MF-604/2024/7302-2 Metodický pokyn ke změnám v povolovacím procesu vzhledem k povolení k umístění herního prostoru (včetně kaucí) a ohlášení po 1. 1. 2024

Schválený:
MF-604/2024/7302-2
Metodický pokyn
odboru 73 - Procesní agendy a regulace hazardu
pro obecní úřady
KE ZMĚNÁM V POVOLOVACÍM PROCESU VZHLEDEM K POVOLENÍ K UMÍSTĚNÍ HERNÍHO PROSTORU (VČETNĚ KAUCÍ) A OHLÁŠENÍ PO 1. 1. 2024
Účinnost tohoto metodického pokynu: 1. 1. 2024
Ministerstvo financí, odbor 73 - Procesní agendy a regulace hazardu, z důvodu zajištění přehlednosti a jednoznačnosti změn v povolovacím řízení týkajícím se povolení k umístění herního prostoru a ohlášení hazardních her v návaznosti na přijetí zákona č. 349/2023 Sb., kterým se mění zákon č. 186/2016 Sb., o hazardních hrách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "Novela"), vydává tento metodický pokyn určený pro obecní úřady.
verze 1.0
PID: MFCREXXEYB
1. Úvod
K 1. 1. 2024 nabyla účinnosti Novela, která mimo jiné zásadně upravuje i povolovací proces, a bude tak mít i dílčí dopady do agendy obecních úřadů spočívající v rozhodování o vydání, změně nebo zrušení povolení k umístění herního prostoru. Rovněž se mění i dílčí aspekty u ohlašování hazardních her. Účelem tohoto metodického pokynu není popis metodiky celého procesu povolování či ohlašování ze strany obecních úřadů, ale pouze upozornění na změny provedené Novelou a interpretace přechodných ustanovení Novely.
Před zahájením provozování technické hry, živé hry a binga, provozovaných land-based způsobem (tedy v herním prostoru), musí provozovatel disponovat:
1) úvodním povolením, kterým se osvědčuje naplnění obecných podmínek pro provozování hazardních her stanovených v § 89 odst. 2 a 3 zákona č. 186/2016 Sb., o hazardních hrách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "ZHH") 1;
2) základním povolením, které se vydává pro každý druh hazardní hry;
3) povolením k umístění herního prostoru.
Úvodní povolení stejně jako základní povolení vydává Ministerstvo financí.
V obecné rovině nemá úprava povolovacího procesu spočívající v povinnosti pro provozovatele hazardních her disponovat úvodním povolení pro obecní úřady oproti dosavadnímu žádné zásadní dopady, neboť povolení k umístění herního prostoru je nadále navázané na dané základní povolení pro land-based technickou hru (herna) či land-based živou hru (kasino). V případě zániku či zrušení úvodního povolení zanikají i všechna základní povolení tohoto provozovatele, přičemž s nimi zanikají i všechna povolení k umístění herního prostoru (§ 104g ZHH).
2. Povolení k umístění herního prostoru po 1. 1. 2024
Povolení k umístění herního prostoru je nově upraveno v § 104b a následujících ustanoveních ZHH. Oproti dosavadnímu zákonu č. 186/2016 Sb., o hazardních hrách, ve znění účinném do 31. 12. 2023 (dále jen "ZHH před Novelou") se mění přílohy, které provozovatel musí obecnímu úřadu předkládat společně s žádostí o vydání povolení k umístění herního prostoru (§ 104d odst. 2 ZHH). Pro žádosti o vydání povolení k umístění herního prostoru došlé od 1. 1. 2024 provozovatel musí doložit:
a) základní povolení k provozování daného druhu hazardní hry,
b) osvědčení o provozuschopnosti pro každé technické zařízení, jehož prostřednictvím je hazardní hra provozována,
c) doklad o právním důvodu užívání prostor, v nichž má být provozována hazardní hra; to neplatí, je-li právní důvod zjistitelný z informačního systému veřejné správy nebo jeho části, která je veřejnou evidencí, rejstříkem nebo seznamem, a
d) půdorysné vymezení herního prostoru s vyznačením
1. všech vstupů do herního prostoru, oken a výloh,
2. navrhovaného způsobu užívání jednotlivých místností a prostorů v herním prostoru,
3. navrhovaných zón pro provoz technické hry, živé hry a binga, podle toho, jaká hazardní hra má být v herním prostoru provozována.
Oproti ZHH před Novelou se tak mění dvě věci. U žádosti o vydání povolení k umístění herního prostoru došlé od 1. 1. 2024 provozovatel již k žádosti nepředkládá
doklad o složení kauce
, jelikož Novelou dochází ke komplexní úpravě systému kaucí, kdy poskytnutí kauce bude podmínkou pro vydání úvodního povolení. Provozovatel tedy bude skládat pouze jednu kauci, a to bez ohledu na to, kolika základními povoleními či povoleními k umístění herního prostoru disponuje. Druhou změnou v přílohách žádosti je zrušení povinného dokládání schématu kamerového systému (nově je provozovatel povinen zákonem upravené schéma kamerového systému podle § 72d ZHH uchovávat pouze v herním prostoru a poskytnout ho na vyžádání dozorujícím orgánům). Novou povinnou přílohou žádosti je
půdorysné vymezení herního prostoru
, u kterého je výslovně uvedeno, že má obsahovat vyznačení všech vstupů do herního prostoru, oken a výloh, vyznačení navrhovaného způsobu užívání jednotlivých místností a prostorů v herním prostoru a rovněž vyznačení navrhovaných zón pro provoz technické hry, živé hry a binga, podle toho, jaká hazardní hra má být v herním prostoru provozována.
Obecní úřad bude muset nově v souladu s § 104c odst. 1 písm. c) ZHH při posuzování žádosti o vydání povolení k umístění herního prostoru také
posoudit to, zda v posledních 3 letech přede dnem podání žádosti o povolení k umístění herního prostoru nebylo tomuto žadateli zrušeno povolení k umístění herního prostoru stejného druhu na daném místě podle § 104f odst. 3 písm. d) ZHH
(tedy zrušení povolení k umístění herního prostoru z důvodu opakovaného nebo závažného porušení povinností stanovených v ZHH nebo v základním povolení k provozování daného druhu hazardní hry). Pokud si rozebereme podrobněji tento požadavek, pak pro zamítnutí žádosti o vydání povolení k umístění herního prostoru z tohoto důvodu by musely být splněny kumulativně tyto podmínky:
1. Provozovateli bylo v posledních 3 letech před podáním žádosti o povolení k umístění herního prostoru zrušeno povolení k umístění herního prostoru z důvodu podle § 104f odst. 3 písm. d) ZHH.
2. Zrušené povolení k umístění herního prostoru se týkalo stejného druhu herního prostoru (herna nebo kasino) jako toho, který obsahuje nově podaná žádost o vydání povolení.
3. Zrušené povolení k umístění herního prostoru bylo vydáno pro adresu, která se shoduje s adresou obsaženou v nově podané žádosti o vydání povolení.
4. Zrušené povolení k umístění herního prostoru bylo vydáno tomu stejnému provozovateli, který podal novou žádost o vydání povolení.
Příklad:
Obecnímu úřadu přijde 1. 1. 2025 žádost o vydání povolení k umístění herního prostoru, resp. kasina od provozovatele X. Obecní úřad kromě posouzení splnění ostatních podmínek pro vydání povolení posoudí i to, zda tomuto provozovateli X nebylo v posledních 3 letech, tedy v období mezi 31. 12. 2021 a 31. 12. 2024, zrušeno na téže adrese povolení k umístění kasina z důvodu opakovaného nebo závažného porušení ZHH či základního povolení. Pokud obecní úřad takovou skutečnost nezjistí a provozovatel X naplňuje všechny ostatní podmínky, tak musí být povolení k umístění herního prostoru vydáno. Obecní úřad může tuto podmínku považovat za splněnou i v případě, že povolení k umístění kasina tohoto provozovatele X bylo zrušeno před 31. 12. 2021 či v období od 31. 12. 2021 do 31. 12. 2024došlo sice ke zrušení povolení k umístění herního prostoru provozovatele X, ale jednalo se o povolení pro hernu, tedy jiný herní prostor, než o který teď nově žádá.
ZHH nově v § 80 upravuje přenášenou živou hru, tedy internetovou živou hru proti krupiérovi, přičemž krupiérem je fyzická osoba a živá hra je audiovizuálně přenášená prostřednictvím internetu. Přenášená živá hra může být provozována pouze ze studia, které musí být umístěno v kasinu na území České republiky. Přestože bude moci být toto studio pro přenášenou živou hru umístěno v kasinu, obecní úřad tuto skutečnost v rámci řízení o vydání povolení k umístění herního prostoru neposuzuje a tato skutečnost nebude ani uvedena v povolení k umístění herního prostoru pro dané kasino (
povolení k umístění herního prostoru žádnou informaci o studiu či přenášené živé hře neobsahuje
). V případě, že provozovatel začne po 1. 1. 2024 provozovat přenášenou hru, tak tedy není zapotřebí, aby si z tohoto důvodu žádal o změnu povolení k umístění herního prostoru.
K žádosti o povolení k umístění herního prostoru musí být nově dodáno půdorysné vymezení herního prostoru, kde mimo jiné provozovatel vyznačí navrhované zóny pro provoz studia podle § 104d odst. 2 písm. d) ZHH. To platí i pro případné změny. Pokud by provozovatel doposud neměl ve svém kasinu umístěné studio a nově ho tam umístil, nevyžaduje to změnu povolení k umístění herního prostoru, pouze provozovatel doloží aktualizované půdorysné vymezení herního prostoru. Pokud bude kasino provozováno na základě povolení k umístění herního prostoru vydaného podle ZHH před Novelou (podle bodu 3 přechodných ustanovené Novely 2), tak půdorysné vymezení herního prostoru netvoří povinnou přílohu takto vydaného povolení k umístění herního prostoru.
Současně je nezbytné při vydávání povolení k umístění herního prostoru reflektovat bod 15 přechodných ustanovení Novely - blíže k tomu viz kapitola 4. Ačkoliv ZHH již nevyžaduje u žádosti o vydání povolení k umístění herního prostoru doložení dokladu o složení kauce, musí být v některých případech poskytnutí kauce ze strany obecního úřadu jako podmínka pro vydání úvodního povolení pro přechodnou dobu ověřeno.
3. Ohlášení hazardní hry po 1. 1. 2024
Ohlášení hazardních her je upraveno v § 105 a násl. ZHH. Oproti ZHH před Novelou se mění výše herní jistiny tomboly, u které je nezbytné ohlášení, kdy nově se ohlašuje tombola, u níž výše herní jistiny (součin počtu vydaných sázkových tiketů a prodejní ceny za jeden sázkový tiket) činí více než
200 000 Kč
(před 1. 1. 2024 to bylo 100 000 Kč). Nově tak není nutné ohlašovat např. tombolu s výší herní jistiny 150 000 Kč.
V § 61 ZHH se u tomboly pouze zpřesňuje, že tombola je hazardní hra konaná v souvislosti s kulturní, sportovní, prodejní nebo reklamní nebo jinou společenskou akcí, u níž se výhry rozdělují na základě slosování, do kterého se zahrnou pouze prodané sázkové tikety. Dále se výslovně uvádí, kdy lze prodávat sázkové tikety a kdy lze provádět slosování.
U turnaje malého rozsahu, který je také ohlašovanou hrou, se Novelou od 1. 1. 2024 pouze zvyšuje maximální úhrnný vklad jednotlivého účastníka hazardní hry do jednoho turnaje z 500 Kč na
1 000 Kč
za 24 hodin (§ 64 ZHH).
V procesu ohlášení hazardní hry nedochází od 1. 1. 2024 k jiným změnám.
4. Přechod na novou právní úpravu ZHH
Novela z důvodu plynulého navázání nové právní úpravy regulace hazardních her na právní úpravu účinnou do 31. 12. 2023 stanovuje pro některé povinnosti přechodná období. Po tuto dobu jsou příslušné povinnosti plněny podle ZHH před Novelou. Některá z těchto přechodných ustanovení se odrazí i v činnosti obecních úřadů.
Bod 1 přechodných ustanovení Novely3 stanovuje, že správní řízení podle ZHH před Novelou, která nebyla pravomocně skončena před 1. 1. 2024, se dokončí podle ZHH před Novelou. Tedy správní řízení zahájená v roce 2023 týkající se vydání, změny či zrušení povolení k umístění herního prostoru, která nebudou v roce 2023 pravomocně skončena, se po 1. 1. 2024 dokončí podle ZHH před Novelou (např. povinnou přílohou bude stále schéma kamerového systému, nikoliv půdorysné vymezení herního prostoru). Řízení o žádosti je zahájeno dnem, kdy žádost došla příslušnému obecnímu úřadu.
Podle bodu 3 přechodných ustanovení Novely4 je provozovateli umožněno, aby na základě povolení k umístění herního prostoru vydaného podle ZHH před Novelou, mohl provozovat hazardní hry v herním prostoru i po 1. 1. 2024. Přijetí Novely tedy neznamená automatické zrušení stávajících povolení k umístění herního prostoru.
V případě, že si provozovatel po 1. 1. 2024 požádá o změnu povolení k umístění herního prostoru, tak v rámci této žádosti musí doložit už i půdorysné vymezení herního prostoru. Pokud dochází ke změně povolení, tak se dosavadní povolení nahrazuje změnovým povolením, na které se tak už uplatní ZHH.
Podle bodu 15 přechodných ustanovení Novely5 je i při vydávání povolení k umístění herního prostoru provozovateli,
kterému vzniklo úvodní povolení fikcí díky tomu, že je držitelem základního povolení, podle bodu 8 přechodných ustanovení Novely6, a který ještě nemá takové úvodní povolení nahrazeno pravomocným úvodním povolením novým podle bodu 9 přechodných ustanovení Novely
7, zapotřebí ověřit, zda provozovatel poskytl kauci. Kauce může být poskytnuta podle § 100 ZHH před Novelou pro příslušný herní prostor anebo již nově podle § 93 ZHH bez vazby ke konkrétnímu hernímu prostoru.
Pokud je poskytnuta kauce podle § 100 ZHH před Novelou, musí obecní úřad získat informaci (obdobně jako to zjišťoval již před 1. 1. 2024), jakým způsobem je kauce poskytnuta. V případě kauce ve formě bankovní záruky může být totiž povolení k umístění herního prostoru vydáno nejdéle na dobu o jeden rok kratší, než je doba platnosti bankovní záruky.
Pokud je poskytnuta kauce podle § 93 ZHH musí obecní úřad požádat o zadání příslušného herního prostoru do IS SDSL-Obce ze strany Ministerstva financí tak, aby vydané povolení k umístění herního prostoru mohlo být vloženo do daného systému.
Vložení herního prostoru do systému IS SDSL-Obce
tak nově nebude probíhat v případě kaucí poskytnutých podle § 93 ZHH na základě žádosti provozovatele, avšak primárně
na základě žádosti konkrétního obecního úřadu
, který příslušné povolení bude vydávat.
Z tohoto důvodu je zapotřebí, aby se obecní úřad v návaznosti na žádost o vydání povolení k umístění herního prostoru dotazoval Ministerstva financí prostřednictvím e-mailové adresy MetodikaObce@mfcr.cz na tyto informace, případně požádal o vložení záznamu herního prostoru do IS SDSL-Obce:
1. Zda již bylo provozovateli vydáno úvodní povolení podle bodu 9 přechodných ustanovení Novely, a pokud ne, tak zda je splněna podmínka pro vydání povolení k umístění herního prostoru poskytnutí kauce ve smyslu bodu 15 přechodných ustanovení Novely.
2. Pro případ, že by byla složena kauce podle § 100 ZHH před Novelou (tedy za herní prostor), tak je nadále nutné požádat o informaci, zda je pro herní prostor uvedený v žádosti poskytnuta kauce, a v případě poskytnutí kauce formou bankovní záruky, rovněž informaci o konci její platnosti.
3. Pokud provozovatel složil kauci již podle § 93 ZHH (kauce je navázána na úvodní povolení), tak je zapotřebí, aby obecní úřad poslal přesnou adresu herního prostoru uvedenou v žádosti (podle RÚIAN - Registr územní identifikace, adres a nemovitostí) a přesný název herního prostoru podle žádosti a požádal o zpřístupnění tohoto herního prostoru v IS SDSL-Obce.
Příklad textace žádosti na e-mail MetodikaObce@mfcr.cz:






V případě, kdy provozovatel bude mít vydáno úvodní povolení podle bodu 9 přechodných ustanovení Novely nebo podle § 89 ZHH, a tedy poskytnutí kauce již nebude podmínkou pro vydání povolení k umístění herního prostoru, Ministerstvo financí v odpovědi na tuto žádost o informace uvede také tuto skutečnost. Obecní úřad tedy v návaznosti na další žádosti o vydání povolení k umístění herního prostoru
tohoto provozovatele
již bude žádat pouze o zpřístupnění daného herního prostoru v IS SDSL-Obce, přičemž v této žádosti uvede adresu žádaného herního prostoru v souladu s RÚIAN a přesný název herního prostoru podle žádosti a identifikaci provozovatele.
Příklad žádosti o zaevidování herního prostoru do systému IS SDSL-Obce na e-mail MetodikaObce@mfcr.cz v případě, kdy má provozovatel vydané úvodní povolení podle bodu 9 přechodných ustanovení Novely nebo podle § 89 ZHH:



Ing. Martin Šabo
Digitálně podepsal Ing. Martin Šabo Datum: 2024.01.05 102931 +01'00'
1 Podle § 89 odst. 2 ZHH podmínkou pro vydání úvodního povolení je a) obecná způsobilost k provozování hazardních her podle § 6 odst. 1, b) bezúhonnost, c) bezdlužnost, d) poskytnutí kauce a e) skutečnost, že provozovatel není v likvidaci ani vůči němu není pravomocně zjištěn úpadek podle zákona upravujícího úpadek a způsoby jeho řešení nebo podle obdobného zahraničního předpisu 1. v posledních 3 letech přede dnem vydání tohoto povolení nebo 2. po dobu trvání právních účinků tohoto povolení. Podle § 89 odst. 3 ZHH podmínky podle odstavce 2 písm. b) a c) musí splňovat a) provozovatel, b) člen statutárního orgánu provozovatele a je-li tímto členem právnická osoba, musí být bezdlužnou a bezúhonnou též fyzická osoba, která ji v tomto orgánu zastupuje, c) člen dozorčí rady, správní rady nebo jiného obdobného kontrolního orgánu provozovatele a je-li tímto členem právnická osoba, musí být bezdlužnou a bezúhonnou též fyzická osoba, která ji v tomto orgánu zastupuje, d) prokurista provozovatele a e) skutečný majitel provozovatele.
2
Bod 3 přechodných ustanovení Novely:
Provozovatel může provozovat herní prostor na základě povolení k umístění herního prostoru vydaného podle zákona č. 186/2016 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona.
3
Bod 1 přechodných ustanovení Novely:
Správní řízení podle zákona č. 186/2016 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, která nebyla pravomocně skončena přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, se dokončí podle zákona č. 186/2016 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona.
4
Bod 3 přechodných ustanovení Novely:
Provozovatel může provozovat herní prostor na základě povolení k umístění herního prostoru vydaného podle zákona č. 186/2016 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona.
5
Bod 15 přechodných ustanovení Novely:
Podmínkou pro vydání povolení k umístění herního prostoru podle zákona č. 186/2016 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, držiteli úvodního povolení podle bodu 8, je do vydání úvodního povolení podle bodu 9 také poskytnutí kauce podle § 100 zákona č. 186/2016 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, nebo § 93 zákona č. 186/2016 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona. Je-li kauce poskytnuta podle § 100 zákona č. 186/2016 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, použije se na ni bod 12 obdobně.
6
Bod 8 přechodných ustanovení Novely:
Platí, že provozovateli, který je ke dni nabytí účinnosti tohoto zákona držitelem pravomocného základního povolení podle zákona č. 186/2016 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, je dnem účinnosti tohoto zákona vydáno účinné úvodní povolení podle zákona č. 186/2016 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona. Pro účely § 97 zákona č. 186/2016 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, je podmínkou pro vydání tohoto úvodního povolení splnění podmínek podle § 87 odst. 1 písm. a) a c) zákona č. 186/2016 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, a poskytnutí kauce podle bodů 11 a 12 nebo kauce podle bodu 16. Není-li provozovatel ke dni nabytí účinnosti tohoto zákona držitelem pravomocného základního povolení podle zákona č. 186/2016 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, a nabude-li do 6 měsíců ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona účinnosti základní povolení vydané v řízení podle bodu 1, použijí se věty první a druhá obdobně; v takovém případě platí, že úvodní povolení vzniká dnem nabytí účinnosti tohoto základního povolení. Provozovatel, který je držitelem úvodního povolení podle věty první až třetí, může do 6 měsíců ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona podat žádost o posouzení splnění podmínek pro vydání úvodního povolení. Na tuto žádost se použije ustanovení o žádosti o vydání úvodního povolení podle zákona č. 186/2016 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, obdobně. Úvodní povolení podle věty první až třetí zaniká
a) července 2024, pokud ministerstvu nedošla do 30. června 2024 žádost provozovatele o posouzení splnění podmínek pro vydání úvodního povolení, nebo
b) dnem nabytí právní moci rozhodnutí, kterým se zamítá žádost o posouzení splnění podmínek pro vydání úvodního povolení nebo řízení o ní zastavuje.
7
Bod 9 přechodných ustanovení Novely:
Prokáže-li se v řízení o žádosti o posouzení splnění podmínek pro vydání úvodního povolení podle bodu 8, že provozovatel splňuje podmínky pro vydání úvodního povolení, Ministerstvo financí úvodní povolení podle bodu 8 nahradí novým. Ke kauci poskytnuté podle bodů 11 a 12 se při tom nepřihlíží.

Související dokumenty