Legislativní novinky v září 2015

Vydáno: 6 minut čtení

Září konečně vyhnalo nezbedná dítka od notebooků, tabletů a počítačů do školních lavic, k velké radosti rodičů a prarodičů. Do lavic usedli také zákonodárci, což nám ale už tolik radosti nepřináší. Aneb jak praví klasik: „Nikdo si nemůže být jistý majetkem, zdravím ani životem, dokud zasedá Parlament.“ A firmy se hned dočkaly obsáhlé novely účetního zákona, ovšem hlubší vrásky jim působí kontrolní hlášení DPH od ledna 2016. Nečekaně utrpěla vážnou vadu na kráse vyhlášená německá kvalita a poctivost „lidového vozítka“, jehož emise klesly jen na papíře. Což není dobrá zpráva ani pro českou kotlinu silně závislou na automobilovém průmyslu.

Legislativní novinky v září 2015
Ing.
Martin
Děrgel
 
Sbírka zákonů
Zákon č. 221/2015 Sb., kterým se mění zákon o účetnictví, a další 4 zákony:
-
Účetní novela má 119 změnových bodů, což je 2x více, než má účetní zákon paragrafů. Důvodem byla nová směrnice o účetních závěrkách č. 2013/34/EU, která omezila administrativní zátěž menších firem, což si ovšem vyžádalo podrobnější
členění účetních jednotek na mikro, malé, střední a velké. První dva typy již nebudou muset zveřejňovat
výkaz zisku a ztráty
(výsledovku),
ledaže by podléhaly povinnému auditu nebo jim to stanovoval jiný zákon.
A mikro účetní jednotky už nemusejí majetek a závazky oceňovat reálnou hodnotou.
Naopak více administrativy čeká střední a velké firmy - povinnou součástí jejich účetních závěrek bude i přehled o peněžních tocích (cash flow) a přehled o změnách ve vlastním kapitálu. Další změny se týkají např.
oceňování zásob vlastní výroby,
rezerv, omezení výplaty podílů na zisku při neodepsaných nákladech na vývoj nebo jednoduchého účetnictví.
-
Dvě novinky zasáhly rovněž pro zjištění základu daně z příjmů. První umožňuje tvořit zákonnou rezervu poplatníkům vedoucím jednoduché účetnictví. Druhá podrobně upravuje
rezervu na nakládání s elektroodpadem ze solárních panelů uvedených na trh do dne 1.1.2013.
-
Novelizace zákonů o účetnictví a rezervách si vyžádala
7 změn daní z příjmů. Týkají se
nové
rezervy
na nakládání s elektroodpadem ze solárních panelů, dále zbavení
mikro účetních jednotek
břemene oceňování cenných papírů reálnou hodnotu a
zřizovacích výdajů, které již účetně nebudou dlouhodobým nehmotným majetkem.
Nařízení vlády č. 233/2015 Sb., kterým se mění nařízení vlády o minimální mzdě:
-
Jak už média poměrně vydatně informovala,
od ledna 2016 opět o 700 Kč stoupne minimální mzda
ze stávajících 9 200 Kč
na 9 900 Kč měsíčně,
resp. z 55 Kč na 58,70 Kč za hodinu. To je ale pouze nejviditelnější ikona této změny, současně totiž výrazně porostou nejen nejnižší úrovně zaručené mzdy pro každou z osmi skupin prací, ale také celá řada dalších limitních částek parametricky navázaných na minimální mzdu. Což jsou nejen sociální dávky, ale třeba i minimální příjem pro daňový
bonus
na dítě.
-
Ještě razantněji (o 1 300 Kč) se od ledna 2016 zvýší minimální mzda zaměstnanců, kteří jsou
poživateli invalidního důchodu,
z nynějších 8 000 Kč
na 9 300 Kč měsíčně,
resp. ze 48,10 Kč na 55,10 Kč za hodinu. A návazně se u těchto zaměstnanců obdobně významně zvýší i nejnižší úrovně zaručené mzdy.
Vyhláška MPSV č. 244/2015 Sb., o „základních parametrických údajích pro důchodové pojištění“:
-
Průměrná mzda za rok 2014 byla 27 006 Kč Z všeobecný vyměřovací základ 26 357 Kč krát přepočítací koeficient 1,0246. Od této částky se
pro rok 2016
odvíjejí nejen redukční hranice pro výpočet důchodů, ale i další parametrické limity. Např.
minimální zálohy na sociální pojištění OSVČ
se tím zvýší na
1 972 Kč
u činnosti hlavní, 789 Kč při vedlejší činnosti (rozhodná částka pro povinnou účast bude 64 813 Kč) a maximální vyměřovací základ 1 296 288 Kč, přičemž současně půjde o limit, od něhož se uplatní 7% „solidární zvýšení“ daně z příjmů fyzických osob. Minimální záloha na
zdravotní pojištění OSVČ
stoupne na
1 823 Kč.
 
Sdělení GFŘ
 
Upozornění na chyby elektronických podání:
-
V poslední době Finanční správa zaznamenala velké množství elektronických podání, které mají
vady spočívající v nedodržení předepsané struktury podání.
Jde obvykle o podání vyhotovené pomocí účetního softwaru odeslané správci daně datovou schránkou, kde např. příloha k daňovému přiznání není vyplněna přímo do formuláře ve struktuře XML, ale vložena jako knižní PDF soubor. Přičemž dle § 74 daňového řádu
chybný formát nebo struktura elektronického podání znamená vadu podání,
načež správce daně musí takto chybujícího podatele vyzvat k odstranění vad podání, a pokud nebudou vady ve lhůtě odstraněny, považuje se daňové podání za neúčinné - tedy jako by nebylo podáno!
-
Navíc od roku 2016 novela zákona o DPH přináší zpřísnění, a to, že podání neučiněné ve formátu a struktuře stanovené správcem daně bude automaticky považováno za neúčinné (odpadá nutnost výzvy).
-
GFŘ připomíná možnost zkontrolovat si formát a strukturu podání před odesláním na internetových stránkách - Elektronická podání pro Finanční správu
alias
„EPO“ - www.daneelektronicky.cz.
 
Reakce na nepřesný článek v médiích týkající se chystané elektronické evidence tržeb:
-
Finanční správa vyvrací mýty o chystaném „šmírování“ hospodských a obchodníků, které má údajně za cíl chystaná elektronická evidence tržeb. Na konkrétním příkladu podnikatele provozujícího večerku dokládá, že
ke správci daně se dostanou pouze souhrnné údaje o tržbách, nikoli však o prodaném sortimentu ani o obchodní marži.
O žádného „Velkého bratra“ tedy podle názoru GFŘ nepůjde.
 
Reakce na nepřesný článek v médiích týkající se chystaného kontrolního hlášení DPH:
-
Jedná se o již dříve schválenou zásadní novinku, která
od ledna 2016 výrazně administrativně zatíží prakticky všechny plátce DPH.
Budou muset měsíčně, resp. fyzické osoby spolu s přiznáním k DPH, podávat speciální elektronická hlášení
konkretizující všechna uskutečněná i přijatá zdanitelná plnění nad 10 000 Kč.
Finanční správa vyvrací mýty, že bude třeba vykazovat i předmět plnění (až na výjimky) nebo splatnost faktur. Smyslem je efektivnější kontrola částek DPH nárokovaných k odpočtu.
Specializovaný finanční úřad odhalil a doměřil podvody na DPH za téměř 4,5 mld. Kč:
-
Roční úsilí Specializovaného finančního úřadu bylo korunováno
odhalením největšího podvodu na DPH v dějinách ČR.
Do vzájemně provázané a sofistikované podvodné struktury bylo začleněno přes 100 firem, které „populárními“
řetězovými obchody s drahými kovy
nebývalou měrou „vydělávali“ formou fingovaného nadměrného odpočtu daně. Rozkrývání podvodu komplikovalo také nastrčení řady zahraničních firem. Ovšem doměření daně ještě samozřejmě neznamená, že bude reálně vymožena...