106/1974 Sb.
VYHLÁŠKA
federálního ministerstva financí
ze dne 6. listopadu 1974,
kterou se provádí zákon o zemědělské dani
Změna: 62/1977 Sb.
Změna: 113/1979 Sb.
Federální ministerstvo financí stanoví podle § 57
a k provedení § 7 odst. 2, § 8 písm. b), § 15 odst. 1 a 2, § 50
odst. 6 zákona č. 103/1974 Sb., o zemědělské dani (dále jen
"zákon"):
Čl.1
(k § 2 zákona)
(1) Zemědělská půda, které bylo užito k jiným účelům (např.
k zalesnění, k zastavění, k dopravě) je vyňata ze zdanění počínaje
rokem, který následuje po roce, ve kterém byla půda odňata
natrvalo zemědělské výrobě rozhodnutím příslušného orgánu, na
jehož základě bude pozemek vyňat z evidence nemovitostí jako
zemědělská půda.
(2) Hospodářsky využívanými vodními plochami jsou rybníky
s chovem ryb, pozemky rybníků, které jsou letněny, a vodní plochy,
v nichž se pěstují řasy, rákos, orobinec nebo ostatní technické
vodní rostliny.
Čl.2
(k § 3 zákona)
(1) Poplatník uplatní nárok na osvobození od daně v daňovém
přiznání nebo oznámení.
(2) Za rekultivované se považují ty pozemky, které jsou
v evidenci nemovitostí vedeny jako zemědělská půda a na nichž se
před rekultivací dolovalo, povrchově těžilo, nebo šlo o úvozy,
cesty apod. Dále jsou to pozemky vedené v evidenci nemovitostí
jako zemědělská půda, které nebyly obdělávány pro značný stupeň
jejich znehodnocení (např. náletem semen stromů) a které po
rekultivaci jsou opět vhodné pro zemědělskou výrobu.
(3) Jestliže byly některé pozemky zčásti osázeny ušlechtilými
druhy vinné révy a zčásti hybridy, osvobodí se jen část výměry
připadající na ušlechtilé druhy vinné révy, pokud činí alespoň
1/4 ha.
(4) Za intenzívní ovocné sady se považují pozemky, na nichž
byly vysázeny čtvrtkmeny, zákrsky nebo vřetena.
(5) Pozemky dočasně odňaté zemědělské výrobě (např. na
skládku, k těžbě písku) jsou osvobozeny od daně počínaje rokem,
který následuje po roce, ve kterém byla půda rozhodnutím
příslušného okresního národního výboru dočasně odňata zemědělské
výrobě.
(6) Za pozemky ve správě a užívání národních výborů a jejich
rozpočtových organizací včetně orgánů státní památkové péče
a ochrany přírody se považují ty, které jsou v jejich přímém
užívání.
Čl.3
(k § 4 zákona)
(1) Poplatníky daně z pozemků jsou organizace a občané, kteří
jsou zapsáni v evidenci nemovitostí 1) jako uživatelé pozemků.
Není-li v evidenci nemovitostí uživatel pozemků zapsán, je
poplatníkem ten, kdo pozemky skutečně užívá.
(2) Je-li v evidenci nemovitostí zapsána jako uživatel
společenská organizace nebo její organizační složka (ovocnářský
a zahrádkářský svaz, svaz chovatelů drobného hospodářského
zvířectva apod.), která přenechala pozemek svým členům k zřízení
zahrádky, jsou poplatníkem daně jednotliví členové.
Čl.4
(k § 5 zákona)
Pozemek je určen k rekreačním účelům (§ 5 odst. 2 písm. b)
zákona), jestliže na něm je nebo bude postavena rekreační chata
nebo je-li na něm zřízena zahrádka sloužící k rekreaci.
Čl.5
(k § 7 zákona)
(1) Za pozemky, kterých nelze plně využívat k zemědělské
výrobě, se považují poddolované plochy, letištní pozemky, vojenská
pásma, trvale zamokřené pozemky přesahující 5 % z celkové výměry,
pozemky poškozené účinky exhalací, pozemky devastované a pozemky
v ochranných pásmech zřízených podle zvláštních předpisů. 2)
(2) O snížení nebo prominutí daně rozhoduje orgán
vykonávající správu daně na žádost poplatníka; přitom přihlíží
zejména k tomu, do jaké míry nelze pozemky plně využívat
k zemědělské výrobě, po jakou dobu v roce byly pozemky odňaty
zemědělské výrobě (§ 3 písm. c) zákona) v jakém rozsahu byla
zaplavením poškozena nebo zničena úroda, jak dlouho v roce se
prováděly na pozemcích vodohospodářské úpravy apod.
Čl.6
(k § 8 zákona)
Dalšími státními hospodářskými organizacemi zemědělské výroby
a zemědělských služeb (§ 8 písm. b) zákona), které jsou poplatníky
daně ze zisku, jsou
1. šlechtitelské a semenářské statky a podniky,
2. velkovýkrmny,
3. strojní a traktorové stanice,
4. opravny zemědělských strojů,
5. zemědělské zásobovací a nákupní podniky, Zemědělské potřeby,
n. p., Agroservis, n. p., Tachov (organizace zemědělského
zásobování a nákupu),
6. státní plemenářské podniky,
7. státní rybářství,
8. biovety,
9. okresní zemědělské stavební podniky,
10. Chmelařství, o. p., Žatec,
11. Sempra, o. p., Praha,
12. Semex, zeleninové a kvetinové semená, n. p., Bratislava,
13. Rašelinové závody, n. p., Bratislava,
14. Rašelina, n. p., Soběslav,
15. Podnik pre šľachtenie a rozmnožovanie hydiny, n. p.,
Chorvátsky Grob,
16. Drůbežnictví Xaverov, o. p., Horní Počernice,
17. Hydinársky štátny majetok, o. p., Bratislava,
18. Majetok stálej celoštátnej poľnohospodárskej výstavy, n. p.,
Nitra,
19. zrušeno
20. zrušeno
21. Velkochov laboratorních zvířat, n. p., Praha-Lysolaje.
Čl.7
(k § 9 zákona)
(1) Za nově budované společné zemědělské podniky
a agrochemické podniky se považují podniky, které vznikly po
1. 1. 1975, s výjimkou těch, na které přešel majetek zaniklých
organizací.
(2) Společným zemědělským podnikem s převážně zemědělskou
výrobou je ten, u kterého tržby z rostlinné a živočišné výroby
činily v roce rozhodném pro zdanění více než 50 % z celkových
tržeb (čl. 12 odst. 3); přitom se nepřihlíží k investicím
pořizovaným ve vlastní režii.
(3) Skutečnosti rozhodné pro osvobození uvede poplatník
v daňovém přiznání.
(4) Pětiletá doba osvobození končí posledního dne měsíce,
v němž uplynulo 60 měsíců ode dne vzniku organizace.
Čl.8
(k § 11 zákona)
Podíl na zisku (ztrátě), tržbách, výnosech a nákladech (§ 11
odst. 4 zákona) se na jednotlivé sdružené organizace rozděluje
způsobem sjednaným ve smlouvě o kooperaci; 3) není-li způsob
rozdělování tržeb, výnosů a nákladů takto stanoven, rozdělují se
ve stejném poměru jako zisk.
Čl.9
(k § 12 zákona)
(1) Příspěvky a subvence (§ 12 odst. 1 písm. a) zákona),
k jejichž úhradě není poplatník podle právních předpisů povinen,
jsou ty, které poskytuje na základě dobrovolně přijatého závazku,
jako např. příspěvky dobrovolným zájmovým nebo účelovým sdružením,
nikoliv však např. příspěvky placené v povinné výši generálním
ředitelstvím na úhradu nákladů jejich činnosti. Za příspěvky
placené podle předpisů se považují rovněž členské příspěvky
placené v povinné výši svazům družstevních rolníků.
(2) Za jiná bezúplatná věnování se považují též náklady na
pohoštění a dary nad stanovený limit. U družstevních organizací
(§ 8 odst. a) zákona) se za stanovený limit považuje částka
vymezená při projednávání plánu příslušnou okresní zemědělskou
správou v dohodě s okresním národním výborem.
(3) Za placené penále se považuje též penále za nevrácení
obalů. 4)
(4) Dotacemi a subvencemi určenými k úhradě nákladů jsou
zejména stabilizační dotace a účelové dotace do provozu a dále
účelové subvence na úhradu výchovy učňů.
Čl.10
(k § 13 zákona)
(1) Odpočitatelnou položkou je daň z pozemků ve výši skutečně
zaplacené ve zdaňovacím období.
(2) zrušen
(3) Odpočitatelnou položkou podle § 13 odst. 2 písm. b)
zákona jsou např. podíly členských organizací na hospodářském
výsledku společných zemědělských podniků a částky přijaté
z přerozdělení prostředků. Odpočitatelnou položkou však nejsou
podíly členských organizací na hospodářském výsledku organizací
osvobozených od daně (§ 9 a § 58 odst. 2 a 3 zákona).
Čl.11
zrušen
Čl.12
zrušen
Čl.13
zrušen
Čl.14
zrušen
Čl.15
(k § 32 zákona)
(1) Za příležitostnou se považuje taková činnost, při níž se
využívá výrobních prostředků sloužících základní zemědělské výrobě
zpravidla v době, kdy jich nemůže být při této výrobě plně
využito, např. povoznictví a přibližování dřeva.
(2) Vedlejší výrobou se rozumí činnost, která je buď
pokračováním základní zemědělské výroby, omezuje-li se na
zpracování výrobků vlastního hospodářství (výroba másla, tvarohu,
hroznového vína apod.), nebo která je příležitostnou výrobou
vykonávanou bez cizích pracovníků, např. domácká výroba dřevěného
nářadí a košikářských výrobků.
(3) Za příležitostnou činnost nebo vedlejší výrobu se
nepovažuje taková činnost nebo výroba, která se provozuje
v samostatných, zvlášť k tomu účelu zřízených provozovnách, nebo
neomezuje-li se na zpracování výrobků vlastního hospodářství,
popř. provozuje-li se v takovém rozsahu, který překračuje rámec
příležitostné a vedlejší činnosti.5)
(4) Byla-li poplatníkovi na běžný rok vyměřena daň z příjmů
občanů ze zemědělské výroby, ale po uplynutí roku se zjistí, že
pěstování zvláštních kultur a specializovaná živočišná výroba
podléhá dani z příjmů obyvatelstva, započtou se zaplacené splátky
na zemědělskou daň na úhradu daně z příjmů obyvatelstva.
Čl.16
(k § 33 zákona)
(1) Průměrné normy výnosnosti platí pro pozemky, na nichž se
provozuje základní zemědělská výroba, s výjimkou pozemků
věnovaných pěstování zvláštních kultur (§ 32 odst. 3 písm. a)
zákona).
(2) Pro zjištění, které ze stanovených průměrných norem
výnosnosti se použije pro výpočet příjmu podrobeného dani, je
rozhodující přírodní stanoviště, v němž leží pozemky (jejich
největší část) sloužící zemědělské výrobě.
(3) Příjem z příležitostné činnosti a vedlejší výroby se
zdaní tak, že vypočtená daň se přiměřeně zvýší podle § 36 odst. 2
písm. a) zákona.
(4) Dani podrobeným příjmem z pozemků věnovaných pěstování
zvláštních kultur a dani podrobeným příjmem ze specializované
živočišné výroby (§ 33 odst. 4 zákona) jsou skutečně dosažené
příjmy z jakéhokoliv prodeje (peněžní příjmy) a hodnota výrobků
spotřebovaných poplatníkem a příslušníky jeho domácnosti anebo
určených k jejich vlastní spotřebě (naturální příjmy) po odečtení
výdajů vynaložených na jejich dosažení, a to v roce, který
předchází roku, na který se daň vyměřuje. Výdaji vynaloženými na
dosažení příjmů nejsou výdaje na zlepšení a rozmnožení majetku
a odpisy pro opotřebení nebo znehodnocení a ztráty na majetku.
(5) Výdaje vynaložené na dosažení příjmů, pokud je poplatník
neprokáže, odečítají se u příjmů z pěstování vinné révy paušální
částkou ve výši 40 %, z pěstování ostatních zvláštních kultur
paušální částkou 30 % a ze specializované živočišné výroby (§ 32
odst. 3 zákona) ve výši 50 % skutečně dosažených příjmů (peněžních
i naturálních).
(6) Pro ocenění naturálních příjmů jsou rozhodné nákupní ceny
platné v roce, který předchází roku, na který se daň vyměřuje.
Jsou-li stanoveny nejnižší nebo rámcové ceny, platí cena nejnižší;
jsou-li stanoveny nejvyšší, platí cena skutečně dosažená.
Čl.17
(k § 36 zákona)
(1) Pro zvýšení nebo snížení daně je rozhodný stav k 1. lednu
roku, na který se daň vyměřuje. Ke změnám, které nastanou během
roku, se nepřihlíží.
(2) Zvýšení daně lze uplatnit, popř. lze daň snížit i tehdy,
provozuje-li zemědělskou výrobu více osob na společný účet,
u nichž alespoň u jedné jsou splněny podmínky pro zvýšení nebo
snížení daně.
(3) Příjmy, které mohou být důvodem k přiměřenému zvýšení
daně až o 50 %, se rozumějí příjmy:
a) z provozování příležitostné činnosti a vedlejší výroby, pokud
úzce souvisí se základní zemědělskou výrobou (§ 32 zákona);
b) z prodeje zemědělských výrobků přímo spotřebitelům, např.
ovoce, zeleniny, živočišných výrobků;
c) neúměrně vysoké; za takové se považují příjmy ze zemědělské
výroby, které podstatně převyšují příjmy vypočtené podle
průměrných norem výnosnosti.
(4) Pro zvýšení daně je rozhodující příjem dosažený v roce,
který předchází roku, na který se daň vyměřuje.
(5) Orgán, vykonávající správu daně může přiměřeně snížit daň
až o 50 %:
a) poplatníku, který k 1. lednu roku, na který se daň vyměřuje,
dokončil 65. rok svého věku;
b) poplatníku se změněnou pracovní schopností, za něhož se pro
účely zemědělské daně považuje poplatník, který pobírá
invalidní nebo částečný invalidní důchod nebo jehož zdravotní
stav odpovídá podmínkám pro přiznání takového důchodu.
Skutečnost odůvodňující změněnou pracovní schopnost prokáže
poplatník předložením výměru o přiznání invalidního nebo
částečně invalidního důchodu a potvrzením poštovního úřadu
o tom, že je mu tento důchod vyplácen; nepobírá-li takový
důchod, prokáže zdravotní stav potvrzením vydaným posudkovým
lékařem sociálního zabezpečení okresního národního výboru;
c) poplatníku, vyžadují-li to místní poměry, zejména provozuje-li
zemědělskou výrobu na pozemcích, které jsou podstatně horší ve
srovnání s ostatními pozemky v obci, nemohl-li bez vlastního
zavinění obdělat veškeré pozemky nebo je-li odkázán svou
výživou, popř. výživou své rodiny převážně na příjmy ze
zemědělské výroby a v důsledku místních poměrů nemůže získat
doplňkový příjem z vedlejší činnosti.
(6) Zvýšení i snížení daně se počítá z daně vypočtené podle
§ 35 zákona.
Čl.18
(k § 40 zákona)
(1) Změny v zařazení obcí do přírodních stanovišť, k nimž
dojde během roku, jsou rozhodné pro vyměření daně z pozemků
u všech poplatníků a daně z příjmů občanů ze zemědělské výroby na
příští rok.
(2) Ke změnám, jež nastanou během roku ve výměře
obhospodařovaných pozemků, se při vyměření daně z pozemků a daně
z příjmů občanů ze zemědělské výroby na běžný rok nepřihlíží.
Čl.19
(k § 41 zákona)
Skončí-li pětiletá doba osvobození během roku (čl. 7
odst. 4), vypočte poplatník v přiznání daň ze zisku tak, že od
daně za celý rok odečte za každý i započatý měsíc, v němž trvalo
osvobození, jednu dvanáctinu celoroční daně.
Čl.20
(k § 45 - 48 zákona)
(1) zrušen
(2) Dojde-li během roku ke změnám plánu, které mají vliv na
výši vypočtených záloh, je poplatník povinen předložit do osmi dnů
nový propočet záloh orgánu vykonávajícímu správu daně a dále
platit měsíční zálohy podle nového výpočtu. Výše měsíčních záloh
do té doby splatných se nemění.
(3) Při výpočtu daně ze zisku se po uplynutí čtvrtletí
upravuje bilanční zisk o připočitatelné a odpočitatelné položky
(§ 12 a 13 zákona) podle skutečnosti od začátku roku do konce
čtvrtletí, za které se provádí výpočet.
(4) Zjistí-li orgán vykonávající správu daně, že poplatník si
vypočetl zálohy nižší částkou, vydá rozhodnutí, ve kterém stanoví
nové zálohy podle vlastního výpočtu a uloží poplatníkovi doplatit
rozdíl do 15 dnů. Vypočetl-li poplatník zálohy vyšší částkou,
zúčtuje se rozdíl obdobně podle ustanovení § 45 odst. 2 písm. a)
poslední věta zákona.
(5) Orgán vykonávající správu daně může stanovit zálohy
jinak, zejména v případech organizačních změn nebo změn ve
struktuře činností organizace, které mají vliv na výši daňové
povinnosti. Měsíční zálohy lze též stanovit podle rozpisu plánu,
který provede organizace v rámci své čtvrtletní povinnosti na
jednotlivé měsíce.
Čl.21
(k § 49 zákona)
(1) Povolí-li družstvo nově vstoupivšímu členovi, aby do
konce roku ještě realizoval příjmy ze zemědělské výroby na svůj
vlastní účet a nikoliv na účet družstva, je povinen zaplatit daň
na celý rok.
(2) Odpis splátek podle § 49 odst. 1 zákona provede orgán
vykonávající správu daně bez žádosti na základě oznámení (§ 39
zákona).
Čl.22
(k § 50 zákona)
(1) Dojde-li u poplatníka ke změně již vyměřené daně, počítá
se penále (§ 50 odst. 4 zákona) z rozdílu, o který je daň
vypočtená v dodatečném platebním výměru vyšší než daň již
vyměřená.
(2) Penále se nepředepíše, činí-li méně než 10 Kčs.
Čl.23
Účinnost
Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1975.
Ministr:
Ing. Lér, CSc. v. r.
1) Vyhláška č. 23/1964 Sb., kterou se provádí zákon č.
22/1964 Sb., o evidenci nemovitostí.
2) Například zákon č. 138/1973 Sb., o vodách (vodní zákon), zákon
č. 110/1964 Sb., o telekomunikacích, zákon č. 22/1958 Sb.,
o kulturních památkách, zákon SNR č. 7/1958 Sb. SNR,
o kulturních památkách, zákon č. 40/1956 Sb., o ochraně
přírody, a zákon SNR č. 1/1955 Sb. SNR, o státní ochraně
přírody.
3) § 5 vyhlášky č. 2/1972 Sb., o kooperačních vztazích při rozvoji
specializace a koncentrace zemědělské výroby.
4) § 8 vyhlášky č. 11/1965 Sb., o hospodaření s obaly při
dodávkách výrobků.
5) V těchto případech podléhají příjmy z této činnosti dani
z příjmů obyvatelstva podle zákona č. 145/1961 Sb.