Technické zhodnocení

Společnost s r. o. je v pronájmu. Potřebuje vyměnit dosavadní světla za nová. Nové světla budou LED, původní nebyly. Světel je 10 ks, cena za jedno 15 000 Kč, bude je možno odmontovat. Bude se jednat o technické zhodnocení? Pokud by byla cena pod 80 000 Kč, může jít tento náklad rovnou do nákladů?
K 1/2025, tj. před novelou k 8/2025, jsme zařadili do užívání fotovoltaickou elektrárnu a prosíme o názor. Jde o FVE umístěnou na střeše výrobní haly. Panely jsou umístěny na samonosné konstrukci, prakticky tedy spojení s budovou je jen prostřednictvím připojení na kabeláž, jiné spojení konstrukce k budově na rovné střeše není. Elektřina bude dodávána jak do budovy, tak i do ostatních budov v rámci areálu (samostatná trafostanice). Dle stavebního povolení je o dočasnou stavbu na dobu 40 let. Musíme i v tomto případě konstrukci zařadit jako TZ budovy či samostatnou stavbu ve 4. odpisové skupině? Dle sdělení GFŘ k odpisování FVE v souvislosti s novelou ZDP se stavební část FVE odpisuje podle doby životnosti. Platí toto i pro FVE zařazení před novelou ZDP? Pokud ano, je skutečně nutné daňově odpisovat tuto konstrukci na 40 let ačkoliv budova, na jejíž střeše je umístěna, patří do 5. odpisové skupiny (30 let)?
Společnost s ručením omezeným koupila od vlastníka (občana) byt v bytovém domě za dohodnutou cenu. K tomuto bytu se vztahuje závazek doplatit poměrnou část úvěru za rekonstrukci výtahu v dotyčném bytovém domě. V kupní smlouvě toto není uvedeno. Kupující společnost si vyžádala od SVJ přesnou částku doplatku úvěru (tato částka je nižší než 80 000 Kč). Jak má kupující společnosti zaúčtovat tento závazek? Je možné účtovat jako technické zhodnocení či navýšení pořizovací ceny oproti závazku vůči SVJ, tj. při pořízení bytové jednotky tuto částku přiúčtovat na účet 042? Nebo je známý nějaký jiný postup? 
V roce 2012 firma začala odepisovat FVE 240 měsíců. Nyní zbývá ještě doodepsat 84 měsíců. Staré panely však dosluhují a firma se je rozhodla vyměnit za nové. Jak postupovat? Jednotlivé nové panely mají vyšší výkon než staré jednotlivé panely, ale celkový výkon všech nových panelů dohromady bude stejný (nesmí přesáhnout původní povolenou kapacitu FVE). Bude výměna panelů oprava nebo technické zhodnocení? Pokud to bude technické zhodnocení jak odepisovat? Zařadit panely do příslušné odpisové skupiny (zřejmě 2. odpisová skupina) a samostatně odepisovat? A co se zbývající hodnotou neodepsaných starých panelů?
Společnost na svou novou budovu instalovala světelnou reklamu za 77 000 Kč. Na faktuře není rozepsaná částka na samotné logo ani elektroinstalaci. Celá faktura je v režimu přenesení daňové povinnosti. Mohu dát jako drobný majetek, nebo je to technické zhodnocení budovy?
  • Článek
Výdaje vynaložené na technické zhodnocení hmotného majetku zařazeného v obchodním majetku a jeho používání k podnikatelským účelům nebo v případě nájmu hmotného majetku zdaňovaného dle § 7 a § 9 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, nelze uznat za výdaje (náklady) vynaložené na dosažení, zajištění a udržení příjmů a do daňově uznatelných výdajů (nákladů) se dostávají až prostřednictvím odpisů hmotného majetku. V následujícím textu se zaměříme na správné daňové postupy při řešení technického zhodnocení na hmotném majetku a na jeho daňové odpisování.
Společnost s r. o., neplátce DPH, člen SVJ bytového domu, přebudovala zakoupený nebytový prostor na ordinaci. V rámci stavebních úprav byly vyměněny nevyhovující vstupní dveře z ulice do ordinace (v hodnotě 200 000 Kč). Po dohodě s ostatními členy SVJ přefakturovala polovinu ceny dveří (100 000 Kč) společenství vlastníků. S. r. o. po kolaudaci převede nebytový prostor z účtu 042 na účet 021 a začne majetek včetně všech vedlejších pořizovacích nákladů odpisovat v 5. odpisové skupině. V jaké ceně se v účetnictví s. r. o. na účet 021 převedou dveře – v poloviční ceně 100 000 Kč se souhlasem SVJ?
V minulosti jsme technicky zhodnotili vlastní budovu tím, že jsme na betonovou podlahu ve výrobě namontovali podlahu nerezovou (cca 2,5 mil. Kč). Nyní chceme nerezovou podlahu odstranit. Odstraněním ale dojde k poškození betonové podlahy pod ní, tj. budeme muset tuto betonovou plochu opravit. Můžeme tyto práce účtovat do nákladů jako opravu (511), nebo půjde o technické zhodnocení majetku-budovy? V obou případech bychom snížili hodnotu majetku o demontované nerezové plechy.
Nájemce v roce 2025, po 4 letech (zařazení TZ bylo v roce 2021), opustil pronajatý prostor a bezúplatně ponechal TZ pronajímateli. Chtěla bych se zeptat, zda plátce, který bezúplatně ponechal TZ, musí v takovém případě postupovat následovně: aplikovat fikci uskutečněného plnění a dle § 13 odst. 4 písm. a) zákona o DPH odvést DPH z daňové zůstatkové ceny TZ k datu předávacího protokolu, nebo dle § 78d zákona o DPH provést úpravu odpočtu DPH a částku ve výši 6/10 vrátit státu? 
OSVČ vedoucí daňovou evidenci, plátce DPH, v rámci podnikatelské činnosti bude provádět technické zhodnocení na pronajatém majetku (se souhlasem pronajímatele-jiná FO). V rámci tohoto TZ musí vybudovat přístupový chodník na pozemku města. Město na základě rozhodnutí Rady města uzavřelo s OSVČ smlouvu o výpůjčce tohoto pozemku. OSVČ zhotoví chodník za cca 100 000 Kč a následně městu pozemek vrátí i s novým chodníkem. Jak se je to s daňovou účinností nákladů na tento chodník, když bude bezúplatně převeden na město? A nárok na odpočet DPH při budování chodníku?
Podnikatel, fyzická osoba, plátce DPH, by měl v majetku nemovitost (byt) a odpisoval by ji 30 let. Po 10 letech odpisování provede technické zhodnocení nemovitosti. Jak se toto technické zhodnocení chová z hlediska daně z příjmů, navyšuje cenu odpisů po zbylých 20 let odpisování nemovitosti anebo se technické zhodnocení odpisuje samostatně dalších 30 let? 
Naše společnost, česká s. r. o. má uzavřenou nájemní smlouvu s pronajímatelem, realizovali jsme tzv. technické zhodnocení v těchto prostorách (typicky se jednalo o kuchyň s vestavěnými spotřebiči, kterou zaměstnanci využívali, měli jsme písemný souhlas vlastníka s daňovým odepisováním). Bohužel díky úsporným opatřením musíme část prostor opustit a budeme uzavírat dodatek k nájemní smlouvě, ze které bude patrno, že část nájemních prostor, kde je zmíněné TZ s kuchyní již nebudeme využívat. Naopak tento prostor bude nově využívat nová společnost, která je ochotná za toto vybavení nám zaplatit určitou kompenzaci (vlastník s tímto postupem souhlasí) - je možné dohodnout s novým nájemcem nějaké vypořádání za toto TZ (víme, že v právním vlastníkem je pořád vlastním nemovitosti) - odvést z dohodnuté částky DPH a posoudit pak daňovou zůstatkovou cenu za toto TZ daňově uznatelnou do výše přijaté úplaty? Může nový nájemce tuto kuchyň daňově odpisovat podle § 28 odst. 3 a 6 ZDP? 
Do nevyužité místnosti vedle kanceláří byla přivedena voda (instalace rozvodů vody a odpadů účtována jako TZ budovy) a zakoupena sestava kuchyňských skříněk, pracovní deska, dřez, dřezová baterie, elektrický ohřívač vody (5 l) v celkové ceně 15 000 Kč. Skříňky jsou smontovány a přilepeny ke zdi. Můžu vše vyjmenované považovat za součást TZ budovy? Zvažuji samostatně evidovat elektrický ohřívač.
OSVČ vedoucí daňovou evidenci, plátce DPH, obdržel v roce 2021 dotaci na investiční majetek. V roce 2025 byl tento majetek poškozen a muselo dojít k velké opravě. Jak je to prosím s daňovou uznatelností nákladů na opravu z pohledu DPH i DPFO? Náklady spojené s provozem majetku jsou předpokládám daňově účinné s možností odpočtu DPH. 
Společnost staví v již existující dílně mostový jednonosníkový jeřáb. Bude se jednat o technické zhodnocení stavby, nebo samostatnou věc a v jaké odpisové skupině? Není třeba rozdělovat na kolejové dráhy a samotný jeřáb? Vše je pevně spojeno se stavbou. 
V říjnu 2025 jsme koupili starší auto. V listopadu 2025 dáme auto do servisu k větší opravě, možná bude cena opravy vyšší než 40 000 Kč. Je tato oprava součástí vstupní ceny auta, nebo si opravu můžeme dát rovnou do nákladů roku 2025?
Jsme s.r.o. plátci DPH. V roce 2022 jsme obdrželi kolaudační souhlas k užívání stavby nakoupené již dříve za cenu 2.250.000,- která slouží jako sklad a výrobna drobných produktů jejíž součástí je i kolaudovaný byt správce jež tvoří 24,5 % (byt 115,9 m2, dle cuzk 473 m2 podlahová plocha celkem) celkové užitné plochy stavby. Během let 2021- 2025 jsme stavbu technicky zhodnotili o více jak 30% původní kupní ceny a u těchto zhodnocení uplatnili DPH , případně přenesenou daň povinnost. Otázky zní : 1. Bude prodej stavby neplátci DPH , případně osobě nepovinné k dani v roce 2025 /26 předmětem DPH? 2. Bude prodej stavby plátci DPH v roce 2025/26 předmětem DPH v sazbě 21%? nebo bude předmětem daně osvobozené od DPH 3. Jak bude naloženo s již uplatněným DPH a přenesením daň povinnosti u nákladů na technické zhodnocení v případě , že nemovitost bude prodána neplátci nebo osobě nepovinné k dani. 4. Jak bude naloženo s již uplatněným DPH u nákladů na technické zhodnocení v případě , že nemovitost bude prodána plátci daně.
Co se přesně skrývá pod podstatnou změnou pro účely DPH? Klient zrekonstruuje nemovitost (náklady budou vyšší než 30 % budoucí prodejní ceny) a jednotlivé byty prodá před kolaudací. Bude tento prodej zdaňován? Pokud se nebude měnit účel stavby nebo nebude zásadní změna podmínek obývání, nepůjde o podstatnou změnu? V článku advokátní kanceláře jsem našla informaci, že zákon stanoví, že dodání (prodej) nedokončené nemovité věci, tedy stavby před kolaudací, bude vždy podléhat DPH bez ohledu na jakékoli časové testy. Je to pravda? Předpokládám, že se to ale týká pouze novostaveb.
Po zakoupení vozu dochází často následně k montáži kamery a knihy jízd do vozu. Někdy k tomu dojde ještě před zápisem vozu do registru někdy až po zápise. Tyto prvky mohou být následně i z auta vyjmuty a přemontovány do jiného vozu dle potřeby. Jak správně tuto instalaci kamery a knihy jízd (kamera, zásuvka s kabelem, paměťová karta, montáž kamery, montáž GPS) účtovat? Můžeme vždy s klidným srdcem zaúčtovat na účet 518 nebo pokud se jedná o montáž před zápisem do registru musí toto vstupovat do pořizovací ceny dlouhodobého majetku?? Přemontovávání z jednoho vozu do druhého následně neuhlídáme. Auto jde na servis a je to v rámci servisních prací,... účtárna se to nedozví.
S.r.o., plátce DPH, ubytovací zařízení. V 7/2025 faktura přijatá za vestavěné vybavení - vitrína a vstupní vestibul - částka 100 000 Kč, režim PDP. Jak s tímto vybavením naložit? Jedná se o nábytek, a tak zařadit do druhé odpisové skupiny, a to od 7/2025 nebo počkat, jestli letos nebude ještě nějaké vybavení a zařadit vše najednou na konci roku? Popř. tím, že je to vestavěné, tak se jedná o technické zhodnocení budovy, a v tomto případě rovněž počkat na konec roku, jestli nebude ještě nějaká úprava/rekonstrukce budovy, a poté zařadit vše najednou?