Důvodová zpráva
Podle zákona č. 21/1992
Sb., o bankách, může každá banka provozovat stavební spoření jako účelové spoření bez podpory
státu. Filosofie stavebního spoření vychází ze spoření při nízké úrokové sazbě a následného čerpání
úvěru při nižších sazbách než odpovídá komerčním úvěrům. Tato forma spoření může přilákat svojí
výhodností zájemce, kteří budou využívat výhodných úvěrů. Provozování stavebního spoření v tomto
omezeném a svým způsobem uzavřeném společenství však není životaschopné, neboť čekací doby na
poskytnutí úvěru by byly neúměrně dlouhé. Rovněž splatnost úvěru by byla velice krátká a pro
účastníky stavebního spoření mnohdy nepřijatelná. Tím by se eliminovaly prakticky všechny podstatné
výhody stavebního spoření.
Funkčnost tohoto typu spoření vyžaduje zapojit do spoření i další účastníky, kteří
budou spořit, ale nebudou čerpat úvěr. Tím se budou podílet na vytváření takového bloku vkladů, jímž
se umožní pro zájemce o úvěr zkracovat čekací lhůty na poskytnutí úvěru a prodlužovat lhůty jeho
splatnosti. Bez účasti pasivních účastníků není možné tyto podmínky vytvořit.
Zapojení účastníků nečerpajících úvěr je však možné jen při zajištění výnosu
odpovídajícího komerčním sazbám. To je však v rozporu s principem stavebního spoření a pro banku by
takovéto řešení znamenalo krýt ztrátu stavebního spoření z jiných podnikatelských aktivit nebo
vycházet z úrovně komerčních sazeb vkladů i úvěrů. Obě varianty však jsou nepřijatelné a odporují
základním principům a filosofii stavebního spoření.
Stavební spoření je vysoce efektivním způsobem řešení bytových potřeb občanů. Je
založeno na vlastní iniciativě účastníků stavebního spoření. Stát by měl tuto iniciativu podporovat.
Odpovídá novému pojetí bytové politiky státu, která je založena na posílení odpovědnosti občanů,
přičemž se opouští systém péče státu o potřeby bydlení.
Navrhovaným zákonem se bankám umožňuje při respektování určitých podmínek provozovat
státem podporované stavební spoření. Účastník má zákonem zaručený nárok na podporu jen za
předpokladu přistoupení na podmínky stanovené tímto zákonem a smlouvou mezi účastníkem a bankou
provozující stavební spoření a při jejich dodržení.
V souladu se zákonem č.
576/1990 Sb., o pravidlech
hospodaření s rozpočtovými prostředky České republi