Úloha vnitřních předpisů v účetnictví některých vybraných účetních
jednotek
Jaroslava
Svobodová
V tomto článku bych chtěla reagovat a pokusit se odpovědět na několik níže uvedených
otázek týkajících se vnitřních směrnic, kterými jsou "aplikovány" právní předpisy v oblasti
účetnictví účetních jednotek. Odpovědi bych směřovala k některým vybraným účetním jednotkám, kterými
jsou územní samosprávné celky (kraje, obce města), dobrovolné svazky obcí, regionální rady regionů
soudržnosti, příspěvkové organizace, státní fondy a organizační složky státu.
Skutečnosti, na které bych chtěla reagovat, jsou níže uvedené otázky:
1.
Z jakých důvodů (proč) dochází k vytváření vnitřních předpisů účetními
jednotkami?
2.
Existují zásady či doporučení, kterými by se účetní jednotky při tvorbě vnitřních
předpisů měly řídit?
3.
Co by měly vnitřní předpisy obsahovat?
4.
Ve kterých případech je zákonem č. 563/1991
Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, stanovena povinnost účetním jednotkám
vypracovat vnitřní předpis?
5.
Ve kterých případech je vyhláškou č. 410/2009
Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č.
563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších
předpisů, pro některé vybrané účetní jednotky, ve znění pozdějších předpisů stanovena povinnost
účetním jednotkám vypracovat vnitřní předpis?
6.
Ve kterých případech je Českými účetními standardy některým vybraným účetním
jednotkám stanovena povinnost vypracovat vnitřní předpis?
V prvé řadě je nutné zdůraznit, že vnitřní předpisy jsou druhem rozhodnutí odpovědných
pracovníků účetní jednotky, tj. druhem řídícího aktu. Soustava vnitřních předpisů a metodika jejich
tvorby byla a je tvořena nejen na základě využití teoretických poznatků, ale v mnoha případech také
na základě praktických zkušeností.
Vnitřními předpisy se podrobněji upravují vlastnosti a chování prvků některých systémů v
účetní jednotce. Určují se jimi:
-
způsoby vykonávání jednotlivých funkcí účetní jednotky nebo jejích organizačních
prvků (např. průběh příslušných - určitých procesů),
-
konkretizují funkční náplně,
-
vztahy prvků při vykonávání těchto funkcí (např. způsob účasti organizačních míst na
určitém procesu, obsah a cesty nosičů informací v určitém procesu apod.).
Posláním vnitřních předpisů je:
-
rozpracovat některé oblasti činností do takových podrobností, jak to vyžaduje potřeba
racionálního plnění funkcí účetní jednotky a jejích organizačních prvků,
-
upravovat činnosti, jak to vyžadují právní předpisy, nebo pro které se úprava
považuje z hlediska účetní jednotky za potřebnou a užitečnou z hlediska významu, opakovanosti
výskytu apod.,
-
aby obsahovaly ustanovení natolik stálá, aby se podle nich mohly vytvářet účelné
stereotypy chování a aby zajistily automatické fungování, avšak ponechávaly prostor pro
sebeuplatňování a aktivitu příslušných pracovníků zabývajících se příslušnou oblastí
(problematikou).
Vypracování vnitřních předpisů
vyplývá zejména z níže uvedených důvodů:a)
jejich zpracování vyžaduje právní předpis,
b)
k provedení právního předpisu,
c)
z vlastní vůle účetní jednotky, resp. na základě vnitřní potřeby účetní jednotky při
splnění podmínky, že vnitřní předpis je v souladu s právními předpisy.
Vnitřní předpisy
můžeme rozčlenit
např.:-
podle rozsahu působnosti
v účetní jednotce:
týká se celé účetní
jednotky, nebo je směrována pouze k určitému útvaru, středisku apod.,-