K novele insolvenčního zákona s
účinností od 1. 7. 2017 (2.)
Mgr. Bc.
Hana
Boulová
odbornicí na insolvenční právo
Důvodová zpráva k novele IZ provedené zákonem č.
64/2017 Sb. stanoví povinnost doložit skutečného
majitele pro věřitele, kteří skutečného majitele ve smyslu zákona proti legalizaci výnosů z trestné
činnosti mají a kteří uplatňují pohledávku nabytou krátce před zahájením insolvenčního řízení
postoupením:
Věřitel, který nabyl pohledávku postoupením nebo obdobným způsobem po zahájení
insolvenčního řízení anebo v posledních 6 měsících před zahájením insolvenčního řízení, doloží v
příloze přihlášky pohledávky čestné prohlášení, v němž uvede informaci o tom, kdo je jeho skutečným
majitelem podle zvláštního zákona, a důvod, pro který se podle zvláštního zákona taková osoba
považuje za skutečného majitele (§ 177 odst. 2
IZ).
Věřitel nemá povinnost podle odstavce 2, ač má skutečného majitele podle zvláštního
zákona, jestliže se na obchod podle zvláštního zákona, z něhož pohledávka věřitele vznikla, uzavřený
mezi povinnou osobou podle zvláštního zákona a věřitelem, nevztahuje povinnost provést kontrolu
klienta podle zvláštního zákona. Věřitel nemá povinnost podle odstavce 2 ani v případě, kdy je
hodnota plnění z právního jednání učiněného mezi věřitelem a jinou než povinnou osobou, z něhož
pohledávka věřitele vznikla, nižší než 10 000 EUR. Důvod, pro který je povinnost podle odstavce 2
vyloučena, uvede věřitel v čestném prohlášení, které předloží v příloze přihlášky
(§ 177 odst. 3 IZ).
Je-li věřitelem podle odstavce 2 osoba, která skutečného majitele podle zvláštního zákona
nemá, doloží v příloze přihlášky pohledávky čestné prohlášení o tom, že skutečného majitele nemá
(§ 177 odst. 4 IZ).
Dokud věřitel povinnost stanovenou v odstavcích 2 až 4 nesplní, nesmí vykonávat hlasovací
práva spojená s pohledávkou (§ 177 odst. 6
IZ).
Ustanovení § 177 odst. 7 počítá se zavedením evidence skutečných majitelů, která bude
dostupná jak soudům, tak insolvenčním správcům.
Shora uvedená pravidla se nepoužijí na věřitele - fyzické osoby.
Lze předpokládat, že pokud věřitel nedoloží shora uvedené čestné prohlášení, půjde o vadu
přihlášky pohledávky a bude vyzván k jejímu doplnění. Pokud nebude přihláška pohledávky doplněna ani
na základě výzvy, insolvenční soud ji odmítne.
Jistota na náklady insolvenčního řízení, jistota na náhradu škody
Podle § 182a odst. 1 IZ ... věřiteli,
který je cizincem s obvyklým pobytem v cizině nebo zahraniční právnickou osobou, může insolvenční
soud uložit na návrh jiného účastníka řízení nebo insolvenčního správce, aby ve stanovené lhůtě
složil jistotu na náklady insolvenčního řízení určenou soudem nebo jistotu na náhradu škody, které
mohou vzniknout účastí věřitele v insolvenčním řízení jiným účastníkům řízení. Ustanovení § 202
odst. 4 se použije obdobně a ustanovení občanského soudního
řádu o jistotě u předběžného opatření se použijí přiměřeně.
Nesloží-li věřitel jistotu ve stanovené lhůtě, k přihlášce pohledávky se nepřihlíží.
Povinnost složit jistotu podle odstavce 1 nemá věřitel, který ve stanovené lhůtě osvědčí, že jistotu
bez své viny nemohl složit, a že je tu nebezpečí z prodlení, v jehož důsledku by mu mohla vzniknout
újma (§ 182a odst. 4 IZ).
Povinnost složit jistotu na náklady insolvenčního řízení ani povinnost složit jistotu na
náhradu škody podle odstavce 1 nelze uložit
a)
věřiteli, který je občanem členského státu Evropské unie nebo jiného státu tvořícího
Evropský hospodářský prostor nebo zahraniční právnickou osobou mající v takovém státě
sídlo,
b)
jestliže ve státě, jehož je věřitel občanem, se v podobných případech od státních
občanů České republiky nebo právnických osob se sídlem v České republice jistota nevyžaduje,
nebo
c)
jestliže má věřitel v České republice nemovitou věc v hodnotě dostačující k úhradě
nákladů insolvenčního řízení anebo náhradě škody podle odstavce 1
(§ 182a odst. 5 IZ).
Důvodová zpráva k novele zákona č. 64/2017
Sb. uvádí, že novela má v tomto ohledu chránit účastníky řízení a odkazuje na neochotu
cizozemských soudů vykonat rozhodnutí českého soudu jako rozhodnutí tuzemského soudu.
Předkládaní formou elektronického podání
Novela zákona č. 64/2017 Sb. počítá s tím, že
podání jako seznam přihlášených pohledávek (§ 189 odst.
4 IZ, s účinností od 1. 7. 2017), soupis majetkové podstaty
(§ 222 odst. 1 IZ s účinností od 1. 7. 2017),
konečná zpráva (§ 302 odst. 5 IZ s účinností od
1. 7. 2017), zpráva o plnění reorganizačního plánu (§
364 odst. 2 IZ s účinností od 1. 7. 2017), budou předkládány jen v elektronické formě.
Zákonodárce si od toho slibuje vyšší transparentnost insolvenčního řízení.
Podání návrhu na povolení oddlužení
Dosud mohl dlužník, který chtěl svůj úpadek řešit oddlužením, zpracovat a podat návrh na
povolení oddlužení sám. S účinností od 1. 7. 2017 tomu již tak nebude a dlužník bude muset s ohledem
na změny v § 390a IZ využít služeb advokáta,
notáře, soudního exekutora, insolvenčního správce, nebo tzv. akreditované osoby. Akreditovanou
osobou je právnická osoba, které byla rozhodnutí Ministerstva spravedlnosti udělena akreditace pro
poskytování služeb v oblasti oddlužení. Tyto osoby přitom nejsou zástupcem dlužníka.
Zákonodárce si od tohoto kroku slibuje, že insolvenční soudy nebudou muset řešit otázku,
zda dlužník podal formálně vadný insolvenční návrh z důvodu prosté neznalosti
insolvenčního zákona nebo zda se tak stalo s úmyslem
zahájení insolvenčního řízení blokovat realizaci již probíhajícího exekučního řízení (viz účinky
zahájení insolvenčního řízení v § 109 IZ, které se
pojí s každým podaným insolvenčním návrhem).
Důvodová zpráva k novele zákona č. 64/2017
Sb. k tomu uvádí, že ... samotný fakt, že § 390a neumožňuje dlužníku (až na stanovené
výjimky) podat návrh na povolení oddlužení nebo i insolvenční návrh podle § 390 odst. 1 jinak než
prostřednictvím kvalifikovaného subjektu ve smyslu § 390a odst. 1, nepředstavuje rozpor s jeho
právem na přístup k soudu podle čl. 36 odst. 1
Listiny. Podle judikatury Ústavního soudu ČR lze v zájmu zajištění ochrany soudního systému
před zavalením nekvalifikovanými či neopodstatněnými návrhy podmínit přístup k soudu požadavkem
obligatorního zastoupení advokátem. Vzhledem k celkovému počtu návrhů na povolení oddlužení podaných
dlužníky každý rok je požadavek na sepis a podání insolvenčního návrhu a návrhu na povolení
oddlužení kvalifikovaným subjektem rozumný a odůvodněný, přestože jde o podání směřovaná toliko vůči
soudu prvního stupně.... Povinnost obrátit se v takovém případě s prosbou o sepis a podání návrhu
podle § 390 odst. 1 na kvalifikovaný subjekt je součástí práva na kvalifikovanou právní pomoc
(čl. 37 odst. 2 Listiny).
Povinnost využít služeb shora uvedených osob nedopadá na dlužníky v těchto
případech:
a)
je-li dlužníkem fyzická osoba, která má právnické nebo ekonomické vzdělání v
magisterském studijním programu nebo vykonala zkoušku insolvenčního správce, nebo
b)
je-li dlužníkem právnická osoba a jedná-li za ni osoba uvedená v
§ 21 občanského soudního řádu, která má právnické
nebo ekonomické vzdělání v magisterském studijním programu nebo vykonala zkoušku insolvenčního
správce. Podle § 21 odst. 1 občanského soudního
řádu za právnickou osobu jedná
a)
člen statutárního orgánu; tvoří-li statutární orgán více osob, jedná za právnickou
osobu předseda statutárního orgánu, popřípadě jeho člen, který tím byl pověřen; je-li předsedou nebo
pověřeným členem právnická osoba, jedná vždy fyzická osoba, která je k tomu touto právnickou osobou
zmocněna nebo jinak oprávněna, nebo
b)
její zaměstnanec (člen), který tím byl statutárním orgánem pověřen,
nebo
c)
vedoucí jejího odštěpného závodu, jde-li o věci týkající se tohoto závodu,
nebo
d)
její prokurista, může-li podle udělené prokury jednat samostatně.
Byla-li u právnické osoby zavedena nucená správa, dočasná správa nebo správa pro řešení
krize podle zákona upravujícího ozdravné postupy a řešení krize na finančním trhu, jedná za ni
nucený správce, dočasný správce nebo osoba vykonávající správu pro řešení krize podle zákona
upravujícího ozdravné postupy a řešení krize na finančním trhu, která má podle zákona postavení
jejího statutárního orgánu, popřípadě zaměstnanci právnické osoby, které tím nucený správce, dočasný
správce nebo osoba vykonávající správu pro řešení krize pověřila; jinak se postupuje podle odstavců
1 a 2 (§ 21 odst. 3).
Osobě podle odstavce 1 písm. a), která sepsala a za dlužníka podala návrh na povolení
oddlužení anebo také insolvenční návrh podle § 390 odst. 1, náleží odměna, jejíž maximální výše činí
4 000 Kč bez daně z přidané hodnoty a v případě společného oddlužení manželů 6 000 Kč bez daně z
přidané hodnoty; v odměně je zahrnuta také náhrada nákladů vynaložených v souvislosti se sepisem a
podáním návrhů podle části věty před středníkem. Za sepis a podání návrhu na povolení oddlužení
anebo také insolvenčního návrhu podle § 390 odst. 1 a další činnosti s tím nezbytně spojené, zejména
poradu s klientem a odstranění vad návrhu, jiné plnění osobě podle odstavce 1 písm. a) nenáleží
(§ 390a odst. 3 IZ s účinností od 1. 7.
2017).
V případě společného oddlužení manželů jde o situaci, kdy návrh na povolení oddlužení
podávají oba dva manželé, přičemž po právní stránce se jedná fakticky o oddlužení jejich společného
jmění.
Osobě podle odstavce 1 písm. b) (pozn.: akreditovaná osoba) odměna ani jiné plnění za
sepis a podání návrhu na povolení oddlužení anebo také insolvenčního návrhu podle § 390 odst. 1 nebo
poskytnutí jiné služby poskytované v oblasti oddlužení nebo v souvislosti s oddlužením nenáleží
(§ 390a odst. 4 IZ). Není-li návrh na povolení
oddlužení učiněn na stanoveném formuláři, ve stanoveném formátu nebo stanoveným způsobem,
neobsahuje-li všechny náležitosti nebo je-li nesrozumitelný anebo neurčitý, insolvenční soud
usnesením vyzve dlužníka, který jej podal, nebo, byl-li návrh na povolení oddlužení podán podle
§ 390a odst. 1 IZ, osobu, která jej v
zastoupení dlužníka podala, k jeho opravě nebo doplnění v určené lhůtě, která nesmí být delší než 7
dnů.
Poněkud rozpačité dojmy může vyvolat nové ust.
§ 396 IZ (novela č.
64/2017 Sb. účinná od 1. 7. 2017), které počítá se
třemi variantami, kdy lze dále postupovat řešením úpadku konkursem, pokud insolvenční soud návrh na
povolení oddlužení odmítne, vezme na vědomí jeho zpětvzetí nebo jej zamítne:
a)
pokud se bude jednat o insolvenční návrh podaný věřitelem, tedy pokud insolvenční
návrh na povolení oddlužení nebyl podán společně s insolvenčním návrhem a majetek k uspokojení
věřitelů zjevně nestačí,
b)
pokud dlužník podal insolvenční návrh spolu s návrhem na povolení oddlužení a majetek
postačuje pro uspokojení věřitelů, a
c)
pokud dlužník podal insolvenční návrh spolu s návrhem na povolení oddlužení, majetek
nepostačuje pro uspokojení věřitelů, ale dlužník uhradil zálohu a v návrhu na povolení oddlužení
požádal o řešení úpadku konkursem.
Z toho plyne, že v případě neúspěšně podaného návrhu na povolení oddlužení již nebude
insolvenční řízení jako dosud automaticky směřovat k řešení úpadku dlužníka konkursem, ale toliko za
splnění zákonem stanovených podmínek, jinak lze předvídat zastavení insolvenčního řízení. V této
souvislosti lze poukázat na úpravu zrušení schváleného oddlužení a na ust.
§ 418 odst. 4 IZ, které stanoví toliko podobnou
podmínku jako shora uvedená podmínka c).
Novela insolvenčního zákona provedená
zákonem č. 64/2017 Sb. dále stanoví, že nebude-li k
projednání způsobu oddlužení a hlasování o jeho přijetí svolána schůze věřitelů, rozhodne
insolvenční soud o tom, zda je dlužník oprávněn podat návrh na povolení oddlužení.
Dále novela zákona č. 64/2017 Sb. zavádí
výslovně pravidlo, které bylo některými insolvenčními soudy v praxi již v minulosti aplikováno, a
sice že na základě výslovného prohlášení dlužníka lze k návrhu insolvenčního správce provést
oddlužení plněním splátkového kalendáře se zpeněžením majetkové podstaty nebo její části.
Novinkou je i tzv. zpráva pro oddlužení (§
398a IZ s účinností od 1. 7.), kterou spolu s návrhem na způsob řešení úpadku předkládá
insolvenčnímu soudu spolu se zprávou o přezkumu. Insolvenční správce ve zprávě pro oddlužení
zhodnotí předpokládané plnění věřitelům při realizovaných způsobech oddlužení, připojí k ní znalecký
posudek, je-li v majetkové podstatě nemovitá věc; navrhuje-li insolvenční správce provést oddlužení
plněním splátkového kalendáře, připojí rovněž propočet předpokládaného uspokojení nezajištěných
věřitelů a návrh distribučního schématu splátkového kalendáře pro jednotlivé nezajištěné věřitele a
vyjádří se také k návrhu dlužníka podle § 398 odst. 4
IZ, tj. k návrhu dlužníka na určení jiných než zákonem stanoveným měsíčních splátek. O zprávě
o přezkumu a o zprávě pro oddlužení po jejich úpravě uvědomí insolvenční soud účastníky řízení tím,
že tyto zprávy zveřejní vyhláškou. Současně je uvědomí o tom, že do 7 dnů od zveřejnění zprávy o
přezkumu a zprávy pro oddlužení v insolvenčním rejstříku mohou proti nim podat námitky. Má-li
insolvenční správce za to, že zde jsou skutečnosti, které by jinak odůvodňovaly odmítnutí nebo
zamítnutí návrhu na povolení oddlužení, upozorní na ně ve zprávě pro oddlužení; v případě svolání
schůze věřitelů k projednání způsobu oddlužení a hlasování o jeho přijetí na ně upozorní nejpozději
před rozhodnutím schůze věřitelů o způsobu oddlužení (§
403 odst. 1 IZ s účinností od 1. 7. 2017). Věřitelé, kteří hlasovali o přijetí způsobu
oddlužení, mohou namítat, že zde jsou skutečnosti, které by jinak odůvodňovaly odmítnutí nebo
zamítnutí návrhu na povolení oddlužení. Tyto námitky mohou uplatnit nejpozději do skončení schůze
věřitelů, která rozhodovala o způsobu oddlužení; v případě, že schůze věřitelů svolána nebude, do 7
dnů od zveřejnění zprávy pro oddlužení v insolvenčním rejstříku. K později vzneseným námitkám a k
námitkám uplatněným věřiteli, kteří nehlasovali o přijetí způsobu oddlužení, se nepřihlíží. Platí,
že věřitelé, kteří včas neuplatnili námitky podle věty první, souhlasí s oddlužením bez zřetele k
tomu, zda dlužník má dluhy z podnikání (§ 403 odst. 2
IZ). Poslední věta o fikci souhlasu věřitelů s pohledávkami z podnikání s oddlužením dlužníka
byla předmětem judikatorní činnosti insolvenčních soudů, přičemž
judikatura
vyšších soudů se v
zásadě sjednotila na tomtéž stanovisku. Ustanovení § 404
IZ potom v závislosti na tom, zda byly či nebyly uplatněny námitky podle
§ 403 IZ, stanoví, kdy soud rozhodne o tom, zda
oddlužení schválí, či nikoliv.Ustanovení § 405 IZ s účinností od 1. 7.
2017 upravuje postup v případě neschválení oddlužení. Způsob řešení úpadku dlužníka konkursem
připadá v úvahu jestliže:
a)
návrh na povolení oddlužení nebyl podán společně s insolvenčním návrhem a insolvenční
soud nezjistí, že majetek dlužníka, aniž se přihlíží k věcem, právům a jiným majetkovým hodnotám
vyloučeným z majetkové podstaty, je pro uspokojení věřitelů zcela nepostačující,
b)
návrh na povolení oddlužení byl podán společně s insolvenčním návrhem a insolvenční
soud nezjistí, že majetek dlužníka, aniž se přihlíží k věcem, právům a jiným majetkovým hodnotám
vyloučeným z majetkové podstaty, je pro uspokojení věřitelů zcela nepostačující,
nebo
c)
návrh na povolení oddlužení byl podán společně s insolvenčním návrhem a insolvenční
soud zjistí, že majetek dlužníka, aniž se přihlíží k věcem, právům a jiným majetkovým hodnotám
vyloučeným z majetkové podstaty, je pro uspokojení věřitelů zcela nepostačující, a dlužník na
jednání s insolvenčním správcem podle § 410 odst. 2
IZ požádal, aby byl způsobem řešení jeho úpadku konkurs, a zaplatil zálohu na náklady
insolvenčního řízení, stanovil-li mu soud povinnost k její úhradě podle
§ 108 odst. 2 a
3 IZ.
Důvodová zpráva k otázce rozhodnutí o neschválení oddlužení uvádí, že pokud by šlo o tzv.
prázdný konkurs, nejeví se jako hospodárné nejprve připustit, aby insolvenční soud rozhodnul o
řešení úpadku dlužníka konkursem a následně zrušil konkurs pro nedostatek majetku podle
§ 308 odst. 1 písm. d) IZ. Proto se stanoví,
že je-li majetek dlužníka k uspokojení věřitelů zcela nepostačující, insolvenční soud o způsobu
řešení dlužníkova úpadku konkursem nerozhodne a insolvenční řízení zastaví. To však neplatí,
jestliže dlužník trvá na tom, aby byl způsobem řešení jeho úpadku konkurs, a zaplatí zálohu na
náklady insolvenčního řízení. Bylo-li však insolvenční řízení zahájeno věřitelským insolvenčním
návrhem, právní mocí rozhodnutí o zastavení insolvenčního řízení proto, že je majetek k uspokojení
věřitelů zcela nepostačující, seznam dosud neuspokojených pohledávek získá povahu exekučního titulu
bez ohledu na vůli dlužníka, podobně jako by tomu jinak bylo v případě zrušení konkursu pro
nedostatek majetku [§ 308 odst. 1 písm. d) ve
spojení s § 312 odst. 4 IZ].
Ustanovení § 410 IZ upravuje nově tzv.
zprávu o přezkumu, kterou zpracuje insolvenční správce po přezkoumání pohledávek. Zprávu o přezkumu
následně schvaluje insolvenční soud, případně nařídí její doplnění nebo ji odmítne s ohledem na
podané námitky (§ 398a odst. 4 IZ) a uloží
insolvenčnímu správci, aby znovu provedl přezkoumání přihlášených pohledávek a předložil novou
zprávu o přezkumu.
V prvním čtení byla v době přípravy tohoto článku rovněž další novela
insolvenčního zákona - sněmovní tisk č. 1030. Tato
novela mimo jiné navrhuje doplnění § 395 IZ -
zamítnutí návrhu na povolení oddlužení mimo případu, kdy byl sledován nepoctivý záměr rovněž v
situaci, kdy dlužník nebude schopen splácet v plné výši ani pohledávky podle § 168 odst. 2 písm. a),
§ 169 odst. 1 písm. e) a § 390a odst. 5 (tj. pohledávky za majetkovou podstatou spočívající v
náhradě hotových výdajů a odměny předběžného správce, pohledávky věřitelů na výživném ze zákona,
odměna osoby, která sepsala a za dlužníka podala návrh na povolení oddlužení nebo insolvenční
návrh). Důvodová zpráva uvádí, že zrušení dosavadní minimální míry uspokojení nezajištěných věřitelů
v případě řešení úpadku dlužníka oddlužením sleduje zpřístupnění sanačního řešení úpadku širšímu
okruhu poctivých dlužníků. Podmínkou přípustnosti oddlužení již nebude jako dosud předpoklad
minimálního 30 % uspokojení pohledávek nezajištěných věřitelů, nýbrž pouze placení nákladů
insolvenčního řízení a odměny osobě sepisující a podávající insolvenční návrh anebo návrh na
povolení oddlužení a placení pohledávek výživného ze zákona.
V rámci sněmovního tisku č. 1030 se dále navrhuje doplnění právní úpravy zamítnutí návrhu
na povolení oddlužení (§ 395 IZ) v tom směru, že
insolvenční soud zamítne návrh na povolení oddlužení i tehdy, jestliže výše pohledávek dlužníkových
nezajištěných věřitelů přesahuje tisícinásobek existenčního minima podle zvláštního právního
předpisu. To neplatí, lze-li se zřetelem ke všem okolnostem důvodně předpokládat, že hodnota plnění,
které tito věřitelé při oddlužení obdrží, dosáhne alespoň 30 % jejich pohledávek, ledaže souhlasí i
s plněním nižším (nově navržený § 395 odst. 3
IZ). Insolvenční soud zamítne návrh na povolení oddlužení také tehdy, jestliže v posledních
10 letech před podáním insolvenčního návrhu bylo dlužníku pravomocným rozhodnutím přiznáno
osvobození od placení pohledávek zahrnutých do oddlužení, v rozsahu, v němž nebyly uspokojeny (nově
navržený § 395 odst. 4 IZ). Insolvenční soud
zamítne návrh na povolení oddlužení také tehdy, jestliže v posledních 3 letech před podáním
insolvenčního návrhu byl návrh dlužníka na povolení oddlužení pravomocně zamítnut z důvodu, že je
jím sledován nepoctivý záměr, nebo jestliže z téhož důvodu nebylo oddlužení schváleno nebo bylo
schválené oddlužení zrušeno (nově navržený § 395 odst.
5 IZ). Insolvenční soud zamítne návrh na povolení oddlužení také tehdy, jestliže v posledních
3 měsících před podáním insolvenčního návrhu vzal dlužník svůj předchozí návrh na povolení oddlužení
zpět (nově navržený § 395 odst. 6 IZ). Shora
uvedený postup podle odstavců 3 až 6 se nepoužije, jsou-li pro to důvody zvláštního zřetele hodné,
zejména zavázal-li se dlužník z ospravedlnitelného důvodu nebo existuje-li výrazný nepoměr mezi výší
dluhu a poskytnutého plnění (nově navržený § 395 odst.
7 IZ).
V rámci nově navrženého § 398 odst. 5
IZ (stanovení jiné než zákonem určené měsíční splátky) se navrhuje, že insolvenční soud může
stanovit jinou výši měsíčních splátek i po schválení oddlužení, jestliže o to požádá dlužník pro
změnu poměrů, lze-li se zřetelem ke všem okolnostem důvodně předpokládat, že je výše dosavadních
splátek způsobilá ohrozit plnění splátkového kalendáře, nebo že míra uspokojení pohledávek
nezajištěných věřitelů bude vyšší i při jiné výši měsíčních splátek. Dlužník není povinen vydat
majetek ke zpeněžení, vyplývá-li ze zprávy pro oddlužení, že by se zpeněžením tohoto majetku
nedosáhlo uspokojení věřitelů. Dlužník také není povinen vydat ke zpeněžení své obydlí, ledaže ze
zprávy pro oddlužení vyplývá, že jeho hodnota přesahuje hodnotu určenou podle prováděcího právního
předpisu násobkem částky na zajištění obydlí v dlužníkově bydlišti (návrh nového znění
§ 398 odst. 6 IZ). Je-li způsobem oddlužení
plnění splátkového kalendáře se zpeněžením majetkové podstaty, může insolvenční soud na návrh
insolvenčního správce za účelem předcházení budoucímu úpadku uložit dlužníku povinnost využít v
rozsahu nejvýše 100 hodin služby odborného sociálního poradenství poskytované registrovaným
poskytovatelem sociálních služeb. Tato služba se dlužníku poskytuje bez úhrady nákladů (návrh nového
znění § 398 odst. 7 IZ).
Návrh pak výrazně zasahuje i do dosavadní koncepce konečné míry uspokojení nezajištěných
věřitelů, kdy v případě oddlužení plněním splátkového kalendáře se zpeněžením majetkové podstaty by
bylo oddlužení splněno, pokud:
a)
dlužník splatil nezajištěným věřitelům jejich pohledávky v plné výši,
b)
dlužník v době 3 let od schválení oddlužení splatil nezajištěným věřitelům alespoň 50
% jejich pohledávek,
c)
dlužník v době 5 let od schválení oddlužení splatil nezajištěným věřitelům alespoň 30
% jejich pohledávek, nebo
d)
po dobu 7 let od schválení oddlužení nebylo dlužníku oddlužení zrušeno. Rovněž se
navrhuje umožnit přerušení či prodloužení oddlužení až o šest měsíců.
Prodloužení trvání oddlužení může mít pro dlužníky pozitivní dopad v tom smyslu, že v
současné době se lze setkat s případy, kdy dlužník, který např. po určitou kratší dobu řádně
neplnil, po zlepšení příjmových poměrů již nemá dostatečný časový prostor pro minimální uspokojení
nezajištěných věřitelů.
Akreditace pro poskytování služeb v oblasti oddlužení
Dosavadní praxe podávání insolvenčních návrhů spojených s návrhy na povolení oddlužení
nevyžadovala, aby byl návrh na povolení oddlužení zpracován odborně způsobilou osobou. S účinností
od 1. 7. 2017 však dochází k podstatné změně.
Podmínkou pro udělení akreditace právnické osobě je podle
§ 418b IZ existence vlastnického či jiného
užívacího práva právnické osoby k prostorám, kde zamýšlí služby poskytovat, bezúhonnost právnické
osoby a jejích orgánů, absence zrušení akreditace v posledních pěti letech, odborná způsobilost
jedné fyzické osoby, která je ve smluvním vztahu k právnické osobě, tedy má vysokoškolské vzdělání v
rámci magisterského studijního programu oborů práva, anebo ekonomie na vysoké škole v ČR či
zahraniční vysoké škole, dále existence smlouvy o pojištění odpovědnosti za škodu a veřejná
prospěšnost právnické osoby. V souladu s § 146 zákona č.
89/2012 Sb., občanský zákoník, je veřejně prospěšná právnická osoba, jejímž posláním je
přispívat v souladu se zakladatelským právním jednáním vlastní činností k dosahování obecného blaha,
pokud na rozhodování právnické osoby mají podstatný vliv jen bezúhonné osoby, pokud nabyla majetek z
poctivých zdrojů a pokud hospodárně využívá své jmění k veřejně prospěšnému účelu. Podstatou
poskytovaných služeb je sepis a podání insolvenčního návrhu a návrhu na povolení oddlužení a
činnosti s tím nezbytně spojené jako porada s klientem. Platnost akreditace je omezena na pět let.
Akreditaci uděluje Ministerstvo spravedlnosti, které rovněž povede seznam akreditovaných osob a bude
vykonávat nad poskytováním shora uvedených služeb dohled.
Vztah ke státům EU
Novela zákona č. 64/2017 Sb. bude mít rovněž
dopad na mezinárodní příslušnost insolvenčního soudu (§
427 IZ), zveřejnění některých rozhodnutí (§ 429
odst. 2 IZ) a tzv. jednostranný příslib insolvenčního správce v rámci tzv. hlavního
insolvenčního řízení (§ 430a IZ).
Závěr
Přijatá novela insolvenčního zákona č.
64/2017 Sb. i dosud toliko navržená novela si kladou za
cíl poměrně ambiciózní změny spočívající zejména v odbřemenění insolvenčních soudů a změn v rámci
způsobu řešení oddlužení. Je však třeba rovněž poukázat na to, že obě navržené změny
insolvenčního zákona přichází poměrně v krátké časové
návaznosti za sebou, což svědčí o turbulentních změnách
insolvenčního zákona, byť časté změny legislativního
prostředí nejsou v rámci českého právního řádu (bohužel) ničím výjimečným.