138/1973 Sb.
ZÁKON
ze dne 31.října 1973
o vodách (vodní zákon)
Změna: 425/1990 Sb.
Změna: 114/1995 Sb.
Změna: 14/1998 Sb.
Změna: 58/1998 Sb.
Federální shromáždění Československé socialistické republiky
se usneslo na tomto zákoně:
ČÁST PRVNÍ
Úvodní ustanovení
§ 1
Účel zákona
Povrchové a podzemní vody jsou jedním ze základních
surovinových zdrojů, tvoří důležitou složku přírodního prostředí
a slouží k zabezpečování hospodářských a ostatních
celospolečenských potřeb. Účelem tohoto zákona je všestranně
chránit vody pro jejich nenahraditelnost a celospolečenský význam,
plánovitě řídit jejich odběry a jiné nakládání s nimi tak, aby
byla zabezpečena rovnováha mezi potřebou vody a kapacitou vodních
zdrojů, pečovat o jejich čistotu a nejhospodárnější využití,
zajišťovat ochranu před povodněmi a dbát přitom ochrany přírody,
rekreace, plavby a ostatních důležitých zájmů společnosti. Ochrana
a zachování vydatnosti, jakosti a zdravotní nezávadnosti vodních
zdrojů je veřejným zájmem.
§ 2
Povrchové a podzemní vody
(1) Povrchovými vodami jsou vody přirozeně se vyskytující na
zemském povrchu; podzemními vodami jsou vody v zemských dutinách
a zvodnělých vrstvách zemských. Práva k těmto vodám upravuje tento
zákon.
(2) Za povrchové ani podzemní vody se nepovažují přírodní
léčivé vody a přirozeně se vyskytující minerální stolní vody,1)
jakož i vody, které jsou podle horních předpisů2) vyhrazenými
nerosty a vodami důlními (dále jen "zvláštní vody").
(3) Na zvláštní vody se vztahuje tento zákon, jen pokud tak
výslovně stanoví.
§ 3
Směrný vodohospodářský plán
Směrný vodohospodářský plán republiky je základním podkladem
pro vodohospodářská opatření všech odvětví národního hospodářství,
pro vodohospodářská opatření při územním plánování, podkladem pro
vodohospodářské rozhodování a jedním ze základních podkladů pro
hospodaření vodami a pro vypracování dlouhodobých výhledů odvětví,
která mají požadavky na vodní zdroje nebo jinak ovlivňují
hospodaření s vodou, popřípadě jejich jakost. Součástí směrného
vodohospodářského plánu je státní vodohospodářská bilance zásob
povrchových a podzemních vod a jejich jakosti.
ČÁST DRUHÁ
Nakládání s vodami
ODDÍL 1
Základní povinnosti při nakládání s vodami
§ 4
(1) Při nakládání s povrchovými a podzemními vodami je nutno
dbát o jejich ochranu a zabezpečovat jejich hospodárné
a národohospodářsky účelné využívání a pečovat o to, aby
nedocházelo k porušování vodohospodářských ani jiných důležitých
zájmů společnosti.
(2) Organizace, které nakládají s povrchovými, popřípadě
podzemními vodami, jsou povinny provádět účinné úpravy
v technologii výroby tak, aby bylo dosaženo co nejracionálnějšího
a opětovného využití vody a zajištěna obnova, popřípadě zlepšení
jakosti vody, a pokud spravují vodohospodářská díla nebo zařízení,
umožňující toto nakládání, jsou povinny řádně o ně pečovat.
(3) Při výstavbě obytných souborů, nových závodů a obdobných
zařízení, popřípadě při jejich rekonstrukcích jsou investorské
organizace povinny zabezpečit i jejich zásobování vodou
a odvádění, čištění, popřípadě jiné zneškodňování odpadních vod
z nich tak, aby nebyla ohrožena jakost povrchových a podzemních
vod; splnění této povinnosti jsou povinny zajišťovat investorské
organizace a plánovací orgány již při plánování uvedených
investičních akcí. Bez splnění povinností uvedených v prvé větě
výstavba nebo rekonstrukce nesmí být schválena, povolena ani
uskutečněna.
ODDÍL 2
Nakládání s vodami bez povolení nebo souhlasu
§ 5
Obecné užívání povrchových vod
(1) Každý může bez povolení nebo souhlasu vodohospodářského
orgánu odebírat povrchovou vodu pro drobnou vlastní potřebu,
popřípadě ji jinak užívat, pokud k takovým odběrům, popř. užívání
není třeba zvláštního technického zařízení. Rovněž není třeba
povolení nebo souhlasu vodohospodářského orgánu k zachycování
povrchové vody jednoduchými zařízeními (§ 38 odst. 2) na
jednotlivých nemovitostech nebo ke změně jejího přirozeného odtoku
za účelem ochrany uvedených nemovitostí proti škodlivým účinkům
těchto vod.
(2) Při užívání vod podle odstavce 1 se nesmějí poškozovat
břehy, vodohospodářská díla a zařízení, zařízení pro chov ryb,
ohrožovat jakost nebo zdravotní nezávadnost vod, narušovat
přírodní prostředí, zhoršovat odtokové poměry a porušovat práva
a právem chráněné zájmy jiných.
(3) Vodohospodářský orgán může užívání vod podle odstavce 1
bez náhrady upravit, omezit, popř. zakázat, vyžadují-li to
vodohospodářské nebo jiné důležité zájmy společnosti, bezpečnost
osob nebo vodohospodářských děl, popř. zařízení, ochrana
rybářství, nebo dochází-li při něm k porušování ustanovení
odstavce 2.
§ 6
Užívání povrchových vod k plavbě a k plavení dříví
(1) K užívání povrchových vod k plavbě a plavení dříví není
třeba povolení ani souhlasu vodohospodářského orgánu. Přitom se
však nesmějí poškozovat břehy, vodohospodářská díla a zařízení,
zařízení pro chov ryb, porušovat práva a právem chráněné zájmy
jiných.
(2) Vypouštět vody z plavidel do povrchových vod lze jen
tehdy, pokud odpovídají ukazatelům přípustného stupně znečištění
(§ 23 odst. 2). Provozovatel plavidla je povinen zabránit úniku
oleje, pohonných látek, popele nebo jiných škodlivých látek z něho
do povrchových vod, opatřit za tím účelem plavidlo potřebným
zařízením a udržovat je ve stavu schopném řádného provozu.
(3) Správci přístavů jsou povinni zabezpečovat, aby škodlivé
látky uvedené v odstavci 2 mohly být z plavidla odstraňovány tak,
aby se zabránilo jejich vniknutí do povrchových vod.
(4) Ústřední vodohospodářský orgán České socialistické
republiky a ústřední vodohospodářský orgán Slovenské socialistické
republiky (dále jen "ústřední vodohospodářský orgán republiky")
může v dohodě s federálním ministerstvem dopravy a s dotčenými
ústředními orgány státní správy republiky podrobněji upravit,
omezit nebo zakázat užívání vod k plavbě a k plavení dříví,
vyžadují-li to vodohospodářské nebo jiné důležité zájmy
společnosti, popřípadě podrobněji upravit povinnosti stanovené
v odstavcích 2 a 3.
(5) Péče o splavnost vodních toků a budování vodních cest
přísluší ústřednímu vodohospodářskému orgánu republiky s výjimkou
vodních cest dopravně významných. Věci plavebního provozu
a působnosti orgánů státní správy ve věcech plavby upravují
zvláštní předpisy.3)
§ 7
Užívání důlních vod
(1) Užívání důlních vod pro vlastní potřebu důlních
organizací4) nevyžaduje povolení ani souhlasu vodohospodářského
orgánu.
(2) Pokud důlní organizace nepotřebují důlní vody k vlastnímu
provozu, jsou povinny umožnit odběr nebo jiné užívání pro ně
nepotřebného množství vody těm, jimž k tomu dal vodohospodářský
orgán povolení [§ 8 odst. 1 písm. e)].
ODDÍL 3
Povolení
§ 8
Povolení k nakládání s vodami
(1) Povolení vodohospodářského orgánu je třeba:
a) k odběru povrchových vod a k jinému jejich užívání, pokud
nejde o jejich užívání podle § 5 až 7,
b) k odběru podzemních vod a k jinému jejich užívání,
c) k vypouštění odpadních vod do vod povrchových nebo
podzemních,
d) k vypouštění zvláštních vod (§ 2 odst. 2), s výjimkou vod
důlních, do vod povrchových nebo podzemních; vypouštění
důlních vod upravují zvláštní předpisy,5)
e) k odběru nebo užívání důlních vod, které důlní organizace
nepotřebují k vlastnímu provozu (§ 7 odst. 2); povolení
vydává vodohospodářský orgán v dohodě s příslušným báňským
úřadem.
(2) Povolení podle odstavce 1 písm. a) není třeba, jde-li
o jednorázový odběr vod v případech obecného nebezpečí. Povolení
není rovněž třeba k užívání povrchových vod při cvičení
ozbrojených sil a ozbrojených bezpečnostních sborů; v těchto
případech postupují ozbrojené síly a ozbrojené bezpečnostní sbory
v dohodě s okresním národním výborem obdobně podle předpisů
o obraně Československé socialistické republiky.6)
(3) Vodohospodářský orgán v povolení stanoví účel a dobu, pro
kterou povolení vydává, a jeho rozsah; podle potřeby stanoví
povinnosti, popřípadě podmínky, za kterých povolení uděluje.
(4) Pokud vodohospodářský orgán nestanovil jinak, přecházejí
práva a povinnosti vyplývající z povolení, které bylo uděleno pro
účel spojený s užíváním určitého nemovitého majetku, na dalšího
nabyvatele, popřípadě uživatele takového majetku, pokud bude
nadále tento majetek sloužit účelu, pro který bylo povolení
uděleno. Další nabyvatelé, popřípadě uživatelé jsou povinni
oznámit vodohospodářským orgánům, že došlo k převodu nebo přechodu
majetku, s nímž bylo spojeno povolení, a to do dvou měsíců ode dne
jeho převodu.
§ 9
Povolení k vodohospodářským dílům
(1) Ke zřízení vodohospodářských děl (§ 38), k jejich změnám
a zrušení je třeba povolení vodohospodářského orgánu.
(2) Vodohospodářský orgán v povolení vodohospodářského díla
stanoví povinnosti, popřípadě podmínky, za kterých je uděluje.
Podle potřeby uloží žadateli o povolení zřídit vodní značku
(cejch), popřípadě předložit mu ke schválení návrh manipulačního
nebo provozního řádu vodohospodářského díla.
(3) Povolení vodohospodářského díla je současně rozhodnutím
o přípustnosti stavby podle zákona o stavebním řádu. Stavební úřad
dává k těmto dílům souhlas podle zvláštních předpisů7) pouze
z hlediska zajištění souladu s územními plány a územními
rozhodnutími.
(4) U vodohospodářských děl přísluší vodohospodářským orgánům
působnost stavebních úřadů podle stavebního řádu, s výjimkou
působnosti ve věcech vyvlastnění. Vodohospodářský orgán, který je
příslušný k povolení vodohospodářského díla, rozhoduje též o jeho
uvedení do trvalého provozu (užívání) podle zvláštních předpisů.8)
(5) Zanikne-li povolení udělené podle § 8 odst. 1, rozhodne
vodohospodářský orgán o podmínkách dalšího trvání, popřípadě
zrušení vodohospodářského díla,které umožňovalo povolené nakládání
s vodou.
§ 10
Povolení k některým činnostem
Povolení vodohospodářského orgánu je třeba :
a) k vysazování, kácení a odstraňování stromů a keřů
v zátopových územích (§ 13 odst. 2),
b) k těžbě písku, štěrku, bahna s výjimkou léčivého bahna,
valounů apod. (dále jen "říční materiál") z koryt vodních
toků,
c) ke geologickým a hydrogeologickým pracím v zátopových
územích a ochranných pásmech (§ 19),
pokud tyto činnosti nevykonává organizace spravující vodní tok
v souvislosti s jeho správou.
§ 11
Změny a zrušení povolení
Vodohospodářský orgán může z vlastního podnětu nebo na návrh
po provedeném řízení jím vydané povolení změnit, popřípadě zrušit:
a) vyžadují-li to vodohospodářské nebo jiné důležité zájmy
společnosti,
b) dojde-li ke změně skutečností rozhodných pro udělení
povolení, zejména přesahuje-li rozsah povolení trvale
potřebu oprávněného,
c) nedodržuje-li oprávněný opětovně podmínky povolení,
popřípadě povinnosti stanovené v něm vodohospodářským
orgánem,
d) nevyužívá-li oprávněný povolení bez zvláštního důvodu po
dobu delší 2 let,
e) dochází-li při povolené činnosti k porušování ustanovení
tohoto zákona nebo k podstatnému poškozování oprávněných
zájmů jiných.
§ 12
Zánik povolení
(1) Povolení vodohospodářských orgánů uvedená v § 8 odst. 1,
popřípadě v § 10 písm. b) zanikají:
a) uplynutím doby, na kterou byla udělena,
b) zánikem vodohospodářského díla, umožňujícího povolené
nakládání s vodou, pokud vodohospodářský orgán do jednoho
roku po zániku díla nestanoví lhůtu k obnovení díla; v tomto
případě povolení zaniká marným uplynutím této lhůty,
c) zánikem organizace, popřípadě smrtí občana, jimž bylo
uděleno, nepřešla-li práva a povinnosti vyplývající
z povolení na jejich právní nástupce podle § 8 odst. 4.
(2) Povolení k vodohospodářským dílům (§ 9) a k některým
činnostem (§ 10) zanikají, nepřikročí-li oprávněný k jejich
provádění do 2 let od vydání povolení, popřípadě v delší lhůtě,
kterou vodohospodářský orgán v povolení stanovil.
ODDÍL 4
Souhlas
§ 13
(1) Souhlasu vodohospodářského orgánu je třeba ke stavbám,
zařízením, popřípadě činnostem, k nimž není třeba jeho povolení,
které však mohou ovlivnit vodní poměry, a to:
a) ke stavbám a zařízením ve vodních tocích a v jejich korytech
a na pozemcích při nich,
b) ke zřizování dálkových potrubí, skladů, nádrží a skládek
látek, ohrožujících jakost vody, ke stavbám umožňujícím
podzemní skladování látek v zemských dutinách a ke stavbám
komunikací,
c) ke změnám staveb a zařízení uvedených pod písm.a) a b),
d) k umisťování (kotvení apod.) zařízení nesloužících plavbě
ani ke správě vodního toku na vodních tocích mimo obvod
přístavů,
e) ke stavbám a k dobývání nerostů, jakož i k zemním pracím
v zátopových územích, v chráněných oblastech přirozené
akumulace vod (§ 18), v ochranných pásmech (§ 19)
a v povodích vodárenských toků,
f) k zasypávání odstavených ramen vodních toků a výmolů,
g) ke stavbám ve vzdálenosti do 15 m od vzdušné paty ochranné
hráze vodního toku.
Vodohospodářský orgán může stanovit podmínky, za kterých souhlas
uděluje.
(2) Zátopová území a rozsah pozemků uvedených v odstavci 1 písm. a) stanoví na návrh správce toku vodohospodářský orgán
a oznamuje je příslušným stavebním úřadům a dotčeným místním
národním výborům.
(3) Orgány, vydávající podle jiných předpisů povolení ke
stavbám, zařízením nebo činnostem, uvedeným v odstavci 1,
nevydají povolení, pokud jim žadatel nepředloží souhlas
vodohospodářského orgánu.
(4) Souhlasu podle odstavce 1 není třeba k dočasným stavbám,
zařízením, popřípadě činnostem, jichž je třeba při cvičení
ozbrojených sil a ozbrojených bezpečnostních sborů; v těchto
případech postupují ozbrojené síly a ozbrojené bezpečnostní sbory
v dohodě s okresním národním výborem obdobně podle předpisů
o obraně Československé socialistické republiky.
(5) O zániku platnosti souhlasu ke stavbám nebo zařízením
platí obdobně § 12 odst. 2. O zániku platnosti souhlasu
k činnostem uvedeným v odstavci 1 písm. d) a e) platí obdobně
§ 12 odst. 1.
ODDÍL 5
Vyjádření
§ 14
(1) Při investiční činnosti kteréhokoliv odvětví národního
hospodářství je investor již ve stadiu zpracování přípravné
dokumentace nebo jejích změn povinen požádat příslušný
vodohospodářský orgán o vyjádření, zda je plánovaná investice
z vodohospodářského hlediska možná, popřípadě za jakých podmínek.
Investor je povinen k žádosti o schválení projektového úkolu
připojit vyjádření vodohospodářského orgánu.
(2) Vyjádření vodohospodářského orgánu je třeba i k přípravě
změn ve výrobním procesu nebo v rozsahu výroby a ke změně a úpravě
vodohospodářských děl, i když se tyto změny a úpravy neprojeví
v investiční oblasti, ale ovlivňují vodní hospodářství.
(3) Vyjádření nenahrazuje povolení ani souhlas a není
rozhodnutím podle předpisů o správním řízení.
ODDÍL 6
Ochrana rybářství a rekreace
§ 15
(1) Při projektování, výstavbě, správě, provozu a údržbě
vodohospodářských děl, při nakládání s povrchovými vodami a při
těžbě říčního materiálu z koryt vodních toků je třeba přihlížet
k potřebám a ochraně rybářství a rekreace.
(2) Náklady na zařízení a opatření na ochranu rybářství
u nově budovaných vodohospodářských děl nese jejich investor.
Náklady na odstranění zařízení škodlivých rybářství u vybudovaných
vodohospodářských děl hradí ten, kdo žádá o jejich odstranění.
Vodohospodářský orgán může se zřetelem na zvláštní okolnosti
rozhodnout jinak.
(3) Ústřední vodohospodářský orgán republiky může v dohodě
s dotčenými ústředními orgány státní správy a rybářským svazem
republiky stanovit vyhláškou podrobnosti o výstavbě zařízení,
o jiných opatřeních na ochranu rybářství a o úhradě příslušných
nákladů, jakož i k provádění odstavce 1.
(4) Ústřední vodohospodářský orgán republiky může po
projednání s příslušnými ústředními orgány státní správy upravit
užívání vodních toků k rekreaci a vymezit přitom oprávnění
a povinnosti orgánů, organizací a občanů.
ODDÍL 7
Opatření při nedostatku vody
§ 16
(1) Vyžadují-li to důležité zájmy společnosti, zejména je-li
přechodný nedostatek vody, může vodohospodářský orgán bez náhrady
upravit na dobu nezbytně nutnou nakládání s vodami, povolené podle
§ 8 odst. 1, popřípadě toto nakládání omezit nebo i zakázat.
Takováto opatření provede po projednání s dotčenými organizacemi,
pokud to mimořádnost situace nevylučuje.
(2) Dojde-li k mimořádnému omezení nebo znemožnění odběrů
povrchové nebo podzemní vody, povolených podle § 8 odst. 1 písm. a) nebo b), které vede k vážnému ohrožení důležitých zájmů
společnosti, je vodohospodářský orgán povinen učinit v dohodě
s příslušnými orgány opatření k nápravě. Přitom může též
rozhodnout o tom, kdo, jakým způsobem a v jakém rozsahu je povinen
provést opatření k zajištění náhradního odběru vody, popřípadě
k jejímu dovážení. Úhradu nutných nákladů spojených s uloženými
opatřeními může vodohospodářský orgán požadovat na tom, kdo
mimořádné omezení nebo znemožnění odběrů způsobil. Rozhodnutí
vodohospodářského orgánu se nedotýká odpovědnosti k náhradě škody
toho, kdo takové omezení nebo znemožnění odběrů vody způsobil.
ČÁST TŘETÍ
Ochrana vod
ODDÍL 1
Ochrana přirozené akumulace vod a vodních zdrojů
§ 17
Zlepšování vodohospodářských poměrů
(1) Správci (vlastníci, uživatelé) zemědělských nebo lesních
pozemků a rybníků jsou povinni obhospodařovat je takovým způsobem,
který by nejen uchovával vodohospodářsky vhodné podmínky
z hlediska množství a jakosti vod, ale i napomáhal ke zlepšení
vodohospodářských poměrů. Zejména jsou povinni zabraňovat
nepříznivým odtokovým poměrům, splavování půdy a dbát o udržování
půdní vláhy a zlepšování retenční schopnosti rybníků.
(2) Vodohospodářský orgán může po projednání s dotčenými
orgány správcům (vlastníkům, uživatelům) zemědělských a lesních
pozemků a rybníků uložit, která opatření, směřující ke splnění
povinností uvedených v odstavci 1, mají provést.
§ 18
Chráněné oblasti přirozené akumulace vod
(1) Oblasti, které pro své přírodní podmínky tvoří významnou
přirozenou akumulaci vod, může vláda České socialistické republiky
a vláda Slovenské socialistické republiky (dále jen "vláda
republiky") stanovit za chráněné oblasti přirozené akumulace vod
(dále jen "chráněné vodohospodářské oblasti").
(2) Vláda republiky, při stanovení chráněných
vodohospodářských oblastí upraví, popřípadě zakáže činnosti, které
v nich ohrožují vodohospodářské poměry.
§ 19
Ochranná pásma
(1) Ochrannými pásmy se pro účely tohoto zákona rozumějí
území stanovená k ochraně vydatnosti, jakosti nebo zdravotní
nezávadnosti vodních zdrojů povrchových nebo podzemních vod
určených pro zásobování pitnou vodou (dále jen "vodní zdroj").
(2) Ochranná pásma se dělí na ochranná pásma prvního stupně,
která slouží k ochraně vodního zdroje v bezprostředním okolí
jímacího nebo odběrného zařízení, a ochranná pásma druhého stupně,
která slouží k ochraně vodního zdroje v územích stanovených
vodohospodářským orgánem tak, aby nemohlo dojít k ohrožení jeho
vydatnosti, jakosti nebo zdravotní nezávadnosti.
(3) Ochranná pásma stanoví, změní nebo zruší rozhodnutím
vodohospodářský orgán na návrh nebo z vlastního podnětu. Dnem
nabytí právní moci rozhodnutí vodohospodářského orgánu o stanovení
nebo změně ochranného pásma vznikne věcné břemeno k dotčeným
nemovitostem; práva a povinnosti vyplývající z věcného břemene
přecházejí na právní nástupce oprávněných a povinných osob. Návrh
na stanovení ochranných pásem je povinen podat ten, kdo žádá
o povolení k odběru vody z vodního zdroje, s výjimkou vodárenských
nádrží, kde je návrh povinen podat vlastník nádrže. Návrh na změnu
ochranných pásem podává podle potřeb zajištění ochrany vydatnosti,
jakosti nebo zdravotní nezávadnosti vodního zdroje ten, kdo má
povolení k odběru vody z tohoto vodního zdroje, s výjimkou
vodárenských nádrží, kde návrh na změnu podává vlastník nádrže.
Pravomocné rozhodnutí o stanovení, změně nebo zrušení ochranného
pásma zašle vodohospodářský orgán příslušnému katastrálnímu úřadu
k provedení záznamu v katastru nemovitostí.8a)
(4) V ochranných pásmech je zakázáno provádět činnosti
ohrožující nebo poškozující vydatnost, jakost nebo zdravotní
nezávadnost vodních zdrojů. Tyto činnosti stanoví vodohospodářský
orgán po projednání s dotčenými orgány státní správy v rozhodnutí
o stanovení nebo změně ochranného pásma podle odstavce 3.
Vodohospodářský orgán může též v rozhodnutí o stanovení nebo změně
ochranných pásem po projednání s dotčenými orgány státní správy
omezit užívání nemovitostí a stanovit podmínky k ochraně
vydatnosti, jakosti nebo zdravotní nezávadnosti vodního zdroje.
(5) Vlastník nemovitosti, případně osoba, která k ní
vykonává právo hospodaření podle zvláštních předpisů,8b) má nárok
na náhradu za prokázané omezení užívání nemovitosti v ochranných
pásmech.
(6) Náklady spojené s technickými úpravami v ochranných
pásmech a náhrady za prokázané omezení užívání nemovitostí
v ochranných pásmech nese ten, kdo má povolení k odběru vody
z vodního zdroje, pro který se stanoví ochranná pásma, s výjimkou
vodárenských nádrží, kde tyto náklady a náhrady nese vlastník
vodárenské nádrže.
(7) Nedojde-li mezi vlastníkem nemovitosti, případně osobou,
která k nemovitosti vykonává právo hospodaření podle zvláštních
předpisů,8b) a tím, kdo je povinen poskytnout náhradu za prokázané
omezení užívání nemovitostí v ochranných pásmech (odstavec 6),
k dohodě o její výši, rozhodne o její výši na návrh vlastníka
nemovitosti nebo osoby, která k nemovitosti vykonává právo
hospodaření podle zvláštních předpisů,8b) nebo toho, kdo je
povinen poskytnout náhradu, soud.
(8) Ústřední vodohospodářský orgán republiky vyhláškou
stanoví seznam vodárenských nádrží a zásady pro stanovení a změny
ochranných pásem.
§ 20
Vodárenské toky a jejich povodí
(1) Vodárenské toky jsou úseky vodních toků zvlášť určené
jako zdroje vody k hromadnému zásobování obyvatelstva vodou.
Vodohospodářské orgány jsou povinny při rozhodování, týkajícím se
těchto toků, přihlížet k jejich určení a dbát o postupné
odstraňování jejich dosavadního znečišťování.
(2) Vodárenské toky a jejich povodí stanoví vyhláškou
ústřední vodohospodářský orgán republiky po projednání s dotčenými
ústředními orgány státní správy. Přitom může stanovit, že stavby
nebo provozování některých činností v povodí vodárenských toků
vyžadují povolení, popřípadě souhlasu vodohospodářského orgánu.
§ 21
Úhrada nákladů
Pokud není stanoveno jinak (§ 19 odst. 6), řídí se úhrada
nákladů na opatření, která byla uložena podle § 17 až 20 k ochraně
jakosti nebo zdravotní nezávadnosti povrchových nebo podzemních
vod, zvláštními předpisy.9) Na náklady na opatření, která byla
uložena z jiných důvodů než k ochraně jakosti nebo zdravotní
nezávadnosti povrchových nebo podzemních vod, může vodohospodářský
orgán, který je uloží, poskytnout příspěvek, jestliže by jejich
vynaložení pro toho, kdo je má nést, znamenalo zvlášť citelnou
újmu; vodohospodářský orgán však příspěvek neposkytne, jde-li
současně o opatření k využití zemědělských pozemků podle předpisů
o ochraně zemědělského půdního fondu,10) která provádějí správci
(vlastníci, uživatelé) pozemků na vlastní náklad.
ODDÍL 2
Ochrana jakosti povrchových a podzemních vod
§ 22
Odpadní vody
(1) Za odpadní vody se považují vody použité v sídlištích,
obcích, domech, závodech, ve zdravotnických zařízeních a jiných
objektech či zařízeních, pokud po použití mají změněnou jakost
(složení nebo teplotu), jakož i jiné vody z nich odtékající, pokud
mohou ohrozit jakost povrchových nebo podzemních vod.
(2) Ústřední vodohospodářský orgán republiky může podrobněji
vymezit, které vody se podle odstavce 1 považují za vody odpadní.
§ 23
Vypouštění odpadních a zvláštních vod
do vod povrchových a podzemních
(1) Kdo vypouští odpadní nebo zvláštní vody do vod
povrchových nebo podzemních, je povinen dbát, aby jakost
povrchových nebo podzemních vod nebyla ohrožena nebo zhoršena. Za
tím účelem je povinen zejména zajišťovat zneškodňování
vypouštěných vod způsobem odpovídajícím současnému stavu
technického pokroku a měřit objem vypouštěných vod a míru jejich
znečištění v souladu s podmínkami stanovenými v rozhodnutí
vodohospodářského orgánu. Výsledky těchto měření je povinen
předávat vodohospodářskému orgánu, který rozhodnutí vydal.
Vodohospodářský orgán může rozhodnutím uložit místo a způsob
měření objemu vypouštěných odpadních vod a míry jejich znečištění
a stanovit četnost předkládání výsledků těchto měření.
(2) Při povolování vypouštění odpadních a zvláštních vod (§
8) je vodohospodářský orgán vázán ustanoveními tohoto zákona,
ukazateli přípustného stupně znečištění vod a dalšími právními
předpisy.10a)
(3) Vláda nařízením stanoví ukazatele přípustného znečištění
vod a jejich hodnoty a vymezí případy, kdy na základě rozhodnutí
vodohospodářského orgánu mohou být vypouštěny odpadní a zvláštní
vody s vyššími hodnotami ukazatelů přípustného stupně znečištění
vod.
(4) Vyžadují-li to nutné zájmy ochrany vod, může
vodohospodářský orgán stanovit hodnoty ukazatelů přípustného
stupně znečištění vod nižší, případně stanovit i další ukazatele
a jejich hodnoty. Vodohospodářský orgán může po časově omezenou
dobu povolit vypouštění odpadních a zvláštních vod s vyššími
hodnotami ukazatelů přípustného stupně znečištění vod. Při
rozhodování vodohospodářský orgán postupuje v souladu s nařízením
vlády vydaným podle odstavce 3.
§ 24
Vypouštění vod do veřejných kanalizací
(1) Veřejné kanalizace jsou určeny k hromadnému odvádění,
popřípadě i zneškodňování odpadních a srážkových vod z obcí
a sídlišť. V pochybnostech, zda jde o veřejnou kanalizaci,
rozhoduje vodohospodářský orgán.
(2) Provoz veřejné kanalizace se řídí kanalizačním řádem.
Kanalizační řád stanoví nejvyšší přípustnou míru znečištění vod
vypouštěných do veřejné kanalizace, popřípadě nejvyšší přípustné
množství těchto vod a seznam látek, které nejsou odpadními vodami
a jejichž vniknutí do veřejné kanalizace musí být zabráněno,
popřípadě další podmínky jejího provozu. Kanalizační řád schvaluje
vodohospodářský orgán na návrh žadatele.
(3) Vody, které k dodržení nejvyšší přípustné míry znečištění
vyžadují předchozí čištění, mohou být vypouštěny do veřejné
kanalizační sítě jen s povolením vodohospodářského orgánu.
Vodohospodářský orgán může povolení udělit jen tehdy, bude-li
zajištěno vyčištění těchto vod na stupeň odpovídající
kanalizačnímu řádu. O změně, popřípadě zrušení tohoto povolení
platí ustanovení § 11 obdobně.
(4) Organizace spravující veřejnou kanalizaci smí na ni
připojit pouze nemovitosti, popřípadě jejich části a zařízení,
v nichž vznikají vody, jejichž znečištění nepřesahuje nejvyšší
přípustnou míru znečištění, stanovenou kanalizačním řádem,
a nemovitosti, jejich části a zařízení, z nichž bylo vypouštění
odpadních vod podle odstavce 3 povoleno.
(5) Dojde-li mezi správcem veřejné kanalizace a tím, kdo žádá
o připojení na ni, ke sporu o zřízení přípojky, rozhodne
o připojení vodohospodářský orgán.
(6) Ústřední vodohospodářský orgán republiky může upravit
vyhláškou správu a provoz veřejných kanalizací a stanovit
všeobecné podmínky pro odvádění odpadních vod těmito kanalizacemi
a vydá směrnice pro vypracování návrhů kanalizačních řádů.
§ 25
Ochrana povrchových a podzemních vod před
jejich znehodnocováním jinými látkami
než odpadními vodami
(1) Kdo zachází s látkami, které nejsou odpadními vodami
a které mohou ohrozit jakost nebo zdravotní nezávadnost
povrchových nebo podzemních vod, je povinen dbát zvláštních
předpisů, které stanoví, za jakých podmínek lze s takovými látkami
zacházet z hlediska ochrany jakosti povrchových a podzemních vod.
Není-li zacházení s uvedenými látkami z tohoto hlediska zvláštními
předpisy upraveno, je každý, kdo s těmito látkami zachází, povinen
učinit taková opatření, aby nevnikly do povrchových nebo
podzemních vod anebo aby neohrozily jejich jakost nebo zdravotní
nezávadnost.
(2) Vodohospodářský orgán může v odůvodněných případech
povolit z ustanovení druhé věty odstavce 1 výjimky.
(3) Mytí motorových vozidel a provozních mechanismů ve
vodních tocích nebo na místech, ze kterých by pohonné hmoty nebo
mazadla mohly ohrozit jakost nebo zdravotní nezávadnost
povrchových nebo podzemních vod, je zakázáno.
(4) Ústřední vodohospodářský orgán republiky může v dohodě
s dotčenými ústředními orgány státní správy stanovit k ochraně
povrchových a podzemních vod podmínky, za kterých lze nakládat
s látkami uvedenými v odstavci 1 a za kterých lze povolovat
výjimky podle odstavce 2.
§ 26
Havarijní zhoršení jakosti vody
(1) Kdo způsobí nebo zjistí mimořádné závažné zhoršení,
popřípadě ohrožení jakosti povrchových vod nebo podzemních vod
(dále jen "havárie"), je povinen to neprodleně hlásit národnímu
výboru, popřípadě orgánu Veřejné bezpečnosti. Organizace, která
v souvislosti s porušením kanalizačního řádu ohrozí jakost
povrchových vod, je povinna to neprodleně hlásit též organizaci
spravující veřejnou kanalizaci.
(2) Dojde-li k havárii mimořádného rozsahu, která může
závažným způsobem ohrozit životy nebo zdraví lidí nebo způsobit
značné škody na majetku, platí při zabraňování škodlivým následkům
havárie přiměřeně ustanovení § 42 odst. 2.
(3) Podrobnosti o hlášení havárií a o spolupráci jednotlivých
orgánů a organizací při nich a při odstraňování jejich škodlivých
následků stanoví vyhláškou ústřední vodohospodářský orgán
republiky v dohodě s ministerstvem vnitra republiky a
ministerstvem zdravotnictví republiky.
§ 27
Opatření k nápravě
(1) Vodohospodářský orgán uloží tomu, kdo nedovoleným
vypouštěním vod10b) nebo nedovoleným nakládáním s látkami
škodlivými vodám10b) znečistí povrchové nebo podzemní vody nebo
tímto ohrozí jejich jakost (dále jen "původce závadného stavu"),
povinnost provést opatření k odstranění závadného stavu, zejména
směřující k zabránění dalšího znečišťování nebo ohrožování jakosti
povrchových a podzemních vod, popřípadě též opatření k zajištění
náhradního odběru vody (dále jen "opatření k nápravě").
(2) Vodohospodářský orgán uloží podle potřeby ochrany vod
opatření k nápravě nabyvateli majetku získaného způsobem uvedeným
ve zvláštním právním předpise,10c) a který není původcem závadného
stavu, ale k jehož majetku takto získanému je závadný stav vázán.
Takto postupuje vodohospodářský orgán v případě, že nabyvatel
tohoto majetku jej získal s vědomím ekologické zátěže a byla-li
s ním uzavřena zvláštní smlouva10d) nebo byla-li mu poskytnuta
sleva z kupní ceny z důvodu závadného stavu, jenž je předmětem
opatření k nápravě. Tímto způsobem postupuje vodohospodářský orgán
i v případě, existuje-li dosud původce závadného stavu.
(3) Povinnosti plynoucí z opatření k nápravě uloženého
původci závadného stavu nebo nabyvateli majetku podle odstavce 1
nebo 2 přecházejí na jejich právní nástupce.
(4) Nesplní-li opatření k nápravě ten, jemuž bylo opatření
k nápravě uloženo, a hrozí-li nebezpečí z prodlení, jeho provedení
zabezpečí na náklady toho, jemuž bylo opatření k nápravě uloženo,
příslušný vodohospodářský orgán.
(5) Nelze-li opatření k nápravě uložit podle odstavce 1
a nejedná-li se o případ právního nástupnictví podle odstavce 3 a hrozí-li nebezpečí z prodlení, nezbytná opatření k nápravě
zabezpečí příslušný vodohospodářský orgán. V tomto případě
vodohospodářský orgán nařídí provedení opatření k nápravě
právnické osobě nebo fyzické osobě podnikající podle zvláštních
předpisů,10e) která je k provedení opatření k nápravě odborně
a technicky způsobilá. Účastníkem řízení je jen tato osoba;
odvolání proti tomuto rozhodnutí nemá odkladný účinek.
(6) Náklady na provedení opatření k nápravě nese ten, jemuž
bylo opatření k nápravě uloženo. V případě uvedeném v odstavci 5
nese tyto náklady příslušný okresní úřad.
(7) Vlastníci (uživatelé) majetku, na němž závadný stav
vázne, nebo jejichž majetku je nutno použít při odstranění
závadného stavu a kteří nejsou těmi, jimž bylo opatření k nápravě
uloženo, jsou povinni strpět provedení opatření k nápravě
uloženého nebo nařízeného vodohospodářským orgánem. Za tím účelem
jsou povinni zejména umožnit vstup, popřípadě vjezd na své
nemovitosti a strpět omezení obvyklého užívání nemovitostí.
(8) Pro vstup, popřípadě vjezd do objektů a zařízení Armády
České republiky, Policie České republiky, Bezpečnostní informační
služby a Vězeňské služby České republiky platí zvláštní
předpisy.10f)
(9) Ten, jemuž bylo opatření k nápravě uloženo,
a vodohospodářský orgán v případech uvedených v odstavcích 4 a 5
jsou povinni při provádění uložených opatření k nápravě na cizích
nemovitostech co nejvíce šetřit práv vlastníků (uživatelů)
dotčených nemovitostí a vstup, popřípadě vjezd a zamýšlená omezení
obvyklého užívání nemovitostí jim předem oznámit. Po dokončení
opatření k nápravě jsou ti, jimž byla opatření k nápravě uložena,
povinni na své náklady uvést pozemky do předchozího stavu, pokud
se s jejich vlastníky nedohodli jinak; jsou-li opatření k nápravě
prováděna na základě nařízení vodohospodářského orgánu podle
odstavce 5, hradí tyto náklady příslušný okresní úřad.
(10) Náhradu za majetkovou újmu nebo omezení vzniklá
vlastníkům (uživatelům) při provádění opatření k nápravě na cizích
nemovitostech hradí ten, jemuž bylo opatření k nápravě uloženo.
V případě uvedeném v odstavci 5 hradí tuto náhradu příslušný
okresní úřad. Právo na náhradu musí být uplatněno u toho, jemuž
bylo opatření k nápravě uloženo, nebo u příslušného okresního
úřadu do šesti měsíců od jeho vzniku, jinak zaniká. Tímto
ustanovením není dotčeno právo na náhradu škody.
ČÁST ČTVRTÁ
Podzemní vody a zásobování obyvatelstva vodou
§ 28
Podzemní vody
(1) Podzemní vody jsou přednostně vyhrazeny pro zásobování
obyvatelstva pitnou vodou a pro účely, pro které je použití pitné
vody stanoveno zvláštním předpisem.11) K jiným účelům může
vodohospodářský orgán povolit použití podzemní vody, jen není-li
to na úkor uspokojování uvedených potřeb.
(2) Ústřední vodohospodářský orgán republiky stanoví
vyhláškou, ve kterých případech, komu a jakým způsobem jsou
povinny:
a) organizace, které při investiční nebo jiné činnosti zjistí
podzemní vody, podat o tom zprávu,
b) organizace, užívající podzemní vodu, pravidelně oznamovat
údaje o jejích odběrech.
§ 29
Náhrada za ztrátu podzemní vody
(1) Organizace, která způsobí ztrátu podzemní vody nebo
podstatné snížení vydatnosti jejího zdroje, popřípadě zhoršení
jakosti vody v něm, je povinna nahradit škodu, která tím vznikla
tomu, kdo má povoleno odebírat podzemní vodu [§ 8 odst. 1 písm. b)]. Náhrada spočívá v opatření náhradního zdroje vody. Není-li to
možné nebo hospodářsky účelné, poskytne se jednorázová náhrada,
odpovídající snížení hodnoty toho nemovitého majetku, s jehož
užíváním je povolení spojeno. Jinak platí o náhradě škody obecné
předpisy.
(2) O škodách, které způsobí socialistická organizace jiné
socialistické organizaci, platí zvláštní předpisy. 12)
(3) Ustanovení odstavce 1 věty třetí platí i v případech, ve
kterých byla škoda způsobena činnostmi uvedenými v horním zákoně.
§ 30
Zásobování vodou z veřejných vodovodů
(1) Veřejné vodovody jsou určeny k hromadnému zásobování
obyvatelstva vodou a ke krytí potřeby vody pro národní
hospodářství. V pochybnostech, zda jde o veřejný vodovod,
rozhoduje vodohospodářský orgán v dohodě s orgánem státní správy,
v jehož působnosti je organizace, která vodovod spravuje,
popřípadě jej hodlá zřídit.
(2) Pitná voda z veřejných vodovodů je určena přednostně pro
zásobování obyvatelstva a pro účely, pro které je použití pitné
vody stanoveno zvláštními předpisy.
(3) Vodohospodářský orgán je oprávněn při nedostatku pitné
vody bez náhrady omezovat nebo jinak upravovat zásobování pitnou
vodou, popřípadě její užívání. Rozhoduje též ve sporech, zda má
být zřízena, popřípadě zrušena přípojka k veřejnému vodovodu a ve
sporech, k nimž dojde v souvislosti s prováděním odstavce 2.
(4) Ústřední vodohospodářský orgán republiky může upravit
vyhláškou správu a provoz veřejných vodovodů a stanovit všeobecné
podmínky, za nichž se voda z nich dodává.
ČÁST PÁTÁ
Vodní toky a jejich správa
§ 31
Vodní toky
(1) Vodní toky 13) jsou vody trvale tekoucí po zemském
povrchu mezi břehy buď v korytě přirozeném (popřípadě upraveném),
jako bystřiny, potoky, řeky, nebo v korytě umělém, jako průplavy,
vodní kanály, nádrže apod., nebo vody nacházející se ve slepých
ramenech vodních toků, včetně jejich koryt.
(2) U vodních toků, jejichž koryta nejsou označena vlastním
parcelním číslem a nejsou jako taková vedena v evidenci
nemovitostí podle zvláštních předpisů, 14) se za přirozené koryto
považuje dno a břehy až po břehovou čáru, která je určena hladinou
vody, která stačí protékat mezi břehy, aniž se vylévá do
přilehlého území.
(3) Za pozemky, tvořící podle předchozích odstavců přirozené
koryto, nepřísluší náhrada; jinak přísluší náhrada obdobně podle
předpisů o vyvlastnění.
(4) Pozemky, tvořící přirozené koryto, které v době vydání
tohoto zákona nejsou označeny vlastním parcelním číslem a nejsou
jako takové vedeny v evidenci nemovitostí podle zvláštních
předpisů, nebudou ani nadále takto označovány a evidovány vlastním
parcelním číslem, pokud nejde o případy hospodářsky nebo jinak
odůvodněné. O těchto případech zvláštního charakteru se dohodnou
vodohospodářské orgány s příslušnými orgány pro geodézii
a kartografii.
(5) Správce vodního toku, popřípadě organizace upravující
vodní tok může užívat pozemků při vodním toku, pokud je to
nezbytně nutné při zřizování, provozu a udržování
vodohospodářských děl a zařízení, k provádění vodohospodářských
prací a k jiným vodohospodářským účelům. Nedojde-li mezi správcem
(vlastníkem, uživatelem) těchto pozemků a správcem vodního toku,
popřípadě organizací vodní tok upravující, k dohodě o užívání
pozemků a o náhradě, rozhodne vodohospodářský orgán v součinnosti
s dotčenými orgány. Při stanovení výše náhrady přihlédne
vodohospodářský orgán k prospěchu, který má správce (vlastník,
uživatel) pozemků z provedené úpravy.
(6) V pochybnostech o tom, zda jde o vodní tok, ve sporech
o hranici jeho koryta, popřípadě ve sporech o rozsahu oprávnění
správce vodního toku (odstavec 5), rozhodne vodohospodářský orgán.
(7) Ústřední vodohospodářský orgán republiky může v dohodě
s federálním ministerstvem financí, ústředním orgánem republiky
pro geodézii a kartografii a ostatními dotčenými ústředními orgány
státní správy stanovit podrobnosti k provedení předchozích
odstavců, upravit otázky, týkající se změn koryt vodních toků,
vzniku nových ostrovů a náplavů, popřípadě úžeji vymezit rozsah
vodních toků. Ústřední vodohospodářský orgán republiky může rovněž
stanovit podrobnosti o určování rozsahu pozemků uvedených
v odstavci 5.
§ 32
Správa vodních toků
(1) Vodní toky vodohospodářsky významné a hraniční vodní
toky tvořící státní hranice spravují odborně a technicky způsobilé
právnické osoby určené ústředním vodohospodářským orgánem
republiky. Seznam vodohospodářsky významných vodních toků
a hraničních vodních toků tvořících státní hranice stanoví
ústřední vodohospodářský orgán republiky vyhláškou.
(2) Za správce ostatních vodních toků nebo v odůvodněných
případech jejich vodohospodářsky ucelených úseků (dále jen "drobný
vodní tok") určí ústřední vodohospodářský orgán republiky
právnické osoby nebo fyzické osoby, jimž drobné vodní toky
převážně slouží nebo s jejichž činností souvisejí, pokud s tím
vysloví souhlas. Za správce drobných vodních toků mohou být podle
tohoto odstavce určeny i obce, jejichž územními obvody drobné
vodní toky protékají a které s tím vysloví souhlas.
(3) Drobný vodní tok, jehož správce nebyl určen, je ve
správě správce vodního toku, jehož je drobný vodní tok přítokem,
a to až do doby, než bude jeho správce určen podle odstavce 2.
(4) Ústřední vodohospodářský orgán republiky rozhoduje,
v kterých případech je správce vodního toku povinen předložit mu
ke schválení návrh na koordinaci manipulačních řádů
vodohospodářských děl, tvořících soustavu (dále jen "komplexní
manipulační řád soustavy vodohospodářských děl") na vodním toku
jím spravovaném, a tento řád schvaluje.
Povinnosti a oprávnění správců vodních toků
§ 33
Správce vodního toku je povinen starat se o jeho řádnou
správu. Podrobnosti o povinnostech a odpovědnosti správců vodního
toku stanoví ústřední vodohospodářský orgán republiky v dohodě
s federálním ministerstvem financí a ostatními dotčenými
ústředními orgány státní správy. Přitom může stanovit zvláštní
povinnosti, popřípadě oprávnění správcům vodohospodářsky
významných vodních toků vůči správcům ostatních vodních toků.
§ 34
(1) Správce vodního toku je oprávněn:
a) při výkonu správy vstupovat v nezbytném rozsahu na cizí
pozemky a do cizích objektů, pokud k tomu není třeba
povolení podle zvláštních předpisů,
b) v zájmu správy vodního toku odstraňovat nebo nově vysazovat
stromy a keře na pozemcích při něm,
c) v rozsahu, který připouští řádný výkon správy vodního toku,
bez povolení vodohospodářského orgánu těžit z koryta vodního
toku říční materiál, popřípadě tuto těžbu umožňovat těm,
kteří k tomu získali povolení podle § 10 písm. b) za úhradu
nákladů, které v souvislosti s tím vzniknou správci toku;
tímto ustanovením nejsou dotčeny zvláštní předpisy,
upravující vyhledávání a dobývání nerostů,15)
d) požadovat předložení povolení nebo souhlasu
vodohospodářských orgánů, týkajícího se vodního toku, od
každého uživatele vody a provozovatele vodohospodářských děl
a zařízení, popřípadě činností, které takového povolení nebo
souhlasu vyžadují,
e) dávat pokyny pro manipulaci s vodohospodářskými díly jejich
uživatelům v rámci komplexního manipulačního řádu soustavy
vodohospodářských děl na vodním toku, pokud to vyžaduje
mimořádná situace.
(2) Ústřední vodohospodářský orgán republiky může v dohodě
s dotčenými ústředními orgány státní správy upravit podmínky těžby
říčního materiálu.
ČÁST ŠESTÁ
Omezení práv k nemovitostem
§ 36
(1) Správci (vlastníci, uživatelé) nemovitostí při vodních
tocích jsou povinni bez náhrady:
a) umožnit správci vodního toku výkon jeho oprávnění podle
§ 34 odst. 1 písm. a) a b),
b) odstraňovat překážky ve vodním toku podél svých pozemků,
jde-li o drobné vodní toky.
(2) V pochybnostech o rozsahu povinností podle odstavce 1
rozhoduje vodohospodářský orgán; jde-li o zemědělskou půdu, činí
tak po projednání s příslušným orgánem hospodářského řízení
zemědělství.
(3) Způsobí-li správce vodního toku při výkonu oprávnění
podle § 34 odst. 1 písm. a) a b) škodu, je povinen ji nahradit.
O náhradě škody platí jinak obecné předpisy a nedojde-li k dohodě,
rozhodne o ní příslušný vodohospodářský orgán.
(4) Vodohospodářský orgán může správcům (vlastníkům,
uživatelům) pozemků při vodních tocích zakázat kácet stromy
a keře, zabezpečující stabilizaci vodního toku, popřípadě jakost
vody v něm, a to bez nároku na náhradu.
(5) Je-li jakákoliv stavba nebo jiné zařízení (včetně tělesa
dráhy nebo silnice) ve vodním toku nebo sousedí s ním, jsou jejich
správci (vlastníci, uživatelé) povinni udržovat je v řádném stavu
tak, aby byly zabezpečeny proti škodám působeným vodou a odchodem
ledů a neohrožovaly plynulý odtok vod.
§ 37
(1) Správci (vlastníci, uživatelé) nemovitostí jsou povinni
bez náhrady:
a) umožnit osobám, které se vykáží příslušným průkazem
k vodohospodářskému dozoru, vstupovat za účelem jeho výkonu
na nemovitosti a do objektů, pokud k tomu není třeba
povolení podle zvláštních předpisů,
b) trpět na svých nemovitostech za podmínek stanovených
vodohospodářským orgánem umísťování a udržování vodočtů,
vodoměrů, vodních značek (cejchů), označujících nejvyšší,
popřípadě nejnižší povolené vzdutí vody, a jiných zařízení
nutných pro účely vodního hospodářství.
Ustanovení § 36 odst. 3 platí obdobně.
(2) Pokud je toho třeba k výkonu oprávnění plynoucího
z rozhodnutí vodohospodářského orgánu, zejména k vybudování nebo
provozu vodohospodářských děl, dále k průzkumným a jiným odborným
pracím nezbytně nutným pro účely vodního hospodářství, k výkonu
správy vodních toků, k vyhledávání a zajišťování zásob podzemních
vod, jakož i k umožnění přístupu k vodám za účelem jejich obecného
užívání a ke zřízení vodovodních nebo kanalizačních přípojek, lze
potřebné nemovitosti nebo práva k nim vyvlastnit, nelze-li je
získat dohodou.
(3) O vyvlastnění, o vstupu na vyvlastňovanou nemovitost
a o jejím užívání před zahájením vyvlastňovacího řízení platí
zvláštní předpisy.16)
(4) Práva a povinnosti, založené podle odstavce 2 dohodou
nebo rozhodnutím příslušného orgánu, přecházejí na právní nástupce
stran.
ČÁST SEDMÁ
Vodohospodářská díla
§ 38
Vodohospodářská díla
(1) Vodohospodářskými díly jsou stavby, popřípadě jejich
části, určené k vodohospodářským účelům, zejména :
a) přehrady, vodní nádrže, studně a ostatní stavby potřebné
k nakládání s vodami povolovanému podle § 8 odst. 1,
b) stavby, jimiž se upravuje vodní tok,
c) stavby vodovodních řadů a vodárenských objektů včetně
úpraven vody, kanalizačních stok a kanalizačních objektů
včetně čistíren odpadních vod, jakož i stavby (popřípadě
jejich části) určené k předchozímu čištění vod před jejich
vypouštěním do kanalizací,
d) stavby na ochranu před povodněmi,
e) stavby k zavlažování a odvodňování pozemků,
f) stavby, které se k plavebním účelům zřizují v korytech
vodních toků nebo na jejich březích.
(2) Za vodohospodářská díla se podle tohoto zákona nepovažují
jednoduchá zařízení na jednotlivých nemovitostech k zachycení vody
a k ochraně jednotlivých nemovitostí proti škodlivým účinkům
povrchových vod, jakož i vodovodní a kanalizační přípojky
s výjimkou těch, které určí vyhláškou ústřední vodohospodářský
orgán republiky v dohodě s ústředním orgánem republiky pro
výstavbu.
(3) V pochybnostech o tom, zda jde o vodohospodářské dílo
nebo jeho součást, rozhodne vodohospodářský orgán příslušný k jeho
povolení.
§ 39
Vodohospodářská díla několika organizací
Lze-li vodohospodářské potřeby nebo ochranu před vodami
účelněji a hospodárněji zabezpečit výstavbou, popřípadě provozem
jediného vodohospodářského díla, než vodohospodářskými díly
jednotlivých organizací, projedná s nimi vodohospodářský orgán
výstavbu, popřípadě provoz jediného vodohospodářského díla
a v případě, že je tato výstavba účelná, může vázat své povolení
na dohodu o výstavbě a provozu takového díla.
§ 40
Ochrana vodohospodářských děl a zařízení
sloužících vodnímu hospodářství
(1) Je zakázáno jakýmkoliv způsobem poškozovat
vodohospodářská díla. Je zakázáno též:
a) ukládat do vodních toků, rybníků a jiných vodních nádrží
předměty, kterými by mohlo dojít k ohrožení plynulosti
odtoků vod a k závadám z hlediska zdravotního
a bezpečnostního, jakož i ukládat takové předměty na
místech, z nichž by mohly být splaveny do vod,
b) těžit zeminy z ochranných hrází, vysazovat na nich dřeviny,
pást na nich a přehánět přes ně hospodářská zvířata, jakož
i jezdit po nich vozidly všeho druhu, s výjimkou míst k tomu
určených,
c) poškozovat vodočty, vodoměry, vodní značky (cejchy) a jiná
zařízení sloužící vodnímu hospodářství.
(2) Tomu, kdo poškodí veřejnou kanalizaci nebo veřejný
vodovod, popřípadě ohrozí jejich provoz, může vodohospodářský
orgán uložit, aby provedl opatření k odstranění závadného stavu.
Případná odpovědnost za škodu ani trestní odpovědnost není tím
dotčena. Svévolné zřizování vodovodních a kanalizačních přípojek
k veřejným vodovodům a kanalizacím je zakázáno.
(3) Vodohospodářský orgán, příslušný k povolení
vodohospodářského díla, může v případě potřeby určit v zájmu
ochrany tohoto díla pásma podél něho a zakázat na nich podle
povahy vodohospodářského díla některé stavby nebo činnosti,
popřípadě vázat je na zvláštní povolení. Ustanovení § 19 platí
obdobně.
(4) Vodohospodářský orgán může rozhodnout, že přejímá na dobu
nezbytné potřeby správu, provoz nebo údržbu vodohospodářských děl,
vyžadují-li to zájmy vodního hospodářství nebo jiné důležité
zájmy společnosti a jestliže ten, kdo je k tomu povinen, tento
úkol řádně neplní a nezjednal-li nápravu ve stanovené lhůtě. Tuto
správu, provoz a údržbu obstarává vodohospodářský orgán na náklad
povinného.
§ 41
Povinnosti a oprávnění správců
(vlastníků, uživatelů) vodohospodářských děl
(1) Správce (vlastník, uživatel) vodohospodářského díla je
povinen zejména:
a) dodržovat podmínky, za kterých bylo vodohospodářské dílo
povoleno, zejména schválený manipulační, popřípadě provozní
řád, a předkládat vodohospodářskému orgánu ke schválení
návrh na úpravu těchto řádů tak, aby byly v souladu
s komplexním manipulačním řádem soustavy vodohospodářských
děl,
b) udržovat dílo v řádném stavu tak, aby nedocházelo
k ohrožování bezpečnosti osob, majetku a vodohospodářských
a jiných chráněných zájmů,
c) zajišťovat na něm podle zvláštních předpisů, které vydá
ústřední vodohospodářský orgán republiky, odborný
technickobezpečnostní dohled, včetně pozorování díla
a měření jeho deformací, a to prostřednictvím organizace
pověřené prováděním tohoto dohledu ústředním
vodohospodářským orgánem republiky,
d) provádět na svůj náklad opatření, která mu vodohospodářský
orgán uloží k odstranění závad, zjištěných na
vodohospodářském díle zejména při vodohospodářském dozoru,
e) dbát pokynů správce vodního toku podle § 34 odst. 1 písm. e),
f) u vodohospodářského díla, sloužícího ke vzdouvání vody
v toku, udržovat na vlastní náklad v řádném stavu dno
a břehy v oblasti vzdutí a starat se v ní o plynulý průtok
vodního toku, zejména odstraňovat nánosy a překážky.
(2) Pracovníci organizací, spravujících veřejné vodovody
a veřejné kanalizace, jsou oprávněni při plnění úkolů organizace
vstupovat do připojených nemovitostí, pokud k tomu není třeba
svolení podle zvláštních předpisů.
(3) Ústřední vodohospodářský orgán republiky pověřuje
organizace prováděním odborného technickobezpečnostního dohledu
a může v dohodě s federálním ministerstvem financí upravit
podrobněji povinnosti správců (vlastníků, uživatelů)
vodohospodářských děl, zejména povinnost vypracovat návrhy
manipulačních, popřípadě provozních řádů, zřizovat vodní značky
a udržovat vodohospodářská díla, dna a břehy v oblasti vzdutí.
Jde-li o podrobnější úpravu povinností správců (vlastníků,
uživatelů) vodohospodářských děl k zavlažování a odvodňování
pozemků, které jsou ve správě zemědělských organizací, vypracovat
návrhy manipulačních, popřípadě provozních řádů, dohodne ji
ústřední vodohospodářský orgán republiky též s ministerstvem
zemědělství a výživy republiky.
ČÁST OSMÁ
Ochrana před povodněmi
§ 42
(1) Škodám působeným povodněmi je třeba předcházet, jejich
rozsah a následky omezovat a průběh povodní ovlivňovat. Děje se
tak zejména systematickou prevencí a zabezpečovacími a záchrannými
pracemi, prováděnými podle povodňových plánů a příkazů povodňových
orgánů.
(2) K zajištění ochrany před povodněmi je každý povinen
umožnit vstup, popřípadě vjezd na své pozemky a do objektů těm,
kteří řídí, koordinují a provádějí zabezpečovací nebo záchranné
práce, přispět na příkaz povodňového orgánu podle svých možností
a sil osobní a věcnou pomocí k ochraně lidských životů a majetku
před povodněmi a řídit se příkazy příslušných povodňových
orgánů.
(3) Vodohospodářský orgán může rozhodnutím uložit povinnost
zpracovat povodňový plán pro nemovitosti ohrožené povodněmi, pokud
se nacházejí v zátopovém území nebo zhoršují průběh povodně,
a určit jeho rozsah. Ten, komu byla tato povinnost rozhodnutím
uložena, je povinen zpracovat povodňový plán v určeném rozsahu.
ČÁST DEVÁTÁ
Úplaty ve vodním hospodářství
§ 43
Úplaty k úhradě nákladů spojených
se správou vodních toků
(1) Ti, kdož odebírají vodu z vodních toků v množství
přesahující 15 000 metrů krychlových ročně nebo 1250 metrů
krychlových měsíčně nebo užívají její síly k výrobě elektrické
energie, jsou povinni platit správci vodního toku, popřípadě
správci toho jeho úseku, v němž k odběru vody nebo k jejímu
užívání dochází, úplaty. Úplaty slouží k úhradě nákladů spojených
se správou vodních toků. Rozsah úplat a způsob, jímž se stanoví
jejich výše, určí vláda Československé socialistické republiky.
(2) Povinnost platit úplaty podle odstavce 1 se nevztahuje na
odběry vody pro napouštění rybníků pro chov ryb a veřejných
koupališť, na odběry vody pro požární potřeby a kluziště, jakož
i na odběry okalových vod pro zemědělskou výrobu a na další
odběry, které stanoví vláda Československé socialistické
republiky.
(3) Ústřední vodohospodářský orgán republiky upraví
podrobnosti o měření odběrů, popřípadě užívání vody podle odstavce 1 a způsob ohlašování odběrů či užití vody a placení za ně.
§ 45
Úplaty za odběry podzemní vody a jiné úplaty
(1) Vláda Československé socialistické republiky může
stanovit povinnost platit úplaty za odběr podzemní vody, dále
úplaty za zajišťování splavnosti vodních toků a za používání
vodohospodářských děl k plavbě, jakož i za další užitky, které
vodní hospodářství poskytuje.
(2) Povinnost platit úplaty za odběr podzemní vody vláda
nestanoví, jde-li o odběry pro zásobování obyvatelstva pitnou
vodou, pro účely, pro které je použití pitné vody stanoveno
zvláštními předpisy, a v případech, které zvlášť určí.
ČÁST DESÁTÁ
Pokuty
§ 47
(1) Organizacím, které porušují povinnosti stanovené tímto
zákonem, popřípadě podle něho uložené, nebo těm, které užívají
vody způsobem, vyžadujícím vodohospodářské povolení, bez tohoto
povolení, anebo, které podmínky uděleného povolení nedodržují,
ukládají vodohospodářské orgány pokuty v rozsahu a za podmínek
stanovených vládou republiky.17) Vodohospodářské orgány ukládají
za podmínek stanovených vládou republiky pokuty i pracovníkům
těchto organizací, kteří porušení povinností organizací zavinili,
nejde-li o trestný čin nebo přečin. Výše pokuty může činit
u pracovníka organizace nejvýše trojnásobek jeho průměrného
měsíčního výdělku.18)
(2) Uložením pokuty organizaci zůstává nedotčena trestní
odpovědnost jejích pracovníků i odpovědnost organizace podle
předpisů o náhradě škody. Byla-li uložena pokuta pracovníku
organizace podle předchozího odstavce, nelze mu uložit pokutu
podle jiných předpisů.
ČÁST JEDENÁCTÁ
Přechodná a závěrečná ustanovení
§ 48
(1) Nakládání s vodami podle dosavadních předpisů, které není
ve shodě s tímto zákonem, je třeba nejpozději do jednoho roku ode
dne jeho účinnosti uvést s ním do souladu, pokud zákony národních
rad nestanoví jinak.
(2) Organizace, které ke dni účinnosti tohoto zákona pečují
podle dosavadních předpisů o drobné vodní toky, jsou povinny o ně
nadále pečovat v rozsahu podle dosavadních předpisů19) do doby
určení správce vodního toku podle § 32.
Svoboda v.r.
Indra v.r.
Dr. Štrougal v.r.
1) § 47 a 49 zákona č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu.
2) Zákon č. 41/1957 Sb., o využití nerostného bohatství (horní
zákon).
3) Zákon č. 26/1964 Sb., o vnitrozemské plavbě.
4) § 37 odst. 1 zákona č. 41/1957 Sb., o využití nerostného
bohatství (horní zákon).
5) § 40 odst. 1 písm. c) zákona č. 41/1957 Sb., o využití
nerostného bohatství (horní zákon).
6) § 23 zákona č. 40/1961 Sb., o obraně Československé
socialistické republiky.
7) § 25 odst. 1 zákona č. 87/1958 Sb., o stavebním řádu
8) Vládní nařízení č. 8/1956 Sb., o odevzdání a převzetí
dokončených staveb nebo jejich částí a o povolení k jejich
uvedení do trvalého provozu (užívání).
8a) § 7 zákona č. 265/1992 Sb., o zápisech vlastnických a jiných
věcných práv k nemovitostem, ve znění zákona č. 90/1996 Sb.
§ 5 odst. 3 písm. b) zákona ČNR č. 344/1992 Sb., o katastru
nemovitostí České republiky (katastrální zákon), ve znění
zákona č. 89/1996 Sb.
8b) Např. vyhláška Federálního ministerstva financí č. 119/1988
Sb., o hospodaření s národním majetkem, ve znění pozdějších
předpisů.
9) § 4 a 79 zákona č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, a § 11,
12 a 51 vyhlášky ministerstva zdravotnictví č. 45/1966 Sb.,
o vytváření a ochraně zdravých životních podmínek.
10) § 5 zákona č. 53/1966 Sb., o ochraně zemědělského půdního
fondu.
10a) Např. zákon č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, ve znění
pozdějších předpisů.
10b) § 24 písm. b) a c) zákona ČNR č. 130/1974 Sb., o státní
správě ve vodním hospodářství, ve znění zákona ČNR č.
23/1992 Sb.
10c) Zákon č. 92/1991 Sb., o podmínkách převodu majetku státu na
jiné osoby, ve znění pozdějších předpisů.
10d) § 10a odst. 1 písm. h) zákona č. 92/1991 Sb., ve znění zákona
č. 210/1993 Sb.
10e) Např. zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání
(živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů.
10f) Např. zákon č. 169/1949 Sb., o vojenských újezdech, ve znění
zákona ČNR č. 425/1990 Sb., § 22 zákona č. 40/1961 Sb.,
o obraně Československé socialistické republiky.
11) § 7 vyhlášky ministerstva zdravotnictví č. 45/l966 Sb.,
o vytváření a ochraně zdravých životních podmínek.
12) § 4 vládního nařízení č. 46/l967 Sb., o vypořádání škod,
způsobených provozní hospodářskou činností socialistických
organizací na hmotném majetku jiných socialistických
organizací a o náhradách v investiční výstavbě.
§ 145 až 148 hospodářského zákoníku.
13) Článek 8 ústavy ČSSR (ústavní zákon č. 100/1960 Sb.).
14) Zákon č. 22/1964 Sb., o evidenci nemovitostí.
15) Zákon č. 41/1957 Sb., o využití nerostného bohatství (horní
zákon).
16) Zákon č. 87/1958 Sb., o stavebním řádu, a prováděcí předpisy
k němu.
17) Dosud vládní vyhláška č. 120/1966 Sb., o ukládání pokut za
porušování povinností stanovených k ochraně vod před
znečišťováním.
18) § 275 zákoníku práce.
19) § 22 vládního nařízení č. 14/1959 Sb., kterým se provádí zákon
o vodním hospodářství.