38/2023 Sb.
NÁLEZ
Ústavního soudu
Jménem republiky
Ústavní soud rozhodl pod sp. zn. Pl. ÚS 44/21 dne 24. ledna 2023 v plénu složeném
z předsedy soudu Pavla Rychetského, soudkyně a soudců Ludvíka Davida, Jaroslava Fenyka,
Josefa Fialy, Jana Filipa, Jaromíra Jirsy, Tomáše Lichovníka, Vladimíra Sládečka
(soudce zpravodaj), Radovana Suchánka, Pavla Šámala, Vojtěcha Šimíčka, Milady Tomkové,
Davida Uhlíře a Jiřího Zemánka o návrhu Městského soudu v Praze na zrušení ustanovení
§ 18c odst. 1 ve slovech "jehož příjmové a majetkové poměry to odůvodňují" zákona
č. 85/1996 Sb., o advokacii, ve znění pozdějších předpisů, za účasti Parlamentu jako
účastníka řízení, jehož jménem jednají Poslanecká sněmovna a Senát, a vlády a Veřejného
ochránce práv jako vedlejších účastníků řízení,
takto:
Ustanovení § 18c odst. 1 ve slovech "jehož příjmové a majetkové poměry to odůvodňují,
a" zákona č. 85/1996 Sb., o advokacii, ve znění pozdějších předpisů, se uplynutím
dne 31. prosince 2023 zrušuje.
Odůvodnění
I.
Vymezení věci
1. Městský soud v Praze (dále též "navrhovatel") navrhl podle čl. 95 odst.
2 Ústavy České republiky (dále jen "Ústava") a § 64 odst. 3 zákona č. 182/1993 Sb.,
o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů, (dále jen "zákon o Ústavním soudu")
zrušení § 18c odst. 1 ve slovech "jehož příjmové a majetkové poměry to odůvodňují"
zákona č. 85/1996 Sb., o advokacii, ve znění pozdějších předpisů, (dále jen "zákon
o advokacii").
2. Ze spisového materiálu se podává, že navrhovatel projednává žalobu proti
usnesení České advokátní komory (dále též "Komora") ze dne 16. 6. 2020 č. j. 10.01
000357/21-005, kterým bylo zastaveno řízení o žádosti o určení advokáta k poskytnutí
právní porady podle § 18a nebo právní služby podle § 18c zákona o advokacii. V daném
případě žalobkyně požádala Komoru o ustanovení advokáta k podání ústavní stížnosti
proti rozhodnutí Nej vyššího správního soudu ze dne 7. 4. 2021 sp. zn. 16 Kss 77/2020,
kterým byl zamítnut její návrh na obnovu kárného řízení ve věcech vedených u Nejvyššího
správního soudu pod sp. zn. 16 Kss 6/2017 a 16 Kss 2/2018. Svou žádost odůvodnila
tím, že advokáti, na které se obrátila, odmítli její zastoupení převzít. V žádosti
uvedla, že nesplňuje podmínky pro poskytnutí bezplatné právní pomoci podle příslušných
zákonných ustanovení a náklady spojené s právním zastoupením si bude hradit sama.
Podle žalobkyně pouze sociální situace žadatele není jediným zákonným důvodem, pro
který by žadateli vzniklo právo na určení advokáta k poskytnutí právní služby. Česká
advokátní komora žádost posoudila jako zjevně právně nepřípustnou s odůvodněním,
že žalobkyně požádala o určení advokáta k poskytnutí právní služby podle § 18c zákona
o advokacii, avšak nikoliv bezplatně. Komora konstatovala, že od 1. 7. 2018 je oprávněna
určovat advokáty podle uvedeného ustanovení pouze k poskytování bezplatných právních
služeb, a to i za situace, že se žadateli nepodařilo najít advokáta, který by byl
ochoten se věci ujmout.
3. Městský soud v Praze při projednávání předmětné žaloby dospěl k závěru,
že ustanovení § 18c odst. 1 ve slovech "jehož příjmové a majetkové poměry to odůvodňují"
zákona o advokacii, které bylo použito v uvedeném řízení, je v rozporu s ústavním
pořádkem, konkrétně s čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listina").
Z tohoto důvodu navrhovatel usnesením ze dne 18. 11. 2021 sp. zn. 6 A 101/2021 přerušil
řízení žalobkyně proti výše uvedenému rozhodnutí České advokátní komory a předložil
věc Ústavnímu soudu s návrhem na zrušení § 18c odst. 1 zákona o advokacii ve slovech
"jehož příjmové a majetkové poměry to odůvodňují".
II.
Argumentace navrhovatele
4. Navrhovatel uvádí, že přestože jsou pro určení advokáta stanoveny i
další zákonné podmínky (např. v § 18c odst. 3 zákona o advokacii), tyto zákonné podmínky
nebyly pro rozhodování Komory relevantní. Navrhovatel tak musel posoudit ústavnost
§ 18c odst. 1 zákona o advokacii.
5. Navrhovatel vyjadřuje názor, že v důsledku napadené úpravy dochází k
omezení práva na přístup k soudu, neboť fyzická osoba, jíž se nepodařilo zajistit
si advokáta na smluvním základě a která nesplňuje podmínku příjmových a majetkových
poměrů, nemůže zahájit řízení, jehož procesní podmínku představuje zastoupení advokátem.
Za takové situace se účastník řízení nemůže domoci přístupu k soudu v řízení o ústavní
stížnosti, neboť jeho podání nesplňuje procesní podmínky podle zákona o Ústavním
soudu.
6. Navrhovatel poukazuje na to, že napadené ustanovení bylo do zákona o
advokacii vloženo novelou provedenou zákonem č. 258/2017 Sb., který nabyl účinnosti
dnem 1. 7. 2018. Touto novelou došlo ke změně dosavadní právní úpravy, která omezení
možnosti ustanovení advokáta na smluvním základě nestanovila. Podle § 18 odst. 2
zákona o advokacii ve znění účinném do 30. 6. 2018 měl toto právo každý účastník,
který splnil další zákonné podmínky. Napadené ustanovení bylo součástí pozměňovacího
návrhu poslankyně prof. Heleny Válkové k tisku Poslanecké sněmovny č. 853. Z protokolu
o projednávání v Poslanecké sněmovně ze dne 24. 5. 2017 vyplývá, že se mělo jednat
původně o materiál Ministerstva spravedlnosti k řešení bezplatné právní pomoci. Ten
nakonec nebyl předložen, a proto obsahově obdobnou problematiku vypracovala jako
pozměňovací návrh poslankyně prof. Helena Válková. Z těsnopiseckého zápisu není patrné,
z jakého důvodu se původní koncepce určení advokáta Českou advokátní komorou zúžila
na poskytování bezplatné právní pomoci, resp. proč byl okruh osob, jimž lze ustanovit
advokáta Českou advokátní komorou, zúžen pouze na osoby, u nichž to odůvodňují příjmové
a majetkové poměry.
7. Podle navrhovatele dochází v důsledku aplikace § 18c odst. 1 zákona
o advokacii k zabránění přístupu k Ústavnímu soudu těm fyzickým osobám, které nesplňují
podmínku příjmových a majetkových poměrů a které se nemohou dohodnout o zastupování
s konkrétním advokátem.
III.
Vyjádření účastníků řízení a České advokátní komory
8. Ústavní soud podle § 69 zákona o Ústavním soudu zaslal návrh komorám
Parlamentu České republiky, jednajícím jménem účastníka řízení, a dále vládě a Veřejnému
ochránci práv (dále též jen "ochránce") jako orgánům, které jsou oprávněny vstoupit
do řízení jako vedlejší účastníci řízení. Současně požádal o vyjádření Českou advokátní
komoru jako stavovskou organizaci advokátů.
a) Vyjádření Poslanecké sněmovny
9. Za Poslaneckou sněmovnu se vyjádřila její předsedkyně Ing. Markéta
Pekarová Adamová, která uvedla, že napadené ustanovení bylo do zákona o advokacii
vloženo novelizací provedenou zákonem č. 258/2017 Sb., kterým se mění zákon č. 85/1996
Sb., o advokacii, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 358/1992 Sb., o notářích
a jejich činnosti (notářský řád), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 120/2001
Sb., o soudních exekutorech a exekuční činnosti (exekuční řád) a o změně dalších
zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád,
ve znění pozdějších předpisů. Návrh tohoto zákona předložila Poslanecké sněmovně
skupina poslanců dne 29. 6. 2016 a byl rozeslán poslancům jako sněmovní tisk č. 853
v 7. volebním období. Poslanecká sněmovna s návrhem zákona vyslovila souhlas, kdy
v závěrečném hlasování dne 24. 5. 2017 z přítomných 145 poslankyň a poslanců pro
návrh hlasovalo 136 a proti návrhu nehlasoval nikdo. Předsedkyně Poslanecké sněmovny
doplnila, že napadené ustanovení bylo schváleno ve znění pozměňovacího návrhu, podaného
poslankyní prof. Helenou Válkovou pod číslem sněmovního dokumentu 6285. Poslanecká
sněmovna postoupila dne 22. 6. 2017 návrh zákona Senátu, který s návrhem zákona vyslovil
dne 20. 7. 2017 souhlas. Prezident republiky zákon podepsal dne 1. 8. 2017. Ve Sbírce
zákonů byl zákon vyhlášen dne 18. 8. 2017.
b) Vyjádření Senátu
10. Za Senát se vyjádřil jeho předseda RNDr. Miloš Vystrčil, který konstatoval,
že napadené ustanovení tvoří součást komplexu ustanovení § 18a až 18d, vložených
do zákona o advokacii zákonem č. 258/2017 Sb., představujících koncepční změnu určování
advokátů Komorou k poskytnutí právní služby ve srovnání s dosavadní úpravou obsaženou
v § 18 zákona o advokacii. Zatímco podle původní koncepce byla základní podmínkou
určení advokáta objektivní nemožnost domoci se poskytnutí právních služeb, přičemž
majetkové poměry byly rozhodné pouze pro určení advokáta k poskytnutí právní služby
bezplatně či za sníženou odměnu, nová koncepce směřuje k systémovému řešení poskytování
bezplatné právní pomoci, kdy se podmínka nemajetnosti stává určující.
11. Předseda Senátu dále uvedl, že návrh zákona č. 258/2017 Sb. byl Senátu
postoupen Poslaneckou sněmovnou dne 26. 6. 2017 a byl projednáván jako tisk 144.
Předkladatelé napadenou úpravu zasadili do kontextu snahy o systémové řešení poskytování
bezplatné právní pomoci. Okolnosti vzniku napadené úpravy předkladatelé popsali obdobným
způsobem jako navrhovatel, kdy poslanecký návrh zákona přejímal návrh Ministerstva
spravedlnosti, který nebyl s ohledem na končící volební období Poslanecké sněmovny
již vládou předložen. K obsahu napadeného ustanovení v rámci obecné rozpravy nevystoupili
žádný senátor ani senátorka. Na základě návrhu ústavně-právního výboru Senát hlasoval
o návrhu zákona ve znění postoupeném Poslaneckou sněmovnou. V hlasování se z 52 přítomných
senátorů a senátorek vyslovilo 50 pro návrh, proti nebyl nikdo. Usnesením č. 247
ze dne 20. 7. 2017 Senát návrh zákona schválil ve znění postoupeném Poslaneckou sněmovnou.
Předseda Senátu konstatoval, že napadená ustanovení byla přijata v mezích Ústavou
stanovené kompetence a ústavně předepsaným způsobem s tím, že ponechává na Ústavním
soudu, aby posoudil jejich ústavnost.
c) Vyjádření vlády
12. Vláda sdělila, že vstupuje do řízení, a navrhla zamítnutí návrhu.
Zmocnila ministra pro legislativu JUDr. MgA. Michala Šalomouna, Ph.D., aby ve spolupráci
s ministrem spravedlnosti vypracoval vyjádření vlády k návrhu, a zmocnila ministra
spravedlnosti k zastupování vlády v tomto řízení.
13. Ve vyjádření vláda nejprve na základě vybraných rozhodnutí dovozuje,
že z judikatury Evropského soudu pro lidská práva (dále jen "ESLP") vyplývá, že účastníkům
řízení není nutné zajistit naprostou "rovnost zbraní". Může tak existovat systém
právní pomoci, který stanoví podmínky pro její poskytnutí, ty však musí poskytovat
dostatečné záruky před svévolí. Podle vlády bylo účelem předmětné novelizace zákona
o advokacii upravit subsidiární systém státem garantované právní pomoci tak, aby
doplňoval existující způsoby, založené jednak na obecném principu smluvní volnosti
na trhu poskytování právních služeb advokáty, státem podporované činnosti nevládních
neziskových organizací (např. občanských poraden), a postupy upravené jednotlivými
procesními předpisy. Vláda uvedla, že podle § 18 odst. 2 zákona o advokacii ve znění
účinném do 30. 6. 2018 bylo určení advokáta Komorou vázáno na současné splnění podmínek,
kdy žadatel nesplňoval podmínky pro ustanovení advokáta soudem, nebyl schopen se
domoci poskytnutí právních služeb a písemně požádal Komoru o určení advokáta. Splnění
druhé podmínky musel žadatel doložit písemným potvrzením několika advokátů, které
oslovil a kteří odmítli se jeho věci ujmout. Fakultativně mohla Komora rozhodnout
o poskytnutí právní pomoci bezplatně nebo za sníženou odměnu, pokud to odůvodňovaly
příjmové a majetkové poměry žadatele. Nová právní úprava obsažená v § 18 a násl.
zákona o advokacii se týká podmínek zajištění tzv. bezplatné právní pomoci ve formě
právních porad (§ 18a a § 18b) a právních služeb osobám, které splňují zákonné podmínky
(§ 18c). Podle vlády tak nová právní úprava posílila práva fyzických i právnických
osob, které by v důsledku svých finančních a majetkových poměrů mohly být omezeny
na právech vyplývajících z Listiny a mezinárodních závazků České republiky.
14. I s ohledem na počet Komorou evidovaných advokátů poskytujících právní
služby, přesahující v současné době 14 000, zákon preferuje smluvní zastoupení po
vzájemné dohodě obou (všech) smluvních stran. Úkolem státu je pak zajistit právní
pomoc těm skupinám, které tuto možnost nemají z důvodů příjmových a majetkových poměrů,
a tím jim umožnit kvalifikovaně hájit svá práva a zájmy. Vláda vyjadřuje názor, že
není dán důvod k tomu, aby stát zasahoval do systému právní pomoci, který je funkční
a předvídatelný a který je bez výjimky schopen uspokojit poptávku po právních službách.
Nefunkčnost nebo neústavnost tohoto systému nelze dovozovat z eventuálních a ojedinělých
případů, kdy účastník řízení tvrdí, že zatím nebyl schopen si zajistit právní pomoc
za úplatu individuálně. Problémy spojené s praktickou nedostupností právních služeb
poskytovaných advokáty nejsou signalizovány ani z činnosti Ministerstva spravedlnosti.
15. Lze namítat, že vypuštěním povinnosti Komory určit žadateli advokáta
v případě, kdy nejde o žadatele v nepříznivé ekonomické situaci, došlo částečně ke
snížení dosavadního standardu dostupnosti právních služeb těchto osob. Podle vlády
je však změna učiněná zákonem č. 258/2017 Sb. racionálně zdůvodněna, plně odpovídá
povinnostem, které pro Českou republiku vyplývají z mezinárodních závazků, a nepředstavuje
nepřípustný zásah do práv zaručených Listinou. Vyhověním návrhu by bylo založeno
právo každého žadatele na bezplatnou právní pomoc bez ohledu na jeho příjmové a majetkové
poměry, což by nebylo akceptovatelné. Vláda proto navrhla zamítnutí předmětného návrhu.
d) Vyjádření Veřejného ochránce práv
16. Veřejný ochránce práv ve svém vyjádření sdělil, že se rozhodl vstoupit
do řízení. Uvedl, že napadenou úpravu považuje za ohrožení práva na přístup k soudu
ve smyslu čl. 36 odst. 1 Listiny a práva na zajištění právní pomoci ve smyslu čl.
37 odst. 2 Listiny. Upozorňuje na to, že nejde pouze o možnost obrátit se na Ústavní
soud, ale v případech osob, které nesplňují podmínky pro ustanovení zástupce podle
občanského soudního řádu či soudního řádu správního a zároveň jsou z různých důvodů
odmítnuty advokáty, také o dostupnost právní ochrany u obou nejvyšších soudů. V neposlední
řadě jde též o možnost obrátit se na tyto soudy kvalifikovaným podáním.
17. Ochránce poukazuje na to, že předmětná změna zákona o advokacii,
připravená jako kompromis ve spolupráci s Ministerstvem spravedlnosti, byla předložena
jako pozměňovací návrh k poslaneckému návrhu zákona, který ovšem řešil odlišnou problematiku.
Připravovaná úprava bezplatné právní pomoci, která prošla řádným připomínkovým řízením,
zůstala neprojednána. Důsledky předmětné novelizace zákona o advokacii ochránce považuje
za velmi závažné. Poukazuje na to, že za současného znění zákona je právní pomoc
zajištěna pouze v nejnutnějších sociálních případech. Záchrannou síť pro ostatní
případy vytvářel zákon o advokacii, který v důsledku předmětné novelizace tuto roh
ztratil, neboť určení advokáta se týká jen těch žadatelů, jejichž příjmové a majetkové
poměry to odůvodňují. Absence dostatečných finančních prostředků není však jediným
důvodem, proč je problematické získat odbornou právní pomoc. Mezi jiné důvody patří
např. složitost sporu ve spojení s jeho nízkou lukrativitou, zatížení advokátů či
kontroverze, které může spor vzbudit. V těchto případech může být reálně problematické
sehnat v rámci uzavřeného a často relativně krátkého časového intervalu odbornou
pomoc. Ochránce dále uvedl poznatky ze své činnosti, kdy bylo nezbytné určit advokáta
i bez odůvodnění příjmovými a majetkovými poměry. Například šlo o zastoupení menších
měst či obcí, kdy je složité najít právního zástupce, který není ve střetu zájmů,
neboť poskytuje služby dané obci, nebo případy starších osob, které nejsou schopny
si zajistit advokáta ze zdravotních či jiných důvodů, ačkoliv prostředky k zajištění
advokátní pomoci mají, či případy složitých sporů s nejistým výsledem, jakými jsou
spory mezi vlastníky bytů. Apriorní znemožnění získání právní pomoci vyloučením části
osob z pozitivní úpravy se může jevit efektivním nástrojem, že toto právo nebude
zneužito v případech zjevně neúčelného uplatňování práva. Takový postup by měl však
být uplatňován ve vztahu ke konkrétním případům, nikoliv prostřednictvím popření
samotné existence ústavně zaručeného práva.
18. Ochránce považuje napadenou úpravu za "pravou, otevřenou a nevědomou
mezeru v právu", která omezuje realizaci ústavně garantovaného práva na právní pomoc
a přístup k vrcholným soudům a Ústavnímu soudu. Tuto mezeru nelze podle jeho názoru
odstranit výkladem či subsidiámí aplikací občanského soudního řádu, soudního řádu
správního či trestního řádu; zásah do práva na přístup k soudu a na právní pomoc
je třeba řešit cestou derogace, jak navrhuje Městský soud v Praze. Ochránce také
poukazuje na to, že napadená úprava budí pochybnosti o tom, zda se nedostává do kolize
s čl. 3 odst. 1 Listiny.
e) Vyjádření České advokátní komory
19. Česká advokátní komora ve svém stanovisku konstatovala, že s návrhem
nesouhlasí. Odkázala především na odůvodnění pozměňovacího návrhu poslankyně prof.
Heleny Válkové k předmětnému sněmovnímu tisku č. 853, z něhož vyplývá, že účelem
změny zákona o advokacii provedené zákonem č. 258/2017 Sb. bylo upravit subsidiámí
systém právní pomoci, který by doplňoval existující způsoby. Komora zdůraznila, že
základním předpokladem přístupu k právní pomoci jsou finanční prostředky, které musí
klient vynaložit za účelem získání zastoupení advokátem. Pouze pro případ, že klient
tyto prostředky nemá, nastupuje státní regulace, která prostřednictvím tzv. "práva
chudých" vytváří záchranný sociální systém, na jehož základě umožňuje těmto osobám
přístup ke spravedlnosti. Proto předmětná úprava nezahrnuje určování advokáta pro
klienty, kteří v postavení této slabší strany nejsou a pomoc státu nepotřebují. S
odkazem na usnesení Ústavního soudu sp. zn. III. ÚS 296/97 ze dne 17. 3. 1998 (U
20/10 SbNU 409) Komora uvádí, že podoba systému právní pomoci je zcela v gesci zákonodárce.
Na tomto principu neshledává nic neústavního, zejména s ohledem na vysoký počet advokátů
(ke dni podání vyjádření činil počet aktivních advokátů, kteří mohou zájemci poskytnout
požadované právní služby 12 419). Tento robustní systém, založený na hospodářské
soutěži advokátů, je podle Komory schopen uspokojit veškerou poptávku po právních
službách, a to bez výjimky. Povinnost České advokátní komory určit advokáta k poskytnutí
právních služeb za úplatu by narušovala hospodářskou soutěž ve smyslu § 19a zákona
č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů (zákon
o ochraně hospodářské soutěže), ve znění pozdějších předpisů.
20. Komora se dále vyjádřila k tvrzením žalobkyně v řízení o správní
žalobě vedeném před navrhovatelem a k otázce role advokáta v případech povinného
zastoupení. Zdůraznila, že odmítnutí zastupovat klienta v řízení před Ústavním soudem
může být nikoli projevem neochoty advokáta právní službu poskytnout, a tedy znakem
nefunkčnosti "základního systému právní pomoci spočívajícího v hospodářské soutěži
advokátů", ale především vyslovením právního názoru na věc, se kterým se klient odmítá
ztotožnit. Na základě výše uvedených důvodů Česká advokátní komora navrhla zamítnutí
návrhu.
IV.
Replika navrhovatele
21. Ústavní soud zaslal obdržená vyjádření navrhovateli k replice. Navrhovatel
uvedl, že vyjádření Veřejného ochránce práv ilustruje významnější dopad napadené
úpravy a značně relativizuje argument vlády, že k žádným problémům při její aplikaci
nedochází.
22. K vyjádření vlády navrhovatel konstatoval, že v něm nenalezl odpověď
na otázku, jakým způsobem lze vyložit právní normu v tom smyslu, že přístup účastníka
řízení k soudu je umožněn v případech, kdy je vyžadováno právní zastoupení advokátem
a kdy není toto zastoupení pro účastníka řízení k dispozici. Navrhovatel nesouhlasí
s argumentem, že po odmítnutí může účastník řízení oslovovat další advokáty z celkového
jejich množství 14 000. Tato argumentace nijak nesouvisí s předmětem soudního řízení,
v němž je napadeno přímo rozhodnutí České advokátní komory, kterým bylo zastaveno
řízení o určení advokáta.
23. Navrhovatel dále uvedl, že ani ve vyjádření Komory nenašel jediný odkaz
na platnou právní úpravu, podle níž by bylo možné účastníku řízení, jehož výdělkové
a majetkové poměry to vylučují, ustanovit advokáta v případě, kdy je toto zastoupení
povinné. Rozbor toho, kde a jak je nutný advokátní přímus či co je myšleno rovností
"zbraní" v řízení, neřeší základní předpoklad, že účastníku řízení je přístup k soudu
vůbec odepřen. Navrhovatel nikde netvrdil, že by advokátní zastoupení mělo či muselo
být poskytováno zdarma. K této argumentaci pak navrhovatel poukazuje na znění § 18
zákona o advokacii ve znění účinném do 30. 6. 2018 a tehdejší běžnou praxi, kdy ustanovení
advokáta samo o sobě neznamenalo právo na bezplatnou právní pomoc a ta mohla být
zpoplatněna, aniž by bylo navrhovateli známo, že by to činilo nějaké praktické obtíže.
V.
Ústní jednání
24. Ústavní soud v souladu s ustanovením § 44 zákona o Ústavním soudu uvážil,
že ve věci není třeba konat ústní jednání, neboť by nijak nepřispělo k dalšímu, resp.
hlubšímu objasnění věci, než jak se s ní seznámil z písemných úkonů navrhovatele
a účastníků řízení. Nenařízení ústního jednání odůvodňuje i skutečnost, že Ústavní
soud nepovažoval ani za potřebné provádět dokazování.
VI.
Dikce a kontext napadeného ustanovení
25. Napadená část ustanovení je vyznačena tučně:
§ 18c odst. 1
26.
"(1) Žadatel, jehož příjmové a majetkové poměry to odůvodňují, a který
není ve věci, v níž žádá poskytnutí právní služby, zastoupen jiným advokátem nebo
osobou podle § 2 odst. 2 písm. a), má právo, aby mu Komora určila advokáta k poskytnutí
právní služby. V téže věci může být žadateli určen Komorou advokát pouze jednou;
to neplatí, odmítne-li v této věci dříve určený advokát poskytnout právní služby
z důvodů uvedených v § 19, nebo nastane-li situace uvedená v § 20 odst. 2."
VII.
Podmínky meritorního posouzení návrhu
27. Ústavní soud předně posuzoval, zda jsou splněny všechny předpoklady
k projednání návrhu podle čl. 87 odst. 1 písm. a) a čl. 95 odst. 2 Ústavy a § 64
odst. 3 zákona o Ústavním soudu. Návrh zjevně splňuje veškeré formální i obsahové
náležitosti stanovené zákonem o Ústavním soudu.
28. Podle ustanovení čl. 95 odst. 2 Ústavy dojde-li soud k závěru, že zákon,
jehož má být při řešení věci použito, je v rozporu s ústavním pořádkem, předloží
věc Ústavnímu soudu k projednání. Tuto úpravu dále rozvádí ustanovení § 64 odst.
3 zákona o Ústavním soudu, podle kterého návrh na zrušení zákona nebo jeho jednotlivých
ustanovení je oprávněn podat též soud v souvislosti se svou rozhodovací činností
podle čl. 95 odst. 2 Ústavy. K tomu, aby obecný soud mohl zpochybnit ústavnost konkrétního
zákona, resp. jeho jednotlivého ustanovení a věc předložit Ústavnímu soudu, je přitom
nezbytná jeho reálná aplikace, a nikoli jen jeho hypotetické použití, resp. jiné
širší souvislosti [srov. nálezy sp. zn. Pl. ÚS 33/09 ze dne 29. 9. 2010 (N 205/58
SbNU 827; 332/2010 Sb.), sp. zn. Pl. ÚS 11/10 ze dne 6. 9. 2011 (N 148/62 SbNU 277;
314/2011 Sb.), sp. zn. Pl. ÚS 14/15 ze dne 2. 2. 2016 (N 22/80 SbNU 257; 87/2016
Sb.) a usnesení sp. zn. Pl. ÚS 12/08 ze dne 2. 12. 2008 (U 12/51 SbNU 823)]. Jinak
řečeno, musí jít o zákon (či jeho část), který překáží dosažení žádoucího (ústavně
konformního) výsledku. Nebyl-li by odstraněn, byl by výsledek probíhajícího řízení
jiný [srov. nález sp. zn. Pl. ÚS 49/10 ze dne 28. 1. 2014 (N 10/72 SbNU 111; 44/2014
Sb.)].
29. Ústavní soud shledal, že Městskému soudu v Praze svědčí aktivní procesní
legitimace k podání návrhu na zrušení napadeného ustanovení zákona o advokacii, neboť
má být použito v řízení o správní žalobě, které se před ním vede. Aplikací napadeného
ustanovení by v řízení vedeném před navrhovatelem nastal následek, který shledává
neústavním, přičemž neústavnost spatřuje v porušení čl. 36 odst. 1 Listiny.
VIII.
Posouzení ústavní konformity legislativního procesu
30. V řízení o kontrole norem Ústavní soud podle ustanovení § 68 odst.
2 zákona o Ústavním soudu, ve znění zákona č. 48/2002 Sb., nejprve posuzuje, zda
napadený zákon byl přijat a vydán v mezích Ústavou stanovené kompetence a ústavně
předepsaným způsobem. V posuzovaném případě Ústavní soud z vyjádření účastníků řízení
a ze sněmovních tisků veřejně dostupných (na adrese http://www.psp.cz) shledal, že
napadené ustanovení zákona o advokacii bylo přijato v mezích Ústavou stanovené kompetence
a ústavně předepsaným způsobem.
IX.
Věcné posouzení návrhu
a) Obecná východiska
31. Z návrhu se podává, že protiústavnost napadeného ustanovení je spatřována
především v rozporu s čl. 36 odst. 1 Listiny, který stanoví, že každý se může domáhat
stanoveným postupem svého práva u nezávislého a nestranného soudu a ve stanovených
případech u jiného orgánu. Podstata argumentace navrhovatele spočívá v tom, že aplikací
ustanovení § 18c odst. 1 zákona o advokacii je odepřen přístup k soudu fyzickým osobám
v řízeních, jejichž procesní podmínkou je zastoupení advokátem, kterým se nepodařilo
zajistit si poskytnutí právních služeb na smluvním základě, a současně nejde o případ
zastupování odůvodněný příjmovými a majetkovými poměry.
32. Ústavní soud v řadě svých rozhodnutí vyložil obsah práva na přístup
k soudu. Zdůraznil jeho význam jako jedné z výchozích složek práva na spravedlivý
(řádný) proces, a tedy i práva na soudní ochranu zaručeného čl. 36 odst. 1 Listiny
[srov. např. nález sp. zn. II. ÚS 3237/20 ze dne 3. 12. 2021 či sp. zn. I. ÚS 1618/15
ze dne 29. 3. 2016 (N 51/80 SbNU 623)]. Nezbytným předpokladem pro garantování přístupu
k soudu je právo na právní pomoc včetně práva na účinnou právní ochranu, které vede
i k naplnění rovnosti účastníků řízení podle čl. 37 odst. 3 Listiny a čl. 96 odst.
1 Ústavy [srov. nálezy sp. zn. IV. ÚS 682/16 ze dne 21. 3. 2017 (N 46/84 SbNU 541)
či sp. zn. I. ÚS 630/16 ze dne 29. 11. 2016 (N 227/83 SbNU 535)]. Právo na právní
pomoc zakotvuje čl. 37 odst. 2 Listiny, kde je výslovně stanoveno, že každý má právo
na právní pomoc v řízení před soudy, jinými státními orgány či orgány veřejné správy,
a to od počátku tohoto řízení.
33. Právo na právní pomoc náleží každému, jeho subjektem je tedy každá
fyzická i právnická osoba. Ústavní soud ve své judikatuře také zdůrazňuje vztah práva
na právní pomoc k zákazu diskriminace zakotvenému v čl. 3 odst. 1 Listiny, který
stanoví, že základní práva a svobody náleží všem osobám bez rozdílu (též ve vztahu
k majetku). Právo na právní pomoc musí být zajištěno všem, tedy jak osobám majetným,
tak nemajetným [srov. nález sp. zn. IV. ÚS 2334/17 ze dne 21. 11. 2017 (N 216/87
SbNU 487)]. Také komentář k Listině zdůrazňuje, že čl. 37 odst. 2 Listiny "jednoznačně
zakotvuje právo na právní pomoc každému, kdo o to požádá, a to v jakémkoli typu řízení
před orgánem veřejné moci od jeho počátku. Tedy v řízení soudním, správním, a tedy
i přestupkovém, i kdyby o tom zákon mlčel" (BAŇOUCH, H. In: WAGNEROVÁ, E. a kol.
Listina základních práv a svobod. Komentář. Praha: Wolters Kluwer, 2012, str. 774).
34. Ústavní soud k interpretaci práva na právní pomoc dále uvádí, že
toto právo má dvojí povahu. Zaručuje jednak právo na právní pomoc každému, tedy aby
se mohl nechat v řízení zastupovat osobou znalou práva (zpravidla advokátem), přičemž
do tohoto práva může stát zasahovat jen zcela výjimečně, například z důvodu zneužití
práva. Současně však právo na právní pomoc stanovuje pozitivní závazky, které musí
stát plnit [viz nálezy sp. zn. I. ÚS 3849/11 ze dne 12. 8. 2014 (N 151/74 SbNU 289),
sp. zn. I. ÚS 4120/17 ze dne 13. 7. 2018 (N 124/90 SbNU 89) či sp. zn. II. ÚS 1866/20
ze dne 1. 9. 2020 (N 175/102 SbNU 45)]. Přestože jsou tyto pozitivní závazky v judikatuře
Ústavního soudu formulovány především ve vztahu k dostupnosti bezplatné právní pomoci,
výchozím se jeví princip umožnit přístup k soudu, tedy zajištění práva na právní
pomoc v obecné rovině. Stát musí zajistit, že účastníci řízení mají přístup k právní
pomoci prakticky a účinně, a nikoliv pouze teoreticky. "Právní pomoc se vztahuje
na všechny fáze řízení a nepochybně zahrnuje i právní pomoc při podávání opravných
prostředků" [nález sp. zn. IV. ÚS 561/01 ze dne 3. 12. 2001 (N 190/24 SbNU 411)].
"Tím spíše jsou pak nesporné pozitivní závazky státu na zajištění právní pomoci v
řízení, v němž je právní zastoupení obligatorní, účastník řízení je nemajetný a navíc
formální podmínky příslušného podání, které má účastník řízení zpracovat, jsou mimořádně
přísné." (nález sp. zn. I. ÚS 4120/17). Z požadavku, aby ústavně zaručené právo na
právní pomoc bylo v praxi účinné, Ústavní soud dovozuje povinnost všech orgánů veřejné
moci "vykládat instituty podústavního práva při zohlednění základního práva na právní
pomoc a způsobem, který toto právo respektuje a podporuje, a nikoliv tak, že je v
důsledku popírá" (srov. nález sp. zn. I. ÚS 630/16).
35. Z obdobného principu vychází i interpretace čl. 6 odst. 1 Úmluvy
o ochraně lidských práv a základních svobod (dále jen "Úmluva"). Judikatura ESLP
k obsahu a limitům práva na přístup k soudu a práva na právní pomoc vychází z principu,
podle něhož právo na přístup k soudu není absolutní a může podléhat omezením. Ta
však nesmějí ztěžovat nebo omezovat jednotlivci přístup takovým způsobem nebo do
té míry, že by tím bylo zasaženo do samé podstaty práva. K tomu srov. rozsudek ve
věci Stanev proti Bulharsku (velký senát) ze dne 17. 1. 2012 č. 36760/06, § 229;
rozsudek ve věci Baka proti Maďarsku (velký senát) ze dne 23. 6. 2016 č. 20261/12,
§ 120; rozsudek ve věci Nait-Liman proti Švýcarsku ze dne 15. 3. 2018 č. 51357/07,
§ 113; rozsudek ve věci Philis proti Řecku ze dne 27. 8. 1991 č. 14003/88, § 59;
rozsudek ve věci De Geouffre de la Pradelleproti Francii ze dne 16. 12. 1992 č. 12964/87,
§ 28 (srov. Guide on Article 6 of the European Convention on Human Rights. Strasbourg:
European Court for Human Rights, 2021, str. 14).
36. Z hlediska práva na právní pomoc ESLP rozlišuje mezi jednotlivými
typy řízení, kdy čl. 6 Úmluvy výslovně zaručuje právo poradit se, být obhajován a
být zastupován v trestním řízení. Zajištění právní pomoci v jiných než trestních
řízeních pak závisí na konkrétních okolnostech případu a povaze dané věci. Jedním
ze základních kritérií při posuzování existence pozitivní povinnosti státu zajistit
právní pomoc i v jiných než trestních řízeních je situace, kdy je právní pomoc nezbytná
pro účinný přístup k soudu (rozsudek ve věci Airey proti Irsku ze dne 9. 10. 1979
č. 6289/73, § 26). Přestože ESLP ponechává konkrétní podobu systému právní pomoci,
v jehož rámci jsou stanoveny podmínky pro její poskytnutí, na zákonodárství členských
států, současně stanoví, že tyto systémy musí jednotlivcům poskytovat dostatečné
záruky ochrany před svévolí. Dalším základním principem vyplývajícím z judikatury
ESLP je tedy zamezení svévole při realizaci práva na právní pomoc, a to ve všech
typech řízení.
b) Přezkum napadeného ustanovení
37. Na zákonné úrovni je právo na právní pomoc v České republice upraveno
ve formě několika institutů. Jedním z nich je ustanovení zástupce účastníkovi řízení,
který splňuje předpoklady pro osvobození od soudních poplatků podle § 30 odst. 2
občanského soudního řádu, obdobnou úpravu ustanovování zástupce zakotvuje soudní
řád správní v § 35 odst. 10. Nárok na obhajobu bezplatnou nebo za sníženou odměnu
je upraven také v § 33 trestního řádu ve vztahu k obviněnému a v § 51a trestního
řádu ve vztahu k poškozeným. Ve všech případech jde o tzv. bezplatnou právní pomoc,
resp. ustanovení zástupce soudem účastníkovi řízení, u něhož je to odůvodněno finančními
poměry.
38. Vedle těchto případů ustanovování zástupce soudem zakotvují právo
na určení advokáta Českou advokátní komorou k poskytnutí právních služeb § 18-18c
zákona o advokacii, jejichž součástí je i napadené ustanovení. Podle zákona o advokacii
má žadatel, který nesplňuje podmínky pro ustanovení advokáta soudem podle výše uvedených
právních předpisů a ani si nemůže zajistit poskytnutí právních služeb jinak, právo,
aby mu Komora na základě jeho včasné žádosti určila advokáta k poskytnutí právní
porady nebo právní služby. Konkrétní postup při určení advokáta je upraven v ustanoveních
§ 18a až 18c a v § 23 zákona o advokacii. Napadená úprava poskytování právních služeb
váže právo žádat Komoru o určení advokáta k poskytnutí právní služby na příjmové
a majetkové poměry žadatele.
39. K posouzení, zda napadené zákonné ustanovení představuje odepření
práva na přístup k soudu zaručeného v čl. 36 odst. 1 Listiny, Ústavní soud použil
test proporcionality, který standardně slouží k přezkumu ústavnosti zásahů do základních
práv a svobod [např. nález sp. zn. Pl. ÚS 38/04 ze dne 20. 6. 2006 (N 125/41 SbNU
551; 409/2006 Sb.), sp. zn. Pl. ÚS 2/17 ze dne 18. 7. 2017 (N 125/86 SbNU 131; 313/2017
Sb.), sp. zn. Pl. ÚS 38/17 ze dne 11. 2. 2020 (N 22/98 SbNU 257; 149/2020 Sb.) či
sp. zn. Pl. ÚS 23/20 ze dne 18. 5. 2021 (230/2021 Sb.)]. Na základě tohoto testu
Ústavní soud vyžaduje, aby v případech střetů základních práv či svobod s veřejným
zájmem nebo s jinými základními právy či svobodami zásah sledoval legitimní cíl a
zároveň byl vůči tomuto sledovanému cíli přiměřený.
40. Posouzení přípustnosti daného zásahu podle zásady proporcionality
zahrnuje tři kroky. Prvním z nich je posouzení způsobilosti (vhodnosti) naplnění
účelu, kdy se zjišťuje, zda je konkrétní opatření vůbec schopno dosáhnout zamýšleného
cíle, tedy ochrany jiného základního práva nebo veřejného zájmu. Dále se ve druhém
kroku posuzuje potřebnost, kdy se zkoumá, zda byl při výběru prostředků použit ten,
který je k základnímu právu nejšetrnější. Konečně je hodnocena přiměřenost (v užším
smyslu), tj. zda újma na základním právu není nepřiměřená ve vazbě na zamýšlený cíl.
Opatření omezující základní práva tedy nesmějí, jde-li o kolizi základního práva
či svobody s veřejným zájmem, svými negativními důsledky převyšovat pozitiva, která
představuje veřejný zájem na daných opatřeních [srov. nález sp. zn. Pl. ÚS 27/16
ze dne 18. 12. 2018 (N 200/91 SbNU 485; 51/2019 Sb.), sp. zn. Pl. ÚS 38/17 či sp.
zn. Pl. ÚS 21/18 ze dne 14. 5. 2019 ve znění opravného usnesení ze dne 3. 7. 2019
(N 77/94 SbNU 54; 173/2019 Sb.)].
41. Ústavní soud návrh posoudil a dospěl k závěru, že napadené ustanovení
neobstojí již při provedení prvního kroku testu proporcionality, tj. při posouzení,
zda je způsobilé dosáhnout zamýšleného cíle. Předně je třeba uvést, že v důvodové
zprávě ani v dalších relevantních podkladech není žádný cíl uvedené úpravy ve vztahu
k vypuštění možnosti určení advokáta Komorou k poskytnutí právní služby v případě
jiných než sociálních důvodů identifikován a ani z nich nijak nevyplývá.
42. Napadené ustanovení - jak je uvedeno i ve vyjádření účastníků řízení
- bylo do zákona o advokacii vloženo novelizací provedenou zákonem č. 258/2017 Sb.,
kterým se s účinností k 1. 7. 2018 změnil text § 18 zákona o advokacii. Do 30. 6.
2018 bylo určení advokáta k poskytnutí právních služeb upraveno v § 18 odst. 2 zákona
o advokacii, který stanovil, že: "Ten, kdo nesplňuje podmínky pro ustanovení advokáta
soudem podle zvláštních právních předpisů a ani se nemůže domoci poskytnutí právních
služeb podle tohoto zákona (dále jen ,žadatel'), má právo, aby mu Komora na základě
jeho včasného návrhu advokáta určila." Zákon č. 258/2017 Sb. změnil ustanovení §
18 odst. 2 následovně: "Ten, kdo nesplňuje podmínky pro ustanovení advokáta soudem
podle zvláštních právních předpisů a ani si nemůže zajistit poskytnutí právních služeb
jinak (dále jen ,žadatel'), má právo, aby mu Komora na základě jeho včasné žádosti
určila advokáta k poskytnutí a) právní porady podle § 18a nebo b) právní služby podle
§ 18c." Novelou byly dále vloženy § 18a až 18d, které upravují právo na určení advokáta
(§ 18a až 18c), a vedení seznamu žadatelů a advokátů pro poskytování právních služeb
(§ 18d). Napadené ustanovení § 18c odst. 1 stanoví, že žadatel, jehož příjmové a
majetkové poměry to odůvodňují a který není ve věci, v níž žádá poskytnutí právní
služby, zastoupen jiným advokátem nebo osobou podle § 2 odst. 2 písm. a) zákona o
advokacii, má právo, aby mu Komora určila advokáta k poskytnutí právní služby.
43. Zákon č. 258/2017 Sb. dále změnil § 23 zákona o advokacii tak, že
jeho dosavadní znění, které stanovilo, že odměnu ustanovenému advokátovi hradí stát,
označil jako odstavec jedna a doplnil odstavce 2 až 4, které specifikují podmínky
hrazení odměny státem v případě určení advokáta Komorou. Podle těchto ustanovení
hradí stát odměnu advokátovi v případech, kdy byl určen Komorou podle § 18a nebo
18b (§ 23 odst. 2) a dále pokud byl určen podle § 18c k poskytnutí právní služby
spočívající v zastoupení v řízení před orgány veřejné správy a v řízení před Ústavním
soudem. V ostatních věcech má advokát určený podle § 18c pouze nárok na poskytnutí
náhrady podle stavovského předpisu (§ 23 odst. 3). Ustanovení § 23 odst. 4 zákona
o advokacii pak upravuje postup při vyúčtování odměny advokáta v případě, kdy je
hrazena státem podle předchozích odstavců. V důsledku novelizace uvedených ustanovení
došlo na jedné straně k rozšíření bezplatné právní pomoci, na straně druhé došlo
k vypuštění možnosti určení advokáta Komorou v případech, které nejsou odůvodněny
příjmovými či majetkovými poměry žadatele.
44. Jak vyplývá z těsnopiseckých zápisů Poslanecké sněmovny z projednávání
předmětného návrhu zákona, kterým se mění zákon o advokacii (protokoly dostupné na
https://www.psp.cz/ eknih/2013ps/stenprot/056schuz/s056300.htm a https://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/057schuz/
bqbs/b18626101.htm), nová úprava určení advokáta Komorou byla do poslaneckého návrhu
zákona vložena pozměňovacím návrhem poslankyně prof. Heleny Válkové ve druhém čtení
(sněmovní dokument č. 6285, dostupný na https://www.psp.cz/sqw/text/tiskt.sqw?o=7&ct=853&ctl=3).
Vzhledem k uvedenému postupu nejsou změny v postupu při určení advokáta Komorou zahrnuty
do důvodové zprávy k poslaneckému návrhu zákona.
45. Z těsnopiseckých zápisů se dále podává, že účelem navrhované změny
obsažené v uvedeném pozměňovacím návrhu bylo rozšířit bezplatnou právní pomoc na
určité typy řízení (před Ústavním soudem a orgány veřejné správy) a návrh představoval
kompromis v situaci, kdy Ministerstvo spravedlnosti a vláda nepředložily připravovaný
návrh zákona o bezplatné právní pomoci. Diskuse o obsahu pozměňovacího návrhu se
týkala pouze šíře a sjednocení bezplatné právní pomoci, nikoliv dopadu novelizace
na stávající způsob určení advokátů v případech, které nejsou odůvodněny příjmovými
či majetkovými poměry. Tato problematika nebyla v diskusi nijak dotčena a ani není
zjevná z odůvodnění pozměňovacího návrhu poslankyně prof. H. Válkové. Je v něm konstatováno,
že navrhovaná úprava právní pomoci je chápána jako subsidiární ke smluvním systémům
a k zajištění právní pomoci na základě soudního rozhodnutí. K návrhu na změnu § 18c
odst. 1 je pak uvedeno, že pokud to odůvodňuje ekonomická situace žadatele, má právo
obrátit se na Komoru s žádostí o určení advokáta k poskytnutí konkrétní právní služby,
a dále jsou specifikovány podrobnosti týkající se bezplatného poskytování právní
služby podle tohoto ustanovení. Obdobně u návrhu na změnu ustanovení § 18 odst. 2
zákona o advokacii, které upravuje obecné podmínky pro určení advokáta, je konstatováno,
že k tomu, aby Komora mohla určit advokáta podle tohoto ustanovení, je žadatel současně
s podáním žádosti povinen doložit, že mu jeho ekonomická situace neumožňuje si požadovanou
pomoc zajistit na vlastní náklady. Současně se u návrhu na změnu § 18c odst. 2-4
uvádí, že doložení odmítnutí více advokáty jako podmínka žádosti o určení advokáta
Komorou, která se uplatňuje podle platné úpravy § 18 odst. 2 zákona o advokacii,
se navrhuje ponechat za současného prokázání příjmových a majetkových poměrů žadatele
a skutečnosti, že není schopen si zajistit poskytnutí právní služby jinak.
46. Lze souhlasit s navrhovatelem, že z těsnopiseckých zápisů z projednávání
návrhu zákona ani z odůvodnění pozměňovacího návrhu nejsou zřejmé nejenom důvody,
ale ani samotná skutečnost, že by účelem navrhované úpravy měla být vedle zajištění
právní pomoci v určitých řízeních osobám ze sociálních důvodů také změna, resp. vypuštění
dosavadního postupu při určení advokáta Komorou osobám, které se nemohou domoci poskytnutí
právní služby na smluvním základě z jiných důvodů. Nelze se tak ztotožnit se závěrem
vlády a České advokátní komory obsaženým v jejich vyjádřeních, že předmětná novelizace,
která vedla k vypuštění možnosti určení advokáta Komorou k poskytnutí právní služby
pro jiné než sociální důvody, je racionálně zdůvodněna. Cíl napadené úpravy ve smyslu
omezení poskytování právní pomoci pouze na osoby, u nichž to odůvodňují jejich příjmové
a majetkové poměry, nelze dovodit ani z komentáře k zákonu o advokacii (srov. komentář
k § 18-18c a § 2. In: KOVÁŘOVÁ, D., HAVLÍČEK, K., NĚMEC, R., SOKOL, T., SYKA, J.,
UHLÍŘ, D., ŽIŽLAVSKÝ, M. Zákon o advokacii. Komentář. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2017).
47. Za těchto okolností, kdy absentuje nejenom legitimní cíl právní úpravy
spočívající ve změně způsobu určení advokátů v případech, které nejsou odůvodněny
příjmovými či majetkovými poměry, ale i jakákoli zmínka o tom, že by takový cíl byl
vůbec zamýšlen, není možné posoudit způsobilost a vhodnost napadené právní úpravy
v rámci prvního kroku testu proporcionality. Z výše uvedených podkladů vyplývá, že
cílem novelizace zákona o advokacii, jejíž součástí je i napadené ustanovení, bylo
rozšíření bezplatné právní pomoci na určité typy řízení jako subsidiární formy právní
pomoci k jejímu zajištění na základě soudního rozhodnutí a smluvního principu.
48. K tomuto cíli Ústavní soud uvádí, že rozšíření bezplatné právní pomoci
je bezpochyby legitimním, žádoucím cílem směřujícím k posílení ústavní záruky práva
na právní pomoc. Na nedostatečné provedení práva na bezplatnou právní pomoc na podústavní
úrovni ostatně Ústavní soud ve své judikatuře opakovaně upozorňoval [srov. např.
nálezy sp. zn. II. ÚS 1866/20, sp. zn. I. ÚS 1024/15 ze dne 1. 8. 2016 (N 139/82
SbNU 229) a sp. zn. I. ÚS 848/16 ze dne 13. 9. 2016 (N 174/82 SbNU 693)]. Výsledkem
předmětné novelizace je na jedné straně posílení zajištění bezplatné právní pomoci,
avšak za současného paušálního vyloučení právní pomoci v případech odůvodněných jinými
než příjmovými nebo majetkovými poměry na straně druhé.
49. Ústavní soud konstatuje, že napadené ustanovení zákona o advokacii
tím, že právo na určení advokáta Komorou k poskytnutí právní služby omezuje pouze
na žadatele, u nichž to odůvodňují jejich příjmové a majetkové poměry, představuje
nepřípustnou libovůli, neboť paušálně vylučuje z práva na přístup k soudu a práva
na právní pomoc osoby, které si nemohou zajistit právní pomoc advokáta na základě
jiných důvodů. Jak již bylo uvedeno, právo na přístup k soudu je esenciální součástí
práva na spravedlivý (řádný) proces, a tedy práva na soudní ochranu garantovaného
v čl. 36 odst. 1 Listiny a čl. 6 odst. 1 Úmluvy. Jeho nezbytným předpokladem je právo
na právní pomoc garantované v čl. 37 odst. 2 Listiny. Tato základní práva náleží
každému, a to pro jakýkoliv typ řízení před soudy či jinými státními orgány či orgány
veřejné moci. Omezení těchto základních práv pouze na nemajetné osoby je v rozporu
jak s obsahem těchto ustanovení Listiny, tak i v jejich spojení s čl. 3 odst. 1 Listiny,
podle kterých základní práva a svobody náleží všem osobám (včetně) "bez rozdílu"
majetku.
50. Ústavní soud dodává, že tyto závěry je třeba v souladu s čl. 37 odst.
2 Listiny vztáhnout nejenom na fyzické, ale i právnické osoby (srov. také § 55a zákona
o advokacii a contrario). Současně dopadají nejenom na případy, v nichž je vyžadováno
povinné právní zastoupení, a tedy nejenom na řízení před Ústavním soudem, ale v souladu
s čl. 37 odst. 2 Listiny i na jiná řízení před soudy, jinými státními orgány či orgány
veřejné správy, a to od počátku řízení.
51. Pokud jde o případy odmítnutí poskytnutí právních služeb z důvodů
zjevně bezdůvodného uplatňování nebo bránění práva, na ty pamatuje postup upravený
v § 18c odst. 5 a 6 zákona o advokacii. Takové případy je však nutné vždy posuzovat
podle individuálních okolností konkrétní věci, a nikoliv je řešit změnou zákona,
která paušálně vyloučí přístup k právní pomoci, a tedy také přístup k soudu.
52. Ústavní soud k tomu dodává, jak vyplývá z výše uvedeného, že protiústavnost
napadeného ustanovení neshledal v rozšíření bezplatné právní pomoci na určité typy
řízení, ale v tom, že současně z poskytnutí právní pomoci paušálně vylučuje žadatele,
kteří se nemohou právní pomoci domoci z jiných důvodů než příjmových a majetkových
poměrů.
X.
Závěr
53. Na základě výše uvedeného Ústavní soud dospěl k závěru, že omezil-li
zákonodárce právo žadatele obrátit se na Českou advokátní komoru s žádostí o určení
advokáta k poskytnutí právní služby pouze na případy odůvodněné příjmovými či majetkovými
poměry, porušil právo na přístup k soudu zaručené v čl. 36 odst. 1 Listiny a právo
na právní pomoc zaručené v čl. 37 odst. 2 Listiny. Ústavní soud proto návrhu vyhověl
a podle § 70 odst. 1 zákona o Ústavním soudu, ve znění zákona č. 48/2002 Sb., zrušil
§ 18c odst. 1 zákona o advokacii ve slovech "jehož příjmové a majetkové poměry to
odůvodňují, a".
54. Ústavní soud zároveň odložil vykonatelnost nálezu k datu 31. 12. 2023,
aby tím vytvořil zákonodárci dostatečný časový prostor pro přijetí zákonné úpravy,
která bude již ústavně souladná. Při nové zákonné úpravě bude také třeba, aby zákonodárce
přihlédl ke znění ostatních ustanovení zákona o advokacii upravujících postup při
určení advokáta Komorou k poskytnutí právní pomoci, která nebyla návrhem napadena,
avšak s napadenou úpravou úzce souvisejí, zejména pak k ustanovení § 23 odst. 3.
Předseda Ústavního soudu:
JUDr. Rychetský v. r.