Audit
Ing.
Jaroslav
Zlámal
Ph.D.
Novela zákona o účetnictví, zákon č.
563/1991 Sb., s platností od 1.1.2016, přinesla
několik významných změn, které se mimo jiné promítly i do povinnosti provádět audit účetnictví v
nově vymezeném okruhu účetních jednotek. Zákon nově definoval kategorizaci účetních jednotek na
základě přesně stanovených parametrů.
1) Kategorie účetních jednotek
Účetní jednotky jsou nově vymezeny do jedné ze čtyř kategorií účetních
jednotek.
Zařazení do příslušné kategorie je závislé na dosažení (resp. překročení) stanovených
kritérií (a to alespoň dvou ze tří). Ty jsou k rozvahovému dni tvořeny:
-
hodnotou aktiv,
-
čistým obratem,
-
průměrným počtem zaměstnanců,
a) Mikro účetní jednotka
je subjekt, který k rozvahovému dni nepřekračuje
alespoň dvě z těchto tří kritérií:-
aktiva celkem 9 000 000 Kč,
-
čistý obrat 18 000 000 Kč,
-
průměrný počet zaměstnanců během účetního období 10.
b) Malá účetní jednotka
je subjekt, který k rozvahovému dni nepřekračuje
alespoň dvě z těchto tří kritérií:-
aktiva celkem 100 000 000 Kč,
-
čistý obrat 200 000 000 Kč,
-
průměrný počet zaměstnanců během účetního období 50.
c) Střední účetní jednotka
je subjekt, který k rozvahovému dni nepřekračuje
alespoň dvě z těchto tří kritérií:-
aktiva celkem 500 000 000 Kč,
-
čistý obrat 1 000 000 000 Kč,
-
průměrný počet zaměstnanců během účetního období 250.
d) Velká účetní jednotka
je subjekt, který k rozvahovému dni překračuje
alespoň dvě z těchto tří kritérií:-
aktiva celkem 500 000 000 Kč,
-
čistý obrat 1 000 000 000 Kč,
-
průměrný počet zaměstnanců během účetního období 250.
Za velkou účetní jednotku se však vždy považuje tzv. „subjekt veřejného zájmu“ (je přímo
definován v zákoně) a „
vybraná účetní jednotka“
. Vybranými účetními jednotkami jsou
organizační složky státu, státní fondy podle rozpočtových pravidel, územní samosprávné celky,
dobrovolné svazky obcí, Regionální rady regionů soudržnosti, příspěvkové organizace, Všeobecná
zdravotní pojišťovna České republiky a zdravotní pojišťovny.Jednotlivé kategorie účetních jednotek pak mají stanovená odlišná kritéria zejména v
těchto oblastech:
-
v možnosti vést účetnictví ve zjednodušeném rozsahu,
-
v povinnosti sestavovat přehled o peněžních tocích (cash flow),
-
v povinnosti sestavovat přehled o změnách vlastního kapitálu,
-
v povinnosti mít účetní závěrku ověřenou auditorem
,-
v povinnosti sestavovat výroční zprávu a její obsah,
-
v povinnosti zveřejňovat výkaz zisku a ztráty.
V tomto článku se dále zaměříme na povinnost účetního auditu v závislosti na nově
definované kategorie účetních jednotek včetně konsolidovaných závěrek.
2) Povinnost ověřit účetní závěrku auditorem
Povinnost ověřit účetní závěrku auditorem definuje
§ 20 zákona o účetnictví. Ten nově stanovuje tuto
povinnost následovně:
(1) Řádnou nebo mimořádnou účetní závěrku jsou povinny mít ověřenou auditorem, kterého
účetní jednotka určí způsobem stanoveným v zákoně upravujícím činnost auditorů, účetní jednotky,
kterým tuto povinnost stanoví zvláštní právní předpis, a dále:
a)
velké účetní jednotky
s výjimkou vybraných účetních jednotek, které nejsou
subjekty veřejného zájmu,b)
střední účetní jednotky
,c)
malé účetní jednotky
pokud jsou akciovými společnostmi nebo svěřenskými fondy
podle občanského zákoníku a k rozvahovému dni účetního
období, za nějž se účetní závěrka ověřuje, a účetního období bezprostředně předcházejícího
překročily nebo již dosáhly alespoň jednu z uvedených
hodnot:-
aktiva celkem 40
000 000 Kč,
-
roční
úhrn čistého obratu 80 000 000
Kč,
-
průměrný
počet zaměstnanců v průběhu účetního období 50,
d)
ostatní malé účetní jednotky
pokud k rozvahovému dni účetního období, za nějž
se účetní závěrka ověřuje, a účetního období bezprostředně předcházejícího překročily nebo již
dosáhly alespoň 2 hodnoty uvedené v písmeni c) bodech 1 až 3.(2) Účetní jednotky uvedené v odstavci 1
nejsou povinny
mít auditorem ověřenou
účetní závěrku:a)
sestavenou v průběhu konkursu, a to po dobu nepřetržitě po sobě jdoucích 36
kalendářních měsíců, počínaje prvním dnem kalendářního měsíce následujícího po dni, kterým nastaly
účinky prohlášení konkursu, pokud o jejím ověření auditorem nerozhodne věřitelský
výbor,
b)
sestavenou ke dni předcházejícímu dni, kterým nastanou účinky schválení
reorganizačního plánu, pokud o jejím ověření auditorem nerozhodne věřitelský výbor,
c)
pokud došlo ke zrušení konkursu z důvodu, že majetek dlužníka je pro uspokojení
věřitelů zcela nepostačující.
3) Konsolidovaná účetní závěrka
Konsolidovaná účetní závěrka je definována v § 22 zákona a
vyžaduje rovněž ověření
auditorem:
„(1) Konsolidovanou účetní závěrkou se rozumí účetní závěrka sestavená a upravená metodami
konsolidace
. Nestanoví-li se dále jinak, ustanovení tohoto zákona týkající se účetní závěrky se
použijí i pro konsolidovanou účetní závěrku; konsolidovaná účetní závěrka je ověřována
auditorem.“Tato povinnost se však nevztahuje na všechny subjekty, neboť novela zákona rozlišuje dvě
kategorie konsolidačních skupin, vycházející z kategorizace účetních jednotek:
-
malou konsolidační skupinu
(která nemusí
povinně sestavovat
konsolidovanou účetní závěrku),-
ostatní konsolidační skupiny
(střední a velké, které nejsou dále definovány,
neboť obě sestavují povinně konsolidovanou účetní závěrku).Je tedy podstatné, jak je definována malá konsolidační skupina, která nepodléhá auditu.
Zákon definuje „malou skupinu účetních jednotek jako tu skupinu, která se skládá z konsolidující
účetní jednotky a konsolidovaných účetních jednotek a která na konsolidovaném základě nepřekračuje k
rozvahovému dni alespoň dvě ze tří hraničních hodnot:
-
aktiva celkem 100 000 000 Kč,
-
čistý obrat 200 000 000 Kč,
-
průměrný počet zaměstnanců v průběhu účetního období 50.
Takto definovaná malá skupina účetních jednotek nemá povinnost sestavit konsolidovanou
účetní závěrku s výjimkou případů, kdy je některá účetní jednotka ve skupině subjektem veřejného
zájmu (ty jsou taxativně v zákoně určeny). Kromě malé skupiny účetních jednotek, která je od
konsolidace
osvobozena, je možné z konsolidační skupiny vyjmout:-
podíly sloužící výhradně k obchodování s nimi,
-
podíly s přísně a dlouhodobě omezeným výkonem práv a
-
účetní jednotky, které jsou jednotlivě i v úhrnu nevýznamné.
Závěrem této části lze tedy konstatovat, že všechny ostatní účetní jednotky po vyloučení
uvedených výjimek podléhají povinnosti auditu. Všechny účetní jednotky, které mají povinnost mít
účetní závěrku ověřenou auditorem, jsou pak povinny vyhotovit výroční zprávu.
4) Audit
Novela zákona o účetnictví definuje nově
povinnosti účetního auditu, tedy finančního účetnictví v komplexním provedení, tedy včetně možnosti
zahrnutí i navazujícího účetnictví manažerského v užším pojetí. Tento audit provádějí specializované
auditorské organizace, popřípadě individuální auditoři s auditorským oprávněním, a to dle zákona č.
93/2009 Sb., o auditorech, dle jeho novely platné od
1.1.2012.
„Povinným auditem se rozumí dle § 2 odst.
a) zákona č. 93/2009 Sb., o auditorech, ve znění pozdějších předpisů, ověření řádných a
mimořádných účetních závěrek nebo konsolidovaných účetních závěrek, pokud takové ověření vyžaduje
jiný právní předpis; případně ověření mezitímní účetní závěrky, pokud takové ověření vyžaduje jiný
právní předpis.“
To je definice citovaná z tohoto zákona, stejně tak jako definice poslání a
smysl auditu účetní závěrky a další následující definice: „Posláním a smyslem auditu účetní
závěrky je vyjádřit názor nezávislé, kvalifikované osoby na věrohodnost účetní závěrky zveřejněné
vedením účetní jednotky.“
Auditor
ověřuje, zda údaje v účetní závěrce podávají věrný a poctivý obraz finanční pozice
a výsledků hospodaření a peněžních toků v souladu s pravidly předepsanými českými nebo jinými
účetními předpisy, často s Mezinárodními standardy účetního výkaznictví (IFRS). Názor auditora má
dostatečnou vypovídací schopnost pouze a jenom ve spojení s určitou úplnou účetní závěrkou, ke které
se auditor
vyjadřuje. Názor auditora vytržený ze souvislosti s konkrétní účetní závěrkou je
zmatečný.Auditorskou činností se rozumí dle § 2 odst.
b) zákona o auditorech:
-
provádění povinného auditu,
-
přezkoumání hospodaření podle jiného právního předpisu, pokud toto přezkoumání
provádí
auditor
,-
ověřování účetních záznamů,
-
ověřování jiných ekonomických informací auditorem nebo provádění dalších činností
auditorem, pokud tak stanoví jiný právní předpis,
-
nebo jiné ověřování účetní závěrky, jiných účetních záznamů nebo jejich částí
prováděné auditorem.
Cílem auditu
účetní závěrky je umožnit auditorovi vyjádřit názor, zda je účetní
závěrka ve všech významných ohledech v souladu s příslušným rámcem účetního výkaznictví (Mezinárodní
auditorský standard ISA 200 Cíle a obecné principy auditu účetní závěrky).-
účetní závěrka nebo konsolidovaná účetní závěrka podává věrný a poctivý obraz
předmětu účetnictví v souladu s použitými právními předpisy a účetními standardy,
-
výroční zpráva nebo konsolidovaná výroční zpráva je v souladu s účetní závěrkou či
konsolidovanou účetní závěrkou.
Audit je ověřovací zakázkou, která znamená zakázku, v níž odborník vyjadřuje závěr s cílem
zvýšit míru důvěry předpokládaných uživatelů jiných než odpovědná strana ohledně výsledku hodnocení
či oceňování předmětu zakázky vůči daným kritériím (Mezinárodní rámec pro ověřovací
zakázky).
Na závěr své činnosti vydává
auditor
vzorový výrok, a to:a)
„bez výhrad
- auditor
konstatuje, že účetní závěrka poskytuje podle jeho
názoru ve všech významných ohledech věrný a poctivý obraz skutečnosti,b)
s výhradou
- auditor
konstatuje, že účetní závěrka poskytuje podle jeho názoru
věrný a poctivý obraz skutečnosti s výjimkou skutečností, které popíše,c)
záporný výrok
- auditor
konstatuje, že podle jeho názoru účetní závěrka
nepodává věrný a poctivý obraz skutečnosti,d)
odmítnutí výroku
- auditor
konstatuje, že byl ve své činnosti omezen do takové
míry, že nebyl schopen vydat svůj výrok.Ve svém výroku současně
auditor
upozorňuje na skutečnost, která je pro správnou
interpretaci účetní závěrky důležitá a jejíž opomenutí by mohlo negativně ovlivnit rozhodování
uživatelů účetní závěrky.Jiná, klasická definice auditu konstatuje, že:
„Audit v obecném slova smyslu je
prostředek, jímž jedna osoba ujišťuje druhou o kvalitě, podmínkách či stavu určité skutečnosti,
kterou první osoba prozkoumala. Potřeba takového auditu vyplývá z nejistoty nebo pochybnosti druhé
osoby o kvalitě, podmínkách či stavu předmětné skutečnosti a z nemožnosti tuto nejistotu nebo
pochybnosti odstranit vlastními silami“
(Lee, T.: Company auditing, Chapman and Hall, London
1986).5) Interní audit
Většina lidí pod pojmem „audit“ rozumí provedení kontroly účetnictví externí, nezávislou
společností zaměřenou na tuto činnost, popřípadě odborníkem, specialistou, který provádí externí
audity v různých firmách na základě objednávky jejich managementu. Podobně pojmu audit rozumí
většina věřitelů, bankéřů, majitelů, společníků či akcionářů.
Audit ale není pouze externí a netýká se pouze hospodářských subjektů. Audit provádějí i
instituce veřejné správy a také vlastní specialisté, zaměstnanci dané instituce, byť často z
nadřízené složky.
Základní klasifikace auditu totiž rozlišuje
audit externí
a interní
. Mezi
vnějším a vnitřním auditem existují určité rozdíly. Odlišnost se týká především nezávislosti, kterou
má auditor
nebo organizace za audit odpovědná ve vztahu ke kontrolované organizaci, a také
skutečnosti, komu jsou výsledky auditu určeny a k jakému účelu se audit provádí.Nezávislost vnějšího auditu
je dána jeho plnou nezávislostí na kontrolované účetní
jednotce a kontrolní zprávy by měly být určeny pro toho, kdo není součástí kontrolovaného subjektu
(zejména valné hromadě, členské schůzi atd.). Tyto skutečnosti pak zvyšují důvěryhodnost a
objektivitu výsledků provedeného externího auditu.Toto konstatování ale nijak nevylučuje úzkou provázanost a prospěšnost obou výše zmíněných
forem auditních činností, spíše naopak, vhodné a žádoucí je provádění vnějšího i vnitřního
auditu.
Obě skupiny auditorů mohou využít stejné databáze informací s různým pohledem a používat
vzájemných výsledků. Tato skutečnost se nepochybně odráží v úspoře nákladů a času při realizaci
konkrétního auditu.
6) Audit v oblasti veřejné správy
Audit se nejprve rozvíjel v obchodních korporacích, družstvech či státních podnicích v
ryze tržním prostředí. Brzy se stal nedílnou součástí kontrolních mechanismů a jeho zaměření se
trvale rozšiřovalo. Ve veřejném sektoru se začal realizovat ve 20. století.
Audity v oblasti veřejné správy představují zvláštní, specifické kontrolní procesy a
mechanismy, jejichž cílem a úkolem je zajištění správnosti rozpočetnictví, následného procesu
hospodaření veřejného sektoru, a využívání všech zdrojů ve veřejném sektoru tak, aby vše odpovídalo
platné legislativě. Pokud by nebyly k dispozici kontrolní mechanismy a audity se neprováděly
důsledně, trvale a komplexně, pak by mohlo hrozit riziko, že instituce veřejného sektoru by mohly
obcházet předpisy, právní normy či vůbec zákony, nerealizovat danou politiku vlády nebo požadavky či
rozhodnutí zastupitelstev či obecních rad územních samosprávních celků.
Audit tím ve veřejném sektoru plní důležitou funkci, neboť poskytuje pravidelné zprávy
veřejnosti, jak je nakládáno s veřejnými prostředky, jak jsou plněny sliby a cíle, které vyhlásily
orgány veřejného sektoru či politické strany realizující svou politickou váhu, jakožto i informace o
tom, jak dané instituce nakládají s finančními prostředky získanými z daní občanů či hospodářských
jednotek daného území.
Ale i stát a územní samosprávné celky jsou v nemalé míře zakladateli obchodních korporací
či státních nebo komunálních podniků. Proto je nutné, aby i zastupitelé, a zvláště pak členové
finančních komisí, hospodářských výborů, kontrolních komisí či výborů atd., měli přehled a znalosti
o hospodaření podřízených jednotek, aby věděli o podmínkách a povinnostech auditu v těchto vlastních
korporacích, obchodních závodech či státních nebo komunálních podnicích, sledovali průběh, výsledky
a závěry auditů.
Navíc povinnost přezkumu hospodaření za minulý rok se vztahuje i na samotné obce,
dobrovolné svazky obcí či kraje.
Územní samosprávné celky a jejich podřízené jednotky tak patří k nejpočetnějším kategoriím
subjektů veřejného sektoru, na které se vztahuje uvedená povinnost. Jedná se o více než 6 tisíc
obcí, 14 krajů včetně hlavního města Prahy a několik set dobrovolných svazků obcí. Podivné však je,
že organizační složky státu a příspěvkové organizace nemají ze zákona stanoven žádný externí audit.
Je tomu tak i například u veřejných vysokých škol (tam je to zřejmě součástí a důsledkem akademické
svobody) a dalších významných veřejnoprávních korporací (typu České televize či Českého rozhlasu),
kde není jednoznačně definována tato povinnost. Externí audit je jinak smluvně zajišťován orgánem
státní správy a vykonáván na základě objednávky u konkrétní auditorské firmy.
7) Interní audit veřejného sektoru
Smysl a funkce interního auditu ve veřejném sektoru vyjadřuje definice přijatá samými
auditory:
„Interní audit je nezávislá, objektivní, ujišťovací a konzultační činnost zaměřená na
přidávání hodnoty a zdokonalování procesů v organizaci. Interní audit pomáhá organizaci dosahovat
jejich cílů tím, že přináší systematický metodický přístup k hodnocení a zlepšování efektivnosti
řízení rizik, řídících a kontrolních procesů a správy a řízení organizace.“
Z definice interního auditu vyplývá, že jeho hlavními úkoly jsou tři činnosti:
a)
dohlížet na správu a řízení organizace,
b)
na vnitřní kontrolu a
c)
na řízení rizika.
Interní audit a vnitřní kontrola instituce veřejné správy je realizována prostřednictvím
určité osoby, případně celého funkčně nezávislého útvaru, který je v postavení „štábního útvaru“,
tedy nepodléhajícího žádné z řídících linií organizace. Je tedy přímo podřízen pouze vedoucímu celé
instituce dané veřejné správy. Jedná se tak o nezávislé, objektivní, někdy komplexní, někdy úzce
zaměřené, přezkoumávání a vyhodnocování vnitřního prostředí či kontrolního systému dané instituce
veřejné správy. Výsledkem činnosti interního auditu je pak zjištění, zda v instituci jsou
například:
-
správně a bezezbytku dodržovány právní předpisy, počínaje celostátní legislativou a
konče vlastními interními předpisy,
-
realizována přijatá opatření (managementu, zastupitelstva atd.) a stanovené postupy v
činnosti všech povinných orgánů veřejné správy, s jakým dopadem a efektem,
-
včas a zcela rozpoznávána rizika vztahující se k činnosti kontrolovaného orgánu
veřejné správy a zda jsou přijímána odpovídající opatření k jejich vyloučení, eliminaci či alespoň
zmírnění, a do jaké míry,
-
vlastní kontrolní mechanismy potkytující vedoucímu orgánu veřejné správy reálné,
spolehlivé, objektivní a včasné provozní, personální, finanční a jiné informace (s tím souvisí
otázka vnitřního přenosu informací),
-
plněna příslušná provozní, finanční a jiná kritéria a jakým způsobem,
-
a zda je zaveden vnitřní kontrolní systém dostatečně účinný, zda reaguje včas na
změny ekonomických, právních, provozních a jiných podmínek atd.
Postupně se začal interní audit zavádět a využívat v rámci veřejného sektoru v Praze a v
některých dalších městech, která zřídila odbory vnitřního auditu, dále pak v řadě velkých
příspěvkových organizací, veřejnoprávních nemocnicích atd. Po schválení zákona č.
320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a
o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole) (dále jen „zákon o finanční kontrole“), který
vstoupil v platnost 1.1.2002, byl pak vytvořen útvar interního auditu i ve všech strukturách a
institucích veřejného sektoru (s výjimkou malých organizací) a ve městech nad 15 tisíc
obyvatel.
Dnes je interní audit v oblasti veřejné správy standardní součástí její činnosti. Přesné
podrobnosti o kontrolních metodách a kontrolních postupech interního auditu jsou popsány a
definovány v prováděcí Vyhlášce MF ČR č. 416/2004 Sb.,
kterou se provádí zákon o finanční kontrole, včetně
specifikování struktury a rozsahu zpráv o výsledcích finančních kontrol a termínů jejich
předkládání.
8) Postupy interního auditu
V současné době se audit zaměřuje především na tyto druhy auditu:
-
audit programů - prověřují se probíhající programy, jejich efektivnost, potřebnost,
hospodárnost, účelnost; o výběru těchto programů rozhoduje buď samotný útvar interního auditu, nebo
vedení instituce,
-
audit činností - kdy
auditor
sleduje určité činnosti, procesy či akce od
začátku do konce,-
audit organizační - kdy spolu s různými činnostmi instituce jsou
auditovány i mechanismy jejich řízení a kontrola těchto činností v instituci,
-
rozbory a konzultace - samotné slovo audit znamená naslouchat, dozvídat. Interní
auditor
by tedy měl naslouchat lidem v instituci, seznamovat se s problémy, aby mohl vystupovat i v
roli fundovaného podnikového poradce,-
audit kontraktů - patří mezi stěžejní interní audity, které často probíhají v
kooperaci s externím auditem; jedná se o prověřování těch činností, které nepatří k běžným a
standardním činnostem dané instituce, jsou spíše nárazové, ojedinělé, nové atd., například jde o
stavební investice a další investiční kontrakty (nákupy strojů, technologie apod.),
-
integrovaný audit - který spojuje více okruhů auditorské činnosti, obvykle se
spojuje finanční audit s dalšími směry prověřování.
Vyjmenované druhy auditorské činnosti se provádějí v rámci takto definovaného směru,
zaměření auditu, ale často automaticky přecházejí do dalšího, navazujícího okruhu prověřování, neboť
výsledkem konkrétního auditu může být zjištění určitých nedostatků, které je pak třeba doplnit ještě
dalšími prověrkami. Také některé výsledky konkrétní prověrky z daného okruhu vyžadují auditovat i
jeho pokračování jiným druhem auditu. Pro všechny tyto typy auditu lze použít společné
charakteristiky, že se jedná o ověřovací službu interního auditu managementu dané
instituce.
Výsledky vnitřního auditu jsou uváděny v roční zprávě předávané vedoucímu orgánu veřejné
správy. V ní se hodnotí obecná kvalita vnitřního kontrolního systému, uvádí a podrobně se rozebírá
výskyt a dopad závažných nedostatků, zvláště těch, jež negativně ovlivnily činnost orgánu veřejné
správy. Současně by měly být ve zprávě uváděny návrhy a doporučení na zlepšení systému řízení
činnosti, zejména na samotné zlepšení vlastního kontrolního systému instituce.
Jak vyplývá z povinnosti vnitřního auditu uvádět ve výroční zprávě nejen zjištěné
nedostatky, ale také návrhy a doporučení k jejich řešení, patří mezi základní požadavky na práci
auditora nejen značný stupeň odborných znalostí, ale také schopnost určité kreativity, schopnost
navrhovat řešení. Nejčastěji využívanou metodou v činnosti interních auditorů je tzv. Analýza
nákladů a přínosů (Cost Benefit Analysis - CBA), metoda, která je použitelná univerzálně i při
jiných činnostech a ekonomických analýzách v širším pojetí, zejména v teorii a praxi
managementu.
Jde o proces v rozhodovací činnosti, kdy je potřeba vybrat mezi více variantami
řešení.
Analýza vychází z analýzy nákladů (která se v čisté podobě zaměřuje na tzv. technologickou
efektivnost), ale doplňuje ji analýzou přínosů se zaměřením na ekonomickou efektivnost. Jde o velmi
jednoduchou metodu, kdy se na jedné straně uvádějí přínosy navrhovaného řešení, od kterých se pak
odečítají náklady na navrhované řešení. To není v mnoha případech v oblasti veřejného sektoru běžné.
Výstupy rozhodování nelze v řadě případů vyjadřovat v penězích, je třeba splnit úkol, zavést
opatření, realizovat akci, například změny v legislativě a jejich dopady mohou být spojeny s různými
náklady na jejich zavedení. Prospěch jednotlivých navrhovaných změn v dané oblasti bude ale také
různý. Přitom možných a vhodných strategií může být více a je třeba vybrat tu nejvhodnější. Poté
analýza nákladů a přínosů v rozhodování může významně pomoci. Analýzu nákladů a přínosů by interní
auditor
neměl opomíjet ani v případě zavádění samotného vnitřního kontrolního systému. Již sama
kontrola něco stojí a zdroje na kontrolu nejsou omezené, je tudíž třeba posuzovat náklady spolu s
přínosy. Náklady mohou být jednorázové nebo průběžné, periodicky se opakující, náhodné nebo
pravidelné, přínosy na druhé straně jsou obvykle vyjadřovány v průběhu času a jsou srovnávány s
předcházejícím obdobím. Pro posouzení lze pak vypočítat u každého navrhovaného řešení dobu úhrady
vynaložených nákladů, problémem však často zůstává otázka, jaká by tato doba měla být maximální.
Auditor
by měl stejně tak posuzovat efektivnost všech předcházejících rozhodnutí managementu. Tato
analýza mu rovněž může usnadnit rozhodování o volbě dalších metod pro získávání auditorských nálezů
a výsledků.Při použití analýzy nákladů a přínosů je třeba:
-
definovat všechny předpoklady potřebné ke správné analýze, zejména možné doby
životnosti navrhovaného řešení (pesimistická, realistická a optimistická varianta) a všech nákladů
pro různá řešení, hlavně pro uvažované,
-
upřesnit si možná omezení, která se mohou vyskytovat na straně finančních zdrojů,
dodávané techniky, technologií, logistiky, distribuce, kvality pracovníků a managementu či
sociálních, politických, legislativních a dalších faktorů a vlivů,
-
definovat, co budou přínosy a jakých cílů má být dosaženo,
-
nalézt a definovat možné varianty vedoucí k dosažení cílů,
-
určit a vyčíslit pro každou variantu možné náklady, členění nákladů na
zaváděcí (počáteční, vynaložené často před vlastním uvedením vybrané varianty do realizace,
například potřebné zaškolení pracovníků), průběžné nebo dodatečné (provozní
náklady),
-
zjistit současnou a budoucí hodnotu přínosů s přihlédnutím k očekávané inflaci,
ekonomickému růstu a dalším faktorům rozvoje,
-
definovat všechny přímé přínosy jednotlivých variant, stejně jako i možné
nepřímé, vedlejší přínosy či dodatečné přínosy a efekty,
-
definovat možné negativní dopady jednotlivých variant,
-
určit kritéria pro rozhodování,
-
vybrat a doporučit nejvhodnější variantu.
Pro práci auditora lze použít i řady jiných metod, které jsou doporučovány obecně pro
různé druhy analytické práce, avšak všechny použité metody by měly pouze pomoci se správně
rozhodovat při jakémkoliv typu auditu. Jsou však pouze nástrojem k vlastní činnosti auditora.
Činnost auditora by měla být založena především na jeho odborných znalostech, zkušenostech, znalosti
legislativy, účetnictví, ekonomiky podniku či veřejného sektoru, financování a dalších ekonomických
a právních disciplínách. Nezbytnou součástí jeho osobnosti pak musí být požadavek neovlivnitelnosti
a nepodplatitelnosti, dodržování etického kodexu práce auditora, přísné morálky, pečlivosti a
nezávislosti. Nároky na tuto práci jsou značné, jejich činnost je složitá a zodpovědná. Velmi přísné
jsou i mezinárodní zkoušky auditorů, které usnadňují cestu k získání pracovního postu v renomovaných
auditorských institucích, které jsou zaměřeny na realizaci externího auditu.
9) Řízení rizik a audit
Jak vyplývá z definice interního auditu, je součástí jeho funkcí i činnost při řízení
rizik. Rizika podniku i veřejného sektoru jsou úzce spjata s funkcí interního auditu a
kontroly.
Na jedné straně ujišťuje interní audit vedení podniku nebo instituce, že rizika, kterým je
jimi řízená hospodářská či správní jednotka vystavena, jsou známa a jsou pod kontrolou. Na druhé
straně je výše rizika a jeho druhy základem pro tvorbu plánů interního nebo i externího
auditu.
Řízení rizika znamená především jeho rozpoznání, identifikaci, následnou analýzu a
ovládání rizik, která mohou být hrozbou pro majetek nebo zdroje (finanční, personální
atd.).
Rozpoznání a klasifikace rizika, určení jeho nebezpečnosti, závažnosti a výše, je základem
pro určení oblastí, které by měly být v dané jednotce auditovány. Pro interní auditory jsou právě
tyto rizikové oblasti výchozím bodem jejich práce. Rizik, která mohou ohrožovat obecně jakoukoliv
hospodářskou či správní jednotku je celá řada, auditoři by tedy měli mít představu o tom, které
riziko představuje právě pro jejich podnik nebo instituci ty největší hrozby. Rizika můžeme rozdělit
do několika forem, jejich eliminace nebo zmírnění se pak od sebe bude lišit. Rozeznává
se:
-
čisté riziko - které má pouze negativní stránku (požár, povodeň, úrazy, škody
apod.),
-
objektivní riziko - jeho vnik nezávisí na existenci nebo činnosti lidí včetně
managementu dané hospodářské či správní jednotky (nepříznivé makroekonomické podmínky, neúroda, růst
ceny ropy apod.),
-
subjektivní riziko - je způsobováno lidmi, pracovníky dané hospodářské či správní
jednotky, je to tedy riziko závislé na činnosti, nebo naopak nečinnosti zaměstnanců (nedbalost,
penalizace, úrazy apod.),
-
systematické riziko - druh objektivního rizika, které ohrožuje všechny
hospodářské či správní subjekty daného státu, regionu atd., tedy riziko vznikající z celkové
globální situace a ekonomického vývoje, ovlivňující a postihující všechny subjekty (epidemie,
zemětřesení, přírodní katastrofy, politická situace apod.),
-
nesystematické riziko - riziko, které se týká pouze některých hospodářských či
správních jednotek v závislosti na jejich činnosti nebo nečinnosti (například rizika spojená s
existencí neplatičů, nemocí zaměstnanců, výskytem krádeží apod.),
-
finanční riziko - vzniká v důsledku objektivních, ale i subjektivních faktorů
a znamená možné nepříznivé dopady na vývoj finančních ukazatelů hospodářské či správní jednotky
(nepříznivý pohyb na burze cenných papírů, špatné úrokové sazby ovlivňující možnost úvěrů, tlak
odborů na růst mezd apod.),
-
operační riziko - jedná se o hrozby spíše provozního charakteru a znamená možné
nepříznivé účinky nefinančních složek činnosti hospodářské či správní jednotky (nekázeň pracovníků,
pozdní příchody, časté absence, nedodání potřebných surovin apod.).
Poznání těchto možných rizik, stanovení jejich pravděpodobnosti, pořadí důležitosti a
možnosti výskytu - to je podmínkou pro návrhy auditorů manažerům k jejich řešení.
10) Význam auditu pro řešení rizik a činnost rizikového managementu
Interní audit je často považován za významnou součást tzv. rizikového managementu
hospodářského subjektu, podniku či instituce. Už samotný rizikový management musí v prvé řadě
identifikovat rizika, kvantifikovat je, analyzovat příčiny a zavést opatření k jejich eliminaci či
zmírnění. V tom mu pomáhá interní audit. Ten na jedné straně zjišťuje a kvantifikuje možná rizika,
na druhé straně audituje i samotnou činnost manažerů řídících rizika. To znamená, že rovněž hodnotí
akce manažerů na zvládnutí rizik, jejich účinnost, vhodnost, rychlost a další atributy činnosti
rizikového managementu.
Kvantifikace rizik patří k povinnostem rizikového managementu ve spolupráci s interním
auditem. Může se stanovovat různými způsoby. Ve většině případů se zjišťuje a stanovuje
pravděpodobnost výskytu možných rizik a možnost vzniku a velikosti potenciální škody, které může
dané riziko způsobit. Výše možných důsledků rizika se pak nejčastěji stanovuje jako výsledek
pravděpodobnosti a potenciálních škod způsobených daným typem rizika.
V ekonomice podniku nebo instituci veřejného sektoru existuje řada ukazatelů, signálů a
symptomů ukazujících, že se daná hospodářská či správní jednotka dostává do potíží nebo že se
objevují náznaky či přímo stavy rizika. To také ale ukazuje, že chybí nebo nepracuje dobře vnitřní
kontrola. Jaké jsou to symptomy budoucího rizika? Povšimněme si několika nejvážnějších:
-
zvláštní, rychlé a neobvyklé změny v účetních výkazech nebo v poměrových ukazatelích
finanční analýzy při komparaci uvnitř sledované jednotky i ve srovnání s obecnými výsledky celého
konkurenčního prostředí. Symptomatický je především rychlejší růst příjmů než
výnosů,
-
s tím souvisí i finanční výsledky, které jsou obzvláště dobré, že je to značně
nepravděpodobné ve srovnání s ostatní srovnatelnou konkurencí. Jde zejména o tvorbu zisku nebo
ukazatele ekonomického růstu ve srovnání s celkovým vývojem odvětví či oboru,
-
instituce nebo podnik nevytváří dostatečný cash-flow, zatímco účetnictví prokazuje,
že hospodářská jednotka vydělává a má dostatek peněz na účtech či v pokladně,
-
zhoršující se vývoj cizích zdrojů čili zvyšující se závislost na financování z cizích
zdrojů nebo potíže se splácením úvěrů, úroků či ostatních dluhů,
-
příliš velké, neobvyklé nebo rozsáhlé transakce uzavírané ke konci účetního (nebo
hospodářského) období,
-
složitý organizační systém, nepřehledná řídící struktura, mnoho řídících linií,
jednání pracovníků s jinými subjekty mimo vlastní programy instituce,
-
mnoho otevřených bankovních účtů, operací, kontaktů, jednání s institucemi v
zahraničních daňových rájích,
-
značná územní dislokace provozních jednotek s decentralizovaným managementem a
špatným systémem evidence, přehledností a návazností,
-
možnost konkurzu nebo
exekuce
, atd.Závěrem lze konstatovat, že vnitřní kontrola, existence a permanentní činnost vlastního
interního auditu se stále více prosazuje jako účinný nástroj a pomocník TOP managementu při řešení
problémů turbulentního tržního prostředí i problémů, které vznikají v oblasti veřejné správy či v
celém veřejném sektoru. Interní audit by měl být realizován jak plánovanými akcemi, tak i
mimořádnými, vyžádanými činnostmi auditorů, a to v kombinaci s nutnými externími audity, které jsou
stanoveny zákony či které vyplynou z potřeby vlastníků či manažerů. Kontrolní činnost je součástí
výkonů řízení, měla by být implantována jako samozřejmá činnost přímo do podnikatelských či
správních činností.
Použité zdroje a doporučená literatura
Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví , v
aktuálním znění.
Zákon České národní rady č. 586/1992 Sb., o
daních z příjmů, v aktuálním znění.
Zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole
ve veřejné správě a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole), v aktuálním
znění.
Zákon č. 93/2009 Sb., o auditorech a o změně
některých zákonů (zákon o auditorech), v aktuálním znění.
Vyhláška MF ČR č. 416/2004 Sb., kterou se
provádí zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve
veřejné správě a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole), ve znění zákona č.
309/2002 Sb., zákona č.
320/2002 Sb. a zákona č.
123/2003 Sb.
MULLEROVÁ, L.
Auditing pro manažery
. ASPI, a.s. Praha 2007, ISBN
978-80-7357-308-9.KANĚČKOVÁ, H., ZLÁMAL, J.
Audit veřejné správy
. MVŠO, Olomouc, 2008.