Příjmy z provozu zařízení produkujících elektřinu z ekologických zdrojů byly od roku 1993 uvedeny v § 4 zákona č. 586/1992 Sb. , o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZDP“) pro osoby fyzické a § 19 ZDP pro osoby právnické jako příjmy od daně osvobozené za dodržení zákonem stanovených podmínek, a to v roce uvedení zařízení do užívání a v pěti následujících letech.
Problematika zdanění příjmů z provozu fotovoltaických elektráren
Ing.
Ilona
Součková
Dlouholetá vedoucí oddělení metodiky a výkonu daně z příjmů právnických osob Generálního finančního ředitelství
S účinností od 1. ledna 2011 došlo novelou ZDP č. 346/2010 Sb. k zásadní změně režimu zdanění příjmů plynoucích z provozu fotovoltaických elektráren (dále jen „FTVE“). Od roku 2011 byla tato ustanovení ze zákona vypuštěna, a proto jsou tyto příjmy podle § 3 odst. 1 písm. b) a § 18 odst. 1 ZDP předmětem daně. Uvedená změna režimu zdanění příjmů z provozu FTVE se vztahuje i na poplatníky, kteří uvedli ekologické zařízení do provozu před nabytím účinnosti této novely, neboť podle čl. II bodu 2 přechodných ustanovení k zákonu č. 346/2010 Sb. se osvobození podle § 4, resp. § 19 ZDP, ve znění účinném do dne nabytí účinnosti novely ZDP, naposledy použije za zdaňovací období, které započalo v roce 2010.
Dále byl zákonem č. 402/2010 Sb., kterým se mění zákon č. 180/2005 Sb., o podpoře výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů energie a o změně některých zákonů (zákon o podpoře využívání obnovitelných zdrojů), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony, zaveden s účinností od 1. ledna 2011 odvod z elektřiny ze slunečního záření (dále jen „odvod“).
Cílem článku je přiblížit důsledky výše uvedených změn, které budou mít vliv na správné stanovení daňové povinnosti poplatníků.
Pro ucelený pohled na problematiku FTVE není od věci připomenout právní stav platný pro provoz předmětných zařízení k 31. prosinci 2010 (tj. před nabytím účinnosti zákona č. 346/2010 Sb.), neboť někteří jejich provozovatelé zvolili za zdaňovací období hospodářský rok a budou za něj podávat daňové přiznání v průběhu roku 2011, popřípadě se rozhodli pro změnu zdaňovacího období v roce 2010 a budou podávat daňové přiznání za období, které této změně předchází (období delší než 12 měsíců) dle § 38m ZDP.
Protože podle čl. II bodu 1 přechodných ustanovení zákona č. 346/2010 Sb. platí pro daňové povinnosti pro zdaňovací období, které započalo v roce 2010, dosavadní právní předpisy, mohou tito poplatníci ještě v daňovém přiznání za předmětné zdaňovací období uplatnit osvobození podle ustanovení § 19 odst. 1 písm. d) ZDP, platného pro rok 2010.
1 Stručně právní stav k 31. prosinci 2010
1.1 Příjmy z provozu FTVE
Podle ustanovení § 19 odst. 1 písm. d) ZDP, platného pro rok 2010, byly od daně osvobozeny příjmy z provozu FTVE v kalendářním roce, kdy bylo toto zařízení uvedeno do provozu, a v bezprostředně následujících pěti letech. Termín „uvedení do provozu“ je definován v § 26 odst. 10 ZDP, podle kterého se hmotným majetkem stávají věci uvedením do stavu způsobilého k obvyklému užívání, kterým se rozumí dokončení věci a splnění technických funkcí a povinností stanovených zvláštním právním předpisem pro užívání. Nad rámec této definice § 19 odst. 1 písm. d) ZDP uvádí, že za první uvedení do provozu se považuje i uvedení do zkušebního provozu, na základě kterého plynou poplatníkovi příjmy.
Z výše uvedeného vyplývá, že osvobození může naposledy za zdaňovací období, které započalo v roce 2010, uplatnit poplatník (právnická i fyzická osoba), který splní nejpozdžji do 31. prosince 2010 všechny podmínky stanovené v § 4 odst. 1 písm. e), § 4 odst. 3, § 19 odst. 1 písm. d) a § 19 odst. 2 ZDP platného do konce roku 2010.
Možnost osvobození se vztahuje jak na příjmy z výkupních cen za elektřinu z obnovitelných zdrojů, tak i na zelený
bonus
dle § 2 odst. 1 písm. d) zákona o podpoře výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů (viz zápis z jednání koordinačního výboru KV KDP ze dne 29. října 2008).1Osvobození za výše uvedených podmínek může uplatnit vlastník zmiňovaného zařízení, popřípadě i jeho nájemce, kterému předmětné příjmy z provozu FTVE plynou na základě smlouvy o finančním či operativním pronájmu. Nelze jej však uplatnit na příjmy z prodeje tohoto majetku, ani na příjmy z jeho pronájmu.
1.2 Náklady související z příjmem FTVE
Podle ustanovení § 23 odst. 3 písm. a) bodu 2 ZDP se výsledek hospodaření zvyšuje o částky, které nelze dle tohoto zákona zahrnout do nákladů. Pokud tedy poplatník využije výše uvedeného osvobození od daně z příjmů, je povinen v souladu s § 25 odst. 1 písm. i) ZDP po dobu uplatňování osvobození vylučovat ze základu daně
veškeré náklady, které souvisejí s provozem předmětného ekologického zdroje elektrické energie
. Jedná se zejména o daňové odpisy hmotného majetku, ale i další náklady s provozem související, jako např. mzdové náklady, náklady na opravy, služby atd. (viz příspěvky KV KDP).2Problém daňových odpisů většina poplatníků řešila tak, že po dobu osvobození daňové odpisy neuplatnila (§ 26 odst. 8 ZDP) s tím, že po ukončení režimu osvobození započnou s daňovým odpisováním z původní vstupní ceny zařízení.
Závěrem k režimu osvobození je třeba zmínit, že podle § 4, resp. § 19 ZDP, platného do konce roku 2010, bylo umožněno daňovému poplatníkovi vzdát se uvedeného osvobození za podmínky, že tuto skutečnost oznámil svému místně příslušnému správci daně nejpozději ve lhůtě pro podání daňového přiznání za zdaňovací období, ve kterém bylo zařízení uvedeno do provozu (§ 4 odst. 3 a § 19 odst. 2 ZDP). V takovém případě zdaňoval veškeré dosažené příjmy z provozu zařízení a proti nim mohl uplatnit všechny náklady, které slouží k jejich dosažení, zajištění a udržení ve smyslu ustanovení § 24 ZDP.
2 Právní stav k 1. lednu 2011
2.1 Zdanění příjmů plynoucích z provozu FTVE
Jak již bylo uvedeno, s účinností od 1. ledna 2011 ZDP není možné osvobození příjmů z provozování FTVE. Tyto jsou součástí základu daně podle ustanovení § 3 odst. 1 písm. b) a § 18 odst. 1 ZDP stejně jako náklady, které slouží k jejich dosažení, zajištění a udržení podle § 24 ZDP.
2.2 Odpisování FTVE
Správné daňové odpisování FTVE se odvíjí od správného zatřídění jednotlivých složek FTVE dle Standardní klasifikace produkce (SKP) a Klasifikace stavebních děl (CZ-CC):
-
Druhá odpisová skupina: samostatné fotovoltaické články sestavené do panelů nebo modulů (SKP 32.10.52)
-
Třetí odpisová skupina: fotovoltaické panely v kombinaci s měřičem (SKP 31.10.26 Generátory na střídavý proud), fotovoltaické systémy produkující stejnosměrné napětí, které dodávají energii přímo do spotřebiče malého napětí (SKP 31.10.10. Elektromotory a výkonem 37,5W a nižším a ostatní motory a generátory na stejnosměrný proud)
-
Čtvrtá odpisová skupina v případě, že se jedná o zařízení instalované na volné ploše: venkovní stavební základy včetně nosných konstrukcí solárních modulů (CZ-CC 230249 - Stavby výrobní pro energetiku kromě budov), venkovní kabeláže pro vedení elektrické energie od panelů k místu spotřeby (CZ-CC 2224 - Vedení místní energetická a komunikační).
V případě, že FTVE je umístěna na střeše budovy, jsou nosné konstrukce pro fotovoltaické panely a kabeláže pro rozvod elektrické energie z fotovoltaických článků včetně nákladů vynaložených na provedené stavební úpravy technickým zhodnocením stavby.
Pokud se poplatník do 31. prosince 2010 vzdal práva na osvobození příjmů dle § 4, resp. § 19 ZDP, pak zatřídil majetek, jak je uvedeno výše, a uplatňoval z jeho vstupní ceny daňové odpisy podle § 31 nebo § 32 ZDP.3
S účinností od 1. ledna 2011 obsahuje ZDP speciální úpravu v § 30b pro uplatňování daňových odpisů technologické části FTVE. Podle tohoto ustanovení se hmotný majetek označený ve Standardní klasifikaci produkce kódem skupiny 31.10, 31.20 nebo 32.10 (tj. panely, měřiče a rozvaděče - dále jen „technologie FTVE“) využívaný k výrobě elektřiny ze zařízení pro výrobu elektřiny ze slunečního záření odpisuje rovnoměrně bez přerušení po dobu 240 měsíců do 100 % vstupní ceny nebo zvýšené vstupní ceny. Poplatník má povinnost zahájit odpisování počínaje následujícím měsícem po měsíci, v němž byly splněny podmínky pro odpisování. Při zahájení nebo ukončení odpisování v průběhu zdaňovacího období lze uplatnit odpisy pouze ve výši připadající na toto zdaňovací období. Odpisy se stanoví s přesností na celé měsíce a zaokrouhlují se na celé koruny nahoru.
Tato zákonná úprava se vztahuje výhradně na technologii FTVE. U majetku zatříděného ve čtvrté odpisové skupině nedochází k žádné změně, poplatník u něj započne odpisování z jeho vstupní ceny (§ 29 ZDP) metodou podle § 31 nebo podle § 32 ZDP v případě, že do 1. ledna 2011 nebyl odpisován nebo bude plynule pokračovat v odpisování započatém v předchozích letech.
Pokud poplatník z technologie FTVE v předchozích zdaňovacích obdobích neuplatňoval daňové odpisy, započne od 1. ledna 2011 odpisovat ze vstupní ceny tohoto majetku metodou dle § 30b ZDP.
PŘÍKLAD č. 1
a)
Poplatník, který uvedl zařízení FTVE do provozu v květnu roku 2011, uplatní první měsíční odpis ve výši 1/240 ze vstupní ceny hmotného majetku pro odpisování technologie FTVE od června roku 2011 (daňové odpisy uplatněné za rok 2011 budou VC/240 x 7).
b)
Pokud poplatník v předchozích letech uplatňoval osvobození příjmů, a u tohoto majetku daňové odpisování nezahájil, uplatní první měsíční odpis v lednu 2011 opět ve výši 1/240 vstupní ceny hmotného majetku (daňové odpisy uplatněné za rok 2011 budou VC/240 x 12).
Komplikovanější bude postup u poplatníka, který zařízení uvedl do provozu před účinností zákona č. 346/2010 Sb., nároku na osvobození se vzdal a uplatňoval daňové odpisy podle § 31 nebo § 32 ZDP (viz výše) již v předchozích zdaňovacích obdobích.
Podle čl. II bodu 9 přechodných ustanovení k zákonu č. 346/2010 Sb. se u technologie FTVE, u které bylo zahájeno odpisování před účinností tohoto zákona, stanoví odpisy jako podíl vstupní ceny hmotného majetku snížené o celkovou výši odpisů stanovených z tohoto majetku do konce zdaňovacího období započatého v roce 2010 a zbývající doby odpisování v měsících počínaje zdaňovacím obdobím, které započalo v roce 2011. Přitom zbývající doba odpisování v měsících se stanoví jako rozdíl mezi 240 měsíci a počtem kalendářních měsíců, které uplynuly po měsíci, v němž byl tento hmotný majetek zaevidován, do konce zdaňovacího období započatého v roce 2010.
Podle čl. II bodu 10 přechodných ustanovení se způsob odpisování předmětného hmotného majetku uplatňovaný před účinností novely zákona změní na způsob uvedený v § 30b ZDP počínaje zdaňovacím obdobím, které započalo v roce 2011.
PŘÍKLAD č. 2
Poplatník uvedl FTVE do provozu v září roku 2010 a uplatnil v základu daně za zdaňovací období 2010 roční daňový odpis podle ustanovení § 32 ZDP. Od ledna roku 2011 bude uplatňovat daňové odpisy z technologické části podle § 30b ZDP z daňové zůstatkové ceny hmotného majetku formou měsíčních odpisů, které vypočte jako poměr zůstatkové ceny daňové a počtu měsíců zbývajících do stanovené doby odpisování snížený o počet měsíců, které následovaly po jeho uvedení do provozu,
tedy: zůstatková cena daňová hmotného majetku / 240 měsíců - 3 měsíce
Za zůstatkovou cenu hmotného majetku se pro účely ZDP považuje rozdíl mezi vstupní cenou hmotného majetku a celkovou výší odpisů stanovených podle § 26 a § 30 až 32 ZDP z tohoto majetku, a to i tehdy, když poplatník do daňových výdajů zahrnul pouze poměrnou část odpisů podle § 28 odst. 6 ZDP nebo uplatňoval v některých zdaňovacích obdobích výdaje procentem z příjmů. Závěrem je třeba připomenout, že daňové odpisování předmětného majetku nelze přerušit.
Speciální situace může nastat v případě, že poplatník pořídil FTVE formou úvěru, který je zajištěn smlouvou o převodu vlastnického práva dle § 553 občanského zákoníku. Poplatník jako dlužník převedl na věřitele své vlastnické právo k majetku s rozvazovací podmínkou a věřitel se tak po dobu splácení úvěru stává jeho vlastníkem. Při posouzení možnosti uplatňovat daňové odpisy je třeba prioritně vycházet z obecně platného pravidla, že majetek odpisuje vždy jeho vlastník (§ 28 odst. 1 ZDP), tzn., že po dobu trvání vlastnictví může odpisovat majetek věřitel. Pokud však věřitel s dlužníkem uzavřou písemnou smlouvu o výpůjčce majetku na celou dobu zajištění závazku převodem práva, může podle § 28 odst. 4 ZDP uplatňovat daňové odpisy hmotného movitého majetku původní vlastník. I v tomto případě je povinen od zdaňovacího období započatého po 1. lednu 2011 uplatnit metodu daňových odpisů dle § 30b ZDP.
2.3 Technické zhodnocení provedené na FTVE
Podle § 30b odst. 3 ZDP pro technické zhodnocení provedené na technologické části FTVE platí, že technické zhodnocení hmotného majetku odpisovaného podle § 30b odst. 1 ZDP zvyšuje jeho vstupní cenu. Poplatník pokračuje v odpisování hmotného majetku ze zvýšené vstupní ceny snížené o již uplatněné odpisy od měsíce následujícího po měsíci, v němž bylo technické zhodnocení ukončeno, a to rovnoměrně bez přerušení po zbývající dobu odpisování stanovenou v odstavci 1,
nejméně však po dobu 120 měsíců
.PŘÍKLAD č. 3
Poplatník v roce 2011 uvedl do provozu FTVE, vstupní cena hmotného majetku pro odpisování technologické části činila 14 400 tis. Kč. Po 60 měsících na ni provedl technické zhodnocení ve výši 400 tis. Kč.
Výpočet zůstatkové ceny: 14 400 000 x 60 / 240
Měsíční odpis činí 60 000 Kč.
Zůstatková cena daňová 10 800 000 Kč.
Výpočet měsíčního odpisu ze zvýšené vstupní ceny:
Zůstatková cena + cena technického zhodnocení / 240 měsíců - 60 měsíců - = 10 800 000 + 400 000 / 180
Měsíční odpis uplatněný od následujícího měsíce po provedení technického zhodnocení ze zvýšené vstupní ceny činí 62 223 Kč.
PŘÍKLAD č. 4
Poplatník v roce 2011 uvedl do provozu FTVE, vstupní cena hmotného majetku pro odpisování technologické části činila 14 400 tis. Kč. Ve stotřicátém měsíci na ni provedl technické zhodnocení ve výši 400 tis. Kč.
Výpočet zůstatkové ceny: 14 400 000 x 130 / 240
Měsíční odpis činí 60 000 Kč.
Zůstatková cena daňová 6 600 000 Kč.
Výpočet měsíčního odpisu ze zvýšené vstupní ceny: Zůstatková cena + cena technického zhodnocení / 120 měsíců = 6 600 000 + 400 000 120
Měsíční odpis zaokrouhlený na koruny nahoru uplatněný od následujícího měsíce po provedení technického zhodnocení ze zvýšení vstupní ceny činí 58 334 Kč.
2.4 Finanční pronájem s následnou koupí
Novelou ZDP byly stanoveny speciální podmínky pro daňovou uznatelnost nákladů plynoucích ze smluv o finančním pronájmu s následnou koupí technologie FTVE. Podle ustanovení § 24 odst. 16 ZDP se nájemné u hmotného majetku odpisovaného vlastníkem (pronajímatelem) podle § 30b odst. 1 ZDP uznává jako výdaj (náklad) za podmínky, že:
a)
doba nájmu technologické části FTVE trvá nejméně 240 měsíců; doba nájmu se počítá ode dne, kdy byla věc nájemci přenechána ve stavu způsobilém obvyklému užívání,
b)
po ukončení doby nájmu následuje bezprostředně převod vlastnických práv k předmětu nájmu mezi vlastníkem (pronajímatelem) a nájemcem,
c)
po ukončení finančního pronájmu s následnou koupí najatého hmotného majetku zahrne poplatník uvedený v § 2 odkoupený majetek do svého obchodního majetku.
Nabytím účinnosti zákona č. 346/2010 Sb. nastal problém u leasingových smluv uzavřených před datem 1. ledna 2011, neboť přechod režimu není ošetřen v čl. II. přechodných ustanovení k tomuto zákonu. Problém byl předložen na projednání KV KDP a GFŘ v příspěvku č. 323/26.01.11 - Změny v oblasti leasingu fotovoltaických elektráren (dále také jen „FTV“) od 1. ledna 2011.4
Ze souhlasného závěru příspěvku vyplývá, že „v případě leasingových smluv na majetek specifikovaný v § 30b ZDP ve znění platném od 1. ledna 2011, kdy byla leasingová smlouva uzavřena do konce roku 2010 (vycházíme z toho, že zdaňovacím obdobím je kalendářní rok), se z hlediska posuzování této leasingové smlouvy na straně nájemce bude postupovat dle § 24 odst. 4 a 5 ZDP ve znění platném do 31. prosince 2010. Takto bude předmětná leasingová smlouva posuzována po celou dobu jejího trvání, a to bez ohledu na uzavření případných dodatků k této leasingové smlouvě po 31. prosinci 2010, resp. bez ohledu na případnou cesi této leasingové smlouvy po 31. prosinci 2010. Toto posouzení znamená nejenom otázku stanovení minimální doby trvání leasingové smlouvy dle § 24 odst. 4 písm. a) ZDP ve znění platném do 31. prosince 2010, ale i výpočet podmínky kupní ceny dle § 24 odst. 4 písm. b) ZDP, resp. § 24 odst. 5 ZDP [v případě předčasného ukončení této smlouvy, resp. v případě smlouvy na kratší dobu než je doba dle § 24 odst. 4 písm. a) ZDP], oboje ve znění platném do 31. prosince 2010.“
2.5 Leasing technologické části FTVE od 1. ledna 2011 na dobu kratší než 240 měsíců
ZDP výslovně nevylučuje možnost uzavřít smlouvu o pronájmu majetku s následnou koupí na dobu kratší, než je stanoveno v § 24 odst. 4 nebo v § 24 odst. 16 ZDP. Pro leasing technologie FTVE je tato situace speciálně řešena v § 24 odst. 5 písm. d) ZDP, kde je uvedeno, že nájemné je daňově účinným nákladem za podmínky, že kupní cena předmětného majetku nesmí být nižší, než cena zůstatková stanovená podle § 30b ze vstupní ceny u vlastníka nebo pronajímatele za dobu, po kterou byl majetek odpisován. V případě, že pronajímatel není prvním vlastníkem majetku, ale pokračoval v jeho odpisování (§ 30 odst. 10 ZDP), posuzuje se zůstatková cena, jako by ke změně vlastníka nebo pronajímatele nedošlo. I tato otázka byla řešena formou příspěvku KV KDP č. 323/26.01.11.
3 Odvod za elektřinu vyrobenou ze slunečního záření
Jak již bylo uvedeno výše, s účinností od 1. ledna 2011 byl zákonem č. 402/2010 Sb. novelizován zákon o podpoře výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů energie (dále jen „OZE“), kterým byl od 1. ledna 2011 zaveden odvod z elektřiny vyrobené ze slunečního záření. Poplatníky tohoto odvodu jsou podle § 7b OZE výrobci elektřiny ze slunečního záření. Podle § 7a OZE je předmětem odvodu elektřina vyrobená ze slunečního záření v omezeném období od 1. ledna 2011 do 31. prosince 2013 v zařízení uvedeném do provozu v období od 1. ledna 2009 do 31. prosince 2010.
Základem odvodu je částka bez daně z přidané hodnoty hrazená plátcem odvodu formou výkupní ceny nebo zeleného bonusu poplatníkovi odvodu za elektřinu ze slunečního záření vyrobenou v odvodovém období.
Od odvodu je ve smyslu ustanovení § 7d OZE osvobozena elektřina vyrobená ze slunečního záření ve výrobně elektřiny s instalovaným výkonem výrobny do 30 kW, která je umístěna na střešní konstrukci nebo obvodové zdi jedné budovy spojené se zemí pevným základem evidované v katastru nemovitostí.
Podle ustanovení § 7e OZE činí sazba odvodu ze základu odvodu 26 % z výkupní ceny nebo 28 % ze zeleného bonusu.
Odvod se provádí metodou srážky za zdaňovací období kalendářního měsíce, kdy plátcem odvodu je provozovatel přenosové soustavy nebo provozovatel regionální distribuční soustavy. Plátce je povinen odvod srazit nebo vybrat z částek hrazených výrobci formou výkupní ceny nebo zeleného bonusu. Výpočet výše odvodu, jeho sražení a odvedení je povinností plátce.
Příklad na zúčtování odvodu u výrobce - plátce DPH, který je účetní jednotkou:
-
výrobce sestavuje měsíční výkaz o výrobě elektřiny, na základě kterého vyhotovuje fakturu
-
daňový doklad
-
daňový doklad vystaven za leden 2011 na částku 1 200 Kč
-
zúčtování vystavené faktury:
1 000 Kč MD 311/D 60x
200 Kč MD 311/D 343
-
sazba odvodu 26 % z ceny bez DPH tj. 260 -daňový výdaj dle § 24 odst. 2 písm. p) ZDP
-
zúčtování odvodu do nákladů:
260 Kč MD 53x/D 311 úhrada od provozovatele PS nebo RDS
940 Kč MD 221/D 311
Obdobně postupuje i poplatník odvodu, který není účetní jednotkou. Daňový doklad vystaví na částku v plné výši, od distributora následně obdrží na účet po sražení částku netto. V den, kdy obdržel úhradu, zaeviduje do příjmů celou fakturovanou částku (brutto před sražením), do výdajů částku sraženého odvodu. Sražená částka odvodu je pro poplatníky daňově uznatelným nákladem podle § 24 odst. 2 písm. p) ZDP, a to v období, do něhož v souladu s předpisy upravujícími daň z příjmů spadá příjem (výnos) z prodeje elektřiny, resp. ze zeleného bonusu, který je předmětem odvodu. Plátce odvodu je povinen odvést odvod ze základu odvodu do 25 dnů po skončení odvodového období; ve stejné lhůtě je povinen podat vyúčtování odvodu.
Při správě odvodu se postupuje podle zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád (dále jen „daňový řád“) a vykonávají ji podle § 7h OZE územní finanční orgány. Pokud má poplatník pochyby o správnosti sražené nebo vybrané daně, může nejpozději do 60 dnů ode dne, kdy se o výši sražené nebo vybrané daně dozvěděl, požádat plátce daně o vysvětlení. V žádosti uvede důvody svých pochybností. Plátce daně je povinen podat poplatníkovi písemné vysvětlení do 30 dnů ode dne, kdy žádost obdržel, a ve stejné lhůtě případnou chybu opravit a současně podat následné hlášení nebo dodatečné vyúčtování správci daně. Nesouhlasí-li poplatník s postupem plátce daně, může podat stížnost na postup plátce daně správci daně, který je tomuto plátci daně místně příslušný, a to do 30 dnů ode dne, kdy poplatník obdržel od plátce daně vysvětlení, popř. do 60 dnů ode dne, kdy měl plátce daně podat poplatníkovi vysvětlení (§ 237 daňového řádu).
Je obecně známé, že zavedení odvodu vyvolalo u provozovatelů FTVE vlnu nevole, která vyústila v podání ústavní stížnosti proti nezákonnosti zmíněného zákona č. 402/2010 Sb. Pravděpodobně pod vlivem informace o „protiústavnosti celého institutu odvodu z elektřiny ze slunečního záření“ začali provozovatelé FTVE podávat na finanční úřady žádosti o vrácení přeplatku ve výši odvodu sraženého plátcem, popřípadě stížnosti na nezákonný postup plátce daně. Pokud jediným důvodem k podání stížnosti na postup plátce je skutečnost, že plátce odvod srazil, potom je zřejmé, že ten podle stávajících platných předpisů řádně splnil svou zákonnou povinnost a správce daně nemůže jinak, než stížnost zamítnout.
Obdobně zamítavým rozhodnutím končí i žádosti o vrácení přeplatku ve výši odvodu. Pokud byly naplněny zákonné podmínky pro odvod, plátce odvodu byl povinen poplatníkovi zákonem předepsaný odvod srazit. Plnil tak svou zákonnou odvodovou povinnost v podobě srážky vůči poplatníkovi zcela v souladu s platnou a účinnou právní úpravou zakotvenou v OZE a jeho postup nemohl způsobit vznik požadovaného přeplatku, který by byl správce daně povinen daňovému subjektu na jeho žádost vrátit.
Správce daně je povinen v daňovém řízení postupovat podle platného a účinného zákona a není oprávněn posuzovat zákonnost platné právní normy. Proto zmíněným požadavkům daňových poplatníků nemůže vyhovět. Za účelem informovanosti veřejnosti vydalo Generální finanční ředitelství k odvodu z výroby elektřiny ze zařízení pro výrobu elektřiny ze slunečního záření sdělení, čj. 3155/113110-012742, ze dne 2. února 2011, které je umístěno na webových stránkách daňové správy http://www.mfcr.cz/cps/rde/xchg/mfcr/xsl/dc2_ int_dan_sprav.html.
1 NESROVNAL, J., TKÁČ, R. Příspěvek č. 247/29.10.08 - Některé aspekty zdaňování ekologických zdrojů energie z hlediska ZDP, závěr koordinačního výboru ze dne 29. října 2008.
2 NESROVNAL, J., TKÁČ, R. Příspěvek č. 247/29.10.08 - Některé aspekty zdaňování ekologických zdrojů energie z hlediska ZDP, závěr koordinačního výboru ze dne 29. října 2008 a NESROVNAL, J., TKÁČ, R. Příspěvek č. 257/28.10.09 - Doplnění příspěvku Některé aspekty zdaňování ekologických zdrojů energie z hlediska ZDP, závěr koordinačního výboru ze dne 24. června 2009.
3 BACHOR, V., dotaz č. 1 k dani z příjmů právnických osob, Finanční daňový a účetní bulletin, 2009, č. 1.
4 NESROVNAL, J., TKÁČ, R. Změny v oblasti leasingu fotovoltaických elektráren (dále také jen „FTV“) od 1. ledna 2011.