5 + 1 daňových změn týkajících se zaměstnanců

Vydáno: 35 minut čtení

Článek se zaměřuje na novinky roku 2025, které jsou z hlediska zaměstnanců převážně příznivé. Nejprve si ale stručně připomeneme parametrické změny vyplývající automaticky a priori z průběžného růstu cen (inflace) v České republice a s tím související průměrné mzdy. Prvních pět novinek u zaměstnanců se týká zdanění jejich mezd. Tomu odpovídá adresa místa, kde je najdeme v ZDP – v § 6 Příjmy ze závislé činnosti alias ze zaměstnání. Jedná se o následující změny:

  1. Úprava podmínek tzv. srážkové daně u podlimitních příjmů zaměstnanců,
  2. Rozšíření osvobozených nepeněžních příjmů zaměstnanců u volnočasových benefitů,
  3. Opomenuté osvobození stravování bývalých zaměstnanců od daně,
  4. Speciální daňové ocenění firemní školky apod. pro děti zaměstnanců,
  5. Umožnění vzdání se pozdějšího zdanění zaměstnaneckých podílů, přičemž poslední „+1“ daňová změna týkající se zaměstnanců se udála poněkud překvapivě na poli zákona o DPH , který doposud zaměstnance zmiňoval pouze okrajově, zejména coby osoby, jejichž činnost se nepovažuje za ekonomickou, a tudíž je mimo předmět DPH. Nově se dostali do nezáviděníhodné kategorie tzv. spojených osob, u nichž je za určitých podmínek nutno přiznávat DPH z tzv. ceny obvyklé, a nikoli skutečně sjednané.
  6. Test ceny obvyklé v DPH rozšířen na prodej nemovité věci zaměstnanci.

 

5 + 1 daňových změn týkajících se zaměstnanců
Ing.
Martin
Děrgel
 
Parametrické změny týkající se zdanění mezd
I kdyby se neměnil ZDP, přesto se z roku na rok trvale mění parametry zdanění mezd. Jak je to možné? Protože u zaměstnanců je plno všemožných hraničních částek, u nichž platí jiný daňový režim
do
a jiný
od
, které nestanoví přímo zákon, ale prováděcí vyhláška či nařízení vlády. Asi nejznámější jsou cestovní náhrady – stravné a jízdné, které do úředně daných limitů nepodléhají zdanění ani zpojistnění, zatímco vyšší částky ano. Rozšiřujícím se nešvarem příjmovky je i navázání důležitých parametrů zdanění na průměrnou mzdu v národním hospodářství. A stačí, aby si některá prominentní skupina zaměstnanců (např. soudci, učitelé, lékaři…) vymohla pro sebe 300, 150, 130 % průměrné mzdy a čistě matematicky máte na věčné časy zaručeno neustálé zvyšování průměrné mzdy, a tím také inflaci. Jen telegraficky uvádím
stěžejní změny parametrických limitů pro rok 2025:
Průměrná mzda
=
46 557 Kč
(Nařízení vlády č. 282/2024 Sb.), význam pro zdanění mezd: limity pro osvobození nepeněžních benefitů zaměstnanců, mzda přesahující 3násobek podléhá vyšší sazbě daně 23 %.
Minimální mzda = 20 800 Kč
(Sdělení MPSV č. 286/2024 Sb.), ovlivňuje nárok na daňový
bonus
za děti.
Rozhodný příjem účasti na nemocenském pojištění = 4 500 Kč
(Sdělení MPSV č. 308/2024 Sb.), dále 1.
Paušál za „práci na dálku“ (home office) = 4,80 Kč/h
(Vyhláška č. 474/2024 Sb.), do limitu se nedaní.
Cestovní náhrady pracovních cest
(Vyhláška č. 475/2024 Sb.), např. stravné u cest: 5–12 hodin (148 až 177 Kč), 12–18 hodin (225 až 271 Kč), přes 18 hodin (353 až 422 Kč), průměrné ceny pohonných hmot.
Rozhodný příjem pojištění dohod o provedení práce = 11 500 Kč
(Sdělení MPSV č. 476/2024 Sb.), dále 1.
 
1. Úprava podmínek tzv. srážkové daně u podlimitních příjmů zaměstnanců
Pod záštitou Hospodářské komory ČR se pravidelně koná anketa Absurdita roku, v níž vítězí nejnesmyslnější byrokratická povinnost. Co vyhrálo loni? Úprava pravidel speciálního zpojistnění a návazně i zdanění příjmů z
dohod o provedení práce
(dále jen „
DPP
“). Do půlky roku 2024 platil u DPP léta letoucí pevný limit 10 000 Kč/měsíc – odměna do této výše nepodléhala povinnému pojistnému na sociální ani zdravotní pojištění, a pokud zaměstnanec neučil u zaměstnavatele prohlášení k dani podle § 38k ZDP, pak byla zdaněna konečnou srážkovou daní 15 % (§ 36 ZDP). Vyšší odměny byly zpojistněny a i bez onoho prohlášení k dani podléhaly standardní měsíční záloze na daň z příjmů ze závislé činnosti (§ 38h ZDP). Jednoduché, osvědčené a srozumitelné pro všechny aktéry.
Jenže díky tomu v EU unikátní české zaměstnání formou DPP znamená výpadek povinného pojistného z 6 miliard Kč mezd, což chtělo Ministerstvo práce a sociálních věcí zvrátit konsolidačním balíčkem – zákonem č. 349/2023 Sb. S účinností od 1. 7. 2024
měly platit dva daňově pojistné limity
příjmů, první individuální pro každého zaměstnavatele 10 500 Kč a druhý za všechny příjmy zaměstnance z jeho DPP sjednaných s kýmkoli 17 500 Kč. Pomineme-li pracnost a chaos, byl fatálním problémem rozdílný postup u pojištění sociálního
versus
zdravotního. Naštěstí dva týdny před dnem „D“ přišla opravná novela – zákon č. 163/2024 Sb., který zabránil letnímu spuštění nedomyšlené změny. Takže u DPP zůstal osvědčený limit 10 000 Kč/měsíc.

Související dokumenty

Zákony

Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů
Zákon č. 151/1997 Sb., o oceňování majetku a o změně některých zákonů (zákon o oceňování majetku)
Zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty
561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)
Zákon č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění
120/2010 Sb. , kterým se mění zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů
372/2011 Sb., o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování (zákon o zdravotních službách)
240/2013 Sb., o investičních společnostech a investičních fondech
Zákon č. 349/2023 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s konsolidací veřejných rozpočtů
Zákon č. 462/2023 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s rozvojem finančního trhu a s podporou zajištění na stáří
Zákon č. 163/2024 Sb., kterým se mění zákon č. 240/2013 Sb., o investičních společnostech a investičních fondech, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
Sdělení č. 286/2024 Sb., o vyhlášení minimální mzdy, nejnižších úrovní zaručeného platu a rozpětí výše příplatku za práci ve ztíženém pracovním prostředí pro rok 2025
Sdělení č. 308/2024 Sb., kterým se vyhlašuje zvýšení částky rozhodné pro účast zaměstnanců na nemocenském pojištění
Zákon č. 461/2024 Sb., kterým se mění zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 329/2011 Sb., o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením a o změně souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 358/2022 Sb., kterým se mění zákon č. 329/2011 Sb., o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením a o změně souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony
Zákon č. 470/2024 Sb., kterým se mění zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony
476/2024 Sb. , kterým se vyhlašuje výše částky rozhodné pro účast zaměstnanců činných na základě dohody o provedení práce na nemocenském pojištění
Zákon č. 84/2025 Sb., kterým se mění zákon č. 247/2014 Sb., o poskytování služby péče o dítě vdětské skupině a ozměně souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony

Nařízení vlády

Nařízení vlády č. 282/2024 Sb., o výši všeobecného vyměřovacího základu za rok 2023, přepočítacího koeficientu pro úpravu všeobecného vyměřovacího základu za rok 2023, redukčních hranic pro stanovení výpočtového základu pro rok 2025, základní výměry důchodu stanovené pro rok 2025 a částky zvýšení za vychované dítě pro rok 2025 a o zvýšení důchodů v roce 2025

Vyhlášky

14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání
Vyhláška č. 474/2024 Sb., o stanovení výše paušální částky náhrady nákladů při práci na dálku pro rok 2025
Vyhláška č. 475/2024 Sb., o změně sazby základní náhrady za používání silničních motorových vozidel a stravného a o stanovení průměrné ceny pohonných hmot pro účely poskytování cestovních náhrad pro rok 2025

Chytré podcasty

Jak na zdanění odměn vyplácených daňovým nerezidentům
Jednotné hlášení zaměstnavatele
Novinky ze světa mezd a pracovního práva 11/2025 (7.–13.3.)