Ve svých článcích publikovaných před dvěma lety jsem se věnoval charakteru odvodu za porušení rozpočtové kázně a jeho procesnímu režimu. Tento článek je doplněním v otázce specifické problematiky lhůty, v níž lze tyto postupy zahájit. Toto téma je v současné době nejednoznačně řešené, a to jak orgány Finanční správy České republiky, tak i správními soudy a prochází dynamickým vývojem.
Lhůta pro stanovení odvodů spojených s porušením povinností týkajících se obdržených dotací
JUDr.
Radim
Hanák,
Ph.D.
Peněžité sankce spojené s dotacemi
Tuzemský právní systém, přesněji řečeno dotační systém, upravuje odvod za porušení rozpočtové kázně jako následek za porušení podmínek příjemce
dotace
, které souvisí s udělenou dotací a který je z hmotněprávního pohledu upraven v § 44 zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech (dále jen „RozPr“). V případě, kdy se jedná o dotaci udělenou v režimu zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů (dále jen „ÚzmRoz“), je přítomna téměř totožná právní úprava v § 22 tohoto zákona.Jak vyplývá z § 44a odst. 11 RozPr, správu těchto odvodů provádí orgány Finanční správy České republiky (tedy finanční úřady), kdy tento odvod je spravován dle zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád (dále jen „d. ř.“), a pro účely tohoto řízení je předmětný odvod daní ve smyslu § 2 odst. 3 písm. b) d. ř. V případě
dotace
poskytnuté v režimu zákona o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů vykonávají správu odvodů orgány uvedené v § 22 odst. 9 ÚzmRoz (obecní úřady, event. krajský úřad), i v tomto případě se správa odvodů řídí daňovým řádem (§ 22 odst. 16 ÚzmRoz). Dalším možným negativním následkem pro příjemce
dotace
je pak možné odnětí dotace
, upravené v § 15 RozPr, toto řízení vede přímo poskytovatel dotace
a je vedeno dle zákona č. 500/2004 Sb., správní řád (dále jen „s. ř.“), (§ 15 odst. 2 RozPr). Situací pro možné odnětí dotace
je několik, typickým příkladem však je zjištění, že dotace
byla přidělena na základě nesprávných nebo nepravdivých údajů [§ 15 odst. 1 písm. b) RozPr]. Specifickou úpravu pak mají
dotace
udělené Zemědělským intervenčním fondem, které jsou uděleny dle § 11 a násl. zákona č. 256/2000 Sb., o Státním zemědělském intervenčním fondu (dále jen „zákon č. 256/2000 Sb.“), který v § 11a upravuje řízení o vrácení dotace
a veškeré jeho technické aspekty. Jakkoli existuje
judikatura
správních soudů, dle níž není odvod za porušení rozpočtové kázně sankcí, ale je pouze zákonem předvídaným následkem.1) Pro účely tohoto článku budu všechny případy možného řízení o vrácení dotace
a porušení rozpočtové kázně nazývat jako sankční postupy. Toto označení nemá být polemikou se závěry citované judikatury, ale pouze technická zkratka. Lhůty pro stanovení sankcí do roku 2025 dle tuzemské legislativy
Před