10148/13/7001-21000-506729
Informace
GFŘ
k pravidlům fakturace ve vztahu k implementaci Směrnice EU/45/2010 do zákona
o DPH
GENERÁLNÍ FINANČNÍ ŘEDITELSTVÍ
Lazarská 15/7, 117 22 Praha 1
Sekce metodiky a výkonu daní
V Praze
1. Cíl dokumentu
S ohledem na skutečnost, že s účinností od 1. ledna 2013 vstoupila v planost
novela zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty (dále jen "zákon o DPH"),
jejíž součástí je implementace směrnice Rady 2010/45/EU, kterou se mění Směrnice
2006/112/ES o společném systému daně z přidané hodnoty, pokud jde o pravidla fakturace
(dále jen "směrnice") a dále s ohledem na znění důvodové zprávy k této novele (§
34 zákona o DPH) vydává Generální finanční ředitelství k problematice daňových dokladů
tuto Informaci. Jejím hlavním cílem je podrobnější seznámení s novou úpravou přijatou
na úrovni EU a národní legislativy v oblasti fakturace u DPH. Informace se konkrétně
zabývá problematikou daňových dokladů po novele zákona o DPH a to zejména z pohledu
zajištění věrohodnosti původu daňového dokladu, neporušenosti jeho obsahu, jeho čitelnosti
a dalších operací s doklady, tj. jejich uchováním a případnou konverzí. Tyto vlastnosti
jsou také základním předpokladem pro uznatelnost daňového dokladu jako takového.
Informace však problematiku dokazování nároku na odpočet daně komplexně neřeší, proces
dokazování je svojí podstatou širší. Minimálně lze však konstatovat, že daňový doklad
se všemi zajištěnými vlastnostmi ve smyslu zákona o DPH je, až na výjimky vymezené
v ustanovení § 73 odst. 1 písm. b) a e) zákona o DPH, jednou ze základních podmínek
pro uplatnění nároku na odpočet daně. Z hlediska praktického uplatňování této problematiky
a lepší orientace v dané problematice informace obsahuje příklady možných kontrolních
mechanismů procesů, které budou akceptovány správcem daně, a zároveň vysvětluje možnost
volby jiných systémů, které zaručí vytvoření spolehlivé vazby mezi daňovým dokladem
a předmětným plněním a tím daňový doklad zajistí z hlediska jeho základních vlastností
- tj.věrohodnosti jeho původu, neporušenosti jeho obsahu a jeho čitelnosti ve smyslu
zákona o DPH. Výčet těchto možných kontrolních mechanismů zmíněných v informaci není
vyčerpávající. Volba způsobu zajištění daňových dokladů je plně v kompetenci daňových
subjektů.
1.1 Právní rámec
1.1.1 Směrnice Rady 2010/45/EU
Záměrem této směrnice, která v rámci jednotné evropské úpravy systému DPH přinesla
novou formulaci pravidel fakturace, je zjednodušení stávajících pravidel fakturace
odstraněním nadbytečných zatížení a překážek a nastolení rovného zacházení s daňovými
doklady v listinné a v elektronické podobě. S tím je spojen záměr zamezení nárůstu
administrativní zátěže spojená s fakturací v listinné podobě. Rovným zacházením se
rozumí také to, že práva a povinnosti osob povinných k dani by se měly uplatňovat
stejným způsobem bez ohledu na skutečnost, zda tyto osoby vystavují faktury v listinné
či elektronické podobě. Zároveň by měl být přístup správce daně při uplatňování kontrolní
pravomoci v obou případech jednotný.
1.1.2 Zákon o DPH
Z důvodu implementace změn v oblasti pravidel fakturace, které zavedla směrnice,
došlo od 1.1.2013 v rámci novelizace zákona o DPH k celkové změně dílu 5 zákona o
DPH, který řeší problematiku daňových dokladů v §26 až § 35a.
1.1.3 Ostatní
Daňové doklady vystavované ve smyslu pravidel zakotvených v zákoně
o DPH neslouží obvykle pouze a jen pro účely DPH. Jsou zde naopak většinou souvislosti
a návaznosti do oblasti ostatních daní a zejména do účetnictví. V tomto kontextu
lze při vymezení širšího rámce právní úpravy uvažovat i s jinými souvisejícími předpisy,
výslovně lze zmínit zákon o účetnictví (zákon č. 563/1991 Sb., ve znění p.p.), kde
je např. problematika daňových dokladů v elektronické podobě upravena zejména v ust.
§ 33, § 33a a § 34. Není nicméně účelem ani cílem této informace obsáhnout danou
problematiku i z pohledu účetních předpisů. Tato zmínka je doplněna jako upozornění
na nutnost uvědomění si případných souvisejících okolností fakturace.
2. Daňové doklady po novele zákona o DPH
Podle nově zakotvené definice daňového dokladu je tímto písemnost splňující podmínky
stanovené zákonem o DPH. Daňový doklad může mít listinnou nebo elektronickou podobu.
Za správnost údajů na daňovém dokladu a za jeho vystavení ve stanovené lhůtě
odpovídá vždy osoba, která plnění uskutečňuje.
U daňového dokladu v listinné i v elektronické podobě musí být od okamžiku jeho
vystavení do konce lhůty stanovené pro jeho uchovávání zajištěna věrohodnost jeho
původu, neporušenost jeho obsahu a čitelnost.
2.1 Daňový doklad v elektronické podobě
Daňový doklad má elektronickou podobu
tehdy, pokud je vystaven a obdržen elektronicky. Osoba, pro kterou se plnění uskutečňuje,
musí souhlasit s použitím daňového dokladu v elektronické podobě. Pokud tato osoba
s použitím daňového dokladu v elektronické podobě nesouhlasí, nelze daňový doklad
v této podobě používat. Souhlas osoby, pro kterou se plnění uskutečňuje, je nutný
pro veškerá použití daňového dokladu v elektronické podobě
, což zahrnuje nejen vystavení
daňového dokladu, ale i jeho předání nebo zpřístupnění, včetně jeho uchování po celou
zákonem stanovenou dobu.2.1.1 Udělení souhlasu s použitím daňového dokladu
Volba způsobu udělení tohoto
souhlasu je ponechána plně na účastnících obchodní transakce. Souhlas lze udělit
jakýmkoliv formálním či neformálním způsobem, přičemž může být udělen i tichý souhlas.
Tichým souhlasem se rozumí například zaúčtování daňového dokladu. Správce daně nebude
zpochybňovat udělení souhlasu s použitím daňového dokladu v elektronické podobě,
pokud jej nezpochybní osoba, pro kterou se plnění uskutečňuje.
3. Vystavování daňových dokladů
3.1 Právní řád rozhodný pro vystavování daňových dokladů
Jako základní pravidlo
platí, že vystavování daňových dokladů při dodání zboží, převodu nemovitosti nebo
poskytnutí služby se řídí pravidly toho členského státu, ve kterém je místo plnění
(§ 27 odst. 1 zákona o DPH).
Výjimky ze základního pravidla:
a) Pokud je ale
- místo plnění v jiném členském státě, než ve kterém má osoba poskytující
službu sídlo nebo provozovnu (provozovnu v případě, že je plnění uskutečněno prostřednictvím
této provozovny),
- a současně jde o situaci, kdy je daň povinen přiznat příjemce
plnění a tento příjemce nebyl zmocněn k vystavení daňového dokladu řídí se vystavování
daňových dokladů pravidly členského státu, ve kterém je sídlo nebo provozovna1) poskytovatele.
b) Stejné pravidlo, tj. že vystavovaní daňových dokladů podléhá pravidlům členského
státu, ve kterém je sídlo nebo provozovna poskytovatele, platí pokud je místo plnění
ve třetí zemi
Příklad: Osoba registrovaná k dani na Slovensku, která nemá sídlo ani provozovnu
v České republice, poskytuje službu na nemovitosti, která se nachází v České republice,
plátci se sídlem nebo provozovnou v České republice. Místo plnění se nachází v České
republice, tedy v jiném státě, než ve kterém má osoba poskytující službu sídlo nebo
provozovnu, přičemž daň je povinen přiznat plátce - příjemce plnění. Daňový doklad,
který vystavuje osoba registrovaná k dani na Slovensku, bude vystaven podle právních
předpisů platných na Slovensku.
3.2 Základní pravidla pro vystavování daňových dokladů v České republice
Situace,
při kterých je plátce povinen vystavit daňový doklad podle tuzemských předpisů, jsou
taxativně vymezeny v ust. § 28 odst. 1 zákona o DPH. Případy, při kterých vzniká
osobě povinné k dani povinnost vystavit daňový doklad, jsou pak vymezeny v odstavci
2 téhož paragrafu zákona o DPH.
Obecně platí, že daňový doklad musí být vystaven do 15 dnů ode dne, kdy vznikla
povinnost přiznat daň nebo přiznat uskutečnění plnění. Odlišná lhůta pro vystavení
daňového dokladu je stanovena pro případy uvedené v ustanovení § 28 odst. 4 zákona
o DPH s tím, že tato lhůta činí 15 dnů, ale od konce kalendářního měsíce v němž vyjmenovaná
skutečnost nastala.
Daňový doklad vystavuje osoba, které povinnost doklad vystavit ukládá zákon (viz
výše). Tato osoba však může k vystavení daňového dokladu zmocnit osobu, pro kterou
se plnění uskutečňuje2), nebo třetí osobu. Zmocnění k vystavení daňového dokladu
musí být vždy učiněno písemně. V případě, že je toto zmocnění uděleno elektronicky,
musí být opatřeno uznávaným elektronickým podpisem.
4. Náležitosti daňových dokladů
Základní náležitosti v zásadě pro všechny daňové doklady jsou vymezeny v ustanovení
§ 29 zákona o DPH. V § 29a jsou řešena specifika způsobu uvádění některých z těchto
základních náležitostí a to při uvádění na dokladu skupiny (jak pro případy daňového
dokladu u plnění uskutečněného skupinou, tak pro skupinu). V nejbližších následujících
ustanoveních jsou pak konkrétně již u specifických typů daňových dokladů vymezeny
odchylky či výjimky od takto daných základních náležitostí. Konkrétněji jde o odchylky
u tzv. zjednodušeného daňového dokladu a tzv. zvláštních daňových dokladů. Do značné
míry samostatnou kategorii zde představují daňové doklady při dovozu a vývozu zboží.
Možnost vystavení zjednodušeného daňového dokladu upravuje ust. § 30 zákona o DPH.
V § 30a je pak uvedeno, které ze základních náležitostí "běžného" dokladu nemusí
zjednodušený daňový doklad obsahovat. Náležitosti opravného daňového dokladu jsou
vymezeny v ustanovení § 45 zákona o DPH. V odst. 2 tohoto zákonného ustanovení jsou
nově od 1.1.2013 upřesněny náležitosti opravného daňového dokladu v případě, že původní
daňový doklad byl vystaven jako zjednodušený daňový doklad.
Obsah daňového dokladu v listinné i v elektronické podobě musí zůstat po celou
dobu životnosti z důvodu zajištění neporušenosti jeho obsahu nezměněn, i proto odpadá
dříve upravené přímé doplňování některých náležitostí na daňový doklad.
5. Zvláštní daňové doklady
Zvláštními daňovými doklady jsou splátkový kalendář,
platební kalendář, souhrnný daňový doklad a doklad o použití, které jsou nově vymezeny
v ustanoveních § 31, § 31a, § 31b a § 32 zákona o DPH.
6. Daňové doklady při dovozu a vývozu zboží
Daňové doklady při dovozu zákon
s účinností od 1.1.2013 vymezuje v § 33, daňový doklad při vývozu zboží pak v § 33a.
V obou případech je zákonem za daňový doklad označeno rozhodnutí vydávané celním
úřadem.
7. Zajištění věrohodnosti původu, neporušenosti obsahu a čitelnosti daňových
daňových dokladů
Bez ohledu na skutečnost, zda jde o daňový doklad vystavený v listinné
nebo elektronické podobě, musí být od okamžiku jeho vystavení do konce lhůty pro
jeho uchovávání zajištěna věrohodnost původu daňového dokladu, neporušenost jeho
obsahu a dále jeho čitelnost (§34 zákona o DPH).
Věrohodnost původu daňového dokladu - zaručení autenticity
Vždy musí být zaručena
totožnost osoby, která plnění uskutečňuje, nebo totožnost osoby, která daňový doklad
oprávněně vystavila.
Pozn.: Osoba povinná k dani může k vystavení daňového dokladu zmocnit osobu,
pro kterou se plnění uskutečňuje nebo třetí osobu. Pokud je zmocnění uděleno elektronicky,
musí být podepsáno uznávaným elektronickým podpisem. (§ 28 odst. 5 zákona o DPH).
Neporušenost obsahu daňového dokladu - zaručení integrity
Neporušeností obsahu daňového dokladu se rozumí skutečnost, že obsah daňového
dokladu požadovaný podle zákona o DPH nebyl změněn. Obsahem daňového dokladu se rozumí
náležitosti daňového dokladu ve smyslu § 29 a násl. zákona o DPH (§ 29a - náležitosti
daňového dokladu skupiny, § 30a náležitosti zjednodušeného daňového dokladu aj.).
Pokud zákonem předepsané náležitosti daňových dokladů vymezených v § 29 až § 33a
zákona o DPH nebudou v průběhu jeho "života", tj. od doby jeho vystavení až do konce
lhůty pro jeho uchovávání, změněny, bude takový daňový doklad považován za neporušený.
Dodatečné informace (např. údaje o předkontaci, o archivaci, razítka "došlo dne.."
apod.) by od 1.1.2013 neměly být na daňový doklad z důvodu zachování neporušenosti
obsahu daňového dokladu po celou dobu jeho "života" doplňovány. Daňový subjekt by
měl případné dodatečné informace (údaje) zaznamenat buď v evidenci pro účely daně
z přiděné hodnoty, kterou je povinen vést ve smyslu ustanovení § 100, popř. § 100a
zákona o DPH, případně jiným způsobem, kterým neporuší původní obsah daňového dokladu.
Nicméně pokud budou přesto na daňový doklad doplněny údaje nad rámec povinných náležitostí
daňového dokladu, přičemž obsah daňového dokladu požadovaný podle zákona o DPH doplněním
těchto údajů zůstane nezměněn, bude takový daňový doklad považovaný za neporušený.
Doplněné údaje však nesmí pozměňovat povinné náležitosti daňového dokladu vymezené
v ustanovení § 29 a násl. zákona o DPH a z dokladu musí být patrné, že jde o doplnění
údajů oproti původnímu obsahu.
Čitelnost obsahu daňového dokladu
Čitelností obsahu se rozumí skutečnost, že
s obsahem daňového dokladu je možno se seznámit přímo nebo prostřednictvím technického
zařízení. Čitelnost daňového dokladu je nutné zajistit od okamžiku jeho vystavení
až do konce doby jeho uchovávání. Na toto je třeba pamatovat nejen u elektronických
dokladů (z pohledu zajištění příslušného softwaru nutného pro zobrazení obsahu v
čitelné podobě), ale též u listinných dokladů (např. zcela nevyhovující jsou tzv.
termotisky - viz dále).
Způsob zajištění vlastností daňových dokladů
Věrohodnost původu daňového dokladu,
neporušenost jeho obsahu i čitelnost musí nezávisle na sobě zajistit jak pořizovatel
zboží či příjemce služby, tak i dodavatel zboží či poskytovatel služby a to po celou
dobu "životnosti" daňového dokladu, tj. od okamžiku jeho vystavení/přijetí až do
konce doby pro jeho uchovávání.
Zajištění věrohodnosti původu daňového dokladu a neporušenosti jeho obsahu lze
v souladu s ustanovením § 34 zákona o DPH dosáhnout prostřednictvím kontrolních mechanismů
procesů vytvářejících spolehlivou vazbu mezi daňovým dokladem a daným plněním. Pro
zajištění věrohodnosti původu daňového dokladu by tak měla každá účetní jednotka
vytvářet spolehlivou
auditní stopu
tím, že bude uchovávat související účetní záznamy
či dokumenty (např. objednávky, doklady o platbách, smlouvy, příjemky popř. výdejky
materiálu apod.), a to po celou dobu stanovenou pro uchovávání daňových dokladů.Podle vysvětlivek ke Směrnici 2010/45/EU lze v rámci účetnictví auditní stopu
popsat jako zdokumentovaný tok plnění od zahájení, zdrojového dokumentu, například
objednávky, až po ukončení, například konečný záznam v roční účetní závěrce, a naopak,
který propojuje různé dokumenty v rámci procesu. Auditní stopa zahrnuje zdrojové
dokumenty, zpracovaná plnění a odkazy na propojení mezi nimi. Auditní stopu lze popsat
jako spolehlivou, pokud je propojení mezi podklady a zpracovanými plněními snadno
sledovatelné (auditní stopa obsahuje dostatečně podrobné informace k propojení dokumentů),
odpovídá uvedeným postupům a zachycuje procesy, které skutečně nastaly. Toho lze
dosáhnout například pomocí dokumentů třetích stran, např. bankovních výpisů, dokumentů
od pořizovatele či příjemce nebo od dodavatele či poskytovatele (dokumentů druhé
strany) a interních kontrolních mechanismů:
V souladu s ustanovením § 26 odst. 1 zákona o DPH je daňovým dokladem písemnost,
která splňuje podmínky stanovené tímto zákonem. Pokud u daňového dokladu nejsou zajištěny
všechny zákonem požadované vlastnosti ve smyslu ustanovení § 34 zákona o DPH, tj.
není zajištěna věrohodnost původu daňového dokladu, neporušenost jeho obsahu a jeho
čitelnost, nelze takový doklad považovat za daňový doklad ve smyslu zákona o DPH.
7.1 Možné způsoby zajištění věrohodnosti původu a neporušenosti obsahu daňového
dokladu v elektronické podobě
Věrohodnost původu daňového dokladu v elektronické podobě a neporušenost jeho
obsahu lze vedle kontrolních mechanismů procesů zajistit také:
- uznávaným elektronickým
podpisem
- uznávanou elektronickou značkou, nebo
- elektronickou výměnou dat (EDI), jestliže
dohoda o této výměně stanoví užití postupů zaručujících věrohodnost původu a neporušenost
obsahu.
Uznávaný elektronický podpis, uznávaná elektronická značka
Při využití uznávaného
elektronického podpisu či uznávané elektronické značky by po celou "životnosti" daňového
dokladu mělo být možné prokazatelným způsobem ověřit platnost uznávaného elektronického
podpisu či uznávané elektronické značky v okamžiku podepsání daňového dokladu. Pro
zajištění věrohodnosti původu daňového dokladu a neporušenosti jeho obsahu lze však
využít (např. pokud dojde k vypršení doby platnosti uznávaného elektronického podpisu
apod.) i jiné kontrolní mechanismy procesů, jež vytvoří spolehlivou vazbu mezi daňovým
dokladem a souvisejícím plněním.
Příklad: Subjekt A zaslal subjektu B daňový doklad v elektronické podobě tak,
jak byl zvyklý před platností nového zákona od 1.1.2013 tedy se svým uznávaným elektronickým
podpisem např. prostřednictvím dokladu ve formátu Českého národního formátu el.fakturace
založeném na UBL 2.0. Subjekt B, který daňový doklad v el.podobě přijal, může skutečnost,
že u daňového dokladu jsou zajištěny všechny zákonem požadované vlastnosti prokázat
i po vypršení doby platnosti zmíněného elektronického podpisu např. tím, že vytvoří
u každého daňového dokladu spolehlivou vazbu mezi tímto dokladem a daným plněním
(například i tím, že daňový doklad spojí s konkrétním výpisem z banky, který dokládá
zaplacení předmětného plnění). Tím subjekt B doloží, že doklad s příslušným variabilním
symbolem a částkou mezi účastníky obchodního případu musel existovat ještě před okamžikem
vypršení doby platnosti elektronického podpisu.
Elektronická výměna informací EDI
Electronic Data Interchange (EDI) je předepsaný
standardní formát pro výměnu obchodních dat (viz. čl. 2 Doporučení Komise 1994/820/ES
ze dne 19. října 1994 o právních aspektech elektronické výměny informací). Prostřednictvím
EDI mohou být zasílány mj. i daňové doklady. Pokud je obsahem datové zprávy daňový
doklad vystavený osobou, která plnění uskutečňuje nebo která daňový doklad oprávněně
vystavila, může být věrohodnost původu a neporušenost obsahu daňového dokladu zaslaného
prostřednictvím EDI zajištěna v okamžiku předání daňového dokladu k odeslání a dále
při jeho příjmu. Příjemce takového daňového dokladu pro zajištění jeho věrohodnosti
a neporušenosti po celou dobu "životnosti" daňového dokladu však musí zajistit existenci
jednoznačné vazby mezi informacemi přenesenými prostřednictvím EDI a tímto daňovým
dokladem.
Příklad: Subjekt A zaslal daňový doklad v elektronické podobě prostřednictvím
elektronické výměny informací EDI subjektu B. Věrohodnost původu tohoto dokladu a
neporušenost jeho obsahu z pohledu subjektu B je zajištěna v době přijetí daňového
dokladu prostřednictvím systému EDI (samozřejmě za předpokladu, že subjekt A zajistil
již při odeslání daňového dokladu jeho věrohodnost, tj. totožnost osoby, která plnění
uskutečňuje nebo která daňový doklad oprávněně vystavila). Po zbývající dobu "životnosti"
daňového dokladu, tj. od přijetí dokladu zaslaného prostřednictvím EDI až po ukončení
doby pro jeho uchovávání, pro zajištění věrohodnosti původu a neporušenosti obsahu
daňového dokladu, subjekt B musí zajistit jednoznačnou vazbu mezi informacemi přenesenými
prostřednictvím EDI a předmětným daňovým dokladem.
Změna formátu daňového dokladu v elektronické podobě
Pokud dojde ke změně formátu
daňového dokladu, byť se nejedná o změnu obsahovou, pro zajištění věrohodnosti původu
a neporušenosti obsahu takového daňového dokladu je třeba, aby tato změna byla zjistitelná.
Formát daňového dokladu se vztahuje ke způsobu zpracování daňového dokladu. Formát,
v němž je obsah daňového dokladu uložen, lze převádět do jiných formátů, které vyhovují
příjemci/vystaviteli daňového dokladu, při zachování neporušeného obsahu daňového
dokladu. Případná změna formátu může například zahrnovat změnu způsobu zobrazení
data, např. dd/mm/rr na rr/mm/dd, nebo změnu samotného typu souboru, např. XLM, PDF
atp.
Příklad: Subjekt A zaslal daňový doklad v elektronické podobě prostřednictvím
EDI subjektu B. Před odesláním daňového dokladu měl soubor na straně dodavatele určitý
formát. Při přijetí daňového dokladu byl formát daňového dokladu subjektem B změněn
(subjekt B používá pro veškeré přijaté daňové doklady standardizovaný formát). Daňový
doklad v elektronické podobě je u subjektu A i subjektu B obsahově totožný, liší
se pouze jejich formát. Pokud je věrohodnost původu a neporušenost obsahu zjistitelná
z příslušné auditní stopy, má se za to, že u takového daňového dokladu jsou zajištěny
všechny zákonem požadované vlastnosti ve smyslu ustanovení § 34 zákona o DPH.
Neporušenost obsahu daňového dokladu lze například dále zajistit jeho uložením
na médium, jenž má prokazatelně takové vlastnosti, které neumožňují provádět změny
jeho obsahu. Data mohou být uložena na tato média pouze jednou. Příkladem mohou být
nepřepisovatelé optické disky, nepřepisovatelé magnetooptické disky atp.
Věrohodnost původu a neporušenost obsahu daňového dokladu může být dále zajištěna
jeho uložením do důvěryhodného úložiště dokumentů, které splňuje požadavky právních
předpisů s ohledem na neměnnost či zabezpečením souboru, ve kterém je daňový doklad
uložen proti neoprávněným změnám (symetrické šifrování, asymetrické šifrování).
Datové schránky
Datové schránky samy o sobě mohou zajistit identifikaci osoby, která do schránky
daňový doklad vložila. Pokud je obsahem datové zprávy daňový doklad vystavený osobou,
která plnění uskutečňuje nebo která daňový doklad oprávněně vystavila, může být věrohodnost
původu a neporušenost obsahu daňového dokladu zabezpečena v okamžiku odeslání nebo
příjmu datové zprávy. Z pohledu příjemce daňového dokladu může být daňový doklad
po celou dobu své "životnosti" považován za takto věrohodný a neporušený v případě,
že období po vyjmutí daňového dokladu z datové zprávy je zajištěné pomocí spolehlivé
auditní stopy, která vytvoří jednoznačnou a spolehlivou vazbu mezi daňovým dokladem
a původní datovou zprávou.
Příklad: Subjekt A zašle prostřednictvím datové schránky subjektu B daňový doklad
v elektronické podobě. Subjekt B vyjme daňový doklad z datové schránky a používá
jej dále dle své potřeby. Subjekt B zajistí věrohodnost původu a neporušenost obsahu
daňového dokladu zaslaného datovou schránkou od doby vyjmutí dokladu ze schránky
až po ukončení doby jeho uchovávání tak, že vytvoří s pomocí vhodné auditní stopy
průkaznou vazbu mezi tímto daňovým dokladem a původní datovou zprávou.
Pro použití datových schránek lze takto doporučit ukládání celých datových zpráv,
nikoli pouze samotného daňového dokladu, čímž zůstane zajištěna věrohodnost odesílatele
daňového dokladu. V případě využití funkce re-autorizace datových zpráv pomocí časových
razítek (viz. níže) je navíc zajištěna neměnnost daňového dokladu po celou dobu uchování.
Časová razítka
Obecně časová razítka zajišťují přiřazení aktuálního časového
údaje k existujícím datům, informacím, souborům nebo událostem. Připojují se tedy
k dokumentům či datům, u kterých chceme mít v budoucnu možnost ověřit, že v této
podobě existovaly před časem uvedeným v časovém razítku. Pomocí kvalifikovaného časového
razítka lze také tzv. "zafixovat v čase" například skutečnost, že daňový doklad v
elektronické podobě je věrohodný a neporušený. Časové razítko tak zaručí, že určitá
digitální informace (daňový doklad) existovala v daném okamžiku, tj. v době přidělení
časového razítka. Pokud se daňový subjekt rozhodne pro zajištění věrohodnosti původu
a neporušenosti obsahu daňového dokladu používat systém časových razítek, měl by
pamatovat na omezenou dobu jejich platnosti a v případě potřeby opatřit daňový doklad
razítkem novým, popřípadě by měl daňový doklad uložit do důvěryhodného úložiště dokumentů,
které splňuje požadavky právních předpisů s ohledem na neměnnost a podobně. V případě,
že dojde k vypršení platnosti časového razítka, lze věrohodnost původu daňového dokladu
a jeho neporušenost zajistit po zbývající dobu jeho "životnosti" také s pomocí kontrolních
mechanismů procesů, které vytvoří dostatečně průkaznou auditní stopu, která zajistí
jednoznačnou vazbu mezi daňovým dokladem a předmětným plněním.
E-mailová komunikace
Z důvodu nezabezpečenosti přenosu dat nelze jednoznačně
pozitivně vymezit zajištění věrohodnosti původu a neporušenosti obsahu daňového dokladu,
který byl zaslán e-mailem. Tento způsob komunikace mezi subjekty nelze sám o sobě
považovat za věrohodný, přičemž u daňového dokladu zaslaného touto cestou nemůže
být bez dalšího zajištěna věrohodnost jeho původu. Při zaslání daňového dokladu e-mailem
je tak nezbytné zajistit věrohodnost původu a neporušenost obsahu daňového dokladu
dostatečně vhodným a průkazným kontrolním mechanismem, pomocí kterého bude vytvořena
dostatečně průkazná auditní stopa vytvářející jednoznačnou vazbu mezi daňovým dokladem
zaslaným prostřednictvím e-mailu a předmětným plněním.
Příklad: Subjekt A zaslal subjektu B daňový doklad ve formátu PDF e-mailem
bez elektronického podpisu, časového razítka apod. Takovýto daňový doklad nelze považovat
sám o sobě za daňový doklad se zajištěnými vlastnostmi ve smyslu ve smyslu § 34 zákona
o DPH, a to zejména z důvodu nezajištění věrohodnosti jeho původu. Pro zajištění
věrohodnosti původu a neporušenosti obsahu takového daňového dokladu je nezbytné
vytvořit dostatečně vhodným a průkazným kontrolním mechanismem spolehlivou auditní
stopu, která vytvoří jednoznačnou vazbu mezi daňovým dokladem zaslaným prostřednictvím
e-mailu a předmětným plněním.
Součástí auditní stopy prokazující věrohodnost původu
daňového dokladu může být například zaslání elektronického daňového dokladu e-mailem
z předem sjednané e-mailové adresy (např. fakturace@xyz.cz), kdy tento způsob zasílání
daňových dokladů je upraven vzájemnou dohodou stran transakce.
Výčet příkladů zajištění věrohodnosti a neporušenosti daňových dokladů není a
ani nemůže být úplný a konečný už s ohledem na technologický vývoj.
7.2 Možné způsoby zajištění věrohodnosti původu daňového dokladu v listinné podobě
Věrohodnost původu daňového dokladu v listinné podobě je možné zajistit například
tím, že je takovýto daňový doklad prokazatelně opatřen určitými neměnnými identifikátory
(razítka, hlavičkový papír, vodoznaky aj., které používá dodavatel), popř. vlastnoručním
podpisem apod.)
7.3 Možné způsoby zajištění neporušenosti obsahu daňového dokladu v listinné
podobě
U listinných podob je nutné posoudit, zda analogový nosič informace (zpravidla
papír), na kterém je daňový doklad vytištěn, splňuje podmínku neporušenosti obsahu
po celou dobu jeho životnosti (tj. od vytištění až po uplynutí lhůty pro uchovávání
daňového dokladu).
U daňového dokladu musí být zajištěna neporušenost jeho obsahu, ke změně formy
dokladu, při zachování stejného obsahu, však dojít může. Je zřejmé, že pro zajištění
neporušenosti daňového dokladu v listinné podobě, pokud se jedná například o tzv.
"termoúčtenky", samopropisovací papíry, doklady vytištěné barevnými inkousty apod.
bude nutné převést takovýto doklad do jiné formy, která neporušenost obsahu daňového
dokladu zajistí.
Může se jednat například o převod z podoby listinné do elektronické, popřípadě
z listinné do elektronické a zpět do listinné. Blíže o převodech forem viz. kapitola
10. Může jít také o okopírování či jiný dodatečný postup u takového dokladu, u kterého
nemusí být zaručena jeho čitelnost po celou dobu jeho "životnosti", tj. od doby jeho
vystavení až po ukončení lhůty pro jeho uchovávání (např. již zmíněné termotisky,
které jsou takto samy o sobě z pohledu vyžadovaných vlastností daňových dokladů zcela
nevyhovující).
7.4 Zajištění věrohodnosti původu a neporušenosti obsahu daňových dokladů prostřednictvím
kontrolních mechanismů (§ 34 odst. 3 zákona o DPH)
Věrohodnost původu daňového dokladu a neporušenost jeho obsahu lze zajistit prostřednictvím
kontrolních mechanismů procesů, které vytvářejí spolehlivou auditní stopu mezi daňovým
dokladem a daným plněním. Daňový doklad nelze považovat za nezávislý samostatný dokument,
váže se k němu celá řada dalších dokladů či záznamů např. objednávky, potvrzené příjemky
zboží, bankovní výpisy apod.
Auditní stopou se nemyslí stopa technologická, nýbrž je tento pojem chápán jako
tok všech souvisejících dokladů a okolností od zahájení transakce, včetně zdrojových
dokladů, jako je např. objednávka, až po dokončení transakce, to je např. posledním
záznamem v účetní uzávěrce, přičemž vždy musí být zajištěna provázanost mezi všemi
různými doklady a kroky v tomto procesu. Prověřování spolehlivosti auditní stopy
bude tedy zahrnovat kontrolu zdrojových dokladů, kontrolu jejich zpracování v průběhu
transakce a kontrolu odkazů na spojení mezi těmito doklady a souvisejícími okolnostmi.
Podle Evropské komise lze kontrolní mechanismus označit za spolehlivý jen tehdy,
pokud vazby mezi daňovými doklady a průběhem transakce je snadné vysledovat i při
dostatečně detailní vazbě všech dokladů, např. ze tří stran (bankovní výpisy, doklady
od zákazníka a doklady od dodavatele).
Pro účely DPH by měla kontrola mechanismů procesů poskytovat ověřitelnou vazbu
mezi daňovým dokladem a dodáním zboží nebo poskytnutím služby a zároveň poskytnout
důkazy, že k dodání zboží nebo poskytnutí služby skutečně došlo. Prostředky, kterými
daňový subjekt může prokázat souvislost mezi daňovým dokladem a dodání zboží nebo
poskytnutím služeb, jsou ponechány zcela na vůli daňového subjektu.
Kontrolní mechanismy procesů by měly odpovídat velikosti daňového subjektu, jeho
předmětu činnosti, počtu a hodnotě plnění, počtu a typu obchodních partnerů, popř.
i dalším faktorům.
Příklady auditní stopy:
- daňový doklad veden v účetnictví jako průkazný účetní
záznam na daňový doklad navazují související dokumenty (podklady, doklady, smlouvy,
objednávky, přepravní doklad, potvrzení o platbě^)
- dodavatel (poskytovatel) - daňový
doklad páruje například s objednávkou, přepravními doklady, s potvrzením o přijetí
platby apod.
- pořizovatel (příjemce) - daňový doklad páruje například se schválenou
objednávkou, dodacím listem, avízem o provedené platbě apod.
V praxi se kontrola auditní stopy většinou překrývá s dokazováním nároku na odpočet
daně.
7.5 Možné způsoby zajištění čitelnosti daňového dokladu
Daňový doklad by měl být zobrazitelný tak, aby byl veškerý obsah týkající se
povinných náležitostí daňového dokladu s ohledem na zákon o DPH jasně čitelný, například
na papíře nebo na obrazovce, bez nutnosti podrobného zkoumání nebo výkladu. Je na
vůli daňového subjektu, jaké prostředky si pro zachování čitelnosti obsahu daňového
dokladu zvolí.
7.5.1 Čitelnost obsahu daňového dokladu v elektronické podobě
U daňových dokladů v elektronické podobě je podmínka čitelnosti splněna, pokud
je možné jej na požádání zpřístupnit v přiměřené lhůtě bez zbytečného prodlení, jak
je požadováno, a to včetně zpřístupnění po převodu, v podobě okem čitelné a bez dalšího
zpracování ihned srozumitelné. Informace z elektronického souboru a informace ze
zpřístupněného čitelného souboru musí být totožné s tím, že musí existovat možnost
kontroly, že informace nebyly změněny.
Pro zajištění čitelnosti by měl být po celou dobu uchovávání daňových dokladů
k dispozici vhodný a spolehlivý "prohlížeč" daňových dokladů v elektronické podobě.
Příklad: zprávy EDI, zprávy ve formátu XML (např. ISDOC) či další strukturované
zprávy v původním formátu nejsou okem čitelné a ihned srozumitelné. Čitelnost bude
u takovýchto daňových dokladů zajištěna, pokud budou zpřístupněny na požádání v přiměřené
lhůtě v podobě okem čitelné a ihned srozumitelné. Totéž platí i pro formát PDF, který
také není okem čitelný a srozumitelný a je na něj potřeba specializovaný prohlížeč.
7.5.2 Čitelnost obsahu daňového dokladu v listinné podobě Také v případě daňových
dokladů v listinné podobě je třeba zajistit jejich čitelnost po celou dobu jejich
životnosti, tj. o doby jejich vystavení až do doby ukončení jejich uchovávání (zde
mj. viz již shora k termotiskům).
8. Předávání a zpřístupňování daňových dokladů
Možné situace při předávání daňových dokladů mezi subjekty:
Předávání daňových dokladů v listinné podobě
Daňový doklad byl vystaven v listinné
podobě, odeslán a přijat (převzat) v této podobě a zanesen do účetnictví druhé strany
opisem obsahu tohoto dokladu. To je v podstatě klasický stav bez ohledu na to, zda
na počátku (při vyhotovení) a na konci (závěrečném zaúčtování) cesty daňového dokladu
bylo použito výpočetní techniky a účetní záznam byl zpracován elektronicky. Auditní
stopa může být reprezentována i jiným způsobem prokazování věrohodnosti původu a
neporušenosti obsahu daňového dokladu.
Předávání daňových dokladů v elektronické podobě
Daňový doklad byl vystaven
pouze v elektronické podobě, byl odeslán a přijat prostředky elektronické komunikace
(datový nosič, e-mail, datová schránka, internetový přenos EDI WAN), popřípadě včetně
prostředků elektronické autorizace a zabezpečení (uznávaný elektronický podpis, doručení
datovou schránkou, časové razítko) a byl v této podobě zanesen do účetnictví.
Předávání daňových dokladů s konverzí podoby (listinná podoba na elektronickou
podobu a naopak)
viz. kapitola 10
9. Uchovávání daňových dokladů
Povinnost uchovávat daňové doklady má
uchovate
l, kterým je osoba povinná k
dani, která: a) daňový doklad vystavila nebo jejímž jménem byl daňový doklad vystaven, pokud jde
o daňové doklady za uskutečněná plnění, nebo
b) má sídlo nebo provozovnu v tuzemsku a která je plátcem nebo identifikovanou osobou,
pokud jde o daňové doklady za všechna plnění přijatá v souvislosti se sídlem nebo
provozovnou v tuzemsku.
Při uchovávání daňových dokladů by měl mít uchovatel vždy na zřeteli, že základní
vlastnosti daňových dokladů, tj. jejich věrohodnost jejich původu, neporušenost jejich
obsahu a jejich čitelnost, musí být zajištěny po celou dobu jejich "života", tedy
od doby jejich vystavení až do konce lhůty pro jejich uchovávání. Je povinností bez
zbytečného odkladu umožnit správci daně na jeho žádost přístup k daňovým dokladům.
Lhůta pro uchovávání daňových dokladů zůstává zachována. Daňové doklady se budou
i nadále uchovávat po dobu 10 let od konce zdaňovacího období, ve kterém se plnění
uskutečnilo.
Uchovatel se sídlem nebo provozovnou v tuzemsku je povinen uchovávat daňové doklady
v tuzemsku. Ustanovení § 35 zákona o DPH umožňuje v případě daňových dokladů v elektronické
podobě jejich uchovávání i mimo tuzemsko, pokud jsou tyto doklady uchovávány způsobem
umožňujícím nepřetržitý dálkový přístup. Za určitých okolností lze v širším kontextu
rovného přístupu připustit, že také daňové doklady v listinné podobě lze uchovávat
mimo tuzemsko, a to pokud uchovatel mj. zajistí pro správce daně bezodkladně na jeho
požádání, a to s ohledem na základní zásady správy daní vymezené v zákoně č. 280/2009
Sb., daňový řád, přístup k těmto dokladům (předložení) v ČR.
Pokud uchovatel se sídlem nebo provozovnou v tuzemsku uchovává daňové doklady
mimo tuzemsko, je povinen předem oznámit správci daně místo uchovávání daňových dokladů.
9.1 Elektronické uchovávání daňových dokladů (§ 35a zákona o DPH)
Daňový doklad lze uchovávat elektronicky prostřednictvím všech elektronických
prostředků pro zpracovávání a uchovávání dat. Při tomto způsobu uchovávání dat musí
být elektronicky uchovávána rovněž
data
, která zaručují věrohodnost původu daňových
dokladů a neporušenost jejich obsahu.9.1.1 Uchovávání daňových dokladů vystavených v elektronické podobě
Pod pojmem
"d
ata, která zaručují věrohodnost původu daňových dokladů a neporušenost jejich obsahu
",
se u daňových dokladů v elektronické podobě rozumí například certifikáty, podpisové
certifikáty, klíče nebo jiné šifrovací prostředky, pomocí kterých lze bezpečně zjistit,
který subjekt doklad vystavil (věrohodnost původu), a dále že doklad nebyl od doby
svého vystavení změněn (neporušenost obsahu). Jinými slovy, těmito daty uchovatel
zaručí totožnost osoby, která plnění uskutečnila nebo která daňový doklad oprávněně
vystavila (tj. že původ daňového dokladu je věrohodný) a zároveň že obsah daňového
dokladu nebyl změněn. Nicméně pokud budou data zaručující věrohodnost původu daňových
dokladů a neporušenost jejich obsahu, tj. data vytvářející v daném případě auditní
stopu, uchovávána v listinné podobě, jako je to připuštěno v bodě 9.1.2. níže, nebude
to mít vliv na platnost daňových dokladů.Příklad: Subjekt A si pomocí softwaru k tomu určenému vytvoří dvojici asymetrických
šifrovacích klíčů (Privátní a Veřejný) a následně si nechá vybranou Certifikační
autoritou vystavit Elektronický certifikát, který certifikuje (potvrzuje), že Veřejný
klíč patří jednoznačně Subjektu A. Subjekt A předá svůj Elektronický certifikát i
Veřejný klíč Subjektu B (i dalším subjektům, s kterými vede předmětnou korespondenci).
Subjekt A si začne své daňové doklady "autorizovat" svým Privátním klíčem pomocí
softwaru k tomu určenému. Subjekt B si může "ověřit" věrohodnost i neporušenost daňových
dokladů Subjektu A pomocí Veřejného klíče subjektu A. Elektronický certifikát Subjektu
A který má k dispozici zároveň potvrzuje, že použitý Veřejný klíč patří Subjektu
A. Aby bylo možné i zpětně dokázat věrohodnost a neporušenost daňových dokladů, kromě
daňových dokladů si musí Subjekt A uchovat svůj Privátní klíč a Elektronický certifikát,
a Subjekt B "otisk" daňového dokladu (pakliže byl v rámci "autorizace" daňového dokladu
vytvořen) a Elektronický certifikát Subjektu A.
9.1.2 Uchovávání daňových dokladů vystavených v listinné podobě
Za účelem uchovávání
daňových dokladů v praxi často dochází k převodu daňových dokladů z listinné podoby
do elektronické. Při převodu daňového dokladu z listinné podoby do elektronické (např.
při skenování) je nezbytné zajistit věrohodnost původu daňového dokladu, neporušenost
jeho obsahu a čitelnost. Při zajištění těchto vlastností daňových dokladů není nezbytné
převádět do elektronické podoby i související dokumenty, které v daném konkrétním
případě vytvářejí auditní stopu (tj. např. smlouvy, objednávky, dodací listy, doklady
o zaplacení atd.). Z důvodu opatrnosti (např. z důvodu případných budoucích občansko
- právních řízení apod.) však lze doporučit zvážit i po naskenování daňových dokladů
jejich paralelní uchovávání v původní listinné podobě.
Daňové doklady by pro zajištění všech požadovaných vlastností (věrohodnosti původu,
neporušenosti obsahu a čitelnosti) po celou zákonem požadovanou dobu měly být uloženy
odpovídajícím způsobem tak, aby nemohlo dojít ke změně požadovaných vlastností daňového
dokladu (nevhodné prostředí pro uchovávání daňových dokladů - např. teplota, vlhkost
apod.).
Pokud uchovatel uchovává daňové doklady prostřednictvím elektronických prostředků
zaručujících nepřetržitý dálkový přístup k uchovávaným datům, je povinen zajistit
pro správce daně bez zbytečného prodlení přístup k těmto dokladům, možnost stahovat
je a používat je, pokud jde o:
a) daňové doklady uchovávané osobou povinnou k dani, která má sídlo nebo provozovnu
v tuzemsku, nebo
b) daňové doklady za uskutečněná plnění s místem plnění v tuzemsku uchovávané osobou
povinnou k dani, která nemá sídlo ani provozovnu v tuzemsku.
Konkrétní způsob přístupu k těmto datům by měl být s ohledem na základní zásady
správy daní vymezené v zákoně č. 280/2009 Sb., daňový řád domluven se správcem daně
individuálně. Daňový subjekt může například umožnit správci daně elektronický přístup
do svého systému (s různými přístupovými právy), přičemž správce daně s tímto přístupem
bude zacházet jako oprávněný uživatel).
9.2 Úschova účetních záznamů z pohledu zákona o účetnictví
Účetní jednotky jsou povinny uschovávat účetní záznamy pro účely vedení účetnictví
po dobu stanovenou zákonem o účetnictví. Nestanoví-li zákon o účetnictví jinak, platí
pro nakládání s nimi zvláštní právní předpisy (zákon č. 499/2004 Sb., o archivnictví
a spisové službě). Použijí-li účetní jednotky účetní záznamy i pro účely daňového
řízení, postupují po uplynutí dob úschovy uvedených v § 31 odst. 2 dále tak, aby
byly zajištěny požadavky vyplývající z jejich použití pro uvedené účely; v případě,
kdy účetní jednotky použijí účetní záznamy k těmto účelům, platí všechna ustanovení
tohoto zákona týkající se účetních záznamů obdobně.
10. Převod daňových dokladů
10.1 Převod daňových dokladů z pohledu zákona o DPH
Daňový doklad lze převést z listinné podoby do elektronické a naopak, z elektronické
do listinné (§ 35a zákona o DPH), pokud je zaručena věrohodnost původu daňového dokladu,
neporušenost obsahu daňového dokladu a jeho čitelnost.
10.2 Převod účetních záznamů z pohledu zákona o účetnictví
Účetní jednotka může
provést převod účetního záznamu z jedné formy do jiné nové formy. Tímto převodem
vzniká nový účetní záznam. V uvedeném případě je účetní jednotka povinna zajistit,
že obsah účetního záznamu v nové formě je shodný s obsahem účetního záznamu v původní
formě.
10.3 Praktické postupy při převodu dokladů
Z výše uvedeného lze vyvodit, že
pojem účetního záznamu je poněkud širší než pojem daňového dokladu z pohledu zákona
o DPH. Veškeré vlastnosti požadované u daňového dokladu uvedené v předchozích kapitolách
musí být na daňový doklad aplikovány plně, jako na celek a v každém ohledu. Oproti
tomu účetní záznamy mohou být zachyceny v podobě elektronické nebo listinné, případně
v jejich kombinaci, neboť zákon toto nezakazuje. Může tedy existovat například dodací
list v listinné podobě s ručním podpisem, potvrzující pohyb zboží mezi daňovými subjekty,
zatímco doklad o daňovém aspektu stejné transakce, tedy daňový doklad může být vystaven
a předán v plně elektronické podobě přímo do účetnictví druhé strany.
10.3.1 Převod daňových dokladů z elektronické do listinné podoby
Daňový doklad
byl vystaven a předán v elektronické podobě, v cíli byl však zpracován jako doklad
listinný. V takovém případě musí být převod z elektronické podoby do listinné proveden
buď autorizovanou konverzí (například Czech Point) nebo musí být reprodukovatelný
obsah elektronické podoby daňového dokladu před konverzí včetně zabezpečení po celou
dobu životnosti dokumentu. To v podstatě znamená uchovávat elektronickou podobu přijatého
daňového dokladu postupem výše uvedeným. Pokud by totiž nebyla provedena autorizované
konverze, nelze jinak zajistit daňový doklad proti antidatování či jiné úpravě. To
neplatí v případě, pokud je možno za pomoci auditní stopy spolehlivě prokázat věrohodnost
původu a neporušenost obsahu "vytištěného" daňového dokladu, doručeného v elektronické
podobě.3)
10.3.2 Převod daňových dokladů z listinné do elektronické podoby
Pokud převod
z listinné do elektronické podoby provádí vystavitel písemnosti, pak stačí, když
elektronickou variantu zabezpečí platným uznávaným elektronickým podpisem či odešle
datovou schránkou. V podstatě se pak na elektronickou verzi bude pohlížet stejně
jak je uvedeno výše. V případě, že elektronickou verzi předá (odešle) bez využití
prostředků elektronického zabezpečení, nebude tento elektronický dokument splňovat
požadavky na průkaznost obsahu a původu, pokud nebude doložena tato průkaznost jinak
. V případě konverze daňových dokladů z listinné do elektronické podoby příjemcem
plnění je možno věrohodnost původu a neporušenost obsahu při konverzi prokázat například
konverzí dokumentu autorizovaným pracovištěm, jako je například Czech Point České
pošty či obdobně jako v běžných případech dostatečnou auditní stopou a vazbou konvertovaného
daňového dokladu na další dokumenty (smlouva, objednávka, příjemka apod.).
Převod daňových dokladů z listinné do elektronické formy je možný také pro doklady
vystavené před datem účinnosti novely zákona o DPH (1. ledna 2013).
Závěr
K uvedené problematice je třeba mít na zřeteli, že požadované vlastnosti daňového
dokladu (věrohodnost původu, neporušenost jeho obsahu a čitelnost) musí daňový doklad
splňovat po celou dobu svého životního cyklu, tj. od okamžiku jeho vystavení poskytovatelem
plnění do okamžiku konečného zaúčtování příjemcem plnění a ukončení doby uchovávání.
To znamená, že uvedené vlastnosti musí být přezkoumatelné po uskutečnění plnění následně
po dobu 10 let. Kontrolní mechanismy procesů pro účely DPH v tomto kontextu mají
poskytovat ověřitelnou vazbu mezi daňovým dokladem a dodáním zboží nebo poskytnutím
služby a zároveň poskytnout důkazy o tom, že k dodání zboží nebo poskytnutí služby
skutečně došlo jak je v dokladu deklarováno. Prostředky, kterými daňový subjekt může
prokázat souvislost mezi daňovým dokladem a dodání zboží nebo poskytnutím služeb,
jsou ponechány zcela na jeho vůli.
K pravidlům fakturace budou zveřejňovány na internetových stránkách finanční
správy ČR odpovědi na nejčastější dotazy daňových subjektů.
Ing. Otakar Sladkovský
ředitel sekce
1) Umístění provozovny je rozhodné tehdy, pokud jde o plnění uskutečněné prostřednictvím
této provozovny.
2) Tato osoba potom na vystaveném dokladu musí jako náležitost uvést slova: "vystaveno
zákazníkem"
3) Řada účetních softwarů, používaných zejména malými firmami, neumožňuje evidenci
(načítání) elektronických dokladů