Alokace nákladů vybraných účetních jednotek ve veřejném sektoru

Vydáno: 16 minut čtení

Vybrané účetní jednotky musí ve svém účetnictví sledovat náklady spadající do hlavní a hospodářské činnosti (jedná se o podnikatelskou aktivitu), ale také by měly sledovat náklady, které se vážou k jednotlivým činnostem, tj. projekty, které účetní jednotky realizují, ať jsou v rámci hlavní či hospodářské činnosti. Ve všech oblastech aktivit organizace dochází k tomu, že vznikají režijní (nepřímé) náklady, u nichž se musí rozhodnout, jaká výše nákladů připadne jednomu projektu a jaká výše nákladů připadne ostatním projektům. Článek se zabývá alokací režijních (nepřímých) nákladů s dopadem na výsledek hospodaření a měl by poukázat na vhodnost použití rozvrhových základen ve veřejném sektoru.

Alokace
nákladů vybraných účetních jednotek ve veřejném sektoru
Ing.
Miroslav
Hálek
 
Legitimní důvody vykazování hlavní a hospodářské činnosti
*
§ 5 odst. 2 písm. a) vyhlášky č. 410/2009 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, pro některé vybrané účetní jednotky
*
§ 55 odst. 1 zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (týká se jen organizačních složek státu a jimi zřízené příspěvkové organizace)
*
§ 28 odst. 5zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů, (týká se jen územních samosprávných celků a jimi zřízené příspěvkové organizace, dobrovolných svazků obcí, regionálních rad regionů soudržnosti),
*
§ 18 odst. 4 písm. a) zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů.
 
Rozdělení nákladů na hlavní a hospodářskou činnost
Do hlavní činnosti se zařazují náklady, které vznikají za účelem, pro který byly vybrané účetní jednotky (dále jen „VÚJ“) založeny podle svých zřizovacích listin. VÚJ mohou samozřejmě vykonávat více hlavních činností, a tak své náklady ještě dále členit do jednotlivých hlavních činností.
                            Hlavní činnosti VÚJ                                    |         +--------------------------+-------------------------------+         |                          |                               |     Aktivita 1                 Aktivita 2                     Aktivita "n"              např. hospodaření        např. odvádění a čištění        např. úkoly v oblasti      s majetkem               odpadních vod                  kultury a sportu   
Vedle hlavní činnosti mohou VÚJ uskutečňovat i hospodářskou činnost (může se jednat i o činnosti pod názvem vedlejší, ekonomická či doplňková). Hospodářská činnost opět může nabývat množného charakteru, tudíž by se i náklady měly členit do jednotlivých hospodářských činností.
                          Hospodářské činnosti VÚJ                                    |         +--------------------------+-------------------------------+         |                          |                               |     Aktivita 1                 Aktivita 2                     Aktivita "n"        např. pronájem             např. zapůjčení             např. prodej reklamních  skladovacích prostor       sportovních potřeb                  suvenýrů  
Mnoho VÚJ svoji hospodářskou činnost uskutečňují, protože hospodářská činnost doplňuje finančně jejich hlavní činnost. Dalším důvodem existence hospodářské činnosti bývá využití zbylého potenciálu. Jedná se např. o nevyužité prostory v budově, pronájem pozemků, zapůjčení movitých statků.
Toto rozdělení do hlavních a hospodářských činností musí účetní jednotka zvažovat stejně jako cokoliv jiného. Členění nákladů zahrnuje účetní jednotka do svých výstupů, aby nedocházelo ke zkreslení informací o budoucích činnostech při obhajobě kalkulovaných nebo rozpočtovaných nákladů.
 
Tvorba alokačních základen
Alokace
nákladů znamená přiřazení nebo rozdělení nákladů jednotlivým činnostem uskutečňujících se uvnitř VÚJ. K alokaci vedou dva důvody:
*
jeden vyplývá z legislativních ustanovení platných pro vybrané účetní jednotky zmíněných výše,
*
druhý důvod má uplatnění v manažerském rozhodování, které slouží jako nástroj v horizontálním a vertikálním pohledu organizace.
VÚJ se musí vypořádat s úkolem správně alokovat své náklady mezi jednotlivé druhy činností, které jsou jejím posláním a které spadají do hospodářské činnosti. Dále je třeba rozlišit náklady za jednotlivé druhy aktivit v rámci činnosti hlavní (i v závislosti na ceně, za kterou jsou poskytovány) a to samé platí pro aktivity v činnosti hospodářské. Zde se může objevovat potřeba některé náklady alokovat podle stejných metod. Neexistuje žádný závazný postup pro
alokace
té které aktivity. Výsledné rozdělení nákladů musí být však vhodné a zdůvodněné s věrným a poctivým obrazem účetních výkazů. Metodicky se nabízejí dvě základní varianty pro alokaci, a to věcný nebo hodnotový přístup, případně kombinace obou zmíněných.
Hodnotový a věcný přístup (1) vycházejí z určení rozvrhové základny.
a)
Hodnotový přístup
stanovuje výši nepřímých nákladů v procentech ve vztahu ke zvolené základně (např. k přímému jednicovému materiálu nebo osobním nákladům) na základě následujícího vztahu: PP = (Nepřímé režijní náklady/rozvrhová základna (Kč)) x 100, kde PP… procento přirážky režijních nákladů. Předností hodnotového přístupu je jeho snadné a přesné zjišťování. Na druhé straně však rozvrhové základny podléhají častým změnám, které jsou vyvolány nikoliv změnami v příčinné souvislosti či v relacích nákladů a výkonů, ale např. pouze změnou pořizovací ceny materiálů nebo mzdových sazeb. To znamená, že hodnotový přístup není stálý, a proto omezuje i srovnatelnost procenta přirážek nepřímých nákladů v jednotlivých obdobích.
b)
Věcný přístup
vylučuje působení cenových vlivů, ale jeho zjištění je často složitější. Výběr rozvrhové základny se provádí buď na základě zkušeností, nebo konkrétních technicko-ekonomických rozborů. Často se využívá měření věcných jednotek, které probíhají v souvislosti s vlastním procesem tvorby výkonů, s technickou kontrolou či s odměňováním pracovníků.
Nejčastěji jsou jako rozvrhové základny voleny:
*
hodiny práce,
*
strojové hodiny.
 
Hodnotový přístup k alokaci
1)
Pokud je část nákladů vynakládaných na hlavní činnost společná s náklady vynakládanými na hospodářskou činnost, a jsou tudíž těžko, co do jejich výše rozlišitelnými, pak vybrané účetní jednotky mohou tyto náklady alokovat podle principu únosnosti, rozvrhovou základnou budou např. docílené výnosy v hospodářské činnosti k výnosům docílených v hlavní činnosti včetně
dotace
nebo příspěvku poskytované na tuto činnost vždy ke dni sestavení účetní závěrky.
Nejčastěji se zde objevují režijní náklady v situaci, kdy ve stejných prostorách probíhá několik činností. V tomto případě, či v případě, že by použití věcných kritérií bylo neprůkazné, nebo organizace úspěšně argumentuje, že použití věcných kritérií nepřipadá v úvahu, nastupuje hodnotový přístup k alokaci.
Některé metody
alokace
nákladů
Možným způsobem je použití procentního poměru na jednu korunu celkových příjmů2). Tento způsob je založen na principu rozložení režijních nákladů ve stejném poměru, v jakém byly dosaženy výnosy z jednotlivých činností. Zjistíme poměr jednotlivých druhů příjmů a tímto poměrem rozdělíme režijní náklady.
Další způsob je založen na přiřazování režijních nákladů podle zjištěného poměru skutečných nákladů3) na jednotlivé činnosti a stejným poměrem jsou rozděleny i režijní náklady. Tento způsob má smysl použít jen tehdy, pokud na všechny vykonávané činnosti byly vynaloženy nějaké skutečné náklady.
Příklad
Alokace
podle hodnotového kritéria
Střední odborné učiliště provozuje ve svém zařízení standardní výuku žáků. Tělocvična v majetku učiliště není na 100 % využitá, proto se management rozhodl pronajímat tělocvičnu ostatním základním a středním školám v okolí.
Otázka tedy zní, jakou výší se budou alokovat režijní náklady učiliště mezi náklady vznikající z výuky studentů (hlavní činnost) a náklady vznikající pronájmem tělocvičny (hospodářská činnost)?
K alokaci bude použito „rozdělení všech režijních nákladů na základě poměru celkové výše přímých nákladů jednotlivých činností“. (2)
Tab. 1 Náklady učiliště (v tis.)
 +-----------------+---------------------------------+-----------------+--------------------------------------------+ |     Náklady     | Výuka studentů (hlavní činnost) | Režijní náklady | Pronájem tělocvičny (hospodářská činnost)  | +-----------------+---------------------------------+-----------------+--------------------------------------------+ | Vodné, stočné   |                              12 |              22 |                                          5 | | Energie         |                              70 |              50 |                                         30 | | Mzdy            |                             510 |             120 |                                          0 | | Odpisy          |                             120 |              40 |                                         10 | | Celkem náklady  |                             712 |             232 |                                         45 | +-----------------+---------------------------------+-----------------+--------------------------------------------+
Postup stanovení
alokace
režijních nákladů vychází z poměrové části připadající na hlavní a hospodářskou činnost každé položky nákladu. Např. položka vodné, stočné obsahuje poměr 71 % pro hlavní činnost a 29 % pro vedlejší činnost (12/17 = 71 %).
Tab. 2
Alokace
režijních nákladů (v tis.)
 +-----------------+-----------------------------------+-----------------------------------+ |                 |          Výuka studentů           |        Pronájem tělocvičny        | |                 |         (hlavní činnost)          |       (hospodářská činnost)       | |                 +----------------+------------------+----------------+------------------+ |    Náklady      | Přímé náklady  | Alokovaná režie  | Přímé náklady  | Alokovaná režie  | +-----------------+----------------+------------------+----------------+------------------+ | Vodné, stočné   |             12 |             15,6 |              5 |              6,4 | | Energie         |             70 |             35   |             30 |             15   | | Mzdy            |            510 |            120   |              0 |              0   | | Odpisy          |            120 |             37   |             10 |              3   | | Celkem náklady  |            712 |            207,6 |             45 |             24,4 | +-----------------+----------------+------------------+----------------+------------------+   Zdroj: Autor
Výpočet provedený výše není matematiky příliš náročný a ukazuje alokaci režijních nákladů jak pro celkovou hlavní a hospodářskou činnost, tak pro jednotlivé nákladové položky učiliště v příslušných činnostech - je tedy jen na účetní jednotce, zda si uvedený způsob zvolí a začne ho používat. Po zvolení způsobu
alokace
nákladů by měla účetní jednotka příslušný způsob dodržovat i následující účetní období pro srovnatelnost účetních výkazů v čase.
 
Věcný přístup k alokaci
V případě, když jsou činnosti od sebe věcně oddělitelné, je možno začít uvažovat o věcných kritériích pro alokaci nákladů a výnosů. Jako věcné kritérium se nabízí spousta možností, např. počet ujetých kilometrů podle knihy jízd, počet skutečně odpracovaných hodin, které byly věnovány jednotlivým činnostem, skutečná spotřeba energie v případě několika elektroměrů, skutečná doba telefonických hovorů v případě oddělených telefonických linek.
Příklad
Alokace
nákladů podle věcného kritéria
VÚJ vlastní ve svém majetku strojovnu sloužící jako opravna flotily vozů (osobní vozy, traktory, sypače, zemědělská technika). Součástí strojovny je i garáž, kterou VÚJ pronajímá fyzickým osobám - jedná se o hospodářskou činnost. Hodnota strojovny včetně garáže činí 2 mil. a odepisuje se 20 let lineárním způsobem. Strojovna zaujímá plochu 10 x 15 m s výškou stropu 8 m a garáž 3 x 5 m s výškou stropu 2,5 m.
Následující text by měl poukázat na odlišnosti výše alokovaných nákladů do hlavní a hospodářské činnosti při stanovení různých rozvrhových základen stejného majetku. Různá výše
alokace
nákladů může ovlivňovat řízení VÚJ, neboť každá rozvrhová základna bude vykazovat různou hodnotu nákladů a tím i může zkreslit přiřazování výnosů k takovýmto nákladům, ovlivnit výsledek hospodaření z hlavní a hospodářské činnosti -- dopad na rozdělování odměn při řízení a změnit daňový základ při výpočtu daně z příjmů.
a) Rozvrhová základna stanovená podle podlahové plochy
Roční odpis činní 100 000 Kč a úkolem je alokovat (přiřadit) výši odpisu mezi hlavní a hospodářskou činnost pomocí procentní přirážky určené podlahovou plochou.
Tab. 3
Alokace
odpisů - podlahová plocha
 +------------------------------+----------------+-------------------------+--------------+ |           Majetek            |  Plocha (m2)   | Procentní přirážka (%)  | Výše odpisu  | +------------------------------+----------------+-------------------------+--------------+ | Strojovna (hlavní činnost)   | 150 (10 x 15)  | 91 (150/165)            |  91 000      | | Garáž (hospodářská činnost)  | 15 (3 x 5)     | 9 (15/165)              |   9 000      | | Celkem                       | 165            | 100                     | 100 000      | +------------------------------+----------------+-------------------------+--------------+   Zdroj: Autor
b) Rozvrhová základna stanovená podle objemu budovy
Roční odpis činní 100 000 Kč a úkolem je alokovat (přiřadit) výši odpisu mezi hlavní a hospodářskou činnost pomocí procentní přirážky určené objemem jednotlivých budov, tj. strojovny a garáže.
Tab. 4
Alokace
odpisů - objem budovy
 +------------------------------+----------------------+-------------------------+--------------+ |           Majetek            |     Objem (m3)       | Procentní přirážka (%)  | Výše odpisu  | +------------------------------+----------------------+-------------------------+--------------+ | Strojovna (hlavní činnost)   | 1 200 (10 x 15 x 8)  | 97 (1 200/1 237,5)      |  97 000      | | Garáž (hospodářská činnost)  | 37,5 (3 x 5 x 2,5)   | 3 (37,5/1 237,5)        |   3 000      | | Celkem                       | 1 237,50             | 100                     | 100 000      | +------------------------------+----------------------+-------------------------+--------------+   Zdroj: Autor   
Tabulky výše odhalují, jak ovlivní způsob určení rozvrhové základny výši nákladů (odpisů) přiřazených do hlavní a hospodářské činnosti. V našem případě došlo ke snížení
alokace
nákladů při stanovení rozvrhové základny „objem budovy“ u Garáže na trojnásobnou hodnotu. U Strojovny se podíl výše odpisů zvýšil o 6 000, tj. 6 %. Je tedy patrno vidět lehce možné „chtěné“ zkreslení hospodaření VÚJ. Nejsou žádná určená pravidla, jaká rozvrhová základna by se měla použít pro provozované činnosti, a tak lze manipulovat s výstupy.
 
Klady a zápory přístupů k alokaci nákladů
Následující tabulka porovnává klady a zápory výše zmíněných přístupů k alokaci nákladů režijní a podobné činnosti.
Tab. 5 Výhody a nevýhody přístupů alokování
 +---------+---------------------------------------------------+-------------------------------------------------+ |         |                   Věcný přístup                   |                Hodnotový přístup                | +---------+---------------------------------------------------+-------------------------------------------------+ | Klady   | Pokud lze náklady rozlišit podle nějakého         | Tato metoda je jednodušší, nevyžaduje další     | |         | věcného kritéria, bývá to zpravidla přesnější,    | evidenci, je jasná a dobře kontrolovatelná,     | |         | tím pádem správnější a spravedlivější, nedochází  | dá se použít u všech nákladů.                   | |         | ke zkreslení skutečnosti.                         |                                                 | +---------+---------------------------------------------------+-------------------------------------------------+ | Zápory  | Tuto metodu lze použít jen v některých případech  | Je složité zvolit vhodné rozvrhové kritérium,   | |         | a je vždy nutno zvažovat, zda vyvolané            | zda budeme rozlišovat podle poměru k výnosům    | |         | administrativní náklady nepřesáhnou užitek,       | či k nákladům, které již byly analyticky        | |         | který nám plyne z použití této metody.            | rozčleněny. Ne vždy výsledek odpovídá realitě,  | |         |                                                   | může být zkreslený, tím pádem nezaručuje        | |         |                                                   | z hlediska výkaznosti objektivnost.             | +---------+---------------------------------------------------+-------------------------------------------------+   Zdroj: (3) 
Alokace
nákladů podle (IPSAS 4))
IPSAS (5) se alokací nákladů mezi hlavní a hospodářskou činnost přímo nezabývají, obsahují standard IPSAS 18 - Vykazování podle segmentů, který hovoří o možném členění nákladů mezi tzv. segmenty. Jako jeden segment aktivit si lze představit členění nákladů mezi základní, střední a vysoké školy. Na drobné aktivity účetních jednotek IPSAS pohlíží jako na nepodstatné a přímo je neřeší - záleží jen na účetní jednotce, jak takové aktivity zaúčtuje a vykáže. Vykázání nákladů by mělo být na racionálním základě účetní jednotky.
Alokace
společných nákladů se přiřadí buď celému segmentu, nebo se takovéto náklady zobrazí na odděleném řádku výkazu (např. úroky, správa, škody nebo ztráta).
Alokace
nákladů podle Všeobecně uznávaných účetních principů pro veřejný sektor (4) (GAAP for State and Local Government Entities)
Vláda USA používá pro své účetnictví a výkaznictví tzv. „GAAPy“ vydávané radou pro vládní sektor tzv. GASB (Governmental Accounting Standards Board), což jsou pravidla účetnictví vycházející z minulých období založená na zkušenosti a zvyklostech nikoliv na legislativě. Tyto GAAPy upravují alokaci nákladů mezi hlavní a hospodářskou činnost (Ruppel, 2009, str. 147) z pohledu účelového členění nákladů na přímé (direct) a nepřímé (indirect). Účetní jednotka může použít full cost metodu (nedochází k rozlišení nákladů na variabilní a fixní), náklady se alokují podle zvolené rozvrhové základny. Při použití této metody účetní jednotka musí vykázat své nepřímé náklady na odděleném řádku výkazu svých aktivit u zvoleného účelu použití.
Alokace
nákladů spadající do kategorie odpisů dlouhodobého majetku by měla mít následující strukturu:
*
odpisy mohou být alokovány ke zvolenému účelu nebo projektu,
*
odpisy mohou být alokovány k více zvoleným účelům nebo projektům,
*
odpisy (především administrativní) se nemusí alokovat a zobrazí se na odděleném,
*
řádku výkazu aktivit,
*
odpisy se vykáží jako část hlavních vládních výdajů.
 
Závěr
VÚJ musí používat účetní - rozpočtové členění svých nákladů do hlavní a hospodářské činnosti. Výše rozebrané rozvrhové základny dávají dostatečné penzum návodů, jakou rozvrhovou základnu mají účetní jednotky zvolit pro své efektivní řízení, aby rozdělily zmíněné nepřímé náklady, správní a administrativní režii, náklady individuálního projektu připadajícího na hlavní i hospodářskou činnost (např.
dotace
, granty, reklama). Škála rozvrhových základen a jejich možných nastavitelných parametrů (úprava podle celkových nákladů, podle celkových výnosů, podle celkových vyplacených mezd) je velmi rozsáhlá, a proto se v praxi můžeme běžně setkat s tím, že účetní jednotky mohou používat odlišné rozvrhové základny v porovnání mezi sebou.
Své klady a zápory mají oba dva přístupy. Nedá se přesně říci, kterou metodu by účetní jednotka měla používat. Vždy se vychází od konkrétní situace, tj. jakou činnost a s jakým účelem ji účetní jednotka provádí, k ní vyvolané společné náklady a efekt z použití zvolené metody. Účetní jednotka má na zvážení, jaký způsob metody zvolí a ten by měla dodržovat alespoň celé účetní období, aby mohla porovnávat výkony v čase. Vedle
alokace
společných nákladů samozřejmě rozvrhové základny slouží k alokaci nákladů, u kterých je jasná jejich působnost - hlavní nebo hospodářská činnost. I k takovéto alokaci účetní jednotka použije zmíněné rozvrhové základny pro následné řízení organizace.
Mezinárodní účetní standardy pro veřejný sektor a Všeobecně uznávané účetní principy pro veřejný sektor ukázaly, že ve svých prováděcích textech také neobsahují přímé striktní dodržení rozvrhových základen pro alokaci nákladů mezi hlavní a hospodářskou činnost. Obsahují jen doporučené vykazování specifických nákladů (např. úroky nebo odpisy) na oddělený řádek výkazu.
Neexistuje žádný český nebo mezinárodní text, který by taxativně vymezoval použití rozvrhových základen pro VÚJ, proto při konsolidaci účetních výkazů by měla účetní jednotka zvolit takové rozvrhové základny, aby co nejvíce věrně zobrazila své hospodaření.
 
Literatura
(1)
KRÁL, B. A KOL.: Manažerské účetnictví. Praha: Management Press, 2008. ISBN 80-7261-131-3.
(2)
OSTRUSINOVÁ, M.: Controlling ve veřejné správě. Zlín: Disertační práce, Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2008.
(3)
POPELÁŘOVÁ, Š.: Klíčování nákladů pro účely zdanění příjmů neziskových organizací v ČR. Praha: Bakalářská práce, Vysoká škola ekonomická v Praze, 2009.
(4)
RUPPEL, W.: GAAP for Governments. New Jersey, John Wiley & Sons Inc., 2009. ISBN 978-0-470-28614-2.
(5)
INTERNATIONAL PUBLIC SECTOR ACCOUNTING STANDARDS BOARD: International Public Sector Accounting Standards, 2007. URL: (http://www.ipsas.org/en/ipsas_standards.htm).
Příspěvek byl zpracován jako jeden z výstupů projektu Interní grantové agentury VšE v Praze „Koncepce
konsolidace
účetních výkazů účetních jednotek veřejného sektoru pro účetní výkazy za Českou republiku a forma jejich prezentace uživatelům“ (registrační číslo F1 23/2010).
1 Hodnotový přístup je zde uplatněn jako jedna z možných variant alokační rozvrhové základny na principu únosnosti.