Dne 1. 1. 2020 nabyla účinnosti vyhláška č. 248/2019 Sb. , kterou se mění vyhláška č. 27/2016 Sb. , o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, ve znění pozdějších předpisů, a vyhláška č. 72/2005 Sb. , o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů. Nadále se zde budu zabývat pouze novelizací vyhlášky č. 27/2016 Sb. , o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „vyhláška“).
Změny ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Veronika
Falešníková,
právní asistentka
V roce 2015 byl v České republice zaveden systém podpory žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, od té doby byly identifikovány určité problémy, které v praxi komplikují uplatňování podpůrných opatření, a tím negativně zasahují do plynulosti výuky. Dle důvodové zprávy si novela vyhlášky klade za cíl tyto problémy napravit. Snižuje administrativní zátěž a upravuje některé parametry podpory tak, aby se zajistilo účelnější a efektivnější využití finančních prostředků státního rozpočtu, přičemž standard podpory poskytovaný dětem, žákům a studentům zůstává zachován.
Nejpodstatněji se změny projevují v Příloze č. 1 vyhlášky. Tato příloha se dělí na 3 části, z nichž každá prošla obměnou.
Část A obsahuje výčet a účel podpůrných opatření, jejich členění do stupňů a u podpůrných opatření druhého až pátého stupně, s výjimkou kompenzačních pomůcek, speciálních učebnic a speciálních učebních pomůcek, pravidla pro jejich použití školou a školským zařízením. V této části dochází k úpravám některých podpůrných opatření, konkrétně jsou to opatření Intervence školy a školského zařízení, Individuální vzdělávací plán, Personální podpora ve škole a školském zařízení a Ukončování vzdělávání maturitní zkouškou upraveno jiným právním předpisem1).
Část B obsahuje výčet a účel kompenzačních pomůcek, speciálních učebnic a speciálních učebních pomůcek, jejich členění do stupňů a pravidla pro jejich použití školou a školským zařízením včetně jejich normované finanční náročnosti. Dosavadní úprava v této části byla úplně nahrazena. Nejpodstatnějšími změnami bylo zrušení zvláštní podpora pro žáky se specifickými poruchami učení a pro žáky nadané, a naopak došlo k zařazení nové kategorie univerzálních pomůcek pro všechny typy postižení. Došlo zde také k úpravě hodnot normované finanční náročnosti jednotlivých pomůcek.
V části C je uveden počet hodin za rok pro stanovení normované finanční náročnosti u podpůrných opatření spočívajících ve využití tlumočníka českého znakového jazyka nebo přepisovatele pro neslyšící. Tento počet se nově nepočítá za každou 1 hod poskytnutého podpůrného opatření týdně, ale za každých 5 hod/týdně.
Další důležitou novinkou v úpravě poskytování finančních prostředků ze státního rozpočtu je, že u podpůrných opatření vyjmenovaných v nově vzniklém oddílu 1.11 Přílohy 1, se tyto prostředky poskytují pouze v případě, že žák nemůže využít podpůrné opatření financované ze státního rozpočtu na základě dřívějšího doporučení pro jiného žáka.
1) Vyhláška č. 177/2009 Sb., o bližších podmínkách ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou, ve znění pozdějších předpisů.