Spotřeba materiálu, zásob

Výrobní firma pořizuje ze třetích zemí přímý materiál pro výrobu, který účtuje metodou A pomocí objednávek v softwaru Sap. Přímý materiál pořizuje ve standardní pevné ceně. Některé nákupní objednávky obsahují cenové podmínky pro vedlejší pořizovací náklady dopravu, clo, balení a účtují se MD 111/D 321, pokud se fakturační cena balení liší od ceny balení na objednávce, rozdíl se účtuje na 112 jako cenové odchylky. Některé nákupní objednávky nemají zadané cenové podmínky pro vedlejší pořizovací náklady clo, doprava, balení. Je zaúčtování vedlejších pořizovacích nákladů clo, doprava, balení správné ?MD 112/D 321 jako odchylky?
Společnost účtuje drobný hmotný majetek s dobou použitelnosti delší než jeden rok, jehož PC nedosahuje 80 000 Kč, rovnou do nákladů. Drobný majetek do 3 000 Kč neeviduje a nad 3000 Kč eviduje v seznamu drobného majetku. Může si společnost určit sama hranici, od které bude drobný majetek evidovat, je to v souladu s předpisy nebo je třeba evidovat i drobné pracovní nářadí apod.? Jak to je s vyřazováním drobného majetku, který byl účtován rovnou do spotřeby? Pokud jde o rok starou vrtačku, která se pádem na zem rozbila, stačí na základě protokolu jen vyřadit ze seznamu drobného majetku? Je nějaká doba, do kdy by se musel vracet nárok na odpočet DPH nebo jiné daňové dopady, když jde o poměrně nový drobný majetek, ale už nefunkční?
Jsem s. r. o., kde v předmětu podnikání mám Výroba, obchod a sl. neuvedené v př. 1-3 živn. zákona, kde spadají obory: zprostř. obchodu a služeb, velkoobchod a maloobchod aj. Jsem plátce DPH, avšak činnost provozuji jen v minimálním rozsahu, kdy jednou za čtvrtletí fakturuji pouze zpracování technické dokumentace v hodnotách do 30 000 Kč/Q. Jelikož jako firma dosáhnu na zajímavější slevy u velkododavetelů ve stavebním materiálu, je možné nakoupit stavební materiál a hned jej přeprodat s drobným ziskem fyzické osobě-známému? Je nutné dodržet nějaký rabat, o který bych musel nakoupený materiál povýšit, nebo si jej můžu určit sám a pouze kalkulovat ke konci roku s tím, že z rozdílu mezi nákupem a prodejem zboží odvedu DPPO 21 %? 
Společnost v rámci výstavby nově nakoupila a nechala namontovat zátěžové čistící rohože k výtahům do podzemních garáží za 30 tis. Kč - jde o technické zhodnocení budovy x náklady účet 518? Pokud byly nalepeny na zem - účet 042 (technické zhodnocení), pokud jsou volně položeny (účet 518)?
Firma účtuje o zásobách způsobem A, občas nakoupí polotovary nebo výrobky na sklad. Jak se tyto pohyby budou účtovat?
Společnost účtuje o zásobách způsobem B. Výroba je zakázková a některé položky z výkresů jsou zadávány do výroby k subdodavatelům, např. kvůli využití laseru. Vždy jde o položky, které jsou vyráběny přímo ke konkrétní zakázce a neopakují se. Položky vyrobené v kooperaci přebírá rovnou výroba, neprojdou skladem, stávají se přímo součástí rozpracované výroby, kdy jsou ve výrobě zamontovány. Je možné tyto položky při zadávání přijaté faktury přiřadit ke konkrétní zakázce a vést v účetním programu hned jako jeden z přímých nákladů rozpracované výroby. Bez nutnosti vystavit příjemku a výdejku v evidenci skladu materiálu, když položky přes sklad vůbec neprojdou? Účtovat na účet 518, když ve fakturované ceně je z větší podíl hodnota služby, než materiálu?
Společnost s r. o., plátce DPH, účtuje zásoby způsobem B. Zabývá se nákupem a prodejem strojů. V tomto případě jsme odkoupili koncem roku použitý stroj. Smlouva k tomu není, jen na základě ústní dohody. Dodavatel stroje, také plátce DPH, nám vystavil fakturu s DUZP 31. 12. 2024. Ve skutečnosti stroj převezmeme až začátkem ledna, kdy teprve se provede jeho odinstalace a přeprava do našeho skladu (tj. obdržíme k tomu faktury s letošními daty za odinstalaci a přepravu, což jsou v tomto případě vedlejší pořizovací náklady). Datum faktury za stroj je loňské na základě požadavku dodavatele, nelze to už změnit, já jako účetní se musím se situací vypořádat. Jak správně rozdělit účtování mezi oba roky? Mohu použít následující způsob? Zaúčtovat k 31. 12. 2024 pouze fakturu za stroj jako zboží na cestě a až do ledna (aniž bych dělala dohadné položky k 31. 12. 2024) zaúčtovat faktury za odinstalaci a přepravné uskutečněné v lednu. A v lednu rovněž (k datumu skutečného obdržení stroje) udělat příjem na sklad včetně VPN (které už budu přesně znát). Nebo je třeba použít jiný postup? 
Společnost s r. o., plátce DPH, zakoupila v prosinci 2024 materiál na opravu střechy budovy, kterou má spol. s r. o. v obchodním majetku. Cena materiálu bez DPH byla 5 000 Kč. Původní záměr společnosti byl, že oprava bude provedena ještě v prosinci 2024. Dodavatel prací ale z důvodu velké vytíženosti již nestihne opravu provést, takže oprava střechy bude realizována v roce 2025. Jak zaúčtovat nákup materiálu? Domnívám se, že materiál nelze zaúčtovat do nákladů roku 2024, číslo účtu 511 000 (oprava nebude realizována), ale materiál se zaúčtuje na účet 112 000 materiál na skladě?
Společnost, plátce daně, dodává zákazníkovi rekuperační jednotky, včetně zpracování projektu a montáže. Dopravu v tomto případě účtuje v jednom balíčku na 601. Je to v pořádku, neměla by být doprava účtována zvlášť jako služba na 602? Je v pořádku, pokud účetní jednotka účtuje dopravné u jednoho typu výrobků na 601 a u jiného typu výrobku na 602? Bylo by lépe sjednotit? 
Společnost nakoupila ojetý vůz na náhradní díly. Tento vůz tedy nebude zařazen do používání a skutečně rozebrán na náhradní díly. Může si společnost jeho kupní cenu uplatnit v plné výši do nákladů - spotřebu materiálu?
Jak zaúčtovat poukázku na pohonné hmoty při nákupu počítače? V textu na faktuře u zboží je napsáno: „Při zakoupení tohoto výrobku obdržíte za 1 Kč produkt: Poukázka XXX v hodnotě 200 Kč“. Na faktuře je vyfakturována částka 1,00 Kč, DPH 12% ve výši 0,12 Kč a částka celkem 1,12 Kč. Jak mám zaúčtovat nákup za 1,12 Kč a jak poukázku 200 Kč a následný nákup, v tomto případě pohonné hmoty do služebního vozu?
Pokud koupím několik kusových koberců v hodnotě nad 80 000 Kč, musí se odpisovat nebo jdou rovnou do spotřeby?
Montážní firma s r. o. montuje potrubí pro jiné společnosti, v době prací si na té stavbě, kde pracují, oplotí kus toho stavebního pozemku, kde mají svoje stroje. Nakupí si betonové plotové desky a pak nakoupí službu - postavení plotu. Jak naúčtovat nákup desek na plot a tu službu, protože po dokončení prací toto betonové oplocení firma zlikviduje jako podkladový materiál pro stavbu cest. Nechá je tedy objednavateli, pro kterou zakázku dělá. Jak zaúčtovat?
Společnost s r. o., plátce DPH, vydává své knihy. Nyní se rozhodla je převést i na audioknihy. Faktura za výrobu audioknih stála 58 000 Kč bez DPH. Máme ji zaúčtovat na 518/321?
Jsme příspěvková organizace ÚSC. Máme na skladě na účtu 112 antigenní testy které mají platnost do dubna 2023. Můžeme tyto prošlé testy odúčtovat do nákladů a na jaký účet, byl by daňově uznatelný? 
Pokud by OSVČ uplatňovala výdaje paušálem, musela by v průběhu roku vést podrobnou evidenci zásob, nebo stačí inventury k 31. 12. příslušného roku?
Zaplatili jsme 2 přijaté zálohové faktury za zboží - použitý denní kurz. 1. zálohová faktura např. 1000 EUR - kurz 23,810 k 13.6.2023. 2. zálohová faktura např. 2000 EUR - kurz 23,765 k 15.6.2023. Jelikož neměli veškeré zboží skladem, z obou zálohových faktur zaslali zboží jen některé. Zbytek bude dodán později. Dle vnitřních směrnic se řídíme "Interpretací Národní účetní rady I-43 Poskytnuté zálohy vedené v cizí měně". Nepředpokládá se vrácení zálohy, ale dokončení celé transakce. Doposud jsme oceňovali pořizované aktivum cenou odpovídající směnné transakci. Nevznikl tedy kurzový rozdíl (bez doplatku). Používáme program Pohoda, který mi neumožní zadat ke každému pořízenému zboží jiný kurz (v tomto případě zboží platba z 13.6.23 a zboží platba z 15.6.23. U odpočtu záloh lze kurz upravit ručně. Mohu zadat přijatou fakturu "do dvou řádků" v programu (dodavatel fakturu nechce upravit), tak aby bylo zboží oceněno dle směnné transakce? Lze tento postup použít co se týče ocenění zboží? Vyměření DPH lze ručně upravit.
Účtujeme zásoby metodou A. Jsme výrobní firma a zakoupený materiál jde většinou po vytvoření skladové příjemky skladníkem hned do výroby. Následně je nám doručena faktura. Prosím o sdělení, zda lze zaúčtovat fakturu- pořízení materiálu přímo na sklad , tzn. 112/321 (bez zaúčtování na účet pořízení 111). Pokud ano, je možné takto začít účtovat v průběhu roku? Tj. např polovina roku 111/321 a polovina roku na 112/321?
  • Článek
V minulém vydání jsme si přiblížili problematiku účetního oceňování přírůstků zásob, kde je patrně nejtěžším úkolem identifikace všech relevantních cenotvorných položek. Člověku, který se v praxi nesetkal s realitou účtování o zásobách, by se mohlo zdát „nošením dříví do lesa“ otevírat nyní téma oceňování úbytků zásob, když je přece „zcela logické“, že ta či ona spotřeba zásob se přece musí proúčtovat v úplně stejné účetní hodnotě jako přírůstky těchto zásob. To je sice pravda, ale platí to pouze při globálním pohledu za celý sklad zásob. Při postupném odebírání zásob ze skladu takto jednoduše často postupovat nelze a účetním tak nastávají problémy…
V účetnictví používáme roční kurz, pro rok 2022 je to u EUR 24,86. Účtujeme zásoby způsobem B. Při účtování faktury přijaté v měně EUR použije tuzemský dodavatel kurz denní, např. 24,645. Já v tomto kurzu zaúčtuji i fakturu přijatou 504(343)/321. Vytvořím příjemku na toto zboží, která se mi díky účtování skladu způsobem B neúčtuje a na příjemce použiji kurz dodavatele nebo náš roční kurz? Zásoby zboží k 31. 12. nám skoro všechny zmizí ze skladu, ale zůstane tam pár položek a ty k 31. 12. proúčtuji 132/504.