52725/20/7100-20118-012287
DODATEK č. 5
k pokynu GFŘ-D-29 k prominutí pokut za nepodání kontrolního hlášení
GENERÁLNÍ FINANČNÍ ŘEDITELSTVÍ
Lazarská 7, Praha 1, PSČ 117 22
V Praze dne 3. 9. 2020
Pokyn GFŘ-D-29 k prominutí pokut za nepodání kontrolního hlášení, č.j.: 111096/16/710020116-050484,
ve znění Dodatku č. 1 (č.j.: 26 878/17/7100-20118-012287) ze dne 2. 3. 2017, Dodatku
č. 2 (č.j.: 130204/17/7100-20118-012287) ze dne 14. 12. 2017, Dodatku č. 3 (č.j.:
94112/18/7100-20118-012287) ze dne 11. 12. 2018 a Dodatku č. 4 (č.j.: 88521/19/7100-20118-012287)
ze dne 28. 11. 2019, se v návaznosti na nový Pokyn GFŘ-D-45 k promíjení příslušenství
daně (č.j.: 34006/20/7700-10123-050167) ze dne 23. 6. 2020, mění takto:
1)
Čl. I. - Obecná ustanovení:
Poslední odstavec tohoto článku [vztah k pokynu GFŘ-D-21] je aktualizován odkazem
na nový pokyn GFŘ-D-45 a zní:
"[vztah k pokynu GFŘ-D-45] Pokyn GFŘ D-45 k promíjení příslušenství daně č. j.
34006/20/7700-10123-050167 ze dne 23. 6. 2020 (dále jen "Pokyn GFŘ D-45 k promíjení
příslušenství daně") se při prominutí pokuty za nepodání kontrolního hlášení použije
jen v případech výslovně uvedených níže v textu tohoto pokynu."
2)
Čl. II. - Promíjení pokuty:
II. 2. Meritorní posouzení - prvotní úvaha:
Přidán nový třetí odstavec tohoto článku, který zní:
"[pojem "závažnost"] Závažnost porušení daňových nebo účetních předpisů musí
být v konkrétním případě najisto postavena prostřednictvím dostatečného odůvodnění
rozhodnutí správce daně. Za závažné porušení nelze označit každé porušení daných
předpisů, ale pouze porušení, které dosáhne takové intenzity, že jej příslušný správce
daně shledá za významně ohrožující nebo porušující účel správy daní. Závažným porušením
přitom může být i jejich opakované, avšak méně závažné, porušení."
3)
Čl. II. - Promíjení pokuty:
II. 2. Meritorní posouzení - prvotní úvaha:
II. 2. A. Definice závažného porušení daňových nebo účetních předpisů:
V bodu 5. odstraněno ze závěru druhé věty slovní spojení: "před podáním žádosti
o prominutí".
4)
Čl. II. - Promíjení pokuty:
II. 2. Meritorní posouzení - prvotní úvaha:
II. 2. A. Definice závažného porušení daňových nebo účetních předpisů:
Text bodu č. 8 ve znění: "Nevede nebo nevedla evidenci stanovenou právním předpisem
nebo uloženou správcem daně; zejména se jedná o případy, kdy osoba porušila povinnost
vést účetnictví, a to správně, úplně, průkazně, srozumitelně, přehledně a způsobem
zaručujícím trvalost účetních záznamů.", nahrazen novým textem bodu č. 8 ve znění:
"Nevede řádně nebo nevedla řádně evidenci stanovenou právním předpisem nebo uloženou
správcem daně."
5)
Čl. II. - Promíjení pokuty:
II. 2. Meritorní posouzení - prvotní úvaha:
II. 2. A. Definice závažného porušení daňových nebo účetních předpisů:
V odstavci týkající se [posuzování bodu 3 a 4] přidán na závěr první věty odstavce
text s poznámkou pod čarou č. 2 ve znění: "; situaci uvedenou v bodě 4 správce daně
posuzuje ve vztahu k porušení povinnosti, nikoli k následkům tohoto porušení2." Text
poznámky pod čarou č. 2 zní: "K tomu blíže viz rozsudek KS v Brně č. j. 62 Af 47/2016-64
ze dne 22. 2. 2018."
6)
Čl. II. - Promíjení pokuty:
II. 3. Meritorní posouzení - rozsah prominutí:
II. 3. A. Ospravedlnitelný důvod:
Pod odstavec [právní úprava] přidána nová věta ve znění: "Neexistence ospravedlnitelného
důvodu nepodání kontrolního hlášení nebo jeho nepodání včas tedy zakládá překážku,
pro kterou pokutu nelze prominout."
7)
Čl. II. - Promíjení pokuty:
II. 3. Meritorní posouzení - rozsah prominutí:
II. 3. A. Ospravedlnitelný důvod:
Na závěr tohoto článku přidány nové tři odstavce textu a poznámka pod čarou č.
3 ve znění:
"[k výčtu ospravedlnitelných důvodů] Výše uvedené relevantní skutečnosti, které
jsou podřazeny pod pojem "ospravedlnitelného důvodu" ve smyslu § 101k odst. 2 ZDPH
jsou nastaveny dostatečně široce a objektivně, nicméně není vyloučeno, že při posuzování
konkrétního případu správce daně dospěje k závěru, že lze prominout i z důvodu v
pokynu neuvedeného. Mělo by jít však o zcela výjimečný případ, který je z lidského
hlediska omluvitelný a z hlediska materiálního představuje prohřešek spíše formalistický.
Možnost docílit prominutí pokuty by tak neměla svědčit daňovým subjektům, které se
do situace nesplnění povinnosti podat kontrolní hlášení dostaly v důsledku vlastní
liknavosti, nezodpovědnosti či úmyslného jednání. Prominutí pokuty by nemělo s ohledem
na zásadu legitimního očekávání způsobit, že na nepodání kontrolního hlášení nebude
nahlíženo jako na prohřešek. I nadále musí být zachováno pravidlo, že neplnění zákonné
povinnosti má své konsekvence v podobě následku za porušení povinnosti při správě
daní. Prominutí pokuty proto nemůže sloužit k setření rozdílu mezi těmi, kteří své
povinnosti plní řádně a včas, a těmi, kteří je neplní.
V této souvislosti upozorňujeme na nutnost řádně odůvodnit rozhodnutí správce
daně a vypořádat se s případnými důvody (resp. zejména jdoucími nad rámec tohoto
pokynu), které subjekt uvádí ve své žádosti. Jestliže subjekt žádné důvody neuvádí,
správce daně nemá povinnost je sám zjišťovat.
V případech, kdy správce daně po své správní úvaze zamítá žádost o prominutí
pokuty za nepodání kontrolního hlášení, pak jde o situace, kdy subjektem tvrzené
důvody (pokud jsou nějaké tvrzeny) nelze podřadit pod žádný z ospravedlnitelných
důvodů podle pokynu GFŘ D-29 a současně se v daném konkrétním případě nejedná ani
o takový závažný důvod, který by byl podřazen pod pojem "ospravedlnitelného důvodu"
ve smyslu § 101k odst. 2 ZDPH nad rámec pokynu GFŘ D-29.3"
Text poznámky pod čarou č. 3 zní: "Rozsudek KS v Ostravě č.j. 22 Af 89/2017-30
ze dne 24. 5. 2018: "pouze odkaz na nenaplnění podmínek Pokynu GFŘ D-29 nestačí,
ale je nutné se s konkrétními podmínkami případu vypořádat v odůvodnění detailněji"."
8)
Čl. II. - Promíjení pokuty:
II. 3. Meritorní posouzení - rozsah prominutí:
II. 3. B. Četnost porušování povinností při správě daní:
Tabulka "Druh porušení povinnosti daňového subjektu" bod č. 1 text: "Ke dni vydání
rozhodnutí o žádosti eviduje správce daně u daňového subjektu vykonatelný nedoplatek
z jiného daňového řízení.", je nahrazen novým textem bodu č. 1: "Ke dni vydání rozhodnutí
o žádosti eviduje správce daně u daňového subjektu nedoplatek z jiného daňového řízení,
který je vymáhán (je uveden na exekučním příkazu)."
9)
Čl. III. - Procesní ustanovení:
Třetí odstavec tohoto článku [předmět řízení] začíná slovním spojením: "Podáním
žádosti...".
10)
Čl. III. - Procesní ustanovení:
Doplněn nově čtvrtý odstavec a poznámky pod čarou č. 4 a 5 ve znění:
"[souběh prominutí a odvolacího řízení] Pokud daňový subjekt ve lhůtě pro podání
odvolání (k platebnímu výměru na pokutu za nepodání kontrolního hlášení) podá žádost
o prominutí pokuty, správce daně daňový subjekt neformálně vyrozumí, je-li to hospodárné,
o tom, že se jeho žádostí o prominutí bude zabývat až po nabytí právní moci platebního
výměru na pokutu. Od právní moci platebního výměru na pokutu také poběží lhůta pro
vyřízení žádosti o prominutí, neboť až po právní moci je postaveno najisto, o čem
má správce daně rozhodovat, a je tedy možné provést řízení o prominutí pokuty. To
platí rovněž, pokud daňový subjekt podá odvolání a žádost o prominutí pokuty současně.4,5"
Text poznámky pod čarou č. 4 zní: "K problematice viz rozsudek NSS č.j.: 3 Afs
164/2019 - 29 ze dne 25. 6. 2020, zejména body výroku č. 11, 15 a 16."
Text poznámky pod čarou č. 5 zní: "Pozn.: obdobně by správce daně postupoval
i při případném souběhu podnětu k přezkumnému řízení k platebního výměru na pokutu
a žádosti o prominutí pokuty."
11)
Čl. III. - Procesní ustanovení:
V sedmém odstavci [důkazní břemeno daňového subjektu] přidán na závěr text v
závorce ve znění: "(správce daně není povinen okolnosti hodné zřetele - ospravedlnitelné
důvody -sám zjišťovat, pokud je subjekt v žádosti neuvede)".
12)
Čl. III. - Procesní ustanovení:
V odstavci [rozhodnutí] a [vztah k veřejné podpoře] nahrazen odkaz na "Pokyn
GFŘ D-21" odkazem na "Pokyn GFŘ D-45".
V ostatním zůstává text Pokynu GFŘ-D-29 k prominutí pokut za nepodání kontrolního
hlášení, č.j.: 111096/16/7100-20116-050484, ve znění Dodatku č. 1 (č.j.: 26 878/17/710020118-012287)
ze dne 2. 3. 2017, Dodatku č. 2 (č.j.: 130204/17/7100-20118-012287) ze dne 14. 12.
2017, Dodatku č. 3 (č.j.: 94112/18/7100-20118-012287) ze dne 11. 12. 2018 a Dodatku
č. 4 (č.j.: 88521/19/7100-20118-012287) ze dne 28. 11. 2019, nezměněn.
Tento Dodatek č. 5 k pokynu GFŘ-D-29 k prominutí pokut za nepodání kontrolního
hlášení nabývá platnosti dnem podpisu a účinnosti dnem zveřejnění.
Ing. Tatjana Richterová, v. r.
generální ředitelka