208/2021 Sb., kterým se mění nařízení vlády č. 278/2008 Sb., o obsahových náplních jednotlivých živností, ve znění pozdějších předpisů

Schválený:
208/2021 Sb.
NAŘÍZENÍ VLÁDY
ze dne 10. května 2021,
kterým se mění nařízení vlády č. 278/2008 Sb., o obsahových náplních jednotlivých živností, ve znění pozdějších předpisů
Vláda nařizuje podle § 73a zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění zákona č. 130/2008 Sb., zákona č. 274/2008 Sb. a zákona č. 155/2010 Sb.:
Čl.I
Nařízení vlády č. 278/2008 Sb., o obsahových náplních jednotlivých živností, ve znění nařízení vlády č. 288/2010 Sb., nařízení vlády č. 368/2012 Sb., nařízení vlády č. 365/2013 Sb., nařízení vlády č. 155/2016 Sb., nařízení vlády č. 178/2017 Sb. a nařízení vlády č. 143/2019 Sb., se mění takto:
1. V přílohách č. 1 až 4 se části "OBSAH" zrušují.
2. V příloze č. 2 se u živnosti "Obchod se zvířaty určenými pro zájmové chovy" ve sloupci "Obsahová náplň živnosti" slova "psů, koček," zrušují.
3. V příloze č. 2 u živnosti "Činnost účetních poradců, vedení účetnictví, vedení daňové evidence" text ve sloupci "Obsahová náplň živnosti" zní:
    "Poradenství ve věcech vedení účetnictví a daňové
 evidence v rámci právních předpisů, a dále pak zejména ve
 věcech obsahového vymezení složek majetku a dluhů
 v daňové evidenci, ve věcech vykazování podle českých
 účetních předpisů, ve věcech vykazování podle
 mezinárodních účetních standardů, ve věcech tvorby
 vnitřních předpisů účetní jednotky upravujících vybrané
 skutečnosti nezbytné pro vedení účetnictví, při přechodu
 z účetnictví na jednoduché účetnictví a z jednoduchého
 účetnictví na účetnictví, při přechodu z daňové evidence
 na účetnictví a z účetnictví na daňovou evidenci, ve
 věcech používání Českých účetních standardů,
 mezinárodních účetních standardů a jiných obecně
 uznávaných účetních zásad, ve věcech provádění analýz
 finanční situace a výkonnosti účetních jednotek, při
 zpracování podkladů (návodu) pro systém vedení účetnictví
 nebo daňové evidence a při koncipování systémových řešení
 pro programové vedení účetnictví nebo daňové evidence.
 Vedení účetnictví spočívající podle zákona o účetnictví
 zejména v účtování podvojnými zápisy v souladu s účetními
 metodami, vedení účetních knih, provádění inventarizace
 majetku a závazků, používání účetních metod, stanovování
 obsahu syntetických a případně i analytických účtů a
 jejich doplňování v průběhu účetního období do účtového
 rozvrhu, vyhotovování účetních dokladů, sledování
 skutečností, o kterých se neúčtuje na rozvahových účtech
 a na podrozvahových účtech v operativní evidenci,
 organizaci a zaměření vnitropodnikového účetnictví a
 sestavování účetní závěrky a konsolidované účetní
 závěrky. Používání mezinárodních účetních standardů
 spočívající v účetním zachycování skutečností, které jsou
 předmětem požadavků na vykazování podle těchto standardů
 a sestavení účetní závěrky podle zákona o účetnictví a
 jiných právních předpisů. Vedení jednoduchého účetnictví,
 zejména zachycování skutečností, které jsou předmětem
 jednoduchého účetnictví, účetními doklady v účetních
 knihách v souladu s účetními metodami, vedení účetních
 knih, provádění inventarizace majetku a závazků,
 používání účetních metod včetně metod přechodu
 z jednoduchého účetnictví na účetnictví vedené v plném
 nebo zjednodušeném rozsahu a naopak, vyhotovování
 účetních dokladů a sestavování přehledu o majetku a
 závazcích a přehledu o příjmech a výdajích. Další
 činnosti vztahující se k vedení účetnictví, a to zejména
 sestavování Pomocného analytického přehledu, Pomocného
 konsolidačního přehledu nebo Pomocného konsolidačního
 záznamu pro vybrané účetní jednotky. Vedení daňové
 evidence podle zákona o daních z příjmů spočívající
 zejména ve vedení evidence o příjmech a výdajích
 v členění potřebném pro zjištění základu daně, vedení
 evidence o majetku a dluzích a ve zjišťování skutečného
 stavu zásob, hmotného majetku a pohledávek a dluhů.
     V rámci živnosti lze dále provádět mzdovou agendu
 spočívající například ve zpracování a výpočtu mezd,
 platů, odměn, cestovních a dalších náhrad včetně
 zákonných srážek, zejména výpočtu pojistného na sociální
 zabezpečení, pojistného na veřejné zdravotní pojištění,
 záloh na daň z příjmů fyzických osob a exekučních srážek.
 Vedení ostatních evidencí pro daňové účely. V rámci
 živnosti lze rovněž sestavovat výroční zprávy.".
4. V příloze č. 2 se do sloupce "Živnost" za živnost "Činnost účetních poradců, vedení účetnictví, vedení daňové evidence" vkládá nová živnost, která zní:
"Realitní zprostředkování", a k ní se do sloupce "Obsahová náplň živnosti" vkládá text, který zní:
    "Činnosti spočívající ve vyhledání toho, kdo má zájem
 o uzavření realitní smlouvy se zájemcem, poskytnutí
 inzertní služby realitního obchodu, posouzení stavu
 nemovité věci a zpracování návrhu nabídkové ceny,
 zpracování marketingu nemovité věci, zajištění prohlídky
 nemovité věci, obstarání stavebně technické dokumentace
 související s nemovitou věcí, zprostředkování poskytnutí
 právních služeb, zprostředkování uzavření realitní
 smlouvy, zprostředkování úschovy peněžních prostředků za
 účelem zajištění plnění z realitní smlouvy za podmínek
 stanovených zákonem o realitním zprostředkování a
 v poskytování úschovy peněžních prostředků za účelem
 zajištění plnění z realitní smlouvy za podmínek
 stanovených zákonem o realitním zprostředkování.".
5. V příloze č. 4 ve sloupci "Obor činnosti" bod 58 zní:
"58. Nákup, prodej, správa a údržba nemovitostí" a ve sloupci "Obsahová náplň oboru činnosti" se ve větě první slova " , zprostředkování nákupu, prodeje a pronájmu nemovitostí, bytů a nebytových prostor" zrušují a ve větě poslední se za slova "Obsahem činnosti dále není" vkládají slova "realitní zprostředkování,".
6. V příloze č. 4 se ve sloupci "Obor činnosti" za bod 79 vkládá nový bod 80, který zní:
"80. Poskytování služeb pro právnické osoby a svěřenské fondy", a k němu se ve sloupci "Obsahová náplň oboru činnosti" vkládá text, který zní:
    "Jednání za klienta při řízení nebo provozování obchodní
korporace, podnikatelského seskupení nebo jiného jim obdobného
útvaru. Jednání za klienta při získávání a shromažďování peněžních
prostředků nebo jiných penězi ocenitelných hodnot za účelem založení,
řízení nebo ovládání obchodní korporace, podnikatelského seskupení
nebo jiného jim obdobného útvaru. Jednání za klienta při zakládání
nebo správě svěřenského fondu nebo jemu svou strukturou nebo funkcemi
podobného zařízení řídícího se právem jiného státu (dále jen
"svěřenský fond"). Jednání za klienta při získávání a shromažďování
peněžních prostředků nebo jiných penězi ocenitelných hodnot pro
svěřenský fond za účelem jeho založení nebo správy. Zakládání
právnických osob a s tím spojené služby, včetně zprostředkování
sepsání zakládací listiny, společenské smlouvy nebo stanov, správy
vkladů a zajištění zápisu do veřejného rejstříku. Zakládání
právnických osob za účelem převodu podílů v nich klientovi. Služby
spojené se vznikem svěřenského fondu, včetně zajištění zápisu
svěřenského fondu do evidence svěřenských fondů, zprostředkování
uzavření smlouvy o vyčlenění majetku jeho svěřením do správy
svěřenského správce, sepsání takové smlouvy nebo pořízení pro případ
smrti, jímž dochází k vyčlenění majetku jeho svěřením do správy
svěřenského správce nebo sepsání statutu svěřenského fondu. Dočasné
jednání za právnickou osobu související s jejím vznikem, včetně
jednání jménem právnické osoby před jejím vznikem. Výkon činnosti
správce vkladů. Dočasný výkon funkce svěřenského správce
v souvislosti se vznikem svěřenského fondu. Poskytování prostor pro
umístění sídla právnické osoby, nejedná-li se o prostory pro umístění
skutečného sídla, administrativní služby spojené s umístěním sídla
právnické osoby v těchto prostorách, jako je zápis sídla do veřejného
rejstříku         nebo přebírání pošty. Výkon akcionářských práv pro klienta,
který není právnickou osobou, jejíž cenné papíry jsou přijaty
k obchodování na evropském regulovaném trhu a která podléhá
požadavkům na zveřejnění informací rovnocenným požadavkům práva
Evropské unie.
     Obsahem činnosti není činnost notářů, osob oprávněných k výkonu
advokacie podle zákona o advokacii, osob zabývajících se
obhospodařováním nebo administrací investičního fondu anebo
zahraničního investičního fondu, poskytování investičních služeb,
poskytování platebních služeb, realitní zprostředkování, pronájem
nemovitostí, bytů a nebytových prostor.".
Dosavadní bod 80 se označuje jako bod 81.
7. V příloze č. 4 se ve sloupci "Obor činnosti" za bod 80 vkládá nový bod 81, který zní:
"81. Poskytování služeb spojených s virtuálním aktivem", a k němu se ve sloupci "Obsahová náplň oboru činnosti" vkládá text, který zní:
    "Nákup, prodej, směna, uchovávání, správa pro jiného, převádění
nebo zprostředkování nákupu nebo prodeje virtuálního aktiva podle
zákona o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné
činnosti a financování terorismu. Emise virtuálního aktiva. Zápůjčka
virtuálního aktiva jiná než spotřebitelský úvěr. Poskytování
finančních služeb týkajících se nabídky nebo prodeje virtuálního
aktiva. Poskytování jiné obdobné služby spojené s virtuálním aktivem.
     Obsahem činnosti není samotná těžba virtuálního aktiva ani
potvrzování transakcí s virtuálním aktivem.".
Dosavadní bod 81 se označuje jako bod 82.
Čl.II
Účinnost
Toto nařízení nabývá účinnosti dnem 1. července 2021.
Předseda vlády:
Ing. Babiš v. r.
Místopředseda vlády, ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy:
doc. Ing. Havlíček, Ph.D., MBA, v. r.

Související dokumenty