Důvodová zpráva k zákonu č. 176/2025
Sb., změna některých zákonů v souvislosti s přijetím zákona o podpoře bydlení.
A. OBECNÁ ČÁST
1. Zhodnocení platného právního stavu včetně zhodnocení současného stavu ve vztahu k zákazu
diskriminace a ve vztahu k rovnosti mužů a žen
Zhodnocení platného právního stavu ve vztahu k dotčeným právním předpisům
Zákon č. 99/1963 Sb., občanský
soudní řád, ve znění pozdějších předpisů
Ačkoliv zákon č. 99/1963 Sb.,
občanský soudní řád, v platném znění (dále jen
"občanský soudní řád" nebo
"o.s.ř.") obsahuje některé prvky a nástroje k
urychlení řízení (např. možnost koncentrace řízení, přípravné jednání či kvalifikovaná výzva dle
§ 114b o.s.ř., možnost rozhodnout bez
jednání dle § 115a o.s.ř. nebo rozsudkem
pro uznání či pro zmeškání), tyto nástroje jsou obecné a není zde žádný specifický postup, který by
umožnil urychlit řízení o vyklizení bytu či domu v případech, kdy nájemce odmítá po skončení nájmu
tento byt či dům dobrovolně opustit.
Pronajímatel se v těchto případech dostává do stavu, kdy nemůže byt či dům pronajmout jiné
osobě až do doby, než soud rozhodne o vyklizení, a přichází tak mnohdy buď zcela nebo částečně o
zisk z nájemného, přičemž musí po tuto dobu neplatícímu nájemci, který v bytě setrvává bez právního
titulu, zajišťovat služby spojené s užíváním bytu. Zároveň během této doby zpravidla nedochází ze
strany bývalého nájemce k platbě nájemného a záloh za plnění spojená s užíváním bytu. Takto vzniklé
pohledávky může pronajímatel sice vymáhat, nicméně znamená to pro něj vznik nadbytečných nákladů a
žalované pohledávky zároveň mohou být často fakticky nedobytné. S ohledem tyto skutečnosti by tak
měl tento stav trvat co nejkratší dobu.
Bohužel jak ukazují statistiky, praxe tomuto požadavku nyní neodpovídá. Průměrná délka
řízení ve věci vyklizení nemovitosti činí v současnosti téměř jeden rok (v Praze, středních Čechách
a Brně v průměru dokonce až 400-450 dní). Obavy ze zdlouhavosti procesu vyklizení a nedobytnosti
pohledávek vedou některé vlastníky k tomu, že byt pronajímat vůbec nechtějí, a dále řadu
pronajímatelů k tomu, že s nájemci raději uzavírají krátkodobé smlouvy (na 3 měsíce nebo kratší,
vizte data v kapitole 1). Krátkodobé smlouvy však nepředstavují potřebnou jistotu a stabilitu
bydlení pro nájemce, kteří jsou odkázáni na opakované uzavírání krátkodobých smluv.
Je tedy zřejmé, že stávající obecné instituty k urychlení civilního procesu nejsou pro
účely řízení o vyklizení dostatečné a neumožňují soudům rozhodovat o vyklizení bez zbytečného
odkladu tak, aby mohl pronajímatel se svým domem či bytem co nejdříve po skončení nájmu znovu
svobodně nakládat.
Zákon České národní rady č. 549/1991, o soudních poplatcích, ve znění pozdějších
předpisů
Ustanovení § 11 odst. 1 stanoví okruh soudních řízení, která jsou osvobozena od soudních
poplatků. Ustanovením § 11 odst. 1 písm. b) se od soudního poplatku osvobozují některá řízení ve
věcech týkajících se sociální problematiky, jmenovitě řízení ve věcech důchodového zabezpečení,
sociální péče, pomoci v hmotné nouzi, podpory v nezaměstnanosti apod.
Pod § 11 odst. 1 písm. b) ani pod žádné jiné písmeno § 11 odst. 1 však nelze podřadit
postupy podle části třetí návrhu zákona o podpoře bydlení, tedy postupy týkající se zápisu údaje o
potřebě podpůrného opatření v bydlení a doprovodných údajů, např. údajů o členech domácnosti nebo o
příslušnosti ke skupině zvláště zranitelných osob podle přílohy č. 4 návrhu zákona o podpoře
bydlení. Vzhledem k finanční situaci, v níž se osoby žádající o zápis údaje o potřebě podpůrného
opatření do evidence podpory bydlení budou zpravidla nacházet, by však nebylo vhodné, aby bylo
soudní řízení ve věcech postupů podle části třetí zákona o podpoře bydlení podrobeno soudnímu
poplatku. Soudy by stejně musely až příliš často řešit otázku prominutí soudního poplatku, což se
nejeví jako hospodárné. Jelikož bytová nouze v České republice tíživěji dopadá na ženy (např. v
postavení osob samostatně pečujících o děti nebo v postavení osaměle žijících seniorek), postihovalo
by placení soudních poplatků ve větší míře ženy, což by prohlubovalo faktické znevýhodnění žen
oproti mužům.
Zákon č. 128/2000 Sb., o obcích
(obecní zřízení), ve znění pozdějších
předpisů
Ustanovení § 38 odst. 3 stanoví zákaz obce ručit za závazky jiných osob a výjimky z tohoto
zákazu. Ustanovení § 38 odst. 4 pak stanoví v případě porušení sankci neplatnosti takového právního
jednání. Ustanovení § 85 stanoví právní jednání obce, o kterých rozhoduje vždy zastupitelstvo obce.
Mezi těmito právními jednáními je vyjmenováno mimo jiné i uzavření smlouvy o převzetí ručitelského
závazku.
Stávající právní úprava neumožňuje, aby obce uzavíraly smlouvy o spolupráci podle návrhu
zákona o podpoře bydlení. O uzavírání smluv o převzetí ručitelského závazku, mezi které se smlouva o
spolupráci řadí, navíc vždy rozhoduje zastupitelstvo.
Zákon č. 129/2000 Sb., o krajích
(krajské zřízení), ve znění pozdějších
předpisů
Ustanovení § 17 odst. 3 zákona o
krajích nesmí kraj ručit za závazky jiných osob a výjimky z tohoto zákazu. Ustanovení § 17
odst. 4 pak stanoví v případě porušení sankci neplatnosti takového právního jednání. Ustanovení
§ 36 písm. h) zákona o krajích stanoví
právní jednání kraje, o kterých rozhoduje vždy zastupitelstvo kraje. Mezi těmito právními jednáními
je vyjmenováno mimo jiné i uzavření smlouvy o převzetí ručitelského závazku.
Stávající právní úprava neumožňuje, aby kraje uzavíraly smlouvy o spolupráci podle návrhu
zákona o podpoře bydlení. O uzavírání smluv o převzetí ručitelského závazku, mezi které se smlouva o
spolupráci řadí, navíc vždy rozhoduje zastupitelstvo.
Zákon č. 131/2000 Sb., o hlavním
městě Praze, ve znění pozdějších předpisů
Ustanovení § 35 odst. 6 stanoví zákaz hlavního města Prahy ručit za závazky jiných osob a
výjimky z tohoto zákazu. Ustanovení § 35 odst. 7 pak stanoví v případě porušení sankci neplatnosti
takového právního jednání. Ustanovení § 68 odst. 2 mimo jiné stanoví okruh rozhodnutí, který je
vyhrazen radě hlavního města Prahy, včetně rozhodování o některých právních jednání. Radě hlavního
města Prahy je takto vyhrazeno mimo jiné i rozhodování o převzetí ručitelského závazku,
nepřesahuje-li výši 5