Důvodová zpráva
Obecná část
Mezi základní úkoly v sociální oblasti, které se zavázala plnit vláda České
republiky ve svém programovém prohlášení, patří transformace dosavadního systému důchodového
zabezpečení. K zajištění ekonomicky aktivních osob pro případ stáří a invalidity na nových
principech bude předložen návrh nové zákonné úpravy všeobecného důchodového pojištění. Ve
financování důchodového pojištění již došlo k zásadnímu zprůhlednění a systém je od 1. 1. 1993
financován z příspěvků zaměstnavatelů, zaměstnanců, samostatně podnikajících osob a státu. Toto
základní všeobecné sociální zajištění, které bude povinné, musí byt doplněno na dobrovolné bázi -
kromě již existujících možností důchodového připojištění u komerčních pojišťoven - systémem
připojištění u penzijních fondů.
Připravovaný základní systém všeobecného důchodového pojištění s ohledem na finanční
nákladnost bude moci zajistit ve výši důchodu jen omezenou náhradu příjmu dosahovaného pojištěncem v
době pracovní aktivity. Relativní výše důchodu k předchozímu výdělku bude s rostoucím příjmem klesat
a u vyšších výdělků bude podstatně nižší než 50 % hrubého výdělku. Tato skutečnost bude vynucena
nejen ekonomickými možnostmi, ale především nepříznivým demografickým vývojem, který povede po roce
2000 k prudkému nárůstu podílu osob v poproduktivním věku na celkovém počtu obyvatel. Základní
systém všeobecného důchodového pojištění přitom je a i v budoucnosti bude muset být založen na
průběžném financování a mezigenerační solidaritě a proto také bude muset být pro všechny ekonomicky
aktivní osoby. Přes připravované nezbytné postupné zvyšování věkové hranice pro odchod do důchodu a
zpřísnění některých podmínek nároku na dávky zřejmě dojde k poklesu relace důchodu poskytovaného ze
základního systému ke mzdě.
Pro zajištění doplňkových příjmů nad rámec důchodu ze základního povinného
důchodového pojištění jsou nejčastěji ve světě voleny zákonem regulované a státem podporované
doplňkové důchodové systémy, pro které je charakteristické, že:
a) se zřizují nestátní (soukromé) penzijní fondy,
b) finanční prostředky vytvořené z příspěvků i z vlastní hospodářské činnosti
penzijního fondu jsou určeny především ve prospěch pojištěnců,
c) na podporu rozvoje doplňkových důchodových systémů obvykle platí podle přesně
stanovených podmínek zvláštní daňová úprava, která je ve srovnání s obecnou daňovou úpravou
výhodnější, anebo se používá jiná forma státní podpory,
d) stát kontroluje činnost penzijních fondů zejména s ohledem na to, aby se
vytvořené prostředky dostaly k občanům, kterým jsou určeny, a aby hospodaření fondu bylo prováděno
žádoucím způsobem a skýtalo záruku výplaty slíbených dávek.
Předkládaný návrh zákona o penzijním připojištění se státním příspěvkem (dále jen
penzijní připojištění) je důsledně založen na občanském, individualistickém principu a nikoliv na
zaměstnaneckém (odvětvovém, profesním apod.), korporativistickém principu. Penzijní připojištění
bude spočívat důsledně na vztahu penzijní fond - fyzická osoba, nikoliv na vztahu penzijní fond -
zaměstnavatel - zaměstnanec. Pojištění vznikne a bude trvat výlučně na základě vlastního rozhodnutí
účastníka a na základě konkurenčních nabídek penzijních fondů a za přímé podpory státu.
Zaměstnavatelé nebo jakákoliv jiná tzv. třetí osoba přitom může účastníkovi na
pojištění přispět, avšak bez jakékoliv podpory státu, tedy pouze ze zisku po zaplacení daní. Při
tomto pojetí se zdůrazňuje, že penzijní připojištění je především věcí účastníka samotného, jeho
schopnosti myslet na svou budoucnost.
Účelná podpora a právní i ekonomická regulace umožní rozvoj penzijního připojištění
i v České republice. Včasná právní regulace je nezbytná proto, aby nenastal živelný rozvoj těchto
systémů, který by mohl mít negativní důsledky pro pojištěnce a pro mobilitu pracovních sil. Zákon by
měl též zajistit přístup k penzijnímu připojištění všem osobám a určitou úpravu garantování nabytých
nároků. Mezinárodní zkušenosti ukazují, že významné je hned od počátku zajistit i kompatibilitu
jednotlivých systémů a přenositelnost nároků mezi různými penzijními fondy s příspěvkovými
penzijními plány.
Sociální charakter těchto systémů je dán tím, že na rozdíl od tradičních komerčních
pojišťoven jsou penzijní fondy instituce, kde převážnou část zisku z hospodářské činnosti penzijního
fondu lze použít pouze ve prospěch účastníků penzijního připojištění, a to buď přímo (snížení
příspěvků či zvýšení dávek) anebo do budoucna investicemi pro další rozvoj fondu.
Přijetí právní úpravy penzijního připojištění v České republice je v současné době
účelné, neboť penzijní fondy mohou v plném rozsahu plnit své sociální funkce až po uplynutí několika
let, během nichž vytvoří dostatečnou kapitálovou rezervu, která zajistí potřebnou stabilitu fondu i
úroveň vyplácených dávek.
Předkládaný návrh zákona o penzijním připojištění obsahuje základn