57164/25/7700-50123-051418
METODICKÝ POKYN
k úroku z nesprávně stanovené daně
Generální finanční ředitelství
Lazarská 15/7, 117 22 Praha 1
Sekce správy daní
Všechny finanční úřady, včetně Specializovaného finančního úřadu
Odvolací finanční
ředitelství
I----------------------I-----------------------------------------------------I I Účinnost I 1.8.2025 I I----------------------I-----------------------------------------------------I I Důvod přijetí I Změna zákona - účinnost novely daňového řádu v I I I oblasti úroků hrazených správcem daně I I----------------------I-----------------------------------------------------I I Oblast úpravy I zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád I I----------------------I-----------------------------------------------------I I Agenda I Sankční systém a úroky I I----------------------I-----------------------------------------------------I I Základní ustanovení I § 254 daňového řádu I I----------------------I-----------------------------------------------------I I Předcházející I 1. MP k úroku z nesprávně stanovené daně č. j.: I I metodické materiály I 64095/22/7700-10123-011550 ze dne 27. 9. 2022 I I I 2. MP Aplikace ustanovení § 254 odst. 2 zákona č. I I I 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění účinném do dne I I I 31. 12. 2020 č. j. 14813/21/7700-30133- 051108 ze I I I dne 22. 12. 2021 I I I 3. Metodický pokyn k úroku z nesprávně stanovené I I I daně č. j. 9441/24/7700-50123- 051418 ze dne 19. 7. I I I 2024 I I----------------------I-----------------------------------------------------I I Související I 1. Informace o ustálení judikatury správních soudů I I metodické materiály I ve věci počátku doby úročení úroku I I I z neoprávněného jednání správce daně dle ust. § 254 I I I odst. 2 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve I I I znění účinném do dne 31. 12. 2020 č. j. I I I 8469/23/7600-40133-051278 ze dne 8. 2. 2023 I I I 2. Taktický postup k úroku z neoprávněného vymáhání I I I č. j. 254/24/7600-40133-051278 ze dne 29. 4. 2024 I I----------------------I-----------------------------------------------------I I Technické postupy v I - I I IS/Úlohy ADIS I I I----------------------I-----------------------------------------------------I I Přílohy I - I I----------------------I-----------------------------------------------------I I Judikatura, I Č. j. 7 Afs 94/2014-53 ze dne 28. 8. 2014 I I literatura I Č. j. 1 Afs 265/2016-33 ze dne 9. 3. 2017 I I----------------------I-----------------------------------------------------I
Anotace:
Generální finanční ředitelství upravuje správní praxi při aplikaci ustanovení
týkajících se přiznání nároku daňového subjektu na úrok z nesprávně stanovené daně
(dále také "
úrok
") dle § 254 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších
předpisů (dále jen "daňový řád
").Správní praxe je měněna v návaznosti na novelu daňového řádu1, která mění pravidla
pro vrácení přeplatku na úroku z nesprávně stanovené daně. S účinností od 1. 7. 2025
platí, že správce daně vrátí přeplatek na úroku do 15 dnů ode dne následujícího po
dni uplynutí lhůty pro vrácení vratitelného přeplatku na dani, ze které je tento
předmětný úrok počítán (§ 155b odst. 4 písm. b) daňového řádu).
Dále v důsledku úpravy terminologie definující dělenou správu (§ 161 daňového
řádu) došlo k úpravě stávajících situací, kdy úrok z nesprávně stanovené daně nevzniká
(§ 254 odst. 3 písm. e) daňového řádu). Nově nárok na úrok nevzniká v případě procesní
dělené správy nebo procesní dělené správy v kombinaci s věcnou dělenou správou. V
případě výlučně věcné dělené správy se výjimka neuplatní. Jedná se jen o terminologickou
úpravu v důsledku novely daňového řádu, v principu tak nedochází ke změně stávající
úpravy úročení.
Primární příjemci:
Úřední osoby vyměřovacích útvarů - využití při standardních činnostech souvisejících
s předpisem a vrácením úroku z nesprávně stanovené daně.
Čl.I.
Základ pro výpočet úroku
§ 254 odst. 1 daňového řádu
[1] [pojem "daň"] Úrok z nesprávně stanovené daně představuje reparační náhradu
za pochybení správce daně při stanovení daně.
Pojem "daň" v ustanovení § 254 daňového
řádu je nutné chápat v nejširším slova smyslu a to tak, jak je upraven v § 2 odst.
3 a 4 daňového řádu. Nejedná se tedy jen o tzv. "kladnou" daň, kterou je daňový subjekt
povinen uhradit, ale rovněž o daň, která představuje snížení státního rozpočtu (myšleno
"daňový odpočet"), a konečně také o tzv. "předběžnou" úhradu daně, která je vyčíslena
v rámci částky daně, jež je předmětem zajišťovacího příkazu. Pod pojmem tzv. "kladné"
daně je tedy dle § 2 odst. 4 daňového řádu nutno chápat i příslušenství daně, jak
je definováno v § 2 odst. 5 daňového řádu.[2] [uhrazená daň]
Základem pro výpočet úroku je tzv. "kladná" daň, která byla
nesprávně stanovena
. Jedná se tedy pouze o tu část uhrazené daně, která byla stanovena
nad rámec toho, co uvedl daňový subjekt ve svém daňovém tvrzení2
, nebo která byla
stanovena z moci úřední
, a později došlo k jejímu snížení, a to buď:- v důsledku
pozdějšího doměření daně,
- v důsledku zrušení či změny rozhodnutí v rámci mimořádných
opravných nebo dozorčích prostředků,
- nebo jako výsledek soudního přezkumu.
[3]
Příkladem
může být stanovení vyšší daně např. po daňové kontrole. Rozhodnutí
o stanovení daně nabude právní moci a následně dojde k přehodnocení správnosti postupu
(např. soudem a je nerozhodné, zda k tomu došlo v řízení týkajícím se daného rozhodnutí
či nikoliv - viz např. ojedinělé případy obdobné případu v Rozsudku NSS č. j. 4 Afs
195/2021- 34 ze dne 14. 2. 2022), který vedl ke stanovení vyšší částky daně oproti
daňovému tvrzení daňového subjektu. V důsledku uvedeného postupu následně dojde ke
snížení daně, a to např. prostřednictvím doměření daně či následkem přezkumného řízení
nebo i v rámci "nového" rozhodnutí o odvolání, jelikož původní/předchozí rozhodnutí
bylo zrušeno soudem.
[4] [dodatečné tvrzení nižší daně]
Základem pro výpočet úroku v rámci dané
kategorie je i částka daně, která byla předmětem dodatečného daňového tvrzení na
daň nižší
a nebyla přiznána daňovému subjektu z důvodu jejího chybného stanovení,
tj. správce daně neakceptoval snížení daně tvrzené daňovým subjektem. Jedná se o
situaci, kdy poslední známá daň byla uhrazena, a správce daně v reakci na dodatečné
tvrzení daně v nižší výši nejdříve nedoměřil daň ve správně výši (nesnížil daň na
zákonnou výši), čímž byly daňovému subjektu neoprávněně zadržovány finanční prostředky.
A následně došlo ke stanovení daně ve správné výši, jak tvrdil daňový subjekt v dodatečném
daňovém přiznání.[5]
Jinak řečeno, nebyla-li poslední známá daň změněna v "původním" dodatečném
platebním výměru na správnou (zákonnou) výši daně, přestože správci daně byly známy
skutečnosti rozhodné pro "správné" doměření daně, má daňový subjekt nárok na úrok
právě z částky původně uhrazené nesprávně stanovené daně, která mu měla být vrácena
(popř. použita či převedena na nedoplatek). Rozhodnutím, na základě kterého došlo
k nesprávnému stanovení daně, je tedy právě předmětný (původní) dodatečný platební
výměr.[6] [úročení příslušenství]
Základem pro výpočet úroku je i částka uhrazeného
příslušenství nad rámec zákonné povinnosti
. Nárok na úrok tak vzniká daňovému subjektu
v případě, že uhradil příslušenství daně, jehož výše byla následně snížena: a) v souvislosti se změnou daně
za podmínky, že současně vznikl daňovému subjektu
také nárok na úrok dle § 254 odst. 1 písm. a) daňového řádu - typicky se bude jednat
o toto příslušenství: - úrok z prodlení,
- úrok z posečkané částky,
- penále,
- pokutu
za opožděné tvrzení daně;
b) bez návaznosti na změnu daně
, a to v případě, kdy došlo při předepsání do evidence
daní či při stanovení povinnosti k úhradě daného příslušenství k pochybení správce
daně - typicky se bude jednat o tyto typy příslušenství: - úrok z prodlení, který
vznikl např. z důvodu nesprávného zohlednění plateb či přeplatků na jiném osobním
daňovém účtu,
- pokuty, které byly uloženy či vznikly podle daňového zákona (např.
pořádková pokuta, pokuta za porušení povinnosti související s kontrolním hlášením,
pokuta za neoznámení osvobozeného příjmu),
- náklady řízení, které byly uloženy podle
daňového zákona.
[7] [daňový odpočet]
Základem pro výpočet úroku je částka odpočtu daně, kterou
si daňový subjekt řádně nárokoval, ale nebyla mu správcem daně přiznána
. Jedná se
tedy typicky o částku, o kterou převyšuje nově stanovený nadměrný odpočet částku
původně stanoveného nadměrného odpočtu. Přičemž maximálním limitem
pro základ úroku
je částka, kterou si daňový subjekt nárokoval ve svém daňovém přiznání1
.[8]
Jde zejména o případy, kdy dojde ke změně stanoveného nadměrného odpočtu
ve prospěch daňového subjektu až:- v rámci odvolacího řízení,
- v rámci mimořádných
opravných nebo dozorčích prostředků,
- v důsledku soudního přezkumu.
[9] [uhrazená jistina ze zajišť ovacího příkazu]
Základem pro výpočet úroku
je uhrazená částka jistiny, jež je předmětem nezákonného nebo nicotného zajišťovacího
příkazu. Nárok na úrok nevzniká tedy v případě, kdy je částka zajišťované daně (jistiny)
upravována zákonným postupem podle § 168 odst. 3 až 5 daňového řádu, tzn. v případě
ukončení účinnosti zajišťovacího příkazu před pravomocným stanovením daně, v případě
zániku účinnosti zajišťovacího příkazu k datu pravomocného stanovení daně a rovněž
v případě zániku účinnosti zajišť ovacího příkazu ke dni splatnosti daně.Čl.II.
Počátek a konec doby vzniku úroku
§ 254 odst. 2 daňového řádu
[10] [tzv. "kladná" daň]
V případě tzv. "kladné" daně
úrok z nesprávně stanovené
daně vzniká ode dne
následujícího po náhradním dni splatnosti daně, nebo došlo-li
k její úhradě později, ode dne její úhrady, do dne
jejího vrácení, použití nebo převedení,
nejpozději však do
uplynutí lhůty pro její vrácení (viz § 155b odst. 4 daňového řádu).[11] [dodatečné tvrzení nižší daně]
V případě nesprávně stanovené daně na základě
dodatečného daňového přiznání na daň nižší
bude předmětný úrok přiznáván ode dne
následujícího po uplynutí zákonné lhůty pro vrácení případného vratitelného přeplatku,
na který by měl daňový subjekt nárok z titulu doměření nižší daně. Počátek 30denní
lhůty, po jejímž uplynutí začne běžet nárok na úrok z nesprávně stanovené daně, je
shodný se dnem následujícím po dni vydání dodatečného platebního výměru, kterým nebyla
daň stanovena v zákonné výši, a to bez ohledu na to, kdy skutečně daňový subjekt
o vrácení případného přeplatku požádá. Jelikož se přeplatek vzniklý z titulu doměření
daně nevrací ex officio,
ale jen na základě žádosti, neexistuje jednotná zákonná
lhůta, ve které by měl být vzniklý přeplatek vrácen daňovému subjektu a tím pádem
ani počátek doby, za kterou vzniká daňovému subjektu nárok na úrok z nesprávně stanovené
daně. Z tohoto důvodu je pro daný účel zvolena lhůta, která je svou povahou k dané
situaci nejbližší, a to 30denní lhůta podle § 155b odst. 1 daňového řádu.[12] [příslušenství daně]
V případě uhrazeného příslušenství
daně nad rámec
zákonné povinnosti z důvodu pochybení na straně správce daně je počátkem doby, za
kterou vzniká daňovému subjektu nárok na úrok z nesprávně stanovené daně, buď den
následující po dni splatnosti
dané platební povinnosti, nebo
je-li uhrazena částka
příslušenství později, je tímto dnem den úhrady3
.[13] [daňový odpočet]
V případě nesprávného stanovení daňového odpočtu
vzniká
úrok z nesprávně stanovené daně ode dne
následujícího po posledním dni lhůty podle
§ 155b odst. 3 daňového řádu (jedná se o původní lhůtu, ve které měl být daňový odpočet
daňovému subjektu vrácen, kdyby byl již původně stanoven ve správné výši) do dne
vrácení, použití nebo převedení daňového odpočtu, nejpozději však do
uplynutí lhůty
pro jeho vrácení (viz § 155b odst. 4 písm. a) daňového řádu).[14] [částka uvedená v zajišť ovacím příkazu]
Úrok z nesprávně stanovené daně
vzniká ode dne
následujícího po dni splatnosti částky uvedené v zajišť ovacím příkazu,
nebo došlo-li k její úhradě později, ode dne
její úhrady, do dne
jejího vrácení,
použití nebo převedení, nejpozději však do
uplynutí lhůty pro její vrácení (viz §
155b odst. 4 písm. a) daňového řádu).[15] [úrok z vratitelného přeplatku]
Došlo-li k vrácení, použití či převedení
nesprávně stanovené daně po uplynutí
lhůty, do které měl být přeplatek nejpozději
vrácen, použit či převeden (viz v jednotlivých bodech výše), je úrok z nesprávně
stanovené daně ode dne následujícího po posledním dni výše uvedené lhůty nahrazen
úrokem z vratitelného přeplatku podle § 253a daňového řádu
, jehož výše je stejná
jako výše úroku z nesprávně stanovené daně.Čl.III.
Kdy úrok nevzniká
§ 254 odst. 3 daňového řádu
[16]
Úrok z nesprávně stanovené daně má postihnout správce daně za nesprávné
rozhodnutí o stanovení daně. Aplikuje se tedy v případě nesprávného stanovení daně,
kterého se "dopustil" správce daně
. Proto zákon definuje případy, kdy úrok nevzniká,
přičemž podstatou těchto případů je přítomnost skutečností rozhodných pro správné
stanovení daně, které správce daně nemohl ovlivnit
.[17]
Úrok z nesprávně stanovené daně dle § 254 odst. 3
daňového řádu nevzniká
v případě stanovení:- daně nebo daňového odpočtu, které se
neodchylují od daňového
tvrzení
,- daně nebo daňového odpočtu, pokud následně vyšly najevo
nové skutečnosti
nebo důkazy
, které nemohly být bez zavinění správce daně uplatněny
v řízení již dříve
a mohly mít podstatný vliv na toto stanovení,- daně nebo daňového odpočtu, pokud
rozhodnutí o stanovení daně bylo učiněno
na základě padělaného nebo pozměněného dokladu
anebo
písemnosti obsahující nepravdivé údaje předložené daňovým subjektem
,- daně
nebo daňového odpočtu, pokud rozhodnutí o stanovení daně bylo
dosaženo trestným činem
daňového subjektu, nebo- peněžitého plnění v rámci procesní
dělené správy
.[18]
Povinností daňového subjektu je daň tvrdit a v případě potřeby svá tvrzení
rovněž prokázat. Předmětný úrok je výrazem odpovědnosti za nesprávná skutková zjištění
správce daně a/nebo jejich vadné právní hodnocení, nikoli tedy za údaje tvrzené daňovým
subjektem
, které správce daně bezvýhradně akceptoval.4[19]
Rovněž nelze klást k tíži správce daně změnu rozhodnutí o stanovení daně
v důsledku nových skutkových zjištění, která mají zásadní vliv na správné stanovení
daně
, pokud jejich dřívější zohlednění objektivně nebylo v jeho moci. Takovým příkladem
může být např. doplnění důkazů prokazujících nárok na daňový odpočet až v rámci odvolacího
řízení.5[20]
Ke změně/zrušení rozhodnutí o stanovení daně a následnému vzniku přeplatku
z titulu této změny daně nebo daňového odpočtu nedochází proto, že by předchozí rozhodnutí
správce daně bylo vydáno v rozporu se zákonem, neboť v době svého vydání bylo "správné",
resp. odpovídalo aktuálně zjištěnému skutkovému stavu, ať už byl zkreslen nedostatkem
podkladů, které nezavinil správce daně, či na základě podvržených dokladů předložených
daňovým subjektem, či trestné činnosti daňového subjektu. Do velké míry se jedná
o obdobné situace, které jsou možným důvodem pro obnovu řízení dle § 117 odst. 1
daňového řádu.[21]
Poslední skupinou případů, kdy nedochází ke vzniku nároku na úrok z nesprávně
stanovené daně, jsou případy, kdy dochází ke změně výše peněžitého plnění stanoveného
v režimu procesní dělené správy, resp. uloženého nikoli v režimu správy daní, ale
podle jiného právního předpisu orgánem, který není v postavení správce daně. Výjimka
ze vzniku nároku na úrok se rovněž uplatní v případě, kdy jde o dělenou správu procesní
v kombinaci s dělenou správou věcnou6.Čl.IV.
Výše úroku
§ 254 odst. 4 a 5 daňového řádu
[22] [základní výše úroku]
Výše úroku z nesprávně stanovené daně dle § 254
odst. 4
daňového řádu odpovídá výši úroku z prodlení
. Podle § 252 odst. 4 daňového
řádu výše úroku z prodlení odpovídá výši úroku z prodlení podle občanského zákoníku.
Výpočet úroku z prodlení je tedy dle § 1970 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník,
ve znění pozdějších předpisů, stanoven nařízením vlády.[23]
Podle § 2 nařízení vlády č. 351/2013 Sb. "Výše úroku z prodlení odpovídá
ročně výši repo sazby stanovené Českou národní bankou pro první den kalendářního
pololetí, v němž došlo k prodlení, zvýšené o 8 procentních bodů. ".
[24]
Výše úroku z prodlení dle § 252 daňového řádu se odvíjí od dvoutýdenní
repo sazby vyhlašované Českou národní bankou, a měněné v návaznosti na její měnovou
politiku, zvýšené o osm procentních bodů, přičemž k případné změně sazby dochází
vždy v závislosti na změnu repo sazby v první den příslušného kalendářního pololetí
po dobu trvání prodlení s úhradou konkrétní daně.7[25] [výše úroku při exekuci]
Úrok z nesprávně stanovené daně se podle § 254
odst. 5
daňového řádu zvyšuje na dvojnásobek po dobu, kdy je vedeno exekuční řízení
(tj. po dobu, kdy je daň stanovená nesprávným rozhodnutím vymáhána v daňové exekuci
nebo prostřednictvím soudního exekutora) překrývající se s dobou vzniku úroku podle
§ 254 odst. 1 až 4 daňového řádu. Úrok z nesprávně stanovené daně nevzniká v případě,
kdy správce daně přihlásí daňovou pohledávku do jiného vymáhacího řízení, do veřejné
dražby nebo ji uplatní v insolvenčním řízení.[26]
Úrok z nesprávně stanovené daně ve dvojnásobné výši se přizná
za dobu
ode dne
připsání vymožené částky, popř. částky převedené či dobrovolně uhrazené v
rámci probíhající daňové exekuce, na osobní daňový účet daňového subjektu do dne
skončení daňové exekuce či exekuce vedené soudním exekutorem, tj. do dne pravomocného
zastavení exekuce anebo do dne skončení exekuce nesprávně stanovené daně. Pokud připsání
vymožené částky, popř. jiným způsobem uhrazené částky, a skončení daňové exekuce
připadne na shodný den, bude úrok ve dvojnásobné výši přiznán za jeden den. Za dobu
po skončení exekuce se úrok z takto získaných finančních prostředků stanoví v základní
výši.8[27]
Ode dne 1. 1. 2021 nelze úrok z nesprávně stanovené daně ve dvojnásobné
výši přiznat za "jakýkoliv exces" správce daně při vymáhání daní9, ale úrok ve dvojnásobné
výši lze přiznat pouze v případě, kdy správce daně vede exekuční řízení k vymožení
nesprávně stanovené daně. Předpokladem pro vznik nároku na úrok z nesprávně stanovené
daně ve dvojnásobné výši je tedy existence základu pro výpočet
tohoto úroku dle §
254 odst. 1 daňového řádu.[28] [přechodné ustanovení]
Ke změně výše úroků _ obecně se vztahuje přechodné
ustanovení v článku II. zákona č. 283/2020 Sb., bod 11: "Úrokpodle zákona č. 280/2009
Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, u něhož ke dni nabytí
účinnosti tohoto zákona trvají podmínky pro jeho vznik, se uplatní do dne předcházejícího
dni nabytí účinnosti tohoto zákona. Ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona se na
tento úrok uplatní zákon č. 280/2009 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti
tohoto zákona.".
[29]
Výše uvedené přechodné ustanovení dopadá na případy, kdy z titulu pravomocné
změny daně daňovému subjektu vznikal do 31. 12. 2020 nárok na úrok z neoprávněného
jednání správce daně podle § 254 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění účinném
do 31. 12. 2020 (dále jen "daňový řád ve znění účinném do 31. 12. 2020
"), přičemž
podmínky pro vznik tohoto úroku trvají i od 1. 1. 2021, tzn. ze stejného titulu vzniká
daňovému subjektu nárok na úrok z nesprávně stanovené daně i po 31. 12. 2020.[30]
Do 31. 12. 2020 odpovídala výše úroku z neoprávněného jednání správce
daně ročně výši repo sazby stanovené Českou národní bankou, zvýšené o 14 procentních
bodů, platné pro první den příslušného kalendářního pololetí (§ 254 odst. 1 daňového
řádu ve znění účinném do 31. 12. 2020). Od 1. 1. 2021, odpovídá výše úroku z nesprávně
stanovené daně výši úroku z prodlení (viz výše - tohoto Čl. IV odstavec [22]).Čl.V.
Předpis úroku a jeho vrácení
[31] [předpis úroku ex offo]
Úroky hrazené správcem daně, tudíž i úrok z nesprávně
stanovené daně, je správce daně povinen předepsat
na osobní daňový účet daňového
subjektu z moci úřední
.[32] [limit pro předpis úroku]
Podle § 251a odst. 2
daňového řádu "Úrok se
nepředepíše a nevzniká povinnost jej uhradit, nepřesáhne-li v úhrnu u jednoho druhu
daně u jednoho správce daně za jedno zdaňovací období nebo za jeden kalendářní rok
u jednorázových daní částku 1 000 Kč.".
[33]
K předpisu úroku dojde tedy pouze v případě, dosáhne-li tento úrok výše
alespoň 1 001 Kč
. V případě, kdy daňovému subjektu vznikl nárok na úrok z neoprávněného
jednání správce daně podle § 254 daňového řádu ve znění účinném do 31. 12. 2020,
který byl od 1. 1. 2021 nahrazen úrokem z nesprávně stanovené daně, je pro účely
limitu pro předpis posuzován součet obou úroků, resp. výsledná částka celkového úroku.
Stejně tak, tzn. jako jeden typ úroku, je považován součet úroku podle § 254 odst.
1, 2, 4 a úroku podle § 254 odst. 5 daňového řádu.[34] [lhůta pro předpis úroku]
Ustanovení § 251c odst. 3
daňového řádu správci
daně ukládá povinnost úrok hrazený správcem daně, u kterého pominuly podmínky pro
jeho vznik, předepsat do evidence daní. Lhůtu pro předpis úroku obecně daňový řád
nestanoví, a ani úprava úroku z nesprávně stanovené daně v § 254 daňového řádu takovou
lhůtu neupravuje (na rozdíl od úpravy v § 254 odst. 3 daňového řádu ve znění účinném
do 31. 12. 2020). V souladu se zásadami přiměřenosti, rychlosti a hospodárnosti je
tímto metodickým pokynem stanovena lhůta pro předpis úroku do 15 dnů od posledního
dne doby, za kterou tento úrok vznikal.
Tato lhůta však musí být v praxi přizpůsobena
skutečnosti, že s účinností od 1. 7. 2025 je stanovena zákonná lhůta pro vrácení
vratitelného přeplatku podle § 155b odst. 4 písm. b) daňového řádu (viz bod [36]).[35] [okamžik počátku běhu lhůty pro předpis]
Za rozhodující okamžik, resp.
"poslední den", je považován až den vykonání posledního úkonu, který správce daně
v souvislosti s daným přeplatkem na dani (z titulu "změny" daně) učinil, popř. poslední
den lhůty určené pro vrácení tohoto přeplatku, tj.:- převedení přeplatku dle § 154
daňového řádu, nebo
- vrácení vratitelného přeplatku dle § 155b odst. 4 písm. a) daňového
řádu, nebo
- den uplatnění žádosti o ponechání přeplatku na osobním daňovém účtu dle
§ 155b odst. 6 daňového řádu, nebo
- marné uplynutí lhůty pro vrácení vratitelného
přeplatku dle § 155b odst. 4 daňového řádu.
[36] [lhůta pro vrácení vratitelného přeplatku]
Správce daně vrátí vratitelný
přeplatek z částky úroku z nesprávně stanovené daně z moci úřední, a to do 15 dnů
ode dne následujícího po uplynutí lhůty pro vrácení jistiny, ze které je tento úrok
počítán (§ 155b odst. 4 písm. b) daňového řádu), nepožádá-li daňový subjekt o jeho
ponechání v souladu s § 155b odst. 6 daňového řádu. Nevrátí-li správce daně tento
přeplatek ve stanovené lhůtě, nevznikne daňovému subjektu nárok na úrok z vratitelného
přeplatku podle § 253a daňového řádu, jelikož v souladu s § 251c odst. 5 daňového
řádu je vznik úroku z vratitelného přeplatku z částky úroku hrazeného správcem daně
výslovně vyloučen. Byť na základě novely daňového řádu s účinností od 1. 7. 2025
úrok z úroku nevzniká, je v souladu s § 155b odst. 4 písm. b) daňového řádu stanovena
správci daně zákonná lhůta, která by měla být dodržována. Správce daně by tedy při
vrácení vratitelného přeplatku měl postupovat bez zbytečných průtahů a plnit povinnosti
v zákonem stanovené lhůtě. Předmětná lhůta pro vrácení přeplatku se uplatní na případy,
kdy poslední den lhůty pro vrácení jistiny nastal nejdříve dnem 1. 7. 2025.Čl.VI
Vyrozumění o úroku
[37] [vyrozumění]
Společné ustanovení § 251a odst. 3
daňového řádu sjednocuje
nástroje k seznámení daňového subjektu se skutečností, že došlo ke vzniku úroku a
jeho předepsání do evidence daní. Podle daňového řádu je správce daně povinen informovat
daňový subjekt o předepsání úroku z důvodu, že pominuly podmínky pro jeho vznik,
vyrozuměním
.[38]
Správce daně rovněž vždy vyrozumí
daňový subjekt, pokud by z jeho strany
došlo k nesprávnému (neoprávněnému) předepsání úroku z nesprávně stanovené daně,
tj. pokud správce daně původně předepsal úrok v nižší než zákonné výši a nyní "dodatečně
předepsal" jeho zbytek, nebo pokud správce daně chybně předepíše úrok vyšší, než
daňovému subjektu náležel a nyní se proto úrok v evidenci daní sníží.[39] [nesprávný předpis úroku]
I pokud došlo k neoprávněnému předepsání a následnému
vyplacení úroku z nesprávně stanovené daně chybou správce daně, je daňový subjekt,
po provedené opravě a vyrozumění o správné výši úroku, povinen neoprávněně čerpanou
částku vrátit
, tj. uhradit10. Tato částka, vzniklá předepsáním rozdílu mezi správnou
celkovou částkou úroku a částkou úroku správcem daně dříve chybně předepsanou, je
daňovým nedoplatkem daňového subjektu,
a tak s ní správce daně naloží - pokud nebude
nedoplatek uhrazen, může být standardně vymáhán daňovou exekucí, případně jinými
způsoby vymáhání v souladu s ustanovením § 175 a násl. daňového řádu nejdříve po
uplynutí 30 dnů ode dne doručení vyrozumění.[40] [námitka]
Proti postupu správce daně v souvislosti s předepsáním a vyplacením
úroku může daňový subjekt podat námitku, jak je výslovně stanoveno v § 251a odst.
4
daňového řádu. O možnosti uplatnit námitku je podle ustanovení § 159 odst. 1 daňového
řádu správce daně povinen ve vyrozumění daňový subjekt poučit. Řízení o námitce vede
prvoinstanční správce daně. Proti případnému zamítavému rozhodnutí o námitce nelze
uplatnit opravné prostředky ani další námitku (§ 159 odst. 4 daňového řádu). Daňový
subjekt je oprávněn podat proti rozhodnutí o námitce správní žalobu. Tato žaloba
nemá odkladný účinek (pakliže jí není přiznán soudem).[41]
Proti nečinnosti správce daně spočívající v nepředepsání úroku hrazeného
správcem daně do evidence daní může daňový subjekt podle § 159 odst. 6 daňového řádu
uplatnit námitku.Čl.VII.
Zrušovací ustanovení
[42]
Tento metodický pokyn zrušuje Metodický pokyn k úroku z nesprávně stanovené
daně č. j. 9441/24/7700-50123-051418 ze dne 19. 7. 2024.
I-------------------------------I
I Elektronicky podepsáno I
I 25.07.2025 I
I Mgr. Michal Polák MBA I
I-------------------------------I
Mgr. Michal Polák, MBA
ředitel odboru a zástupce ředitele sekce
Na vědomí
Ministerstvo financí, Odbor 32 - Daňová legislativa
Ministerstvo financí, Odbor 39 - Správní činnosti
Generální ředitelství cel
Sekce metodiky daní Generálního finančního ředitelství
Sekce kontroly a analýzy rizik Generálního finančního ředitelství
Sekce informatiky Generálního finančního ředitelství
Odbor majetkových daní, oceňování a ostatních agend Generálního finančního ředitelství
Odbor dotací a ostatních agend Generálního finančního ředitelství
Odbor evidence a vymáhání daní Generálního finančního ředitelství
Oddělení daňového procesu II Generálního finančního ředitelství
Oddělení náhrad škod Generálního finančního ředitelství
Oddělení právně-analytické Generálního finančního ředitelství
1 Zákon č. 218/2025, kterým se mění některé zákony v oblasti správy daní a působnosti
Celní správy České republiky, zákon č. 16/1993 Sb., o dani silniční, ve znění pozdějších
předpisů, a zákon č. 69/2010 Sb., o vlastnictví letiště Praha-Ruzyně
2 Jedná-li se o účinné a přípustné daňové tvrzení.
3 Např. u uhrazeného úroku z prodlení bude tímto "rozhodujícím" dnem vždy den
úhrady.
4 Viz např. Rozsudek NSS č. j. 7 Afs 94/2014-53 ze dne 28. 8. 2014.
5 Viz např. bod [29] a [30] Rozsudku NSS č. j. 1 Afs 265/2016-33 ze dne 9. 3.
2017.
6 Více k rozdělení na věcnou a procesní dělenou správu viz § 161 daňového řádu.
7 Blíže viz
Pokyn č. MF-18
, k výši a konstrukci výpočtu úroku z prodlení po novele
daňového řádu účinné od 1. 1. 2021, č. j. MF-8820/2021/3901-1, publikovaný ve Finančním
zpravodaji 19/2021 dne 22. 4. 2021. Od 1.7. 2025 viz § 251a odst. 5 daňového řádu.8 Daňová exekuce končí dnem připsání vymožené částky na depozitní účet anebo
dnem zpeněžení exekvovaného majetku. Podrobněji je okamžik skončení daňové exekuce
upraven v Taktickém postupu k úroku z neoprávněného vymáhání č. j.: 254/24/7600-40133-051278
ze dne 29. 4. 2024.
9 Řešení přechodu na "novou" právní úpravu úroku lze nalézt v Článku VIII. a
IX. Taktického postupu k úroku z neoprávněného vymáhání č. j.: 254/24/7600-40133-051278
ze dne 29. 4. 2024.
10 Ať již přímou platbou daňového subjektu, či úkonem správce daně například
prostřednictvím přeplatku z jiného osobního daňového účtu.