540/2005 Sb.
VYHLÁŠKA
ze dne 15. prosince 2005
o kvalitě dodávek elektřiny a souvisejících služeb v elektroenergetice
Změna: 41/2010 Sb.
Energetický regulační úřad (dále jen "Úřad") stanoví podle § 98 odst.
7 zákona č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní
správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický
zákon), ve znění zákona č. 670/2004 Sb., k provedení § 17 odst. 7 písm.
a) energetického zákona:
ČÁST PRVNÍ
OBECNÁ ČÁST
§ 1
Předmět úpravy
Tato vyhláška stanoví požadovanou kvalitu dodávek a služeb souvisejících
s regulovanými činnostmi v elektroenergetice, včetně výše náhrad za
její nedodržení, postupy a lhůty pro uplatnění nároku na náhrady, a postupy pro
vykazování dodržování kvality dodávek a služeb.
§ 2
Základní pojmy
Pro účely této vyhlášky se rozumí
a) přerušením přenosu nebo distribuce elektřiny -
stav v odběrném nebo předávacím místě účastníka
trhu s elektřinou, při kterém není přenosová nebo
distribuční soustava schopna dopravovat do tohoto
místa elektřinu; za přerušení přenosu nebo
distribuce elektřiny není považován stav, jehož
příčinou je elektrické zařízení zákazníka nebo
elektrická přípojka, která není ve vlastnictví provozovatele
distribuční soustavy a není provozovatelem
distribuční soustavy provozována podle § 45
odst. 6 energetického zákona, nebo společné elektrické
zařízení v nemovitosti,
b) dlouhodobým přerušením - přerušení přenosu
nebo distribuce elektřiny s dobou trvání delší než 3 minuty,
c) plánovaným přerušením - přerušení přenosu nebo
distribuce elektřiny při provádění plánovaných
prací na zařízení přenosové nebo distribuční soustavy
nebo v jejich ochranném pásmu podle § 24
odst. 3 písm. c) bodu 6 a odst. 5 a § 25 odst. 4
písm. c) bodu 5 a odst. 6 energetického zákona,
d) ukončením přerušení přenosu nebo distribuce
elektřiny - okamžik obnovení schopnosti přenosové
nebo distribuční soustavy dopravovat do odběrného
nebo předávacího místa účastníka trhu
s elektřinou elektřinu v množství a kvalitě podle
technických norem a uzavřených smluv; ukončením
přerušení přenosu nebo distribuce elektřiny se
rozumí i stav náhradního napájení odběrného
nebo předávacího místa včetně případného omezení
množství dodávané elektřiny, které je sjednáno
ve smlouvě o distribuci elektřiny nebo ve
smlouvě o sdružených službách dodávky elektřiny,
e) dodavatelem sdružené služby - výrobce nebo obchodník
s elektřinou, který na základě smlouvy
o sdružených službách dodávky elektřiny dodává
elektřinu zákazníkovi.
§ 3
Obecná ustanovení
(1) Kvalita dodávek a služeb souvisejících s regulovanými
činnostmi v elektroenergetice a její parametry
jsou vyjádřeny prostřednictvím standardů přenosu
nebo distribuce elektřiny, standardů dodávek a ukazateli
nepřetržitosti přenosu nebo distribuce elektřiny.
(2) Za nedodržení standardů se nepovažuje, jestliže
příslušný držitel licence neprovede úkony a postupy
vyžadované standardy ve stanovených lhůtách z důvodu,
že
a) daný účastník trhu s elektřinou ve lhůtě stanovené
pro dodržení standardu učiní projev vůle, ze kterého
jednoznačně vyplývá požadavek provést tyto
úkony a postupy ve lhůtě delší, než je lhůta stanovená
standardem,
b) daný účastník trhu s elektřinou prokazatelně neposkytne
součinnost nezbytnou k dodržení standardu,
c) není spravedlivě možné požadovat od příslušného
držitele licence dodržení standardu, zejména v důsledku
vzniku živelních událostí nebo havárií na
zařízení přenosové nebo distribuční soustavy,
nebo
d) nastal stav nouze nebo jsou prováděny činnosti
bezprostředně zamezující jeho vzniku.
(3) Ustanovení této vyhlášky o standardech přenosu
nebo distribuce elektřiny a standardech dodávek
elektřiny vztahující se na zákazníka a o výši náhrad pro
zákazníka se použijí obdobně na výrobce, pokud odebírá
elektřinu z přenosové nebo distribuční soustavy,
a nestanoví-li tato vyhláška jinak, též na provozovatele
lokální distribuční soustavy, pokud odebírá elektřinu
pro krytí ztrát v jeho distribuční soustavě a pro vlastní potřebu.
(4) Lhůty pro splnění standardů na území hlavního
města Prahy podle § 5 a 7 se vztahují na provozovatele
distribuční soustavy, k jehož distribuční soustavě
je na území hlavního města Prahy připojena
většina odběrných míst jeho zákazníků.
§ 4
Uplatnění náhrad
(1) Náhradu podle této vyhlášky uplatňuje
a) zákazník za nedodržení standardu distribuce elektřiny
u provozovatele distribuční soustavy, k jehož
soustavě je jeho předávací nebo odběrné místo připojeno
a má sjednanou smlouvu na distribuci elektřiny,
b) zákazník za nedodržení standardu dodávek elektřiny
u dodavatele nebo dodavatele sdružené
služby, který na základě příslušné smlouvy dodává
elektřinu zákazníkovi,
c) žadatel podle § 11 za nedodržení standardu přenosu
nebo distribuce elektřiny u provozovatele
přenosové nebo distribuční soustavy, u kterého
žádá o připojení,
d) dodavatel nebo dodavatel sdružené služby za nedodržení
standardu distribuce elektřiny u provozovatele
soustavy, k jehož soustavě je připojeno
předávací nebo odběrné místo zákazníka, kterému
na základě příslušné smlouvy dodává elektřinu.
(2) Sjedná-li zákazník s dodavatelem sdružené
služby smlouvu o sdružených službách dodávky elektřiny,
uplatňuje zákazník standardy přenosu nebo distribuce
elektřiny a náhrady za jejich nedodržení u dodavatele
sdružené služby, v takovém případě se lhůty
pro splnění standardů podle § 9, 13, 15 a 17 prodlužují
o 2 pracovní dny. V případě standardů podle § 5,
7 nebo 8 může zákazník nahlásit vznik události přímo
u provozovatele soustavy, ke které je připojeno jeho
odběrné místo.
(3) Uplatňuje-li náhradu za nedodržení standardu
u provozovatele přenosové nebo distribuční soustavy
dodavatel sdružené služby, hradí provozovatel přenosové
nebo distribuční soustavy náhradu tomuto dodavateli
sdružené služby. Současně s uplatněním náhrady
za nedodržení standardu podle předchozí věty postupuje
dodavatel sdružené služby provozovateli přenosové
nebo distribuční soustavy uplatněnou žádost zákazníka
o poskytnutí náhrady.
(4) Náhradu lze uplatnit
a) při nedodržení standardů podle § 5, 7, § 9 až 17,
§ 19 a 20 do 60 kalendářních dnů ode dne následujícího
po dni, ve kterém uplynula lhůta podle standardů,
b) při nedodržení standardu podle § 6 do 60 kalendářních
dnů ode dne následujícího po dni, ve kterém
mělo být podle standardu omezení nebo přerušení
distribuce elektřiny započato nebo ukončeno,
c) při nedodržení standardu podle § 18 do 60 kalendářních
dnů ode dne následujícího po dni, ve kterém
byla schůzka se zákazníkem dohodnuta, aniž by provozovatel
distribuční soustavy postupoval podle § 18 odst. 2.
(5) Žádost o náhradu za nedodržení standardu kvality přenosu nebo
distribuce a dodávek elektřiny se podává na tiskopisu, jehož vzor je
uveden v přílohách č. 1 až 3 k této vyhlášce. Vzor žádosti o náhradu
je Úřadem rovněž poskytován způsobem umožňujícím dálkový přístup.
ČÁST DRUHÁ
STANDARDY PŘENOSU NEBO DISTRIBUCE ELEKTŘINY
§ 5
Standard ukončení přerušení přenosu
nebo distribuce elektřiny
(1) Standardem ukončení přerušení distribuce
elektřiny je ukončení přerušení distribuce elektřiny,
mimo přerušení plánovaného, v odběrném nebo předávacím
místě provozovatele lokální distribuční soustavy
nebo zákazníka, a to ve lhůtě do
a) 18 hodin v síti distribuční soustavy s napěťovou
úrovní do 1 kV a 12 hodin v síti distribuční soustavy
s napěťovou úrovní do 1 kV na území hlavního města Prahy,
b) 12 hodin v sítích distribuční soustavy s napěťovou
úrovní nad 1 kV a 8 hodin v síti distribuční soustavy
s napěťovou úrovní nad 1 kV na území hlavního města Prahy.
(2) Lhůta podle odstavce 1 počíná okamžikem,
kdy se provozovatel distribuční soustavy dozvěděl
o vzniku přerušení distribuce elektřiny nebo kdy vznik
přerušení distribuce elektřiny mohl a měl zjistit.
(3) Jestliže dojde u zákazníka ke vzniku několika
dlouhodobých přerušení distribuce elektřiny vzniklých
v důsledku téže události, je standard ukončení přerušení
distribuce elektřiny dodržen, je-li doba mezi začátkem
prvního dlouhodobého přerušení distribuce
elektřiny a koncem posledního dlouhodobého přerušení
distribuce elektřiny, které vzniklo v důsledku téže
události, ale nebylo způsobeno nutnými manipulacemi
pro uvedení distribuční soustavy do zapojení před poruchou,
kratší než lhůta podle odstavce 1.
(4) Standardem ukončení přerušení přenosu nebo
distribuce elektřiny z výrobny elektřiny připojené do
přenosové nebo distribuční soustavy je obnova schopnosti
přenosové nebo distribuční soustavy přenášet
nebo distribuovat elektřinu z předávacího místa výrobny
elektřiny ve lhůtě 48 hodin od okamžiku, kdy
se provozovatel přenosové nebo distribuční soustavy
dozvěděl o vzniku přerušení nebo kdy vznik přerušení
mohl a měl zjistit.
(5) Za nedodržení standardu ukončení přerušení
distribuce elektřiny podle odstavce 1 poskytuje provozovatel
distribuční soustavy zákazníkovi náhradu ve
výši 10 % z jeho roční platby za distribuci, maximálně však
a) 6 000 Kč v sítích do 1 kV,
b) 12 000 Kč v sítích nad 1 kV do 52 kV,
c) 120 000 Kč v sítích nad 52 kV.
(6) Pro účely stanovení výše náhrady se roční platbou
za distribuci rozumí na napěťových hladinách
velmi vysokého napětí a vysokého napětí součet posledních
12 měsíčních fakturovaných plateb za použití
sítí a za rezervovanou kapacitu. V případě nového odběru
elektřiny na napěťových hladinách velmi vysokého
napětí a vysokého napětí je základem pro výpočet
roční platby za distribuci sjednané roční množství dodané
elektřiny a sjednaná výše rezervované kapacity.
Na napěťové hladině nízkého napětí se roční platbou
za distribuci rozumí součet částek za stálé měsíční
platby podle jmenovité proudové hodnoty hlavního jističe
před měřicím zařízením a položek za distribuci
elektřiny ve vysokém a nízkém tarifu, účtované v poslední
fakturované platbě z ročního odečtu měřicího
zařízení. V případě fakturace distribuce elektřiny za
období kratší než 12 měsíců se platba poměrným způsobem
upraví podle příslušného typového diagramu
dodávek podle jiného právního předpisu, který stanoví
pravidla tvorby, přiřazení a užití typových diagramů
dodávek elektřiny1). V případě nového odběru elektřiny
na hladině nízkého napětí je základem pro výpočet
roční platby za distribuci průměrná roční spotřeba
v distribuční sazbě vztažená k jmenovité proudové
hodnotě hlavního jističe před měřicím zařízením podle
výkazů tarifních statistik zpracovávaných podle jiného
právního předpisu2).
§ 6
Standard dodržení plánovaného omezení
nebo přerušení distribuce elektřiny
(1) Standardem dodržení plánovaného omezení nebo přerušení distribuce
elektřiny je zahájení a ukončení omezení nebo přerušení distribuce elektřiny v době,
která byla jako doba zahájení a ukončení omezení nebo přerušení distribuce elektřiny
zákazníkům ohlášena. Standard dodržení plánovaného omezení nebo přerušení distribuce
elektřiny není dodržen, jestliže provozovatel distribuční soustavy omezí nebo přeruší
distribuci elektřiny dříve, než ohlásil, nebo ukončí omezení nebo přerušení distribuce
elektřiny později, než ohlásil.
(2) Za nedodržení standardu dodržení plánovaného omezení nebo přerušení
distribuce elektřiny poskytuje provozovatel distribuční soustavy
zákazníkovi náhradu ve výši 10 % z jeho roční platby za distribuci,
stanovené obdobně podle § 5 odst. 6, maximálně však
a) 6 000 Kč v sítích do 1 kV,
b) 12 000 Kč v sítích nad 1 kV do 52 kV,
c) 120 000 Kč v sítích nad 52 kV.
§ 7
Standard výměny poškozené pojistky
(1) Standardem výměny poškozené pojistky je provedení výměny poškozené
pojistky v hlavní domovní pojistkové nebo kabelové skříni
zákazníka a umožnění obnovení distribuce elektřiny nejdéle do 6 hodin,
na území hlavního města Prahy do 4 hodin,
od okamžiku, kdy je příslušný provozovatel distribuční soustavy
zákazníkem nebo dodavatelem sdružené služby informován o přerušení
distribuce elektřiny do odběrného místa zákazníka. Tento
standard se nevztahuje na vztah provozovatele distribuční soustavy
a provozovatele lokální distribuční soustavy.
(2) Za nedodržení standardu výměny poškozené pojistky se nepovažuje
výměna poškozené pojistky a obnova distribuce elektřiny ve lhůtě delší
než podle odstavce 1, pokud se prokazatelně jedná o přerušení distribuce elektřiny
v důsledku poškození pojistky způsobené odběrným elektrickým zařízením
zákazníka nebo elektrickou přípojkou, která není ve vlastnictví
provozovatele distribuční soustavy a není ani provozovatelem distribuční
soustavy provozována podle § 45 odst. 6 energetického zákona, nebo
společným elektrickým zařízením nemovitosti.
(3) Za nedodržení standardu výměny poškozené pojistky poskytuje příslušný
provozovatel distribuční soustavy zákazníkovi náhradu ve výši 1 200 Kč.
§ 8
Standard kvality napětí
Standardem kvality napětí je distribuce elektřiny s odpovídajícími
parametry velikosti a odchylky napájecího napětí a frekvence, které
jsou v souladu s Pravidly provozování přenosové soustavy nebo Pravidly
provozování distribučních soustav nebo s parametry napětí a frekvence
sjednanými ve smlouvě mezi zákazníkem a provozovatelem distribuční
soustavy.
§ 9
Standard lhůty pro vyřízení reklamace
kvality napětí
(1) Standardem lhůty pro vyřízení reklamace na kvalitu napětí je
prověření oprávněnosti reklamace dodavatele sdružené služby nebo
zákazníka na kvalitu napětí a písemné vyrozumění dodavatele sdružené
služby nebo zákazníka o jejím prověření do 60 kalendářních
dnů ode dne doručení reklamace dodavatele sdružené služby nebo
zákazníka provozovateli distribuční soustavy.
(2) Je-li reklamace dodavatele sdružené služby nebo zákazníka
po prověření shledána provozovatelem distribuční soustavy jako oprávněná,
je obsahem písemného vyrozumění dodavateli sdružené služby nebo
zákazníkovi určení způsobu a termínu odstranění příčiny snížené kvality
napětí, jinak není standard lhůty pro vyřízení reklamace na kvalitu
napětí dodržen.
(3) Za nedodržení standardu lhůty pro vyřízení reklamace kvality napětí
poskytuje provozovatel distribuční soustavy zákazníkovi náhradu
ve výši 1 200 Kč za každý den prodlení, nejvýše však 30 000 Kč.
§ 10
Standard lhůty pro odstranění příčin
snížené kvality napětí
(1) Standardem lhůty pro odstranění příčin snížené kvality napětí
je provedení potřebných opatření příslušným provozovatelem distribuční
soustavy nezbytných k odstranění příčin snížené kvality napětí ve
lhůtě
a) 30 kalendářních dnů ode dne odeslání písemného vyrozumění o vyřízení
reklamace kvality napětí dodavateli sdružené služby nebo
zákazníkovi s určením způsobu a termínu odstranění příčiny snížené
kvality napětí, je-li příčina snížené kvality napětí odstranitelná
jednoduchým provozním opatřením, například manipulací v zařízení distribuční
soustavy,
b) 6 měsíců ode dne odeslání písemného vyrozumění o vyřízení reklamace
kvality napětí dodavateli sdružené služby nebo zákazníkovi
s určením způsobu a termínu odstranění příčiny snížené kvality napětí,
je-li příčina snížené kvality napětí odstranitelná stavebně-technickým
opatřením, k jehož provedení není třeba stavebního povolení podle stavebního
zákona5), a příčinu snížené kvality napětí nelze odstranit postupem
podle písmene a), nebo
c) 24 měsíců ode dne odeslání písemného vyrozumění o vyřízení reklamace
kvality napětí dodavateli sdružené služby nebo zákazníkovi
s určením způsobu a termínu odstranění příčiny snížené kvality napětí,
je-li příčina snížené kvality napětí odstranitelná stavebně-technickým opatřením,
k jehož provedení je třeba stavebního povolení
podle stavebního zákona5); za
nedodržení tohoto standardu se nepovažuje, nedojde-li přes veškeré
vynaložené úsilí provozovatele distribuční soustavy k vydání stavebního
povolení z důvodů, které nastaly nebo existují nezávisle na jeho vůli.
(2) Za nedodržení standardu lhůty pro odstranění příčin snížené kvality
napětí poskytne příslušný provozovatel distribuční soustavy
zákazníkovi náhradu ve výši 1 200 Kč za každý den prodlení, nejvýše však 60 000 Kč.
§ 11
Standard zaslání stanoviska
k žádosti o připojení zařízení žadatele
k přenosové nebo distribuční soustavě
(1) Standardem zaslání stanoviska k žádosti o připojení zařízení žadatele
k přenosové nebo distribuční soustavě je zaslání stanoviska k žádosti
o připojení zařízení žadatele k zařízení provozovatele přenosové soustavy
nebo provozovatele distribuční soustavy ve lhůtě stanovené zvláštním
právním předpisem6).
(2) Za nedodržení standardu zaslání stanoviska k žádosti o připojení
zařízení žadatele k přenosové nebo distribuční soustavě poskytuje provozovatel
přenosové nebo distribuční soustavy žadateli náhradu za každý den prodlení
ve výši
a) 600 Kč v sítích do 1 kV, nejvýše však 60 000 Kč,
b) 1 200 Kč v sítích nad 1 kV do 52 kV, nejvýše však 120 000 Kč,
c) 12 000 Kč v sítích nad 52 kV, nejvýše však 600 000 Kč.
§ 12
Standard umožnění přenosu
nebo distribuce elektřiny
(1) Standardem umožnění distribuce elektřiny je možnost uskutečnění
distribuce elektřiny ve lhůtě 5 pracovních dnů ode dne, kdy
byl provozovatel distribuční soustavy zákazníkem nebo dodavatelem
sdružené služby na základě uzavřené smlouvy o distribuci elektřiny
nebo smlouvy o sdružených službách dodávky elektřiny požádán o umožnění
distribuce elektřiny a splnil podmínky stanovené ve smlouvě o připojení.
(2) Standardem umožnění přenosu nebo distribuce elektřiny přenosovou
nebo distribuční soustavou je možnost uskutečnění přenosu nebo distribuce
elektřiny z výrobny elektřiny připojené do přenosové nebo distribuční
soustavy ve lhůtě do 5 pracovních dnů ode dne, kdy byl provozovatel
přenosové nebo distribuční soustavy výrobcem na základě uzavřené smlouvy
o přenosu nebo distribuci elektřiny nebo smlouvy o sdružených službách
dodávky elektřiny požádán o umožnění přenosu nebo distribuce elektřiny
přenosovou nebo distribuční soustavou a splnil podmínky stanovené
ve smlouvě o připojení, smlouvě o přenosu elektřiny nebo ve smlouvě
o distribuci elektřiny.
(3) Lhůty pro umožnění přenosu nebo distribuce elektřiny podle předchozích
odstavců se neuplatní, pokud se smluvní strany dohodnou na jiném termínu.
(4) Standard umožnění distribuce elektřiny se nevztahuje na případ,
kdy zákazník změní dodavatele, a na případ, na který se vztahuje standard
ukončení přerušení distribuce elektřiny po odpojení z důvodu prodlení zákazníka nebo
dodavatele
sdružené služby s úhradou plateb za poskytnutý přenos elektřiny nebo poskytnutou
distribuci elektřiny.
(5) Za nedodržení standardu umožnění distribuce elektřiny poskytuje
provozovatel distribuční soustavy zákazníkovi náhradu ve
výši
a) 6 000 Kč za každý den prodlení v síti do 1 kV, nejvýše však 60 000 Kč,
b) 12 000 Kč za každý den prodlení v síti nad 1 kV, nejvýše však 120 000 Kč.
§ 13
Standard ukončení přerušení distribuce elektřiny
z důvodu prodlení zákazníka nebo dodavatele
sdružené služby s úhradou plateb za poskytnutou distribuci elektřiny
(1) Standardem ukončení přerušení distribuce
elektřiny z důvodu prodlení zákazníka nebo dodavatele
sdružené služby s úhradou plateb za poskytnutou distribuci
je ukončení přerušení distribuce elektřiny do
předávacího nebo odběrného místa zákazníka ve lhůtě
2 pracovních dnů následujících po dni, ve kterém zákazník
nebo dodavatel sdružené služby uhradil všechny
své splatné platby za poskytnutou distribuci, nebo
ve kterém uzavřel provozovatel distribuční soustavy se
zákazníkem nebo dodavatelem sdružené služby dohodu
o splácení dlužných plateb.
(2) Za nedodržení standardu ukončení přerušení distribuce elektřiny
z důvodu prodlení zákazníka nebo dodavatele sdružené služby s úhradou plateb za poskytnutou
distribuci poskytuje provozovatel distribuční soustavy zákazníkovi náhradu ve výši
a) 1 200 Kč za každý den prodlení v síti do 1 kV, nejvýše však 30 000 Kč,
b) 3 600 Kč za každý den prodlení v síti nad 1 kV, nejvýše však 90 000 Kč.
§ 14
Standard ukončení přerušení distribuce elektřiny
na žádost dodavatele nebo dodavatele sdružené služby
(1) Standardem ukončení přerušení distribuce elektřiny na žádost
dodavatele nebo dodavatele sdružené služby je ukončení přerušení distribuce elektřiny
do předávacího nebo odběrného místa zákazníka ve lhůtě 2 pracovních dnů následujících
po dni, ve kterém provozovatel distribuční soustavy obdržel od dodavatele nebo dodavatele
sdružené služby písemný požadavek na ukončení přerušení distribuce elektřiny do předávacího
nebo odběrného místa zákazníka.
(2) Za nedodržení standardu ukončení přerušení distribuce elektřiny
na žádost dodavatele nebo dodavatele
sdružené služby poskytuje provozovatel distribuční soustavy dodavateli
nebo dodavateli sdružené služby náhradu ve výši
a) 1 200 Kč za každý den prodlení v síti do 1 kV, nejvýše však 30 000 Kč,
b) 3 600 Kč za každý den prodlení v síti nad 1 kV, nejvýše však 90 000 Kč.
§ 15
Standard výměny měřicího zařízení
a vyrovnání plateb
(1) Standardem výměnyměřicího zařízení a vyrovnání
plateb je
a) výměna měřicího zařízení do 15 kalendářních dnů
ode dne, kdy provozovatel distribuční soustavy
obdržel písemnou žádost zákazníka o výměnu měřicího
zařízení,
b) zajištění přezkoušení měřicího zařízení tak, aby ve
lhůtě do 60 kalendářních dnů ode dne výměny
měřicího zařízení provozovatel distribuční soustavy
písemně informoval zákazníka o výsledku
přezkoušení měřicího zařízení, a
c) vypořádání rozdílu v platbách do 10 dnů ode dne,
ve kterém uplynula lhůta podle písmene b) v případech,
že byl zjištěn přeplatek v uhrazených platbách;
je-li vypořádání plateb provedeno prostřednictvím
provozovatele poštovní služby, považuje
se lhůta za splněnou, je-li v této lhůtě provozovatelem
distribuční soustavy příslušná částka ve prospěch
dodavatele, dodavatele sdružené služby
nebo zákazníka poukázána.
(2) Za nedodržení standardu výměny měřicího zařízení
a vyrovnání plateb poskytuje příslušný provozovatel
distribuční soustavy zákazníkovi náhradu
ve výši 600 Kč za každý den prodlení, nejvýše však
24 000 Kč.
§ 16
Standard předávání údajů o měření
(1) Standardem předávání údajů potřebných k vyúčtování plateb je předávání
úplných a správných údajů potřebných k vyúčtování plateb příslušnému
dodavateli nebo dodavateli sdružené služby prostřednictvím operátora
trhu s elektřinou v rozsahu a termínech stanovených zvláštním právním
předpisem7).
(2) Za nedodržení tohoto standardu se nepovažuje prodlení příslušného
provozovatele distribuční soustavy s předáním údajů potřebných k vyúčtování
plateb kratší než 16 hodin po termínu stanoveném zvláštním právním
předpisem7), je-li termín pro předání údajů potřebných k vyúčtování
plateb stanoven zvláštním právním předpisem jako určitá hodina daného
dne. Je-li termín pro předání údajů potřebných k vyúčtování plateb
stanoven zvláštním právním předpisem jako určitý den daného měsíce,
nepovažuje se za nedodržení tohoto standardu prodlení příslušného provozovatele
distribuční soustavy s předáním údajů potřebných k vyúčtování plateb
kratší než 1 den po termínu stanoveném zvláštním právním předpisem7).
(3) Za nedodržení standardu předávání údajů potřebných k vyúčtování
plateb poskytuje provozovatel distribuční soustavy dodavateli nebo
dodavateli sdružené služby, který do daného předávacího nebo odběrného
místa dodává elektřinu, náhradu ve výši
a) 600 Kč za každé předávací nebo odběrné místo a každou hodinu prodlení
pro měření v sítích do 1 kV, je-li termín pro předání údajů stanoven
jako určitá hodina daného dne, nejvýše však 30 000 Kč,
b) 1 200 Kč za každé předávací nebo odběrné místo a každou hodinu prodlení
pro měření v sítích nad 1 kV do 52 kV, je-li termín pro předání údajů
stanoven jako určitá hodina daného dne, nejvýše však 60 000 Kč,
c) 3 600 Kč za každé předávací nebo odběrné místo a každou hodinu
prodlení pro měření v sítích nad 52 kV, je-li termín pro předání
údajů stanoven jako určitá hodina daného dne, nejvýše však 120 000 Kč.
(4) Je-li termín pro předání údajů stanoven podle zvláštního právního
předpisu jako určitý den daného měsíce, platí výše náhrad a jejich
horní limity podle předchozího odstavce za každé předávací nebo odběrné
místo a každý den prodlení.
§ 17
Standard lhůty pro vyřízení reklamace
vyúčtování distribuce elektřiny
(1) Standardem lhůty pro vyřízení reklamace vyúčtování distribuce
elektřiny je
a) zaslání písemného vyřízení reklamace dodavatele sdružené služby nebo
zákazníka na vyúčtování distribuce elektřiny nebo na nevrácení
zaplacených přeplatků, a to do 15 kalendářních dnů ode dne doručení
reklamace, a
b) vypořádání rozdílu v platbách dodavatele sdružené služby nebo
zákazníka způsobeného nesprávným vyúčtováním distribuce elektřiny nebo
nesprávným měřením dodávek elektřiny, a to do 30 kalendářních dnů ode
dne doručení reklamace, je-li reklamace podle písmene a) posouzena
jako oprávněná; je-li vypořádání plateb provedeno prostřednictvím provozovatele
poštovních služeb, považuje se lhůta za splněnou, je-li v této lhůtě
provozovatelem distribuční soustavy příslušná částka ve prospěch dodavatele,
dodavatele sdružené služby nebo zákazníka poukázána.
(2) Za nedodržení standardu lhůty pro vyřízení reklamace vyúčtování
distribuce elektřiny poskytuje provozovatel distribuční soustavy
zákazníkovi náhradu ve výši 600 Kč za každý den prodlení, nejvýše však 24 000 Kč.
§ 18
Standard dodržení termínu schůzky se zákazníkem
(1) Standardem dodržení termínu schůzky se zákazníkem, vyžádané
provozovatelem distribuční soustavy, je dodržení termínu schůzky se
zákazníkem dohodnutého v pracovních dnech od 8 do 17 hodin
s čekací lhůtou zákazníka nejvýše 1 hodinu, pokud se
zákazník s provozovatelem distribuční soustavy nedohodnou jinak.
(2) Za nedodržení standardu dodržení termínu schůzky se zákazníkem
se nepovažuje, pokud provozovatel distribuční soustavy oznámí
zákazníkovi nejméně 1 kalendářní den před dohodnutým termínem schůzky
její odložení a odložení náležitě zdůvodní.
(3) Za nedodržení standardu dodržení termínu schůzky se zákazníkem
poskytuje provozovatel distribuční soustavy náhradu ve výši 2 400 Kč
za každý jednotlivý případ nedodržení standardu.
ČÁST TŘETÍ
STANDARDY DODÁVEK
§ 19
Standard zajištění ukončení přerušení dodávky elektřiny
z důvodu prodlení konečného zákazníka s úhradou plateb za odebranou elektřinu
(1) Standardem zajištění ukončení přerušení dodávky
elektřiny z důvodu prodlení zákazníka s úhradou
plateb za odebranou elektřinu je zajištění ukončení přerušení
dodávky elektřiny do odběrného místa zákazníka
ve lhůtě 2 pracovních dnů následujících po dni,
ve kterém zákazník uhradil všechny své splatné platby
za odebranou elektřinu, nebo ve kterém uzavřel s dodavatelem
dohodu o splácení dlužných plateb.
(2) Za nedodržení standardu zajištění ukončení přerušení dodávky elektřiny
z důvodu prodlení zákazníka s úhradou plateb
za odebranou elektřinu poskytuje dodavatel nebo dodavatel sdružené
služby zákazníkovi náhradu ve výši
a) 1 200 Kč za každý den prodlení v síti do 1 kV, nejvýše však 30 000 Kč,
b) 3 600 Kč za každý den prodlení v síti nad 1 kV, nejvýše však 90 000 Kč.
§ 20
Standard lhůty pro vyřízení reklamace
vyúčtování dodávky elektřiny
(1) Standardem lhůty pro vyřízení reklamace vyúčtování dodávky elektřiny
je
a) zaslání písemného vyřízení reklamace zákazníka na vyúčtování
dodávky elektřiny nebo na nevrácení zaplacených přeplatků, a to do
15 kalendářních dnů ode dne doručení reklamace, a
b) vypořádání rozdílu v platbách zákazníka způsobeného nesprávným
vyúčtováním nebo měřením dodávek elektřiny, a to do 30 kalendářních
dnů ode dne doručení reklamace, je-li reklamace podle písmene a) posouzena
jako oprávněná; je-li vypořádání plateb provedeno prostřednictvím provozovatele
poštovní služby, považuje se lhůta za splněnou, je-li v této lhůtě
provozovatelem distribuční soustavy příslušná částka ve prospěch dodavatele,
dodavatele sdružené služby nebo zákazníka poukázána.
(2) Spočívá-li důvod reklamace vyúčtování dodávky
elektřiny ve vyúčtování distribuce elektřiny a dodavatel
nebo dodavatel sdružené služby ve lhůtě podle
odstavce 1 písm. a) reklamuje vyúčtování distribuce
elektřiny podle § 17, lhůty podle odstavce 1 po dobu
vyřizování reklamace vyúčtování distribuce elektřiny neběží.
(3) Za nedodržení standardu lhůty pro vyřízení reklamace vyúčtování
dodávky elektřiny poskytuje dodavatel nebo dodavatel sdružené služby zákazníkovi
náhradu ve výši 600 Kč za každý den prodlení, nejvýše však 24 000 Kč.
ČÁST ČTVRTÁ
POSTUPY PRO VYKAZOVÁNÍ DODRŽOVÁNÍ
KVALITY DODÁVEK A SLUŽEB
§ 21
Ukazatele nepřetržitosti přenosu
nebo distribuce elektřiny
(1) Provozovatel přenosové soustavy a provozovatel
distribuční soustavy vede záznamy o všech dlouhodobých
přerušeních přenosu nebo distribuce elektřiny
v jím provozované soustavě.
(2) Ukazateli nepřetržitosti distribuce elektřiny
jsou
a) průměrný počet přerušení distribuce elektřiny
u zákazníků v hodnoceném období,
b) průměrná souhrnná doba trvání přerušení distribuce
elektřiny u zákazníků v hodnoceném období,
c) průměrná doba trvání jednoho přerušení distribuce
elektřiny u zákazníků v hodnoceném období.
(3) Ukazateli nepřetržitosti přenosu elektřiny jsou
a) průměrná doba trvání jednoho přerušení přenosu
elektřiny v kalendářním roce,
b) nedodaná elektrická energie v kalendářním roce.
(4) Provozovatel distribuční soustavy vypočítává
ukazatele nepřetržitosti distribuce elektřiny uvedené
v § 21 odst. 2. Provozovatel přenosové soustavy vypočítává
ukazatele nepřetržitosti přenosu elektřiny uvedené
v § 21 odst. 3.
(5) Provozovatel přenosové soustavy vypočítává
ukazatele nepřetržitosti přenosu elektřiny ze všech přerušení
přenosu elektřiny ukončených v daném kalendářním
roce, a to souhrnně za všechny napěťové hladiny.
Provozovatel distribuční soustavy vypočítává
ukazatele nepřetržitosti distribuce elektřiny z přerušení
distribuce elektřiny ukončených v hodnoceném období
nebo v kalendářním roce, a to samostatně pro jednotlivé
kategorie přerušení distribuce elektřiny a pro jednotlivé
napěťové hladiny a celou distribuční soustavu.
Kategorie přerušení přenosu nebo distribuce elektřiny
jsou uvedeny v příloze č. 4 k této vyhlášce. Způsob
výpočtu ukazatelů nepřetržitosti přenosu elektřiny
nebo distribuce elektřiny je uveden v příloze č. 5 k této vyhlášce.
ČÁST PÁTÁ
USTANOVENÍ SPOLEČNÁ A ZÁVĚREČNÁ
§ 23
Vykazování dosahované úrovně kvality přenosu
nebo distribuce elektřiny a dodávek elektřiny
a souvisejících služeb
(1) Držitel licence zpracuje do 31. března následujícího
kalendářního roku souhrnnou zprávu o
a) dosažené úrovni kvality distribuce elektřiny a souvisejících
služeb za předchozí kalendářní rok, včetně porovnání s předcházejícím obdobím, podle
přílohy č. 6 k této vyhlášce, jde-li o provozovatele distribuční soustavy,
b) dosažené úrovni nepřetržitosti přenosu elektřiny za předchozí kalendářní
rok, včetně porovnání s předcházejícím obdobím, podle přílohy č. 7 k této
vyhlášce, jde-li o provozovatele přenosové soustavy,
c) dodržování standardů dodávek v předchozím kalendářním
roce podle přílohy č. 8 k této vyhlášce, jde-li o dodavatele.
(2) Provozovatel regionální distribuční soustavy8)
předkládá v termínu podle odstavce 1 Úřadu v listinné
i elektronické podobě souhrnnou zprávu podle odstavce 1 písm. a) a zároveň ji zveřejní
způsobem umožňujícím
dálkový přístup. Provozovatel lokální distribuční
soustavy9) zveřejní souhrnnou zprávu podle odstavce 1 písm. a) způsobem umožňujícím
dálkový přístup
a předkládá ji na vyžádání Úřadu.
(3) Provozovatel přenosové soustavy předkládá
v termínu podle odstavce 1 Úřadu v listinné i elektronické
podobě souhrnnou zprávu podle odstavce 1 písm. b) a zároveň ji zveřejní
způsobem umožňujícím dálkový přístup.
(4) Dodavatel s více jak 90 000 zákazníky předkládá
v termínu podle odstavce 1 Úřadu v listinné
i elektronické podobě souhrnnou zprávu podle odstavce 1 písm. c) a zároveň ji zveřejní
způsobem umožňujícím
dálkový přístup. Dodavatel s méně než 90 000
zákazníky zveřejní souhrnnou zprávu podle odstavce 1 písm. c) způsobem umožňujícím
dálkový přístup
a předkládá ji na vyžádání Úřadu.
(5) Provozovatel regionální distribuční soustavy
zpracovává měsíční zprávu o dodržování standardů
distribuce elektřiny ve formě výkazů, jejichž vzory jsou
uvedeny v přílohách č. 9 až 24 k této vyhlášce. Dodavatel
s více jak 90 000 zákazníky zpracovává měsíční
zprávu o dodržování standardů dodávek elektřiny ve
formě výkazů, jejichž vzory jsou uvedeny v přílohách č. 25 a 26 k této vyhlášce.
Provozovatel regionální distribuční
soustavy a dodavatel předkládá měsíční zprávy
Úřadu v elektronické podobě vždy do 90 dnů od posledního
dne období, za které se výkaz zpracovává.
(6) Úřad do 31. května následujícího kalendářního
roku zpracuje a zveřejní zprávu o dosažené úrovni nepřetržitosti
přenosu nebo distribuce elektřiny v Energetickém
regulačním věstníku a způsobem umožňujícím
dálkový přístup.
(7) Dodavatel předkládá a zveřejňuje zprávu podle
odstavců 4 a 5 za kalendářní rok, ve kterém dodával
elektřinu více než 90 000 zákazníků nebo takového
počtu zákazníků v průběhu roku dosáhl.
ČÁST ŠESTÁ
ÚČINNOST
§ 25
Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2006, s výjimkou ustanovení
§ 4, § 5 odst. 5, § 6 odst. 2, § 7 odst. 3, § 9 odst. 3, § 10 odst.
2, § 11 odst. 2, § 12 odst. 5, § 13 odst. 2, § 14 odst. 2, § 15 odst.
2, § 16 odst. 3 a 4, § 17 odst. 2, § 18 odst. 3, § 19 odst. 2 a § 20 odst. 2, která
nabývají účinnosti dnem 1. července 2006.
Předseda:
Ing. Fiřt v. r.
Příloha 4
KATEGORIE PŘERUŠENÍ PŘENOSU NEBO DISTRIBUCE ELEKTŘINY
A. Podle doby trvání se přerušení přenosu nebo distribuce
elektřiny dělí na
1. dlouhodobé - s dobou trvání delší než 3 minuty,
2. krátkodobé - s dobou trvání alespoň 1 sekunda a současně
ne delší než 3 minuty.
B. Podle příčiny se přerušení přenosu nebo distribuce
elektřiny dělí na
1. neplánované - přerušení přenosu nebo distribuce
elektřiny, které není plánovaným přerušením. Neplánované
přerušení přenosu nebo distribuce elektřiny se dále dělí na
1.1. poruchové - přerušení přenosu nebo distribuce
elektřiny při vzniku a odstraňování poruchy na zařízení
provozovatele přenosové soustavy podle § 24 odst. 3 písm. d)
bodu 7 energetického zákona nebo provozovatele distribuční
soustavy podle § 25 odst. 4 písm. c) bodu 6 energetického
zákona a přerušení přenosu nebo distribuce elektřiny způsobené
chybným nebo bezdůvodným vypnutím zařízení přenosové nebo
distribuční soustavy jejím provozovatelem. Poruchové přerušení
přenosu nebo distribuce elektřiny se dále dělí na
1.1.1. způsobené poruchou mající původ v zařízení přenosové
nebo distribuční soustavy provozovatele soustavy nebo jejím
provozu
1.1.1.1.1. za obvyklých povětrnostních podmínek - přerušení
přenosu nebo distribuce elektřiny způsobené poruchou, které
není přerušením přenosu nebo distribuce elektřiny způsobeným
poruchou za nepříznivých povětrnostních podmínek
1.1.1.1.2. za nepříznivých povětrnostních podmínek -
přerušení přenosu nebo distribuce elektřiny způsobené vlivem
nepříznivých povětrnostních podmínek, jestliže provozovatel
přenosové nebo distribuční soustavy takovou skutečnost do 10
pracovních dnů ode dne, ve kterém k přerušení přenosu nebo
distribuce elektřiny došlo, oznámí a prokáže Úřadu
1.1.2. způsobené v důsledku zásahu nebo jednání třetí osoby
1.2. vynucené - přerušení přenosu nebo distribuce elektřiny
z důvodů podle § 24 odst. 3 písm. c) bodu 1 nebo § 25 odst. 4
písm. c) bodu 1 energetického zákona
1.3. mimořádné - přerušení přenosu nebo distribuce při stavech
nouze nebo předcházení stavu nouze podle § 24 odst. 3 písm. c)
bodu 2 nebo § 25 odst. 4 písm. c) bodu 2 energetického zákona
1.4. v důsledku události mimo přenosovou nebo distribuční
soustavu provozovatele soustavy a u výrobce
2. plánované - přerušení přenosu nebo distribuce elektřiny
podle § 2 písm. b) vyhlášky.
C. Číselné kódy kategorií přerušení přenosu nebo distribuce
elektřiny podle příčiny pro účely vykazování
---------------------------------------------------------------------- ------------------------
Kategorie přerušení Číselné označení
pro vykazování
---------------------------------------------------------------------- ------------------------
1. neplánované
1.1. poruchové
1.1.1. způsobené poruchou mající původ v zařízení přenosové nebo
distribuční soustavy provozovatele soustavy nebo jejím
provozu
1.1.1.1. za obvyklých povětrnostních podmínek 11
1.1.1.2. za nepříznivých povětrnostních podmínek 16
1.1.2. způsobené v důsledku zásahu nebo jednání třetí osoby 12
1.2. vynucené 15
1.3. mimořádné 14
1.4. v důsledku události mimo soustavu a u výrobce 13
2. plánované 2
---------------------------------------------------------------------- ------------------------
Příloha 6
Vzor
SOUHRNNÁ ZPRÁVA O DOSAŽENÉ ÚROVNI KVALITY DISTRIBUCE ELEKTŘINY A SOUVISEJÍCÍCH SLUŽEB
Příloha 10
Vzor
Výkaz standardu ukončení přerušení přenosu nebo distribuce elektřiny - s žádostí
o náhradu
Příloha 12
Vzor
Výkaz standardu dodržení plánovaného omezení nebo přerušení distribuce elektřiny
- s žádostí o náhradu
Příloha 17
Vzor
Výkaz standardu zaslání stanoviska k žádosti o připojení zařízení žadatele k přenosové
soustavě
nebo distribuční soustavě
Příloha 19
Vzor
Výkaz standardu ukončení přerušení distribuce elektřiny z důvodu prodlení zákazníka
nebo
dodavatele sdružené služby s úhradou plateb za poskytnutou distribuci elektřiny
Příloha 20
Vzor
Výkaz standardu ukončení přerušení distribuce elektřiny na žádost dodavatele nebo
dodavatele sdružené služby
Příloha 25
Vzor
Výkaz standardu zajištění ukončení přerušení dodávky elektřiny z důvodu prodlení
zákazníka
s úhradou plateb za odebranou elektřinu
1) Vyhláška č. 541/2005 Sb., o Pravidlech trhu s elektřinou,
zásadách tvorby cen za činnosti operátora trhu s elektřinou
a provedení některých dalších ustanovení energetického zákona,
ve znění pozdějších předpisů.
2) Vyhláška č. 408/2009 Sb., o náležitostech a členění regulačních
výkazů včetně jejich vzorů a pravidlech pro sestavování
regulačních výkazů.
3) Vyhláška č. 219/2001 Sb., o postupu v případě
hrozícího nebo stávajícího stavu nouze v elektroenergetice.
5) Zákon č. 50/1976 Sb., o územním plánování
a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů.
6) Vyhláška č. 297/2001 Sb., kterou se stanoví
podmínky připojení a dodávek elektřiny pro chráněné zákazníky.
Vyhláška č. 18/2002 Sb., o podmínkách připojení a dopravy elektřiny
v elektrizační soustavě, ve znění vyhlášky č. 300/2003 Sb.
7) Vyhláška č. 541/2005 Sb., o Pravidlech trhu s elektřinou,
zásadách tvorby cen za činnosti operátora trhu s elektřinou a provedení
některých dalších ustanovení energetického zákona.
8) § 2 odst. 1 písm. p) vyhlášky č. 541/2005 Sb., ve znění pozdějších
předpisů.
9) § 2 odst. 1 písm. f) vyhlášky č. 541/2005 Sb., ve znění pozdějších
předpisů.




























