Mezi daňovými odborníky proslavené a oblíbené závěry Koordinačního výboru vznikají z odborných jednání zástupců Komory daňových poradců a zástupců státní správy, kterými jsou obvykle zaměstnanci Generálního finančního ředitelství. Představíme si některá zajímavá stanoviska vztahující se zejména k fyzickým osobám, k problémům, které se často vyskytují a z jejichž řešení se můžeme poučit. Závěry a stanoviska z těchto jednání nejsou samozřejmě žádným výkladem zákona, neboť to může v České republice činit pouze soud. Z praktického pohledu lze tyto závěry považovat za bezpečná daňová řešení, která nebudou na daňových kontrolách zpochybněny, neboť byly odsouhlaseny právě nadřízeným orgánem finančních úřadů. Ne každý problém projednávaný Koordinačním výborem však vyústí ve shodné stanovisko obou stran, jednání pak skončí s rozporem a do praxe žádnou jistotu nepřináší. Naopak shodná stanoviska jsou pro praxi velkým přínosem.
Vybrané závěry Koordinačního výboru Komory daňových poradců - 2. část
Vydáno:
23 minut čtení
Vybrané závěry Koordinačního výboru Komory daňových poradců – 2. část
Ing.
Ivana
Pilařová
V tomto dílu jsem vybrala případy řešení zaměstnaneckých benefitů, cestovních náhrad, prodejů majetku fyzické osoby s následným osvobozením těchto příjmů, zamyšlení nad nakládáním s nehmotným majetkem v daňové evidenci a velmi zajímavý rozbor daru při osvojení. Ačkoliv budu vycházet z řešení a stanovisek Koordinačního výboru, rozšířím danou oblast i o související problémy, které již nejsou předmětem řešení KOOV.
Závěry týkající se zaměstnaneckých benefitů a práce z domova
Problémy řešené v této části jsou si do jisté míry podobné natolik, že je možné předřadit společný úvod, který budeme využívat při posuzování všech níže uvedených plnění poskytovaných ve prospěch zaměstnanců.
Zrekapitulujme si známá fakta
Ačkoliv zaměstnanecké benefity nejsou v současné době „na pořadu dne“, přesto stále platí, že každý z nich je potřeba posoudit z pohledu:
a)
Dopadů na dani z příjmů zaměstnavatele (zda se jedná o daňově účinný či daňově neúčinný náklad).
b)
Dopadů na dani z příjmů zaměstnance (zda se jedná o zdanitelný, či od daně osvobozený příjem zaměstnance).
c)
Dopadů na zahrnutí dotyčného benefitu do vyměřovacího základu pro sociální a zdravotní pojištění.
d)
U každého níže řešeného případu si na tyto otázky odpovíme. Výjimkou je práce z domova, která do skupiny zaměstnaneckých benefitů nepatří.
KOOV 515/24.01.18 – příspěvek zaměstnavatele na pořízení tištěných knih
Výchozí situace k řešení
Do skupiny benefitů, které jsou v zákonu č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, přímo řešeny, se zařadila možnost poskytnutí nepeněžního příspěvku zaměstnanci na tištěné knihy včetně obrázkových knih pro děti, mimo knih, ve kterých reklama přesahuje 50 % plochy. Předmětem posuzování KOOV jsou způsoby, jakými tento benefit je možné poskytnout, aby osvobození od daně z příjmů ze závislé činnosti zůstalo zachováno.
Odpovědi na základní otázky benefitů
Daňové posouzení tohoto typu benefitu:
–
Z pohledu zaměstnavatele se jedná o daňově neúčinný náklad nebo o čerpání fondu tvořeného ze zisku [§ 25 odst. 1 písm. h) bod 1 ZDP].
–
Z pohledu zaměstnance se jedná o příjem od daně osvobozený [(§ 6 odst. 9 písm. d) bod 4 ZDP].
–
Z pohledu veřejné pojištění je zřejmé, že se dotyčný příjem nezahrnuje do vyměřovacího základu pro výpočet pojištění.
Závěry Koordinačního výboru
Způsoby poskytnutí tohoto benefitu při souběžném zachování výše uvedených dopadů jsou následující:
1.
Zaměstnavatel poskytne zaměstnanci poukázky (ať již v listinné, či elektronické podobě), které bude možné v příslušných knihkupectvích vyměnit za tištěné knihy.
2.
Zaměstnavatel zajistí u prodejce knih pro zaměstnance možnost výběru knih s tím, že faktura za tyto knihy bude vystavena prodejcem knih přímo zaměstnavateli.
3.
Zaměstnavatel poskytne zaměstnanci tištěné knihy přímo.
4.
Uvedené závěry lze aplikovat i na případy, kdy se zaměstnanec na hodnotě knih částečné podílí. Není ale možné, aby knihy nakupovali přímo zaměstnanci a nechávali si tyto nákupy proplatit ze strany zaměstnavatele na základě předloženého paragonu.
KOOV 525/20.06.18 Nepeněžní plnění poskytované zaměstnanci ve formě pořízení zboží nebo služeb zdravotního, léčebného, hygienického nebo obdobného charakteru
Výchozí situace k řešení
Tento příspěvek je ukončen s rozporem, proto se zaměříme pouze na „nespornou“, tedy bezpečně použitelnou část definující zdravotnická zařízení pro účely využití ustanovení § 6 odst. 9 písm. d) bod 1 ZDP.
Odpovědi na základní otázky benefitů
Daňové posouzení tohoto typu benefitu:
–
Z pohledu zaměstnavatele se jedná o daňově neúčinný náklad, nebo o čerpání fondu tvořeného ze zisku [§ 25 odst. 1 písm. h) bod 2 ZDP].
–
Z pohledu zaměstnance se jedná o příjem od daně osvobozený [§ 6 odst. 9 písm. d) bod 1 ZDP],
–
Z pohledu veřejné pojištění je zřejmé, že se dotyčný příjem nezahrnuje do vyměřovacího základu pro výpočet pojištění.
Otázky k řešení
Od daně je osvobozeno pořízení zboží nebo služeb zdravotního, léčebného, hygienického a obdobného charakteru od zdravotnických zařízení, pořízení zdravotnických prostředků na lékařský předpis. Otázkou je, jak pro účely praxe definovat zdravotnické zařízení.
Závěry Koordinačního výboru
Podle ustanovení § 4 odst. 1 zákona 372/2011 Sb., o zdravotních službách, ve znění pozdějších předpisů, se zdravotnickým zařízením rozumí prostory určené pro poskytování zdravotních služeb (těmi může být např. nemocnice, soukromá lékařská ordinace apod.). Tyto prostory pak slouží poskytovateli zdravotních služeb pro poskytování služeb definovaných v § 2 odst. 2 zákona o zdravotních službách.
KOOV 546/26.06.19 Daňové souvislosti práce z domova (home office)
Výchozí situace k řešení
Předmětem zkoumání jsou daňové souvislosti dohody o dočasném výkonu práce mimo pracoviště zaměstnavatele v bydlišti zaměstnance. V hledáčku jsou především náhrady, které zaměstnanci v souvislosti s výkonem práce doma vznikají a které mu zaměstnavatel může proplatit.
Práce z domova není považována za zaměstnanecký benefit, ale jako specifický způsob výkonu práce.
Zrekapitulujme si známá fakta
Ke škodě věci zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů nezná pojem „práce z domova”, ani neřeší související problematiku, pouze definuje „zvláštní povahu práce některých zaměstnanců” v § 317. Obecná právní úprava stojí na zásadě, že závislá práce musí být vykonávána na náklady a odpovědnost zaměstnavatele ve smyslu § 2 odst. 2 zákoníku práce, § 151 zákoníku práce a § 346b odst. 2 zákoníku práce.
Z daňového hlediska je možné potvrdit, že za předpokladu splnění všech zákonných podmínek daných zákoníkem práce je zaměstnavatel povinen hradit zaměstnanci náklady, které mu prokazatelně vzniknou při výkonu práce, ať už zaměstnanec práci vykonává na pracovišti zaměstnavatele nebo pracuje z domova. Tyto náklady nemohou však být zahrnuty ve mzdě či platu. Zároveň platí, že pokud zaměstnanci žádné náklady spojené s výkonem práce mimo pracoviště zaměstnavatele nevzniknou, zaměstnavateli žádná uhrazovací povinnost nevzniká.
Otázky k řešení a závěry Koordinačního výboru
Dílčí závěr č. 1 – náklady zaměstnance při práci z domova
Za předpokladu, že práce bude vykonávána v souladu se zákoníkem práce a budou splněny podmínky ZDP pro poskytnutí náhrady výdajů vynaložených zaměstnancem dle § 6 odst. 7 ZDP, pak GFŘ vyjadřuje souhlas se závěrem, že zaměstnanci nevzniká z tohoto titulu zdanitelný příjem. Z pohledu zaměstnavatele se jedná o náklady, jejichž daňová účinnost je opřena o obecnou daňovou zásadu § 24 odst. 1 ZDP.
Dílčí závěr č. 2 – (ne)možnost paušalizace nákladů zaměstnance
Výši nákladů, které zaměstnavateli vznikly, je zaměstnanec povinen prokázat. Zaměstnanec tedy musí poskytnout zaměstnavateli součinnost pro stanovení výše náhrady nákladů. GFŘ odmítá stanovení paušalizace nákladů zaměstnance na základě posudku znalce a odvolává se na § 6 odst. 8 ZDP. V tomto ustanovení není uvedena možnost paušalizace pro § 6 odst. 7 písm. e) ZDP, tj. pro povinná plnění zaměstnavatele na vytváření a dodržování pracovních podmínek pro výkon práce stanovené právním předpisem jako je např. plnění typu náklady na vytápění/chlazení, elektrickou energii, telekomunikační služby vč. internetového připojení, náklady na úklid domácí kanceláře apod. Samotný ZDP zde předpokládá prokázání přímo skutečných výdajů.
Dílčí závěr č. 3 – příspěvek na stravování při práci z domova
Obecně bude platit, že pokud ZDP uplatnění výdaje (náhrady) umožňuje, budou tyto u zaměstnavatele daňově uznatelným výdajem za splnění všech zákonem stanovených podmínek [§ 24 odst. 2 písm. j) bodu 4 ZDP]. Podle tohoto ustanovení jsou zde vymezené výdaje na pracovní a sociální podmínky daňově uznatelné, přitom jednou z nezbytných podmínek jejich daňové uznatelnosti je přítomnost zaměstnance v práci během stanovené směny trvající alespoň tři hodiny. V situaci, kdy zaměstnanec pracuje v režimu § 317 zákoníku práce (tzn. nepracuje na pracovišti zaměstnavatele, ale podle dohodnutých podmínek pro něj vykonává sjednanou práci v pracovní době, kterou si sám rozvrhuje), je rozhodující, zda lze v těchto případech stanovit směnu, kterou se podle § 78 odst. 1 písm. c) zákoníku práce rozumí část týdenní pracovní doby bez práce přesčas, kterou je zaměstnanec povinen na základě předem stanoveného rozvrhu pracovních směn odpracovat. Pokud lze v souladu se zákoníkem práce v těchto případech směnu stanovit a příspěvek na stravování naplní podmínky § 24 odst. 2 písm. j) bodu 4 ZDP, lze tento náklad u zaměstnavatele považovat za daňově uznatelný.
Dílčí závěr č. 4 – možnost nájmu kanceláře „doma“ zaměstnavateli
Nelze zřejmě vyloučit možnost nájmu kanceláře zaměstnancem zaměstnavateli. V této chvíli však již nelze hovořit o tom, že by měl zaměstnavatel zaměstnanci hradit v souvislosti s tímto úkonem (nájmem) jakékoliv další
kompenzace
. Jde pak o zcela jiný režim, než je předmětem příspěvku, tj. práce z domova (home office), neboť v této situaci by již zaměstnanec nepracoval „z domova”, ale v prostorách svého zaměstnavatele. V případě, že zaměstnanec pronajme zaměstnavateli „kancelář“, platba za tento pronájem se posoudí jako zdanitelný příjem podle § 9 ZDP. Sjednání nájemného, a způsob úhrady dalších služeb s tím spojených je obecně upraveno zákonem č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „NOZ“), nikoliv v ZDP. Přitom součástí za pronájem „prostory“ může být i úhrada s tím spojených nákladů za její provoz (např. za energie, úklid aj.). Pokud by nebyly tyto náklady obsaženy v platbě za pronájem, pak by je měl (vedle nájmu) zaměstnavatel hradit v prokázané výši. Jakékoliv vyšší než prokázané a jiné úhrady by pak představovaly příjem zaměstnance podle § 6 odst. 1 písm. d) ZDP.
Závěry týkající se cestovních náhrad
518/21.03.18 Cestovní náhrady při použití elektromobilu
Výchozí situace k řešení
Předmětem zkoumání je výpočet cestovní náhrady v případě vozidel – elektromobilů nezahrnutých v obchodním majetku poplatníka.
Zrekapitulujme si známá fakta
Pro účely stanovení cestovních náhrad nebo nákladů spojených s použitím elektromobilu zaměstnance nebo podnikatelem není možné použít existující daňovou ani pracovně právní úpravu § 42 odst. 2 písm. k) ZDP a § 152 zákoníku práce. Důvodem byla zejména skutečnost, že vždy je jako součást náhrad uváděna také náhrada spotřebovaných pohonných hmot, ke které při použití elektromobilů nedochází.
Otázky k řešení
1.
Zda je možné uplatnit sazbu základní náhrady za použití motorového vozidla.
2.
Zda v případě náhrady za spotřebované pohonné hmoty je třeba prokázat cenu, za kterou je elektřina pořízena a spotřebu elektřiny na ujetou vzdálenost.
Závěry Koordinačního výboru
1.
ZDP sice neupravuje uplatnění cestovních náhrad v případě elektromobilů, nicméně je možné akceptovat situaci, kdy se uplatní sazba základní náhrady za použití motorového vozidla.
2.
V případě náhrady za spotřebované pohonné hmoty je však třeba prokázat cenu, za kterou je elektřina pořízena, a rovněž spotřebu elektřiny na ujetou vzdálenost.
Ke druhému závěru KOOV je nutné dodat, že vyhláškou č. 358/2019 Sb. jsou stanoveny sazby cestovních náhrad pro rok 2020, a to včetně 4,80 Kč za 1 kilowatthodinu elektřiny. Tím není vyloučeno prokazování ceny elektřiny, ale pokud prokázáno není, je možné využít právě tuto cenu.
520/02.05. 2018 Daňový režim cestovních náhrad a ostatních příjmů fyzické osoby obdržené v souvislosti s bezplatným výkonem funkce člena orgánu právnické osoby
Výchozí situace k řešení
Jedná se o situace, kdy fyzická osoba vykonává pro právnickou osobu činnost jako člen jejího orgánu, přičemž tato fyzická osoba buď s právnickou osobou nemá uzavřenu smlouvu o výkonu funkce člena orgánu, nebo je tato smlouva uzavřena a ve smlouvě není stanovena žádná odměna, popř. je zde stanoveno, že
výkon funkce je bezúplatný
. V rámci tohoto bezúplatného výkonu funkce fyzickou osobou vznikají právnické osobě související náklady typu ubytování, doprava, školení, cestovní náhrady, nutné vedlejší výdaje, zjištění výpočetní a komunikační techniky. Zrekapitulujme si známá fakta
ZDP legislativní zkratku „zaměstnanec“ a „zaměstnavatel“ neváže primárně na výkon určité činnosti nebo funkce, ale na existenci příjmu za tuto činnost nebo výkon funkce. Je tedy zřejmé, že při bezplatném výkonu funkce doslovně tento vztah pro účely ZDP naplněn není.
Otázky k řešení
Pokud jednatel s. r. o., případně člen či předseda představenstva kromě cestovních náhrad ve výši dle § 109 odst. 3 zákoníku práce nepobírá jinou odměnu za činnost jednatele, zamýšlíme se nad daňovými dopady výše uvedených náhrad a požitků.
Závěry Koordinačního výboru
Fyzická osoba vykonávající funkci člena orgánu právnické osoby nemusí za tuto činnost pobírat odměnu, a přesto má jako zaměstnanec ve smyslu § 6 odst. 2 ZDP nárok v souvislosti s výkonem této funkce na vynětí příjmů, které nejsou předmětem daně z příjmů podle § 6 odst. 7 ZDP a na osvobození příjmů podle § 6 odst. 9 ZDP.
Závěry týkající se smluv o penzijním a životním pojištění
534/14.11.18 Převod naspořených prostředků z penzijního připojištění se státním příspěvkem na doplňkové penzijní spoření nebo penzijní pojištění
Výchozí situace k řešení
Cílem příspěvku je posílení právní jistoty daňových poplatníků v případě ukončení původní „staré“ smlouvy o penzijním připojištění a převedení naspořených prostředků v plné výši na další „novou“ smlouvu o doplňkovém penzijním spoření, nebo o penzijním připojištění za předpokladu, že smlouva splňuje podmínky stanovené zákonem.
Zrekapitulujme si známá fakta
Od základu daně lze odečíst příspěvek v celkovém úhrnu nejvýše 24 000 Kč zaplacený poplatníkem na jeho penzijní připojištění, penzijní pojištění, doplňkové penzijní spoření (§ 15 odst. 5 ZDP).
Poplatník nemůže mít souběžně dvě a více smluv o penzijním připojištění nebo doplňkovém penzijním spoření, na které si platí příspěvky. Mohou tak nastat situace, kdy se poplatník rozhodne ukončit starou smlouvu o penzijním připojištění a uzavře novou smlouvu o doplňkovém penzijním spoření či o penzijním pojištění.
Smlouvu o doplňkovém penzijním spoření před zánikem doplňkového penzijního spoření z jiné smlouvy lze uzavřít, pokud účastníkovi byla zahájena výplata dávky (§ 4 odst. 2 zákona 427/2011 Sb., o doplňkovém penzijním spoření, ve znění pozdějších předpisů).
Další smlouvu o penzijním připojištění lze uzavřít, pokud dříve vzniklé penzijní připojištění zaniklo (§ 19 odst. 3 zákona č. 42/1994 Sb. o penzijním připojištění se státním příspěvkem a o změnách některých zákonů souvisejících s jeho zavedením, ve znění pozdějších předpisů).
Otázky k řešení
V případě ukončení „staré“ a uzavření „nové“ smlouvy za předpokladu, kdy „nová“ smlouva bude splňovat veškeré podmínky pro uplatnění odpočtu od základu daně a budou na ni plně převedeny veškeré naspořené prostředky (tj. poplatníkovi nebude nic vyplaceno), řešíme možnost zachování podmínek § 15 odst. 5 ZDP a vznik povinnosti dodanit uplatněné příspěvky za uplynulých 10 let.
Závěry Koordinačního výboru
Pokud poplatník ukončí „starou“ smlouvu o penzijním připojištění se státním příspěvkem a převede naspořené prostředky
v plné výši
na „novou“ smlouvu o doplňkovém penzijním spoření, která splňuje podmínky stanové zákonem č. 427/2011 Sb., o doplňkovém penzijním spoření nebo na „novou“ smlouvu o penzijním pojištění, která splňuje podmínky stanovené ZDP, navrhujeme uzavřít, že podmínky stanovené v § 15 odst. 5 ZDP jsou zachovány a nevzniká tak poplatníkovi povinnost dodanit uplatněné příspěvky za uplynulých deset let v § 10 ZDP. Stejný postup by měl být aplikován i v případě, že poplatník, který má již uzavřenou smlouvu o doplňkovém penzijním spoření s určitým penzijním fondem, avšak rozhodne se tuto smlouvu ukončit a naspořené prostředky
v plné výši
převede na jinou „novou“ smlouvu o doplňkovém penzijním spoření s jiným účastnickým fondem, popřípadě v plné výši převede naspořené prostředky na novou smlouvu o penzijním pojištění splňující podmínky ZDP.Uvedené závěry však neplatí pro převodu prostředků z penzijní společnosti na institut penzijního pojištění definovanou v § 6 odst. 16 ZDP. V takovém případě má účastník povinnost dodanit částky, o které mu byl v předchozích deseti letech základ daně snížen z důvodu zaplacených příspěvků.
543/15.05.19 Daňové důsledky ukončení smlouvy o soukromém životním pojištění při následném uzavření smlouvy nové
Výchozí situace k řešení
Obdobný problém, který jsme řešili v předchozím závěru KOOV, je pak řešen v souvislosti s ukončením smlouvy o soukromém životním pojištění zvláště v situaci, kdy výše odkupného je nulové.
Závěry Koordinačního výboru
Převedení odkupného na jiné soukromé životní pojištění splňující podmínky ustanovení § 15 odst. 6 ZDP je jednou z podmínek pro to, aby poplatník nemusel dodanit souhrnnou částku, o kterou v předchozích deseti letech snižoval svůj daňový základ. Je-li patrná
kontinuita
bezprostředně navazující jinou smlouvou, poukazující na zřejmý úmysl poplatníka pokračovat plynule ve spoření, přičemž pojišťovna na žádost poplatníka o převedení odkupného na jiné soukromé životní pojištění vyčíslí odkupné ve výši nula s odvoláním na všeobecné pojistné podmínky k tomuto produktu a na pojistnou matematiku, postačuje dodržet ostatní podmínky dané ustanovením § 15 odst. 6 ZDP a v takovém případě povinnost dodanit nevzniká. Závěry týkající se osvobození příjmů z prodeje
533/14.11.18 Vliv štěpení nebo spojení akcií emitentem na časový test držby cenných papírů pro osvobození příjmů fyzických osob z úplatného prodeje cenných papírů dle § 4 odst. 1 písm. x) ZDP
Výchozí situace k řešení
Při štěpení nebo naopak spojení akcií podle § 342 ZOK, není zřejmé, zda dochází k přerušení časového testu pro účely osvobození příjmů z prodeje akcií.
Zrekapitulujme si známá fakta
Od daně z příjmů fyzických osob je osvobozen příjem z úplatného převodu cenného papíru, přesáhne-li doba mezi nabytím a úplatným převodem tohoto cenného papíru při jeho úplatném převodu dobu 3 let. Při výměně akcie emitentem za jinou akcii o celkové stejné jmenovité hodnotě se doba 3 let mezi nabytím a úplatným převodem cenného papíru u téhož poplatníka nepřerušuje [§ 4 odst. 1 písm. x) ZDP].
Otázky k řešení
Otázkou je, zda při štěpení či spojení akcií se na lhůtu rozhodnou pro osvobození příjmu z prodeje cenného papíru nahlíží stejně jako při jeho výměně.
Závěry Koordinačního výboru
Časový test dle § 4 odst. 1 písm. x) ZDP se nepřerušuje při výměně akcií (množné číslo), včetně štěpení nebo spojení akcií podle § 342 zákona č. 90/2012 Sb., o obchodních korporacích, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZOK“), či obdobných operací s akciemi dle zahraničních právních řádů, při kterém celková jmenovitá hodnota nově vydaných akcií je shodná jako celková jmenovitá hodnota původních akcií bez ohledu na to, zda je počet nově vydaných akcií shodný nebo odlišný od počtu původních akcií.
517/21.03.18 Výklad pojmu bydliště pro účely osvobození od daně z příjmů fyzických osob při prodeji vybraných nemovitých věcí
Výchozí situace k řešení
Ve vztahu k jedné z možností uplatnit osvobození od daně z příjmů při prodeji nemovité věci [§ 4 odst. 1 písm. a) ZDP] je podstatné vymezení pojmu „bydliště“.
Zrekapitulujme si známá fakta
Pro možnost uplatnění osvobození příjmů z prodeje rodinného domu a souvisejícího pozemku nebo jednotky, která nezahrnuje nebytový prostor jiný než garáž, sklep či komoru, je nutné, aby prodávající měl v nemovité věci bydliště nejméně po dobu 2 let bezprostředně před prodejem.
Pojem bydliště je vymezen v § 2 odst. 4 ZDP jako místo, kde má poplatník stálý byt za okolností, z nichž lze usuzovat na jeho úmysl trvale se v tomto bytě zdržovat. Dále pak pokyn č. D-22 ve vysvětlivce k § 2 ZDP upřesňuje, co se rozumí stálým bytem.
Co je stálým bydlištěm?
Na to částečně odpovídá NSS v rozsudku
č.j. 7 Afs 120/2014
„… stálost bytu mimo jiné znamená, že daňový subjekt může místo užívat neustále (nepřetržitě) a nejen příležitostně. Je třeba zdůraznit, že možnost byt užívat neznamená povinnost nepřetržité fyzické přítomnosti v tomto bytě. Jedná se pouze o možnost využívání bytu podle vlastního uvážení.“
Otázky k řešení
1.
Je nutné „možnost užívat“ vyložit jako povinnost nepřetržité fyzické přítomnosti v tomto bytě, nebo se jedná pouze o možnost využívání bytu podle vlastního uvážení.
2.
Je možné prokázat podmínky trvalého užívání k ve vztahu ke dvěma stálým bytům (například z pracovních důvodů)?
Závěry Koordinačního výboru
Předkladatelé navrhují a GFŘ souhlasí s přijetím závěru, že pokud poplatník prokáže, že se trvale zdržoval ve dvou stálých bytech, a pro účely daně z příjmů tedy měl dvě bydliště, bude příjem z prodeje kteréhokoliv z těchto stálých bytů při splnění ostatních podmínek ve smyslu § 4 odst. 1 písm. a) ZDP osvobozen od daně z příjmů. Naopak pokud se poplatník v bytě zdržuje bez úmyslu zdržovat se zde trvale, pak o skutečné bydliště nejde.
Odpisování nehmotného majetku
552/20.11.19 Odpisy nehmotného majetku v daňové evidenci
Výchozí situace k řešení
Cílem příspěvku je vyřešit problém, kdy fyzická osoba, která není účetní jednotkou, nabude nehmotný majetek, zatížený povinností pokračovat v započatém odpisování předchozím vlastníkem nebo darem, který není osvobozen od daně z příjmů.
Zrekapitulujme si známá fakta
Pokud fyzická osoba, která není účetní jednotkou, úplatně nabude nehmotný majetek, uplatní ustanovení § 24 odst. 2 písm. zn) ZDP, na základě kterého pořizovací cenu při úhradě posoudí jako daňově uznatelný výdaj. Zákon o daních z příjmů specificky neupravuje bezúplatné nabytí tohoto druhu majetku, nicméně odpisování nehmotného majetku v daňové evidenci je vyloučeno.
Otázky k řešení
Otázkou je, jak vyřešit způsob, kterým fyzická osoba, která není účetní jednotkou, zahrne do svých výdajů nehmotný majetek obdržený darem.
Závěry Koordinačního výboru
Bezúplatný příjem z titulu darování nehmotného majetku, který není od daně z příjmů fyzických osob osvobozený, na straně poplatníka vedoucího daňovou evidenci zvýší základ daně podle § 23 odst. 3 písm. a) bodu 14 ZDP s tím, že jsou-li splněny podmínky dané § 23 odst. 3 písm. c) bodu 8 ZDP, základ daně o danou částku sníží.
Přijatý dar
526/20.06.18 Osvobození bezúplatných příjmů od biologického rodiče
Výchozí situace k řešení
Cílem příspěvku je sjednotit výklad při praktickém uplatňování osvobození bezúplatných příjmů z titulu příbuzenského vztahu mezí dárcem a obdarovaným v případě, kdy se jedná o osvojení.
Zrekapitulujme si známá fakta
Ustanovení § 10 odst. 3 písm. c) ZDP stanoví osvobození bezúplatných příjmů od příbuzného v přímé a vedlejší příbuzenské linii. Toto osvobození není vázáno na další podmínky typu druh příjmů, výše příjmů atd. Je tedy za splnění zde definovaného příbuzenského svazku bezpodmínečný. Dalším podstatným ustanovením je § 771 NOZ, který stanoví, že příbuzenství je vztah osob založený na pokrevním poutu, nebo vzniklý osvojením.
Otázky k řešení
Podstatou zkoumání je předání daru biologického rodiče jeho dítěti, které však bylo osvojeno. Cílem je argumentovat ve prospěch osvobození tohoto daru.
Závěry Koordinačního výboru
Při aplikaci ustanovení ZDP musí správce daně vycházet jen z právního vztahu, bude tedy vycházet z úpravy § 794 a násl. NOZ (osvojení nezletilé osoby) a 848 a násl. NOZ (osvojení zletilé osoby).
Dojdeme tak k těmto závěrům:
a)
Osvojením nezletilého zaniká právo na osvobození příjmů osvojence od členů původní biologické rodiny.
a)
Zletilý osvojenec nepozbývá právo na osvobození podle § 10 odst. 3 písm. c) bodu 1 ZDP ve své původní rodině.
a)
Zrušením osvojení zaniká poměr vzniklý osvojením a obnovuje se předchozí příbuzenský poměr a tím i osvobození příjmů mezi osvojencem a původním rodičem. Tím je dána i možnost využití osvobození daru biologickým rodičem.
Vybrané závěry Koordinačního výboru Komory daňových poradců – 1. část