141/2011 Sb.
VYHLÁŠKA
ze dne 13. května 2011
o výkonu činnosti platebních institucí, institucí elektronických peněz, poskytovatelů
platebních služeb malého rozsahu a vydavatelů elektronických peněz malého rozsahu
Změna: 31/2014 Sb.
Změna: 233/2014 Sb.
Změna: 382/2016 Sb.
Česká národní banka stanoví podle § 142 zákona č. 284/2009 Sb., o platebním styku,
ve znění zákona č. 139/2011 Sb., (dále jen „zákon“) k provedení § 9 odst. 3, § 11
odst. 2, § 17 odst. 4, § 18 odst. 6, § 20 odst. 4, § 23 odst. 3, § 26 odst. 4, §
29 odst. 2, § 37 odst. 3, § 39 odst. 2, § 47 odst. 3, § 48 odst. 4, § 52a odst. 5,
§ 52b odst. 4, § 52c odst. 6, § 52e odst. 4, § 52h odst. 4, § 52j odst. 4, § 52m
odst. 2, § 54 odst. 3 a § 56 odst. 2 zákona:
ČÁST PRVNÍ
OBECNÁ USTANOVENÍ
§ 1
Předmět úpravy
Tato vyhláška zapracovává příslušné předpisy Evropské unie1) a upravuje
a) vzor tiskopisu a obsah příloh
1. žádosti o povolení k činnosti platební
instituce,
2. žádosti o zápis do registru poskytovatelů platebních služeb malého rozsahu,
3.
žádosti o povolení k činnosti instituce elektronických peněz,
4. žádosti o zápis do
registru vydavatelů elektronických peněz malého rozsahu,
5. oznámení záměru nabýt,
zvýšit, pozbýt nebo snížit kvalifikovanou účast na instituci elektronických peněz
nebo záměru ovládnout nebo přestat ovládat instituci elektronických peněz,
6. oznámení
úmyslu platební instituce a instituce elektronických peněz poskytovat platební služby
prostřednictvím obchodního zástupce, svěřit výkon některých činností jiné osobě a
vykonávat činnost v hostitelském členském státě,
7. oznámení změny údajů uvedených
v žádosti o povolení k činnosti platební instituce nebo instituce elektronických
peněz,
8. oznámení změny údajů uvedených v žádosti o zápis do registru poskytovatelů
platebních služeb malého rozsahu nebo do registru vydavatelů elektronických peněz
malého rozsahu,
b) způsob plnění požadavků na řídicí a kontrolní systém platební instituce
a instituce elektronických peněz,
c) pravidla pro výpočet výše kapitálu a pro výpočet kapitálové přiměřenosti
platební instituce a instituce elektronických peněz včetně jednotlivých přístupů,
které se mohou při výpočtu kapitálové přiměřenosti uplatňovat, a
d) aktiva, do kterých může platební instituce, instituce elektronických
peněz, poskytovatel platebních služeb malého rozsahu a vydavatel elektronických peněz
malého rozsahu investovat peněžní prostředky svěřené k provedení platební transakce
(dále jen „investiční omezení“).
§ 2
Vymezení pojmů
Pro účely této vyhlášky se rozumí
a) dokladem o bezúhonnosti vydaným cizím státem doklad obdobný výpisu
z evidence Rejstříku trestů ne starší 3 měsíců vydaný cizím státem,
1. jehož je fyzická
osoba občanem, jakož i cizím státem, ve kterém se fyzická osoba v posledních 3 letech
nepřetržitě zdržovala po dobu delší než 6 měsíců,
2. v němž má nebo v posledních 3
letech měla právnická osoba sídlo, jakož i cizím státem, ve kterém právnická osoba
má nebo v posledních 3 letech měla organizační složku podniku, pokud právní řád tohoto
státu upravuje trestní odpovědnost právnických osob,
b) dokladem o oprávnění k podnikání úplný výpis z evidence podnikatelů
nebo jiné evidence podle jiného právního předpisu2), anebo z obdobných evidencí cizích
států, obsahující údaje platné v době podání žádosti nebo oznámení včetně informací
o podaném návrhu na zápis do příslušné evidence, který nebyl ke dni podání žádosti
nebo oznámení proveden, a dokument opravňující k výkonu jiné činnosti, je-li vydáván
podle jiného právního předpisu3), nebo jiný obdobný dokument vydaný příslušným orgánem
cizího státu,
c) finanční institucí finanční instituce23) podle nařízení Evropského parlamentu
a Rady (EU) č. 575/2013 ze dne 26. června 2013 o obezřetnostních požadavcích na úvěrové
instituce a investiční podniky a o změně nařízení (EU) č. 648/2012 (dále jen „nařízení“),
d) finančními výkazy
1. výroční zprávy a účetní závěrky za poslední 3
účetní období nebo za období, po které osoba vykonává podnikatelskou činnost, jestliže
je toto období kratší než 3 účetní období; v případě, že je osoba součástí konsolidačního
celku, též konsolidované výroční zprávy a účetní závěrky za stejné období; má-li
být podle jiného právního předpisu4) účetní závěrka ověřena auditorem, rozumí se
tím takto ověřená účetní závěrka,
2. doklady o příjmech, majetku a závazcích za poslední
3 roky, pokud se jedná o fyzickou osobu,
e) hybridní institucí platební instituce nebo instituce elektronických
peněz, která vykonává i jiné podnikatelské činnosti než činnost, k jejímuž výkonu
je třeba povolení podle zákona,
f) informací o osobách s úzkým propojením seznam osob úzce propojených
s žadatelem, popis struktury skupiny a způsobu propojení včetně graficky znázorněných
vztahů mezi jednotlivými osobami s úzkým propojením, a dále sdělení, zda právní řád
státu, v němž má skupina úzké propojení, nebrání výkonu dohledu České národní banky;
u osob s úzkým propojením s žadatelem se dále uvedou údaje o těchto osobách podle
písmene m) a předmět činnosti jednotlivých osob s úzkým propojením,
g) informačním systémem funkční celek zabezpečující získávání, zpracování,
přenos, sdílení a uchovávání informací v jakékoli formě, včetně příslušného technického
vybavení,
h) institucí
1. banka nebo zahraniční banka,
2. spořitelní a úvěrní družstvo,
3.
obchodník s cennými papíry, který splňuje podmínky podle § 8a odst. 1, 2 anebo 3
zákona č. 256/2004 Sb., o podnikání na kapitálovém trhu, ve znění pozdějších předpisů,
i) kapitálovou investicí účastnický cenný papír, obchodní podíl, členský
podíl, anebo obdobná majetková hodnota, anebo jakákoliv pohledávka, jejíž splacení
je vázáno podmínkou podřízenosti5),
j) obchodním plánem skutečně zamýšlený podnikatelský plán žadatele na první tři účetní
období zpracovaný ve formátu výkazů účetní závěrky podle zákona upravujícího účetnictví6)
podložený reálnými ekonomickými propočty spolu s komentářem, který obsahuje
1. záměry
žadatele z hlediska rozsahu a objemu poskytovaných platebních služeb nebo vydávaných
elektronických peněz a dalších činností podle zákona a popis plánovaného způsobu
jejich dosažení, včetně charakteristiky cílové skupiny klientů a obchodní sítě žadatele,
2.
základní východiska a předpoklady, na kterých je plán založen, a odůvodnění provázanosti
kvantitativních údajů plánu a reálnosti plánovaných výsledků činnosti,
k) rozhodnutím o úpadku rozhodnutí o úpadku podle zákona upravujícího
úpadek a způsoby jeho řešení7), nebo obdobné rozhodnutí podle jiného právního předpisu
nebo právního předpisu cizího státu,
l) strategickým záměrem záměr nabýt nebo zvýšit kvalifikovanou účast,
nebo stát se osobou ovládající, který zahrnuje informaci o
1. období, po které má
být držena kvalifikovaná účast nebo má být osoba osobou ovládající,
2. předpokládané
změně výše kvalifikované účasti v krátkodobém a dlouhodobém výhledu,
3. předpokládané
míře zapojení do strategického řízení instituce elektronických peněz,
4. případné
podpoře instituce elektronických peněz dodatečným vlastním kapitálem, pokud to bude
potřebné pro rozvoj činnosti nebo udržení činnosti,
5. dohodě s jinými společníky
instituce elektronických peněz a
6. rozvoji činnosti instituce elektronických peněz
ve vztahu ke stávajícímu obchodnímu plánu, politice rozdělování zisku či úhrady ztráty,
způsobu financování dalšího rozvoje, řídicího a kontrolního systému a případných
změnách personálního obsazení a strategického rozvoje; to neplatí, pokud kvalifikovaná
účast nepřesahuje 20 %,
m) údaji o osobě
1. u právnické osoby obchodní firma, anebo název, sídlo
a identifikační číslo osoby, bylo-li přiděleno,
2. u fyzické osoby jméno, anebo jména,
a příjmení, rodné číslo, datum narození, nebylo-li přiděleno rodné číslo, adresa
bydliště ve tvaru ulice, číslo popisné, obec, část obce, poštovní směrovací číslo
a stát; u podnikatele zapsaného do obchodního rejstříku také obchodní firma, místo
podnikání a identifikační číslo osoby, bylo-li přiděleno,
n) údaji o odborné praxi
1. informace o druhu odborné praxe,
2. uvedení
osoby, u níž je, nebo byla, odborná praxe vykonávána,
3. označení pracovního zařazení
a popis vykonávané činnosti,
4. vymezení doby, po kterou byla činnost podle bodu 3
vykonávána,
5. souhlas s výkonem pracovního zařazení vyžadovaný jinými právními předpisy,
pokud byl takový souhlas třeba,
o) údaji o vzdělání
1. název a druh nebo typ vzdělávací instituce, studijní
program, zaměření studijního programu, doba trvání studijního programu, způsob a
datum ukončení studia, popřípadě získané akademické tituly a
2. přehled kurzů, stáží
a studijních pobytů s významem pro činnost platební instituce nebo instituce elektronických
peněz s uvedením roku jejich absolvování, zaměření, délky trvání a popřípadě získaných
titulů.
ČÁST DRUHÁ
POVOLENÍ, REGISTRACE, OZNÁMENÍ A ZÁPIS
HLAVA I
PLATEBNÍ INSTITUCE
Žádost o povolení k činnosti platební instituce
(K § 9 odst. 3 zákona)
§ 3
(1) Žádost o povolení k činnosti platební instituce se podává na tiskopise,
jehož vzor je uveden v příloze č. 1 k této vyhlášce. Součástí žádosti jsou přílohy
podle odstavců 2 až 5.
(2) Přílohami obsahujícími základní informace o žadateli jsou
a) doklad o oprávnění k podnikání,
b) doklad o původu počátečního kapitálu a případně dalších finančních zdrojů a rozsahu
splacení základního kapitálu, není-li tento údaj zřejmý z dokladu o oprávnění k podnikání,
c) finanční výkazy a
d) seznam návrhů na vyslovení neplatnosti rozhodnutí nejvyššího orgánu žadatele,
o kterých nebylo ke dni podání žádosti pravomocně ukončeno soudní řízení, pokud byly
takové návrhy podány a pokud jde o návrhy, které by mohly mít podstatný vliv na další
fungování žadatele.
(3) Přílohami obsahujícími informace související s požadovanou činností
platební instituce jsou
a) obchodní plán,
b) popis řídicího a kontrolního systému v rozsahu podle § 18 odst. 1 až 5 zákona
a této vyhlášky,
c) zvolený způsob ochrany peněžních prostředků svěřených k provedení platební transakce;
v závislosti na zvoleném způsobu ochrany podle § 20 odst. 1 nebo 2 zákona dále postupy
pro zajištění řádné a oddělené evidence těchto svěřených peněžních prostředků a jejich
uložení na samostatném účtu a pravidla pro investování peněžních prostředků, nebo
návrh pojistné smlouvy nebo smlouvy upravující jinou srovnatelnou záruku spolu s
potvrzením osoby podle § 20 odst. 3 zákona, že v případě vydání povolení k činnosti
platební instituce bude tato smlouva uzavřena,
d) popis způsobu provádění jednotlivých platebních služeb podle § 8 odst. 1 zákona
a činností s tím souvisejících, které hodlá žadatel poskytovat, se zohledněním individuálních
podmínek žadatele, zejména popis nakládání s hotovostními a bezhotovostními peněžními
prostředky, průběhu platební transakce včetně přijímání a provádění platebních příkazů,
vydávání platebních prostředků a poskytování úvěrů,
e) popis personálního, organizačního a technického zabezpečení jednotlivých činností,
který vždy zahrnuje předpokládaný počet pracovníků v rozdělení na příslušné organizační
útvary, popis informačního systému, systému účetnictví a finančního výkaznictví,
a pokud žadatel zamýšlí využívat obchodní zástupce, též popis jejich činnosti a kontroly,
f) popis předmětu, rozsahu a způsobu výkonu jiné podnikatelské činnosti, pokud platební
instituce vykonává jinou podnikatelskou činnost než činnost, k jejímuž výkonu je
třeba povolení podle zákona, a
g) návrh přístupu, který bude platební instituce uplatňovat při výpočtu kapitálové
přiměřenosti, včetně zdůvodnění navrhovaného přístupu, údajů použitých pro výpočty
kapitálové přiměřenosti a výpočtů kapitálové přiměřenosti podle všech přístupů ve
struktuře podle hlášení o kapitálu platební instituce upraveného vyhláškou o předkládání
informací České národní bance20).
(4) Přílohami obsahujícími informace o vedoucích osobách žadatele
jsou
a) dotazník podle přílohy č. 2 k této vyhlášce vyplněný za každou
vedoucí osobu,
b) údaje o odborné praxi a údaje o vzdělání každé vedoucí osoby,
která skutečně řídí činnost v oblasti poskytování platebních služeb, a
c) doklad o bezúhonnosti vydaný vydaných cizím státem každé vedoucí
osoby.
(5) Přílohami obsahujícími informace o osobách s kvalifikovanou účastí
na žadateli a o osobách s úzkým propojením s žadatelem jsou
a) seznam osob s kvalifikovanou účastí na žadateli a osob, které
jednáním ve shodě s jinou osobou mají kvalifikovanou účast na žadateli, včetně graficky
znázorněných vztahů mezi těmito osobami, s údaji o těchto osobách, s uvedením výše
podílu na žadateli, anebo jiné formy účasti na žadateli, u osob jednajících ve shodě
také skutečnost, na jejímž základě dochází k jednání ve shodě, a dotazník podle přílohy
č. 3 k této vyhlášce, vyplněný za každou osobu uvedenou v tomto seznamu,
b) seznam vedoucích osob právnické osoby uvedené v písmeně a) a za každou osobu uvedenou
v tomto seznamu dotazník podle přílohy č. 2 k této vyhlášce s výjimkou základních
informací uvedených v části A této přílohy,
c) doklad o bezúhonnosti vydaný cizím státem každé osoby podle písmene a) a
každé osoby podle písmene b),
d) doklad o oprávnění k podnikání každé osoby podle písmene a),
e) finanční výkazy každé osoby podle písmene a),
f) informace o osobách s úzkým propojením s žadatelem a
g) popis skutečnosti, na základě které se osoba podle písmene a)
stává osobou ovládající8) žadatele, pokud dochází k ovládnutí.
(6) Je-li osobou s kvalifikovanou účastí na žadateli podle odstavce
5 písm. a) osoba, která je institucí, finanční institucí nebo jinou osobou vykonávající
činnost na finančním trhu se sídlem v členském státě, a tato osoba podléhá dohledu
příslušného orgánu v členském státě jejího sídla, který posoudil důvěryhodnost osob,
které tvoří její statutární orgán nebo jsou členy jejího statutárního orgánu, žadatel
za tuto osobu předkládá
a) přílohu podle odstavce 5 písm. d), a stává-li se tato osoba osobou,
také přílohu podle odstavce 5 písm. g) a
b) vyjádření orgánu, který vykonává dohled nad osobou s kvalifikovanou
účastí na žadateli ve státě jejího sídla, o tom, že mu není známo, že by osoba s
kvalifikovanou účastí na žadateli nebyla důvěryhodná.
(7) Je-li osobou s kvalifikovanou účastí na žadateli podle odstavce
5 písm. a) osoba, která má kvalifikovanou účast na instituci, finanční instituci
nebo jiné osobě vykonávající činnost na finančním trhu se sídlem v členském státě,
a tato instituce, finanční instituce nebo jiná osoba vykonávající činnost na finančním
trhu podléhá dohledu příslušného orgánu v členském státě jejího sídla, který posoudil
důvěryhodnost osoby s kvalifikovanou účastí, žadatel předkládá
a) přílohu podle odstavce 5 písm. d) za osobu s kvalifikovanou účastí
na žadateli, a stává-li se tato osoba osobou ovládající žadatele, také přílohu podle
odstavce 5 písm. g) a
b) vyjádření orgánu, který vykonává dohled nad institucí, finanční
institucí nebo jinou osobou vykonávající činnost na finančním trhu, o tom, že mu
není známo, že by osoba s kvalifikovanou účastí na žadateli nebyla důvěryhodná.
§ 4
(1) Žadatel, který má v úmyslu poskytovat platební služby prostřednictvím
obchodního zástupce, předkládá kromě informací podle § 3 rovněž informaci o
a) řídicím a kontrolním systému z hlediska dodržování povinností
souvisejících s bojem proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu
uplatňovaném obchodním zástupcem,
b) způsobu zajištění kontroly dodržování souladu činností obchodního
zástupce s platnými právními předpisy a povolením k činnosti platební instituce včetně
způsobu zajištění kontroly kvality poskytovaných platebních služeb obchodním zástupcem,
c) způsobu a periodicitě poskytování podkladů obchodním zástupcem
pro zajištění informační povinnosti platební instituce vůči České národní bance,
d) způsobu zajištění školení obchodního zástupce k zajištění požadované
kvality poskytovaných platebních služeb a souladu s platnými právními předpisy,
e) kritériích pro posuzování důvěryhodnosti, odborné způsobilosti
a dostatečné zkušenosti obchodního zástupce, který je fyzickou osobou, a vedoucí
osoby obchodního zástupce, který je právnickou osobou, včetně seznamu dokladů, které
bude platební instituce vyžadovat pro tyto účely od obchodního zástupce,
f) způsobu průběžného ověřování důvěryhodnosti, odborné způsobilosti
a dostatečné zkušenosti každé osoby podle písmene e),
g) způsobu uchování, evidování a aktualizování údajů o každé osobě
podle písmene e).
(2) Žadatel dále předkládá návrh vzorové smlouvy mezi platební institucí
a obchodním zástupcem.
HLAVA II
POSKYTOVATEL PLATEBNÍCH SLUŽEB MALÉHO ROZSAHU
§ 5
Žádost o zápis do registru poskytovatelů platebních služeb malého rozsahu
(K § 37 odst. 3 zákona)
(1) Žádost o zápis do registru poskytovatelů platebních služeb malého
rozsahu se podává na tiskopise, jehož vzor je uveden v příloze č. 4 k této vyhlášce.
Součástí žádosti jsou přílohy podle odstavců 2 až 5.
(2) Přílohou obsahující základní informace o žadateli je doklad o oprávnění
k podnikání.
(3) Přílohami obsahujícími informace o žadateli, je-li fyzickou osobou,
a vedoucí osobě jsou
a) doklad o bezúhonnosti vydaný cizím státem žadatele a každé vedoucí
osoby a
b) dotazník podle přílohy č. 12 k této vyhlášce za každou vedoucí osobu.
(4) Přílohami obsahujícími informace související s požadovanou činností
poskytovatele platebních služeb malého rozsahu jsou
a) obchodní plán, v němž žadatel též vyhodnotí plnění limitů podle § 36 odst. 2 zákona,
s tím, že postačující je plán na prvních 12 měsíců provozování požadovaných činností,
b) popis způsobu provádění jednotlivých platebních služeb podle § 8 odst. 1 zákona
a činností s tím souvisejících, které hodlá žadatel poskytovat, se zohledněním individuálních
podmínek žadatele, zejména popis nakládání s hotovostními a bezhotovostními peněžními
prostředky, průběhu platební transakce včetně přijímání a provádění platebních příkazů,
vydávání platebních prostředků a poskytování úvěrů, a
c) zvolený způsob ochrany peněžních prostředků svěřených k provedení platební transakce;
v závislosti na zvoleném způsobu ochrany podle § 20 odst. 1 nebo 2 zákona dále postupy
pro zajištění řádné a oddělené evidence těchto svěřených peněžních prostředků a jejich
uložení na samostatném účtu a pravidla pro investování peněžních prostředků, nebo
návrh pojistné smlouvy nebo smlouvy upravující jinou srovnatelnou záruku spolu s
potvrzením osoby podle § 20 odst. 3 zákona, že v případě zápisu žadatele do registru
poskytovatelů platebních služeb malého rozsahu bude tato smlouva uzavřena.
(5) Pokud žadatel hodlá v souvislosti s výkonem činnosti podle § 8 odst.
1 písm. b) zákona poskytovat spotřebitelský úvěr podle zákona o spotřebitelském úvěru,
přikládá rovněž doklady o výši počátečního kapitálu23) a doklady o jeho původu.
(6) Pokud poskytovatel platebních služeb malého rozsahu žádá podle § 42
zákona o rozšíření rozsahu platebních služeb, podává žádost na tiskopise, jehož vzor
je uveden v příloze č. 4 k této vyhlášce. Součástí žádosti jsou přílohy podle odstavce
4, u nichž v souvislosti s rozšířením rozsahu platebních služeb dochází ke změně.
Pokud je předmětem žádosti rozšíření registrace o poskytování spotřebitelského úvěru
podle zákona o spotřebitelském úvěru, přikládá rovněž doklady podle odstavce 5.
HLAVA III
INSTITUCE ELEKTRONICKÝCH PENĚZ
§ 6
Žádost o povolení k činnosti instituce elektronických peněz
(K § 47 odst. 3 zákona)
(1) Žádost o povolení k činnosti instituce elektronických peněz se podává
na tiskopise, jehož vzor je uveden v příloze č. 5 k této vyhlášce. Součástí žádosti
jsou přílohy podle odstavců 2 až 5.
(2) Přílohami obsahujícími základní informace o žadateli jsou
a) doklad o oprávnění k podnikání,
b) doklad o původu počátečního kapitálu a případně dalších finančních zdrojů a rozsahu
splacení základního kapitálu, není-li tento údaj zřejmý z dokladu o oprávnění k podnikání,
c) finanční výkazy a
d) seznam návrhů na vyslovení neplatnosti rozhodnutí nejvyššího orgánu žadatele,
o kterých nebylo ke dni podání žádosti pravomocně ukončeno soudní řízení, pokud byly
takové návrhy podány a pokud jde o návrhy, které by mohly mít podstatný vliv na další
fungování společnosti.
(3) Přílohami obsahujícími informace související s požadovanou činností
instituce elektronických peněz jsou
a) obchodní plán,
b) popis řídicího a kontrolního systému v rozsahu podle § 52c odst. 1 až 5 zákona
a této vyhlášky,
c) zvolený způsob ochrany peněžních prostředků podle § 52e odst. 1 nebo 2 zákona,
jde-li o peněžní prostředky, proti jejichž přijetí mají být vydány elektronické peníze,
nebo peněžní prostředky svěřené k provedení platební transakce, která se netýká elektronických
peněz; v závislosti na zvoleném způsobu ochrany dále postupy pro zajištění řádné
a oddělené evidence těchto svěřených peněžních prostředků a jejich uložení na samostatném
účtu a pravidla pro investování peněžních prostředků, nebo návrh pojistné smlouvy
nebo smlouvy upravující jinou srovnatelnou záruku spolu s potvrzením osoby podle
§ 52e odst. 3 zákona, že v případě vydání povolení k činnosti instituce elektronických
peněz bude tato smlouva uzavřena,
d) popis způsobu provádění jednotlivých činností podle § 46 odst. 2 zákona a činností
s tím souvisejících, které hodlá žadatel poskytovat, se zohledněním individuálních
podmínek žadatele, zejména popis vydávání a uchovávání elektronických peněz a provádění
platebních transakcí s nimi včetně jejich zpětné výměny, nakládání s hotovostními
a bezhotovostními peněžními prostředky, průběhu platební transakce včetně přijímání
a provádění platebních příkazů, vydávání platebních prostředků a poskytování úvěrů,
e) popis personálního, organizačního a technického zabezpečení jednotlivých činností,
který vždy zahrnuje předpokládaný počet pracovníků v rozdělení na příslušné organizační
útvary, popis informačního systému, systému účetnictví a finančního výkaznictví,
a pokud žadatel zamýšlí využívat obchodní zástupce, též popis jejich činnosti a kontroly,
f) popis předmětu, rozsahu a způsobu výkonu jiné podnikatelské činnosti, pokud instituce
elektronických peněz vykonává jinou podnikatelskou činnost než činnost, k jejímuž
výkonu je třeba povolení podle zákona, a
g) návrh přístupu, který bude instituce elektronických peněz uplatňovat při výpočtu
kapitálového požadavku ke krytí rizik spojených s poskytováním platebních služeb,
které se netýkají elektronických peněz, včetně zdůvodnění navrhovaného přístupu,
údajů použitých pro výpočty kapitálové přiměřenosti a výpočtů kapitálové přiměřenosti
podle všech přístupů ve struktuře podle hlášení o kapitálu instituce elektronických
peněz upraveného vyhláškou o předkládání informací České národní bance20).
(4) Přílohami obsahujícími informace o vedoucích osobách žadatele jsou
a) dotazník podle přílohy č. 2 k této vyhlášce vyplněný za každou vedoucí
osobu,
b) údaje o odborné praxi a údaje o vzdělání každé vedoucí osoby, která
skutečně řídí činnost v oblasti vydávání elektronických peněz a v oblasti poskytování
platebních služeb, a
c) doklad o bezúhonnosti vydaný cizím státem každé vedoucí osoby.
(5) Přílohami obsahujícími informace o osobách s kvalifikovanou účastí
na žadateli a o osobách s úzkým propojením s žadatelem jsou
a) seznam osob s kvalifikovanou účastí na žadateli a osob, které jednáním
ve shodě s jinou osobou mají kvalifikovanou účast na žadateli, včetně graficky znázorněných
vztahů mezi těmito osobami, s údaji o těchto osobách, s uvedením výše podílu na žadateli,
anebo jiné formy účasti na žadateli, u osob jednajících ve shodě také skutečnost,
na jejímž základě dochází k jednání ve shodě, a dotazník podle přílohy č. 3 k této
vyhlášce vyplněný za každou osobu uvedenou v tomto seznamu,
b) seznam vedoucích osob právnické osoby uvedené v písmeně a) a za každou osobu uvedenou
v tomto seznamu dotazník podle přílohy č. 2 k této vyhlášce s výjimkou základních
informací uvedených v části A této přílohy,
c) doklad o bezúhonnosti vydaný cizím státem každé osoby podle písmene
a) a každé osoby podle písmene b),
d) doklad o oprávnění k podnikání každé osoby podle písmene a),
e) finanční výkazy každé osoby podle písmene a),
f) informace o osobách s úzkým propojením s žadatelem a
g) popis skutečnosti, na základě které se osoba podle písmene a) stává osobou ovládající8)
žadatele, pokud dochází k ovládnutí.
(6) Je-li osobou s kvalifikovanou účastí na žadateli podle odstavce
5 písm. a) osoba, která je institucí, finanční institucí nebo jinou osobou vykonávající
činnost na finančním trhu se sídlem v členském státě, a tato osoba podléhá dohledu
příslušného orgánu v členském státě jejího sídla, který posoudil důvěryhodnost osob,
které tvoří její statutární orgán nebo jsou členy jejího statutárního orgánu, žadatel
za tuto osobu předkládá
a) přílohu podle odstavce 5 písm. d), a stává-li se tato osoba osobou
ovládající žadatele, také přílohu podle odstavce 5 písm. g) a
b) vyjádření orgánu, který vykonává dohled nad osobou s kvalifikovanou
účastí na žadateli ve státě jejího sídla, o tom, že mu není známo, že by osoba s
kvalifikovanou účastí na žadateli nebyla důvěryhodná.
(7) Je-li osobou s kvalifikovanou účastí na žadateli podle odstavce
5 písm. a) osoba, která má kvalifikovanou účast na instituci, finanční instituci
nebo jiné osobě vykonávající činnost na finančním trhu se sídlem v členském státě,
a tato instituce, finanční instituce nebo jiná osoba vykonávající činnost na finančním
trhu podléhá dohledu příslušného orgánu v členském státě jejího sídla, který posoudil
důvěryhodnost osoby s kvalifikovanou účastí, žadatel předkládá
a) přílohu podle odstavce 5 písm. d) za osobu s kvalifikovanou účastí
na žadateli, a stává-li se tato osoba osobou ovládající žadatele, také přílohu podle
odstavce 5 písm. g) a
b) vyjádření orgánu, který vykonává dohled nad institucí, finanční
institucí nebo jinou osobou vykonávající činnost na finančním trhu, o tom, že mu
není známo, že by osoba s kvalifikovanou účastí na žadateli nebyla důvěryhodná.
§ 7
Oznámení záměru nabýt nebo zvýšit kvalifikovanou účast na instituci elektronických
peněz nebo ji ovládnout
(K § 52b odst. 4 zákona)
(1) Oznámení záměru nabýt nebo zvýšit kvalifikovanou účast na instituci
elektronických peněz nebo ji ovládnout se podává na tiskopise, jehož vzor je uveden
v příloze č. 6 k této vyhlášce. Součástí oznámení jsou přílohy podle odstavce 2.
(2) Přílohami obsahujícími základní informace o osobě, která hodlá nabýt
nebo zvýšit kvalifikovanou účast na instituci elektronických peněz nebo ji ovládnout
(dále jen „oznamovatel“), a dalšími informacemi souvisejícími s tímto záměrem jsou
a) doklad o oprávnění k podnikání,
b) doklad o původu finančních zdrojů, ze kterých je hrazeno nabytí nebo zvýšení kvalifikované
účasti,
c) finanční výkazy,
d) informace o osobách s úzkým propojením,
e) popis vztahů s institucí elektronických peněz, na níž hodlá nabýt nebo zvýšit
kvalifikovanou účast nebo ji ovládnout, a vztahů k osobám se zvláštním vztahem9)
k instituci elektronických peněz, minimálně však k osobám, které jsou vedoucími osobami
nebo členy dozorčí rady instituce elektronických peněz,
f) seznam vedoucích osob, je-li oznamovatel právnickou osobou, a za každou osobu
uvedenou v tomto seznamu doklad o bezúhonnosti vydaný cizím státem a dotazník podle
přílohy č. 2 k této vyhlášce s výjimkou základních informací uvedených v části A
této přílohy,
g) seznam osob, které jednáním ve shodě s osobou podávající oznámení mají, nabudou
nebo zvýší kvalifikovanou účast na instituci elektronických peněz nebo ji ovládnou,
s údaji o těchto osobách, s uvedením výše podílu nebo jiné formy účasti na instituci
elektronických peněz a popisu skutečnosti, na základě které dochází k jednání ve
shodě,
h) strategický záměr,
i) doklad o bezúhonnosti vydaný cizím státem oznamovatele,
j) dotazník podle přílohy č. 3 k této vyhlášce vyplněný oznamovatelem a
k) popis skutečnosti, na základě které se oznamovatel stává osobou ovládající8) instituci
elektronických peněz, a doklad o původu finančních zdrojů, kterých má být použito
k odkoupení podílu společníka, který není ovládající osobou.
§ 9
Zvláštní ustanovení k oznámení záměru nabýt nebo zvýšit kvalifikovanou
účast na instituci elektronických peněz nebo ji ovládnout
(1) Pokud je oznamovatelem záměru nabýt nebo zvýšit kvalifikovanou účast
na instituci elektronických peněz nebo ji ovládnout osoba, které Česká národní banka
v posledních 5 letech
a) udělila souhlas k nabytí nebo zvýšení kvalifikované účasti na instituci elektronických
peněz nebo k jejímu ovládnutí, nebo
b) nevyslovila na základě předloženého oznámení záměru nabýt nebo zvýšit kvalifikovanou
účast na instituci elektronických peněz nebo ji ovládnout nesouhlas,
podává oznámení na tiskopise, jehož vzor je uveden v příloze č. 6 k této vyhlášce,
ke kterému přiloží přílohy podle § 7 odst. 2, u nichž došlo ke změně, a prohlášení,
že ostatní údaje a podklady předložené České národní bance v předchozí žádosti o
udělení souhlasu nebo oznámení záměru zůstávají beze změny.
(2) Pokud je oznamovatelem záměru nabýt nebo zvýšit kvalifikovanou účast
na instituci elektronických peněz nebo ji ovládnout právnická osoba, která je institucí,
finanční institucí nebo jinou osobou vykonávající činnost na finančním trhu se sídlem
v členském státě a podléhá dohledu příslušného orgánu ve státě jejího sídla, podává
oznámení na tiskopise, jehož vzor je uveden v příloze č. 6 k této vyhlášce, ke kterému
přiloží
a) doklad o oprávnění k podnikání,
b) strategický záměr,
c) doklad o původu finančních zdrojů, ze kterých je hrazeno nabytí nebo zvýšení kvalifikované
účasti,
d) vyjádření orgánu dohledu o tom, že mu není známo, že by osoba nebyla osobou důvěryhodnou,
a
e) popis skutečnosti, na základě které se oznamovatel stává osobou ovládající8) instituci
elektronických peněz, a doklad o původu finančních zdrojů, kterých má být použito
k odkoupení podílu společníka, který není ovládající osobou.
(3) Pokud je oznamovatelem záměru nabýt nebo zvýšit kvalifikovanou účast
na instituci elektronických peněz nebo ji ovládnout osoba, která má kvalifikovanou
účast na instituci, finanční instituci nebo na jiné osobě vykonávající činnost na
finančním trhu se sídlem v členském státě a podléhá dohledu příslušného orgánu v
členském státě jejího sídla, který posoudil důvěryhodnost oznamovatele, podává oznamovatel
oznámení na tiskopise, jehož vzor je uveden v příloze č. 6 k této vyhlášce, ke kterému
přiloží přílohy podle odstavce 2 písm. a), b) a e) a dále
a) vyjádření orgánu, který vykonává dohled nad institucí, finanční institucí nebo
jinou osobou vykonávající činnost na finančním trhu, o tom, že mu není známo, že
by oznamovatel nebyl osobou důvěryhodnou, a
b) doklad o původu finančních zdrojů, ze kterých je hrazeno nabytí nebo zvýšení kvalifikované
účasti, jde-li o přímý podíl na instituci elektronických peněz.
§ 10
Oznámení záměru pozbýt nebo snížit kvalifikovanou účast na instituci elektronických
peněz nebo záměru přestat ovládat instituci elektronických peněz
(K § 52b odst. 4 zákona)
Oznámení záměru pozbýt nebo snížit kvalifikovanou účast na instituci elektronických
peněz nebo záměru přestat ovládat instituci elektronických peněz se podává na tiskopise,
jehož vzor je uveden v příloze č. 11 k této vyhlášce.
HLAVA IV
VYDAVATEL ELEKTRONICKÝCH PENĚZ MALÉHO ROZSAHU
§ 11
Žádost o zápis do registru vydavatele elektronických peněz malého rozsahu
(K § 54 odst. 3 zákona)
(1) Žádost o zápis do registru vydavatelů elektronických peněz malého
rozsahu se podává na tiskopise, jehož vzor je uveden v příloze č. 7 k této vyhlášce.
Součástí žádosti jsou přílohy podle odstavců 2 až 5.
(2) Přílohou obsahující základní informace o žadateli je doklad o oprávnění
k podnikání.
(3) Přílohami obsahujícími informace o vedoucí osobě jsou
a) doklad o bezúhonnosti vydaný cizím státem každé vedoucí osoby a
b) dotazník podle přílohy č. 12 k této vyhlášce za každou vedoucí osobu.
(4) Přílohami obsahujícími informace související s požadovanou činností
vydavatele elektronických peněz malého rozsahu jsou
a) obchodní plán, v němž žadatel též vyhodnotí plnění limitů podle § 53 odst. 2 zákona,
případně limitů podle § 53 odst. 3 zákona, s tím, že postačující je plán na prvních
12 měsíců provozování požadovaných činností,
b) popis způsobu provádění jednotlivých činností podle § 46 odst. 2 zákona a činností
s tím souvisejících, které hodlá žadatel poskytovat, se zohledněním individuálních
podmínek žadatele, zejména popis vydávání a uchovávání elektronických peněz a provádění
platebních transakcí s nimi včetně jejich zpětné výměny, nakládání s hotovostními
a bezhotovostními peněžními prostředky, průběhu platební transakce včetně přijímání
a provádění platebních příkazů, vydávání platebních prostředků a poskytování úvěrů,
a
c) zvolený způsob ochrany peněžních prostředků podle § 52e odst. 1 nebo 2 zákona,
jde-li o peněžní prostředky, proti jejichž přijetí mají být vydány elektronické peníze,
nebo peněžní prostředky svěřené k provedení platební transakce, která se netýká elektronických
peněz; v závislosti na zvoleném způsobu ochrany dále postupy pro zajištění řádné
a oddělené evidence těchto svěřených peněžních prostředků a jejich uložení na samostatném
účtu a pravidla pro investování peněžních prostředků, nebo návrh pojistné smlouvy
nebo smlouvy upravující jinou srovnatelnou záruku spolu s potvrzením osoby podle
§ 52e odst. 3 zákona, že v případě zápisu žadatele do registru elektronických peněz
malého rozsahu bude tato smlouva uzavřena.
(5) Pokud žadatel hodlá v souvislosti s výkonem činnosti podle § 46 odst.
2 písm. d) zákona poskytovat spotřebitelský úvěr podle zákona o spotřebitelském úvěru,
přikládá rovněž doklady o výši počátečního kapitálu23) a doklady o jeho původu.
(6) Pokud vydavatel elektronických peněz malého rozsahu žádá podle § 58a
zákona o rozšíření rozsahu platebních služeb, podává žádost na tiskopise, jehož vzor
je uveden v příloze č. 7 k této vyhlášce. Součástí žádosti jsou přílohy podle odstavce
4, u nichž v souvislosti s rozšířením rozsahu platebních služeb dochází ke změně.
Pokud je předmětem žádosti rozšíření registrace o poskytování spotřebitelského úvěru
podle zákona o spotřebitelském úvěru, přikládá rovněž doklady podle odstavce 5.
ČÁST TŘETÍ
NĚKTERÉ PODMÍNKY VÝKONU ČINNOSTI
HLAVA I
POŽADAVKY NA ŘÍDICÍ A KONTROLNÍ SYSTÉM
Díl 1
Řídicí a kontrolní systém platební instituce
(K § 18 odst. 6 zákona)
Předpoklady řádné správy a řízení
§ 12
(1) Platební instituce nastaví řídicí a kontrolní systém tak, aby pokrýval
veškeré její činnosti, a v případě hybridní instituce činnosti podle § 8 zákona.
Součástí řídicího a kontrolního systému platební instituce je vždy také systém vnitřních
zásad a postupů k předcházení legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování
terorismu.
(2) Platební instituce využívá vhodné zdroje, systémy a postupy a přihlíží
také k vývoji prostředí, v němž podniká.
(3) Platební instituce zajistí, aby byl řídicí a kontrolní systém
přiměřený rozsahu, povaze a složitosti činností, a vždy zajišťuje
a) trvalý soulad s podmínkami, za kterých bylo platební instituci
uděleno povolení k výkonu činnosti, a dalšími stanovenými požadavky a pravidly,
b) řádný a obezřetný výkon činností a efektivnost při naplňování
strategie podnikání a
c) dostatečnost a spolehlivost informací používaných pro rozhodování
a výkon dalších činností platební instituce.
§ 13
(1) Platební instituce zajistí, aby řídicí a kontrolní systém plnil
stanovené funkce také v případě výkonu činnosti prostřednictvím obchodních zástupců
nebo dalších osob (dále jen „outsourcing“).
(2) Platební instituce nastaví řídicí a kontrolní systém tak, aby sjednání
outsourcingu neomezilo soulad činností, které jsou předmětem outsourcingu, s právními
předpisy, možnost jejich kontroly platební institucí, plnění informačních povinností
vůči České národní bance, výkon dohledu včetně případné kontroly skutečností podléhajících
dohledu u poskytovatele outsourcingu a provedení auditu účetní závěrky a dalších
ověření stanovených právními předpisy.
(3) Platební instituce zajistí, aby smlouva upravující outsourcing,
včetně jejích změn, byla uzavřena způsobem, který umožňuje zachycení jejího obsahu
a určení osob, které ji uzavřely.
§ 14
(1) Platební instituce prokazatelně promítne požadavky stanovené na
řídicí a kontrolní systém a postupy k jejich naplňování do strategií, organizačního
řádu, plánů a dalších vnitřně stanovených zásad a postupů platební instituce (dále
jen „vnitřní předpis“).
(2) Platební instituce stanoví postup pro přijímání a změny vnitřních
předpisů a zajistí, aby vnitřní předpisy a uplatňované postupy byly pravidelně vyhodnocovány
a případně upravovány.
(3) Platební instituce zajistí, aby všichni zaměstnanci byli s vnitřními
předpisy v potřebném rozsahu seznámeni a postupovali v souladu s nimi.
(4) Platební instituce promítne k naplnění předpokladu řádné správy
a řízení do vnitřních předpisů vybrané uznávané a osvědčené principy a postupy vydávané
uznávanými osobami a využívané při činnostech obdobného charakteru (dále jen „uznávaný
standard“) a soustavně je uplatňuje. Platební instituce pravidelně prověřuje, zda
jí zvolené a uplatňované uznávané standardy jsou nadále vhodné a přiměřené povaze,
rozsahu a složitosti jejích činností a zjištěné nedostatky odstraní.
(5) Řídicí a kontrolní systém platební instituce zajistí, aby byla
jasně stanovena oprávnění ke schvalování a podpisování dokumentů v rámci činnosti
platební instituce a veškeré relevantní schvalovací a rozhodovací procesy a kontrolní
činnosti včetně souvisejících odpovědností, pravomocí a vnitřních předpisů bylo možné
zaznamenávat, uchovávat a zpětně získat.
§ 15
(1) Představenstvo, anebo jiný orgán nebo osoba s obdobnou působností
(dále jen „řídicí orgán“) zajistí vytvoření funkčního a efektivního řídicího a kontrolního
systému platební instituce a odpovídá za jeho soustavné udržování a uplatňování.
(2) Řídicí orgán zajistí stanovení strategie podnikání včetně kontrolovatelných
cílů a zásad jejího naplňování, včetně rozpracování postupů pro naplňování strategie
a každodenního řízení výkonu činnosti platební instituce.
(3) Řídicí orgán zajistí stanovení a udržování funkčního a efektivního
organizačního uspořádání včetně oddělení neslučitelných činností a zamezování vzniku
možných střetů zájmů.
(4) Řídicí orgán zajistí vytvoření a udržování funkčního a efektivního
informačního systému včetně systému vnitřních hlášení a statisticko-evidenčních systémů
tak, aby poskytoval spolehlivé a dostatečné informace.
§ 16
(1) Řídicí orgán zajistí stanovení zásad řízení lidských zdrojů včetně
zásad pro výběr, odměňování, hodnocení a motivování zaměstnanců; součástí zásad je
též požadavek, aby veškeré činnosti prováděli kvalifikovaní zaměstnanci s odpovídajícími
znalostmi a zkušenostmi.
(2) Řídicí orgán zajistí stanovení jednoznačně formulovaných etických
zásad a předpokládaných modelů chování a jednání zaměstnanců v souladu s těmito zásadami
a jejich prosazování.
(3) Řídicí orgán zajistí, aby všichni zaměstnanci rozuměli své úloze
v řídicím a kontrolním systému a aktivně se do tohoto systému zapojili.
(4) Řídicí orgán zajistí uplatňování takových způsobů a metod řízení,
které vedou k zamezení nežádoucím postupům, zejména upřednostňování krátkodobých
výsledků a cílů, které nejsou v souladu s naplňováním strategie podnikání, systému
odměňování, který je nepřiměřeně závislý na krátkodobém výkonu nebo jiných nevhodných
stimulech, anebo není dostatečně transparentní, nebo jiným postupům, které umožňují
nebo by mohly umožnit zneužití zdrojů nebo zakrývání nedostatků.
§ 17
(1) Řídicí orgán schvaluje a pravidelně vyhodnocuje strategii podnikání,
organizační uspořádání, strategii řízení rizik, strategii související s kapitálem
a kapitálovou přiměřeností, strategii rozvoje informačního systému, zásady systému
vnitřní kontroly a bezpečnostní zásady včetně bezpečnostních zásad pro informační
systém.
(2) Řídicí orgán schvaluje nové produkty, činnosti a systémy mající
pro platební instituci zásadní význam a soustavu limitů, kterou platební instituce
bude používat pro usměrňování rizik, ledaže tyto pravomoci řídicí orgán přenesl na
jím určené výbory.
(3) Řídicí orgán schvaluje věcné, organizační, personální a další zajištění
řízení rizik, výkonu compliance (§ 26) a vnitřního auditu, včetně předmětu a cílů
jejich činnosti. Řídicí orgán schvaluje plány činnosti vnitřního auditu.
(4) Řídicí orgán včas vyhodnocuje pravidelné zprávy i mimořádná zjištění,
která jsou mu předkládána zejména z příslušných řídicích úrovní, v rámci výkonu řízení
rizik, compliance a vnitřního auditu, statutárním auditorem11) nebo auditorskou společností12)
(dále jen „auditor“) nebo příslušnými orgány dohledu. Na základě těchto vyhodnocení
přijímá řídicí orgán odpovídající opatření, která jsou realizována bez zbytečného
odkladu.
(5) Řídicí orgán alespoň jednou ročně vyhodnocuje celkovou funkčnost
a efektivnost řídicího a kontrolního systému a zajistí kroky k nápravě zjištěných
nedostatků.
§ 18
(1) Řídicí a kontrolní systém platební instituce umožňuje včasné rozpoznávání
střetů zájmů a oblastí jejich možného vzniku a zahrnuje odpovídající postupy pro
omezování střetů zájmů a oddělení neslučitelných činností.
(2) Orgánům, zaměstnancům, útvarům a výborům, pokud jsou zřízeny, jsou
na všech řídicích a organizačních úrovních přidělovány odpovědnosti a pravomoci tak,
aby bylo dostatečně zamezeno vzniku možného střetu zájmů.
(3) Řídicí a kontrolní systém platební instituce je nastaven tak, aby
byla zajištěna odpovídající nezávislost a zamezení střetům zájmů při výkonu kontrolních
činností.
(4) Oblasti střetu zájmů a oblasti jejich možného vzniku jsou předmětem
nezávislého prověřování.
§ 19
(1) Platební instituce zajistí, aby příslušné orgány, zaměstnanci,
útvary a výbory, pokud jsou zřízeny, měli pro své rozhodování a další stanovené činnosti
k dispozici informace, které jsou spolehlivé a dostatečné.
(2) Platební instituce zajistí, aby řídicí orgán byl vždy informován
a) neprodleně v případech, kdy se likvidní situace platební instituce
výrazně nepříznivě mění,
b) bez zbytečného odkladu o všech skutečnostech, které by mohly
významně nepříznivě ovlivnit finanční situaci platební instituce, včetně vlivů změn
vnitřního či vnějšího prostředí, a
c) bez zbytečného odkladu o všech překročeních limitů ohrožujících
dodržení akceptované míry podstupovaného rizika.
(3) Platební instituce zajistí, aby členům řídicího orgánu a dalším
příslušným osobám v platební instituci byly soustavně k dispozici informace
a) o dodržování požadavků stanovených právními a vnitřními předpisy,
včetně dodržování pravidel kapitálové přiměřenosti a investičních omezení, a
b) o případných zjištěných významných rozdílech postupů platební
instituce oproti požadavkům stanoveným právními a vnitřními předpisy.
§ 20
Platební instituce zajistí, aby propagační, marketingová a další sdělení
a informace pro veřejnost byla vždy objektivní, jasná a neklamavá.
§ 21
(1) Systém platební instituce pro vytváření, kontrolu a předávání informací
České národní bance je vytvořen a udržován tak, aby poskytoval informace aktuálně,
spolehlivě a uceleně.
(2) Součástí řídicího a kontrolního systému platební instituce jsou
mechanismy vnitřní kontroly zajišťující úplnost a správnost veškerých výpočtů, údajů,
výkazů a dalších informací předkládaných České národní bance. Postupy uplatňované
pro vytváření, kontrolu a předávání informací České národní bance, včetně předkládání
výkazů, jsou zpětně vysledovatelné.
Systém řízení rizik
§ 22
(1) Platební instituce zajistí soustavné řízení rizik spojených s činnostmi
platební instituce včetně činností, které jsou předmětem outsourcingu.
(2) Platební instituce rozpoznává a řídí rizika spojená s novými produkty,
činnostmi a systémy, přičemž zajistí, aby rozpoznávání rizik umožňovalo odhalovat
nová rizika.
(3) Řídicí a kontrolní systém platební instituce je nastaven tak, aby
poskytoval nezkreslený obraz o míře podstupovaných rizik.
(4) Řídicí a kontrolní systém platební instituce zohledňuje a zajišťuje
soustavné řízení všech významných rizik, kterým je nebo může být vystavena s přihlédnutím
k povaze, rozsahu a složitosti činností. Řízení rizik zohledňuje vnitřní a vnější
faktory včetně budoucí strategie podnikání platební instituce.
§ 23
(1) V rámci strategie řízení rizik platební instituce stanoví zejména
a) vnitřní vymezení významných rizik, kterým je nebo může být platební
instituce vystavena,
b) zásady řízení jednotlivých rizik,
c) akceptovanou míru podstupovaného rizika a
d) zásady pro sestavení a úpravy pohotovostního plánu pro případ
krize likvidity a pro zajištění obnovitelnosti a kontinuity činností platební instituce
v případě mimořádných událostí.
(2) Součástí řídicího a kontrolního systému jsou konkrétní postupy
pro realizaci strategie řízení rizik.
(3) V rámci systému řízení rizik platební instituce stanoví kontrolní
činnosti včetně kontrol dodržování stanovených postupů a limitů pro řízení rizik.
§ 24
(1) Řídicí a kontrolní systém platební instituce je nastaven tak, aby
bylo zajištěno, že platební instituce udržuje ke krytí rizik, kterým je nebo může
být vystavena, také přiměřený kapitál. Strategie a postupy pro řízení rizik a strategie
a postupy pro udržování kapitálu ke krytí rizik jsou ucelené a propojené.
(2) Pokud celková míra podstupovaných rizik i při zohlednění vlivu
mechanismů vnitřní kontroly (celkový rizikový profil) není přiměřeně kryta kapitálem
nebo jiným způsobem, platební instituce přijme vhodná opatření k nápravě.
Systém vnitřní kontroly
§ 25
Součástí řídicího a kontrolního systému platební instituce jsou
zásady a postupy pro vnitřní kontrolu, která je součástí její běžné, zpravidla každodenní
činnosti. Systém vnitřní kontroly platební instituce zahrnuje
a) vhodné kontrolní mechanismy pro jednotlivé činnosti, včetně
účetních a fyzických kontrol,
b) kontroly po linii řízení,
c) výkon compliance,
d) výkon vnitřního auditu a
e) sledování a vyhodnocování funkčnosti a efektivnosti řídicího
a kontrolního systému a jeho prvků.
§ 26
(1) Součástí řídicího a kontrolního systému platební instituce jsou
zásady a postupy pro výkon compliance, jejichž cílem je zejména zabezpečit
a) soulad vnitřních předpisů s právními předpisy,
b) vzájemný soulad vnitřních předpisů a
c) soulad činností s právními a vnitřními předpisy.
(2) Zásady a postupy pro compliance jsou ucelené a propojené.
§ 27
(1) Řídicí a kontrolní systém platební instituce je nastaven tak, aby
byl zajištěn účinný výkon vnitřního auditu.
(2) Vnitřní audit vždy zahrnuje nezávislé prověření
a) dodržování požadavků a pravidel stanovených právními a vnitřními
předpisy,
b) finančního řízení, řízení rizik, řízení kapitálu a řízení likvidity,
c) úplnosti, průkaznosti, správnosti a spolehlivosti vedení účetnictví,
d) dostatečnosti a spolehlivosti systému vnitřních hlášení, informací
poskytovaných orgánům platební instituce, účetních a statistických informací a informací
pro klienty,
e) spolehlivosti systému sestavování, kontroly a předkládání výkazů
a dalších informací České národní bance a
f) dostatečnosti a spolehlivosti mechanismů vnitřní kontroly.
(3) Platební instituce zajistí, aby při výkonu vnitřního auditu byly
vždy provedeny tyto činnosti:
a) sestavena analýza rizik, a to alespoň jednou ročně,
b) sestaven strategický a periodický plán vnitřního auditu,
c) vytvořen a udržován systém sledování nápravných opatření uložených na základě
zjištění vnitřního auditu a
d) vyhodnocena funkčnost a efektivnost řídicího a kontrolního systému, a to alespoň
jednou ročně.
(4) Vnitřní audit musí informovat o zjištěných skutečnostech řídicí
orgán platební instituce a dozorčí orgán, pokud takový orgán platební instituce má.
V případě zjištění, která mohou významným způsobem záporně ovlivnit finanční situaci
platební instituce, musí dát podnět k mimořádnému zasedání dozorčího orgánu, pokud
takový orgán platební instituce má.
§ 28
(1) Řídicí a kontrolní systém platební instituce je nastaven tak, aby
bylo zajištěno sledování a vyhodnocování jeho funkčnosti a efektivnosti a bylo prováděno
průběžně na všech řídicích a organizačních úrovních.
(2) Nedostatky řídicího a kontrolního systému odhalené po linii řízení,
v rámci vnitřního auditu nebo na základě jiné vnitřní kontroly, auditorem nebo jiným
způsobem, musí být bez zbytečného odkladu oznámeny příslušné řídicí úrovni a urychleně
řešeny.
(3) Významné nedostatky řídicího a kontrolního systému musí být oznámeny
řídicímu a dozorčímu orgánu, pokud takový orgán platební instituce má.
(4) Systém odhalování a ohlašování nedostatků řídicího a kontrolního
systému musí být nastaven tak, aby umožňoval jejich včasnou nápravu. Účinnost přijatých
opatření k nápravě je následně ověřována.
Díl 2
Řídicí a kontrolní systém instituce elektronických peněz
(K § 52c odst. 6 zákona)
§ 29
Předpoklady řádné správy a řízení
(1) Řídicí a kontrolní systém instituce elektronických peněz pokrývá
veškeré její činnosti. Součástí řídicího a kontrolního systému instituce elektronických
peněz je vždy také systém vnitřních zásad, pravidel a postupů k předcházení legalizaci
výnosů z trestné činnosti a financování terorismu.
(2) Instituce elektronických peněz při naplňování požadavků stanovených
na řídicí a kontrolní systém využívá vhodné zdroje, systémy a postupy a přihlíží
také k vývoji prostředí, v němž podniká.
(3) Pro naplnění dalších předpokladů řádné správy a řízení postupuje
instituce elektronických peněz podle § 12 až 21.
§ 30
Systém řízení rizik
Řídicí a kontrolní systém instituce elektronických peněz je nastaven
tak, aby umožňoval soustavné řízení rizik. Pro naplnění dalších požadavků na systém
a procesy řízení rizik postupuje instituce elektronických peněz podle § 22 až 24.
§ 31
Systém vnitřní kontroly
Instituce elektronických peněz vytvoří, udržuje a uplatňuje zásady a
postupy pro vnitřní kontrolu, která je součástí její běžné, zpravidla každodenní
činnosti. Pro naplnění dalších požadavků na systém vnitřní kontroly postupuje instituce
elektronických peněz podle § 25 až 28.
HLAVA II
KAPITÁLOVÁ PŘIMĚŘENOST
Díl 1
Kapitálová přiměřenost platební instituce
(K § 17 odst. 4 zákona)
§ 32
Výpočet kapitálové přiměřenosti
Pro účely výpočtu kapitálové přiměřenosti platební instituce se výše
kapitálu stanoví podle § 33 až 38 a výše kapitálového požadavku ke krytí rizik se
stanoví podle § 39 až 43 přístupem, který je platební instituce oprávněna používat.
§ 33
Vymezení kapitálu
(1) Kapitál se stanoví při dodržení limitů podle § 38 jako součet původního
kapitálu a dodatkového kapitálu snížený o odčitatelné položky.
(2) Kapitál je odvozen z rozvahy platební instituce. Položky zahrnované
do kapitálu nesmí být zohledněny vícekrát a jejich výše musí být stanovena po snížení
o případné závazky z daňových povinností.
(3) Původní kapitál musí být platební instituci okamžitě a neomezeně
k dispozici pro krytí ztrát z rizik, kterým je vystavena.
(4) Součástí kapitálu nejsou jakékoli zisky nebo ztráty vzniklé z ocenění
závazků platební instituce reálnou hodnotou v souvislosti se změnami úvěrového rizika
platební instituce; jde o zisky nebo ztráty, které jsou součástí nerozděleného zisku
z předchozích období, zisku za účetní období po zdanění, zisku za běžné účetní období
uvedeného v mezitímní účetní závěrce, neuhrazené ztráty z předchozích období, včetně
ztráty za minulé účetní období, a ztráty za běžné účetní období. Součástí kapitálu
nejsou ani oceňovací rozdíly ze zajišťovacích derivátů při zajištění peněžních toků.
(5) Pokud platební instituce patří do stejné skupiny jako jiná platební
instituce, instituce, investiční společnost, pojišťovna nebo zajišťovna, nesmí do
kapitálu zahrnout ty položky nebo jejich části, které jsou zahrnuty do kapitálu těchto
osob.
(6) Hybridní instituce nesmí do kapitálu zahrnout ty položky nebo jejich
části, které jsou použity pro výkon jiných činností, než jsou činnosti, k jejichž
výkonu je třeba povolení podle zákona, s tím, že při výkonu těchto činností je hybridní
instituce povinna udržovat určitou výši kapitálu podle jiných právních předpisů13).
§ 34
Původní kapitál
Původní kapitál zahrnuje splacený základní kapitál
a) snížený o nabyté vlastní podíly14) s tím, že součástí této položky
jsou také položky z obchodů s vlastními podíly, zejména z forwardů a opcí, snižující
vlastní kapitál,
b) zvýšený o emisní ážio s tím, že součástí této položky je
1. splacené
emisní ážio, které souvisí se splaceným základním kapitálem, a
2. emisní ážio vzniklé
z obchodů s vlastními podíly,
c) zvýšený o rezervní fondy a nerozdělený zisk s tím, že tato položka
je součtem položek podle bodů 1 až 4 sníženým o položku podle bodu 5:
1. povinné
rezervní a rizikové fondy,
2. ostatní fondy, které jsou vytvořeny z rozdělení zisku
a lze je použít výhradně k úhradě ztráty uvedené v účetní závěrce platební instituce,
3.
nerozdělený zisk z předchozích období uvedený v účetní závěrce platební instituce
ověřené auditorem a schválené jejím nejvyšším orgánem, o jehož rozdělení nejvyšší
orgán nerozhodl a který nepřipadl na vypořádací podíly,
4. zisk za účetní období po
zdanění uvedený v účetní závěrce platební instituce ověřené auditorem snížený o předpokládaný
podíl na zisku k vyplacení a další předpokládané platby z rozdělení zisku,
5. neuhrazená
ztráta z předchozích období včetně ztráty za minulé účetní období,
d) zvýšený o zisk za běžné účetní období uvedený v mezitímní účetní
závěrce platební instituce ověřené auditorem snížený o předpokládaný podíl na zisku
a další předpokládané platby z rozdělení zisku, pokud platební instituce alespoň
2 měsíce předem svůj záměr doložený souhlasem auditora zahrnovat tento zisk do původního
kapitálu oznámí České národní bance, zdůvodní a s Českou národní bankou projedná,
e) zvýšený nebo snížený o výsledné kurzové rozdíly z konsolidace
dat zahraniční organizační složky s tím, že jsou-li tyto výsledné kurzové rozdíly
negativní, odečtou se,
f) snížený o ztrátu za běžné účetní období,
g) snížený o goodwill,
h) snížený o nehmotný majetek jiný než goodwill a
i) snížený o oceňovací rozdíl ze změn reálných hodnot kapitálových
nástrojů zařazených pro účely vedení účetnictví do portfolia realizovatelných finančních
nástrojů, je-li negativní.
§ 35
Dodatkový kapitál
Dodatkový kapitál tvoří
a) podřízený dluh a
b) oceňovací rozdíl ze změn reálných hodnot kapitálových nástrojů,
pro něž existuje aktivní trh, zařazených pro účely vedení účetnictví do portfolia
realizovatelných finančních nástrojů, je-li pozitivní, s tím, že se oceňovací rozdíl
stanovuje po snížení o případný závazek z odložené daně.
§ 36
Podřízený dluh
Pro vymezení podřízeného dluhu platí obdobně ustanovení o kapitálových
nástrojích a podřízených půjčkách zahrnovaných do kapitálu tier 215) podle nařízení.
§ 37
Odčitatelné položky
Odčitatelné položky tvoří
a) hodnota kapitálové investice do
1. institucí,
2. pojišťoven, zajišťoven,
pojišťovacích holdingových osob či pojišťovacích holdingových osob se smíšenou činností,
nebo
3. finančních institucí, pokud přesahují 10 % základního kapitálu osob, do nichž
je investováno,
b) součet hodnot kapitálových investic do
1. institucí,
2. pojišťoven,
zajišťoven, pojišťovacích holdingových osob či pojišťovacích holdingových osob se
smíšenou činností, nebo
3. finančních institucí, a to v částce, která přesahuje 10
% kapitálu před odečtením položek podle písmene a) a bodů 1 až 3, pokud jednotlivé
kapitálové investice představují podíl do 10 % včetně základního kapitálu osob, do
nichž je investováno, a
c) hodnota expozice ze sekuritizace, které by podle nařízení náležela riziková váha
1 250 %16).
§ 38
Limity položek kapitálu na individuálním základě
(1) Dodatkový kapitál nelze zohlednit v míře vyšší než 50 % původního
kapitálu.
(2) 50 % výše odčitatelných položek se odčítá od původního kapitálu a
50 % jejich výše se odčítá od dodatkového kapitálu; ustanovení odstavce 1 tím není
dotčeno. Pokud 50 % výše odčitatelných položek převyšuje dodatkový kapitál, částka
odpovídající tomuto převýšení se odčítá od původního kapitálu.
§ 39
Přístupy pro výpočet kapitálového požadavku ke krytí rizik
(1) Přístupy pro výpočet kapitálového požadavku jsou
a) přístup na základě režijních nákladů (dále jen „přístup A“),
b) přístup na základě objemu plateb (dále jen „přístup B“), nebo
c) přístup základního ukazatele (dále jen „přístupC“).
(2) Hybridní instituce uplatní některý z přístupů pouze na činnosti podle
§ 8 zákona.
§ 40
Přístup A
(1) Kapitálový požadavek podle přístupu A se rovná 10 % ze součtu
režijních nákladů za bezprostředně předcházející účetní období; režijními náklady
se rozumí
a) náklady na odpisy hmotného a nehmotného majetku a
b) správní náklady17) nebo výkonová spotřeba, osobní náklady a daně
a poplatky18).
(2) Pokud došlo oproti bezprostředně předcházejícímu účetnímu období
k významné změně v činnosti platební instituce, která stanovuje kapitálový požadavek
přístupem A, může Česká národní banka v odůvodněných případech umožnit úpravu ve
výpočtu tohoto kapitálového požadavku.
(3) Platební instituce, která začala vykonávat svoji činnost v průběhu
běžného účetního období, stanovuje kapitálový požadavek přístupem A ve výši 10 %
ze součtu režijních nákladů plánovaných pro běžné účetní období, případně upravených
podle požadavků České národní banky.
§ 41
Přístup B
(1) Kapitálový požadavek stanovený přístupem B se rovná součinu koeficientu
podle § 43 a částky, která se stanoví jako součet
a) 4 % z části objemu plateb nepřesahující částku odpovídající 5
000 000 eur,
b) 2,5 % z části objemu plateb vyšší než částka odpovídající 5 000
000 eur a nepřesahující částku odpovídající 10 000 000 eur,
c) 1 % z části objemu plateb vyšší než částka odpovídající 10 000
000 eur a nepřesahující částku odpovídající 100 000 000 eur,
d) 0,5 % z části objemu plateb vyšší než částka odpovídající 100
000 000 eur a nepřesahující částku odpovídající 250 000 000 eur a
e) 0,25 % z části objemu plateb přesahující částku odpovídající 250
000 000 eur.
(2) V období od 31. prosince do 30. prosince následujícího roku se částka
v eurech podle odstavce 1 přepočítává na částku v korunách českých kurzem devizového
trhu, který Česká národní banka vyhlásila jako poslední v říjnu toho roku, v němž
období začíná.
(3) Objem plateb představuje jednu dvanáctinu celkové částky platebních
transakcí provedených platební institucí v bezprostředně předcházejícím účetním období.
(4) Pokud platební instituce začala vykonávat svoji činnost až v průběhu
běžného účetního období, stanoví objem plateb na základě svého plánu, případně upraveného
podle požadavků České národní banky.
§ 42
Přístup C
(1) Kapitálový požadavek stanovený přístupem C se rovná součinu koeficientu
podle § 43 a částky, která se stanoví jako součet
a) 10 % z hodnoty relevantního ukazatele nepřesahující částku odpovídající
2 500 000 eur,
b) 8 % z hodnoty relevantního ukazatele vyšší než částka odpovídající
2 500 000 eur a nepřesahující částku odpovídající 5 000 000 eur,
c) 6 % z části hodnoty relevantního ukazatele vyšší než částka odpovídající
5 000 000 eur a nepřesahující částku odpovídající 25 000 000 eur,
d) 3 % z části hodnoty relevantního ukazatele vyšší než částka odpovídající
25 000 000 eur a nepřesahující částku odpovídající 50 000 000 eur a
e) 1,5 % z části hodnoty relevantního ukazatele přesahující částku
odpovídající 50 000 000 eur.
(2) Relevantní ukazatel se rovná součtu úrokových výnosů, úrokových
nákladů, výnosů z poplatků a provizí a ostatních provozních výnosů a při výpočtu
se postupuje takto:
a) relevantní ukazatel je počítán na základě 12 měsíčních sledování
z údajů ke konci posledního dvanáctiměsíčního účetního období,
b) každá položka se zohledňuje v odpovídající kladné, anebo záporné
hodnotě,
c) do výpočtu hodnoty relevantního ukazatele se nezahrnují mimořádné
a nepravidelné výnosy a
d) hodnotu relevantního ukazatele lze snížit o náklady na outsourcing
poskytovaný osobou, nad níž příslušný orgán dohledu vykonává srovnatelný dohled.
(3) Pokud platební instituce začala vykonávat svoji činnost až v průběhu
běžného účetního období, stanoví relevantní ukazatel na základě svého plánu, případně
upraveného podle požadavků České národní banky.
(4) Pokud hodnota relevantního ukazatele podle odstavce 2 je nižší než
80 % z průměru hodnot relevantních ukazatelů za poslední 3 účetní období, jako hodnota
relevantního ukazatele se pro účely určení kapitálového požadavku podle odstavce
1 použije 80 % z průměru hodnot relevantních ukazatelů za poslední 3 účetní období.
(5) V období od 31. prosince do 30. prosince následujícího roku se částka
v eurech podle odstavce 1 přepočítává na částku v korunách českých kurzem devizového
trhu, který Česká národní banka vyhlásila jako poslední v říjnu toho roku, v němž
období začíná.
§ 43
Koeficient
Koeficient, který se používá při uplatnění přístupu B nebo C, je
a) 0,5, poskytuje-li platební instituce pouze platební službu podle
§ 3 odst. 1 písm. f) zákona,
b) 0,8, poskytuje-li platební instituce platební službu podle § 3
odst. 1 písm. g) zákona, a
c) 1, poskytuje-li platební instituce některou z platebních služeb
podle § 3 odst. 1 písm. a) až e) zákona.
Díl 2
Kapitálová přiměřenost instituce elektronických peněz
(K § 52a odst. 5 zákona)
§ 44
Výpočet kapitálové přiměřenosti
Pro účely výpočtu kapitálové přiměřenosti instituce elektronických peněz
se stanoví výše kapitálu podle § 45 a výše kapitálového požadavku ke krytí rizik
jako součet kapitálových požadavků podle § 46 a 47.
§ 45
Výpočet výše kapitálu
Pro výpočet výše kapitálu instituce elektronických peněz platí obdobně
§ 33 až 38.
§ 46
Výpočet kapitálového požadavku ke krytí rizik spojených s vydáváním elektronických
peněz
(1) Kapitálový požadavek ke krytí rizik spojených s vydáváním elektronických
peněz se rovná 2 % z průměru elektronických peněz v oběhu.
(2) Pokud nelze určit, jaká část peněžních prostředků předaných držitelem
instituci elektronických peněz je určena pro činnost podle § 46 odst. 2 písm. b)
zákona, vychází se při určení průměru elektronických peněz v oběhu z takové části
těchto peněžních prostředků, která odpovídá spolehlivému odhadu na základě údajů
z předchozích období.
(3) Pokud instituce elektronických peněz vydává elektronické peníze po
dobu kratší než 6 kalendářních měsíců, rovná se tento kapitálový požadavek 2 % z
průměru elektronických peněz v oběhu stanovených na základě jejího obchodního plánu,
případně upraveného podle požadavků České národní banky.
HLAVA III
INVESTIČNÍ OMEZENÍ
§ 48
(K § 20 odst. 4 a § 52e odst. 4 zákona)
Aktivy s nízkým rizikem se rozumí
a) dluhové cenné papíry, které by podle standardizovaného přístupu pro úvěrové riziko
podle nařízení obdržely rizikovou váhu do výše 50 %19), a
b) cenné papíry vydané standardním fondem22), který investuje výhradně do cenných
papírů podle písmena a).
HLAVA IV
NĚKTERÉ INFORMACE A PODKLADY PŘEDKLÁDANÉ ČESKÉ NÁRODNÍ BANCE
§ 49
Oznámení o poskytování platebních služeb prostřednictvím obchodního zástupce
(K § 23 odst. 3 a § 52h odst. 4 zákona)
(1) Platební instituce podává oznámení o úmyslu poskytovat platební služby
prostřednictvím obchodního zástupce poskytujícího platební služby na území České
republiky na tiskopise, jehož vzor je uveden v příloze č. 8 k této vyhlášce.
(2) Současně s oznámením podle odstavce 1 platební instituce zasílá
a) údaje o obchodních zástupcích, a to v rámci plnění informační povinnosti
podle zákona a vyhlášky upravující předkládání informací platebními institucemi České
národní bance20),
b) kopie dokladů podle § 4 odst. 1 písm. e) prokazujících důvěryhodnost,
odbornou způsobilost a dostatečnou zkušenost každého obchodního zástupce, který je
fyzickou osobou, a každé vedoucí osoby obchodního zástupce, který je právnickou osobou,
o nichž je podána informace podle písmene a),
c) prohlášení, jehož vzor je uveden v příloze č. 8 k této vyhlášce,
že řídicí a kontrolní systém každého obchodního zástupce, o kterém je podána informace
podle písmene a), je vhodný z hlediska dodržování povinností souvisejících s bojem
proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu.
(3) Doklady podle odstavce 2 písm. b) lze nahradit prohlášením, jehož vzor
je uveden v příloze č. 8 k této vyhlášce, že u každého obchodního zástupce, který
je fyzickou osobou, a u každé vedoucí osoby obchodního zástupce, který je právnickou
osobou, o nichž je podávána informace podle odstavce 2 písm. a), platební instituce
ověřila důvěryhodnost, odbornou způsobilost a dostatečnou zkušenost této osoby podle
kritérií pro posuzování důvěryhodnosti, odborné způsobilosti a dostatečné zkušenosti.
Pokud bude mít Česká národní banka pochybnosti, že některá z osob, o nichž je podána
informace podle odstavce 2 písm. a), není důvěryhodná, odborně způsobilá nebo dostatečně
zkušená, vyzve platební instituci k předložení dokladů podle odstavce 2 písm. b).
Platební instituce předloží požadované doklady České národní bance bez zbytečného
odkladu, nejpozději však do 15 dnů ode dne doručení výzvy České národní banky.
(4) Platební instituce předkládá informace a podklady podle odstavců 1
až 3 České národní bance v elektronické podobě.
(5) Pokud má platební instituce v úmyslu poskytovat platební služby prostřednictvím
obchodního zástupce v hostitelském členském státě, postupuje podle § 53.
(6) Instituce elektronických peněz postupuje při podávání oznámení o poskytování
platebních služeb prostřednictvím obchodního zástupce podle odstavců 1 až 5 obdobně.
§ 50
Oznámení o výkonu některých činností prostřednictvím jiné osoby
(K § 26 odst. 4 a § 52j odst. 4 zákona)
(1) Platební instituce, která má v úmyslu svěřit výkon některých činností
vztahujících se k poskytování platebních služeb jiné osobě, podává oznámení na tiskopise,
jehož vzor je uveden v příloze č. 9 k této vyhlášce.
(2) S oznámením platební instituce dále předkládá návrh smlouvy mezi platební
institucí a osobou, které bude svěřen výkon dohodnutých činností.
(3) Instituce elektronických peněz, která má v úmyslu svěřit výkon některých
provozních činností vztahujících se k vydávání elektronických peněz nebo k poskytování
platebních služeb jiné osobě, postupuje při podávání oznámení podle odstavců 1 a
2 obdobně.
Oznámení o výkonu činnosti v hostitelském členském státě
§ 51
Platební instituce podává oznámení o úmyslu vykonávat činnosti podle
§ 8 zákona v hostitelském členském státě prostřednictvím pobočky na tiskopise, jehož
vzor je uveden v příloze č. 10 k této vyhlášce, s tím, že neuvádí informace uvedené
v částech B a C tohoto tiskopisu.
§ 52
Platební instituce, která má v úmyslu vykonávat činnosti podle § 8 zákona
v hostitelském členském státě bez založení pobočky, podává oznámení na tiskopise,jehož
vzor je uveden v příloze č. 10 k této vyhlášce, s tím, že neuvádí informace uvedené
v bodu 7 a částech A až C tohoto tiskopisu.
§ 53
Platební instituce, která má v úmyslu vykonávat činnosti podle § 8 zákona
prostřednictvím obchodního zástupce v hostitelském členském státě, podává oznámení
na tiskopise, jehož vzor je uveden v příloze č. 10 k této vyhlášce, s tím, že neuvádí
informace uvedené v bodu 7 a v části A tohoto tiskopisu.
Oznámení o změně údajů uvedených v žádosti o povolení k činnosti platební
instituce, k činnosti instituce elektronických peněz, v žádosti o zápis do registru
poskytovatelů platebních služeb malého rozsahu a vydavatelů elektronických peněz
malého rozsahu
(K § 11 odst. 2, § 48 odst. 4, § 39 odst. 2 a § 56 odst. 2 zákona)
§ 55
(1) Platební instituce podává oznámení o změně údajů uvedených v žádosti
o povolení k činnosti nebo jejích přílohách na tiskopise, jehož vzor je uveden v
příloze č. 1 k této vyhlášce. Součástí oznámení jsou ty doklady a informace podle
§ 3 odst. 2 až 7, které tyto změny dosvědčují.
(2) Dochází-li ke změně osoby s kvalifikovanou účastí na platební
instituci nebo k jejímu ovládnutí a touto osobou je instituce, finanční instituce
nebo jiná osoba vykonávající činnost na finančním trhu se sídlem v členském státě
a nad touto osobou je vykonáván dohled ve státě jejího sídla, oznamovatel předkládá
oznámení o změně údajů uvedených v žádosti o povolení k činnosti platební instituce
nebo jejích přílohách na tiskopise, jehož vzor je uveden v příloze č. 1, a dále
a) údaje o této osobě podle § 2 písm. m),
b) originál dokladu o oprávnění k podnikání,
c) originál vyjádření orgánu, který vykonává dohled nad osobou s
kvalifikovanou účastí na oznamovateli, o tom, že mu není známo, že by osoba s kvalifikovanou
účastí na oznamovateli nebyla důvěryhodná,
d) popis skutečnosti, na základě které se osoba stává osobou ovládající platební
instituci, pokud dochází k ovládnutí.
(3) Instituce elektronických peněz, nejde-li o oznámení nabýt nebo zvýšit
kvalifikovanou účast na instituci elektronických peněz nebo ji ovládnout podle §
52b zákona ve spojení s § 7 a 8, podává oznámení o změně údajů uvedených v žádosti
o povolení k činnosti instituce elektronických peněz nebo jejích přílohách na tiskopise,
jehož vzor je uveden v příloze č. 5 k této vyhlášce. Součástí oznámení jsou ty doklady
a informace podle § 6 odst. 2 až 7, které tyto změny dosvědčují.
§ 56
(1) Poskytovatel platebních služeb malého rozsahu podává oznámení o změně
údajů uvedených v žádosti o zápis do registru poskytovatelů platebních služeb malého
rozsahu nebo jejích přílohách podle § 5 odst. 2 až 4 na tiskopise, jehož vzor je
uveden v příloze č. 4 k této vyhlášce. Součástí oznámení jsou doklady tyto změny
dosvědčující.
(2) Vydavatel elektronických peněz malého rozsahu podává oznámení o změně
údajů uvedených v žádosti o zápis do registru vydavatelů elektronických peněz malého
rozsahu nebo jejích přílohách podle § 11 odst. 2 až 4 na tiskopise, jehož vzor je
uveden v příloze č. 7 k této vyhlášce. Součástí oznámení jsou doklady tyto změny
dosvědčující.
ČÁST ČTVRTÁ
SPOLEČNÁ A ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ
§ 57
Společná ustanovení
(1) Česká národní banka uveřejňuje vzory tiskopisů stanovených touto vyhláškou
způsobem umožňujícím dálkový přístup.
(2) Pravost podpisu na žádosti, oznámení a dotazníku musí být úředně ověřena.
(3) Je-li osoba zastoupena, je přílohou žádosti nebo oznámení plná moc nebo
jiná listina prokazující oprávnění zastupovat. Pravost podpisu zmocnitele musí být
úředně ověřena.
(4) Místo originálu dokladu lze předložit jeho úředně ověřenou kopii.
(5) Pokud povaha věci vylučuje předložení přílohy žádosti nebo oznámení nebo
uvedení údaje a není-li to z žádosti nebo oznámení dostatečně zjevné, uvede žadatel
nebo oznamovatel tuto skutečnost v žádosti nebo oznámení společně s důvody, pro které
nelze přílohu předložit nebo údaj uvést, a tyto důvody přiměřeně doloží.
(6) Žadatel nebo oznamovatel se namísto předložení předepsané přílohy může
odvolat na přesně identifikovaný dokument, který v posledních 3 letech předložil
České národní bance a který splňuje požadavky stanovené touto vyhláškou.
(7) Cizí veřejná listina, která je přílohou žádosti nebo oznámení, nemusí
být opatřena vyšším ověřením listin (superlegalizována) nebo opatřena apostilou v
souladu s příslušnou mezinárodní smlouvou21), pokud byla vydána orgánem veřejné moci
a) členského státu, nebo
b) cizího státu, se kterým má Česká národní banka uzavřenu dohodu o spolupráci;
seznam těchto orgánů uveřejní Česká národní banka způsobem umožňujícím dálkový přístup.
(8) Pokud žadatel v žádosti nedokládá splnění některého požadavku z důvodu
přednostní aplikace mezinárodní smlouvy, která je součástí českého právního řádu,
označí tuto mezinárodní smlouvu, včetně ustanovení, jehož aplikace se dovolává.
Příloha 1
Žádost o povolení k činnosti platební instituce
Oznámení změny údajů uvedených v žádosti o povolení k činnosti platební instituce
Příloha 2
Dotazník k posouzení vedoucí osoby platební instituce nebo instituce elektronických
peněz a jiných osob
Příloha 4
Žádost o zápis do registru poskytovatelů platebních služeb malého rozsahu
Oznámení změny údajů uvedených v žádosti o zápis do registru poskytovatelů
platebních služeb malého rozsahu
Pozn. ASPI: tabulky 2, 5c a 5d byly upraveny vyhláškou č.
382/2016 Sb.Příloha 5
Žádost o povolení k činnosti instituce elektronických peněz
Oznámení změny údajů uvedených v žádosti o povolení k činnosti instituce elektronických
peněz
Příloha 6
Oznámení záměru nabýt nebo zvýšit kvalifikovanou účast na instituci elektronických
peněz/ovládnout instituci elektronických peněz
Oznámení záměru ovládnout instituci elektronických peněz
Příloha 7
Žádost o zápis do registru vydavatelů elektronických peněz malého rozsahu
Oznámení změny údajů uvedených v žádosti o zápis do registru vydavatelů elektronických
peněz malého rozsahu
Pozn. ASPI: tabulky 2, 4c a 4d byly upraveny vyhláškou č.
382/2016 Sb.Příloha 11
Oznámení záměru snížit nebo pozbýt kvalifikovanou účast
Oznámení záměru přestat ovládat instituci elektronických peněz
Příloha 12
Dotazník k posouzení vedoucí osoby poskytovatele platebních služeb malého rozsahu
a vydavatele elektronických peněz malého rozsahu
Guvernér:
Ing. Singer, Ph.D., v. r.
1) Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2009/110/ES ze dne 16. září 2009 o přístupu
k činnosti institucí elektronických peněz, o jejím výkonu a o obezřetnostním dohledu
nad touto činností, o změně směrnice 2005/48/ES a o zrušení směrnice 2000/46/ES.
Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2007/64/ES ze dne 13. listopadu 2007 o platebních
službách na vnitřním trhu, kterou se mění směrnice 97/7/ES, 2002/65/ES, 2005/60/ES
a 2006/48/ES a zrušuje směrnice 97/5/ES.
2) Například zákon č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník, ve znění pozdějších předpisů,
zákon č. 15/1998 Sb., o dohledu v oblasti kapitálového trhu a o změně a doplnění
dalších zákonů, zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon),
ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 252/1997 Sb., o zemědělství, ve znění pozdějších
předpisů.
3) Například zákon č. 256/2004 Sb., o podnikání na kapitálovém trhu, ve znění
pozdějších předpisů.
4) Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů.
5) § 34 zákona č. 190/2004 Sb., o dluhopisech, ve znění pozdějších předpisů.
6) § 18 zákona o účetnictví.
7) Například zákon č. 182/2006 Sb., o úpadku a způsobech jeho řešení (insolvenční
zákon), ve znění pozdějších předpisů.
8) § 74 až 77 zákona č. 90/2012 Sb., o obchodních společnostech a družstvech (zákon
o obchodních korporacích).
9) § 19 zákona č. 21/1992 Sb., o bankách, ve znění pozdějších předpisů.
10) § 66a obchodního zákoníku.
11) § 2 písm. c) zákona č. 93/2009 Sb., o auditorech a o změně některých zákonů
(zákon o auditorech).
12) § 2 písm. d) zákona o auditorech.
13) Například zákon o podnikání na kapitálovém trhu.
14) § 61 obchodního zákoníku.
15) Článek 62 písm. a) a b) a články 63 až 65 nařízení.
16) Článek 251, anebo článek 261 nařízení.
17) Vyhláška č. 501/2002 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č.
563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, pro účetní jednotky, které
jsou bankami a jinými finančními institucemi, ve znění pozdějších předpisů.
18) Vyhláška č. 500/2002 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č.
563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, pro účetní jednotky, které
jsou podnikateli účtujícími v soustavě podvojného účetnictví, ve znění pozdějších
předpisů.
19) Článek 336 odst. 1 tabulka č. 1 nařízení.
20) Vyhláška č. 142/2011 Sb., o předkládání informací platebními institucemi,
institucemi elektronických peněz, poskytovateli platebních služeb malého rozsahu
a vydavateli elektronických peněz malého rozsahu České národní bance.
21) Sdělení Ministerstva zahraničních věcí č. 45/1999 Sb., o přístupu k Úmluvě
o zrušení požadavku ověřování cizích veřejných listin.
22) § 94 odst. 1 zákona č. 240/2013 Sb., o investičních společnostech a investičních
fondech.
23) Článek 4 odst. 1 bod 26 nařízení.
23) § 3 odst. 1 písm. k) zákona č. 257/2016 Sb., o spotřebitelském úvěru.