148/2023 Sb.
ZÁKON
ze dne 10. května 2023
o jednotném environmentálním stanovisku
Změna: 465/2023 Sb.
Změna: 223/2025 Sb., 249/2025 Sb.
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
§ 1
Předmět a účel úpravy
Tento zákon upravuje postup a působnost správních orgánů při vydávání jednotného
environmentálního stanoviska za účelem zajištění veřejného zájmu na ochraně životního
prostředí jako celku a přispění k udržitelnému rozvoji při rozhodování v řízení o
povolení záměru podle stavebního zákona nebo navazujícím řízení podle zákona o posuzování
vlivů na životní prostředí (dále jen "následné řízení").
§ 2
Jednotné environmentální stanovisko
(1) Jednotným environmentálním stanoviskem je závazné stanovisko k vlivům na
životní prostředí u záměru, který podléhá povolování podle stavebního zákona nebo
posouzení vlivů na životní prostředí podle zákona o posuzování vlivů na životní prostředí
(dále jen "záměr"), které se vydává namísto správních úkonů stanovených jinými právními
předpisy v oblasti ochrany životního prostředí1).
(2) Jedná-li se o záměr, pro který je vydáváno rámcové povolení podle stavebního
zákona, vydává se jednotné environmentální stanovisko jako podklad pro povolení záměru
podle stavebního zákona. Jednotné environmentální stanovisko, ani správní úkony,
namísto nichž se podle odstavce 1 jednotné environmentální stanovisko vydává, se
s výjimkou správních úkonů podle zákona o posuzování vlivů na životní prostředí před
vydáním rámcového povolení podle stavebního zákona nevydávají.
§ 3
Žádost
(1) Žádost o vydání jednotného environmentálního stanoviska (dále jen "žádost")
musí obsahovat obecné náležitosti stanovené správním řádem a zároveň všechny náležitosti
stanovené jinými právními předpisy pro vydání jednotlivých správních úkonů, namísto
nichž se vydává jednotné environmentální stanovisko. Je-li podle více právních předpisů
vyžadován shodný údaj, postačí, uvede-li jej žadatel v žádosti pouze jednou.
(2) Součástí žádosti je dokumentace pro povolení záměru, podléhá-li záměr povolování
podle stavebního zákona, nebo srovnatelný podklad vyžadovaný jiným právním předpisem2)
jako podklad pro první následné řízení, nepodléhá-li záměr povolování podle stavebního
zákona.
(3) Neobsahuje-li žádost všechny náležitosti nebo trpí-li jinými vadami, vyzve
správní orgán příslušný k vydání jednotného environmentálního stanoviska (dále jen
"příslušný orgán") žadatele bez zbytečného odkladu, nejdéle do 10 pracovních dnů
ode dne podání žádosti, k odstranění vad žádosti; přitom postupuje tak, aby mohly
být všechny vady odstraněny najednou, je-li to možné. Za tímto účelem příslušný orgán
poskytne žadateli přiměřenou lhůtu a poučí jej o následcích neodstranění vad žádosti.
Neodstraní-li žadatel ve stanovené lhůtě vady žádosti, které brání vydání jednotného
environmentálního stanoviska, sdělí mu příslušný orgán písemně, že jednotné environmentální
stanovisko nemůže být vydáno.
(4) Předloží-li žadatel v průběhu vydávání jednotného environmentálního stanoviska
upravenou žádost, použije se obdobně odstavec 3.
§ 4
Vyjádření správních orgánů příslušných podle jiných právních předpisů
(1) Příslušný orgán v případě potřeby zašle žádost správnímu orgánu příslušnému
podle jiného právního předpisu k vydání správního úkonu, namísto nějž se vydává jednotné
environmentální stanovisko (dále jen "správní orgán příslušný podle jiného právního
předpisu").
(2) Správní orgán příslušný podle jiného právního předpisu vydá vyjádření bez
zbytečného odkladu, nejpozději do konce lhůty stanovené příslušným orgánem, a doručí
jej příslušnému orgánu.
(3) Správní orgán příslušný podle jiného právního předpisu ve vyjádření uvede,
zda považuje záměr za přípustný a jaké podmínky mají být z hlediska jím chráněných
zájmů zahrnuty do jednotného environmentálního stanoviska.
(4) Přezkum vyjádření správního orgánu příslušného podle jiného právního předpisu
pro účely vydání jednotného environmentálního stanoviska podle § 156 odst. 2 správního
řádu je vyloučen.
(5) Postup podle odstavců 1 až 4 se nepoužije v případě, je-li příslušný orgán
současně správním orgánem příslušným podle jiného právního předpisu.
§ 5
Lhůty
(1) Příslušný orgán je povinen vydat jednotné environmentální stanovisko bez
zbytečného odkladu, nejpozději však do 60 dnů ode dne podání úplné žádosti.
(2) Lhůtu pro vydání jednotného environmentálního stanoviska může příslušný
orgán usnesením prodloužit nejvýše o 30 dní, je-li s ohledem na okolnosti záměru
nezbytné obstarat další podklady, provést ohledání na místě nebo jedná-li se o zvlášť
složitý případ. Toto usnesení příslušný orgán pouze poznamená do spisu a o prodloužení
lhůty vyrozumí žadatele.
(3) Vydáním výzvy k odstranění vad žádosti podle § 3 odst. 3 se běh lhůty přerušuje;
lhůta pro vydání jednotného environmentálního stanoviska běží znovu ode dne doručení
úplné žádosti příslušnému orgánu.
§ 6
Náležitosti jednotného environmentálního stanoviska
(1) Příslušný orgán vydá souhlasné jednotné environmentální stanovisko, je-li
posuzovaný záměr z hlediska vlivů na všechny dotčené složky životního prostředí přípustný;
v opačném případě vydá nesouhlasné jednotné environmentální stanovisko.
(2) Závazná část jednotného environmentálního stanoviska kromě obecných
náležitostí stanovených správním řádem dále obsahuje
a) identifikaci záměru, včetně označení pozemků, na nichž se nachází,
b) označení dokumentace nebo srovnatelného podkladu vyžadovaného jiným
právním předpisem podle § 3 odst. 2, popřípadě jejich částí rozhodných pro vydání
jednotného environmentálního stanoviska, zejména označení zpracovatele, data zpracování
a označení změny nebo revize,
c) podmínky pro povolení záměru, je-li jednotné environmentální stanovisko
souhlasné a umožňují-li stanovení podmínek jiné právní předpisy a
d) výčet jednotlivých správních úkonů, namísto nichž se vydává jednotné environmentální
stanovisko.
(3) Součástí odůvodnění jednotného environmentálního stanoviska je
a) odůvodnění přípustnosti nebo nepřípustnosti záměru z hlediska všech
dotčených složek životního prostředí a
b) odůvodnění jednotlivých podmínek pro povolení záměru.
§ 7
Platnost jednotného environmentálního stanoviska
(1) Platnost jednotného environmentálního stanoviska je 5 let ode dne jeho
vydání. Dojde-li ke zrušení rozhodnutí vydaného v následném řízení, platnost jednotného
environmentálního stanoviska neuplyne dříve než 60 dnů po dni, kdy ke zrušení takového
rozhodnutí došlo. Jednotné environmentální stanovisko musí být platné v době vydání
rozhodnutí v následném řízení v prvním stupni.
(2) Platnost jednotného environmentálního stanoviska příslušný orgán na žádost
žadatele závazným stanoviskem prodlouží nejvýše o 5 let, a to i opakovaně, pokud
nedošlo ke změně okolností rozhodných pro jeho vydání. Za účelem posouzení této změny
si může příslušný orgán vyžádat vyjádření správního orgánu příslušného podle jiného
právního předpisu. Nemůže-li být platnost jednotného environmentálního stanoviska
prodloužena, příslušný orgán to písemně sdělí žadateli.
(3) Žádost o prodloužení platnosti jednotného environmentálního stanoviska
musí být podána před uplynutím jeho platnosti; platnost jednotného environmentálního
stanoviska neuplyne, dokud není žádost vyřízena. Součástí žádosti o prodloužení platnosti
jednotného environmentálního stanoviska musí být popis aktuálního stavu dotčeného
území, včetně souhrnu změn oproti stavu v době vydání jednotného environmentálního
stanoviska.
§ 8
Změna okolností rozhodných pro vydání jednotného environmentálního stanoviska
(1) Dojde-li v době platnosti jednotného environmentálního stanoviska ke změně
okolností, které byly předmětem vyhodnocení vlivů záměru příslušným orgánem, může
žadatel požádat příslušný orgán o změnu jednotného environmentálního stanoviska.
Součástí žádosti je přehled změn s uvedením jejich podrobného popisu.
(2) Příslušný orgán změny okolností vyhodnotí a v případě potřeby si k nim
vyžádá vyjádření správního orgánu příslušného podle jiného právního předpisu. Na
tento postup se přiměřeně použijí ustanovení § 4 a 5.
(3) Shledá-li příslušný orgán, že je změna jednotného environmentálního stanoviska
z hlediska vlivů na všechny dotčené složky životního prostředí přípustná, vydá změnu
jednotného environmentálního stanoviska, v níž zohlední změnu okolností a její vlivy
na životní prostředí a odůvodní změnu jednotného environmentálního stanoviska; jednotné
environmentální stanovisko je platné 5 let ode dne vydání jeho změny. Ustanovení
§ 7 tím není dotčeno.
(4) Neshledá-li příslušný orgán změnu jednotného environmentálního stanoviska
přípustnou, písemně sdělí žadateli, že změna jednotného environmentálního stanoviska
není možná.
§ 9
Předběžná konzultace
(1) Příslušný orgán je povinen, pokud o to žadatel požádá ještě před podáním
žádosti, projednat se žadatelem uvažovaný záměr, poskytnout mu informace k náležitostem
žádosti a dalším souvisejícím okolnostem tak, aby bylo možné vydat jednotné environmentální
stanovisko bez zbytečného odkladu po podání žádosti.
(2) Jedná-li se o záměr, pro který je vydáváno rámcové povolení podle stavebního
zákona, projedná příslušný orgán s žadatelem uvažovaný záměr vždy tak, aby byly před
vydáním rámcového povolení předběžně identifikovány zájmy v oblasti ochrany životního
prostředí dotčené uvažovaným záměrem. Informace podle předchozí věty a podle odstavce
1 poskytne příslušný úřad žadateli vždy v písemné podobě.
§ 10
Zveřejňování dokumentů
(1) Příslušný orgán zpřístupní jednotné environmentální stanovisko, včetně
jeho změny nebo prodloužení jeho platnosti, způsobem umožňujícím dálkový přístup,
a to bez zbytečného odkladu od jeho vydání, po dobu nejméně 15 dnů. Obce, jejichž
území může být vlivy záměru zasaženo, příslušný orgán o vydání jednotného environmentálního
stanoviska vyrozumí.
(2) Povinnost podle odstavce 1 se nevztahuje na jednotná environmentální stanoviska,
u nichž je žadatelem fyzická osoba, a na jednotná environmentální stanoviska vydaná
pro záměry, které slouží nebo mají sloužit k zajišťování obrany státu3).
§ 11
Výkon státní správy
Státní správu v oblasti vydávání jednotného environmentálního stanoviska
vykonávají
a) Ministerstvo životního prostředí (dále jen "ministerstvo"),
b) Ministerstvo zemědělství,
c) krajské úřady,
d) obecní úřady obcí s rozšířenou působností a
e) újezdní úřady.
§ 12
Ministerstvo
Ministerstvo
a) je ústředním správním úřadem pro oblast vydávání jednotného environmentálního
stanoviska,
b) vydává jednotné environmentální stanovisko, je-li příslušné k posouzení
záměru podle zákona o posuzování vlivů na životní prostředí, včetně jednotného environmentálního
stanoviska k záměru, u něhož bylo posouzení vlivů podle zákona o posuzování vlivů
na životní prostředí provedeno před podáním žádosti o vydání jednotného environmentálního
stanoviska,
c) vydává jednotné environmentální stanovisko v případě stavby pro energetickou
bezpečnost podle zákona o urychlení výstavby strategicky významné infrastruktury,
je-li příslušným orgánem pro vydání povolení takové stavby podle stavebního zákona
Dopravní a energetický stavební úřad, s výjimkou záměrů podle § 1 odst. 5 písm. d)
zákona o urychlení výstavby strategicky významné infrastruktury,
d) provádí kontrolu dodržování podmínek stanovených na základě jím vydaného
jednotného environmentálního stanoviska rozhodnutím v následném řízení a ukládá opatření
k nápravě závadného stavu vzniklého neplněním těchto podmínek a
e) projednává přestupky podle § 17, je-li správním orgánem příslušným k
vydání jednotného environmentálního stanoviska.
§ 13
Ministerstvo zemědělství
(1) Směřuje-li odvolání proti jednotnému environmentálnímu stanovisku vydanému
krajským úřadem podle § 14 odst. 1 písm. a) nebo ministerstvem podle § 12 písm. b)
a c) v části, v níž podle jiného právního předpisu vykonává působnost ústředního
správního úřadu Ministerstvo zemědělství, ministerstvo potvrdí nebo změní jednotné
environmentální stanovisko se souhlasem Ministerstva zemědělství.
(2) V případě jednotného environmentálního stanoviska vydaného krajským úřadem
podle § 14 odst. 1 písm. a) nebo ministerstvem podle § 12 písm. b) a c) v části,
v níž podle jiného právního předpisu vykonává působnost ústředního správního úřadu
Ministerstvo zemědělství, ministerstvo vydá sdělení o nezahájení přezkumného řízení,
zastaví přezkumné řízení nebo v přezkumném řízení změní nebo zruší toto jednotné
environmentální stanovisko se souhlasem Ministerstva zemědělství.
§ 14
Krajské úřady
(1) Krajský úřad
a) vydává jednotné environmentální stanovisko, není-li k jeho vydání příslušné
ministerstvo,
1. je-li jeho předmětem záměr podléhající posouzení podle zákona o
posuzování vlivů na životní prostředí, včetně záměrů, u nichž bylo posouzení vlivů
podle zákona o posuzování vlivů na životní prostředí provedeno před podáním žádosti
o vydání jednotného environmentálního stanoviska,
2. je-li jeho součástí výjimka ze
zákazů u zvláště chráněných rostlin nebo živočichů podle zákona o ochraně přírody
a krajiny,
3. vyžaduje-li záměr odnětí zemědělské půdy ze zemědělského půdního fondu
podle zákona o ochraně zemědělského půdního fondu o výměře pozemku větší než 1 ha,
4.
vyžaduje-li záměr odnětí pozemků určených k plnění funkcí lesa podle lesního zákona
o výměře větší nebo rovné 1 ha,
5. jsou-li záměrem dotčeny hraniční vody podle vodního
zákona4),
6. je-li součástí záměru stacionární zdroj uvedený v příloze č. 2 k zákonu
o ochraně ovzduší nebo pozemní komunikace kategorie dálnice nebo silnice I. třídy
v zastavěném území obce nebo parkoviště s kapacitou nad 500 parkovacích stání,
7.
je-li součástí záměru nový objekt nebo nová stavba umístěná v dosahu havarijních
projevů podle zákona o prevenci závažných havárií, nebo
8. jedná-li se o záměr stavby
pro energetickou bezpečnost podle § 1 odst. 5 písm. d) zákona o urychlení výstavby
strategicky významné infrastruktury,
8. jedná-li se o záměr pro využití obnovitelného
zdroje energie podle zákona o urychlení využívání obnovitelných zdrojů energie nacházející
se zcela nebo zčásti v akcelerační oblasti vymezené pro urychlení využívání stejného
druhu obnovitelného zdroje energie,
__________
Pozn. ASPI: bod 8 byl vložen zároveň
zákonem č. 223/2025 Sb. a 249/2025 Sb.
__________
b) provádí kontrolu dodržování podmínek stanovených na základě jím vydaného
jednotného environmentálního stanoviska rozhodnutím v následném řízení a ukládá opatření
k nápravě závadného stavu vzniklého neplněním těchto podmínek a
c) projednává přestupky podle § 17, je-li správním orgánem příslušným k
vydání jednotného environmentálního stanoviska.
(2) Jsou-li záměrem dotčeny hraniční vody podle vodního zákona, vydá krajský
úřad jednotné environmentální stanovisko podle odstavce 1 písm. a) bodu 5 po projednání
s ministerstvem a Ministerstvem zemědělství. Jednotné environmentální stanovisko
mající vliv na průběh nebo vyznačení státní hranice vydá krajský úřad po projednání
s ministerstvem, Ministerstvem zemědělství a Ministerstvem vnitra. Jednotné environmentální
stanovisko, jedná-li se o záměr týkající se přírodních minerálních vod nebo přírodních
léčivých zdrojů v blízkosti státních hranic podle lázeňského zákona, vydá krajský
úřad po projednání s ministerstvem, Ministerstvem zemědělství a Ministerstvem zdravotnictví.
Po dobu projednávání záměru týkajícího se hraničních vod podle vodního zákona ve
zvláštních orgánech zřízených podle mezinárodních smluv, které jsou součástí právního
řádu, lhůty pro vydání jednotného environmentálního stanoviska neběží.
§ 15
Obecní úřady obcí s rozšířenou působností
Obecní úřad obce s rozšířenou působností
a) vydává jednotné environmentální stanovisko, není-li k jeho vydání příslušné
ministerstvo nebo krajský úřad,
b) provádí kontrolu dodržování podmínek stanovených na základě jím vydaného
jednotného environmentálního stanoviska rozhodnutím v následném řízení a ukládá opatření
k nápravě závadného stavu vzniklého neplněním těchto podmínek a
c) projednává přestupky podle § 17, je-li správním orgánem příslušným k
vydání jednotného environmentálního stanoviska.
§ 16
Újezdní úřady
Újezdní úřady vykonávají státní správu v oblasti vydávání jednotného environmentálního
stanoviska na území vojenských újezdů5) v rozsahu působnosti ministerstva podle §
12 písm. b) až e), krajských úřadů podle § 14 a obecních úřadů obcí s rozšířenou
působností podle § 15.
§ 17
Přestupky
(1) Přestupku se dopustí ten, kdo nesplní některou z podmínek stanovených na
základě jednotného environmentálního stanoviska podle tohoto zákona rozhodnutím v
následném řízení.
(2) Za přestupek podle odstavce 1 lze uložit pokutu do výše
a) 1 000 000 Kč, jde-li o přestupek, kterého se dopustila fyzická osoba,
nebo
b) 10 000 000 Kč, jde-li o přestupek, kterého se dopustila podnikající
fyzická osoba nebo právnická osoba.
(3) Přestupky podle tohoto zákona projednává správní orgán příslušný podle
§ 12 písm. e), § 14 odst. 1 písm. c), § 15 písm. c) nebo § 16.
§ 18
Společná ustanovení
(1) Příslušný orgán vykonává při vydávání jednotného environmentálního stanoviska
působnosti správních orgánů příslušných podle jiných právních předpisů, které se
vztahují ke správním úkonům, namísto nichž se vydává jednotné environmentální stanovisko;
je-li takovým správním úkonem rozhodnutí, je toto rozhodnutí součástí výrokové části
rozhodnutí v následném řízení.
(2) Nachází-li se záměr na území více správních obvodů, je k vydání jednotného
environmentálního stanoviska příslušný orgán, v jehož správním obvodu se nachází
větší část posuzovaného záměru, nestanoví-li jiný právní předpis jinak. Příslušný
orgán záměr projedná s ostatními správními orgány, na území jejichž správních obvodů
se záměr nachází.
(3) Činnosti podle § 14 odst. 1 a § 15 zajišťují krajské úřady a obecní úřady
obcí s rozšířenou působností prostřednictvím úředníka, který prokázal zvláštní odbornou
způsobilost podle zákona o úřednících územních samosprávných celků pro výkon alespoň
jedné ze správních činností, jejíž náplň zahrnuje vydávání správního úkonu, namísto
nějž se pro daný záměr vydává jednotné environmentální stanovisko. Podmínky, za nichž
výjimečně může správní činnosti, pro něž je předpokladem prokázání zvláštní odborné
způsobilosti, vykonávat i úředník, který nemá zvláštní odbornou způsobilost podle
zákona o úřednících územních samosprávných celků, tím nejsou dotčeny.
§ 19
Přechodná ustanovení
(1) U žádosti o vydání správního úkonu, namísto nějž se vydává jednotné environmentální
stanovisko, podané přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona se postupuje podle dosavadních
právních předpisů.
(2) Vydání správního úkonu podle odstavce 1 nebrání tomu, aby bylo namísto
zbývajících správních úkonů vydáno jednotné environmentální stanovisko, bude-li o
jeho vydání příslušný orgán po nabytí účinnosti tohoto zákona požádán.
(3) Správní úkony, namísto nichž se vydává jednotné environmentální stanovisko,
není možné vydat podle dosavadních právních předpisů, nebyla-li žádost alespoň o
jeden z nich podána přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona.
(4) V případě záměru posuzovaného podle zákona o posuzování vlivů na životní
prostředí příslušný orgán vydá jednotné environmentální stanovisko, byl-li proces
posouzení zahájen po nabytí účinnosti tohoto zákona.
(5) V řízeních o opravných prostředcích, jakož i při dalších postupech souvisejících
s přezkumem správnosti a zákonnosti nebo změnou správních úkonů, namísto nichž se
vydává jednotné environmentální stanovisko, vydaných podle dosavadních právních předpisů
přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona se postupuje podle dosavadních právních
předpisů.
(6) V období ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona do 30. června 2024 se tento
zákon použije pouze pro záměr, který je vyhrazenou stavbou uvedenou v příloze č.
3 k zákonu č. 283/2021 Sb., ve znění zákona č. 195/2022 Sb., stavbou s ní související
a stavbou tvořící s ní soubor staveb.
Pekarová Adamová v. r.
Pavel v. r.
Fiala v. r.
1) Zákon č. 62/1988 Sb., o geologických pracích, ve znění pozdějších předpisů.
Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů.
Zákon č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu, ve znění pozdějších
předpisů.
Zákon č. 289/1995 Sb., o lesích a o změně a doplnění některých zákonů (lesní zákon),
ve znění pozdějších předpisů.
Zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých
souvisejících zákonů (zákon o posuzování vlivů na životní prostředí), ve znění pozdějších
předpisů.
Zákon č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon), ve znění
pozdějších předpisů.
Zákon č. 256/2001 Sb., o pohřebnictví a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších
předpisů.
Zákon č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší, ve znění pozdějších předpisů.
Zákon č. 224/2015 Sb., o prevenci závažných havárií způsobených vybranými nebezpečnými
chemickými látkami nebo chemickými směsmi a o změně zákona č. 634/2004 Sb., o správních
poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, (zákon o prevenci závažných havárií), ve
znění pozdějších předpisů.
Zákon č. 541/2020 Sb., o odpadech, ve znění pozdějších předpisů.
2) Například § 27 odst. 9 zákona č. 44/1988 Sb., o ochraně a využití nerostného
bohatství (horní zákon), ve znění pozdějších předpisů.
3) § 35 odst. 2 zákona č. 283/2021 Sb., stavební zákon.
4) § 107 odst. 1 písm. c) zákona č. 254/2001 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
5) Zákon č. 222/1999 Sb., o zajišťování obrany České republiky, ve znění pozdějších
předpisů.