48/2025 Sb.
VYHLÁŠKA
ze dne 26. února 2025,
kterou se mění vyhláška č. 505/2006 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení
zákona o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů
Ministerstvo práce a sociálních věcí stanoví podle § 119 odst. 2 zákona č. 108/2006
Sb., o sociálních službách, ve znění zákona č. 261/2007 Sb., zákona č. 206/2009 Sb.,
zákona č. 366/2011 Sb., zákona č. 313/2013 Sb., zákona č. 254/2014 Sb. a zákona č.
38/2025 Sb., k provedení § 33a odst. 3, § 35 odst. 2, § 73 odst. 3, § 75 odst. 1,
§ 76 odst. 1, § 91 odst. 3 písm. c) a § 99 odst. 3 tohoto zákona:
Čl.I
Vyhláška č. 505/2006 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o sociálních
službách, ve znění vyhlášky č. 166/2007 Sb., vyhlášky č. 340/2007 Sb., vyhlášky č.
239/2009 Sb., vyhlášky č. 162/2010 Sb., vyhlášky č. 391/2011 Sb., vyhlášky č. 389/2013
Sb., vyhlášky č. 218/2016 Sb., vyhlášky č. 387/2017 Sb., vyhlášky č. 34/2022 Sb.,
vyhlášky č. 440/2022 Sb., vyhlášky č. 378/2023 Sb. a vyhlášky č. 195/2024 Sb., se
mění takto:
1. V § 6 odst. 2 písm. b) bodě 1, § 10 odst. 2 písm. b) bodě 1, § 11 odst.
2 písm. b) bodě 1, § 12 odst. 2 písm. b) bodě 1, § 13 odst. 2 písm. b) bodě 1, §
14 odst. 2 písm. b) bodě 1, § 15 odst. 2 písm. b) bodě 1, § 16 odst. 2 písm. b) bodě
1, § 18 odst. 2 písm. b) bodě 1, § 32 odst. 2 bodě 1 a v § 35 odst. 2 písm. b) bodě
1 se částka „255 Kč“ nahrazuje částkou „260 Kč“.
2. V § 6 odst. 2 písm. b) bodě 2, § 10 odst. 2 písm. b) bodě 2, § 11 odst.
2 písm. b) bodě 2, § 12 odst. 2 písm. b) bodě 2, § 13 odst. 2 písm. b) bodě 2, §
14 odst. 2 písm. b) bodě 2, § 15 odst. 2 písm. b) bodě 2, § 16 odst. 2 písm. b) bodě
2, § 18 odst. 2 písm. b) bodě 2, § 32 odst. 2 bodě 2 a v § 35 odst. 2 písm. b) bodě
2 se částka „115 Kč“ nahrazuje částkou „120 Kč“.
3. V § 10 odst. 2 písm. c), § 13 odst. 2 písm. a), § 14 odst. 2 písm. a),
§ 15 odst. 2 písm. a), § 16 odst. 2 písm. a), § 18 odst. 2 písm. a) a v § 35 odst.
2 písm. a) se částka „305 Kč“ nahrazuje částkou „315 Kč“.
4. V § 17 odst. 2 písm. a) se na konci úvodní části ustanovení doplňují slova
„bodě 2“.
5. V § 17 odst. 2 písm. c) úvodní části ustanovení se za číslo „1“ vkládají
slova „písm. a) bodě 1 a“.
6. § 18 se zrušuje.
7. Za § 35 se vkládá nový § 35a, který včetně nadpisu zní:
„§ 35a
Centrum duševního zdraví
Základní činnosti při poskytování sociálních služeb v centrech duševního
zdraví se zajišťují v rozsahu těchto úkonů:
a) nácvik dovedností pro zvládání péče o vlastní osobu, soběstačnosti a dalších činností
vedoucích k sociálnímu začlenění:
1. nácvik a podpora nacházení silných stránek osoby
s cílem podpory v jejím zotavení a uschopnění vedoucí k sociálnímu začleňování,
2.
nácvik a podpora plánování běžných i mimořádných činností dne,
3. nácvik obsluhy běžných
zařízení a spotřebičů,
4. nácvik péče o domácnost, zejména péče o oděvy, úklid, drobné
údržbářské práce, chod kuchyně, nakupování,
5. nácvik péče o vlastní osobu, děti nebo
další členy domácnosti,
6. nácvik samostatného pohybu včetně orientace ve vnitřním
i venkovním prostoru,
7. nácvik dovedností potřebných k úředním úkonům, například
vlastnoručního podpisu,
8. nácvik dovedností k identifikaci vlastních rizikových situací
a nastavení péče o vlastní osobu v oblasti duševního zdraví a pohody jako prevence
sociálního vyčleňování, a to i za podpory zprostředkování vlastní zkušenosti se zotavením,
b) zprostředkování kontaktu se společenským prostředím:
1. podpora usnadnění vstupu
a udržení si studia, zaměstnání, bydlení, zdravotní a jiné specializované péče, zájmových
aktivit a zapojení do svépomocných skupin,
2. nácvik chování v různých společenských
situacích,
3. nácvik běžných a alternativních způsobů komunikace, kontaktu a práce
s informacemi,
c) výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti:
1. zprostředkování nebo podání informací
o dopadu duševního onemocnění do života osoby, její rodiny i okruhu blízkých osob,
2.
upevňování získaných motorických, psychických a sociálních schopností a dovedností,
3.
včasná detekce a intervence u osob s duševním onemocněním nebo v riziku jeho rozvoje,
včetně provádění asertivního vyhledávání a kontaktování těchto osob,
4. podpora při
mapování potřeb s cílem snížení rizikového chování u osob s nařízeným ochranným léčením,
d) pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí:
1. podávání informací o možnostech získávání finanční i odborné podpory,
2. informační
servis a zprostředkovávání služeb,
3. pomoc při komunikaci vedoucí k uplatňování práv
a oprávněných zájmů, při přímém zapojení do aktivit na obhajobu vlastních práv nebo
práv skupiny osob, se kterou se osoba ztotožňuje,
e) sociálně terapeutické činnosti:
socioterapeutické činnosti, jejichž poskytování
vede k rozvoji nebo udržení osobních a sociálních schopností a dovedností podporujících
sociální začleňování osob.“.
8. V § 36 písm. a) se slovo „ústavní“ nahrazuje slovem „lůžkové“ a na konci
ustanovení se doplňují slova „ , s výjimkou sociálně-zdravotní lůžkové péče poskytované
v rámci zařízení odlehčova- cích služeb, týdenních stacionářů, domovů pro osoby se
zdravotním postižením, domovů pro seniory a domovů se zvláštním režimem“.
9. Za část třetí se vkládá nová část čtvrtá, která včetně nadpisu zní:
„ČÁST ČTVRTÁ
POŽADAVKY NA SLUŽBY KOMUNITNÍHO CHARAKTERU
§ 36a
(1) Místo poskytování sociální služby, ve kterém je poskytována pobytová
služba jako služba komunitního charakteru, musí být umístěno nejméně 250 metrů vzdušnou
čarou od jiného místa poskytování sociální služby, ve kterém je poskytována pobytová
služba pro stejný okruh osob, která není poskytována jako služba komunitního charakteru.
Stejným okruhem osob se rozumí osoby se zdravotním postižením, senioři, děti, rodiny
s dětmi, osoby sociálně vyloučené nebo osoby ohrožené sociálním vyloučením.
(2) Celkový počet osob, jimž jsou poskytovány pobytové služby jako služby
komunitního charakteru na více místech poskytování sociálních služeb vzdálených od
sebe méně než 250 metrů vzdušnou čarou, nesmí překročit 18. Maximální počet osob,
jimž může být poskytována pobytová služba jako služba komunitního charakteru v jednom
místě poskytování služby, je 18, a to v jednolůžkových nebo dvoulůžkových pokojích,
a kapacita každé bytové jednotky v bytovém domě je nejvýše 6 osob. Na jednom pozemku
nesmí být poskytovány pobytové služby jako služby komunitního charakteru v součtu
více než 18 osobám.“.
Dosavadní části čtvrtá až devátá se označují jako části pátá až desátá.
10. V příloze č. 2 bod 2 včetně nadpisu zní:
„
2. Ochrana práv osob
------------------------------------------------------------------
Kritérium
------------------------------------------------------------------
a) Poskytovatel má písemně zpracována vnitřní
pravidla pro předcházení situacím, v nichž by
v souvislosti s poskytováním sociální služby
mohlo dojít k porušení lidských práv a základních
svobod osob, a to včetně práva na respektování
a ochranu soukromí, integrity a důstojnosti osob,
kterým je poskytována sociální služba, a pro
postup, pokud k porušení těchto práv a svobod
dojde; podle těchto pravidel poskytovatel
postupuje;
------------------------------------------------------------------
b) Poskytovatel má písemně zpracována vnitřní
pravidla, ve kterých vymezuje situace, kdy by
mohlo dojít ke střetu jeho zájmů se zájmy osob,
kterým poskytuje sociální službu, včetně pravidel
pro řešení těchto situací; podle těchto pravidel
poskytovatel postupuje;
------------------------------------------------------------------
c) Poskytovatel má písemně zpracována vnitřní
pravidla pro přijímání darů; podle těchto
pravidel poskytovatel postupuje.
------------------------------------------------------------------
“
11. V příloze č. 2 bod 7 včetně nadpisu zní:
„
7. Stížnosti na poskytování sociální služby
------------------------------------------------------------------
Kritérium
------------------------------------------------------------------
a) Poskytovatel informuje srozumitelnou formou osoby
o možnosti podat stížnost, jakou formou stížnost
podat, na koho je možno se obracet, kdo bude
stížnost vyřizovat a jakým způsobem a o možnosti
zmocnit k podání stížnosti jinou osobu; s těmito
postupy jsou rovněž prokazatelně seznámeni
zaměstnanci poskytovatele;
------------------------------------------------------------------
b) Poskytovatel informuje osoby o možnosti
a podmínkách prověření vyřízení stížnosti
ministerstvem, a to v případě nesouhlasu osoby
s vyřízením stížnosti nebo v případě, kdy stížnost
nebyla vyřízena ve stanovené lhůtě;
------------------------------------------------------------------
c) Poskytovatel informuje osoby o dalších možnostech
podat stížnost na jeho zřizovatele, popřípadě
zakladatele nebo na instituci sledující dodržování
lidských práv a základních svobod osob, a to
včetně jejich označení.
------------------------------------------------------------------
“.
12. V příloze č. 2 bod 15 včetně nadpisu zní:
„15. Zvyšování kvality sociální služby
------------------------------------------------------------------
Kritérium
------------------------------------------------------------------
a) Poskytovatel má písemně zpracovaná pravidla pro
průběžné sledování a hodnocení souladu poskytování
sociální služby se základními zásadami sociální
služby stanovenými zákonem o sociálních službách
a jím definovaným posláním, cíli a zásadami
poskytované sociální služby a podle těchto
pravidel postupuje; pravidla zahrnují obsah,
metody, způsob a četnost průběžného sledování
a hodnocení a postup poskytovatele podle kritérií
uvedených v písmenech b) až d);
------------------------------------------------------------------
b) Poskytovatel průběžně sleduje a hodnotí, zda
poskytování sociální služby vychází z individuálně
určených potřeb a cílů osob, kterým poskytuje
sociální službu;
------------------------------------------------------------------
c) Poskytovatel průběžně sleduje a hodnotí, zda
vytváří podmínky pro zachování a rozvoj
individuálních schopností a pro uplatnění vlastní
vůle osob, kterým poskytuje sociální službu;
------------------------------------------------------------------
d) Poskytovatel průběžně sleduje a hodnotí soulad
poskytování sociální služby se základní zásadou
sociální služby zachovávat důstojnost a dodržovat
lidská práva a základní svobody osob, kterým
poskytuje sociální službu, včetně sledování
a hodnocení rizik a možných pochybení
poskytovatele, která vedou k porušování této
zásady;
------------------------------------------------------------------
e) Poskytovatel využívá získané poznatky z průběžného
sledování a hodnocení pro rozvoj a zvyšování
kvality poskytované sociální služby;
------------------------------------------------------------------
f) Poskytovatel má písemně zpracována vnitřní
pravidla pro zjišťování spokojenosti osob
s poskytováním sociální služby; podle těchto
pravidel poskytovatel postupuje;
------------------------------------------------------------------
g) Poskytovatel zapojuje do hodnocení poskytované
sociální služby také zaměstnance a další
zainteresované fyzické a právnické osoby;
------------------------------------------------------------------
h) Poskytovatel využívá stížnosti jako podnět pro
rozvoj a zvyšování kvality sociální služby.
------------------------------------------------------------------
“.
Čl.II
Účinnost
Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem 1. března 2025, s výjimkou ustanovení
a) čl. I bodu 10, které nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2026, a
b) čl. I bodu 6, které nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2029.
Ministr práce a sociálních věcí:
Ing. Jurečka v. r.