Zpracování osobních údajů při správě bytového fondu

Vydáno: 14 minut čtení

Přestože již byl v mnoha obcích bytový fond z větší části zprivatizován, přesto některé byty zůstávají k dispozici obci, které je pronajímají. Bez pochyby při této činnosti dochází ke zpracování velkého rozsahu osobních údajů. Rozsah zpracovávaných osobních údajů je tím větší, čím více podmínek pro přidělení bytu obec stanoví. Obec může pronajímat byty komerčně bez dalších požadavků nebo také může pronajímat tzv. byty zvláštního určení, kde jsou požadavky na sdělení některých informací namístě.

Zpracování osobních údajů při správě bytového fondu
JUDr.
Eva
Janečková
 
Žádost o obecní byt
Obec jako vlastník a zároveň pronajímatel nemovitostí, včetně bytových jednotek, je nepochybně správcem osobních údajů ve smyslu čl. 4 odst. 7 Obecného nařízení (GDPR)1), podle kterého se rozumí „správcem“ fyzická nebo právnická osoba, orgán veřejné moci, agentura nebo jiný subjekt, který sám nebo společně s jinými určuje účely a prostředky zpracování osobních údajů. V rámci této agendy jsou zpracovávány osobní údaje nejen nájemců obecních bytů, ale v procesu posuzování žádostí obec zcela legitimně získává i zpracovává údaje již o samotných zájemcích o pronájem obecního bytu, a to včetně těch, kteří neuspějí.
Obec tedy musí kromě plnění povinností při spravedlivém přidělování bytů plnit také povinnosti, které jí vyplývají z výše uvedeného nařízení.
Mezi tyto povinnosti patří i povinnost zpracovávat pouze osobní údaje, které jsou přiměřené,
relevantní
a omezené na nezbytný rozsah ve vztahu k účelu, pro který jsou zpracovávány – zásada minimalizace. Obec tedy musí při výkonu této agendy zpracovávat pouze osobní údaje, které jsou nezbytně nutn&