Vrátí stát DPH plátci z každé nezaplacené pohledávky?

Vydáno: 23 minut čtení

Podnikatel se lehce stane plátcem DPH. Zdálo by se logické, že až z donucení zákonem, hlavně kvůli obratu přes 1 mil. Kč za nejvýše 12 měsíců. Proč by totiž někdo soudný chtěl dobrovolně navyšovat své ceny o DPH na výstupu. Nicméně v řadě praktických případů může být plátcovství výhodnější, zejména když stojíte obchodně mezi plátci nebo povaha vaší činnosti přináší nadměrný odpočet DPH (např. dodáváte zboží mimo ČR legálně bez daně). Nepříjemností DPH je nutnost přiznávat a finančnímu úřadu odvádět daň již při dodání zboží a poskytnutí služby, bez ohledu na to, zda odběratel nakonec pohledávku zaplatí nebo ne. Od roku 2011 je ale možné – při splnění podmínek – „vrácení“ DPH z nezaplacené pohledávky dodavateli při insolvenci dlužníka. A od dubna roku 2019 došlo k rozšíření této možnosti o další důvody nedobytných pohledávek, a tím to asi neskončí…

Vrátí stát DPH plátci z každé nezaplacené pohledávky?
Ing.
Martin
Děrgel
 
Hledání pravdy v DPH
Daň z přidané hodnoty (dále jen „DPH“) má vcelku přehledná a jednoduchá základní pravidla. „Čertík“ se ovšem ukrývá v jejím uplatňování, které je zahlceno speciálními pravidly, zvláštními postupy a výjimkami. Ještě tristnější je, že někdy si plátce této nepřímé daně spotřebního typu ani při dobré vůli a pečlivém pročtení zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZDPH“), není jistý správným řešením. K jeho odhalení by totiž musel – v lepším případě – prostudovat dva stěžejní unijní předpisy: Směrnici Rady 2006/112/ES o společném systému DPH, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „Směrnice o DPH“), a
Nařízení Rady
č. 282/2011/EU, kterým se stanoví prováděcí opatření ke zmíněné Směrnici o DPH, ve znění pozdějších předpisů. Obvykle ale ani v nich se jediné pravdy nelze dobrat a nezbývá, než týdny hledat a pročítat tisíce rozhodnutí Soudního dvora EU - mnohé z nich ani nemají oficiální překlad do češtiny - který je jediným regulérním vykladačem unijního práva.
Hledání správného postupu na poli DPH se proto v praxi často podobá legendární cestě Odyssea mezi Charybdou a Skyllou. A zcela reálný příklad spolupůsobení českého zákona o DPH, unijní Směrnice o DPH a rozhodnutí Soudního dvora EU si demonstrujeme v dnešním příspěvku, který potěší hlavně čtenáře detektivek. Právem ale rozesmutní mnohé plátce DPH, či spíše jejich účetní, na nichž obvykle leží břemeno daňových útrap. I když je totiž plátce jen „poslíčkem běhajícím“ s DPH od zákazníků ke správci daně, za chyby platí ze svého.
A nebudeme řešit žádnou akademickou abstrakci, ale v české kotlině velmi častý
případ neuhrazených
alias
nedobytných pohledávek za plátcem uskutečněná zdanitelná plnění,
z nichž přiznal a odvedl do státní kasy příslušnou DPH na výstupu. Pro názornost můžeme být zcela konkrétní, pozměníme pouze obsazení…
PŘÍKLAD 1
DPH se platí i z nezaplacených faktur
Pan Novák je plátcem DPH a podniká v nákladní dopravě. Na jaře sehnal výhodnou a dlouhodobou zakázku při výstavbě obchvatu města na Moravě. Výběrové řízení sice vyhrála velká firma, která ale „kupodivu“ má více právníků než dělníků, a tak si za poloviční cenu na realizaci zakázky objednala firmu Podvodníci, s. r. o. Tato sice má partu skutečně pracujících cestářů, ale všechno nezvládne sama, čímž se dostáváme k našemu panu Novákovi, který pro ni svým nákladním autem převáží zeminu a štěrk. Na základě standardní obchodní smlouvy firma Podvodnici, s. r. o., dosud řádně platila přepravní službu za uplynulý měsíc do 30 dnů. Jenže v září peníze nepřišly, ani v říjnu, přičemž odběratel přestal být kontaktní a v listopadu se dostal do insolvenčního řízení.
Výsledek pro pana Nováka? Vyfakturovaných 200 000 Kč za práci už nejspíše nikdy neuvidí, ani povinně připočtenou DPH na výstupu 42 000 Kč, kterou navíc musel uvést do přiznání k DPH a reálně odvést svému finančnímu úřadu.
Hledání pravdy v zákoně o DPH
Český ZDPH je sepsán docela přehledně. Nejprve definuje pojmy, pak daňové subjekty přiznávající daň, načež postupně vymezuje z čeho, kdy a jaká DPH se platí nebo je od ní osvobozeno, a uzavírá paletou výjimek a zvláštních postupů. V případě nezaplacené pohledávky z titulu plátcem uskutečněného zdanitelného plnění jde obecně o problém
se základem daně
. Tímto se podle § 36 odst. 1 ZDPH
rozumí úplata, kterou má obdržet plátce za uskutečněné zdanitelné plnění,
přičemž u tzv. nedobytné pohledávky je zjevné, že nebude splněna definiční podmínka základu daně – úplatu totiž dodavatel neobdrží.
Dozrál tak čas na opravu základu daně
kvůli praktické nemožnosti dobrat se úplaty za zdanitelné plnění. Této logice odpovídá i členění ZDPH, kde po pasáži věnované základu daně následují ustanovení o jeho opravě. Dokonce jde o celý balík paragrafů 46 až 46g zahrnutých do speciálního oddílu nazvaného „
Oprava základu daně v případě nedobytné pohledávky
“.
Podstatou je oprávnění věřitele opravit základ daně ze zdanitelného plnění – prakticky řečeno požádat správce daně o „vrácení“ původně přiznané DPH na výstupu – v případě nedobytné pohledávky (zjednodušeno):
vymáhané v exekučním řízení již nejméně 2 roky,
vymáhané v exekučním řízení, které skončilo pro nemajetnost dlužníka,
platně přihlášené do insolvenčního řízení s dlužníkem, pokud insolvenční soud:
rozhodl o prohlášení konkursu,
schválil oddlužení, nebo
zastavil insolvenční řízení proto, že majetek dlužníka je zcela nepostačující;
jejíž dlužník zemřel a z řízení o pozůstalosti je zřejmé, že nebude upokojena.
Z obsáhlé právní úpravy opravy základu daně v případě nedobytné pohledávky se dále omezíme pouze na dvě vzájemně provázané podmínky týkající se problémového dlužníka [§ 46 odst. 3 písm. h) ZDPH a § 46 odst. 7 ZDPH]:
„Dlužníkem se rozumí plátce, který přijal od věřitele zdanitelné plnění, za které nebyla poskytnuta úplata nebo její část.“
„Opravu základu daně nelze provést, pokud dlužník přestal být plátcem.“
Důvod je nasnadě, dokud je dlužník plátcem, může se správce daně, potažmo stát finančně hojit na něm.
Neuhrazená DPH – která se touto opravou „vrací“ věřiteli – je totiž dlužníkovi předepsána k „náhradě“ formou povinné opravy jim původně uplatněného odpočtu daně z nedobytné pohledávky
dle § 74a ZDPH. Je sice pravda, že dobrat se tohoto „vrácení“ odpočtu od problémového dlužníka bude oříšek i pro stát, má však daleko vyšší šance nežli věřitel, protože daňové pohledávky jsou při vymáhání zvýhodněny (upřednostněny).
Naproti tomu, když by zákon umožňoval věřiteli (plátci) požadovat „vrácení“ přiznané DPH na výstupu i v případě, že dlužník není plátcem DPH, nemohl by od něj požadovat žádnou náhradu. A úplně nejhorší scénář by nastal, jestliže by při uskutečnění předmětného zdanitelného plnění dlužník (příjemce) ještě byl plátcem – a proto by si standardně nárokoval odpočet DPH na vstupu – ale při opravě DPH na výstupu věřitelem z důvodu neuhrazeného plnění by již plátcem nebyl. Pak by totiž státní kasa nejenže z titulu zdanitelného plnění nedostala na DPH nic, ale navíc by musela vyplatit věřiteli celou opravovanou daň ze svých jiných zdrojů (tj. čistá ztráta).
Dodejme, že možnost věřitele (plátce) opravit základ daně – praktičtěji vyjádřeno požadovat „vrácení“ původně přiznané DPH na výstupu – se dostala do ZDPH v roce 2011. A to v podstatně omezenějším rozsahu, než je tomu od dubna roku 2019, resp. v souladu s přechodným ustanovením se nová pravidla týkají až nově nastalých právních skutečností. Tato oprava totiž byla tehdy více omezena podmínkou, že dlužník je v konkursním řízení a daná pohledávka vznikla před více než 6 měsíci; podmínka, aby dlužník byl stále plátcem DPH, již také platila.
S těmito informacemi se vraťme k příkladu smutného pana Nováka – plátce – s nedobytnou pohledávku za dlužníkem Podvodníci, s. r. o., ve výši 200 000 Kč + DPH 42 000 Kč. Přirozeně zajásá, že snad alespoň tu DPH dostane zpátky. Jenže… Jak jsme jen letmo nastínili, stanovených podmínek je více než dost. Z nichž nás nejvíce zajímá právě ta, která požaduje, aby problémový dlužník byl i nadále plátcem DPH, jinak má pan Novák smůlu!
 
Hledání pravdy ve Směrnici o DPH
Naprostá většina českých plátců se v nezáviděníhodné roli věřitelů nedobytných pohledávek smíří s tím, že když je podmínkou opravy základu daně, potažmo možnosti „vrácení“ přiznané DPH na výstupu plátcovství dlužníka, tak se s tím holt nedá nic dělat… Kdo by si ostatně dovolil pochybovat o výslovně napsaném textu zákona, který zřejmě nepřipouští žádný alternativní výklad. Ze stručného odůvodnění výše sice chápeme tuto podmínku z hlediska finančních zájmů státu, ovšem dotyčnému věřiteli se oprávněně jeví jako nespravedlivě účelové omezení. Kde je potom ona hlasitě proklamovaná neutralita systému unijní DPH pro její plátce? Když je nutno přiznat a odvést DPH i ze zdanitelného plnění, které kvůli dlužníkovi skončí prakticky jako bezúplatné…
Do dubna roku 2004 byla DPH čistě naší českou daní, do které nám nikdo zvenku neměl právo mluvit. Pak vstoupila v platnost smlouva o
přistoupení České republiky k Evropské unii a DPH se stala unijní daní, na níž má náš zákonodárce již podstatně menší vliv. Roli hlavní právní normy se tak i u nás ujala Směrnice o DPH,
jejímž úkolem je nastavit jednotná – akademicky řečeno „harmonizovaná“ – pravidla uplatňování DPH pro celou EU, tato jsou z valné části závazná pro členské státy, které je „svobodně a demokraticky“ musejí přijmout.
Síla zmíněné unijní směrnice se naplno vyjeví nejen při všech novelizacích našeho ZDPH, ale rovněž při střetech s případnými natruc přijatými „neharmonizovanými“ ustanoveními českého zákona. Učeně jde o tzv. přímý a nepřímý účinek
Směrnice o DPH, který má právně vyšší sílu, nežli „pouhý“ národní zákon
přijatý zastupiteli lidu. Naštěstí zcela obecně platí, že případná chybná harmonizace (sladění) českého zákona nemůže být na újmu adresátům této normy, tedy zejména plátcům české DPH. Prakticky a jednodušeji vyjádřeno nemusí být vždy konečnou pravdou, co se dočteme v ZDPH, pokud jsou splněny současně tři podmínky (zjednodušeno):
věcně odpovídající situaci upravuje Směrnice o DPH jinak,
jedná se pro Česko o závazné (harmonizující) ustanovení a
plátce má zájem uplatnit pro něj výhodnější unijní postup.
Pokud se pan Novák z příkladu výše nesmíří s tím, že při opravě („vrácení“) DPH na výstupu narazil na nějakou z řady překážek českého ZDPH, může se podívat o právní úroveň výše, do
Směrnice o DPH
. Protože jestli naši zákonodárci správně „neharmonizovali“ česká pravidla, mohl by se domoci opravy DPH z nedobytné pohledávky bez ohledu na ZDPH s právní oporou přímo v unijní normě. Tématu se konkrétně týká
článek 90
:
1.
Je-li zaplacení ceny zrušeno nebo vypovězeno, je-li cena zcela nebo zčásti nezaplacena nebo je-li snížena po uskutečnění plnění, základ daně se přiměřeně sníží za podmínek stanovených členskými státy.
2.
Členské státy se mohou odchýlit od odstavce 1 v případě celkového nebo částečného nezaplacení ceny.
Vliv tohoto článku přiznala Vláda ČR v Důvodové zprávě k návrhu těchto oprav DPH od dubna roku 2019:
„Cílem nové právní úpravy je vyšší harmonizace tuzemské právní úpravy s článkem 90 Směrnice o DPH, který upravuje změny základu daně po uskutečnění plnění, v případech nezaplacení ceny za zdanitelné plnění. … je smyslem nezatížit odvodem daně plátce poskytujícího zdanitelné plnění v případech, kdy je mu toto plnění zcela nebo částečně nezaplaceno, a to z důvodu, že
správce daně nemůže vybrat daň převyšující částku, která byla poskytovateli plnění zaplacena.
…“
Bohužel je nutno se vypořádat ještě s odstavcem 2.
„Vzhledem k tomu, že nezaplacení může být za určitých okolností těžko ověřitelné nebo pouze dočasné, je členským státům v článku 90 odst. 2 Směrnice o DPH dána pravomoc odchýlit se v případě nezaplacení plnění od ostatních případů snížení základu daně a definovat situace, kdy plnění zůstane s vysokou pravděpodobností zcela nebo zčásti nezaplaceno. …
Zákonná úprava daně z přidané hodnoty nicméně nemůže při určování pravidel pro opravy základu daně při nezaplacení zdanitelného plnění pominout nutnou obezřetnost dodavatelů zboží a služeb
(poskytovatelů zdanitelných plnění) v obchodních vztazích, předpokládající mimo jiné, včasnou identifikaci rizikových odběratelů (potenciálních dlužníků)
a aktivní postup dodavatelů v případě existujícího prodlení jejich odběratelů při úhradě splatných pohledávek.
…“
Jak je to tedy s tím „vracením“ DPH v případě našeho starého známého hypotetického plátce – pana Nováka. Může si na základě právně silnějšího článku 90 Směrnice o DPH opravit (snížit) základ daně a DPH na výstupu u své problémové pohledávky, i když případně nesplňuje některou z podmínek, které si vymyslel český zákonodárce? Unijní předpis žádné takovéto konkrétní omezení týkající se dlužníka neuvádí, nicméně ve hře je relativizující odstavec 2, který opravňuje Českou republiku k určitému omezení… Náš nebohý živnostník se vůbec nemusí stydět za to, že ani z unijní právní úpravy není pranic moudrý. Nevědí si s ní rady ani specializovaní právníci.
 
Hledání pravdy v judikátech Soudního dvora EU
I když je přes 500 článků Směrnice o DPH a jejího prováděcího nařízení sdělnějších než 150 paragrafů českého ZDPH, pochybnosti o správném postupu plátce (nejen) v našem modelovém příkladu přetrvávají. Právní předpisy sice musejí z principu zůstat tzv. nad věcí a nezabývat se jednotlivostmi, mají pouze obecně nastavit pravidla, nikoli řešit metodiku, návody a příklady. Nicméně jejich ustanovení, respektive závazná pravidla a postupy by měly být vždy jednoznačné! Pokud tomu tak není a příjemce dané právní normy má pochybnosti o jejím správném uplatnění, může se dotázat jejího tvůrce, jakže to myslel, případně dovodit „pravdu“ nepřímo pomocí jiných právních technik. Nicméně vždy půjde jen o názor, byť fundovaný a třeba i logicky odůvodněný.
Jediným definitivním kompetentním vykladačem právních norem jsou obecně soudy. Ty ale z podstaty věci slouží k rozsouzení sporů, nelze poslat jen tak nějakému českému soudu žádost o výklad § 46 ZDPH, natož článku 90 Směrnice o DPH. Situace se však zcela změní, když vznikne reálný spor týkající se daného právního ustanovení, potom se již dostává „míček na stranu“ soudu, který musí najít v předpise „pravdu“ a podle toho nestranně rozhodnout. Jenže…
Aby uplatňování Směrnice o DPH bylo skutečně „harmonizované“ v celé EU,
nelze ponechat definitivní rozhodování o jejich jednotlivých ustanoveních v kompetenci bezpočtu národních soudů. Proto zřejmě nepřekvapí, že v těchto kauzách
musí mít poslední slovo jedna zastřešující unijní soudní autorita, kterou je – Soudní dvůr EU
. Přičemž smlouvy o fungování EU nařizují národním soudům členských států, aby tuto nejvyšší autoritu neopomíjely a ve sporech týkajících se nejasného výkladu unijních předpisů si vyžádaly stanovisko právě Soudního dvora EU, které bude pro všechny aktéry i další obdobné kauzy závazné.
Lze říci, že se jedná o ukázku rčení „
Všechno zlé je k něčemu dobré.
“ Individuálně jistě nepříjemný spor podnikatele s finančním úřadem točící se na nejasném výkladu ustanovení českého ZDPH tak může posloužit všeobecně dobré věci – vyjasnění právní normy. To ovšem za cenu značného úsilí, peněz, nervů a času plátce, resp. jeho právních zástupců, kteří podstoupí martýrium: odvolání k Odvolacímu finančnímu ředitelství – po zamítnutí správní žaloby na zrušení jeho rozhodnutí ke Krajskému (Městskému) soudu – a po jejím zamítnutí ještě kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu. Jak jsme předeslali, tato jen v ČR nejvyšší soudní instance v daňovém sporu se při střetu s unijním právem musí zeptat Soudního dvora EU formou tzv. předběžné otázky. A obdobně to platí po celé EU, takže výsledkem jsou tisíce právně závazných výkladů DPH a tam je ta pravda…
Výkladem článku 90 Směrnice o DPH se dle mých informací poprvé věnoval Soudní dvůr v případu
C-330/95 Goldsmiths
. Přesněji řečeno šlo tehdy o zcela totožný článek 11C předchozí Šesté směrnice 77/388/EHS ze dne 17. 5. 1977 o harmonizaci právních předpisů členských států týkajících se dani z obratu – Společný systém daně z přidané hodnoty: Jednotný základ daně, ve znění pozdějších předpisů. Z tohoto hodně citovaného rozsudku – není oficiálně přeložen do češtiny – uveďme výběr stěžejních stanovisek soudu (autorský překlad):
Toto ustanovení je výrazem základní zásady šesté směrnice, podle níž je základ daně tvořen skutečně přijatým protiplněním a jejímž důsledkem je, že
daňový orgán nemůže vybrat částku DPH převyšující částku, která byla samotné osobě povinné k dani z tohoto titulu zaplacena.
Podle uvedené zásady článek 11 část C odst. 1 první pododstavec šesté směrnice … ukládá členským státům povinnost snížit základ daně, a tudíž výši DPH dlužné osobou povinnou k dani, pokaždé když osoba povinná k dani neobdrží po uzavření transakce protiplnění nebo jeho část.
Článek 11 část C odst. 1 druhý pododstavec šesté
směrnice členským státům umožňuje odchýlit se od pravidla uvedeného v předchozím bodě v případě celkového nebo částečného nezaplacení ceny.
Tato možnost odchylky vychází z předpokladu, že nezaplacení protihodnoty může být za určitých okolností a z důvodu právní situace v dotyčném členském státě obtížné ověřit nebo může být jen dočasné.
Z toho plyne, že
uplatnění možnosti takové odchylky musí být odůvodněné
, tak aby opatření přijatá členskými státy za účelem jejího provedení nezmařila cíl daňové harmonizace sledovaný šestou směrnicí.
Nejvíce problematický je bezesporu článek 90 odst. 2 Směrnice o DPH – resp. totožný dřívější článek 11 část C odst. 1 druhý pododstavec šesté směrnice – dávající členským státům určitou možnost omezit právo plátců na opravu DPH na výstupu z neuhrazených pohledávek, resp. „
odchýlit od odstavce 1 v případě celkového nebo částečného nezaplacení ceny
“. Co tím chtěl konkrétně unijní zákonodárce vyjádřit? Na to se podrobněji zaměřil Soudní dvůr EU v celé řadě rozsudků, například také ve věci
C-337/13 Almos Agrárkülkereskedelmi
:
„… V tomto ohledu je totiž nutné uvést, že pokud dojde k celkovému nebo částečnému nezaplacení kupní ceny, aniž dojde k odstoupení od smlouvy nebo jejímu zrušení, má kupující nadále povinnost sjednanou cenu zaplatit a
prodávající, i když již není vlastníkem zboží, v zásadě nadále disponuje pohledávkou, jejíhož zaplacení se může domáhat před soudem.
Jelikož však
nelze vyloučit, že se taková pohledávka nestane ve skutečnosti definitivně nedobytnou
, rozhodl se unijní zákonodárce ponechat každému členskému státu možnost určit, zda v případě nezaplacení kupní ceny, které samo o sobě na rozdíl od odstoupení od smlouvy nebo jejího zrušení nemá za následek obnovení původního stavu, vznikne nárok na přiměřené snížení základu daně za podmínek, které stanoví, nebo zda v takovém případě nebude takové snížení možné. …
Je nutno připomenout, že podle ustálené judikatury Soudního dvora ve všech případech, kdy se ustanovení směrnice z hlediska svého obsahu jeví jako bezpodmínečná a dostatečně přesná,
jsou jednotlivci oprávněni dovolávat se jich před vnitrostátními soudy vůči státu, a to ať již v případě, že stát směrnici včas neprovedl do vnitrostátního práva, tak v případě, že ji provedl nesprávně.
Ustanovení unijního práva je bezpodmínečné, jestliže ukládá povinnost, která není vázána na žádnou podmínku, a při svém výkonu ani ve svých účincích není podmíněna žádným aktem ze strany unijních orgánů nebo orgánů členských států.
Článek 90 odst. 1 Směrnice o DPH
stanoví, že se základ daně přiměřeně sníží za podmínek stanovených členskými státy. I když tento článek ponechává členským státům určitý prostor pro uvážení při přijímání opatření umožňujících určit částku snížení, nemá však tato okolnost vliv na přesnou a bezpodmínečnou povahu povinnosti povolit snížení základu daně … tudíž
splňuje podmínky…, aby zakládal přímý účinek
…“
Vydržte, blížíme se do finále. Čeká nás poslední rozsudek Soudního dvora EU z 8. 5. 2019 ve věci
C-127/18 A-PACK CZ s. r. o.
Ano, jde o českou firmu. Měla u nás problém s uznáním opravy (snížením) DPH na výstupu odvedené z nesplacených pohledávek, které považovala kvůli úpadku dlužníka za nevymahatelné. Možnost takové opravy
alias
„vrácení“ DPH ovšem odmítl příslušný český finanční úřad a požadovanou částku přesahující půl milionu tomuto plátci snížil na 41 000 Kč. Důvod? Dlužník sice byl v insolvenčním řízení, ale v mezidobí přestal být plátcem, s čímž zákon o DPH – tehdy i dnes - spojuje nemožnost takovéto opravy DPH.
Poté, co firma neuspěla s odvoláním a žalobou, podala kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu. V ní coby stěžovatel tvrdila, že důvodem sporu je rozpor české právní úpravy ZDPH s článkem 90 Směrnice o DPH.
Nejvyššímu správnímu soudu podmínka stanovená v ZDPH – podle níž musí dlužník zůstat plátcem – také připadala v rozporu se zmíněným unijním právem.
Tím totiž dle soudu může být znemožněna oprava daně věřitelem – plátcem daně, aniž je to odůvodněno nejistotou o tom, zda je nesplacení definitivní. Proto řízení přerušil a požádal o „harmonizované“ vyjasnění unijního práva Soudní dvůr, jemuž položil předběžnou otázku:
„Je v rozporu se smyslem čl. 90 Směrnice o DPH taková vnitrostátní právní úprava, která znemožňuje plátci provést opravu výše daně, jestliže mu vznikla povinnost přiznat daň při uskutečnění zdanitelného plnění vůči jinému plátci, který za plnění zaplatil jen částečně nebo vůbec a který následně přestal být plátcem DPH?“
Soudní dvůr konstatoval, že tomu tak je, tedy že
článek 90 Směrnice o DPH musí být vykládán v tom smyslu, že brání takové vnitrostátní právní úpravě, jako je ta česká, která stanoví, že plátce daně nemůže provést opravu základu daně z přidané hodnoty v případě celkového nebo částečného nezaplacení částky, kterou měl dlužník zaplatit z titulu plnění podléhajícího DPH, pokud již tento dlužník není plátcem DPH
.
Unijní soud tak uznal výtky stěžovatele a dotyčné české firmě potvrdil, že má nárok na opravu (snížení) DPH na výstupu z titulu „nedobytné“ pohledávky za dlužníkem v insolvenčním řízení, i když už není plátcem daně. Tím pádem prakticky zneplatnil podmínku stanovenou v § 46 odst. 3 písm. h) českého ZDPH, aby dlužník ani v době opravy nepřestal být plátcem. Škoda, že se Soudní dvůr EU nevěnoval podmínce plátcovství dlužníka ještě poněkud podrobněji – nad rámec položených předběžných otázek. Pro českou firemní praxi by totiž bylo velmi přínosné, kdyby konstatoval, že podmínkou oprav (snížení) DPH na výstupu z nedobytných pohledávek není ani to, aby dlužník byl plátcem již k datu uskutečnění předmětného (nezaplaceného) zdanitelného plnění. Což bohužel můžeme z jeho rozhodnutí dovozovat nanejvýš nepřímo a na definitivní rozsouzení je třeba vyčkat na další kauzu řešící problém s opravou DPH v Česku z nedobytné pohledávky za dlužníkem – trvale neplátcem.
Závěrem ještě pár zajímavých postřehů z citovaného rozhodnutí Soudního dvora EU (mírně upraveno):
„Článek 90 odst. 1 ... je výrazem základní zásady (že je) základ daně tvořen skutečně přijatým protiplněním a jejímž důsledkem je, že daňový orgán nemůže vybrat částku DPH převyšující (plátcem) obdrženou částku...
Článek 90 odst. 2 … umožňuje členským státům odchýlit se od tohoto pravidla … (protože) nezaplacení protihodnoty může být za určitých okolností a z důvodu právní situace v daném členském státě obtížné ověřit nebo může být jen dočasné. Z toho plyne, že uplatnění možnosti takové odchylky musí být odůvodněné, …
… podnik jako výběrčího daně na účet státu je třeba v plné míře osvobodit od konečného zatížení daní z přidané hodnoty, která byla nebo má být zaplacena v rámci jeho činnosti, která sama podléhá DPH.
Takový požadavek, …, který podmiňuje opravu základu DPH tím, že dlužník nepřestal být plátcem DPH, nemůže být odůvodněn nutností zohlednit nejistotu, zda je nezaplacení definitivní. To, že dlužník přestal být plátcem v insolvenčním řízení, je naopak skutečností, která může potvrzovat, že nezaplacení je definitivní,…“

Související dokumenty

Zákony

Zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty