57/1979 Sb.
VYHLÁŠKA
federálního ministerstva práce a sociálních věcí
ze dne 31. května 1979
o náhradách za používání silničních motorových vozidel při pracovních cestách
Změna: 101/1979 Sb.
Změna: 16/1982 Sb.
Změna: 91/1982 Sb.
Změna: 2/1984 Sb.
Změna: 251/1990 Sb.
Změna: 338/1990 Sb.
Změna: 430/1990 Sb.
Změna: 480/1990 Sb.
Federální ministerstvo práce a sociálních věcí stanoví podle § 43 odst. 1 zákona
č. 133/1970 Sb., o působnosti federálních ministerstev, v dohodě s federálními ministerstvy
financí a dopravy, ministerstvy práce a sociálních věcí a ministerstvy vnitra České
socialistické republiky a Slovenské socialistické republiky a Ústřední radou odborů:
Rozsah platnosti
§ 1
Tato vyhláška se vztahuje
a) na pracovníky v pracovním (učebním) poměru,
b) na pracovníky činné na základě dohod o pracích konaných mimo pracovní
poměr, jestliže bylo poskytování náhrad mezi organizací a pracovníkem dohodnuto nebo
jestliže to stanoví zvláštní předpisy,
c) na členy výrobních družstev,
d) na příslušníky ozbrojených sil z povolání přidělené k civilním orgánům
a organizacím,1)
e) na osoby, o kterých to stanoví zvláštní předpisy, (dále jen "pracovníci").
§ 2
(1) Podle této vyhlášky se poskytují pracovníkům při pracovních cestách
v tuzemsku za podmínek dále stanovených náhrady
a) za používání vlastního silničního motorového vozidla určeného k nehromadné
přepravě osob (dále jen "vlastní osobní vozidlo"),
b) při používání služebního silničního motorového vozidla bez přiděleného
řidiče z povolání, které organizace svěří pracovníku do osobní péče (dále jen "služební
vozidlo").
(2) Vlastním osobním vozidlem se rozumí vozidlo, jehož držitelem podle technického
průkazu je pracovník, popřípadě jeho manželka.
(3) Služebním vozidlem se rozumí vozidlo, které je ve vlastnictví, správě
nebo užívání organizace.
Náhrady za používání vlastního osobního vozidla
§ 3
(1) Má-li organizace zájem, aby pracovník při pracovní cestě použil vlastního
osobního vozidla, může mu určit s jeho souhlasem tento způsob dopravy jen za podmínek,
že
a) pracovník má předepsaná oprávnění k řízení vozidla a další potřebné
doklady,
b) vlastní osobní vozidlo je pojištěno pro případ havárie a
c) konání pracovní cesty tímto způsobem je účelné a hospodárné vzhledem
k využití pracovního času a nákladům.
(2) Za použití vlastního osobního vozidla podle předcházejícího odstavce
poskytne organizace pracovníku za každý kilometr jízdy bez ohledu na počet přepravovaných
osob nebo na množství, hmotnost a velikost přepravovaných věcí náhradu podle sazeb
stanovených v příloze č. 1.
(3) Určí-li organizace se souhlasem pracovníka, že pracovník použije přívěsu
k osobnímu vozidlu, poskytne mu náhradu podle odstavce 2 zvýšenou až o 10 % s přihlédnutím
k hmotnosti přívěsu, popřípadě dalším okolnostem.
(4) Náhrady podle odstavců 2 a 3 se vypočtou za celkovou vzdálenost ujetou
při pracovní cestě nejkratší cestou hospodárně sjízdnou pro použité vlastní osobní
vozidlo v celých kilometrech.
(5) Jiné náhrady za používání vlastního osobního vozidla, než jsou uvedeny
v předcházejících ustanoveních, organizace neposkytuje, s výjimkou náhrad prokázaných
výdajů za nezbytné parkování a garážování během pracovní cesty.
(6) Organizace může s pracovníkem, který v jejím zájmu často používá při
pracovních cestách vlastního osobního vozidla, dohodnout, že mu náhrady podle odstavců
2 a 3 poskytne měsíčními paušálními částkami. Výše paušální náhrady se upraví, změní-li
se předpoklady, za kterých byla náhrada stanovena, a úměrně sníží za dny nepřítomnosti
pracovníka v práci.
§ 4
Organizace poskytne v rozsahu a za podmínek stanovených obecnými předpisy
o náhradách cestovních výdajů náhradu ve výši jízdného za veřejný hromadný dopravní
prostředek, s výjimkou letadla,2) pracovníku, který z vážných příčin nepoužil při
pracovní cestě veřejného hromadného dopravního prostředku určeného organizací a použil
vlastního osobního vozidla nebo jiného vlastního dopravního prostředku. Je-li to
hospodárné, může organizace obdobně poskytnout tuto náhradu2) podle dohody také pracovníku,
který o použití vlastního osobního vozidla při pracovní cestě organizaci předem požádal.
Jestliže s pracovníkem cestují v jeho vlastním osobním vozidle další pracovníci,
náhrada jízdného podle těchto ustanovení jim nenáleží.
Náhrady za používání služebního vozidla
§ 5
(1) Svěří-li organizace pracovníku, který má předepsaná oprávnění k řízení
vozidla, na základě písemné dohody s ním ( § 6) služební vozidlo do osobní péče,
aby ho používal při pracovních cestách v souvislosti s výkonem povolání, poskytne
mu za dohodnutých podmínek náhradu provozních nákladů za každý kilometr jízdy podle
sazeb uvedených v příloze č. 2 po odečtení rezervní částky ve výši stanovené ve sloupci
4 této přílohy.
(2) Z rezervy hradí organizace havarijní pojištění, popřípadě náklady na
předem dohodnuté druhy rozsáhlejších oprav služebního vozidla; nevyčerpaný zbytek
rezervy vyplatí pracovníkovi při přistavení vozidla do generální opravy za podmínky,
že jsou splněny výkony vozidla stanovené v písemné dohodě a že jeho technický stav
odpovídá počtu ujetých kilometrů a provozním podmínkám. Tato částka se přiměřeně
sníží, popřípadě se neposkytne, jestliže skutečný technický stav v době přistavení
vozidla do generální opravy uvedenou podmínku nesplňuje.
(3) Skončí-li platnost písemné dohody před splněním výkonů stanovených pro
přistavení služebního vozidla do generální opravy, vyplatí organizace pracovníkovi
zbytek rezervy vytvořené ke dni skončení platnosti dohody za podmínky, že technický
stav vozidla odpovídá počtu ujetých kilometrů a provozním podmínkám. Ustanovení odstavce
2 poslední věty platí obdobně.
(4) Část náhrady náležející pracovníku, která odpovídá finanční hodnotě
spotřeby benzínu (sloupec 5 přílohy č. 2), poskytuje organizace pracovníkovi formou
blokových poukázek z limitu organizace.
§ 6
(1) V písemné dohodě podle § 5 se uvedou povinnosti organizace a pracovníka,
zejména že
1. organizace
a) odpovídá za technickou způsobilost služebního vozidla
k provozu,3)
b) vybaví služební vozidlo řádně fungujícím tachometrem pro spolehlivá
zjištění ujetých kilometrů, jehož náhon musí být na obou koncích zaplombován,
c)
vytváří rezervu ve výši stanovené v § 5,
d) sjedná havarijní pojištění pro služební
vozidlo,
e) hradí pojistné z havarijního pojištění a náklady na předem dohodnuté
druhy rozsáhlejších oprav až do výše rezervy a náklady na generální opravy,
f) stanoví
rozsah výkonů služebního vozidla před předáním do generální opravy, popřípadě též
limity ujetých kilometrů na určité období,
g) vydává pracovníku příslušné poukázky
na benzín.
2. pracovník
a) hradí z vlastních prostředků provozní náklady služebního
vozidla mimo náklady hrazené z rezervy,
b) udržuje svěřené služební vozidlo v řádném
technickém stavu,
c) vede záznam o výkonech služebního vozidla,
d) nesmí používat
služebního vozidla k soukromým účelům včetně cest do práce a zpět, popřípadě nepřekročí
stanovené limity ujetých kilometrů,
e) hradí pohonné hmoty blokovými poukázkami,
které obdrží od organizace.
(2) Písemnou dohodu může organizace i pracovník vypovědět; výpovědní lhůta
se uvede v dohodě.
Obecná a závěrečná ustanovení
Náměstek ministra:
Ing. Tomášek v. r.
Příloha 1
Sazby náhrad za používání vlastního osobního vozidla
+-----------------------------------------------------------+ |A. Při pohonu vozidla na automobilový benzín | +---------------------+--------------------+----------------+ | | Zdvihový objem | | | | motoru v cm3 |Sazby náhrad za | |Druh vozidla +---------+----------+1 km jízdy v Kčs| | | přes | do | | +---------------------+---------+----------+----------------+ | | 1 | 2 | 3 | +---------------------+---------+----------+----------------+ |moped, motocykl, | | 150 | 0,71 | |skútr | 150 | 250 | 0,85 | | | 250 | | 0,97 | +---------------------+---------+----------+----------------+ |motorová tříkolka, | | | | |motocykl (skútr) | | | | |s postranním vozíkem | | | 1,20 | +---------------------+---------+----------+----------------+ | | | 900 | 1,78 | | | 900 | 1200 | 2,20 | |osobní (dodávkový) | 1200 | 1500 | 2,62 | |automobil | 1500 | 2000 | 2,84 | | | 2000 | | 3,39 | +---------------------+---------+----------+----------------+ | | Celková hmotnost | | | | vozidla v tunách | | | +---------+----------+ | | | přes | do | | +---------------------+---------+----------+----------------+ |nákladní automobil, | | 4,5 | 4,41 | |autobus | 4,5 | 6,0 | 5,31 | +---------------------+---------+----------+----------------+
+-----------------------------------------------------------+ |B. Při pohonu vozidla na motorovou naftu | +---------------------+--------------------+----------------+ | | Zdvihový objem | | | | motoru v cm3 |Sazby náhrad za | |Druh vozidla +---------+----------+1 km jízdy v Kčs| | | přes | do | | +---------------------+---------+----------+----------------+ | | 1 | 2 | 3 | +---------------------+---------+----------+----------------+ | | 1200 | 1500 | 1,79 | |osobní (dodávkový) | 1500 | 2000 | 2,03 | |automobil | 2000 | | 2,35 | +---------------------+---------+----------+----------------+ | | Celková hmotnost | | | | vozidla v tunách | | | +---------+----------+ | | | přes | do | | +---------------------+---------+----------+----------------+ | | | 4,5 | 3,22 | |nákladní automobil, | 4,5 | 6,0 | 3,75 | |autobus | 6,0 | | 5,32 | +---------------------+---------+----------+----------------+
Příloha 2
Sazby náhrad za používání služebního vozidla
+----------------------------------------------------------------+ |A. Při pohonu vozidla na automobilový benzín | +------------+----------------+----------------------------------+ | | Zdvihový objem | | | | motoru v cm3 | Sazby náhrad za 1 km jízdy v Kčs| | +-------+--------+-------+-------+--------+---------+ |Druh vozidla| | | | | |Sazba po | | | | | | | |odečtení | | | | |Sazba | |Hodnota |rezervy | | | přes | do |celkem |Rezerva|benzínu |a hodnoty| | | | | | | |benzínu | +------------+-------+--------+-------+-------+--------+---------+ | | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | +------------+-------+--------+-------+-------+--------+---------+ |moped, | | 150 | 0,56 | 0,03 | 0,47 | 0,06 | |motocykl, | 150 | 250 | 0,66 | 0,04 | 0,55 | 0,07 | |skútr | 250 | | 0,79 | 0,04 | 0,67 | 0,08 | +------------+-------+--------+-------+-------+--------+---------+ |motorová | | | | | | | |tříkolka, | | | | | | | |motocykl | | | 0,98 | 0,05 | 0,81 | 0,12 | |(skútr) | | | | | | | |s postranním| | | | | | | |vozíkem | | | | | | | +------------+-------+--------+-------+-------+--------+---------+ | | | 900 | 1,56 | 0,10 | 1,13 | 0,33 | |osobní | 900 |1200 | 1,84 | 0,10 | 1,37 | 0,37 | |(dodávkový) |1200 |1500 | 2,21 | 0,11 | 1,71 | 0,39 | |automobil |1500 |2000 | 2,31 | 0,11 | 1,78 | 0,42 | | |2000 | | 2,78 | 0,13 | 2,18 | 0,47 | +------------+-------+--------+-------+-------+--------+---------+ | |Celková hmotnost| | | | | | |vozidla v tunách| | | | | | +-------+--------+ | | | | | | přes | do | | | | | +------------+-------+--------+-------+-------+--------+---------+ |nákladní | | 4,5 | 4,25 | 0,15 | 3,52 | 0,58 | |automobil | 4,5 | 6,0 | 5,10 | 0,16 | 4,32 | 0,62 | +------------+-------+--------+-------+-------+--------+---------+
+----------------------------------------------------------------+ |B. Při pohonu vozidla na motorovou naftu | +------------+----------------+----------------------------------+ | | Zdvihový objem | | | | motoru v cm3 | Sazby náhrad za 1 km jízdy v Kčs | | +-------+--------+-------+-------+--------+---------+ |Druh vozidla| | | | | |Sazba po | | | | | | | |odečtení | | | | |Sazba | |Hodnota |rezervy | | | přes | do |celkem |Rezerva|motorové|a hodnoty| | | | | | |nafty |nafty | +------------+-------+--------+-------+-------+--------+---------+ | | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | +------------+-------+--------+-------+-------+--------+---------+ |osobní |1200 |1500 | 1,38 | 0,11 | 0,88 | 0,39 | |(dodávkový) |1500 |2000 | 1,49 | 0,11 | 0,96 | 0,42 | |automobil |2000 | | 1,73 | 0,13 | 1,13 | 0,47 | +------------+-------+--------+-------+-------+--------+---------+ | |Celková hmotnost| | | | | | |vozidla v tunách| | | | | | +-------+--------+ | | | | | | přes | do | | | | | +------------+-------+--------+-------+-------+--------+---------+ |nákladní | | 4,5 | 2,87 | 0,15 | 2,10 | 0,62 | |automobil | 4,5 | 6,0 | 3,34 | 0,17 | 2,31 | 0,86 | +------------+-------+--------+-------+-------+--------+---------+
a) Vrátí-li pracovník blokové poukázky na automobilový benzín nebo motorovou
naftu v důsledku nižší spotřeby pohonné hmoty, zvýší se část náhrady náležející podle
sloupce 6 o hodnotu automobilového benzínu nebo motorové nafty podle vrácených poukázek,
a to až do výše 20 % finanční hodnoty spotřeby automobilového benzínu nebo motorové
nafty vypočtené podle sloupce 5.
b) Používá-li pracovník služební vozidlo převážně k vnitroměstské dopravě
ve městech nad 50 tisíc obyvatel, může organizace zvýšit část náhrady poskytovanou
za spotřebu pohonné hmoty formou blokové poukázky podle sloupce 5 s přihlédnutím
ke ztíženým provozním poměrům až o 10 %.
1) Usnesení vlády ČSSR ze dne 21. září 1978 č. 247.
2) § 5 odst. 1 vyhlášky č. 96/1967 Sb., o náhradách cestovních, stěhovacích
a jiných výdajů.
3) Vyhláška č. 90/1975 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích.