3.
Správní delikty právnických a podnikajících fyzických osob
§ 51
(1) Právnická nebo podnikající fyzická osoba se dopustí správního
deliktu tím, že
a) vykonává v rozporu s § 4a odst. 1 v obvodu dráhy činnosti,
které jsou podnikáním,
b) jako vlastník sítě technického vybavení umístěného v obvodu
dráhy nepostupuje při havárii této sítě podle pokynů provozovatele dráhy udělovaných
podle § 5a odst. 3,
c) jako vlastník sítě technického vybavení umístěného v obvodu
dráhy nebo v ochranném pásmu dráhy nezajistí v případě stanoveném v § 5a odst. 5
její provoz, údržbu a opravy tak, aby se nestala příčinou ohrožení života, zdraví
či majetku osob,
d) provozuje v ochranném pásmu dráhy činnost v rozporu s § 9
odst. 1,
e) poruší nebo ohrozí provozování dráhy a drážní dopravy nebo
poškodí součásti dráhy nebo součásti drážního vozidla,
f) poškodí stavbu dráhy, stavbu na dráze nebo jiné zařízení,
které je součástí této stavby, anebo naruší činnost drážního zařízení nebo drážního
vedení,
g) provozuje dráhu v rozporu s § 11 odst. 1 bez úředního povolení,
h) provozuje drážní dopravu v rozporu s § 24 odst. 4 bez platné
licence,
i) poruší přepravní podmínky stanovené pro přepravu nebezpečných
věcí na základě § 37 odst. 2 písm. j) nebo § 37 odst. 3 písm. d), nebo
j) jako vlastník drážního vozidla neposkytne údaje podle § 49d
odst. 3.
(2) Právnická nebo podnikající fyzická osoba se jako vlastník
dráhy dopustí správního deliktu tím, že
a) nezajistí v rozporu s § 20 odst. 1 údržbu a opravu dráhy v
rozsahu nezbytném pro její provozuschopnost nebo neumožní styk dráhy s jinými dráhami,
nebo
b) nezajistí v rozporu s § 21 odst. 1 provozování dráhy.
(3) Právnická nebo podnikající fyzická osoba se jako vlastník
dráhy celostátní nebo regionální dopustí správního deliktu tím, že
a) nepečuje o rozvoj a modernizaci dráhy podle § 20 odst. 2,
b) nenabídne v rozporu s § 20 odst. 3 dráhu, u níž není schopna
zajistit její provozuschopnost, státu k odkoupení, nebo
c) neumožní v případě stanoveném v § 21 odst. 1 provozování dráhy
jinou oprávněnou osobou.
(4) Právnická nebo podnikající fyzická osoba se jako provozovatel
dráhy dopustí správního deliktu tím, že
a) neoznámí podle § 17 odst. 2 drážnímu správnímu úřadu změny
týkající se údajů a dokladů, které jsou stanoveny jako náležitosti žádosti o vydání
úředního povolení, nebo o nich nepředloží doklady,
b) nevyrozumí podle § 18 odst. 1 před podáním návrhu na zrušení
úředního povolení k provozování dráhy o této skutečnosti drážní správní úřad nebo
vlastníka dráhy,
c) provozuje dráhu v rozporu s § 22 odst. 1 písm. a),
d) nezajistí v souladu s § 22 odst. 1 písm. c), aby provozování
dráhy prováděla osoba zdravotně a odborně způsobilá,
e) nezveřejní v souladu s § 22 odst. 1 písm. d) jízdní řády pro
veřejnou drážní osobní dopravu a jejich změny,
f) neoznačí názvy stanic (zastávek), které provozuje podle §
22 odst. 1 písm. e),
g) provozuje určené technické zařízení v rozporu s § 22 odst.
1 písm. f),
h) nezajistí v souladu s § 22 odst. 1 písm. g) dopravcům přístup
k poskytovaným službám způsobem, který vylučuje zvýhodnění některého z dopravců,
i) omezí provozování dráhy nebo její části v rozporu s § 23b
nebo 23c,
j) nevyrozumí neprodleně drážní správní úřad, vlastníka dráhy
nebo dopravce o skutečnostech uvedených v § 23b odst. 2, nebo
k) neposkytne údaje podle § 49d odst. 2.
(5) Právnická nebo podnikající fyzická osoba se jako provozovatel
dráhy celostátní nebo regionální dopustí správního deliktu tím, že
a) provozuje v rozporu s § 11 odst. 1 dráhu bez osvědčení o bezpečnosti
provozovatele dráhy,
b) finančně nezabezpečí podle § 22 odst. 2 písm. a) řádné provozování
dráhy,
c) neposkytne podle § 22 odst. 2 písm. b) doklady o trvání finanční
způsobilosti k řádnému provozování dráhy,
d) nepředloží podle § 22 odst. 2 písm. e) výroční zprávu o bezpečnosti
provozování dráhy,
e) neumožní podle § 23 odst. 1 písm. a) provozovat drážní dopravu
na dráze,
f) neposkytne v případě stanoveném v § 23 odst. 1 písm. b) svou
dopravní cestu jinému provozovateli dráhy,
g) nepředá přídělci kapacity dopravní cesty údaje o povaze a
kapacitě jím provozované dopravní cesty podle § 23 odst. 2 písm. a),
h) nestanoví podle § 23 odst. 2 písm. b) rozsah poskytovaných
přepravních služeb pro přepravu osob a věcí, nebo jej nezveřejní v Přepravním a tarifním
věstníku,
i) neoznámí podle § 23a odst. 4 drážnímu správnímu úřadu změny
údajů, které předkládá v žádosti o vydání osvědčení o bezpečnosti provozovatele dráhy,
nebo o nich nepředloží doklady podle § 23a odst. 2,
j) nezpracuje jízdní řád podle § 40 odst. 1, nebo jej neprojedná
s Ministerstvem dopravy, s kraji nebo s dopravci na dráze podle § 40 odst. 2,
k) nepředá podle § 40 odst. 3 údaje z platného jízdního řádu
do celostátního informačního systému o jízdních řádech, nebo
l) použije v rozporu s § 62 odst. 4 finanční prostředky k provozování
dráhy poskytnuté z veřejných prostředků k jiným účelům.
(6) Právnická nebo podnikající fyzická osoba se jako provozovatel
dráhy nebo dopravce dopustí správního deliktu tím, že
a) neoznámí vznik mimořádné události v drážní dopravě podle §
49 odst. 3 písm. a),
b) nezajistí v souladu s § 49 odst. 3 písm. b) místo mimořádné
události nebo neprovede dokumentaci stavu v době vzniku mimořádné události,
c) nezabezpečí podle § 49 odst. 3 písm. c) uvolnění dráhy pro
obnovení provozování dráhy nebo drážní dopravy,
d) neprovede podle § 49 odst. 3 písm. d) zjištění příčin a okolností
vzniku mimořádné události, nebo
e) nepřijme podle § 49 odst. 3 písm. e) opatření určená k předcházení
vzniku mimořádných událostí.
(7) Za správní delikt se uloží pokuta do
a) 1 000 000 Kč, jde-li o správní delikt podle odstavce 1 písm.
e), f) nebo j), odstavce 4 písm. a), b), e), f), j) nebo k) nebo odstavce 5 písm.
b), c), d), g), h), i), j), k) nebo l),
b) 10 000 000 Kč, jde-li o správní delikt podle odstavce 1 písm.
a), b), c), d), g), h) nebo i), odstavce 2, odstavce 3, odstavce 4 písm. c), d),
g), h) nebo i), odstavce 5 písm. a), e) nebo f) nebo odstavce 6.
(8) Za správní delikt podle odstavce 1 písm. a), d), g), h) nebo
i) lze uložit též zákaz činnosti.
§ 52
(1) Právnická nebo podnikající fyzická osoba se jako dopravce
dopustí správního deliktu tím, že
a) neoznámí podle § 32 odst. 1 drážnímu správnímu úřadu změny
týkající se údajů a dokladů, které jsou stanoveny jako náležitosti žádosti o udělení
licence, nebo o nich nepředloží doklady,
b) provozuje drážní dopravu v rozporu s § 35 odst. 1 písm. a),
c) použije v rozporu s § 35 odst. 1 písm. d) k provozování drážní
dopravy drážní vozidlo nebo určené technické zařízení bez platného průkazu způsobilosti
nebo v technickém stavu, který neodpovídá schválené způsobilosti,
d) nezajistí v souladu s § 35 odst. 1 písm. e), aby drážní vozidlo
řídila osoba s platným průkazem způsobilosti k řízení,
e) nezajistí v souladu s § 35 odst. 1 písm. f), aby drážní dopravu
prováděla osoba zdravotně a odborně způsobilá, nebo
f) se neřídí při provozování drážní dopravy pokyny provozovatele
dráhy udílenými podle § 35 odst. 1 písm. g).
(2) Právnická nebo podnikající fyzická osoba se jako dopravce
na dráze celostátní nebo regionální dopustí správního deliktu tím, že
a) provozuje v rozporu s § 24 odst. 4 drážní dopravu bez platného
osvědčení dopravce,
b) neoznámí podle § 34h odst. 5 drážnímu správnímu úřadu změny
údajů, které předkládá v žádosti o vydání osvědčení, nebo o nich nepředloží doklady,
c) finančně nezajistí podle § 35 odst. 2 písm. a) řádné provozování
drážní dopravy,
d) neposkytne podle § 35 odst. 2 písm. b) drážnímu správnímu
úřadu doklady o trvání finanční způsobilosti k řádnému provozování drážní dopravy,
e) nesjedná nebo nezaplatí podle § 35 odst. 2 písm. d) pojištění
z odpovědnosti za škody z provozu drážní dopravy, nebo
f) nepředloží podle § 35 odst. 2 písm. g) drážnímu správnímu
úřadu výroční zprávu o bezpečnosti provozování drážní dopravy.
(3) Právnická nebo podnikající fyzická osoba se jako dopravce
ve veřejné drážní dopravě dopustí správního deliktu tím, že
a) nezabezpečí v souladu s § 36 písm. f) předlékařskou první
pomoc v případě závažné nehody nebo nehody,
b) nezabezpečí v případech stanovených v § 36 písm. g) náhradní
dopravu za přerušenou veřejnou drážní osobní dopravu,
c) neoznačí drážní vozidlo nebo soupravu drážních vozidel podle
§ 36 písm. h),
d) omezí nebo zastaví veřejnou drážní dopravu v rozporu s § 38
odst. 7, nebo
e) nezveřejní přechodné omezení nebo zastavení veřejné drážní
dopravy podle § 38 odst. 2 nebo je podle § 38 odst. 7 neoznámí drážnímu správnímu
úřadu.
(4) Právnická nebo podnikající fyzická osoba se jako dopravce
poskytující přepravní služby v rámci závazků veřejné služby dopustí správního deliktu
tím, že
a) při zajišťování přepravních služeb mimo závazky veřejné služby
nebo jiných činností nevede oddělenou souhrnnou analytickou evidenci závazků veřejných
služeb podle § 39a odst. 4, nebo
b) použije v rozporu s § 62 odst. 4 finanční prostředky poskytnuté
z veřejných prostředků k provozování veřejné drážní osobní dopravy k jiným účelům.
(5) Právnická nebo podnikající fyzická osoba se jako dopravce provozující
veřejnou drážní osobní dopravu na dráze tramvajové, trolejbusové, speciální nebo
lanové dopustí správního deliktu tím, že nepředloží před zahájením drážní dopravy
jízdní řád ke schválení drážnímu správnímu úřadu podle § 41 odst. 1.
(6) Právnická nebo podnikající fyzická osoba se jako přídělce
kapacity dopravní cesty dopustí správního deliktu tím, že
a) nezpracuje nebo nezveřejní prohlášení o dráze podle § 34c
odst. 1 a 2, nebo
b) přidělí kapacitu dopravní cesty v rozporu s § 34e nebo 34f.
(7) Právnická nebo podnikající fyzická osoba se jako účastník
přepravy nebezpečných věcí dopustí správního deliktu tím, že
a) nezajistí odpovídající proškolení zaměstnanců podílejících
se na přepravě nebezpečných věcí podle kapitoly 1.3 Řádu,
b) nesplní povinnost z hlediska bezpečnosti podle kapitoly 1.4
Řádu,
c) neustanoví bezpečnostního poradce pro přepravu nebezpečných
věcí podle pododdílu 1.8.3.1 Řádu,
d) nevypracuje bezpečnostní plán, nezajistí proškolení zaměstnanců
nebo nedodržuje ustanovení bezpečnostního plánu podle kapitoly 1.10 Řádu,
e) užije pro přepravu nebezpečných věcí jiné než předepsané obaly
nebo cisterny nebo je užije jiným než předepsaným způsobem podle části 4 Řádu,
f) neoznačí nebezpečnou věc podle části 5 Řádu,
g) nepřiloží řádně vyplněné doklady předepsané pro přepravu nebezpečných
věcí podle kapitol 5.1 a 5.4 Řádu,
h) poruší požadavky na konstrukci a zkoušky obalů, velkých nádob
pro volně ložené látky, velkých obalů nebo cisteren podle části 6 Řádu, nebo
i) poruší podmínky přepravy, nakládky, vykládky nebo manipulace
s nebezpečnými věcmi podle části 7 Řádu.
(8) Právnická nebo podnikající fyzická osoba se jako provozovatel
dráhy při přepravě nebezpečných věcí v seřaďovacích nádražích dopustí správního deliktu
tím, že nezajistí vypracování interních nouzových plánů (kapitola 1.11 Řádu) pro
tuto přepravu podle pododdílu 1.4.3.6 Řádu.
(9) Právnická nebo podnikající fyzická osoba se jako dopravce nebo
provozovatel dráhy při přepravě nebezpečných věcí dopustí správního deliktu tím,
že nevypracuje zprávu o nehodě podle oddílu 1.8.5 Řádu.
(10) Právnická nebo podnikající fyzická osoba se jako odesílatel
při přepravě nebezpečných věcí dopustí správního deliktu tím, že při odesílání nezařadí
nebezpečnou věc podle části 2 Řádu.
(11) Za správní delikt se uloží pokuta do
a) 1 000 000 Kč, jde-li o správní delikt podle odstavce 1 písm.
a), odstavce 2 písm. b), c), d), e) nebo f), odstavce 3 písm. a), b), c) nebo e),
odstavce 4, odstavce 5, nebo odstavce 6, odstavce 7 písm. a), b), c), e), f), g),
h) nebo i), odstavce 8, odstavce 9 nebo odstavce 10,
b) 10 000 000 Kč, jde-li o správní delikt podle odstavce 1 písm.
b), c), d), e) nebo f), odstavce 2 písm. a), odstavce 3 písm. d) nebo odstavce 7
písm. d).
(12) Za správní delikt podle odstavce 2 písm. a), odstavce 7, odstavce
8, odstavce 9 nebo odstavce 10 lze uložit též zákaz činnosti.
§ 52a
Společná ustanovení
(1) Právnická osoba za správní delikt neodpovídá, jestliže prokáže,
že vynaložila veškeré úsilí, které bylo možno požadovat, aby porušení právní povinnosti
zabránila.
(2) Při určení výměry sankce právnické osobě se přihlédne k závažnosti
správního deliktu, zejména ke způsobu jeho spáchání a jeho následkům a k okolnostem,
za nichž byl spáchán.
(3) Odpovědnost právnické osoby za správní delikt zaniká, jestliže
o něm příslušný orgán nezahájil řízení do 2 let ode dne, kdy se o něm dozvěděl, nejpozději
však do 4 let ode dne, kdy byl spáchán.
(4) Zákaz činnosti lze právnické osobě uložit nejdéle na tři roky.
Do doby zákazu činnosti se započítává doba, po kterou pachatel na základě opatření
správního orgánu učiněného v souvislosti s projednávaným správním deliktem nesměl
již tuto činnost vykonávat.
(5) Na odpovědnost za jednání, k němuž došlo při podnikání fyzické
osoby8e) nebo v přímé souvislosti s ním, se vztahují ustanovení zákona o odpovědnosti
a postihu právnické osoby.
(6) Správní delikty podle tohoto zákona v prvním stupni projednává
drážní správní úřad s výjimkou správních deliktů podle § 51 odst. 6, které projednává
Drážní inspekce.
(7) Přestupky podle § 50 odst. 1 písm. c) až f) může projednat v
blokovém řízení Policie České republiky.
(8) Pokuty vybírá orgán, který je uložil. Příjem z pokut je příjmem
rozpočtu, ze kterého je hrazena činnost orgánu, který pokutu uložil.
(9) Pokuta je splatná do 30 dnů ode dne, kdy rozhodnutí o jejím uložení
nabylo právní moci.
8d) Vyhláška č. 8/1985 Sb., o Úmluvě o mezinárodní železniční přepravě
(COTIF), ve znění pozdějších předpisů.
8e) § 2 odst. 2 zákona č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník, ve znění pozdějších
předpisů.".
31. § 53b včetně poznámky pod čarou č. 8g zní:
"§ 53b
(1) Drážní inspekce provádí zjišťování příčin a okolností vzniku závažných
nehod v drážní dopravě a nehod a ohrožení stanovených prováděcím právním předpisem.
Přitom zjišťuje nedostatky ohrožující bezpečnost provozování dráhy nebo drážní dopravy
a jejich příčiny. Při zjišťování příčin a okolností vzniku mimořádných událostí Drážní
inspekce postupuje tak, aby provozování dráhy a drážní dopravy bylo obnoveno co nejdříve.
Fyzické a právnické osoby dotčené mimořádnou událostí jsou oprávněny vyžadovat informace
o zahájení a průběhu šetření mimořádné události a vyjadřovat se k jeho závěrům. Výsledky
šetření příčin a okolností vzniku mimořádné události projedná Drážní inspekce s provozovatelem
dráhy a dopravcem zúčastněnými na mimořádné události a s Drážním úřadem a vyrozumí
o nich fyzické a právnické osoby dotčené mimořádnou událostí. Šetření podle tohoto
odstavce nenahrazuje řízení podle zvláštního zákona8g) a probíhá nezávisle na něm.
(2) Došlo-li k závažné nehodě v drážní dopravě, k nehodě nebo ohrožení
stanovenému prováděcím právním předpisem v pohraničním úseku dráhy a není možné určit,
zda místo mimořádné události leží na území České republiky, dohodne se Drážní inspekce
s inspekčním orgánem příslušného členského státu ES na způsobu zjištění příčin a
okolností mimořádné události v drážní dopravě.
(3) Při zjišťování příčin a okolností mimořádných událostí jsou inspektoři
Drážní inspekce oprávněni
a) vstoupit na místo mimořádné události, na související prostor dráhy
a do drážního vozidla zúčastněného na mimořádné události,
b) zajišťovat důkazy související s vyšetřováním příčin a okolností
vzniku mimořádné události včetně výstupů ze záznamových zařízení umístěných v drážním
vozidle zúčastněném na mimořádné události a kontrolovat odstraňování trosek drážního
vozidla a pevných zařízení potřebných pro zajištění bezpečnosti a plynulosti drážní
dopravy pro účely zkoumání,
c) vyžádat si okamžitý přístup k výsledkům ohledání ostatků obětí
závažné nehody nebo nehody a k výsledkům vyšetřování zaměstnanců dopravce zúčastněných
na mimořádné události,
d) vyžadovat podání vysvětlení od zaměstnanců dopravce zúčastněných
na mimořádné události a od dalších svědků mimořádné události,
e) vyžádat si od provozovatele dráhy, dopravce a Drážního úřadu další
údaje nebo záznamy vztahující se k zjišťování příčin a okolností mimořádné události.
(4) Drážní inspekce podá podnět drážnímu správnímu úřadu na zahájení
řízení o přechodném omezení drážní dopravy na nezbytně nutnou dobu, vyžaduje-li to
zajištění bezpečného provozování dráhy a drážní dopravy při vzniku mimořádné události,
a po zjištění jejich příčin a okolností podle povahy věci podá návrh na zahájení
řízení
a) o odejmutí osvědčení o bezpečnosti provozovatele dráhy celostátní
a regionální (§ 23a),
b) o odejmutí osvědčení dopravce (§ 34h),
c) o rozhodnutí o nezpůsobilosti drážního vozidla k provozu (§ 44),
d) o rozhodnutí o nezpůsobilosti určeného technického zařízení v
provozu (§ 48).
(5) Drážní inspekce oznamuje Evropské železniční agentuře do 7 dnů zahájení
šetření příčin a okolností vzniku mimořádných událostí na dráze celostátní a regionální.
O výsledcích šetření příčin a okolností vzniku mimořádných událostí vypracuje zprávu,
kterou poskytne Evropské železniční agentuře, vlastníku dráhy, provozovateli dráhy,
dopravci, Drážnímu úřadu a příslušnému orgánu členského státu Evropských společenství,
pokud se na mimořádné události podílel dopravce usazený v tomto členském státě. Pokud
Drážní inspekce na základě výsledků šetření příčin a okolností vzniku mimořádné události
přijme ve zprávě bezpečnostní doporučení, jsou vlastník dráhy, provozovatel dráhy
nebo dopravce povinni přijmout opatření k zajištění bezpečného provozování dráhy
a drážní dopravy a přijatá opatření oznámit Drážní inspekci. Vzor zprávy o výsledcích
šetření příčin a okolností vzniku mimořádné události stanoví prováděcí právní předpis.
(6) Drážní inspekce zveřejní do 30. září kalendářního roku výroční zprávu
o šetření příčin a okolností vzniku mimořádných událostí za uplynulý kalendářní rok.
Tuto zprávu poskytne Evropské železniční agentuře.
8g) Zákon č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestní řád).".
32. V § 55 se dosavadní text označuje jako odstavec 1 a doplňuje se odstavec
2, který včetně poznámek pod čarou č. 8h a 8i zní:
"(2) Drážní úřad vykonává působnost orgánu dozoru podle ustanovení zvláštního
právního předpisu nad stanovenými výrobky8h) a ostatními výrobky8i) určenými pro
provozování dráhy a drážní dopravy, které jsou součástí dráhy nebo drážních vozidel,
nad drážními vozidly, určenými technickými zařízeními a nad strukturálními a provozními
subsystémy na dráhách zařazených do evropského železničního systému.
8h) § 18 odst. 1 písm. b) zákona č. 22/1997 Sb.
8i) § 7 odst. 1 zákona č. 102/2001 Sb.".
33. V § 58 odst. 1 věta první zní: "Státní dozor ve věcech drah vykonávají
drážní správní úřady a Drážní inspekce.".
34. Za § 59 se vkládá nový § 59a, který zní:
"§ 59a
Pořádková pokuta
(1) Vlastníku dráhy, provozovateli dráhy a dopravci, který neuposlechl
příkazu osoby pověřené výkonem státního dozoru ve věcech drah při výkonu tohoto dozoru,
může drážní správní úřad nebo Drážní inspekce uložit pořádkovou pokutu do výše 100
000 Kč.
(2) Pořádkovou pokutu lze uložit opakovaně, nebyla-li povinnost splněna
ani ve lhůtě nově stanovené drážním správním úřadem nebo Drážní inspekcí. Úhrn takto
uložených pokut nesmí přesáhnout částku 300 000 Kč.
(3) Pořádkovou pokutu lze uložit do 1 roku ode dne nesplnění uložené
povinnosti.
(4) Pořádková pokuta uložená Ministerstvem dopravy je příjmem státního
rozpočtu, pořádková pokuta uložená jiným drážním správním úřadem nebo Drážní inspekcí
je příjmem rozpočtu, z něhož je zabezpečována činnost tohoto úřadu.".
35. V § 66 odst. 1 se za slova "§ 22 odst. 5," vkládají slova "§ 23a odst.
7,", slova "§ 34e odst. 7," a slova "§ 34f odst. 3," se zrušují, za slova "§ 27a
odst. 4," se vkládají slova "§ 34h odst. 9," a slova "§ 49a odst. 4 a § 49d odst.
1" se nahrazují slovy "§ 49d odst. 1, § 49e odst. 6 a § 53b odst. 1, 2 a 5".
Čl.II
Přechodná ustanovení
1. Povinnost zákonem stanovených osob předložit výroční zprávu o bezpečnosti
provozování dráhy podle § 22 odst. 2 písm. e) zákona č. 266/1994 Sb., ve znění účinném
ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, nebo výroční zprávu o bezpečnosti provozování
drážní dopravy podle § 35 odst. 2 písm. g) zákona č. 266/1994 Sb., ve znění účinném
ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, a zveřejnit výroční zprávu o činnosti Drážního
úřadu podle § 49e odst. 6 zákona č. 266/1994 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí
účinnosti tohoto zákona, nebo výroční zprávu o šetření příčin a okolností vzniku
mimořádných událostí podle § 53b odst. 6 zákona č. 266/1994 Sb., ve znění účinném
ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, se vztahuje poprvé ke kalendářnímu roku 2006.
2. Provozovatelé dráhy celostátní a regionální, kteří provozují dráhu na
základě úředního povolení, jsou povinni do jednoho roku od účinnosti tohoto zákona
požádat drážní správní úřad o vydání osvědčení o bezpečnosti provozovatele dráhy.
Do doby rozhodnutí drážního správního úřadu o vydání osvědčení o bezpečnosti provozovatele
dráhy se považují za provozovatele dráhy, kterým bylo osvědčení o bezpečnosti provozovatele
dráhy vydáno.
3. Osvědčení dopravce vydané podle ustanovení dosavadních právních předpisů
se považuje za osvědčení dopravce podle tohoto zákona a zůstává v platnosti do 31.
prosince 2007.
4. Lhůty stanovené zákonem pro podání žádosti o přidělení kapacity dopravní
cesty podle § 34d odst. 2 zákona č. 266/1994 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí
účinnosti tohoto zákona, pro vypracování návrhu jízdního řádu podle § 40 odst. 1
zákona č. 266/1994 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona,
a pro jeho projednání podle § 40 odst. 2 zákona č. 266/1994 Sb., ve znění účinném
ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, se uplatní poprvé při zpracování jízdního
řádu platného pro období 2008 až 2009.
Čl.III
Zmocnění k vyhlášení úplného znění zákona
Předseda vlády se zmocňuje, aby ve Sbírce zákonů vyhlásil úplné znění zákona
č. 266/1994 Sb., o dráhách, jak vyplývá ze zákonů a z nálezu Ústavního soudu jej
měnících.
Zaorálek v. r.
Klaus v. r.
Paroubek v. r.