Novela zákona o daních z příjmů s
účinností od 1.1.2015
Ing.
Ivana
Pilařová
Daň z příjmů právnických osob
Vybrané případy osvobozených
příjmů
Z ustanovení § 18 odst. 2 písm. f) zákona č.
586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen
„ZDP“), byly vyňaty tři druhy majetkového prospěchu,
které byly do konce roku 2014 postaveny mimo předmět daně. Počínaje 1.1.2015 jsou nově zařazeny do
§ 19b ZDP, tedy do množiny bezúplatných příjmů,
které jsou za splnění určitých podmínek od daně osvobozeny
[§ 19b odst. 1 písm. d) ZDP]. Jedná se o
majetkový prospěch vydlužitele při bezúročné zápůjčce, vypůjčitele při výpůjčce a výprosníka při
výprose. Podmínkou osvobození je limit 100 tis. Kč příjmů v úhrnu ze všech jmenovaných majetkových
prospěchů od téže osoby. Limit je počítán za zdaňovací období nebo období, za které se podává daňové
přiznání. Limit je třeba chápat jako porovnávací konstantu - tedy při jejím překročení dani podléhá
celá hodnota příjmu.
Další novinkou je osvobození
příspěvků výrobců nebo provozovatelů solárních
elektráren
podle zákona č. 85/2001 Sb., o odpadech
a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, za zpětný odběr, zpracování,
využití a odstranění elektrozařízení [§ 19 odst. 1
písm. zc) ZDP]. Tuto změnu je možné použít již pro zdaňovací období roku 2014.Výplata prostředků z nepovinného rezervního
fondu
Rekodifikované právo nestanoví obchodním korporacím povinnost tvorby rezervního fondu s
výjimkou situace, kdy tuto povinnost stanoví společenská smlouva. Pokud dojde k rozpuštění v
minulosti vytvořeného rezervního fondu nebo obdobného fondu obchodní
korporace
, bude se s příjmem
člena obchodní korporace
nakládat jako se snížením základního kapitálu efektivním způsobem
[§ 36 odst. 2 písm. i) ZDP]. Termín „obdobný
fond“
zahrnuje nedělitelný fond v družstvu, nebo jiné fondy, které mohou být ze zisku tvořeny
podle vnitřního předpisu společnosti. Pokud byl rezervní či jiný fond tvořen ze zisku, bude s ním
daňově naloženo jako s podíly na zisku [zdanění srážkovou daní či osvobození podle
§ 19 odst. 1 písm. zf) ZDP], pokud byl tvořen
při vzniku společnosti vkladem, bude tato výplata členovi obchodní korporace
daňově neutrální. Toto
ustanovení je možné použít již pro rok 2014.Ohledně naložení s nepovinným rezervním fondem se také připouští varianta použití
prostředků na jiné účely hrazené ze zisku (např. na financování zaměstnaneckým benefitů).
Subjekty kolektivního investování
ZDP v novém
§ 17b zavádí termín
„základní investiční
fond“,
který je vymezen pouze pro účely zákona a definuje množinu fondů, pro které bude dále
platit současný daňový režim se sníženou daňovou sazbou 5%. Základním investičním fondem je jen
takový investiční fond, který splňuje podmínky tohoto ustanovení. Ostatní investiční fondy nemohou
daňovou sazbu ve výši 5% použít a jsou zdaňovány stejným způsobem jako ostatní právnické
osoby.Dary právnických osob
V novele zákona došlo k vypuštění dodatku v §
20 odst. 8 ZDP o
zneužití daru ve prospěch dárce poskytnutím příp. protiplnění.
Důvodem vypuštění této části je skutečnost, že na danou situaci (stejně jako na ostatní podobné
případy) se vztahuje obecný zákaz zneužití práva. Nedochází tedy k věcné změně, ale pouze k
odstranění duplicity dvou zákazů.Poplatník poskytující zdravotní služby
V § 18a odst. 5 písm. c) ZDP je
upřesněno, že
poskytovatelem zdravotních služeb
se rozumí veřejně prospěšný poplatník, který
má oprávnění k poskytování zdravotních služeb podle zákona upravujícího zdravotní služby. Z
uvedeného plyne, že ustanovení se nevztahuje na poskytovatele sociálních služeb, který provádí
zdravotní služby pouze doplňkově a nepotřebuje oprávnění k poskytování zdravotních služeb. Toto
upřesnění je podstatné pro stanovení úzkého či širokého základu daně, dále pro (ne)možnost použití
paušálních výdajů na dopravu apod. Dle přechodných ustanovení lze toto ustanovení použít již pro
zdaňovací období započaté v roce 2014.Společná ustanovení zákona
Rozšíření základních
pojmů
ZDP pokračuje v trendu započatém v roce
2014, a to v definování některých základních pojmů pro účely celého zákona. K 1.1.2015 jsou základní
pojmy rozšířeny o nová ustanovení § 21d až 21i
ZDP.
Finanční leasing
Úpravou základní definice došlo k těmto změnám:
-
Rozšíření předmětu i na nemovité věci (tedy i na pozemek a stavbu).
-
Možnost
zkrácení minimální doby
trvání finančního leasingu o 6 měsíců se nově
vztahuje na majetek zařazený v odpisových skupinách 2 až 6, dochází tedy k rozšíření této možnosti
pro skupiny 4, 5 a 6.-
Dochází k jednoznačnému oddělení finančního leasingu od operativního nájmu (odlišná
definice, podmínky daňové uznatelnosti, odpovědnost nájemce).
Původní tři podmínky uznatelnosti splátek finančního leasingu uvedené v
§ 24 odst. 4 ZDP byly v novele rozděleny mezi dvě
ustanovení, a to do těchto ustanovení:
-
§ 21d odst. 1 ZDP, kam byla
přesunuta podmínka doby trvání a test na zůstatkovou cenu;
-
§ 24 odst. 4 ZDP, kde zůstala
pouze povinnost zahrnutí předmětu leasingu po jeho ukončení do obchodního majetku
poplatníka.
Nová definice vkladů do svěřenských fondů
Na vklad do svěřenského fondu je nově nahlíženo
jako na vklad do obchodní
Vyčlenění majetku tak nepodléhá dani, je pouze rozvahovou operací, neboť vklad není z
pohledu svěřenského fondu výnosem. Z toho následně vyplývá, že na vklady nelze nahlížet jako na
bezúplatné nabytí majetku, čímž je eliminován vliv restrikcí vztahujících se na nakládání s vloženým
majetkem, konkrétně § 27 písm. j),
§ 25 odst. 1 písm. i),
§ 25 odst. 1 písm. zp) a
zq) ZDP. Majetek vyčleněný do svěřenského
fondu je možné daňově odpisovat (nebrání tomu ustanovení §
25 ani 27 ZDP), a to podle
§ 30 odst. 10 písm. b) ZDP, které se nově
vztahuje na všechny typy vkladů a na přeměny u právních nástupců.korporace
.Minimální mzda
Minimální mzda k 1.1.2015 je stanovena na 9 200 Kč. Ve všech ustanoveních, kde se o
minimální mzdě hovoří, platí, že se jedná o minimální mzdu, která je účinná k prvnímu dni
příslušného zdaňovacího období a zároveň neupravená s ohledem na odpracovanou dobu a další
okolnosti.
Vztah k účetním předpisům
U poplatníka, který je účetní jednotkou, jsou příjmy jeho výnosy a výdaji jeho náklady
podle účetních předpisů. Toto neplatí pro ty právnické osoby, které účtují v soustavě jednoduchého
účetnictví. Tato definice platí v plném rozsahu celého zákona - i pro
§ 3 a 18
ZDP. Tím je opětovně zasáhnuto do § 23 odst. 1
ZDP, tj. do základní definice základu daně, kde je
formálně vypuštěna vazba na výnosy,
která je zahrnuta do § 21h ZDP.Novinky v modifikaci základu daně
Polhůtní závazky
Zkracuje se doba, po jejímž uplynutí musí dlužník zvýšit základ daně o neuhrazené dluhy,
které byly zachyceny v účetnictví a zahrnuty do nákladů v předchozích zdaňovacích obdobích na
30
měsíců.
Pro závazky splatné do konce roku 2014 se použije původní ustanovení
§ 23 odst. 3 písm. a) bod 12 ZDP, ve znění
platném do konce roku 2014. Novinka se tak vztahuje až na závazky splatné počínaje
1.1.2015.Jiný výsledek hospodaření minulých let
Dochází k upřesnění znění zákona tak, aby dopady do základu daně nastaly pouze tehdy,
pokud dojde k účtování na účet jiného výsledku hospodaření minulých let v případě změny metody v
podobě
změny ocenění oběžných aktiv,
nikoliv např. v případě prvního účtování o odložené
dani. Upraven bude základ daně směrem nahoru [§ 23
odst. 3 písm. a) bod 15 ZDP] i dolů [§ 23 odst.
3 písm. b) bod 6 ZDP], a to podle charakteru změny metody.Úpravy základu daně
Dochází k rozšíření použitelnosti metody
vyloučení výnosů
ze základu daně, pokud
přímo odpovídají daňově neúčinným nákladům, a to v minulém, i jsoucím období. Vyloučení výnosů je
limitováno výši daňově neúčinných nákladů. Příkladem může být tržba z prodeje věci, která sloužila
současně hlavní i vedlejší činnosti veřejně prospěšného poplatníka. Tržba bude rozdělena na
zdanitelnou část a část, která bude ze základu daně vyloučena do výše vzniklých nedaňových nákladů z
titulu odpisů a zůstatkové ceny věci vztahující se k hlavní činnosti.Porušení zásady obvyklých cen
Pro vyšší právní jistotu poplatníků je do §
23 odst. 3 písm. a) ZDP doplněn bod 19, ze kterého vyplývá, že následky porušení zásady
obvyklých cen spočívají pouze ve zvýšení (nikoliv snížení) základu daně, a to o částku rozdílu ceny
sjednané a ceny obvyklé, o kterou byl snížen základ daně podle
§ 23 odst. 7 ZDP. Toto ustanovení se nepoužije
pro tu část rozdílu, která byla mezi spojenými osobami následně vypořádána. Znění
§ 23 odst. 7 ZDP je upraveno pouze formálně při
zachování výjimek na výpůjčku, výprosu i úvěrové finanční nástroje podle podmínek platných do konce
roku 2014.
Přeměny společností, vklad podniku a výměna
podílů
Možnost
převodu daňové ztráty
v případech násobných fúzí či vkladu obchodních
závodů se přesouvá i na poplatníka, který ji převzal od poplatníka, kterému byla daňová ztráta
vyměřena. Tato možnost je zároveň doplněna do § 38na
odst. 4 a 6 ZDP. Doplněním ustanovení
§ 23a a
§ 23c ZDP došlo k rozšíření možnosti aplikace
uvedených ustanovení i na družstva.
Dle přechodných ustanovení lze převzetí daňové ztráty u
družstev podle § 23a odst. 5 písm. b) a
§ 23c odst. 8 písm. b) ZDP provést poprvé u
daňové ztráty vyměřené za zdaňovací období započaté v roce 2015.Daňově účinné a neúčinné náklady
Zánik práva stavby
V případě vypořádání hmotného majetku (stavby) při zániku práva stavby je daňová
zůstatková cena stavby daňově účinná za stejných podmínek jako při prodeji či likvidaci
stavby.
Ztráta z prodeje pozemku
Ustanovení § 24 odst. 2 písm. t) bod 5
ZDP stanoví, že při prodeji pozemku se ztrátou je ztráta vzniklá fyzické osobě daňově
neúčinná. Toto se však nevztahuje na
„tu část pozemku, která je stavbou“
, byť právně se jedná
stále o pozemek. Ztráta z prodeje stavby je tak i nadále daňově účinná.
Toto ustanovení je
možné uplatnit i pro rok 2014. Pro jistotu uvedeme, že v případě právnických osob je ztráta z
prodeje pozemku i pozemku zastavěného stavbou i nadále daňově účinná, stejně jako tomu bylo i v roce
2014.Odpis pohledávky
Mezi základní požadavky zákona pro uplatnění daňově účinného odpisu pohledávky patří také
skutečnost, že k pohledávce je možné tvořit zákonné opravné položky. To je pak vázáno na podmínky v
§ 2 odst. 2 zákona č. 593/1992 Sb., o rezervách
pro zjištění základu daně z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen
„ZoR“), kde je stanovena podmínka zaúčtování vzniklé
pohledávky do výnosů. Novinku přináší § 2 odst. 6
a 7 ZoR, který umožní tvorbu zákonné opravné
položky i tehdy, pokud byla pohledávka zaúčtována v důsledku oprav chyb minulých let rozvahově proti
jinému výsledku hospodaření minulých let a o její hodnotu byl zvýšen základ daně řádným či
dodatečným daňovým přiznáním, a dále v situaci, kdy pohledávka vznikla výsledkovým přeúčtováním, tj.
snížením nákladů, které se staly součástí základu daně. Taková pohledávka pak současně splňuje
základní podmínku v návětí ustanovení § 24 odst. 2
písm. y) ZDP. Toto rozšíření je možné uplatnit i pro rok 2014.
Obecné pravidlo daňově (ne)účinných nákladů
Jedná se o hojně užívaný nástroj, který za splnění zákonem stanovených podmínek „vytvoří“
z daňově neúčinného nákladu náklad daňově účinný. Novou podmínkou vzniku daňově účinného nákladu je,
že původně daňově neúčinný náklad (nejen podle § 25
ZDP, ale i z dalších důvodů) bude
přeúčtován jiné osobě,
nebo je povinna tato jiná
osoba náklady uhradit na základě závazku. V zákoně zůstává vazba na uznatelnost nákladu pouze do
výše přeúčtovaného příjmu. Příjmy pak musí být zahrnuty v základu daně v období jsoucím či
předcházejícím.Zároveň (podle důvodové zprávy) platí pravidlo, že pokud je náklad podřízen tzv.
„specielnímu režimu“, není možné použít obecné ustanovení
§ 24 odst. 2 písm. zc) ZDP. Jedná se např. o
náklady typu účetní rezervy, účetní opravné položky, nabývací ceny obchodních podílů, ztráta z
převodu pohledávky, výdaje na spotřebované pohonné hmoty, pokud poplatník použil paušál na dopravu,
oceňovací rozdíly k nabytému majetku či
goodwill
, náklady finančního leasingu.Právo stavby v daňové evidenci
Právo stavby, které není hmotným majetkem (tj. „prázdné“, nematerializované) se v daňové
evidenci
časově rozlišuje
podobně jako náklady na finanční leasing
[§ 24 odst. 2 písm. zx) ZDP]. Do výdajů je
možné uplatnit poměrnou výši připadající ze sjednané doby zřízení práva stavby na příslušné
zdaňovací období. Toto ustanovení je možné uplatnit i pro rok 2014, pokud si takovou možnost
poplatník pro rok 2014 zvolí. V opačném případě je možné náklad na zřízení práva stavby v daňové
evidenci zahrnout do daňově účinných nákladů jednorázově při jeho zaplacení.Změny v daňovém odpisování
Velmi důležitá změna nastává v § 27 písm. j)
ZDP, kde je z odpisování vyloučen hmotný
majetek nabytý darováním,
pokud tento dar
nebyl při nabytí zdaněn (byl od daně osvobozen, nebo nebyl předmětem daně). Z množiny majetku, který
není možné daňově odpisovat, vypadává majetek nabytý dědictvím a odkazem za předpokladu, že dědicem
či odkazovníkem je právnická osoba. Úprava je jednotná pro právnické i fyzické osoby, přičemž tuto
změnu je možné uplatnit i pro rok 2014.Upřesnění vstupní ceny majetku
Ve vztahu k nabytí jednotky se upřesňuje, že
součástí vstupní ceny
jednotky není
ocenění té její části, která je pozemkem. Další upřesnění se týká daru účelově přijatého na pořízení
hmotného odepisovatelného majetku nebo na jeho technické zhodnocení. V daném případě se snižuje o
jeho hodnotu vstupní cena pro daňové odpisování, a to bez ohledu na způsob jeho ocenění (pořizovací
cenou, vlastními náklady apod.) a bez ohledu na způsob zaúčtování přijatého daru
(§ 29 odst. 1 ZDP). Toto upřesnění účelově
přijatých darů na technické zhodnocení hmotného majetku je možné uplatnit i pro rok 2014.Vstupní cena hmotného majetku původního odpisovatele, která se použije u nabyvatele vkladu
pro účely daňového odpisování, se zvyšuje o částky, které se staly u nabyvatele součástí ocenění
vkladem nabytého majetku jako náklady související s jeho pořízením podle účetních předpisů
(§ 29 odst. 10 ZDP). Může se jednat např. o daň
z nabytí nemovitých věcí z převodu vlastnického práva vkladem, nebo o ostatní náklady související s
nabytím vkladu u nabyvatele. I při takto změněné vstupní ceně nadále platí povinnost pokračování v
odpisování dosavadního odpisovatele (§ 30 odst. 10
ZDP). Toto ustanovení je možné uplatnit i pro rok 2014.
Změny v přílohách zákona
Dochází k odstranění několika duplicit, kdy některé druhy majetku byly omylem v roce 2014
zařazeny do dvou odpisových skupin. Jednotky, které zahrnují nebytový prostor v domech, budovách a
stavbách uvedených v 6. odpisové skupině, budou odpisovány v 6. odpisové skupině. Změnu v
novelizovaných odpisových skupinách je možné použít již pro rok 2014, pro rok 2015 je změna
povinná.
Procesní ustanovení zákona
Pokuta za opožděné tvrzení
daně
Zákon s účinností od 1.1.2015 mění výši
sankce fyzické osobě
za pozdní podání
daňového přiznání na daň z příjmů fyzických osob, pokud část jejího dílčího základu daně ze závislé
činnosti, ze kterých plátce sráží zálohu na daň, je vyšší než 50% celkového základu daně. Pokuta za
opožděné tvrzení daně se snižuje na desetinu původně vyměřené výše. Jedná se o nepřímé doplnění
§ 250 zákona č. 280/2009 Sb.,
daňový řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen
„daňový řád“), o koeficient ve výši 0,1, který se v
dané situaci použije.Zvláštní ustanovení o penále
Zrušením původního znění § 38p ZDP se
ruší limity uplatnění daňové ztráty a některých odčitatelných položek od základu daně v dodatečných
daňových přiznáních. Tyto položky tak mohou být v dodatečných daňových přiznáních
bez omezení
volně uplatněny. Z dodatečného daňového přiznání i nadále není předepisováno penále, pouze příp.
úrok z prodlení.Souběžně je připuštěno uplatnění v minulosti vyměřené, dosud nepoužité ztráty jako
odčitatelné položky od základu daně (§ 34 ZDP) v
průběhu daňové kontroly či odvolacího řízení
za účelem snížení doměrku
správce daně. Jedná se
o aplikaci rozsudku NSS z 27.2.2014 čj. 0 Afs 41/2013-33. Pro účely výpočtu penále z doměrku správce
daně se vychází z tzv. „fiktivního doměrku“, tedy z částky doměřené daně tak, jak by byla stanovena
oproti poslední známé daňové povinnosti, pokud by nebyly v rámci postupu vedoucího k doměření daně z
moci úřední dodatečně uplatněny odčitatelné položky podle
§ 34 ZDP (daňová ztráta, odpočet na podporu
odborného vzdělávání a odpočet na podporu vědy a výzkumu). Jedná se o specielní ustanovení k
§ 251 odst. 1 daňového řádu.Oznámení o osvobozených příjmech FO
Fyzické osoby jsou příjemci různých druhů úplatných
(§ 4,
6 a 10
ZDP) či bezúplatných osvobozených příjmů (§
4a, 6 a
10 ZDP), které se při splnění zákonných podmínek
osvobození nezdaňují, ani neuvádí v daňovém přiznání. Novinkou, platnou poprvé za rok 2015, je
povinnost podání
„oznámení o osvobozených příjmech“.
Toto oznámení se podává správci daně v
případě, kdy poplatník daně z příjmů fyzických osob obdrží příjem, který je:-
od daně z příjmů osvobozen a zároveň
-
je vyšší než 5 mil. Kč, přičemž hodnota příjmu se posuzuje
jednotlivě.
Oznámení se podává ve lhůtě pro podání daňového přiznání (včetně možnosti prodloužení
daňovým poradcem), přičemž tato lhůta platí i pro poplatníky nepodávající daňové přiznání. Na toto
oznámení nebude vydán samostatný formulář, oznámení bude možné podat písemně, ústně do protokolu,
nebo datovou schránkou. Povinné
náležitosti oznámení
jsou následující:-
výše příjmu,
-
okolnosti nabytí příjmu,
-
datum obdržení příjmu.
Zákon stanoví konkrétní postupy v případě nabytí příjmů do společného jmění manželů a v
případě dědictví.
Nesplnění této povinnosti stíhá
sankce
(§ 38w ZDP) ve výši:-
0,1% z částky neoznámeného přijmu, pokud ji poplatník splní sice po lhůtě, ale sám
bez výzvy.
-
10% z částky neoznámeného příjmu, pokud ji poplatník splní ve lhůtě výzvy k
podání.
-
15% z částky neoznámeného příjmu, pokud ji poplatník nesplní ani v náhradní
lhůtě.
Po uplynutí lhůty pro stanovení daně dotyčného zdaňovacího období (roku) již není možné
uložit výše uvedenou pokutu.
Novela zákona o
rezervách
Podmínky tvorby zákonné opravné
položky
V § 2 odst. 6 a
7 ZoR je nově umožněno poplatníkům u pohledávek,
které byly při jejich vzniku zaúčtovány podle právních předpisů upravujících účetnictví, tvořit
zákonné opravné položky i u pohledávek, o kterých nebylo účtováno ve výnosech. Jedná se o
pohledávky, o kterých bylo při jejich vzniku účtováno
snížením zaúčtovaných nákladů
(např.
při výsledkově účtované přefakturaci), a dále o pohledávky, o kterých bylo účtováno v důsledku
oprav chyb minulých období
rozvahově a které byly řádně zdaněny. Dle přechodných ustanovení lze
použít toto ustanovení pro zdaňovací období započaté v roce 2014.Opravné položky k pohledávkám za dlužníky v
insolvenci
Dochází k upřesnění okamžiku, ke kterému se posuzuje propojenost věřitele a dlužníka
jakožto skutečnosti, která vylučuje možnost tvorby zákonné opravné položky k takové pohledávce.
Testuje se
stav k okamžiku vzniku pohledávky,
přičemž následné budoucí propojení věřitele a
dlužníka není pro možnost tvorby zákonné opravné položky podstatné
(§ 8 odst. 1 ZoR).Opravné položky k nepromlčeným pohledávkám podle
§ 8a ZoR
Zákonnou opravnou položku ve výši 100% je možné tvořit
po uplynutí 30 měsíců od
splatnosti
nepromlčené pohledávky. Tím se eliminuje splynutí okamžiku možnosti tvorby opravné
položky s okamžikem promlčení pohledávky podle § 629
zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník. Přechodná ustanovení
ZoR stanoví:-
pro pohledávky splatné počínaje 1.1.2015 platí zkrácení lhůty na 30 měsíců v plném
rozsahu,
-
pro pohledávky splatné počínaje 1.1.2014 je možné uvedenou novelizaci platnou pro rok
2015 využít podle rozhodnutí poplatníka.