Základní povinností zaměstnavatele je odvést pojistné za sebe a za zaměstnance správné zdravotní pojišťovně. Proč je nutná komunikace zaměstnavatele se zaměstnancem ve věci jeho příslušnosti ke zdravotní pojišťovně? Z jakého důvodu je důležité, aby zaměstnavatel vystavil zaměstnanci písemné potvrzení o tom, že mu oznámil změnu zdravotní pojišťovny v době trvání zaměstnání? Musí zaměstnavatel vyměřené penále předem uhradit, když se obrací na zdravotní pojišťovnu se žádostí o jeho prominutí?
Zdravotní pojištění: jak předejít sporu se zaměstnancem
Ing.
Antonín
Daněk
Každý plátce pojistného, tedy i zaměstnavatel, musí vždy důsledně dbát na to, aby byla platba poukázána správné zdravotní pojišťovně, na účet k tomuto účelu určený a pod správným variabilním symbolem. Pokud se zaměstnavatel dopustí v tomto směru chyby, tedy uhradí platbu nesprávné zdravotní pojišťovně, pak u zdravotní pojišťovny, které platba nenáleží, vzniká přeplatek na pojistném s nárokem na jeho vrácení. Naopak zdravotní pojišťovna, která platbu neobdržela, eviduje z tohoto důvodu dlužné pojistné včetně penále. Obě tyto své pohledávky je zdravotní pojišťovna povinna (mimo výjimek) uplatňovat v rámci desetileté promlčecí doby, tedy vyměřovat a v případě neuhrazení vymáhat. Těmito zákonnými výjimkami, tedy neuplatňovanými pohledávkami, jsou aktuální dlužné pojistné do 200 Kč anebo penále nepř