... uplatnit či neuplatnit (náhrady za dovolenou)? a jak to vidí znalec

Vydáno: 18 minut čtení

Pozn. red.: Text volně navazuje na článek Využití odpočtu na výzkum a vývoj v praxi publikovaný v č. 3/2015. V dalším díle miniseriálu o odpočtu na výzkum a vývoj (dále také „VaV“) bychom čtenářům rádi přiblížili otázky vyvolané nejnovějším vývojem judikatury, které postihují takřka všechny poplatníky, kteří v daňovém přiznání vykazují položku „odpočet na VaV“. Hlavní otázkou je uplatnění osobních nákladů, zejména náhrad za dovolenou, a dále pak posuzování výzkumných a vývojových činností včetně úlohy odborníků a znalců.

... uplatnit či neuplatnit (náhrady za dovolenou)? a jak to vidí znalec
Ing.
Kateřina
Novotná,
Ing.
Vlastimil
Řehák,
Ing.
Milan
Kaštovský
 
1 Osobní náklady a náhrada mzdy za dovolenou
Poprvé problematiku náhrad za dovolenou zmínil již rozsudek Krajského soudu v Hradci Králové v roce 2013 (52Af 30/2013). Přestože předmětem byl primárně spor daňového subjektu se správcem daně ohledně způsobilosti uplatněných činností, tedy zda se z pohledu daňové legislativy jedná či nejedná o vývoj, byl víceméně okrajově uveden také odstavec týkající se osobních nákladů. Daňový subjekt v osobních nákladech vedle mzdy a zákonných odvodů uplatnil jako součást hrubé mzdy také náhradu mzdy za dovolenou. Správce daně a následně Krajský soud však ve svém stanovisku v rámci rozsudku uvedl názor, že náhrady mzdy za dovolenou nejsou způsobilým nákladem odpočtu. Závěr rozsudku se však týkal pouze předmětu sporu a problematiku náhrad za dovolenou ponechal nevyjasněnou. Poplatník se proti rozsudku odvolal k Nejvyššímu správnímu soudu.
Jelikož osobní náklady jsou součástí takřka každého odpočtu a každý zaměstnanec má zákonný nárok na dovolenou, již na počátku roku 2014 se z důvodu nastalé nejistoty rozvířila odborná diskuze nad tím, zda náhrady mzdy jako součást osobních nákladů do odpočtu patří, či nikoliv. Avšak až konec prvního pololetí letošního roku přinesl konkrétní snahu tuto problematiku vyjasnit v podobě Koordinačního výboru Komory daňových poradců.
Nejprve si stručně připomeňme závěry správce daně, které zazněly v rámci rozsudku a následného Koordinačního výboru:
Do odpočtu lze dle názoru zahrnout osobní náklady, mezi které patří mzda nikoliv však náhrada mzdy. Pro uplatnění osobních nákladů je důležitá úzká vazba mezi osobní přítomností pracovníka na pracovišti a prováděnou prací na realizaci VaV. Pokud se zaměstnanec v době dovolené nepodílí osobně na pracovišti zaměstnavatele na realizaci VaV, není splněna základní zákonná podmínka stanovená pro uplatnění odpočtu, tj., že náklad souvisí přímo a bezprostředně s realizací projektu.
Za mzdu lze považovat pouze daňové výdaje vynaložené na práce související s projekty VaV a nikoliv další náhrady jako je např. náhrada za dovolenou, za státní svátek či nemocenskou a s nimi související zákonné odvody na sociální a zdravotní pojištění.
Dovolená obecně je určena k regeneraci pracovní síly zaměstnance (bez ohledu na skutečnost, že současný zákoník práce již nepoužívá pojem „dovolená na zotavenou“), nejedná se o benefit či odměnu za splněné úkoly. Zaměstnanci v průběhu dovolené obnovovali nejen síly, které vyčerpali při realizaci „projektů výzkumu a vývoje“, ale i síly, které vyčerpali při plnění jiných úkolů žalobce, souvislost dovolené s projekty výzkumu a vývoje je proto možno hledat jen obtížně.
V závěru však Krajský soud dodal, že i kdyby výše popsaný názor nebyl správný, předmětem sporu není posouzení náhrad mezd za dovolenou, ale charakter činnosti daňového poplatníka, tedy vymezení, zda vůbec činnosti uplatněné v odpočtu představují vývoj.
Zástupci Komory daňových poradců se s názorem správce daně zcela neztotožnili a v rámci Koordinačního výboru přednesli mimo jiné následující závěry, dle kterých náhrady za dovolenou do odpočtu zahrnout naopak lze:
a)
Dle zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZDP“) je do odpočtu na VaV možné zahrnout výdaje (náklady), které poplatník vynaložil při realizaci projektu VaV, za současného splnění podmínek uvedených v ustanovení § 34b odst. 1, tedy že se jedná o náklady vynaložené na způsobilé činnosti, jedná se o výdaje (náklady) na dosažení zajištění a udržení příjmů a tyto výdaje (náklady) jsou evidovány odděleně. V ustanovení § 34b odst. 2 ZDP jsou dále vyjmenovány výdaje (náklady), které není možné v odpočtu uplatnit. Z textu zákona je tedy zřejmé, že mimo množiny výslovně uvedených nákladů, které nelze v odpočtu uplatnit, mohou být veškeré daňově uznatelné náklady vynaložené při realizaci projektu VaV zahrnuty do odpočtu.
b)
Pojem osobní náklady není v legislativě nikde definován. Pro účely dotačních programů na podporu výzkumu a experimentálního vývoje je pojem definován jako „náklady nebo výdaje na výzkumné a vývojové pracovníky, akademické pracovníky, techniky a další pomocný personál, kteří jsou zaměstnanci uchazeče (a případného dalšího účastníka projektu) a podílejí se na řešení projektu, a jim odpovídající náklady na povinné zákonné odvody, náhrady mezd za dovolenou, příp. nemocenskou“1). Náhrada mzdy za dovolenou je tedy pro dotační programy uvedena explicitně jako uplatnitelný náklad. Dotační programy jsou stejně jako daňový odpočet formou podpory výzkumných a vývojových činností, je tedy vhodné aby obě podpory vycházely ze stejného vymezení pojmu osobní náklady. Dále je pro účely poskytování podpory v rámci Evropské unie vymezen pojem mzdové náklady jako „Celková částka, kterou má příjemce podpory skutečně zaplatit ve vztahu k danému pracovnímu místu a která za vymezené období zahrnuje hrubou mzdu před zdaněním a povinné příspěvky například poplatky na sociální zabezpečení ...“2). Z uvedené definice je rovněž zřejmé, že mzdové náklady zahrnují veškeré náhrady mzdy, tedy i náhrady mzdy za dovolenou.
c)
Pokud je pro zahrnutí osobního nákladu do odpočtu nezbytná osobní přítomnost pracovníka na pracovišti bylo by pro uplatnění odpočtu nezbytné dělat detailní časový snímek veškerých činností, prováděných zaměstnanci a z odpočtu vylučovat i víkendy, čas strávený povinnou přestávkou atd. Lze polemizovat nad tím, zda takto neúměrné administrativní zatížení poplatníků bylo záměrem zákonodárce, což by při striktním výkladu vedlo k praktické nemožnosti odpočet uplatit.
d)
Náhrada mzdy za dovolenou představuje daňově uznatelný náklad. Pokyn D-288 Ministerstva financí k jednotnému postupu při uplatňování ustanovení § 34 odst. 4 a 5 ZDP, ve znění Sdělení k Pokynu č. D-288 ze dne 3. října 2014 (dále jen „Pokyn“), stanoví, že výdaji (náklady) vynaloženými při realizaci projektů VaV jsou osobní výdaje a jim odpovídající povinné odvody. Pokyn tedy ve výčtu vybraných osobních nákladů, které je možné zahrnout do odpočtu na VaV, uvádí mzdu či plat, náhradu mzdy za dovolenou neuvádí. Zároveň však v žádné jiné části Pokyn výslovně nevylučuje, že náhradu mzdy za dovolenou lze uplatnit v rámci odpočtu na VaV. V této souvislosti je navíc nutné mít na zřeteli, že Pokyn není obecně právně závazný vůči daňovým poplatníkům a je nepřípustné, aby přesahoval rámec ZDP.
e)
Náhrada mzdy za čerpanou dovolenou podle ustanovení § 212 a následujících zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce (dále jen „ZP“) přísluší každému zaměstnanci, který za nepřetržitého trvání pracovního poměru k témuž zaměstnavateli vykonával práci alespoň 60 dnů v kalendářním roce, (dovolená za kalendářní rok), přičemž výměra dovolené činí nejméně 4 týdny v kalendářním roce. Právo na dovolenou zahrnuje jak právo na pracovní volno, tak i poskytování náhrady mzdy či platu po dobu jejího čerpání. „Dovolená představuje právo zaměstnance, který práci koná v pracovním poměru, na dlouhodobý odpočinek v kalendářním roce a jejím účelem je zajistit poskytnutí minimálního volna k reprodukci pracovní síly zaměstnance“3), je tedy zřejmé, že čerpání dovolené je pro zaměstnance nezbytný čas odpočinku, který mu napomáhá plnit přiřazené pracovní úkoly. Neposkytnutí dovolené trestá právní řád jako správní delikt, za který hrozí zaměstnavateli pokuta.4) Náhradu mzdy za čerpanou dovolenou tedy nelze chápat jako zaměstnanecký benefit. Náhrada mzdy za dovolenou představuje pro poplatníka povinný zákonný náklad práce, který lze postavit na roveň s povinnými zákonnými odvody na sociální a zdravotní pojištění. Lze se proto domnívat, že náhradu mzdy za dovolenou by mělo být možné ošetřit v rámci odpočtu stejným způsobem jako povinné zákonné odvody.
Tento příspěvek Komory daňových poradců byl však uzavřen s rozporem a nejistota pro poplatníky trvá nadále.
Zkusme se na danou problematiku podívat také z praktického pohledu. Téměř na každém vývojovém projektu se zaměstnanci kromě vývojových úkolů podílejí rovněž na činnostech běžného charakteru, které, pokud nejsou nutnou součástí projektu, v rámci odpočtu uplatnit nelze. Na tento případ
legislativa
pamatuje a dává poplatníkům návod, že v případě, že náklad souvisí s VaV jen zčásti, je možné v odpočtu uplatni právě tuto část.
Pokud tento postup aplikujeme na osobní náklady, pak i náhrada mzdy za dovolenou, která bezpochyby je součástí osobních nákladů, neměla být zahrnuta do odpočtu jako celek, ale měla by následovat procento, jakým se daný zaměstnanec podílí na VaV. Tedy v případě, že zaměstnanec je plně dedikován na vývojové činnosti, poplatník by v odpočtu uplatnil i celou částku náhrady mzdy. V případě, že se podílí na VaV z 50%, uplatnil by poplatník 50% náhrady mezd za dovolenou zaměstnance.
K zahrnutí náhrad za dovolenou do osobních výdajů (nákladů) vynaložených daňovým subjektem na zaměstnance se přiklání i zdrojový dokument pro zákonný rámec odčitatelné položky na VaV v českém právu, tzv. Manuál Frascati5). Ten v kapitole 6.2, v sekci 6.2.2 běžné náklady, vypočítává osobní náklady jako souhrn roční mzdy a všech přidružených plateb nebo vedlejších požitků, jako odměny, náhrada za dovolenou, příspěvky do důchodových fondů atd. Někteří daňoví poplatníci poskytují svým zaměstnancům dovolenou nad rámec minimální zákonné výměry. V kontextu výše uvedeného lze dovodit, že i náklady na dovolenou nad rámec ZP je možné v souladu s textem ZDP a výše uvedenými argumenty zahrnout do odpočtu. Vzhledem k sektorům, ve kterých poplatníci uplatňující odpočet na VaV působí, a náročnosti pracovních úkolů poskytují tito poplatníci svým zaměstnancům dny dovolené navíc. V těchto odvětvích je přitom poskytování nadlimitní dovolené standardem, který uchazeči o zaměstnání nezřídka vyžadují.6)
Po zamítavém rozsudku krajského soudu a uzavření Koordinačního výboru s rozporem měl světlo do problematiky vnést rozsudek Nejvyššího správního soudu (dále jen „NSS“) ze dne 11. června 2015 (10 Afs 24/2014-119), který rozhodl ve věci dříve uvedeného odvolání. Jasnou odpověď „uplatnit či neuplatnit“ rozsudek nakonec nepřinesl, neboť rozhodnutí se týkalo podobně jako v předchozím rozsudku pouze uplatnění činností. Rozsudek NSS nicméně přesto lze považovat za do jisté míry přelomový, a to z důvodu podstatného zdůraznění role znalců v daňovém řízení a při posuzování způsobilosti samotných činností. Poslední část článku je proto věnována praktickým příkladům činnosti, které je možné v rámci odpočtu uplatnit.
Jak jsme již zmínili v předchozím článku (viz Daňový EXPERT 3/2015, pozn. red.), vhodným prostředkem pro unesení důkazního břemene, že činnosti prováděné poplatníkem lze z pohledu daňové legislativy považovat činnosti VaV, je znalecký posudek. V rozhodnutí NSS uvádí, že pokud poplatník předkládá tvrzení technického charakteru, která nelze bez odborného posouzení označit za zcela irelevantní, není možné, aby je správce daně odmítal hodnotit.
V posuzovaném případě správce daně technické důkazní prostředky navrhované poplatníkem nehodnotil, protože považoval jejich hodnocení za nadbytečné s poukázáním zejména na skutečnost, že stěžovatel všechny projekty zdárně dokončil, z čehož dovodil, že v činnostech poplatníka nebyla přítomna technická nejistota. S tímto závěrem se však NSS neztotožnil s tím, že správce daně se měl zabývat technickou stránkou činností poplatníka, což vyžaduje technické znalosti, kterými však úřední osoby v projednávaném případě nedisponovaly. Vzhledem ke spíše ekonomickým a legislativním kvalifikačním předpokladům správců daně si lze jen těžko představit, že by správci daně běžně disponovali rozsáhlými multidisciplinárními vědeckotechnickými znalostmi nutnými pro možnost osvědčit vysoce odborné technické projekty např. v matematice, statistice, fyzice, chemii, IT či jiných vědních disciplínách. NSS v této souvislosti upozornil na aplikaci § 95 odst. 1 písm. a) zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění účinném pro toto rozhodnutí, podle kterého závisí-li rozhodnutí na posouzení otázek, k nimž je třeba odborných znalostí, které správce daně nemá, může správce daně ustanovit znalce k prokázání skutečností pro správné zjištění a stanovení daně. NSS se zároveň přiklání k odborné literatuře k tomuto ustanovení, která uvádí, že zákon sice používá pojem „může“, nicméně jsou-li splněny zde uvedené podmínky, k ustanovení znalce dojít musí. NSS připouští, že takový postup je pro správce daně náročný, nicméně zároveň dodává, že tato potřeba je dána záměrem zákonodárce podpořit VaV a pokud je takováto úleva poplatníkům v ZDP nabídnuta, nelze ji v praxi neumožnit z důvodu, že posouzení splnění podmínek je složité a nákladné.
Výše uvedený rozsudek je v souladu s předchozí judikaturou NSS týkající se zacházení se znaleckými posudky v daňovém řízení. Například v rozhodnutí 7 Afs 86/2013 - 21 ze dne 31. října 2013 NSS uvádí, že: „Znalecké pak posudky požívají statut vyššího důkazu proto, že zpravidla osvědčují vysoce odborné otázky, k jejichž zodpovězení nemá rozhodující orgán (správce daně, či správní soud) tak vysokou erudici jako právě znalec, či znalecký ústav z toho kterého oboru.“ Na tomto místě je také vhodné upozornit na rozhodnutí č. j. 7 Afs 50/2010-60 ze dne 1. července 2010, ve kterém NSS vyslovil názor, že: „Má-li k téže otázce správce daně k dispozici dva rovnocenné, ale co do závěru odlišné znalecké posudky, nepřísluší mu, aby sám bez dalšího uvážil, který z nich použije pro rozhodná skutková zjištění a který nikoliv. Naopak je povinen odstranit jejich vzájemné rozpory a nesrovnalosti, a to především prostřednictvím výslechu znalce, popřípadě znalců obou. Nevedly-li by tyto výpovědi k ozřejmění vzešlých nejasností, bylo by namístě přistoupit k dalšímu znaleckému zkoumání nebo reviznímu znaleckému posouzení“.
 
2 Příklady vývojových činností
Ani pro kvalifikovaného znalce v oboru však často není díky provázanosti a neoddělitelnosti interních vývojových a výrobních činností v podnicích lehkým úkolem striktně definovat hranici mezi vývojem a výrobou, tj. mezi činnostmi uplatnitelnými a neuplatnitelnými v daňovém odpočtu.
V níže uvedených příkladech z několika oborů proto uvádíme rozsah činností, které lze považovat za vývojové a uplatnit v rámci daňového odpočtu. Identifikační kritéria vznikají a stále se rozvíjí na základě odborných znalostí a zkušeností (tj. dlouholeté praxe v technické oblasti) znalců jmenovaných pro posouzení a vymezení činností VaV pro účely uplatnění v dotačních programech a uplatnění daňových úlev.
Příklady vývojových činností ve strojírenství:
-
Ideový návrh nových nebo podstatně zdokonalených produktů, strojírenských zařízení nebo technologických postupů s ohledem na požadované cílové technické parametry.
-
Vývoj a konstrukce nových nebo podstatně zdokonalených mechanických, elektrotechnických a hydraulických komponent a systémů.
-
Konstrukční výpočty a simulace výsledných vlastností a stavů (např. výpočty pevnosti a dynamických vlastností pomocí metody konečných prvků nebo výpočty proudění pomocí CFD) pro účely návrhu nových nebo podstatně zdokonalených výrobků či technologií.
-
Programování řídicích systémů a PLC, návrh senzorů a algoritmů pro zpracování signálů pro funkční vzorky a prototypy za účelem ověření jejich vlastností.
-
Použití speciálních a nových materiálů v konstrukcích a zkoušení jejich vlastností.
-
Vývoj, výroba a testování funkčních vzorků a prototypů včetně ověřování jejich funkcí.
-
Vývoj technologických postupů pro výrobu produktu a jeho částí, realizace zkušebních vzorků a ověřovacích výrobních sérií.
Příklady vývojových činností v chemickém průmyslu:
-
Vývoj syntéz a procesů výroby nových produktů.
-
Vývoj a adaptace nových technologií výroby stávajících produktů - změna a optimalizace surovinové základny, využití nových katalyzátorů, využití nových technologií.
-
Vývoj a změny technologií vedoucí k vyšším výtěžkům nebo zvýšení kvalitativních parametrů produktů.
-
Vývoj a změny technologií vedoucí k nižším energetickým nebo materiálovým nákladům.
-
Vývoj řídicích systémů, alarm management, řízení alarmových situací.
-
Vývoj a adaptace procesních modelů.
Příklady vývojových činností ve stavebnictví:
-
Projekční a konstrukční práce zahrnující výpočty a návrhy technologií, modely staveb specializované na statické a dynamické vlastnosti vedoucí k novým postupům či technologickým řešením.
-
Návrh a výroba funkčních vzorků a prototypů (např. stavebních dílců, přípravků).
-
Použití speciálních materiálů či vývoj receptur pro nové stavební komponenty.
-
Testování a ověření funkčních vzorků a prototypů.
-
Vývoj nových technologických postupů.
-
Zkušební provozy (úseky) za účelem vyhodnocení hypotéz.
-
Vývoj specializovaného software, např. pro statické či matematické výpočty a simulace.
Příklady vývojových činností pro obor informačních technologií:
-
Specifikace zadání a zpracování prvotního záměru pro vývoj.
-
Analýza využití dostupných technických a technologických řešení.
-
Návrh infrastruktury pro vyvinuté řešení.
-
Detailní analýza zahrnující funkční a datový model.
-
Vývoj nových postupů zabezpečení dat.
-
Vývoj datové a aplikační vrstvy.
-
Vývoj specializovaných knihoven a frameworků.
-
Návrh a vývoj testovacích postupů.
 
3 Závěr
Daňový odpočet na výzkum a vývoj představuje pro společnosti efektivní formu podpory, ale uplatněné činnosti (a tedy i související náklady) musí být vždy individuálně posouzeny, zda obsahují ocenitelný prvek novosti a výzkumnou nebo technickou nejistotu.
1) Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Zadávací dokumentace programu Program NPU I (Národní program udržitelnosti I) pro 3. veřejnou soutěž ve výzkumu, experimentálním vývoji a inovacích
2) Úřední věstník Evropské unie, Nařízení Komise (EU) č. 651/2014 ze dne 17. června 2014, kterým se v souladu s články 107 a 108 Smlouvy prohlašují určité kategorie podpory za slučitelné s vnitřním trhem (viz článek 2, bod 31)
3) Bělina, M. a kol.: Zákoník práce. Komentář. 1. vydání. Praha: C. H. Beck, 2012. 820 s.
4) § 29 zákona č. 251/2005 Sb., o inspekci práce, Správní delikty na úseku dovolené
5) Frascati Manual: Proposed Standard Practice for Surveys on Research and Experimental Development
6) Viz také články http://kariera.ihned.cz/c1-57806350-boj-mezi-zamestnavateli-a-zamestnanci-co-vlastne-chteji, http://www.finance.cz/zpravy/finance/346645-rhizamestnancichteji-dovolenou-navic-a-pruznou-pracovni-dobu/